Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
13-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met scheerkoppen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een grote verrassing, want aan de wieltjes van de scheerkoppen had ik echt niet gedacht. Het is heel aangenaam om je merken dat je zo creatief met een opdracht kunt omgaan. De drie koppen geven een zekere ritmische herhaling. De ondergrond van de tafel is goed gekozen. En de foto is zeker heel zorgvuldig samengesteld. Toch heb ik er een lichte aarzeling bij. Dan gaat het niet over de opdracht, want die is goed vervuld. Maar meer over het fotografische beeld. Het staat er allemaal zo duidelijk op, dat er weinig ruimte is voor verbeelding.  De foto gaat sterk de richting op van registratie: technisch laten zien wat het is. Dat is zeker een functie van de fotografie. Maar vaak willen we meer, iets moois laten zien, emotie, spelen met vlakken en licht. Of zoals de fotograaf David Alan Harvey zei: Don’t shoot what it looks like. Shoot what it feels like.
Je hebt al veel goede dingen laten zien, Pinrik. Daarom wil ik je prikkelen tot een stapje verder. Probeer de volgende keer met een buitenopname  (verder helemaal vrije keuze) te komen die niet alleen recht doen aan ritme en struktuur, maar ook een beetje hoe je het voelt.
Dushi

13-05-2012 om 04:27 geschreven door Marsje


08-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met paardenbloem

Je komt binnen in deze serie met een heel fraaie foto. Deze zaadbol van de paardenbloem zit inderdaad vol met struktuur en ritmische herhalingen. Je hebt ook een bijzonder mooie makrolens  die heel scherp tekent. Wat je ook goed doet, is het geleerde van de vorige serie niet vergeten. De bloem staat op een mooi punt in de foto.
Het vermelden van enkele exifs is niet nodig, want die staan (verplicht) in je foto. Overigens was je sluitertijd niet 1/60, maar 1/160ste seconde, hetgeen me beter lijkt, want met een klein zuchtje wind zou 1/60ste te langzaam kunnen zijn.
Het enige waar ik wat aanpassingen heb gedaan, is de nabewerking. Dit om de struktuur nog wat beter tot uiting te laten komen. Ik zie dat je CS2 hebt. Zelf geef ik lokaal cursus in Lightroom 4, een krachtig en uitermate gebruiksvriendelijk programma. Het is een maand lang gratis uit te proberen (de prijs is met versie 4 met 50% verlaagd).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je binnenshuis enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een aantrekkelijke ritmsiche herhaling. Geen flits aub.
Dushi





08-05-2012 om 17:52 geschreven door Marsje


04-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met trap

Je hebt gekozen voor een statige trap van het nieuwe stadhuis. Heel goed vind ik, dat je zelf vermeldt welke ritmische herhalingen je gezien hebt: de traptrden, de vierkantjes in de zijwanden, de arduinplaten. Je had zelfs de twee leuningen nog kunnen vermelden. Dat is dus allemaal prima in orde.
Ter aanvulling heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Bij een opname als hier zou ik zelf wat sneller gekozen hebben voor een iets meer gesloten lensopening dan de nu gebruiktemaximale lensopening  f/2.8. Verder schrijf je dat je 1 stap hebt bijgelicht. Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt: onder- of overbelicht? Mogelijk was het vrij donker, maar dan had je altijd nog de ISO waarde iets hoger kunnen zetten. Overigens is de belichting mooi gelijkmatig zonder extremen.
Het tweede aandachtspunt betreft het standpunt en de voor- en nadelen daarvan. Je hebt geprobeerd de foto zo centraal mogelijk te maken met een bijna spiegelende linker- en rechterhelft. Dat is je feitelijk goed gelukt. Behalve dat er aan de linkerzijde een bordje half zichtbaar is. Daar kun je weinig aan doen, maar ik heb het toch maar even weggehaald. Ook horizontaal heb je goed in de gaten gehouden. Zo staat de onderste traptrede mooi horizontaal. Maar naarmate je hoger op de trap komt, gaan de treden naar rechts wat meer omhoog dan aan de linkerzijde. Misschien biedt Picasa geen mogelijkheden ter correctie, maar in Photoshop is het niet zo heel lastig om alle traptreden horizontaal te plaatsen.
Mag ik voor de volgende inzending iets zien met wielen?
Dushi





04-05-2012 om 19:42 geschreven door Marsje


03-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met opening O.S. op Grote Markt
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto voldoet helemaal aan de opdracht, al had ik zoiets moois daarbij natuurlijk niet in gedachten. Een grote verrassing dus. Uiteraard zit je met een dergelijke foto op het randje van het toelaatbare inzake over- en onderbelichting, maar het uiteindelijke resultaat is qua belichting heel fraai geworden. Het meest in het oog springend is de stralenkrans die een bijzonder mooie ritmische herhaling laat zien. Je hoefde daar zelf niet veel voor te doen, maar je hebt het wel prima vastgelegd. Mooi vind ik ook dat nog net de arm van de hoogwerker te zien is. Kortom, deze foto is een bijzonder geslaagde afsluiting van deze reeks. Van harte gefeliciteerd met je overstap naar de volgende serie: Dieptewerking.
Dushi

03-05-2012 om 14:59 geschreven door Marsje


25-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met glazen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mijn eerste indruk is er eentje van een mooie foto. Mijn tweede indruk ook trouwens. Datkomt omdat je de glazen doordacht op een rij hebt gezet. Alhoewel de ruimte aan de bovenkant wat krap is, heb je zeker rekening gehouden met datgene wat je in de vorige keer geleerd hebt.  Ik noge nog enkele sterke puntenvan deze opname: het dienblad dat zorgt voor een extra weerspiegeling, het mooie vierkante ritme van de houders, de oren die zo netjes acter elkaar staan (alhoewel aan de rechte kant net niet helemaal in één lijn), de rustige achtergrond, en de combinatie van warme en koele kleuren. Dat is alles bij elkaar een hele mondvol en voor mij reden om niet oogspiedend te zoeken naar mogelijke zwakke plekjes. We laten het hier lekker bij.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met treden van een trap (steen, plastic, binnen, buiten, alles mag).
Dushi

25-04-2012 om 22:21 geschreven door Marsje


20-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom terug na enige afwezigheid, Alifo.
In je toelichting op deze foto heb je het over de perspectiefvervorming die blijft. Aangezien je werkt met CS5 is dat gemakkelijk te verhelpen. Ik zal het dit keer niet voordien, maar kort de stappen aangeven:
CTRL-A (markeert hele foto)
Edit
à Transform à Distort
Er verschijnen nu acht punten die je allemaal onafhankelijk van elkaar kunt verslepen.
Op deze manier is rechtzetten een fluitje van een cent.
Sommigen werken met Edit
à Transform à Perspective,
maar dat is minder flexibel.
Ritme zit er beslist in de gevel van dit gebouw. Ik zie een mooie afwisseling van koele en warme kleuren, en ook van licht en donker. De takken geven wat diepte en een zeker speels element, al zorgen takken eerder voor struktuur dan voor een ritmische herhaling.
Overigens zul je zelf wel zien dat je even tijdelijk even de basisregels van een goede compositie vergeten bent. Dat is ook de reden waarom de foto uiteindelijk minder boeiend oogt.
Mag ik ter afsluiting een foto zien van lampen/lichten die je in de stad bent tegengekomen. Het mag zowel binnens- als buitenshuis zijn, maar niet van een woonhuis. Probeer binnen een aantrekkelijke compositie te zoeken naar een sterke ritmische herhaling van elementen.
Dushi

 

20-04-2012 om 16:26 geschreven door Marsje


18-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met kroketten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie lessen, Pinrik. Je krijgt bij deze lessen soms misschien wel eens zoveel aanwijzingen, dat je er eentje vergeet. Wat je zeker niet vergeten bent, zijn de eerdere opmerkingen over het rechtzetten van lijnen. Want die staan, voor zover dat mogelijk is bij een bak vol kroketten, voldoende recht. Een tweede goed punt, en dat is heel belangrijk voor deze tweede serie, is de sterke ritmische herhaling van de kroketvorm. Het bijna strijklicht geeft daar ook nog eens een extra en mooi accent aan. Toch vind ik de foto ook nog een zwak puntje hebben. Je bent namelijk de belangrijkste compositieregel vergeten:  de regel van derden. Dat is de reden waarom de foto net even minder boeiend is uitgevallen dan mogelijk was geweest bij een andere opstelling van de kroketten.
De opdracht voor de volgende keer ligt in het verlengde van mijn laatste opmerking: plaats binnenshuis (maar geen flitslicht gebruiken) enkele voorwerpen zodanig bij elkaar dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat en er tevens gestreefd wordt naar een goede compositie.
Dushi

18-04-2012 om 19:33 geschreven door Marsje


30-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met wateroverlaat
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je maakt het me niet gemakkelijk, Lutek. Je stuurt deze foto in, terwijl er bij je zogeheten oefeningen beslist betere opnames zitten dan deze. Dat komt onder andere omdat je opnieuw vergeten bent je te concentreren op wat je wit uitdrukken: een ritmische herhaling van lijnen en vormen. Die zijn er in deze foto ook te vinden, maar wat je nu in beeld gebracht hebt, is meer een registrerende opname van een wateroverlaat dan een foto waarin je iets probeert uit te drukken.
Vanwege de vele herhalingen die ik zie in het gebouw, is dit toch een foto die past in deze serie. Daarmee ben je gekomen aan het einde van deze reeks en mag je doorgaan naar de volgende serie: dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes bij het vervolg.
Dushi

30-01-2012 om 01:55 geschreven door Marsje


27-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met kerkinterieur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat iedere toelichting ontbreekt, moet ik hier en daar een beetje gissen naar je beweegredenen en wat je gedaan hebt. In begin met de technische kant. Je ehbt gewerkt met een sluitertijd van een halve seconde en een ISO waarde van 2000. Dat is zowel met als zonder gebruik van statief een onhandige combinatie. Omdat ook je witbalans handmatig ingesteld is, veronderstel ik dat je niet werkt met RAW als hoogste kwaliteit, iets wat ik je toch zou willen aanbevelen. De foto oogt een beetje HDR, maar daar kan ik me mogelijk lelijk in vergissen.
En dan nu naar R&S. Door het mooi plaatsen in het midden, geven de zuilen en banken, en niet te vergeten de raampartij achter het hoofdaltaar, heeft je foto een keurige struktuur meegekregen. De ritmsiche herhaling zit overduidelijk in de banken, maar ook in de vloer, de bogen, de pilaren en nog een aantal kleinere herhalingen meer. Goed werk dus.
Hiermee ben je op succesvolle wijze aan het einde gekomen van deze reeks. Van harte gefeliciteerd. Je mag verder gaan met de serie Dieptewerking.
Dushi

27-01-2012 om 19:01 geschreven door Marsje


22-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10-us met landschap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer geen foto waarin een duidelijke ritmische herhaling te zien is. Het accent ligt hier meer op een krachtige struktuur. Die struktuur wordt grotendeels bepaald door een tweetal waterplassen met mooie aanvullende vormen en een variatie in blauw. Daartussen een deel van het landschap dat eveneels een goed zichtbare schakering in licht en donker laat zien. De bovenrand van de foto zou de suggestie kunnen geven, dat het beeld een tikje scheef staat, maar ik denk dat dit gezichtsbedrog is. Wel iets om rekening mee te houden met het bepalen van het beeld danwel het eventuele croppen.
Deze mooie foto zorgt voor een goede afsluiting van deze serie lessen.
Van harte proficiat!
Je bent helemaal klaar om verder te gaan met de serie dieptewerkingo.l.v. Digiwill.
Dushi

22-01-2012 om 17:44 geschreven door Marsje


19-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met bomenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gelukkig was er zo te zien weinig verkeer op de weg, want anders was de uitvoering van deze opdracht een levensgevaarlijk karwei geweest. Je foto laat een bomenrij zien. Het bijzondere is, dat je een heel goed moment hebt uitgekozen waardoor het zonlicht van recht opzij komt en op die manier de bomen beter laat uitkomen tegen de achtergrond. Bij ander licht zou er van de foto weinig overgebleven zijn voor deze serie. Datzelfde zonlicht toont, al is het heel klein, ook nog eens een ritmische herhaling van de reflectorplaatjes die de wegrand markeren. Al met al dus een goed uitgevoerde opdracht.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee. Aan jou de keuze met iets heel speciaals te komen in het kader van deze serie lessen.
Dushi

19-01-2012 om 17:54 geschreven door Marsje


16-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met buizenpoortje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je nu presenteert, is een groot verschil met de vorige inzending. Niet alleen heb je, zoals gevraagd, de buizen  zelf heel pregnant in beeld gebracht, maar de manier waarop je dat gedaan hebt, verdient alle lof. De foto zit boordevol ritmische herhalingen: blauwgrijze buizen, glimmende buizen, straattegels. Vooral het glimmende straalt werkelijk van de foto af. En door de zorgvuldige uitsnede heb je tevens een aantrekkelijke struktuur in je foto gekregen. Na deze uitermate geslaagde opname laat ik je voor de laatste inzending voor deze serie helemaal de vrije hand.  Wel graag een heel anderssoortige foto dan wat je eerder in deze serie hebt laten zien. Ik ben zeer benieuwd waarmee je gaat komen ter afsluiting.
Dushi

16-01-2012 om 18:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met kommen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is een beetje jammer dat iedere toelichting bij de foto ontbreekt. Gezien de sluitertijd veronderstel ik dat je met statief gewerkt hebt. Maar de exifs lijken ook te vertellen dat je geflitst hebt. In dat geval begrijp ik de gekozen ISO waarde en de sluitertijd minder goed.
De foto zelf laat een rustig beeld zien. Er is een goede achtergrond gekozen voor de creatieve manier waarop je met de opdracht omgegaan bent. Een rij kommetjes achter elkaar laten een heel mooie serie halfronde bogen zien.  Je scherpstelpunt ligt op de achterste kom. Gewoonlijk zien we wat dichtbij is scherper dan datgene wat ver weg is, maar in de fotografie verbiedt niemand je om een eigen weg te kiezen. Al met al voldoet de foto volledig aan de gestelde opdracht om een ritmische herhaling van een serie bogen te laten zien.
Aangezien je op een uitstekende manier om weet te gaan met de gestelde opdrachten, wil ik je vragen de volgende keer met iets te komen uit de vrije natuur (zonder nadrukkelijke zaken in beeld die door mensenhanden gemaakt zijn).
Dushi

16-01-2012 om 03:41 geschreven door Marsje


09-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jean-Luc met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer val ik meteen met de deur in huis. Je hebt beslist goed gekeken naar ritmische herhalingen, want die zie ik genoeg in deze foto, evenals een duidelijke struktuur. En om het plaatje af te maken: je bent helemaal geslaagd voor deze serie en mag verder gaan met Dieptewerking waar je een nieuwe leraar gaat ontmoeten die je zeker heel deskundig verder zal helpen. Nieuwe leraar is niet helemaal het juiste woord, want ik heb er een jaar of wat geleden heel veel van geleerd!
Nog even terug naar de foto. Je hebt geprobeerd met een symmetrtisch beeld te komen. Maar iets dergelijks vraagt dan wel om volledige symmetrie en dat is je niet helemaal gelukt. Feitelijk heb je dan toch een statief nodig om een en ander rustig te kunnen kaderen. Desalniettemin is een welgemeend proficiat op zijn plaats. Van harte gefeliciteerd met je overgang naar de volgende serie!

09-01-2012 om 23:59 geschreven door Marsje


07-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met voorgevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze foto voldoet helemaal aan de gestelde opdracht. Ik zie een goed afgetekende herhaling van grijze betonpilaren en vlakken van ramen, met wat speelse onderbrekingen van een raam dat open staat. Een en ander komt ook zo mooi naar voren, omdat het licht zo goed op de ruiten valt en je een aantrekkelijk contrast hebt gekozen. Natuurlijk helt het gebouw vanuit een standpunt als dit een beetje achterover. Dat is ook helemaal niet erg. Wel zou ik proberen de horizontale lijnen proberen netjes horizontaal te zetten, zowel onder als boven.
De volgende keer wil ik graag iets zien met (half)ronde lijnen, dus cirkels, bogen of iets dergelijks.
Dushi

07-01-2012 om 19:40 geschreven door Marsje


06-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met buizenconstructie
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is begrijpelijk dat je hebt willen laten zien waar de buizenconstructie aan bevestigd zit. Toch had ik liever meer ingezoomd op het gewenste hoofdonderwerp: de buizenconstructie. Of  gezocht naar een beter standpunt. De foto vertoont zeker buizen in een ritmische herhaling, maar om eerder genoemde redenen vind ik de plaat niet zo heel sterk in zijn uitvoering.  Overigens geeft het rood wel een fraai kleuraccent bij al het grijs, maar dat is niet  een eerste aandachtspunt voor deze serie lessen. Zou je nog eens willen proberen iets met buizen te fotograferen, maar dan vooral uitsluitend met buizen, zonder gebouw of een ander iets dat een groot deel van je foto beslaat? Ik hoef niet te zien wat het voorstelt. Het gaat louter om het spel van lijnen en vlakken in een ritmische herhaling.
Dushi

06-01-2012 om 20:53 geschreven door Marsje


19-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met gebouw [2]
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je had al een keer een foto laten zien van een gebouw, dus ik had gehoopt op iets anders, maar dat bewaren we dus voor een andere keer.  Kijkend naar deze foto, zie ik, dat je door het meenemen van iets op de voorgrond allereeerst een aantal krachtige lijnen in het beeld hebt gebracht. Dat heeft vooral te maen met struktuur. Daarnaast zie ik meerdere goed in beeld gebrachte ritmische herhalingen. Het meest in het oog springend natuurlijk de ramen, maar ook nog de rij palen van het dak daarachter. 
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar een foto met ronde buizen als hoofdonderwerp. Ik merk dat je druk aan het  “oefenen”  bent, dus dat komt wel goed.
Dushi

19-12-2011 om 16:43 geschreven door Marsje


17-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met glazen

Je eerste opdracht heb je heel goed vervuld, Saepan. Het is niet dat ik zo dol ben op een merknaam die nadrukkelijk in beeld komt, maar de glazen vertonen een sterke ritmsiche herhaling en dat is wat hier het meeste telt. Ze staan opgesteld in een voor het oog aantrekkelijke diagonale lijn en je hebt heel goed gezorgd voor een rustige achtergrond, waardoor alle aandacht naar het hoofdonderwerp gaat. Alhoewel ik het mis in je uitleg, neem ik aan dat je gewerkt hebt vanaf statief, waardoor je gunstige instellingen hebt kunnen gebruiken op je camera. Ik weet niet met welk programma de foto verwerkt is, maar ik heb een kleine variatie toegepast als tip: de kleurtemperatuur een tikje warmer waardoor de glazen minder blauw overkomen, en een kleine vignettering zodat de hoeken een beetje donkerder worden en ook daardoor de aandacht nog meer naar het centrum gaat. Een tip als deze heeft natuurlijk niet zozeer te maken met R&S, maar betreft fotografie in het algemeen en hopelijk heb je er iets aan.
Voor de volgende keer wil ik graag een opname zien van een gebouw of een gedeelte daarvan als hoofdonderwerp.
Dushi





17-12-2011 om 16:36 geschreven door Marsje


10-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapsodie met trap

Je hebt de trap gefotografeerd als een soort doorkijkje. Dat kan soms fotografisch een aardig effect opleveren, zeker als je daarbij goed gebruik weet te maken van selectieve scherpte, maar dat is hier niet het geval. Als ik mijn aandacht vooral richt op de trap zelf, dan zie ik beslist in de stangen en de trapteden een goede ritimsiche herhaling. Maar dat is slechts een klein deel van de totale foto. Het vele bladergroen en de halfkale takken werken eerder verstorend dan ondersteunend. Het is al vaak gezegd: less is more. Probeer je aandacht helemaal te richten op wat je wil uitdrukken en vermijd zoveel mogelijk elementen die er niet echt bij horen. Ik heb daarom dit keer een heel stevige crop uitgevoerd om je te laten zien wat ik bedoel. De volgende keer wil ik graag iets zien uit een winkelcentrum.
Dushi





10-12-2011 om 19:32 geschreven door Marsje


08-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roland met wiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In je toelichting laat je al merken dat je op meerdere zaken gelet hebt. Het is heel prettig te merken dat cursisten in korte tijd zo snel vertrouwd raken met een aantal belangrijke fotografische regels.  Het resultaat is een foto die niet alleen een krachtige struktuur vertoont en overduidelijk een aantrekkelijke ritmische herhaling laat zien, maar tevens een meer dan charmante foto is geworden. Kortom: een heel succesvolle afsluiting van de serie. Van harte gefeliciteerd. Je hebt hiermee laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra.

08-12-2011 om 23:44 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!