Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
24-05-2012
Guustaaf met treintje
De foto die je instuurt, kent een heel aantal aantrekkelijke
aspecten. Ik noem er snel enkele: rustige achtergrond, fraaie schaduwen,
aantrekkelijke kleuren, netjes in het beeld geplaatst. Je scherpstelpunt lijkt
ongeveer op het achterste deel van de lokomotief te liggen. Niet gebruikelijk
voor onze manier van kijken. Je zult er vast een reden voor gehad hebben.
Ritmische herhalingen zie ik onder meer in de wielen, de drie blokken van de
eerste wagon, en een vergelijkbaar ritme in de laatste wagon. De veelheid van
kleuren kan de ritmische elementen wel een beetje naar de achtergrond duwen.
Bekijk deze foto maar eens in zwart-wit om het verschil te zien.
De volgende opdracht is voor buiten: zoek naar ritmische herhalingen in straatlampen
(buiten lampen).
Dushi
Je komt met een grote verrassing, want aan de wieltjes van
de scheerkoppen had ik echt niet gedacht. Het is heel aangenaam om je merken
dat je zo creatief met een opdracht kunt omgaan. De drie koppen geven een
zekere ritmische herhaling. De ondergrond van de tafel is goed gekozen. En de
foto is zeker heel zorgvuldig samengesteld. Toch heb ik er een lichte aarzeling
bij. Dan gaat het niet over de opdracht, want die is goed vervuld. Maar meer
over het fotografische beeld. Het staat er allemaal zo duidelijk op, dat er
weinig ruimte is voor verbeelding. De
foto gaat sterk de richting op van registratie: technisch laten zien wat het
is. Dat is zeker een functie van de fotografie. Maar vaak willen we meer, iets
moois laten zien, emotie, spelen met vlakken en licht. Of zoals de fotograaf David
Alan Harvey zei: Dont shoot what it
looks like. Shoot what it feels like. Je hebt al veel goede dingen laten zien, Pinrik. Daarom wil ik je prikkelen
tot een stapje verder. Probeer de volgende keer met een buitenopname (verder helemaal vrije keuze) te komen die niet
alleen recht doen aan ritme en struktuur, maar ook een beetje hoe je het voelt.
Dushi
Je komt binnen in deze serie met een heel fraaie foto. Deze
zaadbol van de paardenbloem zit inderdaad vol met struktuur en ritmische
herhalingen. Je hebt ook een bijzonder mooie makrolens die heel scherp tekent. Wat je ook goed doet,
is het geleerde van de vorige serie niet vergeten. De bloem staat op een mooi punt
in de foto.
Het vermelden van enkele exifs is niet nodig, want die staan (verplicht) in je
foto. Overigens was je sluitertijd niet 1/60, maar 1/160ste seconde, hetgeen me
beter lijkt, want met een klein zuchtje wind zou 1/60ste te langzaam kunnen
zijn.
Het enige waar ik wat aanpassingen heb gedaan, is de nabewerking. Dit om de
struktuur nog wat beter tot uiting te laten komen. Ik zie dat je CS2 hebt.
Zelf geef ik lokaal cursus in Lightroom 4, een krachtig en uitermate
gebruiksvriendelijk programma. Het is een maand lang gratis uit te proberen (de
prijs is met versie 4 met 50% verlaagd).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je binnenshuis enkele voorwerpen bij
elkaar brengt in een aantrekkelijke ritmsiche herhaling. Geen flits aub.
Dushi
Je hebt gekozen voor een statige trap van het nieuwe
stadhuis. Heel goed vind ik, dat je zelf vermeldt welke ritmische herhalingen
je gezien hebt: de traptrden, de vierkantjes in de zijwanden, de arduinplaten.
Je had zelfs de twee leuningen nog kunnen vermelden. Dat is dus allemaal prima
in orde.
Ter aanvulling heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Bij een opname als hier
zou ik zelf wat sneller gekozen hebben voor een iets meer gesloten lensopening
dan de nu gebruiktemaximale lensopening f/2.8. Verder schrijf je dat je 1 stap hebt
bijgelicht. Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt: onder- of overbelicht?
Mogelijk was het vrij donker, maar dan had je altijd nog de ISO waarde iets
hoger kunnen zetten. Overigens is de belichting mooi gelijkmatig zonder
extremen.
Het tweede aandachtspunt betreft het standpunt en de voor- en nadelen daarvan.
Je hebt geprobeerd de foto zo centraal mogelijk te maken met een bijna
spiegelende linker- en rechterhelft. Dat is je feitelijk goed gelukt. Behalve
dat er aan de linkerzijde een bordje half zichtbaar is. Daar kun je weinig aan
doen, maar ik heb het toch maar even weggehaald. Ook horizontaal heb je goed in
de gaten gehouden. Zo staat de onderste traptrede mooi horizontaal. Maar
naarmate je hoger op de trap komt, gaan de treden naar rechts wat meer omhoog
dan aan de linkerzijde. Misschien biedt Picasa geen mogelijkheden ter correctie,
maar in Photoshop is het niet zo heel lastig om alle traptreden horizontaal te
plaatsen.
Mag ik voor de volgende inzending iets zien met wielen?
Dushi
De foto voldoet helemaal aan de opdracht, al had ik zoiets
moois daarbij natuurlijk niet in gedachten. Een grote verrassing dus. Uiteraard
zit je met een dergelijke foto op het randje van het toelaatbare inzake over-
en onderbelichting, maar het uiteindelijke resultaat is qua belichting heel
fraai geworden. Het meest in het oog springend is de stralenkrans die een
bijzonder mooie ritmische herhaling laat zien. Je hoefde daar zelf niet veel
voor te doen, maar je hebt het wel prima vastgelegd. Mooi vind ik ook dat nog
net de arm van de hoogwerker te zien is. Kortom, deze foto is een bijzonder
geslaagde afsluiting van deze reeks. Van harte gefeliciteerd met je overstap
naar de volgende serie: Dieptewerking.
Dushi
Mijn eerste indruk is er eentje van een mooie foto. Mijn
tweede indruk ook trouwens. Datkomt omdat je de glazen doordacht op een rij
hebt gezet. Alhoewel de ruimte aan de bovenkant wat krap is, heb je zeker
rekening gehouden met datgene wat je in de vorige keer geleerd hebt.Ik noge nog enkele sterke puntenvan deze
opname: het dienblad dat zorgt voor een extra weerspiegeling, het mooie
vierkante ritme van de houders, de oren die zo netjes acter elkaar staan (alhoewel
aan de rechte kant net niet helemaal in één lijn), de rustige achtergrond, en
de combinatie van warme en koele kleuren. Dat is alles bij elkaar een hele
mondvol en voor mij reden om niet oogspiedend te zoeken naar mogelijke zwakke
plekjes. We laten het hier lekker bij.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met treden van een trap
(steen, plastic, binnen, buiten, alles mag).
Dushi
Welkom terug na enige afwezigheid, Alifo.
In je toelichting op deze foto heb je het over de perspectiefvervorming die
blijft. Aangezien je werkt met CS5 is dat gemakkelijk te verhelpen. Ik zal het
dit keer niet voordien, maar kort de stappen aangeven:
CTRL-A (markeert hele foto)
Edit à
Transform à
Distort
Er verschijnen nu acht punten die je allemaal onafhankelijk van elkaar kunt
verslepen.
Op deze manier is rechtzetten een fluitje van een cent.
Sommigen werken met Edit à
Transform à Perspective,
maar dat is minder flexibel.
Ritme zit er beslist in de gevel van dit gebouw. Ik zie een mooie afwisseling
van koele en warme kleuren, en ook van licht en donker. De takken geven wat
diepte en een zeker speels element, al zorgen takken eerder voor struktuur dan
voor een ritmische herhaling.
Overigens zul je zelf wel zien dat je even tijdelijk even de basisregels van
een goede compositie vergeten bent. Dat is ook de reden waarom de foto
uiteindelijk minder boeiend oogt.
Mag ik ter afsluiting een foto zien van lampen/lichten die je in de stad bent
tegengekomen. Het mag zowel binnens- als buitenshuis zijn, maar niet van een
woonhuis. Probeer binnen een aantrekkelijke compositie te zoeken naar een
sterke ritmische herhaling van elementen.
Dushi
Welkom bij de tweede serie lessen, Pinrik. Je krijgt bij
deze lessen soms misschien wel eens zoveel aanwijzingen, dat je er eentje
vergeet. Wat je zeker niet vergeten bent, zijn de eerdere opmerkingen over het
rechtzetten van lijnen. Want die staan, voor zover dat mogelijk is bij een bak
vol kroketten, voldoende recht. Een tweede goed punt, en dat is heel belangrijk
voor deze tweede serie, is de sterke ritmische herhaling van de kroketvorm. Het
bijna strijklicht geeft daar ook nog eens een extra en mooi accent aan. Toch
vind ik de foto ook nog een zwak puntje hebben. Je bent namelijk de
belangrijkste compositieregel vergeten:de regel van derden. Dat is de reden waarom de foto net even minder boeiend
is uitgevallen dan mogelijk was geweest bij een andere opstelling van de
kroketten.
De opdracht voor de volgende keer ligt in het verlengde van mijn laatste
opmerking: plaats binnenshuis (maar geen flitslicht gebruiken) enkele
voorwerpen zodanig bij elkaar dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling
ontstaat en er tevens gestreefd wordt naar een goede compositie.
Dushi
Je maakt het me niet gemakkelijk, Lutek. Je stuurt deze foto
in, terwijl er bij je zogeheten oefeningen beslist betere opnames zitten dan
deze. Dat komt onder andere omdat je opnieuw vergeten bent je te concentreren
op wat je wit uitdrukken: een ritmische herhaling van lijnen en vormen. Die
zijn er in deze foto ook te vinden, maar wat je nu in beeld gebracht hebt, is
meer een registrerende opname van een wateroverlaat dan een foto waarin je iets
probeert uit te drukken.
Vanwege de vele herhalingen die ik zie in het gebouw, is dit toch een foto
die past in deze serie. Daarmee ben je gekomen aan het einde van deze reeks en
mag je doorgaan naar de volgende serie: dieptewerking.
Van harte gefeliciteerd en veel
succes bij het vervolg.
Dushi
Omdat iedere toelichting ontbreekt, moet ik hier en daar een
beetje gissen naar je beweegredenen en wat je gedaan hebt. In begin met de
technische kant. Je ehbt gewerkt met een sluitertijd van een halve seconde en
een ISO waarde van 2000. Dat is zowel met als zonder gebruik van statief een
onhandige combinatie. Omdat ook je witbalans handmatig ingesteld is,
veronderstel ik dat je niet werkt met RAW als hoogste kwaliteit, iets wat ik je
toch zou willen aanbevelen. De foto oogt een beetje HDR, maar daar kan ik me
mogelijk lelijk in vergissen.
En dan nu naar R&S. Door het mooi plaatsen in het midden, geven de zuilen
en banken, en niet te vergeten de raampartij achter het hoofdaltaar, heeft je
foto een keurige struktuur meegekregen. De ritmsiche herhaling zit
overduidelijk in de banken, maar ook in de vloer, de bogen, de pilaren en nog
een aantal kleinere herhalingen meer. Goed werk dus.
Hiermee ben je op succesvolle wijze aan het einde gekomen van deze reeks. Van harte gefeliciteerd. Je mag verder
gaan met de serie Dieptewerking.
Dushi
Dit keer geen
foto waarin een duidelijke ritmische herhaling te zien is. Het accent ligt hier
meer op een krachtige struktuur. Die struktuur wordt grotendeels bepaald door
een tweetal waterplassen met mooie aanvullende vormen en een variatie in blauw.
Daartussen een deel van het landschap dat eveneels een goed zichtbare schakering
in licht en donker laat zien. De bovenrand van de foto zou de suggestie kunnen
geven, dat het beeld een tikje scheef staat, maar ik denk dat dit gezichtsbedrog
is. Wel iets om rekening mee te houden met het bepalen van het beeld danwel het
eventuele croppen.
Deze mooie foto zorgt voor een goede afsluiting van deze serie lessen. Van
harte proficiat! Je bent helemaal klaar om verder
te gaan met de serie dieptewerkingo.l.v. Digiwill.
Dushi
Gelukkig was er zo te zien weinig verkeer op de weg, want
anders was de uitvoering van deze opdracht een levensgevaarlijk karwei geweest.
Je foto laat een bomenrij zien. Het bijzondere is, dat je een heel goed moment
hebt uitgekozen waardoor het zonlicht van recht opzij komt en op die manier de
bomen beter laat uitkomen tegen de achtergrond. Bij ander licht zou er van de
foto weinig overgebleven zijn voor deze serie. Datzelfde zonlicht toont, al is
het heel klein, ook nog eens een ritmische herhaling van de reflectorplaatjes
die de wegrand markeren. Al met al dus een goed uitgevoerde opdracht.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee. Aan jou de keuze met iets
heel speciaals te komen in het kader van deze serie lessen.
Dushi
De foto die je nu presenteert, is een groot verschil met de
vorige inzending. Niet alleen heb je, zoals gevraagd, de buizen zelf heel pregnant in beeld gebracht, maar de
manier waarop je dat gedaan hebt, verdient alle lof. De foto zit boordevol
ritmische herhalingen: blauwgrijze buizen, glimmende buizen, straattegels. Vooral
het glimmende straalt werkelijk van de foto af. En door de zorgvuldige uitsnede
heb je tevens een aantrekkelijke struktuur in je foto gekregen. Na deze
uitermate geslaagde opname laat ik je voor de laatste inzending voor deze serie
helemaal de vrije hand.Wel graag een
heel anderssoortige foto dan wat je eerder in deze serie hebt laten zien. Ik
ben zeer benieuwd waarmee je gaat komen ter afsluiting.
Dushi
Het is een beetje jammer dat iedere toelichting bij de foto
ontbreekt. Gezien de sluitertijd veronderstel ik dat je met statief gewerkt
hebt. Maar de exifs lijken ook te vertellen dat je geflitst hebt. In dat geval
begrijp ik de gekozen ISO waarde en de sluitertijd minder goed.
De foto zelf laat een rustig beeld zien. Er is een goede achtergrond gekozen
voor de creatieve manier waarop je met de opdracht omgegaan bent. Een rij
kommetjes achter elkaar laten een heel mooie serie halfronde bogen zien.Je scherpstelpunt ligt op de achterste kom.
Gewoonlijk zien we wat dichtbij is scherper dan datgene wat ver weg is, maar in
de fotografie verbiedt niemand je om een eigen weg te kiezen. Al met al voldoet
de foto volledig aan de gestelde opdracht om een ritmische herhaling van een
serie bogen te laten zien.
Aangezien je op een uitstekende manier om weet te gaan met de gestelde
opdrachten, wil ik je vragen de volgende keer met iets te komen uit de vrije
natuur (zonder nadrukkelijke zaken in beeld die door mensenhanden gemaakt
zijn).
Dushi
Dit keer val ik meteen met de deur in huis. Je hebt beslist
goed gekeken naar ritmische herhalingen, want die zie ik genoeg in deze foto,
evenals een duidelijke struktuur. En om het plaatje af te maken: je bent
helemaal geslaagd voor deze serie en mag verder gaan met Dieptewerking waar je
een nieuwe leraar gaat ontmoeten die je zeker heel deskundig verder zal helpen.
Nieuwe leraar is niet helemaal het juiste woord, want ik heb er een jaar of wat
geleden heel veel van geleerd!
Nog even terug naar de foto. Je hebt geprobeerd met een symmetrtisch beeld te
komen. Maar iets dergelijks vraagt dan wel om volledige symmetrie en dat is je
niet helemaal gelukt. Feitelijk heb je dan toch een statief nodig om een en
ander rustig te kunnen kaderen. Desalniettemin is een welgemeend proficiat op
zijn plaats. Van harte gefeliciteerd met je overgang naar de volgende serie!
Deze foto voldoet helemaal aan de gestelde opdracht. Ik zie
een goed afgetekende herhaling van grijze betonpilaren en vlakken van ramen,
met wat speelse onderbrekingen van een raam dat open staat. Een en ander komt
ook zo mooi naar voren, omdat het licht zo goed op de ruiten valt en je een
aantrekkelijk contrast hebt gekozen. Natuurlijk helt het gebouw vanuit een
standpunt als dit een beetje achterover. Dat is ook helemaal niet erg. Wel zou
ik proberen de horizontale lijnen proberen netjes horizontaal te zetten, zowel
onder als boven.
De volgende keer wil ik graag iets zien met (half)ronde lijnen, dus cirkels,
bogen of iets dergelijks.
Dushi
Het is begrijpelijk dat je hebt willen laten zien waar de
buizenconstructie aan bevestigd zit. Toch had ik liever meer ingezoomd op het
gewenste hoofdonderwerp: de buizenconstructie. Of gezocht naar een beter standpunt. De foto
vertoont zeker buizen in een ritmische herhaling, maar om eerder genoemde
redenen vind ik de plaat niet zo heel sterk in zijn uitvoering.Overigens geeft het rood wel een fraai
kleuraccent bij al het grijs, maar dat is nieteen eerste aandachtspunt voor deze serie lessen. Zou je nog eens willen
proberen iets met buizen te fotograferen, maar dan vooral uitsluitend met
buizen, zonder gebouw of een ander iets dat een groot deel van je foto beslaat?
Ik hoef niet te zien wat het voorstelt. Het gaat louter om het spel van lijnen
en vlakken in een ritmische herhaling.
Dushi
Je had al een keer een foto laten zien van een gebouw, dus
ik had gehoopt op iets anders, maar dat bewaren we dus voor een andere
keer.Kijkend naar deze foto, zie ik,
dat je door het meenemen van iets op de voorgrond allereeerst een aantal
krachtige lijnen in het beeld hebt gebracht. Dat heeft vooral te maen met
struktuur. Daarnaast zie ik meerdere goed in beeld gebrachte ritmische
herhalingen. Het meest in het oog springend natuurlijk de ramen, maar ook nog
de rij palen van het dak daarachter.
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar een foto met ronde buizen als
hoofdonderwerp. Ik merk dat je druk aan hetoefenenbent, dus dat komt wel
goed.
Dushi
Je eerste opdracht heb je heel goed vervuld, Saepan. Het is
niet dat ik zo dol ben op een merknaam die nadrukkelijk in beeld komt, maar de
glazen vertonen een sterke ritmsiche herhaling en dat is wat hier het meeste
telt. Ze staan opgesteld in een voor het oog aantrekkelijke diagonale lijn en
je hebt heel goed gezorgd voor een rustige achtergrond, waardoor alle aandacht
naar het hoofdonderwerp gaat. Alhoewel ik het mis in je uitleg, neem ik aan dat
je gewerkt hebt vanaf statief, waardoor je gunstige instellingen hebt kunnen
gebruiken op je camera. Ik weet niet met welk programma de foto verwerkt is,
maar ik heb een kleine variatie toegepast als tip: de kleurtemperatuur een
tikje warmer waardoor de glazen minder blauw overkomen, en een kleine
vignettering zodat de hoeken een beetje donkerder worden en ook daardoor de
aandacht nog meer naar het centrum gaat. Een tip als deze heeft natuurlijk niet
zozeer te maken met R&S, maar betreft fotografie in het algemeen en
hopelijk heb je er iets aan.
Voor de volgende keer wil ik graag een opname zien van een gebouw of een
gedeelte daarvan als hoofdonderwerp.
Dushi
Je hebt de trap gefotografeerd als een soort doorkijkje. Dat
kan soms fotografisch een aardig effect opleveren, zeker als je daarbij goed
gebruik weet te maken van selectieve scherpte, maar dat is hier niet het geval.
Als ik mijn aandacht vooral richt op de trap zelf, dan zie ik beslist in de
stangen en de trapteden een goede ritimsiche herhaling. Maar dat is slechts een
klein deel van de totale foto. Het vele bladergroen en de halfkale takken
werken eerder verstorend dan ondersteunend. Het is al vaak gezegd: less is more. Probeer je aandacht
helemaal te richten op wat je wil uitdrukken en vermijd zoveel mogelijk
elementen die er niet echt bij horen. Ik heb daarom dit keer een heel stevige
crop uitgevoerd om je te laten zien wat ik bedoel. De volgende keer wil ik
graag iets zien uit een winkelcentrum.
Dushi