Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
24-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met autowiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt dit keer gekozen voor een enkel wiel. Dat lijkt een gemakkelijke opgave, want de moderne wielen hebben met hun spaken vaak al een aantrekkelijke ritmische herhaling. Dat was dus het gemakkelijkste deel van de opgave. Toch heb je er meer van kunnen maken dan een recht toe recht aan opname. Daarvoor heb je gebruik gemaakt van een schuin standpunt, waardoor het hart van het wiel dicht in de buurt van een sterk punt komt. Hoogstens had er aan de bovenkant nog een randje af gekund. Mooi is ook dat je toch nog een beetje met het licht hebt kunnen “spelen”.
Al met al heb je voldoende laten zien dat je de basiselementen van deze reeks in ruime mate onder de knie hebt. Van harte gefeliciteerd met de afsluiting van deze serie. Ik laat je met een gerust hart doorgaan naar de volgende serie: Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi

24-07-2012 om 00:44 geschreven door Marsje


09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met rij auto’s
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In de ingestuurde foto zie ik een aantal ritmische herhalingen. De meest opvallende herhaling is voor mij heet wit van de parkeervakken. Ook de klinkers laten een fraai patroon zien. En zelfs de auto’s laten door hun grote gelijkheid in kleur een zekere herhaling zien. Maar de herhaling van de gevraagde wielen komt er niet goed uit. Enerzijds, omdat ze slechts een heel klein deel van de foto in beslag nemen. Anderszijds omdat de verlgen van de wielen allemaal verschillend zijn. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan en dit keer graag een foto waar een of meer wielen de hoofdrol in spelen.
Dushi

09-07-2012 om 17:16 geschreven door Marsje


12-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met dennennaalden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is een genoegen om naar deze foto te kijken, Pinrik, en een enorm verschil met je vorige inzending. In de blaadjes (naalden) van de tak zie ik een heel mooi verloop van groentinten. Opvallend is ook de aantrekkelijke struktuur die de blaadjes laten zien,meer nog dan een strak ritmische herhaling, want dat komt in de natuur weinig voor. De druppeltjes beschouw ik als kersen op de taart:  heel mooi. Je hebt laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de volgende reeks: Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg.
Dushi

12-06-2012 om 23:32 geschreven door Marsje


11-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guustaaf met straatlampen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Kennelijk heb ik het je bijzonder moeilijk gemaakt, Guustaaf, want het was allerminst de bedoeling om je een nachtopname te laten maken. Maar ik vind wel dat je goed bent omgegaan met de opdracht. De straatlantaarns vertonen een aantrekkelijke lijn en je hebt de overstraling goed in toom gehouden. Ook het tijdstip is goed gekozen: je zat nog netjes in het blauwe uurtje. En wat beeldopbouw betreft, ben ik gecharmeerd door de aantrekkelijke gebogen lijn van het muurtje dat de rand van de kade vormt. Wat mij betreft dus op naar de volgende opdracht: kom maar eens met een aantrekkelijke foto waar wielen de hoofdrol in spelen.
Dushi

11-06-2012 om 17:27 geschreven door Marsje


25-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met meertje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er beter zichtbaar uit.
Dushi

25-05-2012 om 18:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met meertje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er beter zichtbaar uit.
Dushi

25-05-2012 om 18:01 geschreven door Marsje


24-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guustaaf met treintje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je instuurt, kent een heel aantal aantrekkelijke aspecten. Ik noem er snel enkele: rustige achtergrond, fraaie schaduwen, aantrekkelijke kleuren, netjes in het beeld geplaatst. Je scherpstelpunt lijkt ongeveer op het achterste deel van de lokomotief te liggen. Niet gebruikelijk voor onze manier van kijken. Je zult er vast een reden voor gehad hebben.
Ritmische herhalingen zie ik onder meer in de wielen, de drie blokken van de eerste wagon, en een vergelijkbaar ritme in de laatste wagon. De veelheid van kleuren kan de ritmische elementen wel een beetje naar de achtergrond duwen. Bekijk deze foto maar eens in zwart-wit om het verschil te zien.
De volgende opdracht is voor buiten: zoek naar ritmische herhalingen in straatlampen (buiten lampen).
Dushi

24-05-2012 om 01:21 geschreven door Marsje


13-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met scheerkoppen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een grote verrassing, want aan de wieltjes van de scheerkoppen had ik echt niet gedacht. Het is heel aangenaam om je merken dat je zo creatief met een opdracht kunt omgaan. De drie koppen geven een zekere ritmische herhaling. De ondergrond van de tafel is goed gekozen. En de foto is zeker heel zorgvuldig samengesteld. Toch heb ik er een lichte aarzeling bij. Dan gaat het niet over de opdracht, want die is goed vervuld. Maar meer over het fotografische beeld. Het staat er allemaal zo duidelijk op, dat er weinig ruimte is voor verbeelding.  De foto gaat sterk de richting op van registratie: technisch laten zien wat het is. Dat is zeker een functie van de fotografie. Maar vaak willen we meer, iets moois laten zien, emotie, spelen met vlakken en licht. Of zoals de fotograaf David Alan Harvey zei: Don’t shoot what it looks like. Shoot what it feels like.
Je hebt al veel goede dingen laten zien, Pinrik. Daarom wil ik je prikkelen tot een stapje verder. Probeer de volgende keer met een buitenopname  (verder helemaal vrije keuze) te komen die niet alleen recht doen aan ritme en struktuur, maar ook een beetje hoe je het voelt.
Dushi

13-05-2012 om 04:27 geschreven door Marsje


08-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met paardenbloem

Je komt binnen in deze serie met een heel fraaie foto. Deze zaadbol van de paardenbloem zit inderdaad vol met struktuur en ritmische herhalingen. Je hebt ook een bijzonder mooie makrolens  die heel scherp tekent. Wat je ook goed doet, is het geleerde van de vorige serie niet vergeten. De bloem staat op een mooi punt in de foto.
Het vermelden van enkele exifs is niet nodig, want die staan (verplicht) in je foto. Overigens was je sluitertijd niet 1/60, maar 1/160ste seconde, hetgeen me beter lijkt, want met een klein zuchtje wind zou 1/60ste te langzaam kunnen zijn.
Het enige waar ik wat aanpassingen heb gedaan, is de nabewerking. Dit om de struktuur nog wat beter tot uiting te laten komen. Ik zie dat je CS2 hebt. Zelf geef ik lokaal cursus in Lightroom 4, een krachtig en uitermate gebruiksvriendelijk programma. Het is een maand lang gratis uit te proberen (de prijs is met versie 4 met 50% verlaagd).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je binnenshuis enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een aantrekkelijke ritmsiche herhaling. Geen flits aub.
Dushi





08-05-2012 om 17:52 geschreven door Marsje


04-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met trap

Je hebt gekozen voor een statige trap van het nieuwe stadhuis. Heel goed vind ik, dat je zelf vermeldt welke ritmische herhalingen je gezien hebt: de traptrden, de vierkantjes in de zijwanden, de arduinplaten. Je had zelfs de twee leuningen nog kunnen vermelden. Dat is dus allemaal prima in orde.
Ter aanvulling heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Bij een opname als hier zou ik zelf wat sneller gekozen hebben voor een iets meer gesloten lensopening dan de nu gebruiktemaximale lensopening  f/2.8. Verder schrijf je dat je 1 stap hebt bijgelicht. Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt: onder- of overbelicht? Mogelijk was het vrij donker, maar dan had je altijd nog de ISO waarde iets hoger kunnen zetten. Overigens is de belichting mooi gelijkmatig zonder extremen.
Het tweede aandachtspunt betreft het standpunt en de voor- en nadelen daarvan. Je hebt geprobeerd de foto zo centraal mogelijk te maken met een bijna spiegelende linker- en rechterhelft. Dat is je feitelijk goed gelukt. Behalve dat er aan de linkerzijde een bordje half zichtbaar is. Daar kun je weinig aan doen, maar ik heb het toch maar even weggehaald. Ook horizontaal heb je goed in de gaten gehouden. Zo staat de onderste traptrede mooi horizontaal. Maar naarmate je hoger op de trap komt, gaan de treden naar rechts wat meer omhoog dan aan de linkerzijde. Misschien biedt Picasa geen mogelijkheden ter correctie, maar in Photoshop is het niet zo heel lastig om alle traptreden horizontaal te plaatsen.
Mag ik voor de volgende inzending iets zien met wielen?
Dushi





04-05-2012 om 19:42 geschreven door Marsje


03-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met opening O.S. op Grote Markt
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto voldoet helemaal aan de opdracht, al had ik zoiets moois daarbij natuurlijk niet in gedachten. Een grote verrassing dus. Uiteraard zit je met een dergelijke foto op het randje van het toelaatbare inzake over- en onderbelichting, maar het uiteindelijke resultaat is qua belichting heel fraai geworden. Het meest in het oog springend is de stralenkrans die een bijzonder mooie ritmische herhaling laat zien. Je hoefde daar zelf niet veel voor te doen, maar je hebt het wel prima vastgelegd. Mooi vind ik ook dat nog net de arm van de hoogwerker te zien is. Kortom, deze foto is een bijzonder geslaagde afsluiting van deze reeks. Van harte gefeliciteerd met je overstap naar de volgende serie: Dieptewerking.
Dushi

03-05-2012 om 14:59 geschreven door Marsje


25-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met glazen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mijn eerste indruk is er eentje van een mooie foto. Mijn tweede indruk ook trouwens. Datkomt omdat je de glazen doordacht op een rij hebt gezet. Alhoewel de ruimte aan de bovenkant wat krap is, heb je zeker rekening gehouden met datgene wat je in de vorige keer geleerd hebt.  Ik noge nog enkele sterke puntenvan deze opname: het dienblad dat zorgt voor een extra weerspiegeling, het mooie vierkante ritme van de houders, de oren die zo netjes acter elkaar staan (alhoewel aan de rechte kant net niet helemaal in één lijn), de rustige achtergrond, en de combinatie van warme en koele kleuren. Dat is alles bij elkaar een hele mondvol en voor mij reden om niet oogspiedend te zoeken naar mogelijke zwakke plekjes. We laten het hier lekker bij.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met treden van een trap (steen, plastic, binnen, buiten, alles mag).
Dushi

25-04-2012 om 22:21 geschreven door Marsje


20-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom terug na enige afwezigheid, Alifo.
In je toelichting op deze foto heb je het over de perspectiefvervorming die blijft. Aangezien je werkt met CS5 is dat gemakkelijk te verhelpen. Ik zal het dit keer niet voordien, maar kort de stappen aangeven:
CTRL-A (markeert hele foto)
Edit
à Transform à Distort
Er verschijnen nu acht punten die je allemaal onafhankelijk van elkaar kunt verslepen.
Op deze manier is rechtzetten een fluitje van een cent.
Sommigen werken met Edit
à Transform à Perspective,
maar dat is minder flexibel.
Ritme zit er beslist in de gevel van dit gebouw. Ik zie een mooie afwisseling van koele en warme kleuren, en ook van licht en donker. De takken geven wat diepte en een zeker speels element, al zorgen takken eerder voor struktuur dan voor een ritmische herhaling.
Overigens zul je zelf wel zien dat je even tijdelijk even de basisregels van een goede compositie vergeten bent. Dat is ook de reden waarom de foto uiteindelijk minder boeiend oogt.
Mag ik ter afsluiting een foto zien van lampen/lichten die je in de stad bent tegengekomen. Het mag zowel binnens- als buitenshuis zijn, maar niet van een woonhuis. Probeer binnen een aantrekkelijke compositie te zoeken naar een sterke ritmische herhaling van elementen.
Dushi

 

20-04-2012 om 16:26 geschreven door Marsje


18-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met kroketten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie lessen, Pinrik. Je krijgt bij deze lessen soms misschien wel eens zoveel aanwijzingen, dat je er eentje vergeet. Wat je zeker niet vergeten bent, zijn de eerdere opmerkingen over het rechtzetten van lijnen. Want die staan, voor zover dat mogelijk is bij een bak vol kroketten, voldoende recht. Een tweede goed punt, en dat is heel belangrijk voor deze tweede serie, is de sterke ritmische herhaling van de kroketvorm. Het bijna strijklicht geeft daar ook nog eens een extra en mooi accent aan. Toch vind ik de foto ook nog een zwak puntje hebben. Je bent namelijk de belangrijkste compositieregel vergeten:  de regel van derden. Dat is de reden waarom de foto net even minder boeiend is uitgevallen dan mogelijk was geweest bij een andere opstelling van de kroketten.
De opdracht voor de volgende keer ligt in het verlengde van mijn laatste opmerking: plaats binnenshuis (maar geen flitslicht gebruiken) enkele voorwerpen zodanig bij elkaar dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat en er tevens gestreefd wordt naar een goede compositie.
Dushi

18-04-2012 om 19:33 geschreven door Marsje


30-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met wateroverlaat
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je maakt het me niet gemakkelijk, Lutek. Je stuurt deze foto in, terwijl er bij je zogeheten oefeningen beslist betere opnames zitten dan deze. Dat komt onder andere omdat je opnieuw vergeten bent je te concentreren op wat je wit uitdrukken: een ritmische herhaling van lijnen en vormen. Die zijn er in deze foto ook te vinden, maar wat je nu in beeld gebracht hebt, is meer een registrerende opname van een wateroverlaat dan een foto waarin je iets probeert uit te drukken.
Vanwege de vele herhalingen die ik zie in het gebouw, is dit toch een foto die past in deze serie. Daarmee ben je gekomen aan het einde van deze reeks en mag je doorgaan naar de volgende serie: dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes bij het vervolg.
Dushi

30-01-2012 om 01:55 geschreven door Marsje


27-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met kerkinterieur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat iedere toelichting ontbreekt, moet ik hier en daar een beetje gissen naar je beweegredenen en wat je gedaan hebt. In begin met de technische kant. Je ehbt gewerkt met een sluitertijd van een halve seconde en een ISO waarde van 2000. Dat is zowel met als zonder gebruik van statief een onhandige combinatie. Omdat ook je witbalans handmatig ingesteld is, veronderstel ik dat je niet werkt met RAW als hoogste kwaliteit, iets wat ik je toch zou willen aanbevelen. De foto oogt een beetje HDR, maar daar kan ik me mogelijk lelijk in vergissen.
En dan nu naar R&S. Door het mooi plaatsen in het midden, geven de zuilen en banken, en niet te vergeten de raampartij achter het hoofdaltaar, heeft je foto een keurige struktuur meegekregen. De ritmsiche herhaling zit overduidelijk in de banken, maar ook in de vloer, de bogen, de pilaren en nog een aantal kleinere herhalingen meer. Goed werk dus.
Hiermee ben je op succesvolle wijze aan het einde gekomen van deze reeks. Van harte gefeliciteerd. Je mag verder gaan met de serie Dieptewerking.
Dushi

27-01-2012 om 19:01 geschreven door Marsje


22-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10-us met landschap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer geen foto waarin een duidelijke ritmische herhaling te zien is. Het accent ligt hier meer op een krachtige struktuur. Die struktuur wordt grotendeels bepaald door een tweetal waterplassen met mooie aanvullende vormen en een variatie in blauw. Daartussen een deel van het landschap dat eveneels een goed zichtbare schakering in licht en donker laat zien. De bovenrand van de foto zou de suggestie kunnen geven, dat het beeld een tikje scheef staat, maar ik denk dat dit gezichtsbedrog is. Wel iets om rekening mee te houden met het bepalen van het beeld danwel het eventuele croppen.
Deze mooie foto zorgt voor een goede afsluiting van deze serie lessen.
Van harte proficiat!
Je bent helemaal klaar om verder te gaan met de serie dieptewerkingo.l.v. Digiwill.
Dushi

22-01-2012 om 17:44 geschreven door Marsje


19-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met bomenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gelukkig was er zo te zien weinig verkeer op de weg, want anders was de uitvoering van deze opdracht een levensgevaarlijk karwei geweest. Je foto laat een bomenrij zien. Het bijzondere is, dat je een heel goed moment hebt uitgekozen waardoor het zonlicht van recht opzij komt en op die manier de bomen beter laat uitkomen tegen de achtergrond. Bij ander licht zou er van de foto weinig overgebleven zijn voor deze serie. Datzelfde zonlicht toont, al is het heel klein, ook nog eens een ritmische herhaling van de reflectorplaatjes die de wegrand markeren. Al met al dus een goed uitgevoerde opdracht.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee. Aan jou de keuze met iets heel speciaals te komen in het kader van deze serie lessen.
Dushi

19-01-2012 om 17:54 geschreven door Marsje


16-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutek met buizenpoortje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je nu presenteert, is een groot verschil met de vorige inzending. Niet alleen heb je, zoals gevraagd, de buizen  zelf heel pregnant in beeld gebracht, maar de manier waarop je dat gedaan hebt, verdient alle lof. De foto zit boordevol ritmische herhalingen: blauwgrijze buizen, glimmende buizen, straattegels. Vooral het glimmende straalt werkelijk van de foto af. En door de zorgvuldige uitsnede heb je tevens een aantrekkelijke struktuur in je foto gekregen. Na deze uitermate geslaagde opname laat ik je voor de laatste inzending voor deze serie helemaal de vrije hand.  Wel graag een heel anderssoortige foto dan wat je eerder in deze serie hebt laten zien. Ik ben zeer benieuwd waarmee je gaat komen ter afsluiting.
Dushi

16-01-2012 om 18:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saepan met kommen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is een beetje jammer dat iedere toelichting bij de foto ontbreekt. Gezien de sluitertijd veronderstel ik dat je met statief gewerkt hebt. Maar de exifs lijken ook te vertellen dat je geflitst hebt. In dat geval begrijp ik de gekozen ISO waarde en de sluitertijd minder goed.
De foto zelf laat een rustig beeld zien. Er is een goede achtergrond gekozen voor de creatieve manier waarop je met de opdracht omgegaan bent. Een rij kommetjes achter elkaar laten een heel mooie serie halfronde bogen zien.  Je scherpstelpunt ligt op de achterste kom. Gewoonlijk zien we wat dichtbij is scherper dan datgene wat ver weg is, maar in de fotografie verbiedt niemand je om een eigen weg te kiezen. Al met al voldoet de foto volledig aan de gestelde opdracht om een ritmische herhaling van een serie bogen te laten zien.
Aangezien je op een uitstekende manier om weet te gaan met de gestelde opdrachten, wil ik je vragen de volgende keer met iets te komen uit de vrije natuur (zonder nadrukkelijke zaken in beeld die door mensenhanden gemaakt zijn).
Dushi

16-01-2012 om 03:41 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!