Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
31-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies met hekwerk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In je foto zit overduidelijk een ritmische herhaling. En zoals je zelf al aangeeft, maken de verschillende kleurtjes het extra aantrekkelijk. Door de keuze voor een vrij gesloten lensopening ben je erin geslaagd om alles van voor tot achter scherp te krijgen, wat ik hier zeer op zijn plaats vind. Een zwakker punt, maar bij een opdracht als deze is dat vaak wat lastiger, is dat je geen gebruik hebt kunnen maken van het geleerde uit de vorge serie. De foto mist een goed aandachtspunt dat op een dominant deel van de foto de directe aandacht trekt. Voor de volgende keer wil ik je vragen dat toch iets meer in de gaten te houden. Als uitgangpunt ga je op zoek naar één of meer wielen. Je mag het accent leggen op de ritmsiche herhaling en/of een heel sterke struktuur, maar de aandacht voor de compositie niet vergeten graag.
Dushi

31-10-2012 om 17:15 geschreven door Marsje


14-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies (Quincy) met glazen

Annelies met glazen

Het eerste wat me opviel bij je foto, waren de mooi gekleurde voetjes van de glazen.  Je hebt de glzen netjes in een rij gezet voor een ritmische herhaling. Als je de glazen iets meer achter elkaar (ipv vooral naast elkaar) had gezet, hadden de glazen onderling wellicht nog wat speelse vormen gegeven.
Het lijkt of de glazen een tikje naar rechts hellen. En ook ogen ze een beetje vuil. Dat heb ik proberen in een aangepaste nabewerking te compenseren. Glas leent zich overigens heel goed om meet licht te spelen. Dat vind ik hier, al valt het buiten het aandachtspunt van deze reeks, toch een beetje een gemiste kans.
Voor de volgende keer gaan we naar buiten. Dit keer gaat de aandacht vooral uit naar een goede struktuur, al mag je eventueel ook weer met een ritmische herhaling komen. Wat ik wil zien, is iets met ronde buizen of palen.
Dushi





14-10-2012 om 17:40 geschreven door Marsje


08-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met doosje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De mooiste ritmische herhaling zie ik in het dekseltje van het doosje. Wat ik ook mooi vind, is de grijze achtergrond die goed past bij het lichtgrijs van het doosje zelf. Ook het standpunt is goed gekozen, al staat het doosje in de compositie naar mijn smaak iets te centraal. Soms krijg ik bij een foto direct gedachten van: je had ook dit of wellicht dat kunnen doen. Zo zie ik de mogelijkheid om middels een of meer lampjes, extra lichtaccenten aan te brengen. Het plastic leent zich daar goed voor. Mischien had ik om die reden wel het hele doosje leeggehaald. Kortom, voldoende stof tot verdere experimenten (gewoon voor je eigen plezier).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je buiten op zoek gaat naar een trap. Let op herhalingen en/of een krachtige struktuur, maar vergeet niet de compo, terwijl spelen met licht en nieuwe standpunten je verder kan helpen met een heel mooie foto te komen.
Dushi

08-10-2012 om 16:32 geschreven door Marsje


24-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met beeldenmuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie.  Je geeft zelf al een beetje aan waarom je vindt dat deze foto geschikt is voor de serie R&S. Zo een zelf-analyse kan ik zeer waarderen en is ook heel leerzaam voor jezelf. Ik kan goed meegaan met je keuze. De muur vertoont een heel mooie ritmische herhaling, zeker ook door de stevige vormen die telkens terugkeren. Alhoewel de beelden allemaal verschillend zijn, is ook daar goed de herhaling te zien.
Terecht wijs je op het aantrekkelijke spel van lichte en donkere delen.  Als ik overigens in Lightroom (4.2.) even Auto aanklik, wordt de foto net even wat helderder. En met een beetje schuiven met de Shadows krijgen de beelden net even wat meer tekening. Probeer maar eens.
Het horizontaal spiegelen is prima, want nu is de muur te zien in de natuurlijke kijkrichting.
Op de achtergrond zie ik nog net wat bomen verschijnen. Dat stoort een beetje de voorste beelden die er nu wat minder pregnant uitkomen. Mogelijk had je dit kunnen vermijden door een lager standpunt in te nemen.  En ook voor deze serie graag zoveel mogelijk in acht nemen wat je geleerd hebt over compositie.
Voor de volgende ker zie ik graag een opname binnenshuis (zonder flits) waar je zelf een aantal voorwerpen bij elkaar plaatst.
Dushi

24-09-2012 om 15:07 geschreven door Marsje


11-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quincy met strandhuisjes

Welkom bij de tweede serie, Quincy. Je hebt goed begrepen, dat het hier gaat om herhalingen van patronen, zoals jij die bijvoorbeeld gezien hebt in de dakpannen. Dat is alvast een heel goed begin. Je had, als daar de ruimte tenminste voor is, ook wat meer naar rechts kunnen lopen, want dan had je ook een herhaling gezien van de schuine lijsten en punten van de daken. Maar ik wil voor nu even bij deze foto blijven.
Er zijn feitelijk slechts twee zaken die ik wat aangepast heb. De eerste betreft de rechte lijnen. Als je die in je foto hebt, probeer ze dan helemaal recht in beeld te zetten of desnoods helemaal schuin, maar niet een klein beetje. Daarom heb ik voor dit keer de eenvoudige weg bewandeld en de foto een beetje met de klok mee gekanteld.
De tweede opmerking betreft de accenten. Je wilt een mooi ritme in de dakpannen (ik zie het ritme ook in de planken). Door de foto wat meer “pit” (minder vlak, minder “grijs”)  te geven, ondersteun je deze accenten.
Voor de volgende keer graag (zonder flits) een opname binnenshuis, waarbij ik behalve een ritmische herhaling ook graag de nodige aandacht voor de compositie, zoals je geleerd hebt in de eerste serie lessen, wil zien.
Dushi





11-09-2012 om 20:07 geschreven door Marsje


04-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met kabels

Van harte welkom, Timotie bij de tweede serie lessen. Je komt binnen met een foto die een aantal sterke punten laat zien. Dat is natuurlijk in dit verband allereerst de ritmische herhaling van zowel de kabels, de ronde ankerpunten, de driehoekige steunplaten bij de grond en nog enkele kleinere dingen meer. Wat ik ook een sterk punt vind, is de aantrekkelijke eenheid van grijsblauwe kleurvarianten. Minder charmant echter vond ik de punt van de lucht. Het leidt de aandacht een beetje af van de ritmiek. Als variant heb ik een versie met alle aandacht op de kabels toegevoegd. Struktuur zit er ook in deze opname, maar niet in een compositie zoals je dat in de vorige serie geleerd hebt en die ik ook hier graag zou willen zien. Ik heb geprobeerd daar een goed alternatief te vinden, maar vanwege de grondplaat  is dit een bijna onmogelijke klus, tenzij tot heel sterk gaat croppen tot een klein detail, maar dan is de relatie met de oorspronkelijke foto geheel verloren gegaan.
Voor een volgende keer wil ik je vragen te komen met een opname binnenshuis (geen flits aub) waar je een aantal voorwerpen zelf bij elkaar plaatst in een boeiend geheel.





04-09-2012 om 14:41 geschreven door Marsje


24-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met autowiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt dit keer gekozen voor een enkel wiel. Dat lijkt een gemakkelijke opgave, want de moderne wielen hebben met hun spaken vaak al een aantrekkelijke ritmische herhaling. Dat was dus het gemakkelijkste deel van de opgave. Toch heb je er meer van kunnen maken dan een recht toe recht aan opname. Daarvoor heb je gebruik gemaakt van een schuin standpunt, waardoor het hart van het wiel dicht in de buurt van een sterk punt komt. Hoogstens had er aan de bovenkant nog een randje af gekund. Mooi is ook dat je toch nog een beetje met het licht hebt kunnen “spelen”.
Al met al heb je voldoende laten zien dat je de basiselementen van deze reeks in ruime mate onder de knie hebt. Van harte gefeliciteerd met de afsluiting van deze serie. Ik laat je met een gerust hart doorgaan naar de volgende serie: Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi

24-07-2012 om 00:44 geschreven door Marsje


09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met rij auto’s
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In de ingestuurde foto zie ik een aantal ritmische herhalingen. De meest opvallende herhaling is voor mij heet wit van de parkeervakken. Ook de klinkers laten een fraai patroon zien. En zelfs de auto’s laten door hun grote gelijkheid in kleur een zekere herhaling zien. Maar de herhaling van de gevraagde wielen komt er niet goed uit. Enerzijds, omdat ze slechts een heel klein deel van de foto in beslag nemen. Anderszijds omdat de verlgen van de wielen allemaal verschillend zijn. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan en dit keer graag een foto waar een of meer wielen de hoofdrol in spelen.
Dushi

09-07-2012 om 17:16 geschreven door Marsje


12-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met dennennaalden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is een genoegen om naar deze foto te kijken, Pinrik, en een enorm verschil met je vorige inzending. In de blaadjes (naalden) van de tak zie ik een heel mooi verloop van groentinten. Opvallend is ook de aantrekkelijke struktuur die de blaadjes laten zien,meer nog dan een strak ritmische herhaling, want dat komt in de natuur weinig voor. De druppeltjes beschouw ik als kersen op de taart:  heel mooi. Je hebt laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de volgende reeks: Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg.
Dushi

12-06-2012 om 23:32 geschreven door Marsje


11-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guustaaf met straatlampen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Kennelijk heb ik het je bijzonder moeilijk gemaakt, Guustaaf, want het was allerminst de bedoeling om je een nachtopname te laten maken. Maar ik vind wel dat je goed bent omgegaan met de opdracht. De straatlantaarns vertonen een aantrekkelijke lijn en je hebt de overstraling goed in toom gehouden. Ook het tijdstip is goed gekozen: je zat nog netjes in het blauwe uurtje. En wat beeldopbouw betreft, ben ik gecharmeerd door de aantrekkelijke gebogen lijn van het muurtje dat de rand van de kade vormt. Wat mij betreft dus op naar de volgende opdracht: kom maar eens met een aantrekkelijke foto waar wielen de hoofdrol in spelen.
Dushi

11-06-2012 om 17:27 geschreven door Marsje


25-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met meertje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er beter zichtbaar uit.
Dushi

25-05-2012 om 18:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met meertje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er beter zichtbaar uit.
Dushi

25-05-2012 om 18:01 geschreven door Marsje


24-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guustaaf met treintje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je instuurt, kent een heel aantal aantrekkelijke aspecten. Ik noem er snel enkele: rustige achtergrond, fraaie schaduwen, aantrekkelijke kleuren, netjes in het beeld geplaatst. Je scherpstelpunt lijkt ongeveer op het achterste deel van de lokomotief te liggen. Niet gebruikelijk voor onze manier van kijken. Je zult er vast een reden voor gehad hebben.
Ritmische herhalingen zie ik onder meer in de wielen, de drie blokken van de eerste wagon, en een vergelijkbaar ritme in de laatste wagon. De veelheid van kleuren kan de ritmische elementen wel een beetje naar de achtergrond duwen. Bekijk deze foto maar eens in zwart-wit om het verschil te zien.
De volgende opdracht is voor buiten: zoek naar ritmische herhalingen in straatlampen (buiten lampen).
Dushi

24-05-2012 om 01:21 geschreven door Marsje


13-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met scheerkoppen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een grote verrassing, want aan de wieltjes van de scheerkoppen had ik echt niet gedacht. Het is heel aangenaam om je merken dat je zo creatief met een opdracht kunt omgaan. De drie koppen geven een zekere ritmische herhaling. De ondergrond van de tafel is goed gekozen. En de foto is zeker heel zorgvuldig samengesteld. Toch heb ik er een lichte aarzeling bij. Dan gaat het niet over de opdracht, want die is goed vervuld. Maar meer over het fotografische beeld. Het staat er allemaal zo duidelijk op, dat er weinig ruimte is voor verbeelding.  De foto gaat sterk de richting op van registratie: technisch laten zien wat het is. Dat is zeker een functie van de fotografie. Maar vaak willen we meer, iets moois laten zien, emotie, spelen met vlakken en licht. Of zoals de fotograaf David Alan Harvey zei: Don’t shoot what it looks like. Shoot what it feels like.
Je hebt al veel goede dingen laten zien, Pinrik. Daarom wil ik je prikkelen tot een stapje verder. Probeer de volgende keer met een buitenopname  (verder helemaal vrije keuze) te komen die niet alleen recht doen aan ritme en struktuur, maar ook een beetje hoe je het voelt.
Dushi

13-05-2012 om 04:27 geschreven door Marsje


08-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met paardenbloem

Je komt binnen in deze serie met een heel fraaie foto. Deze zaadbol van de paardenbloem zit inderdaad vol met struktuur en ritmische herhalingen. Je hebt ook een bijzonder mooie makrolens  die heel scherp tekent. Wat je ook goed doet, is het geleerde van de vorige serie niet vergeten. De bloem staat op een mooi punt in de foto.
Het vermelden van enkele exifs is niet nodig, want die staan (verplicht) in je foto. Overigens was je sluitertijd niet 1/60, maar 1/160ste seconde, hetgeen me beter lijkt, want met een klein zuchtje wind zou 1/60ste te langzaam kunnen zijn.
Het enige waar ik wat aanpassingen heb gedaan, is de nabewerking. Dit om de struktuur nog wat beter tot uiting te laten komen. Ik zie dat je CS2 hebt. Zelf geef ik lokaal cursus in Lightroom 4, een krachtig en uitermate gebruiksvriendelijk programma. Het is een maand lang gratis uit te proberen (de prijs is met versie 4 met 50% verlaagd).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je binnenshuis enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een aantrekkelijke ritmsiche herhaling. Geen flits aub.
Dushi





08-05-2012 om 17:52 geschreven door Marsje


04-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met trap

Je hebt gekozen voor een statige trap van het nieuwe stadhuis. Heel goed vind ik, dat je zelf vermeldt welke ritmische herhalingen je gezien hebt: de traptrden, de vierkantjes in de zijwanden, de arduinplaten. Je had zelfs de twee leuningen nog kunnen vermelden. Dat is dus allemaal prima in orde.
Ter aanvulling heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Bij een opname als hier zou ik zelf wat sneller gekozen hebben voor een iets meer gesloten lensopening dan de nu gebruiktemaximale lensopening  f/2.8. Verder schrijf je dat je 1 stap hebt bijgelicht. Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt: onder- of overbelicht? Mogelijk was het vrij donker, maar dan had je altijd nog de ISO waarde iets hoger kunnen zetten. Overigens is de belichting mooi gelijkmatig zonder extremen.
Het tweede aandachtspunt betreft het standpunt en de voor- en nadelen daarvan. Je hebt geprobeerd de foto zo centraal mogelijk te maken met een bijna spiegelende linker- en rechterhelft. Dat is je feitelijk goed gelukt. Behalve dat er aan de linkerzijde een bordje half zichtbaar is. Daar kun je weinig aan doen, maar ik heb het toch maar even weggehaald. Ook horizontaal heb je goed in de gaten gehouden. Zo staat de onderste traptrede mooi horizontaal. Maar naarmate je hoger op de trap komt, gaan de treden naar rechts wat meer omhoog dan aan de linkerzijde. Misschien biedt Picasa geen mogelijkheden ter correctie, maar in Photoshop is het niet zo heel lastig om alle traptreden horizontaal te plaatsen.
Mag ik voor de volgende inzending iets zien met wielen?
Dushi





04-05-2012 om 19:42 geschreven door Marsje


03-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met opening O.S. op Grote Markt
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto voldoet helemaal aan de opdracht, al had ik zoiets moois daarbij natuurlijk niet in gedachten. Een grote verrassing dus. Uiteraard zit je met een dergelijke foto op het randje van het toelaatbare inzake over- en onderbelichting, maar het uiteindelijke resultaat is qua belichting heel fraai geworden. Het meest in het oog springend is de stralenkrans die een bijzonder mooie ritmische herhaling laat zien. Je hoefde daar zelf niet veel voor te doen, maar je hebt het wel prima vastgelegd. Mooi vind ik ook dat nog net de arm van de hoogwerker te zien is. Kortom, deze foto is een bijzonder geslaagde afsluiting van deze reeks. Van harte gefeliciteerd met je overstap naar de volgende serie: Dieptewerking.
Dushi

03-05-2012 om 14:59 geschreven door Marsje


25-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met glazen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mijn eerste indruk is er eentje van een mooie foto. Mijn tweede indruk ook trouwens. Datkomt omdat je de glazen doordacht op een rij hebt gezet. Alhoewel de ruimte aan de bovenkant wat krap is, heb je zeker rekening gehouden met datgene wat je in de vorige keer geleerd hebt.  Ik noge nog enkele sterke puntenvan deze opname: het dienblad dat zorgt voor een extra weerspiegeling, het mooie vierkante ritme van de houders, de oren die zo netjes acter elkaar staan (alhoewel aan de rechte kant net niet helemaal in één lijn), de rustige achtergrond, en de combinatie van warme en koele kleuren. Dat is alles bij elkaar een hele mondvol en voor mij reden om niet oogspiedend te zoeken naar mogelijke zwakke plekjes. We laten het hier lekker bij.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met treden van een trap (steen, plastic, binnen, buiten, alles mag).
Dushi

25-04-2012 om 22:21 geschreven door Marsje


20-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alifo met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom terug na enige afwezigheid, Alifo.
In je toelichting op deze foto heb je het over de perspectiefvervorming die blijft. Aangezien je werkt met CS5 is dat gemakkelijk te verhelpen. Ik zal het dit keer niet voordien, maar kort de stappen aangeven:
CTRL-A (markeert hele foto)
Edit
à Transform à Distort
Er verschijnen nu acht punten die je allemaal onafhankelijk van elkaar kunt verslepen.
Op deze manier is rechtzetten een fluitje van een cent.
Sommigen werken met Edit
à Transform à Perspective,
maar dat is minder flexibel.
Ritme zit er beslist in de gevel van dit gebouw. Ik zie een mooie afwisseling van koele en warme kleuren, en ook van licht en donker. De takken geven wat diepte en een zeker speels element, al zorgen takken eerder voor struktuur dan voor een ritmische herhaling.
Overigens zul je zelf wel zien dat je even tijdelijk even de basisregels van een goede compositie vergeten bent. Dat is ook de reden waarom de foto uiteindelijk minder boeiend oogt.
Mag ik ter afsluiting een foto zien van lampen/lichten die je in de stad bent tegengekomen. Het mag zowel binnens- als buitenshuis zijn, maar niet van een woonhuis. Probeer binnen een aantrekkelijke compositie te zoeken naar een sterke ritmische herhaling van elementen.
Dushi

 

20-04-2012 om 16:26 geschreven door Marsje


18-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met kroketten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie lessen, Pinrik. Je krijgt bij deze lessen soms misschien wel eens zoveel aanwijzingen, dat je er eentje vergeet. Wat je zeker niet vergeten bent, zijn de eerdere opmerkingen over het rechtzetten van lijnen. Want die staan, voor zover dat mogelijk is bij een bak vol kroketten, voldoende recht. Een tweede goed punt, en dat is heel belangrijk voor deze tweede serie, is de sterke ritmische herhaling van de kroketvorm. Het bijna strijklicht geeft daar ook nog eens een extra en mooi accent aan. Toch vind ik de foto ook nog een zwak puntje hebben. Je bent namelijk de belangrijkste compositieregel vergeten:  de regel van derden. Dat is de reden waarom de foto net even minder boeiend is uitgevallen dan mogelijk was geweest bij een andere opstelling van de kroketten.
De opdracht voor de volgende keer ligt in het verlengde van mijn laatste opmerking: plaats binnenshuis (maar geen flitslicht gebruiken) enkele voorwerpen zodanig bij elkaar dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat en er tevens gestreefd wordt naar een goede compositie.
Dushi

18-04-2012 om 19:33 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!