Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
31-10-2012
Annelies met hekwerk
In je foto zit overduidelijk een ritmische herhaling. En
zoals je zelf al aangeeft, maken de verschillende kleurtjes het extra
aantrekkelijk. Door de keuze voor een vrij gesloten lensopening ben je erin
geslaagd om alles van voor tot achter scherp te krijgen, wat ik hier zeer op
zijn plaats vind. Een zwakker punt, maar bij een opdracht als deze is dat vaak
wat lastiger, is dat je geen gebruik hebt kunnen maken van het geleerde uit de
vorge serie. De foto mist een goed aandachtspunt dat op een dominant deel van
de foto de directe aandacht trekt. Voor de volgende keer wil ik je vragen dat
toch iets meer in de gaten te houden. Als uitgangpunt ga je op zoek naar één of
meer wielen. Je mag het accent leggen op de ritmsiche herhaling en/of een heel
sterke struktuur, maar de aandacht voor de compositie niet vergeten graag.
Dushi
Het eerste wat me opviel bij je foto, waren de mooi
gekleurde voetjes van de glazen. Je hebt
de glzen netjes in een rij gezet voor een ritmische herhaling. Als je de glazen
iets meer achter elkaar (ipv vooral naast elkaar) had gezet, hadden de glazen
onderling wellicht nog wat speelse vormen gegeven.
Het lijkt of de glazen een tikje naar rechts hellen. En ook ogen ze een beetje
vuil. Dat heb ik proberen in een aangepaste nabewerking te compenseren. Glas
leent zich overigens heel goed om meet licht te spelen. Dat vind ik hier, al
valt het buiten het aandachtspunt van deze reeks, toch een beetje een gemiste
kans.
Voor de volgende keer gaan we naar buiten. Dit keer gaat de aandacht vooral uit
naar een goede struktuur, al mag je eventueel ook weer met een ritmische herhaling
komen. Wat ik wil zien, is iets met ronde buizen of palen.
Dushi
De mooiste ritmische herhaling zie ik in het dekseltje van
het doosje. Wat ik ook mooi vind, is de grijze achtergrond die goed past bij
het lichtgrijs van het doosje zelf. Ook het standpunt is goed gekozen, al staat
het doosje in de compositie naar mijn smaak iets te centraal. Soms krijg ik bij
een foto direct gedachten van: je had ook dit of wellicht dat kunnen doen. Zo
zie ik de mogelijkheid om middels een of meer lampjes, extra lichtaccenten aan
te brengen. Het plastic leent zich daar goed voor. Mischien had ik om die reden
wel het hele doosje leeggehaald. Kortom, voldoende stof tot verdere
experimenten (gewoon voor je eigen plezier).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je buiten op zoek gaat naar een trap.
Let op herhalingen en/of een krachtige struktuur, maar vergeet niet de compo,
terwijl spelen met licht en nieuwe standpunten je verder kan helpen met een
heel mooie foto te komen.
Dushi
Welkom bij de tweede serie.
Je geeft zelf al een beetje aan waarom je vindt dat deze foto geschikt
is voor de serie R&S. Zo een zelf-analyse kan ik zeer waarderen en is ook
heel leerzaam voor jezelf. Ik kan goed meegaan met je keuze. De muur vertoont
een heel mooie ritmische herhaling, zeker ook door de stevige vormen die
telkens terugkeren. Alhoewel de beelden allemaal verschillend zijn, is ook daar
goed de herhaling te zien.
Terecht wijs je op het aantrekkelijke spel van lichte en donkere delen. Als ik overigens in Lightroom (4.2.) even Auto
aanklik, wordt de foto net even wat helderder. En met een beetje schuiven met
de Shadows krijgen de beelden net even wat meer tekening. Probeer maar eens.
Het horizontaal spiegelen is prima, want nu is de muur te zien in de
natuurlijke kijkrichting.
Op de achtergrond zie ik nog net wat bomen verschijnen. Dat stoort een beetje
de voorste beelden die er nu wat minder pregnant uitkomen. Mogelijk had je dit
kunnen vermijden door een lager standpunt in te nemen. En ook voor deze serie graag zoveel mogelijk in
acht nemen wat je geleerd hebt over compositie.
Voor de volgende ker zie ik graag een opname binnenshuis (zonder flits) waar je
zelf een aantal voorwerpen bij elkaar plaatst.
Dushi
Welkom bij de tweede serie, Quincy. Je hebt goed begrepen,
dat het hier gaat om herhalingen van patronen, zoals jij die bijvoorbeeld
gezien hebt in de dakpannen. Dat is alvast een heel goed begin. Je had, als
daar de ruimte tenminste voor is, ook wat meer naar rechts kunnen lopen, want
dan had je ook een herhaling gezien van de schuine lijsten en punten van de
daken. Maar ik wil voor nu even bij deze foto blijven.
Er zijn feitelijk slechts twee zaken die ik wat aangepast heb. De eerste
betreft de rechte lijnen. Als je die in je foto hebt, probeer ze dan helemaal
recht in beeld te zetten of desnoods helemaal schuin, maar niet een klein
beetje. Daarom heb ik voor dit keer de eenvoudige weg bewandeld en de foto een
beetje met de klok mee gekanteld.
De tweede opmerking betreft de accenten. Je wilt een mooi ritme in de dakpannen
(ik zie het ritme ook in de planken). Door de foto wat meer pit (minder vlak,
minder grijs) te geven, ondersteun je
deze accenten.
Voor de volgende keer graag (zonder flits) een opname binnenshuis, waarbij ik
behalve een ritmische herhaling ook graag de nodige aandacht voor de compositie,
zoals je geleerd hebt in de eerste serie lessen, wil zien.
Dushi
Van harte welkom, Timotie bij de tweede serie lessen. Je
komt binnen met een foto die een aantal sterke punten laat zien. Dat is
natuurlijk in dit verband allereerst de ritmische herhaling van zowel de
kabels, de ronde ankerpunten, de driehoekige steunplaten bij de grond en nog enkele
kleinere dingen meer. Wat ik ook een sterk punt vind, is de aantrekkelijke
eenheid van grijsblauwe kleurvarianten. Minder charmant echter vond ik de punt
van de lucht. Het leidt de aandacht een beetje af van de ritmiek. Als variant
heb ik een versie met alle aandacht op de kabels toegevoegd. Struktuur zit er
ook in deze opname, maar niet in een compositie zoals je dat in de vorige serie
geleerd hebt en die ik ook hier graag zou willen zien. Ik heb geprobeerd daar
een goed alternatief te vinden, maar vanwege de grondplaatis dit een bijna onmogelijke klus, tenzij tot
heel sterk gaat croppen tot een klein detail, maar dan is de relatie met de
oorspronkelijke foto geheel verloren gegaan.
Voor een volgende keer wil ik je vragen te komen met een opname binnenshuis (geen
flits aub) waar je een aantal voorwerpen zelf bij elkaar plaatst in een boeiend
geheel.
Je hebt dit keer gekozen voor een enkel wiel. Dat lijkt een
gemakkelijke opgave, want de moderne wielen hebben met hun spaken vaak al een
aantrekkelijke ritmische herhaling. Dat was dus het gemakkelijkste deel van de
opgave. Toch heb je er meer van kunnen maken dan een recht toe recht aan
opname. Daarvoor heb je gebruik gemaakt van een schuin standpunt, waardoor het
hart van het wiel dicht in de buurt van een sterk punt komt. Hoogstens had er
aan de bovenkant nog een randje af gekund. Mooi is ook dat je toch nog een
beetje met het licht hebt kunnen spelen.
Al met al heb je voldoende laten zien dat je de basiselementen van deze reeks
in ruime mate onder de knie hebt. Van harte gefeliciteerd met de afsluiting van
deze serie. Ik laat je met een gerust hart doorgaan naar de volgende serie:
Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi
In de ingestuurde foto zie ik een aantal ritmische
herhalingen. De meest opvallende herhaling is voor mij heet wit van de
parkeervakken. Ook de klinkers laten een fraai patroon zien. En zelfs de autos
laten door hun grote gelijkheid in kleur een zekere herhaling zien. Maar de
herhaling van de gevraagde wielen komt er niet goed uit. Enerzijds, omdat ze
slechts een heel klein deel van de foto in beslag nemen. Anderszijds omdat de
verlgen van de wielen allemaal verschillend zijn. Daarom wil ik je vragen nog
eens op zoek te gaan en dit keer graag een foto waar een of meer wielen de
hoofdrol in spelen.
Dushi
Het is een genoegen om naar deze foto te kijken, Pinrik, en
een enorm verschil met je vorige inzending. In de blaadjes (naalden) van de tak
zie ik een heel mooi verloop van groentinten. Opvallend is ook de
aantrekkelijke struktuur die de blaadjes laten zien,meer nog dan een strak
ritmische herhaling, want dat komt in de natuur weinig voor. De druppeltjes
beschouw ik als kersen op de taart: heel
mooi. Je hebt laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de
volgende reeks: Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes
met het vervolg.
Dushi
Kennelijk heb ik het je bijzonder moeilijk gemaakt,
Guustaaf, want het was allerminst de bedoeling om je een nachtopname te laten
maken. Maar ik vind wel dat je goed bent omgegaan met de opdracht. De
straatlantaarns vertonen een aantrekkelijke lijn en je hebt de overstraling
goed in toom gehouden. Ook het tijdstip is goed gekozen: je zat nog netjes in het
blauwe uurtje. En wat beeldopbouw betreft, ben ik gecharmeerd door de
aantrekkelijke gebogen lijn van het muurtje dat de rand van de kade vormt. Wat
mij betreft dus op naar de volgende opdracht: kom maar eens met een
aantrekkelijke foto waar wielen de hoofdrol in spelen.
Dushi
Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de
fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en
proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in
pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse
bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet
goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de
rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen
langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat
anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een
ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter
zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze
slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat
ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam
ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen
deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische
herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of
niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er
beter zichtbaar uit.
Dushi
Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de
fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en
proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in
pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse
bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet
goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de
rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen
langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat
anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een
ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter
zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze
slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat
ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam
ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen
deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische
herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of
niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er
beter zichtbaar uit.
Dushi
De foto die je instuurt, kent een heel aantal aantrekkelijke
aspecten. Ik noem er snel enkele: rustige achtergrond, fraaie schaduwen,
aantrekkelijke kleuren, netjes in het beeld geplaatst. Je scherpstelpunt lijkt
ongeveer op het achterste deel van de lokomotief te liggen. Niet gebruikelijk
voor onze manier van kijken. Je zult er vast een reden voor gehad hebben.
Ritmische herhalingen zie ik onder meer in de wielen, de drie blokken van de
eerste wagon, en een vergelijkbaar ritme in de laatste wagon. De veelheid van
kleuren kan de ritmische elementen wel een beetje naar de achtergrond duwen.
Bekijk deze foto maar eens in zwart-wit om het verschil te zien.
De volgende opdracht is voor buiten: zoek naar ritmische herhalingen in straatlampen
(buiten lampen).
Dushi
Je komt met een grote verrassing, want aan de wieltjes van
de scheerkoppen had ik echt niet gedacht. Het is heel aangenaam om je merken
dat je zo creatief met een opdracht kunt omgaan. De drie koppen geven een
zekere ritmische herhaling. De ondergrond van de tafel is goed gekozen. En de
foto is zeker heel zorgvuldig samengesteld. Toch heb ik er een lichte aarzeling
bij. Dan gaat het niet over de opdracht, want die is goed vervuld. Maar meer
over het fotografische beeld. Het staat er allemaal zo duidelijk op, dat er
weinig ruimte is voor verbeelding. De
foto gaat sterk de richting op van registratie: technisch laten zien wat het
is. Dat is zeker een functie van de fotografie. Maar vaak willen we meer, iets
moois laten zien, emotie, spelen met vlakken en licht. Of zoals de fotograaf David
Alan Harvey zei: Dont shoot what it
looks like. Shoot what it feels like. Je hebt al veel goede dingen laten zien, Pinrik. Daarom wil ik je prikkelen
tot een stapje verder. Probeer de volgende keer met een buitenopname (verder helemaal vrije keuze) te komen die niet
alleen recht doen aan ritme en struktuur, maar ook een beetje hoe je het voelt.
Dushi
Je komt binnen in deze serie met een heel fraaie foto. Deze
zaadbol van de paardenbloem zit inderdaad vol met struktuur en ritmische
herhalingen. Je hebt ook een bijzonder mooie makrolens die heel scherp tekent. Wat je ook goed doet,
is het geleerde van de vorige serie niet vergeten. De bloem staat op een mooi punt
in de foto.
Het vermelden van enkele exifs is niet nodig, want die staan (verplicht) in je
foto. Overigens was je sluitertijd niet 1/60, maar 1/160ste seconde, hetgeen me
beter lijkt, want met een klein zuchtje wind zou 1/60ste te langzaam kunnen
zijn.
Het enige waar ik wat aanpassingen heb gedaan, is de nabewerking. Dit om de
struktuur nog wat beter tot uiting te laten komen. Ik zie dat je CS2 hebt.
Zelf geef ik lokaal cursus in Lightroom 4, een krachtig en uitermate
gebruiksvriendelijk programma. Het is een maand lang gratis uit te proberen (de
prijs is met versie 4 met 50% verlaagd).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je binnenshuis enkele voorwerpen bij
elkaar brengt in een aantrekkelijke ritmsiche herhaling. Geen flits aub.
Dushi
Je hebt gekozen voor een statige trap van het nieuwe
stadhuis. Heel goed vind ik, dat je zelf vermeldt welke ritmische herhalingen
je gezien hebt: de traptrden, de vierkantjes in de zijwanden, de arduinplaten.
Je had zelfs de twee leuningen nog kunnen vermelden. Dat is dus allemaal prima
in orde.
Ter aanvulling heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Bij een opname als hier
zou ik zelf wat sneller gekozen hebben voor een iets meer gesloten lensopening
dan de nu gebruiktemaximale lensopening f/2.8. Verder schrijf je dat je 1 stap hebt
bijgelicht. Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt: onder- of overbelicht?
Mogelijk was het vrij donker, maar dan had je altijd nog de ISO waarde iets
hoger kunnen zetten. Overigens is de belichting mooi gelijkmatig zonder
extremen.
Het tweede aandachtspunt betreft het standpunt en de voor- en nadelen daarvan.
Je hebt geprobeerd de foto zo centraal mogelijk te maken met een bijna
spiegelende linker- en rechterhelft. Dat is je feitelijk goed gelukt. Behalve
dat er aan de linkerzijde een bordje half zichtbaar is. Daar kun je weinig aan
doen, maar ik heb het toch maar even weggehaald. Ook horizontaal heb je goed in
de gaten gehouden. Zo staat de onderste traptrede mooi horizontaal. Maar
naarmate je hoger op de trap komt, gaan de treden naar rechts wat meer omhoog
dan aan de linkerzijde. Misschien biedt Picasa geen mogelijkheden ter correctie,
maar in Photoshop is het niet zo heel lastig om alle traptreden horizontaal te
plaatsen.
Mag ik voor de volgende inzending iets zien met wielen?
Dushi
De foto voldoet helemaal aan de opdracht, al had ik zoiets
moois daarbij natuurlijk niet in gedachten. Een grote verrassing dus. Uiteraard
zit je met een dergelijke foto op het randje van het toelaatbare inzake over-
en onderbelichting, maar het uiteindelijke resultaat is qua belichting heel
fraai geworden. Het meest in het oog springend is de stralenkrans die een
bijzonder mooie ritmische herhaling laat zien. Je hoefde daar zelf niet veel
voor te doen, maar je hebt het wel prima vastgelegd. Mooi vind ik ook dat nog
net de arm van de hoogwerker te zien is. Kortom, deze foto is een bijzonder
geslaagde afsluiting van deze reeks. Van harte gefeliciteerd met je overstap
naar de volgende serie: Dieptewerking.
Dushi
Mijn eerste indruk is er eentje van een mooie foto. Mijn
tweede indruk ook trouwens. Datkomt omdat je de glazen doordacht op een rij
hebt gezet. Alhoewel de ruimte aan de bovenkant wat krap is, heb je zeker
rekening gehouden met datgene wat je in de vorige keer geleerd hebt.Ik noge nog enkele sterke puntenvan deze
opname: het dienblad dat zorgt voor een extra weerspiegeling, het mooie
vierkante ritme van de houders, de oren die zo netjes acter elkaar staan (alhoewel
aan de rechte kant net niet helemaal in één lijn), de rustige achtergrond, en
de combinatie van warme en koele kleuren. Dat is alles bij elkaar een hele
mondvol en voor mij reden om niet oogspiedend te zoeken naar mogelijke zwakke
plekjes. We laten het hier lekker bij.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien met treden van een trap
(steen, plastic, binnen, buiten, alles mag).
Dushi
Welkom terug na enige afwezigheid, Alifo.
In je toelichting op deze foto heb je het over de perspectiefvervorming die
blijft. Aangezien je werkt met CS5 is dat gemakkelijk te verhelpen. Ik zal het
dit keer niet voordien, maar kort de stappen aangeven:
CTRL-A (markeert hele foto)
Edit à
Transform à
Distort
Er verschijnen nu acht punten die je allemaal onafhankelijk van elkaar kunt
verslepen.
Op deze manier is rechtzetten een fluitje van een cent.
Sommigen werken met Edit à
Transform à Perspective,
maar dat is minder flexibel.
Ritme zit er beslist in de gevel van dit gebouw. Ik zie een mooie afwisseling
van koele en warme kleuren, en ook van licht en donker. De takken geven wat
diepte en een zeker speels element, al zorgen takken eerder voor struktuur dan
voor een ritmische herhaling.
Overigens zul je zelf wel zien dat je even tijdelijk even de basisregels van
een goede compositie vergeten bent. Dat is ook de reden waarom de foto
uiteindelijk minder boeiend oogt.
Mag ik ter afsluiting een foto zien van lampen/lichten die je in de stad bent
tegengekomen. Het mag zowel binnens- als buitenshuis zijn, maar niet van een
woonhuis. Probeer binnen een aantrekkelijke compositie te zoeken naar een
sterke ritmische herhaling van elementen.
Dushi
Welkom bij de tweede serie lessen, Pinrik. Je krijgt bij
deze lessen soms misschien wel eens zoveel aanwijzingen, dat je er eentje
vergeet. Wat je zeker niet vergeten bent, zijn de eerdere opmerkingen over het
rechtzetten van lijnen. Want die staan, voor zover dat mogelijk is bij een bak
vol kroketten, voldoende recht. Een tweede goed punt, en dat is heel belangrijk
voor deze tweede serie, is de sterke ritmische herhaling van de kroketvorm. Het
bijna strijklicht geeft daar ook nog eens een extra en mooi accent aan. Toch
vind ik de foto ook nog een zwak puntje hebben. Je bent namelijk de
belangrijkste compositieregel vergeten:de regel van derden. Dat is de reden waarom de foto net even minder boeiend
is uitgevallen dan mogelijk was geweest bij een andere opstelling van de
kroketten.
De opdracht voor de volgende keer ligt in het verlengde van mijn laatste
opmerking: plaats binnenshuis (maar geen flitslicht gebruiken) enkele
voorwerpen zodanig bij elkaar dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling
ontstaat en er tevens gestreefd wordt naar een goede compositie.
Dushi