Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
14-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gladys met snoer
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel ongebruikelijke inzending, Gladys. Het sterke daarvan is dat je heel oorspronkelijk en creatief bezig bent. Dat vind ik zonder meer prijzenswaardig.  De zwakke kant is, dat je wellicht ook iets te ver afwijkt van de opdracht. Wat ik hier zie is een herhaling van kralen, niet in een gelijkmatige ritmische opeenvolging, maar wel een opeenvolging. Als ik meer let op de struktuur, dan komt vooral de hand in beeld. Maar ook die staat niet echt krachtig uitgebalanceerd.  Je had veel meer met licht kunnen spelen. Nu blijft het vrij vlak.
Als ik wat verder kijk naar je foto, dan heb je vrij goed meegenomen wat je geleerd hebt in de vorige serie, want de hand staat zeker op een aantrekkelijk sterk punt. De ruimte boven de vingertoppen is daarentegen wel heel krap. Verder heb je gekozen voor een lichte, contrastarme uitvoering. Dat is een persoonlijke keuze die zeker niet verkeerd is.
 Of je gewerkt hebt met een statief, mis ik helaas in je toelichting. Maar in dit geval vind ik de keuze voor het erg open diafragma van f/1.8 niet aanbevelenswaardig. Met statief had je gemakkelijk de opening wat krapper kunnen maken, want een goede dof levert dit beeld nu eenmaal niet op. En als je zonder statief gewerkt hebt, dan neigt de sluitertijd  van 1/10e seconde naar het problematische. De technische instellingen zijn in alle gevallen voor verbetering vatbaar, al wil dat niet zeggen dat de foto verkeerd is. De opname blijft oorspronkelijk.
Voor de volgende keer wil ik nogmaals iets binnenshuis zien. Geen glazen aub. Ga maar eens stoeien met stukken van een schaakspel of een ander spel met driedimensionale vormen. Statief mag, flits niet.
Dushi

14-11-2012 om 00:34 geschreven door Marsje


08-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard5 met theelichtjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het lijkt me best wat lastig om bij iedere foto te grenzen te verleggen, maar ik begrijp de intentie om niet te snel tevreden te zijn en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Daar kan ik het slechts volmondig mee eens zijn.
Je hebt gekozen voor een halve cirkel van theelichtjes. De opstelling is zo veel boeiender dan gewoon een rijtje achter elkaar. Het beheersen van het grote lichtcontrast is een uitdaging die je goed aangepakt hebt. Zoals al je technische instellingen van je camera goed in orde zijn.  Ik weet niet of je in RAW fotografeert, maar een handmatige witbalans is nauwelijks nog nodig, zeker ook niet omdat in het door jou gebruikte uitstekende LR 4.2 een correctie van de witbalans een fluitje van een cent is. Nog even doordenkend op de kleur: de foto vertoont wat kleine blauwe plekjes op de zijkant van de theelichtjes. Probeer eens de de kleurtemperatuur wat warmer te zetten (haalt het blauw wat weg, maar maakt ook de foto geler) en vervolgens de vibrance naar links te schuiven (haalt het overdreven geel weer een beetje weg).  Maar dit valt uiteraard buiten deze reeks. Het is slechts een kleine suggestie.
Als je een groothoek tot je beschikking hebt, had dat eventueel nog een creatief  alternatief kunnen bieden voor de nu gebruikte lichte tele (100mm).
Samenvatternd vind ik dat je een heel mooie foto gepresenteerd hebt: goede compositie, uitstekend passend in de opdracht, vakkundige lichtbeheersing en een prima  afwerking.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien (liefst buiten) waarbij je mag gaan stoeien met rechte lijnen. De rest mag je zelf bedenken.
Dushi

08-11-2012 om 01:15 geschreven door Marsje


07-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi23 met zuilengalerij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie Maxi. Met een goed gevoel voor ritmische herhalingen heb je een zuilenrij neergezet. Het vermoedelijk bewolkte weer geeft heel rustige nuanceringen in het verloop van licht naar donker. Niet alleen zijn je technische instellingen in orde, ik denk dat je ook goed kunt omgaan met Photoshop (CS), want een dergelijke zuilenrij komt natuurlijk nooit zo mooi recht uit je camera. Goed gedaan. Weet je wat ik me afvraag? Als je nu eens aan de andere kant van de zuilenrij was gaan staan. Daar waar ik de lampen zie hangen. En dan een foto had gemaakt met meer telestand. Had dat ook niet een heel fraai beeld opgeleverd?  Je hoeft die foto niet te maken, maar ik ben wel een beetje benieuwd. Dus als je daar nog een keer in de buurt zou komen . . . Overigens zijn het niet alleen de zuilen die zich herhalen. Ik zie het ook in de raamkozijnen en een beetje in de lampen met hun weerspiegelingen.
In feite wordt hier gewerkt met kleine opdrachtjes. Dus voor de de volgende keer een opname binnenshuis. Je plaatst zelf enkele voorwerpen bij elkaar in een goede struktuur of een ritmische herhaling. Maar nu eens niet op een rij. Dat is wel wat lastiger, maar ik denk dat je dit goed aan kunt. Succes.
Dushi

07-11-2012 om 20:45 geschreven door Marsje


06-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met trap

Het vorige keer gaf ik je de opdracht om met een trap te komen. Wat je in beeld hebt gebracht, is feitelijk meer een toren dan een trap, alhoewel er zeker ook zichtbaar een trap in zit. De opdracht die ik gaf, biedt veel ruimte tot eigen interpretatie, maar ik had beslist niet gedacht aan een uitkijktoren.  Des te groter en des te aangenamer de verrassing waarmee je komt. Ik kan dat zeer waarderen.
Je bent dit keer wat meer gegaan voor de struktuur, alhoewel er zeker ook herhalingselementen in te vinden zijn. En die struktuur is prima. Toch nog een enkele kleine opmerking ter verdere gedachtenvorming. Je plaatst de foto netjes in het midden. Maar als je dat doet, dan graag ook helemaal in het midden en netjes recht. Nu is het bijna en dat kun je beter vermijden. Ik laat je twee alternatieven zien: eentje die wat beter recht staat en eentje die juist helemaal niet recht staat. Overigens is de struktuur zo sterk, dat een omzetting naar ZW goed mogelijk is, een positief teken. 
Bij dit soort foto’s komen er snel zaken in beeld die je liever niet zou willen zien, zoals hier bijvoorbeeld de bomen. Zelfs bij het goed gekozen standpunt dat je hebt ingenomen, is dit niet altijd te vermijden.
Alhoewel je foto heel goed past in deze serie, wil ik je toch vragen nog eens op zoek te gaan naar een foto waar de trap een veel grotere rol speelt in het geheel.
Dushi







06-11-2012 om 01:42 geschreven door Marsje


31-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies met hekwerk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In je foto zit overduidelijk een ritmische herhaling. En zoals je zelf al aangeeft, maken de verschillende kleurtjes het extra aantrekkelijk. Door de keuze voor een vrij gesloten lensopening ben je erin geslaagd om alles van voor tot achter scherp te krijgen, wat ik hier zeer op zijn plaats vind. Een zwakker punt, maar bij een opdracht als deze is dat vaak wat lastiger, is dat je geen gebruik hebt kunnen maken van het geleerde uit de vorge serie. De foto mist een goed aandachtspunt dat op een dominant deel van de foto de directe aandacht trekt. Voor de volgende keer wil ik je vragen dat toch iets meer in de gaten te houden. Als uitgangpunt ga je op zoek naar één of meer wielen. Je mag het accent leggen op de ritmsiche herhaling en/of een heel sterke struktuur, maar de aandacht voor de compositie niet vergeten graag.
Dushi

31-10-2012 om 17:15 geschreven door Marsje


14-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies (Quincy) met glazen

Annelies met glazen

Het eerste wat me opviel bij je foto, waren de mooi gekleurde voetjes van de glazen.  Je hebt de glzen netjes in een rij gezet voor een ritmische herhaling. Als je de glazen iets meer achter elkaar (ipv vooral naast elkaar) had gezet, hadden de glazen onderling wellicht nog wat speelse vormen gegeven.
Het lijkt of de glazen een tikje naar rechts hellen. En ook ogen ze een beetje vuil. Dat heb ik proberen in een aangepaste nabewerking te compenseren. Glas leent zich overigens heel goed om meet licht te spelen. Dat vind ik hier, al valt het buiten het aandachtspunt van deze reeks, toch een beetje een gemiste kans.
Voor de volgende keer gaan we naar buiten. Dit keer gaat de aandacht vooral uit naar een goede struktuur, al mag je eventueel ook weer met een ritmische herhaling komen. Wat ik wil zien, is iets met ronde buizen of palen.
Dushi





14-10-2012 om 17:40 geschreven door Marsje


08-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met doosje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De mooiste ritmische herhaling zie ik in het dekseltje van het doosje. Wat ik ook mooi vind, is de grijze achtergrond die goed past bij het lichtgrijs van het doosje zelf. Ook het standpunt is goed gekozen, al staat het doosje in de compositie naar mijn smaak iets te centraal. Soms krijg ik bij een foto direct gedachten van: je had ook dit of wellicht dat kunnen doen. Zo zie ik de mogelijkheid om middels een of meer lampjes, extra lichtaccenten aan te brengen. Het plastic leent zich daar goed voor. Mischien had ik om die reden wel het hele doosje leeggehaald. Kortom, voldoende stof tot verdere experimenten (gewoon voor je eigen plezier).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je buiten op zoek gaat naar een trap. Let op herhalingen en/of een krachtige struktuur, maar vergeet niet de compo, terwijl spelen met licht en nieuwe standpunten je verder kan helpen met een heel mooie foto te komen.
Dushi

08-10-2012 om 16:32 geschreven door Marsje


24-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met beeldenmuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie.  Je geeft zelf al een beetje aan waarom je vindt dat deze foto geschikt is voor de serie R&S. Zo een zelf-analyse kan ik zeer waarderen en is ook heel leerzaam voor jezelf. Ik kan goed meegaan met je keuze. De muur vertoont een heel mooie ritmische herhaling, zeker ook door de stevige vormen die telkens terugkeren. Alhoewel de beelden allemaal verschillend zijn, is ook daar goed de herhaling te zien.
Terecht wijs je op het aantrekkelijke spel van lichte en donkere delen.  Als ik overigens in Lightroom (4.2.) even Auto aanklik, wordt de foto net even wat helderder. En met een beetje schuiven met de Shadows krijgen de beelden net even wat meer tekening. Probeer maar eens.
Het horizontaal spiegelen is prima, want nu is de muur te zien in de natuurlijke kijkrichting.
Op de achtergrond zie ik nog net wat bomen verschijnen. Dat stoort een beetje de voorste beelden die er nu wat minder pregnant uitkomen. Mogelijk had je dit kunnen vermijden door een lager standpunt in te nemen.  En ook voor deze serie graag zoveel mogelijk in acht nemen wat je geleerd hebt over compositie.
Voor de volgende ker zie ik graag een opname binnenshuis (zonder flits) waar je zelf een aantal voorwerpen bij elkaar plaatst.
Dushi

24-09-2012 om 15:07 geschreven door Marsje


11-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quincy met strandhuisjes

Welkom bij de tweede serie, Quincy. Je hebt goed begrepen, dat het hier gaat om herhalingen van patronen, zoals jij die bijvoorbeeld gezien hebt in de dakpannen. Dat is alvast een heel goed begin. Je had, als daar de ruimte tenminste voor is, ook wat meer naar rechts kunnen lopen, want dan had je ook een herhaling gezien van de schuine lijsten en punten van de daken. Maar ik wil voor nu even bij deze foto blijven.
Er zijn feitelijk slechts twee zaken die ik wat aangepast heb. De eerste betreft de rechte lijnen. Als je die in je foto hebt, probeer ze dan helemaal recht in beeld te zetten of desnoods helemaal schuin, maar niet een klein beetje. Daarom heb ik voor dit keer de eenvoudige weg bewandeld en de foto een beetje met de klok mee gekanteld.
De tweede opmerking betreft de accenten. Je wilt een mooi ritme in de dakpannen (ik zie het ritme ook in de planken). Door de foto wat meer “pit” (minder vlak, minder “grijs”)  te geven, ondersteun je deze accenten.
Voor de volgende keer graag (zonder flits) een opname binnenshuis, waarbij ik behalve een ritmische herhaling ook graag de nodige aandacht voor de compositie, zoals je geleerd hebt in de eerste serie lessen, wil zien.
Dushi





11-09-2012 om 20:07 geschreven door Marsje


04-09-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met kabels

Van harte welkom, Timotie bij de tweede serie lessen. Je komt binnen met een foto die een aantal sterke punten laat zien. Dat is natuurlijk in dit verband allereerst de ritmische herhaling van zowel de kabels, de ronde ankerpunten, de driehoekige steunplaten bij de grond en nog enkele kleinere dingen meer. Wat ik ook een sterk punt vind, is de aantrekkelijke eenheid van grijsblauwe kleurvarianten. Minder charmant echter vond ik de punt van de lucht. Het leidt de aandacht een beetje af van de ritmiek. Als variant heb ik een versie met alle aandacht op de kabels toegevoegd. Struktuur zit er ook in deze opname, maar niet in een compositie zoals je dat in de vorige serie geleerd hebt en die ik ook hier graag zou willen zien. Ik heb geprobeerd daar een goed alternatief te vinden, maar vanwege de grondplaat  is dit een bijna onmogelijke klus, tenzij tot heel sterk gaat croppen tot een klein detail, maar dan is de relatie met de oorspronkelijke foto geheel verloren gegaan.
Voor een volgende keer wil ik je vragen te komen met een opname binnenshuis (geen flits aub) waar je een aantal voorwerpen zelf bij elkaar plaatst in een boeiend geheel.





04-09-2012 om 14:41 geschreven door Marsje


24-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met autowiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt dit keer gekozen voor een enkel wiel. Dat lijkt een gemakkelijke opgave, want de moderne wielen hebben met hun spaken vaak al een aantrekkelijke ritmische herhaling. Dat was dus het gemakkelijkste deel van de opgave. Toch heb je er meer van kunnen maken dan een recht toe recht aan opname. Daarvoor heb je gebruik gemaakt van een schuin standpunt, waardoor het hart van het wiel dicht in de buurt van een sterk punt komt. Hoogstens had er aan de bovenkant nog een randje af gekund. Mooi is ook dat je toch nog een beetje met het licht hebt kunnen “spelen”.
Al met al heb je voldoende laten zien dat je de basiselementen van deze reeks in ruime mate onder de knie hebt. Van harte gefeliciteerd met de afsluiting van deze serie. Ik laat je met een gerust hart doorgaan naar de volgende serie: Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi

24-07-2012 om 00:44 geschreven door Marsje


09-07-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met rij auto’s
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In de ingestuurde foto zie ik een aantal ritmische herhalingen. De meest opvallende herhaling is voor mij heet wit van de parkeervakken. Ook de klinkers laten een fraai patroon zien. En zelfs de auto’s laten door hun grote gelijkheid in kleur een zekere herhaling zien. Maar de herhaling van de gevraagde wielen komt er niet goed uit. Enerzijds, omdat ze slechts een heel klein deel van de foto in beslag nemen. Anderszijds omdat de verlgen van de wielen allemaal verschillend zijn. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan en dit keer graag een foto waar een of meer wielen de hoofdrol in spelen.
Dushi

09-07-2012 om 17:16 geschreven door Marsje


12-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met dennennaalden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is een genoegen om naar deze foto te kijken, Pinrik, en een enorm verschil met je vorige inzending. In de blaadjes (naalden) van de tak zie ik een heel mooi verloop van groentinten. Opvallend is ook de aantrekkelijke struktuur die de blaadjes laten zien,meer nog dan een strak ritmische herhaling, want dat komt in de natuur weinig voor. De druppeltjes beschouw ik als kersen op de taart:  heel mooi. Je hebt laten zien dat je helemaal klaar bent om verder te gaan met de volgende reeks: Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg.
Dushi

12-06-2012 om 23:32 geschreven door Marsje


11-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guustaaf met straatlampen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Kennelijk heb ik het je bijzonder moeilijk gemaakt, Guustaaf, want het was allerminst de bedoeling om je een nachtopname te laten maken. Maar ik vind wel dat je goed bent omgegaan met de opdracht. De straatlantaarns vertonen een aantrekkelijke lijn en je hebt de overstraling goed in toom gehouden. Ook het tijdstip is goed gekozen: je zat nog netjes in het blauwe uurtje. En wat beeldopbouw betreft, ben ik gecharmeerd door de aantrekkelijke gebogen lijn van het muurtje dat de rand van de kade vormt. Wat mij betreft dus op naar de volgende opdracht: kom maar eens met een aantrekkelijke foto waar wielen de hoofdrol in spelen.
Dushi

11-06-2012 om 17:27 geschreven door Marsje


25-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met meertje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er beter zichtbaar uit.
Dushi

25-05-2012 om 18:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met meertje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Smaken en opvattingen verschillen enorm, ook in de fotografie. Daarom kan ik niet meer geven dan mijn persoonlijke mening en proberen die te onderbouwen. Houdt dus voor ogen dat ik ook niet de waarheid in pacht heb, maar ik ga je wel mijn zienswijze geven op de foto die je instuurt.
Omdat de foto me niet zo erg kon bekoren, heb ik geprobeerd met diverse bewerkingen en uitsnedes tot een ander beeld te komen, maar ik kwam er niet goed uit.
Je hebt gekozen voor een heel korte sluitertijd van 1/800ste seconde vanwege de rimpelingen in het water. Dat is terecht, al had de sluitertijd best vele malen langer mogen zijn en had je toch de rimpelingen nog gezien. Het wordt pas wat anders als je in de buurt komt van een sluitertijd als 1/10 seconde. Als je een ritme ziet in het riet, zou je het ook moeten zien in de bomen. Beide echter zijn te ver weg in elkaar overvloeiend om tot een fraai ogend ritme te komen.
De paaltjes steken wel goed zichtbaar af in het water. Toch vormen ook deze slechts een klein fragment binnen het geheel van de foto. Daar komt nog bij dat ze hier en daar half achter elkaar verscholen zijn, iets wat een aangenaam ritme niet echt ten goede komt.
Alles bij elkaar vind ik het noch een boeiende foto, noch een topper binnen deze serie. Daarom wil ik je vragen nog eens op zoek te gaan naar ritmische herhalingen in de natuur. Probeer dichter bij je hoofdonderwerp te komen, al of niet gebruik makend van de zoom. Dan springt datgene wat je voor ogen had, er beter zichtbaar uit.
Dushi

25-05-2012 om 18:01 geschreven door Marsje


24-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Guustaaf met treintje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je instuurt, kent een heel aantal aantrekkelijke aspecten. Ik noem er snel enkele: rustige achtergrond, fraaie schaduwen, aantrekkelijke kleuren, netjes in het beeld geplaatst. Je scherpstelpunt lijkt ongeveer op het achterste deel van de lokomotief te liggen. Niet gebruikelijk voor onze manier van kijken. Je zult er vast een reden voor gehad hebben.
Ritmische herhalingen zie ik onder meer in de wielen, de drie blokken van de eerste wagon, en een vergelijkbaar ritme in de laatste wagon. De veelheid van kleuren kan de ritmische elementen wel een beetje naar de achtergrond duwen. Bekijk deze foto maar eens in zwart-wit om het verschil te zien.
De volgende opdracht is voor buiten: zoek naar ritmische herhalingen in straatlampen (buiten lampen).
Dushi

24-05-2012 om 01:21 geschreven door Marsje


13-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met scheerkoppen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een grote verrassing, want aan de wieltjes van de scheerkoppen had ik echt niet gedacht. Het is heel aangenaam om je merken dat je zo creatief met een opdracht kunt omgaan. De drie koppen geven een zekere ritmische herhaling. De ondergrond van de tafel is goed gekozen. En de foto is zeker heel zorgvuldig samengesteld. Toch heb ik er een lichte aarzeling bij. Dan gaat het niet over de opdracht, want die is goed vervuld. Maar meer over het fotografische beeld. Het staat er allemaal zo duidelijk op, dat er weinig ruimte is voor verbeelding.  De foto gaat sterk de richting op van registratie: technisch laten zien wat het is. Dat is zeker een functie van de fotografie. Maar vaak willen we meer, iets moois laten zien, emotie, spelen met vlakken en licht. Of zoals de fotograaf David Alan Harvey zei: Don’t shoot what it looks like. Shoot what it feels like.
Je hebt al veel goede dingen laten zien, Pinrik. Daarom wil ik je prikkelen tot een stapje verder. Probeer de volgende keer met een buitenopname  (verder helemaal vrije keuze) te komen die niet alleen recht doen aan ritme en struktuur, maar ook een beetje hoe je het voelt.
Dushi

13-05-2012 om 04:27 geschreven door Marsje


08-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustaaf met paardenbloem

Je komt binnen in deze serie met een heel fraaie foto. Deze zaadbol van de paardenbloem zit inderdaad vol met struktuur en ritmische herhalingen. Je hebt ook een bijzonder mooie makrolens  die heel scherp tekent. Wat je ook goed doet, is het geleerde van de vorige serie niet vergeten. De bloem staat op een mooi punt in de foto.
Het vermelden van enkele exifs is niet nodig, want die staan (verplicht) in je foto. Overigens was je sluitertijd niet 1/60, maar 1/160ste seconde, hetgeen me beter lijkt, want met een klein zuchtje wind zou 1/60ste te langzaam kunnen zijn.
Het enige waar ik wat aanpassingen heb gedaan, is de nabewerking. Dit om de struktuur nog wat beter tot uiting te laten komen. Ik zie dat je CS2 hebt. Zelf geef ik lokaal cursus in Lightroom 4, een krachtig en uitermate gebruiksvriendelijk programma. Het is een maand lang gratis uit te proberen (de prijs is met versie 4 met 50% verlaagd).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je binnenshuis enkele voorwerpen bij elkaar brengt in een aantrekkelijke ritmsiche herhaling. Geen flits aub.
Dushi





08-05-2012 om 17:52 geschreven door Marsje


04-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinrik met trap

Je hebt gekozen voor een statige trap van het nieuwe stadhuis. Heel goed vind ik, dat je zelf vermeldt welke ritmische herhalingen je gezien hebt: de traptrden, de vierkantjes in de zijwanden, de arduinplaten. Je had zelfs de twee leuningen nog kunnen vermelden. Dat is dus allemaal prima in orde.
Ter aanvulling heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Bij een opname als hier zou ik zelf wat sneller gekozen hebben voor een iets meer gesloten lensopening dan de nu gebruiktemaximale lensopening  f/2.8. Verder schrijf je dat je 1 stap hebt bijgelicht. Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt: onder- of overbelicht? Mogelijk was het vrij donker, maar dan had je altijd nog de ISO waarde iets hoger kunnen zetten. Overigens is de belichting mooi gelijkmatig zonder extremen.
Het tweede aandachtspunt betreft het standpunt en de voor- en nadelen daarvan. Je hebt geprobeerd de foto zo centraal mogelijk te maken met een bijna spiegelende linker- en rechterhelft. Dat is je feitelijk goed gelukt. Behalve dat er aan de linkerzijde een bordje half zichtbaar is. Daar kun je weinig aan doen, maar ik heb het toch maar even weggehaald. Ook horizontaal heb je goed in de gaten gehouden. Zo staat de onderste traptrede mooi horizontaal. Maar naarmate je hoger op de trap komt, gaan de treden naar rechts wat meer omhoog dan aan de linkerzijde. Misschien biedt Picasa geen mogelijkheden ter correctie, maar in Photoshop is het niet zo heel lastig om alle traptreden horizontaal te plaatsen.
Mag ik voor de volgende inzending iets zien met wielen?
Dushi





04-05-2012 om 19:42 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!