Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
29-01-2013
Maxi met raampartij
De foto die je
instuurt (ik heb deze genomen vanwege de betere belichting) laat een grote
hoeveel ramen zien. En bij de meeste gebouwen zijn deze keurig uitgrelijnd
waardoor er vanzelf een sterke ritmische herhaling ontstaat. Dat is dus een
sterk punt binnen de gegeven opdracht. Kijkend naar de compositie, vind ik de
foto minder boeiend, omdat een krachtig aandachtspunt ontbreekt. Probeer ook
het geleerde van de vroige lessen mee te nemen aub.
Dat je spotmeting hebt gebruikt. Vind ik hier geen probleem, al had het niet
gehoeven. Wel verbaas ik me enorm over de gebruikte sluitertijd van 1/3 seconde
en toch de scherpte van de foto. Je moet, ook al heb je met een
brandpuntsafstand van 11mm gewerkt, wel een ongelooflijk vaste hand hebben, dat
je dit zonder statief hebt kunnen bereiken.
Mag ik voor de volgende keer een opname naar eigen keuze waarbij je alles in
het werk zet om het onderste uit de kast te halen?
Dushi
Ik vermoed dat je de laat-gotische gallerij van het
Markiezenhof, een van de mooiste plekjes van Bergen op Zoom, hebt
gefotografeerd. Wellicht mede dankzij het gebruik van statief, heb je
zorgvuldig een standpunt kunnen bepalen. Aan de rechterzijde nog net de zuilen
licht verspringend achter elkaar. En lag genoef om ook de balken met hun
prachtige ritmische herhaling goed in beeld te krijgen.
Qua compositie had ik misschien aan de bovenzijde een stukje afgehaald teneinde
de deur in de achtermuur op een sterker punt in de foto te krijgen. Een tweede
puntje van aandacht is de blauwe tint van de muren. Ik neem aan dat dit in
werkelijkheid meer in de richting van wit gaat en ben daarom zo vrij geweest
een kleine aanpassing te doen.
Dit alles neemt niet weg, dat je de laatste opdracht prima hebt uitgevoerd en
er helemaal klaar voor bent om verder te gaan met de volgende reeks. Ik wens je daar alle succes bij.
Dushi
Dat er struktuur (en herhaling) zit in deze foto, lijdt geen
enkele twijfel. Ook over de uitsnede heb je kennelijk goed nagedacht, al lijkt
me ook een scheefstand denkbaar. Desondanks vind ik de foto een tikje saai. Vermoedelijk
komtdat, omdat de kleur wat eentoning
is, evenals het vlakke licht dat een spel van lichte en donkere partijen in de
weg staat. Als je toch een statief gebruikt, kun je beter een lagere ISO
gebruiken, is een langzamer sluitertijd mogelijk en zou ik de lensopening
ietsje verder dichtknijpen om alles scherp in beeld te krijgen.
Ik denk dat we langzamerhand toe zijn aan een afronding van deze reeks. Als
afsluiter wil ik je nogmaals de vrije hand geven, zij het dat het een opname
moet zijn uit een stadsbeeld.
Dushi
P.S. Ik dacht dat ik eerder al gereageerd had over tonvorming, anders even een reminder sturen aub.
Over deze inzending ben in niet zo enthousiast, Maxi. De
belangrijkste reden is, dat er noch een boeiende ritmische herhaling in de foto
zit, noch een krachtige struktuur. Dat kan onder andere komen door de grote
afstand die je in acht hebt genomen. Een detail uitzoeken, is prima, maar dan
moet het wel een krachtig detail zijn. Nu heb je een raam waarbij er een tak in
de weg zit. Ook de regen maakt de foto niet aangenamer. De regendruppels lijken
wel ruis. Dat de foto wat blauwzeem vertoont, vind ik hier een terzijde, maar
let er wel op.
Ik wil je vragen dit nog eens te proberen. Misschien kan het helpen om meerdere
ramen in beeld te nemen als je op zoek bent naar een ritmische herhaling. Ik
weet, dat ik veel van je vraag, maar ik heb zelf uiteindelijk heel veel geleerd
van deze lessenreeks, ook al wist ik op dat moment soms niet goed waar ik het
moest zoeken. Ik ben benieuwd waar je nu mee gaat komen.
Dushi
Bij de gegeven opdracht ligt het een beetje voor de hand dat
je op zoek gaat naar een gebouw met een strakke raampartij. Je hebt dat ook
gedaan, maar er wel iets speciaals van gemaakt door de subtiele toevoeging van
een bescheiden weerspiegeling. Dat maakt de foto een stuk aantrekkelijker dan
een beeld met alleen maar weerspiegeling. Wat ik verder mooi vind, is de
uitgebalanceerde uitsnede. Vier raamstroken, keurig rechtgezet (over de lichte
tonvorming wil ik het niet hebben) en zoals al aangegeven de heel
aantrekkelijke weerspiegeling van de oude schoorsteen. Ik vind dat je hier echt
goed gekeken hebt en prachtige plaat hebt neergezet.
Voor de volgende keer een vrije opdracht waarbij ik hoop dat je me zult
verrassen met opnieuw iets heel aantrekkelijks.
Dushi
Het is niet de bedoeling dat je twee fotos instuurt waaruit
ik een keuze moet maken. Voor deze keer zal ik echter een kleine uitzondering
maken. Bij de eerste foto beperk ik me tot slechts twee opmerkingen. De lucht
is wat overbelicht. Je kunt dat in LR gemakkelijk controleren door het
indrukken van de letter J. Oplossing: de hooglichten wat terugschroeven. Als
tweede valt het me op dat zowel de horizontale als de vertikale lijnen niet
goed recht staan. Dat is gemakkelijk te verhelpen met het door jou eveneens
gebruikte CS6.
Dan nu naar de tweede foto. Hier is het lijnenspel veel boeiender, mede omdat
er enkele prachtige gebogenlijnen door het beeld lopen. Mijn eerste reactie
was: wat jammer dat er op de achtergrond bomen staan die meet hun grillige
vormen het strakke lijnenspel van de trap verstoren. Dus boven meteen een deel
van de foto gecropt. Vervolgens, en dat is een van de aantrekkelijke aspecten
van LR, ook aan de onderkant nog wat geschoven tot ik een uitsnede kreeg die me
veel meer beviel. Omdat de foto al overwegend grijs van tint was, lag een
verdere omzetting naar ZW voor de hand. De volgende stap was het rechtzetten
van de spijltjes. En wat ik dan overhoud, is een foto die een prachtig
lijnenspel vertoont in een fraaie afwisseling van lichte en donkere tonen.
Uiteindelijk is fotograferen niet meer dan goed om je heenkijken en dingen
zien. Je bent op de goede weg en al doende zul je steeds meer feeling krijgen
voor dit zien.
Voor de volgende keer wil ik iets zien waarbij ramen een belangrijke rol spelen
in het beeld.
Dushi
Opnieuw een goede foto, Richard. Je hebt een prachtig
lijnenspel in beeld gebracht. Door de gegolfde buitenkant van de tank komt de
schaduw van de trap er wat minder uit, maar de tank zelf is daarentegen juist
weer heel aantrekkelijk met de schaduwlijnen. Ik geef je opnieuw de suggestie
te gaan werken in RAW, want dat geeft de meeste ruimte voor een goede
verwerking en in Lightroom werkt dat probleemloos. Opvallend is dat je de
vertikale lijnen zo mooi recht hebt staan.
Het gebruik van statief is prima. De lensopening dichtknijpen tot f/22 vind ik
persoonlijk niet nodig. Je zou zelfs last kunnen krijgen van diffractie.
Omzetting naar ZW is in LR een fluitje van een cent, al had je van mij de
witten met een punt of twintig hoger kunnen zetten. Zelfs dan ben je nog verre
van overbelichte delen maar wordtde
foto wel iets minder grijs. Terugkomend op de foto zelf, blijf ik hete een goed
gekozen en uitgevoerd beeld vinden waar ik met plezier naar kijk.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met krachtige lijnen uit de vrije
natuur. Een heel lastige opdracht, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je ook
dit tot een goed einde zult brengen.
Dushi
Goed gedaan Annelies. De verschillen zijn duidelijk. Nu kijk
ik allereerst naar de mooie vormen van de velgen in plaats van: oh, een
autoband. Ik heb wel eens geschreven dat er een groot verschil is tussen iets
moois in beeld brengen en iets mooi in beeld brengen. Het eerste doen toeristen
heel veel: ze zien een mooi huis of landschap en drukken meteen de knop in. Bij
het tweede moet je echt gaan kijken. Misschien is datgene wat je ziet eigenlijk
helemaal niet zo mooi, maar dan blijf je net zo lang zoeken tot licht, lijnen
en vlakken een aantrekkelijk geheel vormen. Dat is fotografie. Met deze foto heb
je beslist een stap in de goede richting gezet. Nu nog een beetje op mijn
aanwijzing, maar meer en meer ga je het zelf zien en er plezier aan beleven.
Dat zal heus niet iedere keer lukken, maar het gaat om de intentie van het
fotograferen.
De volgende keer mag je komen iets van een of meer ramen.
Dushi
De compositieregels van de vorige serie heb je goed in acht
genomen, Maxi. Qua ritme en struktuur vinv in de inzending wat minder sterk.
Voor een goede ritmische herhaling is de spons met al zijn rondjes nogal
grillig. En kijkend naar de grote struktuur, dan zit het erg opeengepakt,
ofschoon de keuze voor een kleine scherptediepte zeker een stap in de goede
richting is. Een mislukte opname dus? Nee, dat ook weer niet, maar wel eentje
met bovengenoemde leerpunten.
Technisch begrijp ik je instellingen niet zo goed. Ofwel je werkt met statief
en dan zet je de ISO laag omdat de sluitertijd rustig verlengd kan worden.
Ofwel je werkt uit de losse hand, maar dan vind ik 1/6 seconde geen goede keuze
meer.
Voor de volgende keer gaan we naar buiten en mag je op zoek gaan naar treden
van een trap die een belangrijke rol spelen in je foto.
Dushi
Je hebt het autowiel, dat er gelukkig nog brandschoon en
ongebruikt uitziet, netjes in beeld gebracht. Beetje schuin, niet precies in
het midden: dat is een stuk aantrekkelijker dan een frontale opname. Je
technische instellingen zijn prima in orde en het gebruik van een statief was
zeker op zijn plaats. In de luchtgaten van de velg is een zekere ritmische
herhaling te zien en hetzelfde geldt ook voor het loopvlak van de band. Toch
ziet het er een beetje saai uit, omdat de foto vooral registrerend van aard is:
het zo goed mogelijk weergeven van een autoband.
Ik wil je vragen diezelfde band nog eens te fotograferen en je daarbij
bijvoorbeeld te concentreren op één van beide genoemde ritmische herhalingen.
Dus of het loopvlak of de luchtgaten. En kijk eens of je met behulp van minder
vlak licht er een meer spannende foto met veel aandacht voor de ritische
herhalingen van kunt maken. Dit is een
heel pittige opdracht, maar ik ben benieuwd of je een stap in deze richting
kunt maken.
Dushi
Je komt met een heel ongebruikelijke inzending, Gladys. Het
sterke daarvan is dat je heel oorspronkelijk en creatief bezig bent. Dat vind
ik zonder meer prijzenswaardig. De
zwakke kant is, dat je wellicht ook iets te ver afwijkt van de opdracht. Wat ik
hier zie is een herhaling van kralen, niet in een gelijkmatige ritmische
opeenvolging, maar wel een opeenvolging. Als ik meer let op de struktuur, dan
komt vooral de hand in beeld. Maar ook die staat niet echt krachtig
uitgebalanceerd. Je had veel meer met
licht kunnen spelen. Nu blijft het vrij vlak.
Als ik wat verder kijk naar je foto, dan heb je vrij goed meegenomen wat je
geleerd hebt in de vorige serie, want de hand staat zeker op een aantrekkelijk
sterk punt. De ruimte boven de vingertoppen is daarentegen wel heel krap.
Verder heb je gekozen voor een lichte, contrastarme uitvoering. Dat is een
persoonlijke keuze die zeker niet verkeerd is. Of je gewerkt hebt met een statief, mis
ik helaas in je toelichting. Maar in dit geval vind ik de keuze voor het erg
open diafragma van f/1.8 niet aanbevelenswaardig. Met statief had je
gemakkelijk de opening wat krapper kunnen maken, want een goede dof levert dit
beeld nu eenmaal niet op. En als je zonder statief gewerkt hebt, dan neigt de
sluitertijd van 1/10e seconde naar het
problematische. De technische instellingen zijn in alle gevallen voor
verbetering vatbaar, al wil dat niet zeggen dat de foto verkeerd is. De opname
blijft oorspronkelijk.
Voor de volgende keer wil ik nogmaals iets binnenshuis zien. Geen glazen aub.
Ga maar eens stoeien met stukken van een schaakspel of een ander spel met
driedimensionale vormen. Statief mag, flits niet.
Dushi
Het lijkt me best wat lastig om bij iedere foto
te grenzen te verleggen, maar ik begrijp de intentie om niet te snel tevreden
te zijn en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Daar kan ik het slechts
volmondig mee eens zijn.
Je hebt gekozen voor een halve cirkel van theelichtjes. De opstelling is zo
veel boeiender dan gewoon een rijtje achter elkaar. Het beheersen van het grote
lichtcontrast is een uitdaging die je goed aangepakt hebt. Zoals al je
technische instellingen van je camera goed in orde zijn. Ik weet niet of je in RAW fotografeert, maar
een handmatige witbalans is nauwelijks nog nodig, zeker ook niet omdat in het
door jou gebruikte uitstekende LR 4.2 een correctie van de witbalans een
fluitje van een cent is. Nog even doordenkend op de kleur: de foto vertoont wat
kleine blauwe plekjes op de zijkant van de theelichtjes. Probeer eens de de
kleurtemperatuur wat warmer te zetten (haalt het blauw wat weg, maar maakt ook
de foto geler) en vervolgens de vibrance naar links te schuiven (haalt het
overdreven geel weer een beetje weg).Maar dit valt uiteraard buiten deze reeks. Het is slechts een kleine
suggestie.
Als je een groothoek tot je beschikking hebt, had dat eventueel nog een creatief
alternatief kunnen bieden voor de nu
gebruikte lichte tele (100mm).
Samenvatternd vind ik dat je een heel mooie foto gepresenteerd hebt: goede
compositie, uitstekend passend in de opdracht, vakkundige lichtbeheersing en
een prima afwerking.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien (liefst buiten) waarbij je mag
gaan stoeien met rechte lijnen. De rest mag je zelf bedenken.
Dushi
Welkom bij de tweede serie Maxi. Met een goed gevoel voor
ritmische herhalingen heb je een zuilenrij neergezet. Het vermoedelijk bewolkte
weer geeft heel rustige nuanceringen in het verloop van licht naar donker. Niet
alleen zijn je technische instellingen in orde, ik denk dat je ook goed kunt
omgaan met Photoshop (CS), want een dergelijke zuilenrij komt natuurlijk nooit
zo mooi recht uit je camera. Goed gedaan. Weet je wat ik me afvraag? Als je nu
eens aan de andere kant van de zuilenrij was gaan staan. Daar waar ik de lampen
zie hangen. En dan een foto had gemaakt met meer telestand. Had dat ook niet
een heel fraai beeld opgeleverd?Je
hoeft die foto niet te maken, maar ik ben wel een beetje benieuwd. Dus als je
daar nog een keer in de buurt zou komen . . . Overigens zijn het niet alleen de
zuilen die zich herhalen. Ik zie het ook in de raamkozijnen en een beetje in de
lampen met hun weerspiegelingen.
In feite wordt hier gewerkt met kleine opdrachtjes. Dus voor de de volgende
keer een opname binnenshuis. Je plaatst zelf enkele voorwerpen bij elkaar in
een goede struktuur of een ritmische herhaling. Maar nu eens niet op een rij.
Dat is wel wat lastiger, maar ik denk dat je dit goed aan kunt. Succes.
Dushi
Het vorige keer gaf ik je de opdracht om met een trap te
komen. Wat je in beeld hebt gebracht, is feitelijk meer een toren dan een trap,
alhoewel er zeker ook zichtbaar een trap in zit. De opdracht die ik gaf, biedt
veel ruimte tot eigen interpretatie, maar ik had beslist niet gedacht aan een
uitkijktoren. Des te groter en des te
aangenamer de verrassing waarmee je komt. Ik kan dat zeer waarderen.
Je bent dit keer wat meer gegaan voor de struktuur, alhoewel er zeker ook
herhalingselementen in te vinden zijn. En die struktuur is prima. Toch nog een
enkele kleine opmerking ter verdere gedachtenvorming. Je plaatst de foto netjes
in het midden. Maar als je dat doet, dan graag ook helemaal in het midden en
netjes recht. Nu is het bijna en dat kun je beter vermijden. Ik laat je twee
alternatieven zien: eentje die wat beter recht staat en eentje die juist
helemaal niet recht staat. Overigens is de struktuur zo sterk, dat een
omzetting naar ZW goed mogelijk is, een positief teken.
Bij dit soort fotos komen er snel zaken in beeld die je liever niet zou willen
zien, zoals hier bijvoorbeeld de bomen. Zelfs bij het goed gekozen standpunt
dat je hebt ingenomen, is dit niet altijd te vermijden.
Alhoewel je foto heel goed past in deze serie, wil ik je toch vragen nog eens
op zoek te gaan naar een foto waar de trap een veel grotere rol speelt in het
geheel.
Dushi
In je foto zit overduidelijk een ritmische herhaling. En
zoals je zelf al aangeeft, maken de verschillende kleurtjes het extra
aantrekkelijk. Door de keuze voor een vrij gesloten lensopening ben je erin
geslaagd om alles van voor tot achter scherp te krijgen, wat ik hier zeer op
zijn plaats vind. Een zwakker punt, maar bij een opdracht als deze is dat vaak
wat lastiger, is dat je geen gebruik hebt kunnen maken van het geleerde uit de
vorge serie. De foto mist een goed aandachtspunt dat op een dominant deel van
de foto de directe aandacht trekt. Voor de volgende keer wil ik je vragen dat
toch iets meer in de gaten te houden. Als uitgangpunt ga je op zoek naar één of
meer wielen. Je mag het accent leggen op de ritmsiche herhaling en/of een heel
sterke struktuur, maar de aandacht voor de compositie niet vergeten graag.
Dushi
Het eerste wat me opviel bij je foto, waren de mooi
gekleurde voetjes van de glazen. Je hebt
de glzen netjes in een rij gezet voor een ritmische herhaling. Als je de glazen
iets meer achter elkaar (ipv vooral naast elkaar) had gezet, hadden de glazen
onderling wellicht nog wat speelse vormen gegeven.
Het lijkt of de glazen een tikje naar rechts hellen. En ook ogen ze een beetje
vuil. Dat heb ik proberen in een aangepaste nabewerking te compenseren. Glas
leent zich overigens heel goed om meet licht te spelen. Dat vind ik hier, al
valt het buiten het aandachtspunt van deze reeks, toch een beetje een gemiste
kans.
Voor de volgende keer gaan we naar buiten. Dit keer gaat de aandacht vooral uit
naar een goede struktuur, al mag je eventueel ook weer met een ritmische herhaling
komen. Wat ik wil zien, is iets met ronde buizen of palen.
Dushi
De mooiste ritmische herhaling zie ik in het dekseltje van
het doosje. Wat ik ook mooi vind, is de grijze achtergrond die goed past bij
het lichtgrijs van het doosje zelf. Ook het standpunt is goed gekozen, al staat
het doosje in de compositie naar mijn smaak iets te centraal. Soms krijg ik bij
een foto direct gedachten van: je had ook dit of wellicht dat kunnen doen. Zo
zie ik de mogelijkheid om middels een of meer lampjes, extra lichtaccenten aan
te brengen. Het plastic leent zich daar goed voor. Mischien had ik om die reden
wel het hele doosje leeggehaald. Kortom, voldoende stof tot verdere
experimenten (gewoon voor je eigen plezier).
Voor de volgende keer zie ik graag dat je buiten op zoek gaat naar een trap.
Let op herhalingen en/of een krachtige struktuur, maar vergeet niet de compo,
terwijl spelen met licht en nieuwe standpunten je verder kan helpen met een
heel mooie foto te komen.
Dushi
Welkom bij de tweede serie.
Je geeft zelf al een beetje aan waarom je vindt dat deze foto geschikt
is voor de serie R&S. Zo een zelf-analyse kan ik zeer waarderen en is ook
heel leerzaam voor jezelf. Ik kan goed meegaan met je keuze. De muur vertoont
een heel mooie ritmische herhaling, zeker ook door de stevige vormen die
telkens terugkeren. Alhoewel de beelden allemaal verschillend zijn, is ook daar
goed de herhaling te zien.
Terecht wijs je op het aantrekkelijke spel van lichte en donkere delen. Als ik overigens in Lightroom (4.2.) even Auto
aanklik, wordt de foto net even wat helderder. En met een beetje schuiven met
de Shadows krijgen de beelden net even wat meer tekening. Probeer maar eens.
Het horizontaal spiegelen is prima, want nu is de muur te zien in de
natuurlijke kijkrichting.
Op de achtergrond zie ik nog net wat bomen verschijnen. Dat stoort een beetje
de voorste beelden die er nu wat minder pregnant uitkomen. Mogelijk had je dit
kunnen vermijden door een lager standpunt in te nemen. En ook voor deze serie graag zoveel mogelijk in
acht nemen wat je geleerd hebt over compositie.
Voor de volgende ker zie ik graag een opname binnenshuis (zonder flits) waar je
zelf een aantal voorwerpen bij elkaar plaatst.
Dushi
Welkom bij de tweede serie, Quincy. Je hebt goed begrepen,
dat het hier gaat om herhalingen van patronen, zoals jij die bijvoorbeeld
gezien hebt in de dakpannen. Dat is alvast een heel goed begin. Je had, als
daar de ruimte tenminste voor is, ook wat meer naar rechts kunnen lopen, want
dan had je ook een herhaling gezien van de schuine lijsten en punten van de
daken. Maar ik wil voor nu even bij deze foto blijven.
Er zijn feitelijk slechts twee zaken die ik wat aangepast heb. De eerste
betreft de rechte lijnen. Als je die in je foto hebt, probeer ze dan helemaal
recht in beeld te zetten of desnoods helemaal schuin, maar niet een klein
beetje. Daarom heb ik voor dit keer de eenvoudige weg bewandeld en de foto een
beetje met de klok mee gekanteld.
De tweede opmerking betreft de accenten. Je wilt een mooi ritme in de dakpannen
(ik zie het ritme ook in de planken). Door de foto wat meer pit (minder vlak,
minder grijs) te geven, ondersteun je
deze accenten.
Voor de volgende keer graag (zonder flits) een opname binnenshuis, waarbij ik
behalve een ritmische herhaling ook graag de nodige aandacht voor de compositie,
zoals je geleerd hebt in de eerste serie lessen, wil zien.
Dushi
Van harte welkom, Timotie bij de tweede serie lessen. Je
komt binnen met een foto die een aantal sterke punten laat zien. Dat is
natuurlijk in dit verband allereerst de ritmische herhaling van zowel de
kabels, de ronde ankerpunten, de driehoekige steunplaten bij de grond en nog enkele
kleinere dingen meer. Wat ik ook een sterk punt vind, is de aantrekkelijke
eenheid van grijsblauwe kleurvarianten. Minder charmant echter vond ik de punt
van de lucht. Het leidt de aandacht een beetje af van de ritmiek. Als variant
heb ik een versie met alle aandacht op de kabels toegevoegd. Struktuur zit er
ook in deze opname, maar niet in een compositie zoals je dat in de vorige serie
geleerd hebt en die ik ook hier graag zou willen zien. Ik heb geprobeerd daar
een goed alternatief te vinden, maar vanwege de grondplaatis dit een bijna onmogelijke klus, tenzij tot
heel sterk gaat croppen tot een klein detail, maar dan is de relatie met de
oorspronkelijke foto geheel verloren gegaan.
Voor een volgende keer wil ik je vragen te komen met een opname binnenshuis (geen
flits aub) waar je een aantal voorwerpen zelf bij elkaar plaatst in een boeiend
geheel.