Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met muzikant
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij deze inzending wordt het lastig om veel lovende woorden neer te schrijven.  Ik begin maar met in te haken op je eigen toelichting. De diagonale lijn die je noemt, zie ik ook, al beslaat deze lijn slechts een klein deel van de foto. Je moet verder een goed oog hebben om in de trompet een ritmsiche herhaling van de straatstenen te kunnen zien. Alhoewel je technisch gelijk hebt, is dit te miniem om mee te tellen in het totale beeld. Hoe je kunt zeggen, dat de ogen, waarvan je zelf aangeeft dat ze niet te zien zijn, op een sterke lijn staan, is mij een raadsel. Als ik daar nog aan toevoeg dat de foto op het randje van over- en onderbelichting zit, en de compositie de toets der kritiek volgens mij niet kan doorstaan, begrijp je al dat deze foto niet is van ik ervan verwacht.
Wat mij een beetje zorgen baart, is dat je een foto instuurt waarvan je het gezicht en de bezig zijnde handen van de hoofdpersoon totaal kunt zien. Sorry, Maxi, maar ik verwacht een veel betere foto van je.
Dushi

18-02-2013 om 23:47 geschreven door Marsje


15-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De opdracht heb je goed uitgevoerd, Richard. Palmbladeren zijn redelijk populair onder fotografen en dat is best begrijpelijk als ik naar deze opname kijk. Je foto laat een keurig lijnenspel zien. Kennelijk heb je in gedachten gehad om de nerf uit de hoeken te laten komen. Doe het dan wel zo precies mogelijk, want boven is het minder precies. Overigens vind ik de compositie van hoek tot hoek niet de meest uitdagende. Kantel de foto maar eens een graad of vijftien tegen de klok in en kijk naar het verschil.
Voor mij is het een teken van kwaliteit, dat je foto heel goed omgezet kan worden naar ZW. Zonder meer een pluspunt. Zelf heb ik snel de neiging de foto nog wat meer pit te geven, niet door meer contrast, maar wel via bijv. meer clarity (meer accent in de middentonen), maar dat is een persoonlijke smaak en valt dus over te twisten.
Bij de volgende opdracht wil ik dat je een brug neemt als uitgangspunt voor je foto.
Dushi

15-02-2013 om 01:58 geschreven door Marsje


14-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met trap

De opdracht met een trap is een stuk lastiger, maar je hebt het er goed vanaf gebracht. Allereerst heb je een trap gezien met zowel een ritmiek als een goed zichtbare struktuur, dankzij de ijzeren balken. Het moeilijkste komt dan nog: het beste standpunt. Ook dat heb je uitstekend gedaan, omdat je voldoende lucht hebt gelaten tussen de diverse verdiepingen. Het resultaat is dat de foto een krachtige struktuur vertoont. Maar evenzeer een veelheid aan ritmische herhalingen: treden, ballustrade, balkpartijen, de gaatjes, edm. De keuze voor je lensopening is hier alleszins op zijn plaats. Wat de afwerking betreft, kun je een foto als deze ook een wat krachtiger uitstraling geven, maar dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Ik laat je een voorbeeldje zien.
De volgende keer mag je met een foto komen van een fiets. Vermoedelijk leent dit onderwerp zich wat meer voor een krachtige struktuur. De rest laat ik aan je fantasie over.
Dushi





14-02-2013 om 17:36 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met buisjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het lijkt erop dat je heel mooie dingen bent tegengekomen  (in Spanje?).  De foto die je instuurt is heel geschikt voor deze reeks, omdat de buisjes een prachtig golvende beweging laten zien in een fraaie ritmische herhaling. Het gekozen standpunt  laat tevens het begin van een aangename struktuur  zien, al betreft het slechts een bescheiden deel van de totale foto. Dat je heel selektief gebruik hebt gemaakt van de scherptediepte maakt het beeld alleen nog maar mooier. Ook verkrijg je daarmee een heel rustige achtergrond. Ik kan niet zien of je vanaf statief gewerkt hebt. Dit soort zaken zou ik graag ook weten, maar de scherpte op het gekozen punt  is hoe dan ook dik in orde.
Even een terzijde; je werkt kennelijk met LR 3.6 (laatste update gemist?), maar inmiddels zijn we bij versie 4.3 en daar zitten een aantal zeer aangename verbeteringen in.
Voor de volgende keer hoef je niet zo ver van huis te gaan. Ik zie graag een opname binnenshuis tegemoet. Breng zelf een aantal voorwerpen zodanig bij elkaar, dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat. Ik ben benieuwd.
Dushi

14-02-2013 om 01:02 geschreven door Marsje


07-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met boomstammen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met deze foto laat je op een boeiende wijze zien dat jaarringen van bomen heel verschillend zijn.  Door de frontale opstelling toon je mooi het verschil tussen de donkere en lichtere delen. Dat komt zeker ten goede een een duidelijke struktuur in de foto. Het onderwerp heeft tevens een aantrekkelijke eenheid van kleur. De diagonale lijnen die je noemt in je toelichting, vind ik goed gecomponeerd in het totale beeld.  De jaarringen met in het meest opvallend de donkere kern van iedere stam  geeft een goede ritmische herhaling.
Het is de bedoeling dat we de exifs van de foto kunnen zien. Ik had de afgelopen dagen echter weinig tijd waardoor je foto nogal lang is blijven liggen Voor deze keer zal ik daarom een uitzondering maken.
Bij de volgende inzending wil ik graag een opname binnenshuis (geen flits) zien van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijk geheel bij elkaar plaats, met uiteraard een krachtige struktuur en/of ritmische herhaling. Ik stel het op prijs als je een korte toelichting geeft op de keuze (opstelling, compo, licht edm.) die je gemaakt hebt en de gebruikte instellingen van je camera.
Dushi

07-02-2013 om 16:27 geschreven door Marsje


06-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met wasknijpers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een heel fraaie binnenkomer, Bieke. Je laat ook meteen zien dat er goede uitzonderingen zijn op de regel van drie. De centrale plaatsing hier doeet het goed. De twee hoofdkleuren zijn mooi in evenwicht en je hebt de knijpers heel zorgvuldig gecomponeerd, een werkje waar je ongetwijfeld een behoorlijk tijdje mee bezig geweest  bent. De rechtopstaande knijper zou m.i. wat beter tot zijn recht komen bij een wat lager standpunt, maar dan verlies je weer het mooie overzicht dat nu zichtbaar is.
Door de zorgvuldige opstelling zit de foto boordevol ritmische herhalingen en je geeft zelf al heel correct aan bij wwelke onderdelen dit het beste te zien is. De achtergrond heb je gelukkig heel rustig gehouden. Je stelt het op prijs om een tip te krijgen. Niet dat het echt nodig is, maar je zou kunnen denken aan twee zaken om te variëren op deze uitstekende opstelling. Als eerste zou je meer kunnen spelen met het licht dat nu nog vrij “vlak” is. Probeer eens duidelijker (meer dan nu)  licht van opzij of zelfs tegenlicht. En als tweede zou je kunnen gaan spelen met de mogelijkheden van dof, want je hebt hier een schitterende 50mm f/1.4 lens gebruikt.
Voor de volgende keer wil ik een foto zien waarbij een trap een belangrijke rol speelt.
Dushi

06-02-2013 om 22:50 geschreven door Marsje


29-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met raampartij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je instuurt (ik heb deze genomen vanwege de betere belichting) laat een grote hoeveel ramen zien. En bij de meeste gebouwen zijn deze keurig uitgrelijnd waardoor er vanzelf een sterke ritmische herhaling ontstaat. Dat is dus een sterk punt binnen de gegeven opdracht. Kijkend naar de compositie, vind ik de foto minder boeiend, omdat een krachtig aandachtspunt ontbreekt. Probeer ook het geleerde van de vroige lessen mee te nemen aub.
Dat je spotmeting hebt gebruikt. Vind ik hier geen probleem, al had het niet gehoeven. Wel verbaas ik me enorm over de gebruikte sluitertijd van 1/3 seconde en toch de scherpte van de foto. Je moet, ook al heb je met een brandpuntsafstand van 11mm gewerkt, wel een ongelooflijk vaste hand hebben, dat je dit zonder statief hebt kunnen bereiken.
Mag ik voor de volgende keer een opname naar eigen keuze waarbij je alles in het werk zet om het onderste uit de kast te halen?
Dushi

29-01-2013 om 19:49 geschreven door Marsje


21-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies met gallerij

Ik vermoed dat je de laat-gotische gallerij van het Markiezenhof, een van de mooiste plekjes van Bergen op Zoom, hebt gefotografeerd. Wellicht mede dankzij het gebruik van statief, heb je zorgvuldig een standpunt kunnen bepalen. Aan de rechterzijde nog net de zuilen licht verspringend achter elkaar. En lag genoef om ook de balken met hun prachtige ritmische herhaling goed in beeld te krijgen.
Qua compositie had ik misschien aan de bovenzijde een stukje afgehaald teneinde de deur in de achtermuur op een sterker punt in de foto te krijgen. Een tweede puntje van aandacht is de blauwe tint van de muren. Ik neem aan dat dit in werkelijkheid meer in de richting van wit gaat en ben daarom zo vrij geweest een kleine aanpassing te doen.
Dit alles neemt niet weg, dat je de laatste opdracht prima hebt uitgevoerd en er helemaal klaar voor bent om verder te gaan met de volgende reeks.  Ik wens je daar alle succes bij.
Dushi





21-01-2013 om 16:47 geschreven door Marsje


07-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies met kaarsenstandaard
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat er struktuur (en herhaling) zit in deze foto, lijdt geen enkele twijfel. Ook over de uitsnede heb je kennelijk goed nagedacht, al lijkt me ook een “scheefstand” denkbaar. Desondanks vind ik de foto een tikje saai. Vermoedelijk komt  dat, omdat de kleur wat eentoning is, evenals het vlakke licht dat een spel van lichte en donkere partijen in de weg staat. Als je toch een statief gebruikt, kun je beter een lagere ISO gebruiken, is een langzamer sluitertijd mogelijk en zou ik de lensopening ietsje verder dichtknijpen om alles scherp in beeld te krijgen.
Ik denk dat we langzamerhand toe zijn aan een afronding van deze reeks. Als afsluiter wil ik je nogmaals de vrije hand geven, zij het dat het een opname moet zijn uit een stadsbeeld.
Dushi

P.S. Ik dacht dat ik eerder al gereageerd had over tonvorming, anders even een reminder sturen aub.

07-01-2013 om 15:25 geschreven door Marsje


05-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met raam
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Over deze inzending ben in niet zo enthousiast, Maxi. De belangrijkste reden is, dat er noch een boeiende ritmische herhaling in de foto zit, noch een krachtige struktuur. Dat kan onder andere komen door de grote afstand die je in acht hebt genomen. Een detail uitzoeken, is prima, maar dan moet het wel een krachtig detail zijn. Nu heb je een raam waarbij er een tak in de weg zit. Ook de regen maakt de foto niet aangenamer. De regendruppels lijken wel ruis. Dat de foto wat blauwzeem vertoont, vind ik hier een terzijde, maar let er wel op.
Ik wil je vragen dit nog eens te proberen. Misschien kan het helpen om meerdere ramen in beeld te nemen als je op zoek bent naar een ritmische herhaling. Ik weet, dat ik veel van je vraag, maar ik heb zelf uiteindelijk heel veel geleerd van deze lessenreeks, ook al wist ik op dat moment soms niet goed waar ik het moest zoeken. Ik ben benieuwd waar je nu mee gaat komen.
Dushi

05-01-2013 om 21:30 geschreven door Marsje


22-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies met ramen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij de gegeven opdracht ligt het een beetje voor de hand dat je op zoek gaat naar een gebouw met een strakke raampartij. Je hebt dat ook gedaan, maar er wel iets speciaals van gemaakt door de subtiele toevoeging van een bescheiden weerspiegeling. Dat maakt de foto een stuk aantrekkelijker dan een beeld met alleen maar weerspiegeling. Wat ik verder mooi vind, is de uitgebalanceerde uitsnede. Vier raamstroken, keurig rechtgezet (over de lichte tonvorming wil ik het niet hebben) en zoals al aangegeven de heel aantrekkelijke weerspiegeling van de oude schoorsteen. Ik vind dat je hier echt goed “gekeken” hebt en prachtige plaat hebt neergezet.
Voor de volgende keer een vrije opdracht waarbij ik hoop dat je me zult verrassen met opnieuw iets heel aantrekkelijks.
Dushi

22-12-2012 om 18:31 geschreven door Marsje


20-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met trap

Het is niet de bedoeling dat je twee foto’s instuurt waaruit ik een keuze moet maken. Voor deze keer zal ik echter een kleine uitzondering maken. Bij de eerste foto beperk ik me tot slechts twee opmerkingen. De lucht is wat overbelicht. Je kunt dat in LR gemakkelijk controleren door het indrukken van de letter J. Oplossing: de hooglichten wat terugschroeven. Als tweede valt het me op dat zowel de horizontale als de vertikale lijnen niet goed recht staan. Dat is gemakkelijk te verhelpen met het door jou eveneens gebruikte CS6.
Dan nu naar de tweede foto. Hier is het lijnenspel veel boeiender, mede omdat er enkele prachtige gebogenlijnen door het beeld lopen. Mijn eerste reactie was: wat jammer dat er op de achtergrond bomen staan die meet hun grillige vormen het strakke lijnenspel van de trap verstoren. Dus boven meteen een deel van de foto gecropt. Vervolgens, en dat is een van de aantrekkelijke aspecten van LR, ook aan de onderkant nog wat geschoven tot ik een uitsnede kreeg die me veel meer beviel. Omdat de foto al overwegend grijs van tint was, lag een verdere omzetting naar ZW voor de hand. De volgende stap was het rechtzetten van de spijltjes. En wat ik dan overhoud, is een foto die een prachtig lijnenspel vertoont in een fraaie afwisseling van lichte en donkere tonen. Uiteindelijk is fotograferen niet meer dan goed om je heenkijken en dingen “zien”. Je bent op de goede weg en al doende zul je steeds meer feeling krijgen voor dit “zien”.
Voor de volgende keer wil ik iets zien waarbij ramen een belangrijke rol spelen in het beeld.
Dushi





20-12-2012 om 23:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met tank en trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw een goede foto, Richard. Je hebt een prachtig lijnenspel in beeld gebracht. Door de gegolfde buitenkant van de tank komt de schaduw van de trap er wat minder uit, maar de tank zelf is daarentegen juist weer heel aantrekkelijk met de schaduwlijnen. Ik geef je opnieuw de suggestie te gaan werken in RAW, want dat geeft de meeste ruimte voor een goede verwerking en in Lightroom werkt dat probleemloos. Opvallend is dat je de vertikale lijnen zo mooi recht hebt staan.
Het gebruik van statief is prima. De lensopening dichtknijpen tot f/22 vind ik persoonlijk niet nodig. Je zou zelfs last kunnen krijgen van diffractie. Omzetting naar ZW is in LR een fluitje van een cent, al had je van mij de witten met een punt of twintig hoger kunnen zetten. Zelfs dan ben je nog verre van overbelichte delen maar wordt  de foto wel iets minder grijs. Terugkomend op de foto zelf, blijf ik hete een goed gekozen en uitgevoerd beeld vinden waar ik met plezier naar kijk.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met krachtige lijnen uit de vrije natuur. Een heel lastige opdracht, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je ook dit tot een goed einde zult brengen.
Dushi

20-12-2012 om 16:32 geschreven door Marsje


22-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies met autowiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Goed gedaan Annelies. De verschillen zijn duidelijk. Nu kijk ik allereerst naar de mooie vormen van de velgen in plaats van: oh, een autoband. Ik heb wel eens geschreven dat er een groot verschil is tussen iets moois in beeld brengen en iets mooi in beeld brengen. Het eerste doen toeristen heel veel: ze zien een mooi huis of landschap en drukken meteen de knop in. Bij het tweede moet je echt gaan kijken. Misschien is datgene wat je ziet eigenlijk helemaal niet zo mooi, maar dan blijf je net zo lang zoeken tot licht, lijnen en vlakken een aantrekkelijk geheel vormen. Dat is fotografie. Met deze foto heb je beslist een stap in de goede richting gezet. Nu nog een beetje op mijn aanwijzing, maar meer en meer ga je het zelf zien en er plezier aan beleven. Dat zal heus niet iedere keer lukken, maar het gaat om de intentie van het fotograferen.
De volgende keer mag je komen iets van een of meer ramen.
Dushi

22-11-2012 om 00:29 geschreven door Marsje


21-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met spons
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De compositieregels van de vorige serie heb je goed in acht genomen, Maxi. Qua ritme en struktuur vinv in de inzending wat minder sterk. Voor een goede ritmische herhaling is de spons met al zijn rondjes nogal grillig. En kijkend naar de grote struktuur, dan zit het erg opeengepakt, ofschoon de keuze voor een kleine scherptediepte zeker een stap in de goede richting is. Een mislukte opname dus? Nee, dat ook weer niet, maar wel eentje met bovengenoemde leerpunten.
Technisch begrijp ik je instellingen niet zo goed. Ofwel je werkt met statief en dan zet je de ISO laag omdat de sluitertijd rustig verlengd kan worden. Ofwel je werkt uit de losse hand, maar dan vind ik 1/6 seconde geen goede keuze meer.
Voor de volgende keer gaan we naar buiten en mag je op zoek gaan naar treden van een trap die een belangrijke rol spelen in je foto.
Dushi

21-11-2012 om 03:02 geschreven door Marsje


14-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Annelies met reservewiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt het autowiel, dat er gelukkig nog brandschoon en ongebruikt uitziet, netjes in beeld gebracht. Beetje schuin, niet precies in het midden: dat is een stuk aantrekkelijker dan een frontale opname. Je technische instellingen zijn prima in orde en het gebruik van een statief was zeker op zijn plaats. In de luchtgaten van de velg is een zekere ritmische herhaling te zien en hetzelfde geldt ook voor het loopvlak van de band. Toch ziet het er een beetje saai uit, omdat de foto vooral registrerend van aard is: het zo goed mogelijk weergeven van een autoband.
Ik wil je vragen diezelfde band nog eens te fotograferen en je daarbij bijvoorbeeld te concentreren op één van beide genoemde ritmische herhalingen. Dus of het loopvlak of de luchtgaten. En kijk eens of je met behulp van minder vlak licht er een meer “spannende” foto met veel aandacht voor de ritische herhalingen  van kunt maken. Dit is een heel pittige opdracht, maar ik ben benieuwd of je een stap in deze richting kunt maken.
Dushi

14-11-2012 om 19:33 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gladys met snoer
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel ongebruikelijke inzending, Gladys. Het sterke daarvan is dat je heel oorspronkelijk en creatief bezig bent. Dat vind ik zonder meer prijzenswaardig.  De zwakke kant is, dat je wellicht ook iets te ver afwijkt van de opdracht. Wat ik hier zie is een herhaling van kralen, niet in een gelijkmatige ritmische opeenvolging, maar wel een opeenvolging. Als ik meer let op de struktuur, dan komt vooral de hand in beeld. Maar ook die staat niet echt krachtig uitgebalanceerd.  Je had veel meer met licht kunnen spelen. Nu blijft het vrij vlak.
Als ik wat verder kijk naar je foto, dan heb je vrij goed meegenomen wat je geleerd hebt in de vorige serie, want de hand staat zeker op een aantrekkelijk sterk punt. De ruimte boven de vingertoppen is daarentegen wel heel krap. Verder heb je gekozen voor een lichte, contrastarme uitvoering. Dat is een persoonlijke keuze die zeker niet verkeerd is.
 Of je gewerkt hebt met een statief, mis ik helaas in je toelichting. Maar in dit geval vind ik de keuze voor het erg open diafragma van f/1.8 niet aanbevelenswaardig. Met statief had je gemakkelijk de opening wat krapper kunnen maken, want een goede dof levert dit beeld nu eenmaal niet op. En als je zonder statief gewerkt hebt, dan neigt de sluitertijd  van 1/10e seconde naar het problematische. De technische instellingen zijn in alle gevallen voor verbetering vatbaar, al wil dat niet zeggen dat de foto verkeerd is. De opname blijft oorspronkelijk.
Voor de volgende keer wil ik nogmaals iets binnenshuis zien. Geen glazen aub. Ga maar eens stoeien met stukken van een schaakspel of een ander spel met driedimensionale vormen. Statief mag, flits niet.
Dushi

14-11-2012 om 00:34 geschreven door Marsje


08-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard5 met theelichtjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het lijkt me best wat lastig om bij iedere foto te grenzen te verleggen, maar ik begrijp de intentie om niet te snel tevreden te zijn en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Daar kan ik het slechts volmondig mee eens zijn.
Je hebt gekozen voor een halve cirkel van theelichtjes. De opstelling is zo veel boeiender dan gewoon een rijtje achter elkaar. Het beheersen van het grote lichtcontrast is een uitdaging die je goed aangepakt hebt. Zoals al je technische instellingen van je camera goed in orde zijn.  Ik weet niet of je in RAW fotografeert, maar een handmatige witbalans is nauwelijks nog nodig, zeker ook niet omdat in het door jou gebruikte uitstekende LR 4.2 een correctie van de witbalans een fluitje van een cent is. Nog even doordenkend op de kleur: de foto vertoont wat kleine blauwe plekjes op de zijkant van de theelichtjes. Probeer eens de de kleurtemperatuur wat warmer te zetten (haalt het blauw wat weg, maar maakt ook de foto geler) en vervolgens de vibrance naar links te schuiven (haalt het overdreven geel weer een beetje weg).  Maar dit valt uiteraard buiten deze reeks. Het is slechts een kleine suggestie.
Als je een groothoek tot je beschikking hebt, had dat eventueel nog een creatief  alternatief kunnen bieden voor de nu gebruikte lichte tele (100mm).
Samenvatternd vind ik dat je een heel mooie foto gepresenteerd hebt: goede compositie, uitstekend passend in de opdracht, vakkundige lichtbeheersing en een prima  afwerking.
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien (liefst buiten) waarbij je mag gaan stoeien met rechte lijnen. De rest mag je zelf bedenken.
Dushi

08-11-2012 om 01:15 geschreven door Marsje


07-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi23 met zuilengalerij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie Maxi. Met een goed gevoel voor ritmische herhalingen heb je een zuilenrij neergezet. Het vermoedelijk bewolkte weer geeft heel rustige nuanceringen in het verloop van licht naar donker. Niet alleen zijn je technische instellingen in orde, ik denk dat je ook goed kunt omgaan met Photoshop (CS), want een dergelijke zuilenrij komt natuurlijk nooit zo mooi recht uit je camera. Goed gedaan. Weet je wat ik me afvraag? Als je nu eens aan de andere kant van de zuilenrij was gaan staan. Daar waar ik de lampen zie hangen. En dan een foto had gemaakt met meer telestand. Had dat ook niet een heel fraai beeld opgeleverd?  Je hoeft die foto niet te maken, maar ik ben wel een beetje benieuwd. Dus als je daar nog een keer in de buurt zou komen . . . Overigens zijn het niet alleen de zuilen die zich herhalen. Ik zie het ook in de raamkozijnen en een beetje in de lampen met hun weerspiegelingen.
In feite wordt hier gewerkt met kleine opdrachtjes. Dus voor de de volgende keer een opname binnenshuis. Je plaatst zelf enkele voorwerpen bij elkaar in een goede struktuur of een ritmische herhaling. Maar nu eens niet op een rij. Dat is wel wat lastiger, maar ik denk dat je dit goed aan kunt. Succes.
Dushi

07-11-2012 om 20:45 geschreven door Marsje


06-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met trap

Het vorige keer gaf ik je de opdracht om met een trap te komen. Wat je in beeld hebt gebracht, is feitelijk meer een toren dan een trap, alhoewel er zeker ook zichtbaar een trap in zit. De opdracht die ik gaf, biedt veel ruimte tot eigen interpretatie, maar ik had beslist niet gedacht aan een uitkijktoren.  Des te groter en des te aangenamer de verrassing waarmee je komt. Ik kan dat zeer waarderen.
Je bent dit keer wat meer gegaan voor de struktuur, alhoewel er zeker ook herhalingselementen in te vinden zijn. En die struktuur is prima. Toch nog een enkele kleine opmerking ter verdere gedachtenvorming. Je plaatst de foto netjes in het midden. Maar als je dat doet, dan graag ook helemaal in het midden en netjes recht. Nu is het bijna en dat kun je beter vermijden. Ik laat je twee alternatieven zien: eentje die wat beter recht staat en eentje die juist helemaal niet recht staat. Overigens is de struktuur zo sterk, dat een omzetting naar ZW goed mogelijk is, een positief teken. 
Bij dit soort foto’s komen er snel zaken in beeld die je liever niet zou willen zien, zoals hier bijvoorbeeld de bomen. Zelfs bij het goed gekozen standpunt dat je hebt ingenomen, is dit niet altijd te vermijden.
Alhoewel je foto heel goed past in deze serie, wil ik je toch vragen nog eens op zoek te gaan naar een foto waar de trap een veel grotere rol speelt in het geheel.
Dushi







06-11-2012 om 01:42 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!