Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
13-03-2013
Bieke met fietswiel
Je komt met een
foto die een aantal aantrekkelijke herhalingen laat zien. Dat is het
duidelijkste zichtbaar bij de naaf en de ankerpunten van de naven. Meer
opvallend, en dat is hier beslist ook heel positief, is de goede struktuur die
je middels de naven in beeld hebt weten te brengen.Dankzij de prachtige 50 mm die je op de volle
opening van f/1.4 gebruikt hebt, is er net genoeg vervaging aangebracht om het
geen warboel te laten worden, hetgeen het geval geweest zou zijn als je alle
spaken even scherp in beeld had gebracht. Op een full-frame (FX bij Nikon) zou dit
effect nog pregnanter geweest zijn. Maar zoals je weet, heeft elk voordeel zijn
nadeel. In dit geval is de punt van de as ook minder scherp geworden. Het zal
je wellicht bekend zijn dat het scherptebereik gewoonlijk een derde voor het
scherpstelpunt en twee derde erachter ligt. Scherpstellen ophet plaatje (ik weet niet hoe dit heet) was
misschien nog iets beter geweest, maar kom je alleen achter door het feitelijk
uit te proberen. In dit geval heb ik middels een aanvullende verscherping geprobeerd
een kleine correctie uit te voeren. Die correctie betreft ook het aanbrengen
van meer pit om de door jou getoonde struktuur nog beter uit te laten komen.
Ik vind het al met al een zeer geslaagde foto in deze reeks. Tip: je kunt door
met minder vlak licht te spelen extra accenten aanbrengen.
Voor de volgende keer wil ik iets zien met palen in de natuur.
Dushi
Gelukkig werken
we hier niet met een schaakklok, want dan had ik in problemen gezeten vanwege
het lange wachten. De foto die je hier laat zien, vertoont onmiskenbaar een
heel mooie ritmische herhaling van de zwarte pionnen, en dat alles nog eens
herhaald in de witte pionnen van de tegenpartij. Dan heb ik het nog niet gehad
over de herhaling van de weerspiegelingen en de vierkante vlakken van het
schaakbord. Met deze foto ga je echter verder, want ook het spel van het licht
in dit beeld is heel erg mooi, evenals het tegen het zwart-witte aan zitten. .Ik vind het dus een heel fraaie foto.
Zijn er zwakke punten? Ach, er valt altijd wel een mug te ziften. Zo vind ikhet
bruine vlak (deur?) rerchtsboven en de witte weerspiegling daaronder wat minder
mooi. Croppen is echtergeen optie, want dat zou afbreuk doen aan de compositie.
Tenslotte nog een kleine wens. Ik weet dat je Tess heet, dus van mij hoeft je
naam niet zo groot in beeld. En Copyright: dat is the right to copy zeggen ze
in het verre oosten.
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar iets met een of meer bogen in
het beeld.
Dushi
Welkom bij de
tweede reeks, Pierre. Als de bodem van de compositie goed gelegd is, staat een
foto op een goede fundering. Nu gaan we verder bouwen met een spel van
herhalingselementen of een krachtige struktuur. De foto die je laat zien, is
daa reen uitstekend voorbeeld van. De ritmische herhaling van de dakpunten, de
rode daken, de ramen en zelfs de schotelantennes is dermate opvallend in beeld
gebracht, dat er moeilijk overheen t e kijken is.Ook de combinatie van de koele strakblauwe
lucht en de warme tinten van de roodbruine huizen is heel plezierig om naar te
kijken. Zonder meer dus een geslaagde foto voor deze tweede reeks.
Wat de afwerking betreft, zou het kunnen dat je wat gespeeld hebt met de
luminantie vanhet blauw van de lucht om het blauw wat donkerder te krijgen. Ik
heb daar overigens geen probleem mee. Een klein beetje jammer vind ik dat de
vertikale lijnen van de huizen met name in het rechterdeel steeds meer uit het
lood komen te staan. Dit corrigeren gaat helaas niet in Lightroom, maar wel in
CS, al weet ik niet meer of dit in oudere versies van Photoshop ook al kon,
maar ik vermoed van wel.
Voor de volgende keer zie ik graag een opname binnenshuis waar je zelf enkele
voorwerpen zodanig in beeld brengt dat de ritmische herhaling direkt opvalt.
Dushi
Of het naar mijn
zijn is, vraag je. Jazeker.Het eerste
dat direkt opvalt, is de zeer fraaie lijn van de band die onder vertrekt vanuit
de linkerhoek. De band is eens temeer opvallend, omdat het zonnetje niet alleen
het profiel, maar ook de spaken prachtig accentueert. En dat zijn precies de
meest opvallende ritmische herhalingen. Heel goed gedaan dus. Verder zie ik ook
nog een aantrekkelijke herhaling van patronen in de stenen van het pad. De
fiets op de achtergrond vind ik een plezierig extraatje, omdat hier de
uitvergroting van de voorgrond nog eens kleiner terugkomt. Al met al een heel
mooie foto door goed gebruik van licht, een weloverwogen standpunt en uiteraard
de herhaling van lijnen en patronen.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met lantaarnpalen. Mocht dat niet
lukken, dan in ieder geval een foto die genomen is in een winkelstraat.
Dushi
Je hebt bij deze
foto een goede keuze gemaakt om vanaf statief te werken.Daardoor ontstaat er technisch een foto die
goed in orde is. Maar ook inhoudelijk, meer lettend op ritmische herhalingen,
heb je een juiste keuze gemaakt. Je geeft zelf uitstekend aan waar de
herhalingen te zien zijn: toetsen, cijferreeks en ribbels. Dat zelf letten op
wat een foto aantrekkelijk kan maken is natuurlijk veel belangrijk dan een
toevallige aanwijzing van een mentor. Dat je bij deze inzending ook nog gebruik hebt gemaakt van een diagonale
lijn inhet beeld, is een welkom extraatje bij de compositie. Dit alles betekent
dat je door mag gaan met de volgende reeks. Ik wens je daarbij veel succes.
Dushi
Het werken met
langzame sluitertijden (twee seconden is nog maar een summier begin) zou de
moeite waard zijn van een aparte serie, want nogal wat fotografen, zelfs
nietdegenen die liefst de hele dag
rondlopen met statief, durven het aan om een foto te maken met bijv. een
sluitertijd van een of meer minuten. Laat ik echter terugkeren tot het
onderwerp van deze serie. Terecht geef je aan dat in de schaal zelf een
duidelijke ritmische herhaling te zien is, zij het dat het vlakke licht er
weinig accent aan geeft. Aantrekkelijker vind ik zeker de struktuur die te
vinden is in de walnoten. Mooi vind ik ook de kleureenheid van voor- en
achtergrond. Qua compositie heb je zeker
geprobeerd het geleerde van de vorige serie in praktijk te brengen, maar verder
valt er van een enkel schaaltje weinig boeiends te maken.Je hebt de opdracht zeker naar behoren
uitgevoerd. Voor de volgende keer zie ik met vertrouwen tegemoet wat je gaat
maken vaneen (fragment van een) fiets.
Dushi
Bij deze
inzending wordt het lastig om veel lovende woorden neer te schrijven.Ik begin maar met in te haken op je eigen
toelichting. De diagonale lijn die je noemt, zie ik ook, al beslaat deze lijn
slechts een klein deel van de foto. Je moet verder een goed oog hebben om in de
trompet een ritmsiche herhaling van de straatstenen te kunnen zien. Alhoewel je
technisch gelijk hebt, is dit te miniem om mee te tellen in het totale beeld.
Hoe je kunt zeggen, dat de ogen, waarvan je zelf aangeeft dat ze niet te zien
zijn, op een sterke lijn staan, is mij een raadsel. Als ik daar nog aan toevoeg
dat de foto op het randje van over- en onderbelichting zit, en de compositie de
toets der kritiek volgens mij niet kan doorstaan, begrijp je al dat deze foto
niet is van ik ervan verwacht.
Wat mij een beetje zorgen baart, is dat je een foto instuurt waarvan je het
gezicht en de bezig zijnde handen van de hoofdpersoon totaal kunt zien. Sorry,
Maxi, maar ik verwacht een veel betere foto van je.
Dushi
De opdracht heb
je goed uitgevoerd, Richard. Palmbladeren zijn redelijk populair onder
fotografen en dat is best begrijpelijk als ik naar deze opname kijk. Je foto
laat een keurig lijnenspel zien. Kennelijk heb je in gedachten gehad om de nerf
uit de hoeken te laten komen. Doe het dan wel zo precies mogelijk, want
boven is het minder precies. Overigens vind ik de compositie van hoek tot hoek
niet de meest uitdagende. Kantel de foto maar eens een graad of vijftien tegen
de klok in en kijk naar het verschil.
Voor mij is het een teken van kwaliteit, dat je foto heel goed omgezet kan
worden naar ZW. Zonder meer een pluspunt. Zelf heb ik snel de neiging de foto
nog wat meer pit te geven, niet door meer contrast, maar wel via bijv. meer clarity
(meer accent in de middentonen), maar dat is een persoonlijke smaak en valt dus
over te twisten.
Bij de volgende opdracht wil ik dat je een brug neemt als uitgangspunt voor je
foto.
Dushi
De opdracht met
een trap is een stuk lastiger, maar je hebt het er goed vanaf gebracht.
Allereerst heb je een trap gezien met zowel een ritmiek als een goed zichtbare
struktuur, dankzij de ijzeren balken. Het moeilijkste komt dan nog: het beste
standpunt. Ook dat heb je uitstekend gedaan, omdat je voldoende lucht hebt
gelaten tussen de diverse verdiepingen. Het resultaat is dat de foto een
krachtige struktuur vertoont. Maar evenzeer een veelheid aan ritmische
herhalingen: treden, ballustrade, balkpartijen, de gaatjes, edm. De keuze voor
je lensopening is hier alleszins op zijn plaats. Wat de afwerking betreft, kun
je een foto als deze ook een wat krachtiger uitstraling geven, maar dat is ook
een kwestie van persoonlijke smaak. Ik laat je een voorbeeldje zien.
De volgende keer mag je met een foto komen van een fiets. Vermoedelijk leent
dit onderwerp zich wat meer voor een krachtige struktuur. De rest laat ik aan
je fantasie over.
Dushi
Het lijkt erop
dat je heel mooie dingen bent tegengekomen(in Spanje?). De foto die je
instuurt is heel geschikt voor deze reeks, omdat de buisjes een prachtig
golvende beweging laten zien in een fraaie ritmische herhaling. Het gekozen
standpuntlaat tevens het begin van een
aangename struktuurzien, al betreft het
slechts een bescheiden deel van de totale foto. Dat je heel selektief gebruik
hebt gemaakt van de scherptediepte maakt het beeld alleen nog maar mooier. Ook
verkrijg je daarmee een heel rustige achtergrond. Ik kan niet zien of je vanaf
statief gewerkt hebt. Dit soort zaken zou ik graag ook weten, maar de scherpte
op het gekozen punt is hoe dan ook dik
in orde.
Even een terzijde; je werkt kennelijk met LR 3.6 (laatste update gemist?), maar
inmiddels zijn we bij versie 4.3 en daar zitten een aantal zeer aangename
verbeteringen in.
Voor de volgende keer hoef je niet zo ver van huis te gaan. Ik zie graag een
opname binnenshuis tegemoet. Breng zelf een aantal voorwerpen zodanig bij
elkaar, dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat. Ik ben
benieuwd.
Dushi
Met deze foto
laat je op een boeiende wijze zien dat jaarringen van bomen heel verschillend
zijn. Door de frontale opstelling toon
je mooi het verschil tussen de donkere en lichtere delen. Dat komt zeker ten
goede een een duidelijke struktuur in de foto. Het onderwerp heeft tevens een
aantrekkelijke eenheid van kleur. De diagonale lijnen die je noemt in je
toelichting, vind ik goed gecomponeerd in het totale beeld. De jaarringen met in het meest opvallend de
donkere kern van iedere stamgeeft een
goede ritmische herhaling.
Het is de bedoeling dat we de exifs van de foto kunnen zien. Ik had de afgelopen
dagen echter weinig tijd waardoor je foto nogal lang is blijven liggen Voor
deze keer zal ik daarom een uitzondering maken.
Bij de volgende inzending wil ik graag een opname binnenshuis (geen flits) zien
van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijk geheel bij elkaar
plaats, met uiteraard een krachtige struktuur en/of ritmische herhaling. Ik
stel het op prijs als je een korte toelichting geeft op de keuze (opstelling,
compo, licht edm.) die je gemaakt hebt en de gebruikte instellingen van je
camera.
Dushi
Dit is een heel
fraaie binnenkomer, Bieke. Je laat ook meteen zien dat er goede uitzonderingen
zijn op de regel van drie. De centrale plaatsing hier doeet het goed. De twee
hoofdkleuren zijn mooi in evenwicht en je hebt de knijpers heel zorgvuldig
gecomponeerd, een werkje waar je ongetwijfeld een behoorlijk tijdje mee bezig
geweest bent. De rechtopstaande knijper
zou m.i. wat beter tot zijn recht komen bij een wat lager standpunt, maar dan
verlies je weer het mooie overzicht dat nu zichtbaar is.
Door de zorgvuldige opstelling zit de foto boordevol ritmische herhalingen en
je geeft zelf al heel correct aan bij wwelke onderdelen dit het beste te zien
is. De achtergrond heb je gelukkig heel rustig gehouden. Je stelt het op prijs
om een tip te krijgen. Niet dat het echt nodig is, maar je zou kunnen denken
aan twee zaken om te variëren op deze uitstekende opstelling. Als eerste zou je
meer kunnen spelen met het licht dat nu nog vrij vlak is. Probeer eens
duidelijker (meer dan nu) licht van
opzij of zelfs tegenlicht. En als tweede zou je kunnen gaan spelen met de
mogelijkheden van dof, want je hebt hier een schitterende 50mm f/1.4 lens
gebruikt.
Voor de volgende keer wil ik een foto zien waarbij een trap een belangrijke rol
speelt.
Dushi
De foto die je
instuurt (ik heb deze genomen vanwege de betere belichting) laat een grote
hoeveel ramen zien. En bij de meeste gebouwen zijn deze keurig uitgrelijnd
waardoor er vanzelf een sterke ritmische herhaling ontstaat. Dat is dus een
sterk punt binnen de gegeven opdracht. Kijkend naar de compositie, vind ik de
foto minder boeiend, omdat een krachtig aandachtspunt ontbreekt. Probeer ook
het geleerde van de vroige lessen mee te nemen aub.
Dat je spotmeting hebt gebruikt. Vind ik hier geen probleem, al had het niet
gehoeven. Wel verbaas ik me enorm over de gebruikte sluitertijd van 1/3 seconde
en toch de scherpte van de foto. Je moet, ook al heb je met een
brandpuntsafstand van 11mm gewerkt, wel een ongelooflijk vaste hand hebben, dat
je dit zonder statief hebt kunnen bereiken.
Mag ik voor de volgende keer een opname naar eigen keuze waarbij je alles in
het werk zet om het onderste uit de kast te halen?
Dushi
Ik vermoed dat je de laat-gotische gallerij van het
Markiezenhof, een van de mooiste plekjes van Bergen op Zoom, hebt
gefotografeerd. Wellicht mede dankzij het gebruik van statief, heb je
zorgvuldig een standpunt kunnen bepalen. Aan de rechterzijde nog net de zuilen
licht verspringend achter elkaar. En lag genoef om ook de balken met hun
prachtige ritmische herhaling goed in beeld te krijgen.
Qua compositie had ik misschien aan de bovenzijde een stukje afgehaald teneinde
de deur in de achtermuur op een sterker punt in de foto te krijgen. Een tweede
puntje van aandacht is de blauwe tint van de muren. Ik neem aan dat dit in
werkelijkheid meer in de richting van wit gaat en ben daarom zo vrij geweest
een kleine aanpassing te doen.
Dit alles neemt niet weg, dat je de laatste opdracht prima hebt uitgevoerd en
er helemaal klaar voor bent om verder te gaan met de volgende reeks. Ik wens je daar alle succes bij.
Dushi
Dat er struktuur (en herhaling) zit in deze foto, lijdt geen
enkele twijfel. Ook over de uitsnede heb je kennelijk goed nagedacht, al lijkt
me ook een scheefstand denkbaar. Desondanks vind ik de foto een tikje saai. Vermoedelijk
komtdat, omdat de kleur wat eentoning
is, evenals het vlakke licht dat een spel van lichte en donkere partijen in de
weg staat. Als je toch een statief gebruikt, kun je beter een lagere ISO
gebruiken, is een langzamer sluitertijd mogelijk en zou ik de lensopening
ietsje verder dichtknijpen om alles scherp in beeld te krijgen.
Ik denk dat we langzamerhand toe zijn aan een afronding van deze reeks. Als
afsluiter wil ik je nogmaals de vrije hand geven, zij het dat het een opname
moet zijn uit een stadsbeeld.
Dushi
P.S. Ik dacht dat ik eerder al gereageerd had over tonvorming, anders even een reminder sturen aub.
Over deze inzending ben in niet zo enthousiast, Maxi. De
belangrijkste reden is, dat er noch een boeiende ritmische herhaling in de foto
zit, noch een krachtige struktuur. Dat kan onder andere komen door de grote
afstand die je in acht hebt genomen. Een detail uitzoeken, is prima, maar dan
moet het wel een krachtig detail zijn. Nu heb je een raam waarbij er een tak in
de weg zit. Ook de regen maakt de foto niet aangenamer. De regendruppels lijken
wel ruis. Dat de foto wat blauwzeem vertoont, vind ik hier een terzijde, maar
let er wel op.
Ik wil je vragen dit nog eens te proberen. Misschien kan het helpen om meerdere
ramen in beeld te nemen als je op zoek bent naar een ritmische herhaling. Ik
weet, dat ik veel van je vraag, maar ik heb zelf uiteindelijk heel veel geleerd
van deze lessenreeks, ook al wist ik op dat moment soms niet goed waar ik het
moest zoeken. Ik ben benieuwd waar je nu mee gaat komen.
Dushi
Bij de gegeven opdracht ligt het een beetje voor de hand dat
je op zoek gaat naar een gebouw met een strakke raampartij. Je hebt dat ook
gedaan, maar er wel iets speciaals van gemaakt door de subtiele toevoeging van
een bescheiden weerspiegeling. Dat maakt de foto een stuk aantrekkelijker dan
een beeld met alleen maar weerspiegeling. Wat ik verder mooi vind, is de
uitgebalanceerde uitsnede. Vier raamstroken, keurig rechtgezet (over de lichte
tonvorming wil ik het niet hebben) en zoals al aangegeven de heel
aantrekkelijke weerspiegeling van de oude schoorsteen. Ik vind dat je hier echt
goed gekeken hebt en prachtige plaat hebt neergezet.
Voor de volgende keer een vrije opdracht waarbij ik hoop dat je me zult
verrassen met opnieuw iets heel aantrekkelijks.
Dushi
Het is niet de bedoeling dat je twee fotos instuurt waaruit
ik een keuze moet maken. Voor deze keer zal ik echter een kleine uitzondering
maken. Bij de eerste foto beperk ik me tot slechts twee opmerkingen. De lucht
is wat overbelicht. Je kunt dat in LR gemakkelijk controleren door het
indrukken van de letter J. Oplossing: de hooglichten wat terugschroeven. Als
tweede valt het me op dat zowel de horizontale als de vertikale lijnen niet
goed recht staan. Dat is gemakkelijk te verhelpen met het door jou eveneens
gebruikte CS6.
Dan nu naar de tweede foto. Hier is het lijnenspel veel boeiender, mede omdat
er enkele prachtige gebogenlijnen door het beeld lopen. Mijn eerste reactie
was: wat jammer dat er op de achtergrond bomen staan die meet hun grillige
vormen het strakke lijnenspel van de trap verstoren. Dus boven meteen een deel
van de foto gecropt. Vervolgens, en dat is een van de aantrekkelijke aspecten
van LR, ook aan de onderkant nog wat geschoven tot ik een uitsnede kreeg die me
veel meer beviel. Omdat de foto al overwegend grijs van tint was, lag een
verdere omzetting naar ZW voor de hand. De volgende stap was het rechtzetten
van de spijltjes. En wat ik dan overhoud, is een foto die een prachtig
lijnenspel vertoont in een fraaie afwisseling van lichte en donkere tonen.
Uiteindelijk is fotograferen niet meer dan goed om je heenkijken en dingen
zien. Je bent op de goede weg en al doende zul je steeds meer feeling krijgen
voor dit zien.
Voor de volgende keer wil ik iets zien waarbij ramen een belangrijke rol spelen
in het beeld.
Dushi
Opnieuw een goede foto, Richard. Je hebt een prachtig
lijnenspel in beeld gebracht. Door de gegolfde buitenkant van de tank komt de
schaduw van de trap er wat minder uit, maar de tank zelf is daarentegen juist
weer heel aantrekkelijk met de schaduwlijnen. Ik geef je opnieuw de suggestie
te gaan werken in RAW, want dat geeft de meeste ruimte voor een goede
verwerking en in Lightroom werkt dat probleemloos. Opvallend is dat je de
vertikale lijnen zo mooi recht hebt staan.
Het gebruik van statief is prima. De lensopening dichtknijpen tot f/22 vind ik
persoonlijk niet nodig. Je zou zelfs last kunnen krijgen van diffractie.
Omzetting naar ZW is in LR een fluitje van een cent, al had je van mij de
witten met een punt of twintig hoger kunnen zetten. Zelfs dan ben je nog verre
van overbelichte delen maar wordtde
foto wel iets minder grijs. Terugkomend op de foto zelf, blijf ik hete een goed
gekozen en uitgevoerd beeld vinden waar ik met plezier naar kijk.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met krachtige lijnen uit de vrije
natuur. Een heel lastige opdracht, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je ook
dit tot een goed einde zult brengen.
Dushi
Goed gedaan Annelies. De verschillen zijn duidelijk. Nu kijk
ik allereerst naar de mooie vormen van de velgen in plaats van: oh, een
autoband. Ik heb wel eens geschreven dat er een groot verschil is tussen iets
moois in beeld brengen en iets mooi in beeld brengen. Het eerste doen toeristen
heel veel: ze zien een mooi huis of landschap en drukken meteen de knop in. Bij
het tweede moet je echt gaan kijken. Misschien is datgene wat je ziet eigenlijk
helemaal niet zo mooi, maar dan blijf je net zo lang zoeken tot licht, lijnen
en vlakken een aantrekkelijk geheel vormen. Dat is fotografie. Met deze foto heb
je beslist een stap in de goede richting gezet. Nu nog een beetje op mijn
aanwijzing, maar meer en meer ga je het zelf zien en er plezier aan beleven.
Dat zal heus niet iedere keer lukken, maar het gaat om de intentie van het
fotograferen.
De volgende keer mag je komen iets van een of meer ramen.
Dushi