Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
23-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met station

Welkom bij de tweede serie, Pancake. Je vraagt om een nadere toelichting op de naam “ritme en struktuur”, maar uit je eerste inzending kan ik alleen maar opmaken dat je de spijker op de kop hebt geslagen. Ik zie een mooie ritmische herhaling van gebogen lijnen. Ik veronderstel dat je hebt rondgelopen in het beroemde Luikse station van de hand van Calatrava. De plek is een waar eldorado voor fotografen en ik hoop ooit het geluk te hebben dit met eigen ogen te mogen zien. Ritmsiche herhalingen zijn er dus al genoeg. De titel vermeldt ook nog struktuur. Voor mij, ik heb de titel van deze serie niet zelf bedacht, duidt dat vooral op enkele krachtige lijnen die het beeld op een aangename manier verdelen. Ook op dit punt scoort je foto goed.
Ik vind het heel prettig dat je een kleine toelichting geeft op het waarom van de gebruikte instellingen. Daar heb ik geen aanvullingen op: je hebt het goed gedaan.
Als we wat preciezer gaan kijken, heb ik toch nog een kleine opmerking. Nog niet eens zozeer de vuilnisbak, al was een wachtende persoon fraaier geweest. Er kan moeilijk van je verwacht worden dat je met statief en al even de trap op en neer rent om de bak te verplaatsen. Mijn opmerking betreft eerder het ingenomen standpunt. Als je streeft naar symmetrie dan moet je wel proberen dit zo precies mogelijk te doen. Zeker met behulp van het werken vanaf statief moet dit mogelijk zijn. Nu staat de foto niet precies recht, loopt de daklijn niet netjes door het midden en gaat de foto aan de rechterkant verder door in het beeld. Ik heb geprobeerd een en ander wat te corrigeren.
Voor de volgende keer kan je lekker binnenshuis blijven. Ga op zoek naar enkele voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritmische herhaling en/of een krachtige struktuur.
Dushi





23-04-2013 om 16:37 geschreven door Marsje


08-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met brandende lantaarnpalen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel fraaie herkansing. Alhoewel de lantaarnpalen zelf een beetje verborgen blijven, is de ritmische opeenvolging van de lampen, en daar zijn lantaarnpalen immers voor, prachtig in beeld gebracht.  Ik zie zelfs mooie sterretjes, iets dat gewoonlijk nog mooier tot uitdrukking komt met een dichter diafragma. Dat moet je maar eens een keer uitproberen. De lichten zijn niet de enige ritmische herhalingen. Ik zie het ook in de dakpunten die netjes afsteken tegen de lucht, het hek langs de kade, maar vooral in het onderste deel van de boomstammetjes. Een pluspunt is verder dat je goed gebruik hebt gemaakt van het geleerde in de vorige serie, want met de zeer fraaie gebogen lijn van de kade is ook de compositie aangenaam om naar te kijken. De weerspiegeling in het water is als een soort kers op de taart. Heel goed gedaan. Ik verbaasde me aanvankelijk een beetje over de lange belichtingstijd van 50 seconden die kennelijk nodig was voor deze opname.  Maar het was al donker, al doet de lucht in eerste instantie anders vermoeden. Veel mensen weten niet dat je, nadat de zon al lang is ondergegaan, nog vaak de mooiste foto’s kunt maken. Dat heb je dit hier prima gedaan.
Voor de volgende keer ben je geheel vrij in de foto’s die je me wil laten zien. Maar ik reken er stiekum wel op dat het een topper wordt.
Dushi

08-04-2013 om 16:46 geschreven door Marsje


05-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met bogen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Voor deze lessenreeks kom je met een heel goede foto. Een prachtige reeks bogen, uitmondend in de laatste boog aan het einde van het pad. Het is tevens een foto die positief uitvalt als het gaat over de eerste (en volgende) lessenreeks. Dat is alles bij elkaar een mondvol aan lovende woorden, maar  waarom niet als de foto mooi is?
Desondanks nog een enkele tip, mede ook omdat je daar zelf min of meer om vraagt. Allereerst zou ik iets langer proberen de “eindboog” waar het oog direct naar toe gaat, nog wat beter op een sterk punt in de compositie te krijgen.
De tweede opmerking betreft inderdaad het strand dat aan de lichte kant is, met zelfs het eerste begin van clipping. In zou dat deel zeker wat donkerder weergeven. Dat kan onder andere door het terugdringen van de hooglichten of voorzichtig een graduated filter toe te passen. In Lightroom, zoals eerder gezegd liever versie vier, vrij gemakkelijk.
De volgende keer mag je met een foto komen waar rechthoekige vormen een belangrijke rol in spelen.
Dushi

05-04-2013 om 04:24 geschreven door Marsje


03-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jammer genoeg voor jou was het de opdracht om iets met een brug te doen, want het MAS biedt genoeg mogelijkheden voor deze serie. Je geeft terecht aan dat in je inzending de struktuur meer naar voren komt dan een ritmische herhaling. Ik ken de situatie niet, maar zou bij een foto als deze zeker langdurig zoeken naar andere standpunten die wellicht nog beter de gewenste struktuur laten zien. Bij het tonen van een krachtige struktuur mag er al snel wat meer pit gebruikt worden. Dat kan bijv. door de zwarten wat extra accent te geven (niet gewoon het contrast verhogen) of de clarity (meer detaillering in de middentonen) een tikje te verhogen.
Nog een enkele aanvullende opmerking over de foto. De bovenrand van de foto loopt niet gelijk met de grond. Daardoor staat de foto feitelijk scheef. Je kunt dat oplossen door boven een randje af te snijden tot de horizonlijn verdwenen is, of d foto een tikje met de klok meedraaien.
De tweede opmerking betreft de gekozen sluitertijd. Als je statief gebruikt hebt is dat ok, maar anders liever de ISO wat verhogen om een veiliger sluitertijd te verkrijgen.
De volgende keer wil ik graag iets zien van een toren of een gebouw van minstens een meter of twintig hoog.
Dushi

03-04-2013 om 21:12 geschreven door Marsje


26-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt een heel sfeervol beeld neergezet, Richard. Een warme avondlucht en daarbij dankbaar gemaakt van de voordelen van tegenlicht. De foto vertoont overduidelijk een hoeveelheid aan ritmische herhalingen. Maar door de stevige balkpartijen ook een krachtige struktuur. Normaal gesproken zouden die nogal donker uitvallen, zelfs bij een kleine lichtcorrectie, en bij een sterkere correctie zou de lucht weer veel aan toning verliezen. Gelukkig zijn de bewerkingen in versie vier van Lightroom (als je het leuk vindt: LR 4.4 RC is al enkele weken uit) ook op dit punt sterk verbeterd, zij het dat de foto vaak wat vlakker wordt bij het wat sterker schuiven met de shadows, hetgeen weer te corrigeren is door de clarity weer iets hoger te zetten.
Het is fijn te merken dat je goed nagedacht hebt over het gekozen standpund en daarbij ook gelet hebt op de achtergrond. Vaak wordt dat vergeten door beginnende fotografen. Bij de afwerking had je het kleine zwarte puntje (ik denk niet dat het een sensorvlekje is) in de lucht weg kunnen halen.
Je technische instellingen zijn zonder meer in orde, al zou het zelfs goed mogelijk geweest zijn deze foto te maken zonder gebruik van statief.
Wat mij betreft ben je helemaal klaar voor de volgende serie lessen (ook dat staat in je exifs) en ik wens je daarbij veel succes.
Dushi

26-03-2013 om 02:50 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met lantaarnpalen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent wel een bofkont dat ze de lantaarnpalen ongeveer tot voor je huis komen brengen. En ik deel ook je opmerking dat je ritme ziet in de pallets en de achterflap van de auto. Maar een tweetal nieuwe lantaarnpalen naast elkaar vind ik echt te weinig voor een goede ritmische herhaling. De foto zou heel geschikt zijn voor plaatsing in de krant bij een bericht over wegwerkzaamheden, maar de aanwezige genoemde herhalingen zijn te weinig dominerend in het totaalbeeld. Ik kan deze inzending jammer genoeg fotografisch echt niet boeiend vinden. Probeer je, net als bij je vorige inzending, te richten op een belangrijk detail en liefst niet met een sluitertijd van 1/25ste seconde, tenzij je altijd vanaf statief werkt.
Ik wil je graag de kans bieden tot een herkansing en ik ben er van overtuigd dat je die kans met beide handen gaat benutten.
Dushi

26-03-2013 om 01:04 geschreven door Marsje


21-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met poolballen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent heel zorgvuldig bezig geweest. Dat is het voordeel van een opname vanaf statief. Er is meer tijd om na te denken over opstelling, standpunt, licht en technische instellingen. Het resultaat is hier een aantrekkelijke opstelling waar goed zichtbaar een ritmische herhaling te zien is. Omdat je het toch wat meer gezocht hebt in een overzichtsshot (tot en met het krijtje toe) in plaats van een  fragment van bijv. bal 7 tot en met 14 gaat een deel van de kracht van de herhaling weer wat verloren. Dat je geprobeerd hebt om de beweging van bal 5 vast te leggen vind ik goed gevonden, maar je standpunt is wat dat betreft niet zo handig gekozen. De bal beweegt van de camera af. Bij een zijwaartse beweging zou de beweging veel beter te zien zijn geweest. De beweging was ook beter zichtbaar geweest met een langere sluitertijd, maar ik kan goed meegaan met je keuze voor een meer open diafragma om een betere dieptescherpte (ballen op voorgrond onscherper) te verkrijgen. Goed over nagedacht dus.
Al met al een verdienstelijke opname die nog krachtiger geweest zou zijn bij een betere uitsnede.
Tot slot nog een tweetal technsiche opmerkingen. De kleurtemperatuur is die van warm kunstlicht. Probeer eens de temperatuur wat koeler te maken, eventueel in combinatie met het iets terugschuiven van de vibance. En heel gemakkelijk: update Lightroom even naar versie 4.3 of 4.4 R.C.
Volgende keer gaan we weer naar buiten. Ik hoop op niet al te slecht weer, want ik wil iets zien van een (fragment van een) brug, waarbij een sterke struktuur meer voor de hand ligt dan een ritmische herhaling. Aan jou de keuze.
Dushi

21-03-2013 om 19:53 geschreven door Marsje


13-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met fietswiel

Je komt met een foto die een aantal aantrekkelijke herhalingen laat zien. Dat is het duidelijkste zichtbaar bij de naaf en de ankerpunten van de naven. Meer opvallend, en dat is hier beslist ook heel positief, is de goede struktuur die je middels de naven in beeld hebt weten te brengen.  Dankzij de prachtige 50 mm die je op de volle opening van f/1.4 gebruikt hebt, is er net genoeg vervaging aangebracht om het geen warboel te laten worden, hetgeen het geval geweest zou zijn als je alle spaken even scherp in beeld had gebracht. Op een full-frame (FX bij Nikon) zou dit effect nog pregnanter geweest zijn. Maar zoals je weet, heeft elk voordeel zijn nadeel. In dit geval is de punt van de as ook minder scherp geworden. Het zal je wellicht bekend zijn dat het scherptebereik gewoonlijk een derde voor het scherpstelpunt en twee derde erachter ligt. Scherpstellen op  het plaatje (ik weet niet hoe dit heet) was misschien nog iets beter geweest, maar kom je alleen achter door het feitelijk uit te proberen. In dit geval heb ik middels een aanvullende verscherping geprobeerd een kleine correctie uit te voeren. Die correctie betreft ook het aanbrengen van meer “pit” om de door jou getoonde struktuur nog beter uit te laten komen. Ik vind het al met al een zeer geslaagde foto in deze reeks. Tip: je kunt door met minder vlak licht te spelen extra accenten aanbrengen.
Voor de volgende keer wil ik iets zien met palen in de natuur.
Dushi





13-03-2013 om 22:02 geschreven door Marsje


12-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met schaakspel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gelukkig werken we hier niet met een schaakklok, want dan had ik in problemen gezeten vanwege het lange wachten. De foto die je hier laat zien, vertoont onmiskenbaar een heel mooie ritmische herhaling van de zwarte pionnen, en dat alles nog eens herhaald in de witte pionnen van de tegenpartij. Dan heb ik het nog niet gehad over de herhaling van de weerspiegelingen en de vierkante vlakken van het schaakbord. Met deze foto ga je echter verder, want ook het spel van het licht in dit beeld is heel erg mooi, evenals het tegen het zwart-witte aan zitten. .  Ik vind het dus een heel fraaie foto.
Zijn er zwakke punten? Ach, er valt altijd wel een mug te ziften. Zo vind ikhet bruine vlak (deur?) rerchtsboven en de witte weerspiegling daaronder wat minder mooi. Croppen is echtergeen optie, want dat zou afbreuk doen aan de compositie. Tenslotte nog een kleine wens. Ik weet dat je Tess heet, dus van mij hoeft je naam niet zo groot in beeld. En Copyright: dat is “the right to copy” zeggen ze in het verre oosten.
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar iets met een of meer bogen in het beeld.
Dushi

12-03-2013 om 00:14 geschreven door Marsje


11-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met dakenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede reeks, Pierre. Als de bodem van de compositie goed gelegd is, staat een foto op een goede fundering. Nu gaan we verder bouwen met een spel van herhalingselementen of een krachtige struktuur. De foto die je laat zien, is daa reen uitstekend voorbeeld van. De ritmische herhaling van de dakpunten, de rode daken, de ramen en zelfs de schotelantennes is dermate opvallend in beeld gebracht, dat er moeilijk overheen t e kijken is.  Ook de combinatie van de koele strakblauwe lucht en de warme tinten van de roodbruine huizen is heel plezierig om naar te kijken. Zonder meer dus een geslaagde foto voor deze tweede reeks. 
Wat de afwerking betreft, zou het kunnen dat je wat gespeeld hebt met de luminantie vanhet blauw van de lucht om het blauw wat donkerder te krijgen. Ik heb daar overigens geen probleem mee. Een klein beetje jammer vind ik dat de vertikale lijnen van de huizen met name in het rechterdeel steeds meer uit het lood komen te staan. Dit corrigeren gaat helaas niet in Lightroom, maar wel in CS, al weet ik niet meer of dit in oudere versies van Photoshop ook al kon, maar ik vermoed van wel.
Voor de volgende keer zie ik graag een opname binnenshuis waar je zelf enkele voorwerpen zodanig in beeld brengt dat de ritmische herhaling direkt opvalt.
Dushi

11-03-2013 om 15:47 geschreven door Marsje


10-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met fietswiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Of het naar mijn zijn is, vraag je. Jazeker.  Het eerste dat direkt opvalt, is de zeer fraaie lijn van de band die onder vertrekt vanuit de linkerhoek. De band is eens temeer opvallend, omdat het zonnetje niet alleen het profiel, maar ook de spaken prachtig accentueert. En dat zijn precies de meest opvallende ritmische herhalingen. Heel goed gedaan dus. Verder zie ik ook nog een aantrekkelijke herhaling van patronen in de stenen van het pad. De fiets op de achtergrond vind ik een plezierig extraatje, omdat hier de uitvergroting van de voorgrond nog eens kleiner terugkomt. Al met al een heel mooie foto door goed gebruik van licht, een weloverwogen standpunt en uiteraard de herhaling van lijnen en patronen.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met lantaarnpalen. Mocht dat niet lukken, dan in ieder geval een foto die genomen is in een winkelstraat.
Dushi

10-03-2013 om 22:32 geschreven door Marsje


03-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met orgel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt bij deze foto een goede keuze gemaakt om vanaf statief te werken.  Daardoor ontstaat er technisch een foto die goed in orde is. Maar ook inhoudelijk, meer lettend op ritmische herhalingen, heb je een juiste keuze gemaakt. Je geeft zelf uitstekend aan waar de herhalingen te zien zijn: toetsen, cijferreeks en ribbels. Dat zelf letten op wat een foto aantrekkelijk kan maken is natuurlijk veel belangrijk dan een toevallige aanwijzing van een mentor. Dat je bij deze inzending  ook nog gebruik hebt gemaakt van een diagonale lijn inhet beeld, is een welkom extraatje bij de compositie. Dit alles betekent dat je door mag gaan met de volgende reeks. Ik wens je daarbij veel succes.
Dushi

03-03-2013 om 20:58 geschreven door Marsje


28-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met schaal vol noten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het werken met langzame sluitertijden (twee seconden is nog maar een summier begin) zou de moeite waard zijn van een aparte serie, want nogal wat fotografen, zelfs niet  degenen die liefst de hele dag rondlopen met statief, durven het aan om een foto te maken met bijv. een sluitertijd van een of meer minuten. Laat ik echter terugkeren tot het onderwerp van deze serie. Terecht geef je aan dat in de schaal zelf een duidelijke ritmische herhaling te zien is, zij het dat het vlakke licht er weinig accent aan geeft. Aantrekkelijker vind ik zeker de struktuur die te vinden is in de walnoten. Mooi vind ik ook de kleureenheid van voor- en achtergrond.  Qua compositie heb je zeker geprobeerd het geleerde van de vorige serie in praktijk te brengen, maar verder valt er van een enkel schaaltje weinig boeiends te maken.  Je hebt de opdracht zeker naar behoren uitgevoerd. Voor de volgende keer zie ik met vertrouwen tegemoet wat je gaat maken van een (fragment van een) fiets.
Dushi

28-02-2013 om 02:08 geschreven door Marsje


18-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met muzikant
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij deze inzending wordt het lastig om veel lovende woorden neer te schrijven.  Ik begin maar met in te haken op je eigen toelichting. De diagonale lijn die je noemt, zie ik ook, al beslaat deze lijn slechts een klein deel van de foto. Je moet verder een goed oog hebben om in de trompet een ritmsiche herhaling van de straatstenen te kunnen zien. Alhoewel je technisch gelijk hebt, is dit te miniem om mee te tellen in het totale beeld. Hoe je kunt zeggen, dat de ogen, waarvan je zelf aangeeft dat ze niet te zien zijn, op een sterke lijn staan, is mij een raadsel. Als ik daar nog aan toevoeg dat de foto op het randje van over- en onderbelichting zit, en de compositie de toets der kritiek volgens mij niet kan doorstaan, begrijp je al dat deze foto niet is van ik ervan verwacht.
Wat mij een beetje zorgen baart, is dat je een foto instuurt waarvan je het gezicht en de bezig zijnde handen van de hoofdpersoon totaal kunt zien. Sorry, Maxi, maar ik verwacht een veel betere foto van je.
Dushi

18-02-2013 om 23:47 geschreven door Marsje


15-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De opdracht heb je goed uitgevoerd, Richard. Palmbladeren zijn redelijk populair onder fotografen en dat is best begrijpelijk als ik naar deze opname kijk. Je foto laat een keurig lijnenspel zien. Kennelijk heb je in gedachten gehad om de nerf uit de hoeken te laten komen. Doe het dan wel zo precies mogelijk, want boven is het minder precies. Overigens vind ik de compositie van hoek tot hoek niet de meest uitdagende. Kantel de foto maar eens een graad of vijftien tegen de klok in en kijk naar het verschil.
Voor mij is het een teken van kwaliteit, dat je foto heel goed omgezet kan worden naar ZW. Zonder meer een pluspunt. Zelf heb ik snel de neiging de foto nog wat meer pit te geven, niet door meer contrast, maar wel via bijv. meer clarity (meer accent in de middentonen), maar dat is een persoonlijke smaak en valt dus over te twisten.
Bij de volgende opdracht wil ik dat je een brug neemt als uitgangspunt voor je foto.
Dushi

15-02-2013 om 01:58 geschreven door Marsje


14-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met trap

De opdracht met een trap is een stuk lastiger, maar je hebt het er goed vanaf gebracht. Allereerst heb je een trap gezien met zowel een ritmiek als een goed zichtbare struktuur, dankzij de ijzeren balken. Het moeilijkste komt dan nog: het beste standpunt. Ook dat heb je uitstekend gedaan, omdat je voldoende lucht hebt gelaten tussen de diverse verdiepingen. Het resultaat is dat de foto een krachtige struktuur vertoont. Maar evenzeer een veelheid aan ritmische herhalingen: treden, ballustrade, balkpartijen, de gaatjes, edm. De keuze voor je lensopening is hier alleszins op zijn plaats. Wat de afwerking betreft, kun je een foto als deze ook een wat krachtiger uitstraling geven, maar dat is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Ik laat je een voorbeeldje zien.
De volgende keer mag je met een foto komen van een fiets. Vermoedelijk leent dit onderwerp zich wat meer voor een krachtige struktuur. De rest laat ik aan je fantasie over.
Dushi





14-02-2013 om 17:36 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met buisjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het lijkt erop dat je heel mooie dingen bent tegengekomen  (in Spanje?).  De foto die je instuurt is heel geschikt voor deze reeks, omdat de buisjes een prachtig golvende beweging laten zien in een fraaie ritmische herhaling. Het gekozen standpunt  laat tevens het begin van een aangename struktuur  zien, al betreft het slechts een bescheiden deel van de totale foto. Dat je heel selektief gebruik hebt gemaakt van de scherptediepte maakt het beeld alleen nog maar mooier. Ook verkrijg je daarmee een heel rustige achtergrond. Ik kan niet zien of je vanaf statief gewerkt hebt. Dit soort zaken zou ik graag ook weten, maar de scherpte op het gekozen punt  is hoe dan ook dik in orde.
Even een terzijde; je werkt kennelijk met LR 3.6 (laatste update gemist?), maar inmiddels zijn we bij versie 4.3 en daar zitten een aantal zeer aangename verbeteringen in.
Voor de volgende keer hoef je niet zo ver van huis te gaan. Ik zie graag een opname binnenshuis tegemoet. Breng zelf een aantal voorwerpen zodanig bij elkaar, dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat. Ik ben benieuwd.
Dushi

14-02-2013 om 01:02 geschreven door Marsje


07-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met boomstammen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met deze foto laat je op een boeiende wijze zien dat jaarringen van bomen heel verschillend zijn.  Door de frontale opstelling toon je mooi het verschil tussen de donkere en lichtere delen. Dat komt zeker ten goede een een duidelijke struktuur in de foto. Het onderwerp heeft tevens een aantrekkelijke eenheid van kleur. De diagonale lijnen die je noemt in je toelichting, vind ik goed gecomponeerd in het totale beeld.  De jaarringen met in het meest opvallend de donkere kern van iedere stam  geeft een goede ritmische herhaling.
Het is de bedoeling dat we de exifs van de foto kunnen zien. Ik had de afgelopen dagen echter weinig tijd waardoor je foto nogal lang is blijven liggen Voor deze keer zal ik daarom een uitzondering maken.
Bij de volgende inzending wil ik graag een opname binnenshuis (geen flits) zien van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijk geheel bij elkaar plaats, met uiteraard een krachtige struktuur en/of ritmische herhaling. Ik stel het op prijs als je een korte toelichting geeft op de keuze (opstelling, compo, licht edm.) die je gemaakt hebt en de gebruikte instellingen van je camera.
Dushi

07-02-2013 om 16:27 geschreven door Marsje


06-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met wasknijpers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een heel fraaie binnenkomer, Bieke. Je laat ook meteen zien dat er goede uitzonderingen zijn op de regel van drie. De centrale plaatsing hier doeet het goed. De twee hoofdkleuren zijn mooi in evenwicht en je hebt de knijpers heel zorgvuldig gecomponeerd, een werkje waar je ongetwijfeld een behoorlijk tijdje mee bezig geweest  bent. De rechtopstaande knijper zou m.i. wat beter tot zijn recht komen bij een wat lager standpunt, maar dan verlies je weer het mooie overzicht dat nu zichtbaar is.
Door de zorgvuldige opstelling zit de foto boordevol ritmische herhalingen en je geeft zelf al heel correct aan bij wwelke onderdelen dit het beste te zien is. De achtergrond heb je gelukkig heel rustig gehouden. Je stelt het op prijs om een tip te krijgen. Niet dat het echt nodig is, maar je zou kunnen denken aan twee zaken om te variëren op deze uitstekende opstelling. Als eerste zou je meer kunnen spelen met het licht dat nu nog vrij “vlak” is. Probeer eens duidelijker (meer dan nu)  licht van opzij of zelfs tegenlicht. En als tweede zou je kunnen gaan spelen met de mogelijkheden van dof, want je hebt hier een schitterende 50mm f/1.4 lens gebruikt.
Voor de volgende keer wil ik een foto zien waarbij een trap een belangrijke rol speelt.
Dushi

06-02-2013 om 22:50 geschreven door Marsje


29-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met raampartij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je instuurt (ik heb deze genomen vanwege de betere belichting) laat een grote hoeveel ramen zien. En bij de meeste gebouwen zijn deze keurig uitgrelijnd waardoor er vanzelf een sterke ritmische herhaling ontstaat. Dat is dus een sterk punt binnen de gegeven opdracht. Kijkend naar de compositie, vind ik de foto minder boeiend, omdat een krachtig aandachtspunt ontbreekt. Probeer ook het geleerde van de vroige lessen mee te nemen aub.
Dat je spotmeting hebt gebruikt. Vind ik hier geen probleem, al had het niet gehoeven. Wel verbaas ik me enorm over de gebruikte sluitertijd van 1/3 seconde en toch de scherpte van de foto. Je moet, ook al heb je met een brandpuntsafstand van 11mm gewerkt, wel een ongelooflijk vaste hand hebben, dat je dit zonder statief hebt kunnen bereiken.
Mag ik voor de volgende keer een opname naar eigen keuze waarbij je alles in het werk zet om het onderste uit de kast te halen?
Dushi

29-01-2013 om 19:49 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!