Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
24-04-2013
Pierre met kikker en dril
Je komt met een
heel aparte foto voor deze rubriek, want ritmische herhalingen in de natuur
zijn vaak niet zo gemakkelijk te vinden. In dit geval heb je kort bij huis heel
goed rondgekeken en is je oog gevallen op de rondrijvende kikkerdril. Al die
kleine bolletjes met daarin het zwarte puntje geven een nette herhaling van
vormen. Omdat de dril in klompen bij elkaar drijft, laat de foto ook nog een zekere
grote struktuur zien van water en klompen dril. Dit alles in een fraaie
kleurbalans. Wat wel bij een opname als
deze snel hinderlijk kan worden, is de gevaar van overbelichting op de natte
weerspiegelende vlekken. Je had dit in Lightroom (inmiddels is versie 5 beta
uit) heel goed kunnen zien, maar bent kennelijk vergeten hierop acht te slaan.
Even wat schuiven met de hooglichten (en tevens de zwarten bij de kikker) had
een mooier resultaat opgeleverd. En als
je toch aan het finetunen bent: met de
croptool zie je heel snel hoe een eventuele betere compositie mogelijk is. Hier
had het croppen aan de linkerzijde de kikker wat minder centraal in het beeld
geplaatst. Overigens is het nog handiger op dit soort zaken al te letten bij
het maken van de foto.
Aangezien je nog wat gehinderd bent in je bewegingsvrijheid, wil ik je vragen
voor de volgende keer eens te stoeien met dunne langwerpige vormen (bijv.
spijlen of stokken).
Dushi
Welkom bij de
tweede serie, Pancake. Je vraagt om een nadere toelichting op de naam ritme en
struktuur, maar uit je eerste inzending kan ik alleen maar opmaken dat je de
spijker op de kop hebt geslagen. Ik zie een mooie ritmische herhaling van
gebogen lijnen. Ik veronderstel dat je hebt rondgelopen in het beroemde Luikse
station van de hand van Calatrava. De plek is een waar eldorado voor fotografen
en ik hoop ooit het geluk te hebben dit met eigen ogen te mogen zien. Ritmsiche
herhalingen zijn er dus al genoeg. De titel vermeldt ook nog struktuur. Voor
mij, ik heb de titel van deze serie niet zelf bedacht, duidt dat vooral op
enkele krachtige lijnen die het beeld op een aangename manier verdelen. Ook op
dit punt scoort je foto goed.
Ik vind het heel prettig dat je een kleine toelichting geeft op het waarom van
de gebruikte instellingen. Daar heb ik geen aanvullingen op: je hebt het goed
gedaan.
Als we wat preciezer gaan kijken, heb ik toch nog een kleine opmerking. Nog
niet eens zozeer de vuilnisbak, al was een wachtende persoon fraaier geweest.
Er kan moeilijk van je verwacht worden dat je met statief en al even de trap op
en neer rent om de bak te verplaatsen. Mijn opmerking betreft eerder het
ingenomen standpunt. Als je streeft naar symmetrie dan moet je wel proberen dit
zo precies mogelijk te doen. Zeker met behulp van het werken vanaf statief moet
dit mogelijk zijn. Nu staat de foto niet precies recht, loopt de daklijn niet
netjes door het midden en gaat de foto aan de rechterkant verder door in het
beeld. Ik heb geprobeerd een en ander wat te corrigeren.
Voor de volgende keer kan je lekker binnenshuis blijven. Ga op zoek naar enkele
voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritmische herhaling en/of een
krachtige struktuur.
Dushi
Je komt met een
heel fraaie herkansing. Alhoewel de lantaarnpalen zelf een beetje verborgen
blijven, is de ritmische opeenvolging van de lampen, en daar zijn lantaarnpalen
immers voor, prachtig in beeld gebracht.Ik zie zelfs mooie sterretjes, iets dat gewoonlijk nog mooier tot
uitdrukking komt met een dichter diafragma. Dat moet je maar eens een keer uitproberen.
De lichten zijn niet de enige ritmische herhalingen. Ik zie het ook in de
dakpunten die netjes afsteken tegen de lucht, het hek langs de kade, maar
vooral in het onderste deel van de boomstammetjes. Een pluspunt is verder dat
je goed gebruik hebt gemaakt van het geleerde in de vorige serie, want met de
zeer fraaie gebogen lijn van de kade is ook de compositie aangenaam om naar te
kijken. De weerspiegeling in het water is als een soort kers op de taart. Heel
goed gedaan. Ik verbaasde me aanvankelijk een beetje over de lange
belichtingstijd van 50 seconden die kennelijk nodig was voor deze opname. Maar het was al donker, al doet de lucht in
eerste instantie anders vermoeden. Veel mensen weten niet dat je, nadat de zon
al lang is ondergegaan, nog vaak de mooiste fotos kunt maken. Dat heb je dit
hier prima gedaan.
Voor de volgende keer ben je geheel vrij in de fotos die je me wil laten zien.
Maar ik reken er stiekum wel op dat het een topper wordt.
Dushi
Voor deze
lessenreeks kom je met een heel goede foto. Een prachtige reeks bogen,
uitmondend in de laatste boog aan het einde van het pad. Het is tevens een foto
die positief uitvalt als het gaat over de eerste (en volgende) lessenreeks. Dat
is alles bij elkaar een mondvol aan lovende woorden, maarwaarom niet als de foto mooi is?
Desondanks nog een enkele tip, mede ook omdat je daar zelf min of meer om
vraagt. Allereerst zou ik iets langer proberen de eindboog waar het oog
direct naar toe gaat, nog wat beter op een sterk punt in de compositie te
krijgen.
De tweede opmerking betreft inderdaad het strand dat aan de lichte kant is, met
zelfs het eerste begin van clipping. In zou dat deel zeker wat donkerder
weergeven. Dat kan onder andere door het terugdringen van de hooglichten of
voorzichtig een graduated filter toe te passen. In Lightroom, zoals eerder
gezegd liever versie vier, vrij gemakkelijk.
De volgende keer mag je met een foto komen waar rechthoekige vormen een
belangrijke rol in spelen.
Dushi
Jammer genoeg
voor jou was het de opdracht om iets met een brug te doen, want het MAS biedt
genoeg mogelijkheden voor deze serie. Je geeft terecht aan dat in je inzending
de struktuur meer naar voren komt dan een ritmische herhaling. Ik ken de
situatie niet, maar zou bij een foto als deze zeker langdurig zoeken naar
andere standpunten die wellicht nog beter de gewenste struktuur laten zien. Bij
het tonen van een krachtige struktuur mag er al snel wat meer pit gebruikt
worden. Dat kan bijv. door de zwarten wat extra accent te geven (niet gewoon
het contrast verhogen) of de clarity (meer detaillering in de middentonen) een
tikje te verhogen.
Nog een enkele aanvullende opmerking over de foto. De bovenrand van de foto
loopt niet gelijk met de grond. Daardoor staat de foto feitelijk scheef. Je
kunt dat oplossen door boven een randje af te snijden tot de horizonlijn
verdwenen is, of d foto een tikje met de klok meedraaien.
De tweede opmerking betreft de gekozen sluitertijd. Als je statief gebruikt
hebt is dat ok, maar anders liever de ISO wat verhogen om een veiliger
sluitertijd te verkrijgen.
De volgende keer wil ik graag iets zien van een toren of een gebouw van
minstens een meter of twintig hoog.
Dushi
Je hebt een heel
sfeervol beeld neergezet, Richard. Een warme avondlucht en daarbij dankbaar
gemaakt van de voordelen van tegenlicht. De foto vertoont overduidelijk een
hoeveelheid aan ritmische herhalingen. Maar door de stevige balkpartijen ook een
krachtige struktuur. Normaal gesproken zouden die nogal donker uitvallen, zelfs
bij een kleine lichtcorrectie, en bij een sterkere correctie zou de lucht weer
veel aan toning verliezen. Gelukkig zijn de bewerkingen in versie vier van
Lightroom (als je het leuk vindt: LR 4.4 RC is al enkele weken uit) ook op dit
punt sterk verbeterd, zij het dat de foto vaak wat vlakker wordt bij het wat
sterker schuiven met de shadows, hetgeen weer te corrigeren is door de clarity
weer iets hoger te zetten.
Het is fijn te merken dat je goed nagedacht hebt over het gekozen standpund en
daarbij ook gelet hebt op de achtergrond. Vaak wordt dat vergeten door beginnende
fotografen. Bij de afwerking had je het kleine zwarte puntje (ik denk niet dat
het een sensorvlekje is) in de lucht weg kunnen halen.
Je technische instellingen zijn zonder meer in orde, al zou het zelfs goed
mogelijk geweest zijn deze foto te maken zonder gebruik van statief.
Wat mij betreft ben je helemaal klaar voor de volgende serie lessen (ook dat
staat in je exifs) en ik wens je daarbij veel succes.
Dushi
Je bent wel een
bofkont dat ze de lantaarnpalen ongeveer tot voor je huis komen brengen. En ik
deel ook je opmerking dat je ritme ziet in de pallets en de achterflap van de
auto. Maar een tweetal nieuwe lantaarnpalen naast elkaar vind ik echt te weinig
voor een goede ritmische herhaling. De foto zou heel geschikt zijn voor
plaatsing in de krant bij een bericht over wegwerkzaamheden, maar de aanwezige genoemde
herhalingen zijn te weinig dominerend in het totaalbeeld. Ik kan deze inzending
jammer genoeg fotografisch echt niet boeiend vinden. Probeer je, net als bij je
vorige inzending, te richten op een belangrijk detail en liefst niet met een
sluitertijd van 1/25ste seconde, tenzij je altijd vanaf statief
werkt.
Ik wil je graag de kans bieden tot een herkansing en ik ben er van overtuigd
dat je die kans met beide handen gaat benutten.
Dushi
Je bent heel
zorgvuldig bezig geweest. Dat is het voordeel van een opname vanaf statief. Er
is meer tijd om na te denken over opstelling, standpunt, licht en technische
instellingen. Het resultaat is hier een aantrekkelijke opstelling waar goed
zichtbaar een ritmische herhaling te zien is. Omdat je het toch wat meer
gezocht hebt in een overzichtsshot (tot en met het krijtje toe) in plaats van
eenfragment van bijv. bal 7 tot en met
14 gaat een deel van de kracht van de herhaling weer wat verloren. Dat je
geprobeerd hebt om de beweging van bal 5 vast te leggen vind ik goed gevonden,
maar je standpunt is wat dat betreft niet zo handig gekozen. De bal beweegt van
de camera af. Bij een zijwaartse beweging zou de beweging veel beter te zien
zijn geweest. De beweging was ook beter zichtbaar geweest met een langere
sluitertijd, maar ik kan goed meegaan met je keuze voor een meer open diafragma
om een betere dieptescherpte (ballen op voorgrond onscherper) te verkrijgen.
Goed over nagedacht dus.
Al met al een verdienstelijke opname die nog krachtiger geweest zou zijn bij
een betere uitsnede.
Tot slot nog een tweetal technsiche opmerkingen. De kleurtemperatuur is die van
warm kunstlicht. Probeer eens de temperatuur wat koeler te maken, eventueel in
combinatie met het iets terugschuiven van de vibance. En heel gemakkelijk:
update Lightroom even naar versie 4.3 of 4.4 R.C.
Volgende keer gaan we weer naar buiten. Ik hoop op niet al te slecht weer, want
ik wil iets zien van een (fragment van een) brug, waarbij een sterke struktuur
meer voor de hand ligt dan een ritmische herhaling. Aan jou de keuze.
Dushi
Je komt met een
foto die een aantal aantrekkelijke herhalingen laat zien. Dat is het
duidelijkste zichtbaar bij de naaf en de ankerpunten van de naven. Meer
opvallend, en dat is hier beslist ook heel positief, is de goede struktuur die
je middels de naven in beeld hebt weten te brengen.Dankzij de prachtige 50 mm die je op de volle
opening van f/1.4 gebruikt hebt, is er net genoeg vervaging aangebracht om het
geen warboel te laten worden, hetgeen het geval geweest zou zijn als je alle
spaken even scherp in beeld had gebracht. Op een full-frame (FX bij Nikon) zou dit
effect nog pregnanter geweest zijn. Maar zoals je weet, heeft elk voordeel zijn
nadeel. In dit geval is de punt van de as ook minder scherp geworden. Het zal
je wellicht bekend zijn dat het scherptebereik gewoonlijk een derde voor het
scherpstelpunt en twee derde erachter ligt. Scherpstellen ophet plaatje (ik weet niet hoe dit heet) was
misschien nog iets beter geweest, maar kom je alleen achter door het feitelijk
uit te proberen. In dit geval heb ik middels een aanvullende verscherping geprobeerd
een kleine correctie uit te voeren. Die correctie betreft ook het aanbrengen
van meer pit om de door jou getoonde struktuur nog beter uit te laten komen.
Ik vind het al met al een zeer geslaagde foto in deze reeks. Tip: je kunt door
met minder vlak licht te spelen extra accenten aanbrengen.
Voor de volgende keer wil ik iets zien met palen in de natuur.
Dushi
Gelukkig werken
we hier niet met een schaakklok, want dan had ik in problemen gezeten vanwege
het lange wachten. De foto die je hier laat zien, vertoont onmiskenbaar een
heel mooie ritmische herhaling van de zwarte pionnen, en dat alles nog eens
herhaald in de witte pionnen van de tegenpartij. Dan heb ik het nog niet gehad
over de herhaling van de weerspiegelingen en de vierkante vlakken van het
schaakbord. Met deze foto ga je echter verder, want ook het spel van het licht
in dit beeld is heel erg mooi, evenals het tegen het zwart-witte aan zitten. .Ik vind het dus een heel fraaie foto.
Zijn er zwakke punten? Ach, er valt altijd wel een mug te ziften. Zo vind ikhet
bruine vlak (deur?) rerchtsboven en de witte weerspiegling daaronder wat minder
mooi. Croppen is echtergeen optie, want dat zou afbreuk doen aan de compositie.
Tenslotte nog een kleine wens. Ik weet dat je Tess heet, dus van mij hoeft je
naam niet zo groot in beeld. En Copyright: dat is the right to copy zeggen ze
in het verre oosten.
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar iets met een of meer bogen in
het beeld.
Dushi
Welkom bij de
tweede reeks, Pierre. Als de bodem van de compositie goed gelegd is, staat een
foto op een goede fundering. Nu gaan we verder bouwen met een spel van
herhalingselementen of een krachtige struktuur. De foto die je laat zien, is
daa reen uitstekend voorbeeld van. De ritmische herhaling van de dakpunten, de
rode daken, de ramen en zelfs de schotelantennes is dermate opvallend in beeld
gebracht, dat er moeilijk overheen t e kijken is.Ook de combinatie van de koele strakblauwe
lucht en de warme tinten van de roodbruine huizen is heel plezierig om naar te
kijken. Zonder meer dus een geslaagde foto voor deze tweede reeks.
Wat de afwerking betreft, zou het kunnen dat je wat gespeeld hebt met de
luminantie vanhet blauw van de lucht om het blauw wat donkerder te krijgen. Ik
heb daar overigens geen probleem mee. Een klein beetje jammer vind ik dat de
vertikale lijnen van de huizen met name in het rechterdeel steeds meer uit het
lood komen te staan. Dit corrigeren gaat helaas niet in Lightroom, maar wel in
CS, al weet ik niet meer of dit in oudere versies van Photoshop ook al kon,
maar ik vermoed van wel.
Voor de volgende keer zie ik graag een opname binnenshuis waar je zelf enkele
voorwerpen zodanig in beeld brengt dat de ritmische herhaling direkt opvalt.
Dushi
Of het naar mijn
zijn is, vraag je. Jazeker.Het eerste
dat direkt opvalt, is de zeer fraaie lijn van de band die onder vertrekt vanuit
de linkerhoek. De band is eens temeer opvallend, omdat het zonnetje niet alleen
het profiel, maar ook de spaken prachtig accentueert. En dat zijn precies de
meest opvallende ritmische herhalingen. Heel goed gedaan dus. Verder zie ik ook
nog een aantrekkelijke herhaling van patronen in de stenen van het pad. De
fiets op de achtergrond vind ik een plezierig extraatje, omdat hier de
uitvergroting van de voorgrond nog eens kleiner terugkomt. Al met al een heel
mooie foto door goed gebruik van licht, een weloverwogen standpunt en uiteraard
de herhaling van lijnen en patronen.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met lantaarnpalen. Mocht dat niet
lukken, dan in ieder geval een foto die genomen is in een winkelstraat.
Dushi
Je hebt bij deze
foto een goede keuze gemaakt om vanaf statief te werken.Daardoor ontstaat er technisch een foto die
goed in orde is. Maar ook inhoudelijk, meer lettend op ritmische herhalingen,
heb je een juiste keuze gemaakt. Je geeft zelf uitstekend aan waar de
herhalingen te zien zijn: toetsen, cijferreeks en ribbels. Dat zelf letten op
wat een foto aantrekkelijk kan maken is natuurlijk veel belangrijk dan een
toevallige aanwijzing van een mentor. Dat je bij deze inzending ook nog gebruik hebt gemaakt van een diagonale
lijn inhet beeld, is een welkom extraatje bij de compositie. Dit alles betekent
dat je door mag gaan met de volgende reeks. Ik wens je daarbij veel succes.
Dushi
Het werken met
langzame sluitertijden (twee seconden is nog maar een summier begin) zou de
moeite waard zijn van een aparte serie, want nogal wat fotografen, zelfs
nietdegenen die liefst de hele dag
rondlopen met statief, durven het aan om een foto te maken met bijv. een
sluitertijd van een of meer minuten. Laat ik echter terugkeren tot het
onderwerp van deze serie. Terecht geef je aan dat in de schaal zelf een
duidelijke ritmische herhaling te zien is, zij het dat het vlakke licht er
weinig accent aan geeft. Aantrekkelijker vind ik zeker de struktuur die te
vinden is in de walnoten. Mooi vind ik ook de kleureenheid van voor- en
achtergrond. Qua compositie heb je zeker
geprobeerd het geleerde van de vorige serie in praktijk te brengen, maar verder
valt er van een enkel schaaltje weinig boeiends te maken.Je hebt de opdracht zeker naar behoren
uitgevoerd. Voor de volgende keer zie ik met vertrouwen tegemoet wat je gaat
maken vaneen (fragment van een) fiets.
Dushi
Bij deze
inzending wordt het lastig om veel lovende woorden neer te schrijven.Ik begin maar met in te haken op je eigen
toelichting. De diagonale lijn die je noemt, zie ik ook, al beslaat deze lijn
slechts een klein deel van de foto. Je moet verder een goed oog hebben om in de
trompet een ritmsiche herhaling van de straatstenen te kunnen zien. Alhoewel je
technisch gelijk hebt, is dit te miniem om mee te tellen in het totale beeld.
Hoe je kunt zeggen, dat de ogen, waarvan je zelf aangeeft dat ze niet te zien
zijn, op een sterke lijn staan, is mij een raadsel. Als ik daar nog aan toevoeg
dat de foto op het randje van over- en onderbelichting zit, en de compositie de
toets der kritiek volgens mij niet kan doorstaan, begrijp je al dat deze foto
niet is van ik ervan verwacht.
Wat mij een beetje zorgen baart, is dat je een foto instuurt waarvan je het
gezicht en de bezig zijnde handen van de hoofdpersoon totaal kunt zien. Sorry,
Maxi, maar ik verwacht een veel betere foto van je.
Dushi
De opdracht heb
je goed uitgevoerd, Richard. Palmbladeren zijn redelijk populair onder
fotografen en dat is best begrijpelijk als ik naar deze opname kijk. Je foto
laat een keurig lijnenspel zien. Kennelijk heb je in gedachten gehad om de nerf
uit de hoeken te laten komen. Doe het dan wel zo precies mogelijk, want
boven is het minder precies. Overigens vind ik de compositie van hoek tot hoek
niet de meest uitdagende. Kantel de foto maar eens een graad of vijftien tegen
de klok in en kijk naar het verschil.
Voor mij is het een teken van kwaliteit, dat je foto heel goed omgezet kan
worden naar ZW. Zonder meer een pluspunt. Zelf heb ik snel de neiging de foto
nog wat meer pit te geven, niet door meer contrast, maar wel via bijv. meer clarity
(meer accent in de middentonen), maar dat is een persoonlijke smaak en valt dus
over te twisten.
Bij de volgende opdracht wil ik dat je een brug neemt als uitgangspunt voor je
foto.
Dushi
De opdracht met
een trap is een stuk lastiger, maar je hebt het er goed vanaf gebracht.
Allereerst heb je een trap gezien met zowel een ritmiek als een goed zichtbare
struktuur, dankzij de ijzeren balken. Het moeilijkste komt dan nog: het beste
standpunt. Ook dat heb je uitstekend gedaan, omdat je voldoende lucht hebt
gelaten tussen de diverse verdiepingen. Het resultaat is dat de foto een
krachtige struktuur vertoont. Maar evenzeer een veelheid aan ritmische
herhalingen: treden, ballustrade, balkpartijen, de gaatjes, edm. De keuze voor
je lensopening is hier alleszins op zijn plaats. Wat de afwerking betreft, kun
je een foto als deze ook een wat krachtiger uitstraling geven, maar dat is ook
een kwestie van persoonlijke smaak. Ik laat je een voorbeeldje zien.
De volgende keer mag je met een foto komen van een fiets. Vermoedelijk leent
dit onderwerp zich wat meer voor een krachtige struktuur. De rest laat ik aan
je fantasie over.
Dushi
Het lijkt erop
dat je heel mooie dingen bent tegengekomen(in Spanje?). De foto die je
instuurt is heel geschikt voor deze reeks, omdat de buisjes een prachtig
golvende beweging laten zien in een fraaie ritmische herhaling. Het gekozen
standpuntlaat tevens het begin van een
aangename struktuurzien, al betreft het
slechts een bescheiden deel van de totale foto. Dat je heel selektief gebruik
hebt gemaakt van de scherptediepte maakt het beeld alleen nog maar mooier. Ook
verkrijg je daarmee een heel rustige achtergrond. Ik kan niet zien of je vanaf
statief gewerkt hebt. Dit soort zaken zou ik graag ook weten, maar de scherpte
op het gekozen punt is hoe dan ook dik
in orde.
Even een terzijde; je werkt kennelijk met LR 3.6 (laatste update gemist?), maar
inmiddels zijn we bij versie 4.3 en daar zitten een aantal zeer aangename
verbeteringen in.
Voor de volgende keer hoef je niet zo ver van huis te gaan. Ik zie graag een
opname binnenshuis tegemoet. Breng zelf een aantal voorwerpen zodanig bij
elkaar, dat er een aantrekkelijke ritmische herhaling ontstaat. Ik ben
benieuwd.
Dushi
Met deze foto
laat je op een boeiende wijze zien dat jaarringen van bomen heel verschillend
zijn. Door de frontale opstelling toon
je mooi het verschil tussen de donkere en lichtere delen. Dat komt zeker ten
goede een een duidelijke struktuur in de foto. Het onderwerp heeft tevens een
aantrekkelijke eenheid van kleur. De diagonale lijnen die je noemt in je
toelichting, vind ik goed gecomponeerd in het totale beeld. De jaarringen met in het meest opvallend de
donkere kern van iedere stamgeeft een
goede ritmische herhaling.
Het is de bedoeling dat we de exifs van de foto kunnen zien. Ik had de afgelopen
dagen echter weinig tijd waardoor je foto nogal lang is blijven liggen Voor
deze keer zal ik daarom een uitzondering maken.
Bij de volgende inzending wil ik graag een opname binnenshuis (geen flits) zien
van een aantal voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijk geheel bij elkaar
plaats, met uiteraard een krachtige struktuur en/of ritmische herhaling. Ik
stel het op prijs als je een korte toelichting geeft op de keuze (opstelling,
compo, licht edm.) die je gemaakt hebt en de gebruikte instellingen van je
camera.
Dushi
Dit is een heel
fraaie binnenkomer, Bieke. Je laat ook meteen zien dat er goede uitzonderingen
zijn op de regel van drie. De centrale plaatsing hier doeet het goed. De twee
hoofdkleuren zijn mooi in evenwicht en je hebt de knijpers heel zorgvuldig
gecomponeerd, een werkje waar je ongetwijfeld een behoorlijk tijdje mee bezig
geweest bent. De rechtopstaande knijper
zou m.i. wat beter tot zijn recht komen bij een wat lager standpunt, maar dan
verlies je weer het mooie overzicht dat nu zichtbaar is.
Door de zorgvuldige opstelling zit de foto boordevol ritmische herhalingen en
je geeft zelf al heel correct aan bij wwelke onderdelen dit het beste te zien
is. De achtergrond heb je gelukkig heel rustig gehouden. Je stelt het op prijs
om een tip te krijgen. Niet dat het echt nodig is, maar je zou kunnen denken
aan twee zaken om te variëren op deze uitstekende opstelling. Als eerste zou je
meer kunnen spelen met het licht dat nu nog vrij vlak is. Probeer eens
duidelijker (meer dan nu) licht van
opzij of zelfs tegenlicht. En als tweede zou je kunnen gaan spelen met de
mogelijkheden van dof, want je hebt hier een schitterende 50mm f/1.4 lens
gebruikt.
Voor de volgende keer wil ik een foto zien waarbij een trap een belangrijke rol
speelt.
Dushi