Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
07-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met rechthoekige vormen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gefeliciteerd met het dertigjarig bestaan van jullie fotoclub Ter Streep. Ik had heel graag de tentoonstelling bekeken, maar helaas lag het voor mij een tikje buiten de route.
Opnieuw kom je met een foto die me kan bekoren. Nog niet eens zozeer omdat je de opdracht goed hebt uitgevoerd. Ja, dat ook, want ik zie een veelheid van rechthoekige vlakken in een aantrekkelijke opeenvolging. Maar aangenaam ook vanwege de mooie diepte in je foto en het spel van warme en koele lichten. Een en ander heb je mooi uitgebalanceerd, vergemakkelijkt door het gebruik van statief dat een goede ondersteuning kan zijn voor een zorgvuldige compositie.
De foto laat een merkwaardige mengeling zien van symmetrie, met name het standpunt t.o.v. de galerij,  en asymmetrische onderdelen, maar het stoort me allerminst, vermoedelijk omdat de asymmetrie zo nadrukkelijk aanwezig is, dat het geen ongelukkige vergissing is.
Er is slechts één onderdeel, dat ik verder zou finetunen, en dat zijn de horizontele lijnen in je beeld. Boven staan de lijnen keurig recht, maar maar naar onderen begint het steeds schever te lopen. In o.a.Photoshop is dat te corrigeren.
De volgende keer mag je komen met een afbeelding waarin een trap een hoofdrol speelt.
Dushi

07-05-2013 om 03:41 geschreven door Marsje


06-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met langwerpige vormen

Je komt met een heel heel opvallende opname, met name vanwege de gebruikte invalshoek. Ik zie graag dat mensen afwijken van de geijkte paden. Fotograferen wordt op die manier zoveel leuker. Over de technische instellingen valt weinig op te merken, hoogstens dat de foto te warm van kleur is.
Bij deze foto vallen de ritmsiche herhalingen, bijvoorbeeld van het patroon van de schrootjes in het plafond, wat minder op. Een duidelijke struktuur van enkele krachtige lijnen echter wel.  Dat is beslist een sterk punt. Maar bij dit soort sterke lijnen is het al snel lastig om alles in balans te krijgen. Zo heb je horizontaal uitgelijnd op de onderste balk in beeld. De andere twee pregnante horizontale balkjes staan echter juist niet goed horizontaal in beeld. Dit soort zaken blijft een lastige opgave.
Juist omdat ik het ongewone standpunt en het spel van de balkjes kon waarderen, heb ik eens gestoeid met een omzetting naar ZW en daar een eigen interperatie aan gegeven.
Voor de volgende keer mag je komen met een vrije opname waar je het onderste uit de kast haalt als afsluiting van deze reeks.
Dushi





06-05-2013 om 18:40 geschreven door Marsje


05-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met trap

Dank voor je inzending, Timotie. Je trap komt nu als trap al veel duidelijker in beeld. En het voordeel van de trap zijn natuurlijk de vele treden waardoor het een bijzonder geschikt onderwerp is voor deze reeks. Je technische instellingen zijn in orde. Daarom kan ik de aandacht direkt richten op de ritmische elementen in de foto. De je de trap met zijn vele ritmische herhalingen op een sterk punt in de foto hebt gezet, valt te prijzen. Zo zie ik treden, railings, schaduwlijnen en palen als goede ritmische herhalingen.
Van de andere kant echter, geeft de foto heel snel een beeld van een toeristische foto, ook al ontbreken de gebruikelijke mensen in het beeld. Dat komt een beetje, omdat je de trap in zijn (wat saaie) omgeving hebt geplaatst. Het brengt met zich mee dat we een heleboel dingen zien die de aandacht af kunnen leiden van de trap als hoofdonderwerp. Probeer liever bij het fotograferen je aandacht sterker te richten op de belangrijkste details. Dat voorkomt dat de kijker al snel denkt: zoiets heb ik al zo vaak gezien. Fotograferen is eerder iets uitdrukken dan iets weergeven. Kunstenaars praktiseren dit al heel lang. Ik laat je een uitsnede zien in welke richting ik zou denken, ook al zouden nog heel andere standpunten en perspectieven denkbaar zijn bij deze plek. Alles bijeen een verdienstelijke opname die echter ruimte biedt voor verbetering.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met ronde vormen.
Dushi





05-05-2013 om 00:06 geschreven door Marsje


28-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met palen in de natuur

De vraag die ik je meegegeven had, was een heel pittige, maar je komt met een uitstekend antwoord te voorschijn. Wat je in beeld hebt gebracht zijn de talloze palen die steun geven aan de ranken en de draden. Dat je daarbij gekozen hebt voor een wat lager standpunt, doet de palen nog beter uitkomen tegen de achtergrond. Het had zelfs nog lager gemogen, en met de groothoek waarmee je gewrkt hebt, eventueel ook dichterbij. Tot je uiteindelijk nog maar twee rijen overhoudt waar je tussendoor kijkt.  Op een gegeven moment krijg je, vooral bij het werken met een groothoek, steeds meer ervaring waardoor je heel snel alternatieve standpunten voor ogen krijgt.
De basis van je foto zit vol ritmische herhalingen en is dus zeer geschikt voor deze serie.
Ter aanvulling geef ik je nog een enkele suggestie mee.
1. Je foto is te geel. Dat is het beste te zien bij de palen die vermoedelijk in oorsprong meer grijs zullen zijn.
2. Je hebt geprobert alles scherp te krijgen van voor tot achter en daarbij waarschijnlijk gedacht: hoe dichter de lensopening, hoe meer scherptediepte. Het is een gedeeltelijke misvatting die leeft bij veel amateurfotografen. Google maar eens naar diffractie en je zult hopelijk begrijpen wat ik bedoel.
3. Iets waar moeilijk aan te ontkomen is (ik heb er ook regelmatig last van): je hebt vlekken op je sensor. Juist bij een dichte lensopening ga je dit sterker zien.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee, maar het moet iets heel oorspronkelijks zijn,(zeker binnen je eigen reeks.
Dushi





28-04-2013 om 23:28 geschreven door Marsje


25-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met waterval
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een interessante manier  om te bekijken of een foto een goede struktuur danwel ritmische herhaling vertoont, is een omzetting te maken naar ZW. En dan vind ik dat je de voor mij geheel onbekende waterval goed in beeld hebt gebracht. Ritmische herhalingen genoeg, waarbij vooral de trap er uitspringt.  Kijkend naar het beeld heb ik echter spontaan de neiging een pas of wat naar voren te doen. Ook een nog lager standpunt zou ik zeker uitgeprobeerd hebben. Maar nogmaals , ik ken de situatie niet persoonlijk. Ik ga hier ook niet een alternatieve uitsnede tonen in deze richting, maar je begrijpt dat er ook op deze manier nog wat meer accent komt te liggen op de waterval zelf.
Je geeft helaas geen toelichting op je gebruikte instellingen, maar het zou best kunnen zijn dat je niet met een statief naar boven gezeuld bent. In dat geval vind ik een sluitertijd van 1/15e seconden wel erg op het randje van wat wenselijk is voor een scherpe foto. Het voordeel van deze sluitertijd is echter wel, dat het water minder “bevroren” is, maar meer de stroming laat zien.
Probeer de leerpuntjes van deze serie mee te nemen naar de serie Dieptewerking, want daar mag je nu naartoe. Ik wens je daarbij heel veel  succes.
Dushi

25-04-2013 om 16:35 geschreven door Marsje


24-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met kikker en dril
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel aparte foto voor deze rubriek, want ritmische herhalingen in de natuur zijn vaak niet zo gemakkelijk te vinden. In dit geval heb je kort bij huis heel goed rondgekeken en is je oog gevallen op de rondrijvende kikkerdril. Al die kleine bolletjes met daarin het zwarte puntje geven een nette herhaling van vormen. Omdat de dril in klompen bij elkaar drijft, laat de foto ook nog een zekere grote struktuur zien van water en klompen dril. Dit alles in een fraaie kleurbalans.  Wat wel bij een opname als deze snel hinderlijk kan worden, is de gevaar van overbelichting op de natte weerspiegelende vlekken. Je had dit in Lightroom (inmiddels is versie 5 beta uit) heel goed kunnen zien, maar bent kennelijk vergeten hierop acht te slaan. Even wat schuiven met de hooglichten (en tevens de zwarten bij de kikker) had een mooier resultaat opgeleverd.  En als je toch aan het finetunen bent:  met de croptool zie je heel snel hoe een eventuele betere compositie mogelijk is. Hier had het croppen aan de linkerzijde de kikker wat minder centraal in het beeld geplaatst. Overigens is het nog handiger op dit soort zaken al te letten bij het maken van de foto.
Aangezien je nog wat gehinderd bent in je bewegingsvrijheid, wil ik je vragen voor de volgende keer eens te stoeien met dunne langwerpige vormen (bijv. spijlen of stokken).
Dushi

24-04-2013 om 16:03 geschreven door Marsje


23-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met station

Welkom bij de tweede serie, Pancake. Je vraagt om een nadere toelichting op de naam “ritme en struktuur”, maar uit je eerste inzending kan ik alleen maar opmaken dat je de spijker op de kop hebt geslagen. Ik zie een mooie ritmische herhaling van gebogen lijnen. Ik veronderstel dat je hebt rondgelopen in het beroemde Luikse station van de hand van Calatrava. De plek is een waar eldorado voor fotografen en ik hoop ooit het geluk te hebben dit met eigen ogen te mogen zien. Ritmsiche herhalingen zijn er dus al genoeg. De titel vermeldt ook nog struktuur. Voor mij, ik heb de titel van deze serie niet zelf bedacht, duidt dat vooral op enkele krachtige lijnen die het beeld op een aangename manier verdelen. Ook op dit punt scoort je foto goed.
Ik vind het heel prettig dat je een kleine toelichting geeft op het waarom van de gebruikte instellingen. Daar heb ik geen aanvullingen op: je hebt het goed gedaan.
Als we wat preciezer gaan kijken, heb ik toch nog een kleine opmerking. Nog niet eens zozeer de vuilnisbak, al was een wachtende persoon fraaier geweest. Er kan moeilijk van je verwacht worden dat je met statief en al even de trap op en neer rent om de bak te verplaatsen. Mijn opmerking betreft eerder het ingenomen standpunt. Als je streeft naar symmetrie dan moet je wel proberen dit zo precies mogelijk te doen. Zeker met behulp van het werken vanaf statief moet dit mogelijk zijn. Nu staat de foto niet precies recht, loopt de daklijn niet netjes door het midden en gaat de foto aan de rechterkant verder door in het beeld. Ik heb geprobeerd een en ander wat te corrigeren.
Voor de volgende keer kan je lekker binnenshuis blijven. Ga op zoek naar enkele voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritmische herhaling en/of een krachtige struktuur.
Dushi





23-04-2013 om 16:37 geschreven door Marsje


08-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met brandende lantaarnpalen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel fraaie herkansing. Alhoewel de lantaarnpalen zelf een beetje verborgen blijven, is de ritmische opeenvolging van de lampen, en daar zijn lantaarnpalen immers voor, prachtig in beeld gebracht.  Ik zie zelfs mooie sterretjes, iets dat gewoonlijk nog mooier tot uitdrukking komt met een dichter diafragma. Dat moet je maar eens een keer uitproberen. De lichten zijn niet de enige ritmische herhalingen. Ik zie het ook in de dakpunten die netjes afsteken tegen de lucht, het hek langs de kade, maar vooral in het onderste deel van de boomstammetjes. Een pluspunt is verder dat je goed gebruik hebt gemaakt van het geleerde in de vorige serie, want met de zeer fraaie gebogen lijn van de kade is ook de compositie aangenaam om naar te kijken. De weerspiegeling in het water is als een soort kers op de taart. Heel goed gedaan. Ik verbaasde me aanvankelijk een beetje over de lange belichtingstijd van 50 seconden die kennelijk nodig was voor deze opname.  Maar het was al donker, al doet de lucht in eerste instantie anders vermoeden. Veel mensen weten niet dat je, nadat de zon al lang is ondergegaan, nog vaak de mooiste foto’s kunt maken. Dat heb je dit hier prima gedaan.
Voor de volgende keer ben je geheel vrij in de foto’s die je me wil laten zien. Maar ik reken er stiekum wel op dat het een topper wordt.
Dushi

08-04-2013 om 16:46 geschreven door Marsje


05-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met bogen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Voor deze lessenreeks kom je met een heel goede foto. Een prachtige reeks bogen, uitmondend in de laatste boog aan het einde van het pad. Het is tevens een foto die positief uitvalt als het gaat over de eerste (en volgende) lessenreeks. Dat is alles bij elkaar een mondvol aan lovende woorden, maar  waarom niet als de foto mooi is?
Desondanks nog een enkele tip, mede ook omdat je daar zelf min of meer om vraagt. Allereerst zou ik iets langer proberen de “eindboog” waar het oog direct naar toe gaat, nog wat beter op een sterk punt in de compositie te krijgen.
De tweede opmerking betreft inderdaad het strand dat aan de lichte kant is, met zelfs het eerste begin van clipping. In zou dat deel zeker wat donkerder weergeven. Dat kan onder andere door het terugdringen van de hooglichten of voorzichtig een graduated filter toe te passen. In Lightroom, zoals eerder gezegd liever versie vier, vrij gemakkelijk.
De volgende keer mag je met een foto komen waar rechthoekige vormen een belangrijke rol in spelen.
Dushi

05-04-2013 om 04:24 geschreven door Marsje


03-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jammer genoeg voor jou was het de opdracht om iets met een brug te doen, want het MAS biedt genoeg mogelijkheden voor deze serie. Je geeft terecht aan dat in je inzending de struktuur meer naar voren komt dan een ritmische herhaling. Ik ken de situatie niet, maar zou bij een foto als deze zeker langdurig zoeken naar andere standpunten die wellicht nog beter de gewenste struktuur laten zien. Bij het tonen van een krachtige struktuur mag er al snel wat meer pit gebruikt worden. Dat kan bijv. door de zwarten wat extra accent te geven (niet gewoon het contrast verhogen) of de clarity (meer detaillering in de middentonen) een tikje te verhogen.
Nog een enkele aanvullende opmerking over de foto. De bovenrand van de foto loopt niet gelijk met de grond. Daardoor staat de foto feitelijk scheef. Je kunt dat oplossen door boven een randje af te snijden tot de horizonlijn verdwenen is, of d foto een tikje met de klok meedraaien.
De tweede opmerking betreft de gekozen sluitertijd. Als je statief gebruikt hebt is dat ok, maar anders liever de ISO wat verhogen om een veiliger sluitertijd te verkrijgen.
De volgende keer wil ik graag iets zien van een toren of een gebouw van minstens een meter of twintig hoog.
Dushi

03-04-2013 om 21:12 geschreven door Marsje


26-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt een heel sfeervol beeld neergezet, Richard. Een warme avondlucht en daarbij dankbaar gemaakt van de voordelen van tegenlicht. De foto vertoont overduidelijk een hoeveelheid aan ritmische herhalingen. Maar door de stevige balkpartijen ook een krachtige struktuur. Normaal gesproken zouden die nogal donker uitvallen, zelfs bij een kleine lichtcorrectie, en bij een sterkere correctie zou de lucht weer veel aan toning verliezen. Gelukkig zijn de bewerkingen in versie vier van Lightroom (als je het leuk vindt: LR 4.4 RC is al enkele weken uit) ook op dit punt sterk verbeterd, zij het dat de foto vaak wat vlakker wordt bij het wat sterker schuiven met de shadows, hetgeen weer te corrigeren is door de clarity weer iets hoger te zetten.
Het is fijn te merken dat je goed nagedacht hebt over het gekozen standpund en daarbij ook gelet hebt op de achtergrond. Vaak wordt dat vergeten door beginnende fotografen. Bij de afwerking had je het kleine zwarte puntje (ik denk niet dat het een sensorvlekje is) in de lucht weg kunnen halen.
Je technische instellingen zijn zonder meer in orde, al zou het zelfs goed mogelijk geweest zijn deze foto te maken zonder gebruik van statief.
Wat mij betreft ben je helemaal klaar voor de volgende serie lessen (ook dat staat in je exifs) en ik wens je daarbij veel succes.
Dushi

26-03-2013 om 02:50 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met lantaarnpalen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent wel een bofkont dat ze de lantaarnpalen ongeveer tot voor je huis komen brengen. En ik deel ook je opmerking dat je ritme ziet in de pallets en de achterflap van de auto. Maar een tweetal nieuwe lantaarnpalen naast elkaar vind ik echt te weinig voor een goede ritmische herhaling. De foto zou heel geschikt zijn voor plaatsing in de krant bij een bericht over wegwerkzaamheden, maar de aanwezige genoemde herhalingen zijn te weinig dominerend in het totaalbeeld. Ik kan deze inzending jammer genoeg fotografisch echt niet boeiend vinden. Probeer je, net als bij je vorige inzending, te richten op een belangrijk detail en liefst niet met een sluitertijd van 1/25ste seconde, tenzij je altijd vanaf statief werkt.
Ik wil je graag de kans bieden tot een herkansing en ik ben er van overtuigd dat je die kans met beide handen gaat benutten.
Dushi

26-03-2013 om 01:04 geschreven door Marsje


21-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met poolballen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent heel zorgvuldig bezig geweest. Dat is het voordeel van een opname vanaf statief. Er is meer tijd om na te denken over opstelling, standpunt, licht en technische instellingen. Het resultaat is hier een aantrekkelijke opstelling waar goed zichtbaar een ritmische herhaling te zien is. Omdat je het toch wat meer gezocht hebt in een overzichtsshot (tot en met het krijtje toe) in plaats van een  fragment van bijv. bal 7 tot en met 14 gaat een deel van de kracht van de herhaling weer wat verloren. Dat je geprobeerd hebt om de beweging van bal 5 vast te leggen vind ik goed gevonden, maar je standpunt is wat dat betreft niet zo handig gekozen. De bal beweegt van de camera af. Bij een zijwaartse beweging zou de beweging veel beter te zien zijn geweest. De beweging was ook beter zichtbaar geweest met een langere sluitertijd, maar ik kan goed meegaan met je keuze voor een meer open diafragma om een betere dieptescherpte (ballen op voorgrond onscherper) te verkrijgen. Goed over nagedacht dus.
Al met al een verdienstelijke opname die nog krachtiger geweest zou zijn bij een betere uitsnede.
Tot slot nog een tweetal technsiche opmerkingen. De kleurtemperatuur is die van warm kunstlicht. Probeer eens de temperatuur wat koeler te maken, eventueel in combinatie met het iets terugschuiven van de vibance. En heel gemakkelijk: update Lightroom even naar versie 4.3 of 4.4 R.C.
Volgende keer gaan we weer naar buiten. Ik hoop op niet al te slecht weer, want ik wil iets zien van een (fragment van een) brug, waarbij een sterke struktuur meer voor de hand ligt dan een ritmische herhaling. Aan jou de keuze.
Dushi

21-03-2013 om 19:53 geschreven door Marsje


13-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met fietswiel

Je komt met een foto die een aantal aantrekkelijke herhalingen laat zien. Dat is het duidelijkste zichtbaar bij de naaf en de ankerpunten van de naven. Meer opvallend, en dat is hier beslist ook heel positief, is de goede struktuur die je middels de naven in beeld hebt weten te brengen.  Dankzij de prachtige 50 mm die je op de volle opening van f/1.4 gebruikt hebt, is er net genoeg vervaging aangebracht om het geen warboel te laten worden, hetgeen het geval geweest zou zijn als je alle spaken even scherp in beeld had gebracht. Op een full-frame (FX bij Nikon) zou dit effect nog pregnanter geweest zijn. Maar zoals je weet, heeft elk voordeel zijn nadeel. In dit geval is de punt van de as ook minder scherp geworden. Het zal je wellicht bekend zijn dat het scherptebereik gewoonlijk een derde voor het scherpstelpunt en twee derde erachter ligt. Scherpstellen op  het plaatje (ik weet niet hoe dit heet) was misschien nog iets beter geweest, maar kom je alleen achter door het feitelijk uit te proberen. In dit geval heb ik middels een aanvullende verscherping geprobeerd een kleine correctie uit te voeren. Die correctie betreft ook het aanbrengen van meer “pit” om de door jou getoonde struktuur nog beter uit te laten komen. Ik vind het al met al een zeer geslaagde foto in deze reeks. Tip: je kunt door met minder vlak licht te spelen extra accenten aanbrengen.
Voor de volgende keer wil ik iets zien met palen in de natuur.
Dushi





13-03-2013 om 22:02 geschreven door Marsje


12-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met schaakspel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gelukkig werken we hier niet met een schaakklok, want dan had ik in problemen gezeten vanwege het lange wachten. De foto die je hier laat zien, vertoont onmiskenbaar een heel mooie ritmische herhaling van de zwarte pionnen, en dat alles nog eens herhaald in de witte pionnen van de tegenpartij. Dan heb ik het nog niet gehad over de herhaling van de weerspiegelingen en de vierkante vlakken van het schaakbord. Met deze foto ga je echter verder, want ook het spel van het licht in dit beeld is heel erg mooi, evenals het tegen het zwart-witte aan zitten. .  Ik vind het dus een heel fraaie foto.
Zijn er zwakke punten? Ach, er valt altijd wel een mug te ziften. Zo vind ikhet bruine vlak (deur?) rerchtsboven en de witte weerspiegling daaronder wat minder mooi. Croppen is echtergeen optie, want dat zou afbreuk doen aan de compositie. Tenslotte nog een kleine wens. Ik weet dat je Tess heet, dus van mij hoeft je naam niet zo groot in beeld. En Copyright: dat is “the right to copy” zeggen ze in het verre oosten.
Voor de volgende keer mag je op zoek gaan naar iets met een of meer bogen in het beeld.
Dushi

12-03-2013 om 00:14 geschreven door Marsje


11-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met dakenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede reeks, Pierre. Als de bodem van de compositie goed gelegd is, staat een foto op een goede fundering. Nu gaan we verder bouwen met een spel van herhalingselementen of een krachtige struktuur. De foto die je laat zien, is daa reen uitstekend voorbeeld van. De ritmische herhaling van de dakpunten, de rode daken, de ramen en zelfs de schotelantennes is dermate opvallend in beeld gebracht, dat er moeilijk overheen t e kijken is.  Ook de combinatie van de koele strakblauwe lucht en de warme tinten van de roodbruine huizen is heel plezierig om naar te kijken. Zonder meer dus een geslaagde foto voor deze tweede reeks. 
Wat de afwerking betreft, zou het kunnen dat je wat gespeeld hebt met de luminantie vanhet blauw van de lucht om het blauw wat donkerder te krijgen. Ik heb daar overigens geen probleem mee. Een klein beetje jammer vind ik dat de vertikale lijnen van de huizen met name in het rechterdeel steeds meer uit het lood komen te staan. Dit corrigeren gaat helaas niet in Lightroom, maar wel in CS, al weet ik niet meer of dit in oudere versies van Photoshop ook al kon, maar ik vermoed van wel.
Voor de volgende keer zie ik graag een opname binnenshuis waar je zelf enkele voorwerpen zodanig in beeld brengt dat de ritmische herhaling direkt opvalt.
Dushi

11-03-2013 om 15:47 geschreven door Marsje


10-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met fietswiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Of het naar mijn zijn is, vraag je. Jazeker.  Het eerste dat direkt opvalt, is de zeer fraaie lijn van de band die onder vertrekt vanuit de linkerhoek. De band is eens temeer opvallend, omdat het zonnetje niet alleen het profiel, maar ook de spaken prachtig accentueert. En dat zijn precies de meest opvallende ritmische herhalingen. Heel goed gedaan dus. Verder zie ik ook nog een aantrekkelijke herhaling van patronen in de stenen van het pad. De fiets op de achtergrond vind ik een plezierig extraatje, omdat hier de uitvergroting van de voorgrond nog eens kleiner terugkomt. Al met al een heel mooie foto door goed gebruik van licht, een weloverwogen standpunt en uiteraard de herhaling van lijnen en patronen.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met lantaarnpalen. Mocht dat niet lukken, dan in ieder geval een foto die genomen is in een winkelstraat.
Dushi

10-03-2013 om 22:32 geschreven door Marsje


03-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met orgel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt bij deze foto een goede keuze gemaakt om vanaf statief te werken.  Daardoor ontstaat er technisch een foto die goed in orde is. Maar ook inhoudelijk, meer lettend op ritmische herhalingen, heb je een juiste keuze gemaakt. Je geeft zelf uitstekend aan waar de herhalingen te zien zijn: toetsen, cijferreeks en ribbels. Dat zelf letten op wat een foto aantrekkelijk kan maken is natuurlijk veel belangrijk dan een toevallige aanwijzing van een mentor. Dat je bij deze inzending  ook nog gebruik hebt gemaakt van een diagonale lijn inhet beeld, is een welkom extraatje bij de compositie. Dit alles betekent dat je door mag gaan met de volgende reeks. Ik wens je daarbij veel succes.
Dushi

03-03-2013 om 20:58 geschreven door Marsje


28-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met schaal vol noten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het werken met langzame sluitertijden (twee seconden is nog maar een summier begin) zou de moeite waard zijn van een aparte serie, want nogal wat fotografen, zelfs niet  degenen die liefst de hele dag rondlopen met statief, durven het aan om een foto te maken met bijv. een sluitertijd van een of meer minuten. Laat ik echter terugkeren tot het onderwerp van deze serie. Terecht geef je aan dat in de schaal zelf een duidelijke ritmische herhaling te zien is, zij het dat het vlakke licht er weinig accent aan geeft. Aantrekkelijker vind ik zeker de struktuur die te vinden is in de walnoten. Mooi vind ik ook de kleureenheid van voor- en achtergrond.  Qua compositie heb je zeker geprobeerd het geleerde van de vorige serie in praktijk te brengen, maar verder valt er van een enkel schaaltje weinig boeiends te maken.  Je hebt de opdracht zeker naar behoren uitgevoerd. Voor de volgende keer zie ik met vertrouwen tegemoet wat je gaat maken van een (fragment van een) fiets.
Dushi

28-02-2013 om 02:08 geschreven door Marsje


18-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maxi met muzikant
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij deze inzending wordt het lastig om veel lovende woorden neer te schrijven.  Ik begin maar met in te haken op je eigen toelichting. De diagonale lijn die je noemt, zie ik ook, al beslaat deze lijn slechts een klein deel van de foto. Je moet verder een goed oog hebben om in de trompet een ritmsiche herhaling van de straatstenen te kunnen zien. Alhoewel je technisch gelijk hebt, is dit te miniem om mee te tellen in het totale beeld. Hoe je kunt zeggen, dat de ogen, waarvan je zelf aangeeft dat ze niet te zien zijn, op een sterke lijn staan, is mij een raadsel. Als ik daar nog aan toevoeg dat de foto op het randje van over- en onderbelichting zit, en de compositie de toets der kritiek volgens mij niet kan doorstaan, begrijp je al dat deze foto niet is van ik ervan verwacht.
Wat mij een beetje zorgen baart, is dat je een foto instuurt waarvan je het gezicht en de bezig zijnde handen van de hoofdpersoon totaal kunt zien. Sorry, Maxi, maar ik verwacht een veel betere foto van je.
Dushi

18-02-2013 om 23:47 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!