Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
12-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met bogen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt goed rondgekeken en een serie bogen gevonden.  De ritmische herhaling laat zich heel duidelijk zien. Dat is een pluspunt voor deze serie. Ook je technische instellingen heb je bewust en correct gekozen. Bovendien heb je nagedacht over de meest aantrekkelijke compo. Ik kan niet zeggen of dit het meest geschikte standpunt of de juiste draaiing is, want ik heb geen goed beeld van de totale situatie. Hoogstens vraag ik me af of een standpunt waarbij je meer in de bogen kijkt wellicht nog aantrekkelijker geweest zou zijn.  Dan zou je ook het gebouw op de achtergrond kwijt zijn, want dat vind ik niet goed bijdragen aan de ritmische herhaling van de bogen.
Maar het feit dat je over deze zaken je gedachten laat gaan, is veel belangrijker en vormt een goede opzet  voor het maken van steeds betere foto’s.
Slechts één overweging wil ik je meegeven bij deze foto. Ik kom daarop vanwege je omzetting naar ZW. De beroemde fotograaf Ansel Adams heeft een verdeling gemaakt van alle grijstinten  in de zones 0-11. Bij deze foto ontbreken nagenoeg de zones 0-1 en 9-10. Oftewel samengevat in lekentaal: de foto mag best wat meer pit hebben.
De opdracht voor de volgende keer is een uitdaging: ga maar eens een boeiende foto maken met een huishoudtrap of een deel daarvan als aandachtspunt.
Dushi

12-06-2013 om 15:59 geschreven door Marsje


06-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met blikken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je foto vertoont een mooie beeldopbouw, Pancake.  Alhoewel een zekere ritmische herhaling aanwezig is, valt de grotere struktuur meer op. In deze serie zijn beide aspekten welkom. Aangenaam is ook de donkere achtergrond, weliswaar met linksvoor een lichte doortekening.  De uitgestrooide bonen over het geplette blik maken het geheel speelder en komen beslist ten goede aan de aantrekkingskracht van deze foto. Ik vind de foto dus zonder meer geslaagd voor de serie. Maar je vraagt om wat mogelijke leerpuntjes. Die zijn er niet echt, maar als ik op alle slakken zout ga leggen, het volgende:
- je hebt met vrijwel volle lensopening gewerkt; omdat je toch vanaf statief gewerkt hebt, was 2-3 stops dichtdraaien niet verkeerd geweest voor optimale scherpte
- je foto vertoont lichte clipping, zowel bij de witten als de zwarten; het eerste is vervelender en bij blinkende voorwerpen kun je dit snel verwachten; zachter licht is dan meer aan te bevelen; eventueel de hooglichten meer onderdrukken
- het formaat van de foto lijkt vierkant, maar is het net niet precies (762 bij 800).
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien waar bogen een belangrijke rol in spelen.
Dushi

06-06-2013 om 21:41 geschreven door Marsje


04-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met kerkramen

Je hebt een heel goed onderwerp gevonden voor de opdracht, Janneke. De hele foto staat vol met rechthoekige vlakken die tevens een aantrekkelijke kleurenvariatie laten zien.  R&S genoeg dus en in zekere zin ook een goede struktuur.  Je schrijft dat je een beetje gespeeld hebt met de instellingen, maar licht dit niet nader toe. Dat had ik nu graag juist wel van je gehoord. De zoektocht is vaak minstens zo interessant als het eindpunt. Beschouw het maar als een wens voor een volgende keer.
Wat de uitsnde betreft zou ik een pittiger crop verkiezen, want ik hoef niet te weten hoe de hele kerk eruit ziet, noch of het gras er goed bij ligt, want voor deze foto is dat van ondergsechikt belang.
En juist bij die sterkere crop kom ik uit bij je vraag over het rechtzetten.  Het is bijzonder moeilijk om een gebouw zó te fotograferen dat alle lijnen recht staan. Je zou dan prfecies midden voor het gebouw moeten gaan staan en liefst op de hoogte van de middelste verdieping. In de praktijk is dat ondoenlijk. Er bestaan voor dit soort opnames van archtectuur speciale tilt shift lensen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan. Gelukkig zijn er achteraf via software ook enige aanpassingen mogelijk, al weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat bij Paint Shop Pro, want  voor dit soort klusjes maak ik gebruik van CS6.
De volgende opdracht gaat over cirkels en/of ovalen, maar deze vormen mogen niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd worden. 
Dushi





04-06-2013 om 23:08 geschreven door Marsje


26-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met trap naar strand
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een lastige foto om te bespreken, Tess. In eerste instantie dacht ik ook: waarom heb je dit standpunt genomen? Maar bij meer draaien naar de trap zou er meer dijk en minder strand in beeld komen.  Daarom  twijfel ik en houd het op dit beeld. In de foto laten zich enkele herhalemde elementen zien: trapleuning, pier en hek. Meer opvallend echter vond ik de grotere struktuur die in beginsel goed oogt. Toch heb ik de neiging daar wat veranderingen in aan te brengen. De witte bank rechts zou ik bijvoorbeeld wegsnijden. Het rood als fraai kleuraccent krijgt dan nog meer aandacht. Als tweede vind ikd e horizon nogal in het midden staan. Ik zou daarom wat strand weg willen halen, maar veel is niet mogelijk zonder de trapleuning te verminken. En iets meer pit in de foto, zodat het mooie vochtige strand beter naar voren komt. Het waarom van het gebruik van een grijsfilter (je vermeldt niet hoeveel stops) begrijp ik niet zo goed bij deze foto.
Al met al toch een charmante foto, niet in de laatste plaats door het ongewone standpunt, het vochtige zand en de combinatie van kleuren.
Inmiddels heb ik voldoende kwaliteit van je gezien en wil ik je graag door laten gaan naar de serie Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg.
Dushi

26-05-2013 om 02:57 geschreven door Marsje


23-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met chinese knikkers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is aan je foto te zien, dat je geen beginneling bent, Janneke.  Belichting is heel goed, je hebt gelet op de achtergrond en ook de compositie in de gaten gehouden. En natuurlijk zie ik ook een heleboel ritmische herhalingen: de knikkers in velerlei kleuren, de gaten in het bord , de driehoekige vakken en zelfs de poten. En juist omdat dit allemaal zo goed in orde is, durf ik je nog wat suggesties mee te geven.
De linkerpoot staat keurig recht, maar de poten rechts niet meer. Dit soort zaken zijn in veel programma’s te corigeren.
Alhoewel  het licht netjes van rechts komt, oogt het geheel toch redelijk vlak. Door meer met licht te spelen, en knikkers lenen zich hier uitstekend voor, kun je het nog veel mooier maken.
Probeer je nog meer te concentreren op het uitdrukken van iets in plaats van het vastleggen of registreren. Om dat te bereiken moet je vaak kiezen voor “less is more”, dus op zoek naar fragmenten waardoor de kijker niet allereerst denkt “ik zie wat het is”, maar geboeid blijft kijken naar een spel van licht, vlakken, vormen  en hier ook herhalingen. Ik weet dat ik daarmee heel veel vraag, maar ik denk dat je zo kundig bent in fotografie, dat je het best eens kunt proberen.
Voor de volgende keer mag je naar buiten en op zoek gaan naar een fraai beeld met rechthoekige of vierkante vlakken.
Dushi

23-05-2013 om 03:16 geschreven door Marsje


19-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met zonnebloem

Het meest opvallende aan je inzending vind ik het goed gekozen standpunt. En in combinatie met tegenlicht levert dit een heel aangename plaat op. Alle afzonderlijke bloemblaadjes leveren tezamen een prachtige ritmische herhaling op. Ook de gebruikte technische instellingen zijn goed in orde.  Desondanks heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Je hebt een keuze gemaakt om vanwege de kleur de roestvlekjes op de achtergrond zichtbaar te houden. Zelf zou ik liever gaan voor een wat donkerder achtergrond om de bloem nog meer accent te geven, maar als je de achtergrond toch wilt tonen, zorg er dan wel voor dat het recht staat. Aangezien je gecropt hebt, moet dit mogelijk geweest zijn. Een beperkte scherptediepte kan heel mooi werken in een foto, maar hier trekken enkele lichte onscherpe plekken op de voorgrond onnodig veel aandacht. Met een beetje croppen is al verbetering te bereiken.  Ik ben zelfs nog wat verder gegaan, al gaan daarbij wat mooie uiteinden van de bloemblaadjes verloren.
Het moest een oorspronkelijke opname worden en die opdracht heb je prima uitgevoerd. Dit is dan tevens een mooie afsluiting van deze serie. Van harte gefeliciteerd. Je mag vol vertrouwen verder met de volgende serie: Dieptewerking.
Dushi





19-05-2013 om 21:16 geschreven door Marsje


17-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met mandoline
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is fijn om te zien dat mensen durven experimenteren. Dat kan heel leerzaam zijn. Zwart-wit foto’s zie ik hier weinig, maar als je eenmaal de kracht daarvan (her)ontdekt hebt, zul je het met enige regelmaat blijven gebruiken, omdat met name met spel van lijnen en vlakken niet afgeleid wordt door de kleuren.
De foto die je instuurt, kan me bekoren. Ik zie een zekere ritmische herhaling in de hals met de snaren. Maar ik zie vooral een krachtige struktuur in het totaalbeeld die met name ook tot zijn recht komt, omdat je niet een registrerende foto hebt gemaakt van een mandoline, maar een beeld dat fotografisch veel boeiender is door de gekozen uitsnede. Lettend op de compositie, staat het muziekinstrument prettig  in beeld. Ook de lensopening is goed gekozen, al  vind ik de achtergrond wat aan de onrustige kant. Dat kun je ondervangen door een nog grotere lensopening, de mandoline verder weg van de achtergrond te plaatsen, of acheraf de achtergrond wat te verzachten.
Met deze foto ben je dubbel en dwars geslaagd voor deze serie en mag je vol vertrouwen gaan beginnen aan de serie Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi

17-05-2013 om 17:22 geschreven door Marsje


07-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met rechthoekige vormen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gefeliciteerd met het dertigjarig bestaan van jullie fotoclub Ter Streep. Ik had heel graag de tentoonstelling bekeken, maar helaas lag het voor mij een tikje buiten de route.
Opnieuw kom je met een foto die me kan bekoren. Nog niet eens zozeer omdat je de opdracht goed hebt uitgevoerd. Ja, dat ook, want ik zie een veelheid van rechthoekige vlakken in een aantrekkelijke opeenvolging. Maar aangenaam ook vanwege de mooie diepte in je foto en het spel van warme en koele lichten. Een en ander heb je mooi uitgebalanceerd, vergemakkelijkt door het gebruik van statief dat een goede ondersteuning kan zijn voor een zorgvuldige compositie.
De foto laat een merkwaardige mengeling zien van symmetrie, met name het standpunt t.o.v. de galerij,  en asymmetrische onderdelen, maar het stoort me allerminst, vermoedelijk omdat de asymmetrie zo nadrukkelijk aanwezig is, dat het geen ongelukkige vergissing is.
Er is slechts één onderdeel, dat ik verder zou finetunen, en dat zijn de horizontele lijnen in je beeld. Boven staan de lijnen keurig recht, maar maar naar onderen begint het steeds schever te lopen. In o.a.Photoshop is dat te corrigeren.
De volgende keer mag je komen met een afbeelding waarin een trap een hoofdrol speelt.
Dushi

07-05-2013 om 03:41 geschreven door Marsje


06-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met langwerpige vormen

Je komt met een heel heel opvallende opname, met name vanwege de gebruikte invalshoek. Ik zie graag dat mensen afwijken van de geijkte paden. Fotograferen wordt op die manier zoveel leuker. Over de technische instellingen valt weinig op te merken, hoogstens dat de foto te warm van kleur is.
Bij deze foto vallen de ritmsiche herhalingen, bijvoorbeeld van het patroon van de schrootjes in het plafond, wat minder op. Een duidelijke struktuur van enkele krachtige lijnen echter wel.  Dat is beslist een sterk punt. Maar bij dit soort sterke lijnen is het al snel lastig om alles in balans te krijgen. Zo heb je horizontaal uitgelijnd op de onderste balk in beeld. De andere twee pregnante horizontale balkjes staan echter juist niet goed horizontaal in beeld. Dit soort zaken blijft een lastige opgave.
Juist omdat ik het ongewone standpunt en het spel van de balkjes kon waarderen, heb ik eens gestoeid met een omzetting naar ZW en daar een eigen interperatie aan gegeven.
Voor de volgende keer mag je komen met een vrije opname waar je het onderste uit de kast haalt als afsluiting van deze reeks.
Dushi





06-05-2013 om 18:40 geschreven door Marsje


05-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met trap

Dank voor je inzending, Timotie. Je trap komt nu als trap al veel duidelijker in beeld. En het voordeel van de trap zijn natuurlijk de vele treden waardoor het een bijzonder geschikt onderwerp is voor deze reeks. Je technische instellingen zijn in orde. Daarom kan ik de aandacht direkt richten op de ritmische elementen in de foto. De je de trap met zijn vele ritmische herhalingen op een sterk punt in de foto hebt gezet, valt te prijzen. Zo zie ik treden, railings, schaduwlijnen en palen als goede ritmische herhalingen.
Van de andere kant echter, geeft de foto heel snel een beeld van een toeristische foto, ook al ontbreken de gebruikelijke mensen in het beeld. Dat komt een beetje, omdat je de trap in zijn (wat saaie) omgeving hebt geplaatst. Het brengt met zich mee dat we een heleboel dingen zien die de aandacht af kunnen leiden van de trap als hoofdonderwerp. Probeer liever bij het fotograferen je aandacht sterker te richten op de belangrijkste details. Dat voorkomt dat de kijker al snel denkt: zoiets heb ik al zo vaak gezien. Fotograferen is eerder iets uitdrukken dan iets weergeven. Kunstenaars praktiseren dit al heel lang. Ik laat je een uitsnede zien in welke richting ik zou denken, ook al zouden nog heel andere standpunten en perspectieven denkbaar zijn bij deze plek. Alles bijeen een verdienstelijke opname die echter ruimte biedt voor verbetering.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met ronde vormen.
Dushi





05-05-2013 om 00:06 geschreven door Marsje


28-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met palen in de natuur

De vraag die ik je meegegeven had, was een heel pittige, maar je komt met een uitstekend antwoord te voorschijn. Wat je in beeld hebt gebracht zijn de talloze palen die steun geven aan de ranken en de draden. Dat je daarbij gekozen hebt voor een wat lager standpunt, doet de palen nog beter uitkomen tegen de achtergrond. Het had zelfs nog lager gemogen, en met de groothoek waarmee je gewrkt hebt, eventueel ook dichterbij. Tot je uiteindelijk nog maar twee rijen overhoudt waar je tussendoor kijkt.  Op een gegeven moment krijg je, vooral bij het werken met een groothoek, steeds meer ervaring waardoor je heel snel alternatieve standpunten voor ogen krijgt.
De basis van je foto zit vol ritmische herhalingen en is dus zeer geschikt voor deze serie.
Ter aanvulling geef ik je nog een enkele suggestie mee.
1. Je foto is te geel. Dat is het beste te zien bij de palen die vermoedelijk in oorsprong meer grijs zullen zijn.
2. Je hebt geprobert alles scherp te krijgen van voor tot achter en daarbij waarschijnlijk gedacht: hoe dichter de lensopening, hoe meer scherptediepte. Het is een gedeeltelijke misvatting die leeft bij veel amateurfotografen. Google maar eens naar diffractie en je zult hopelijk begrijpen wat ik bedoel.
3. Iets waar moeilijk aan te ontkomen is (ik heb er ook regelmatig last van): je hebt vlekken op je sensor. Juist bij een dichte lensopening ga je dit sterker zien.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee, maar het moet iets heel oorspronkelijks zijn,(zeker binnen je eigen reeks.
Dushi





28-04-2013 om 23:28 geschreven door Marsje


25-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met waterval
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een interessante manier  om te bekijken of een foto een goede struktuur danwel ritmische herhaling vertoont, is een omzetting te maken naar ZW. En dan vind ik dat je de voor mij geheel onbekende waterval goed in beeld hebt gebracht. Ritmische herhalingen genoeg, waarbij vooral de trap er uitspringt.  Kijkend naar het beeld heb ik echter spontaan de neiging een pas of wat naar voren te doen. Ook een nog lager standpunt zou ik zeker uitgeprobeerd hebben. Maar nogmaals , ik ken de situatie niet persoonlijk. Ik ga hier ook niet een alternatieve uitsnede tonen in deze richting, maar je begrijpt dat er ook op deze manier nog wat meer accent komt te liggen op de waterval zelf.
Je geeft helaas geen toelichting op je gebruikte instellingen, maar het zou best kunnen zijn dat je niet met een statief naar boven gezeuld bent. In dat geval vind ik een sluitertijd van 1/15e seconden wel erg op het randje van wat wenselijk is voor een scherpe foto. Het voordeel van deze sluitertijd is echter wel, dat het water minder “bevroren” is, maar meer de stroming laat zien.
Probeer de leerpuntjes van deze serie mee te nemen naar de serie Dieptewerking, want daar mag je nu naartoe. Ik wens je daarbij heel veel  succes.
Dushi

25-04-2013 om 16:35 geschreven door Marsje


24-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met kikker en dril
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel aparte foto voor deze rubriek, want ritmische herhalingen in de natuur zijn vaak niet zo gemakkelijk te vinden. In dit geval heb je kort bij huis heel goed rondgekeken en is je oog gevallen op de rondrijvende kikkerdril. Al die kleine bolletjes met daarin het zwarte puntje geven een nette herhaling van vormen. Omdat de dril in klompen bij elkaar drijft, laat de foto ook nog een zekere grote struktuur zien van water en klompen dril. Dit alles in een fraaie kleurbalans.  Wat wel bij een opname als deze snel hinderlijk kan worden, is de gevaar van overbelichting op de natte weerspiegelende vlekken. Je had dit in Lightroom (inmiddels is versie 5 beta uit) heel goed kunnen zien, maar bent kennelijk vergeten hierop acht te slaan. Even wat schuiven met de hooglichten (en tevens de zwarten bij de kikker) had een mooier resultaat opgeleverd.  En als je toch aan het finetunen bent:  met de croptool zie je heel snel hoe een eventuele betere compositie mogelijk is. Hier had het croppen aan de linkerzijde de kikker wat minder centraal in het beeld geplaatst. Overigens is het nog handiger op dit soort zaken al te letten bij het maken van de foto.
Aangezien je nog wat gehinderd bent in je bewegingsvrijheid, wil ik je vragen voor de volgende keer eens te stoeien met dunne langwerpige vormen (bijv. spijlen of stokken).
Dushi

24-04-2013 om 16:03 geschreven door Marsje


23-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met station

Welkom bij de tweede serie, Pancake. Je vraagt om een nadere toelichting op de naam “ritme en struktuur”, maar uit je eerste inzending kan ik alleen maar opmaken dat je de spijker op de kop hebt geslagen. Ik zie een mooie ritmische herhaling van gebogen lijnen. Ik veronderstel dat je hebt rondgelopen in het beroemde Luikse station van de hand van Calatrava. De plek is een waar eldorado voor fotografen en ik hoop ooit het geluk te hebben dit met eigen ogen te mogen zien. Ritmsiche herhalingen zijn er dus al genoeg. De titel vermeldt ook nog struktuur. Voor mij, ik heb de titel van deze serie niet zelf bedacht, duidt dat vooral op enkele krachtige lijnen die het beeld op een aangename manier verdelen. Ook op dit punt scoort je foto goed.
Ik vind het heel prettig dat je een kleine toelichting geeft op het waarom van de gebruikte instellingen. Daar heb ik geen aanvullingen op: je hebt het goed gedaan.
Als we wat preciezer gaan kijken, heb ik toch nog een kleine opmerking. Nog niet eens zozeer de vuilnisbak, al was een wachtende persoon fraaier geweest. Er kan moeilijk van je verwacht worden dat je met statief en al even de trap op en neer rent om de bak te verplaatsen. Mijn opmerking betreft eerder het ingenomen standpunt. Als je streeft naar symmetrie dan moet je wel proberen dit zo precies mogelijk te doen. Zeker met behulp van het werken vanaf statief moet dit mogelijk zijn. Nu staat de foto niet precies recht, loopt de daklijn niet netjes door het midden en gaat de foto aan de rechterkant verder door in het beeld. Ik heb geprobeerd een en ander wat te corrigeren.
Voor de volgende keer kan je lekker binnenshuis blijven. Ga op zoek naar enkele voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritmische herhaling en/of een krachtige struktuur.
Dushi





23-04-2013 om 16:37 geschreven door Marsje


08-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met brandende lantaarnpalen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel fraaie herkansing. Alhoewel de lantaarnpalen zelf een beetje verborgen blijven, is de ritmische opeenvolging van de lampen, en daar zijn lantaarnpalen immers voor, prachtig in beeld gebracht.  Ik zie zelfs mooie sterretjes, iets dat gewoonlijk nog mooier tot uitdrukking komt met een dichter diafragma. Dat moet je maar eens een keer uitproberen. De lichten zijn niet de enige ritmische herhalingen. Ik zie het ook in de dakpunten die netjes afsteken tegen de lucht, het hek langs de kade, maar vooral in het onderste deel van de boomstammetjes. Een pluspunt is verder dat je goed gebruik hebt gemaakt van het geleerde in de vorige serie, want met de zeer fraaie gebogen lijn van de kade is ook de compositie aangenaam om naar te kijken. De weerspiegeling in het water is als een soort kers op de taart. Heel goed gedaan. Ik verbaasde me aanvankelijk een beetje over de lange belichtingstijd van 50 seconden die kennelijk nodig was voor deze opname.  Maar het was al donker, al doet de lucht in eerste instantie anders vermoeden. Veel mensen weten niet dat je, nadat de zon al lang is ondergegaan, nog vaak de mooiste foto’s kunt maken. Dat heb je dit hier prima gedaan.
Voor de volgende keer ben je geheel vrij in de foto’s die je me wil laten zien. Maar ik reken er stiekum wel op dat het een topper wordt.
Dushi

08-04-2013 om 16:46 geschreven door Marsje


05-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met bogen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Voor deze lessenreeks kom je met een heel goede foto. Een prachtige reeks bogen, uitmondend in de laatste boog aan het einde van het pad. Het is tevens een foto die positief uitvalt als het gaat over de eerste (en volgende) lessenreeks. Dat is alles bij elkaar een mondvol aan lovende woorden, maar  waarom niet als de foto mooi is?
Desondanks nog een enkele tip, mede ook omdat je daar zelf min of meer om vraagt. Allereerst zou ik iets langer proberen de “eindboog” waar het oog direct naar toe gaat, nog wat beter op een sterk punt in de compositie te krijgen.
De tweede opmerking betreft inderdaad het strand dat aan de lichte kant is, met zelfs het eerste begin van clipping. In zou dat deel zeker wat donkerder weergeven. Dat kan onder andere door het terugdringen van de hooglichten of voorzichtig een graduated filter toe te passen. In Lightroom, zoals eerder gezegd liever versie vier, vrij gemakkelijk.
De volgende keer mag je met een foto komen waar rechthoekige vormen een belangrijke rol in spelen.
Dushi

05-04-2013 om 04:24 geschreven door Marsje


03-04-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jammer genoeg voor jou was het de opdracht om iets met een brug te doen, want het MAS biedt genoeg mogelijkheden voor deze serie. Je geeft terecht aan dat in je inzending de struktuur meer naar voren komt dan een ritmische herhaling. Ik ken de situatie niet, maar zou bij een foto als deze zeker langdurig zoeken naar andere standpunten die wellicht nog beter de gewenste struktuur laten zien. Bij het tonen van een krachtige struktuur mag er al snel wat meer pit gebruikt worden. Dat kan bijv. door de zwarten wat extra accent te geven (niet gewoon het contrast verhogen) of de clarity (meer detaillering in de middentonen) een tikje te verhogen.
Nog een enkele aanvullende opmerking over de foto. De bovenrand van de foto loopt niet gelijk met de grond. Daardoor staat de foto feitelijk scheef. Je kunt dat oplossen door boven een randje af te snijden tot de horizonlijn verdwenen is, of d foto een tikje met de klok meedraaien.
De tweede opmerking betreft de gekozen sluitertijd. Als je statief gebruikt hebt is dat ok, maar anders liever de ISO wat verhogen om een veiliger sluitertijd te verkrijgen.
De volgende keer wil ik graag iets zien van een toren of een gebouw van minstens een meter of twintig hoog.
Dushi

03-04-2013 om 21:12 geschreven door Marsje


26-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richard met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt een heel sfeervol beeld neergezet, Richard. Een warme avondlucht en daarbij dankbaar gemaakt van de voordelen van tegenlicht. De foto vertoont overduidelijk een hoeveelheid aan ritmische herhalingen. Maar door de stevige balkpartijen ook een krachtige struktuur. Normaal gesproken zouden die nogal donker uitvallen, zelfs bij een kleine lichtcorrectie, en bij een sterkere correctie zou de lucht weer veel aan toning verliezen. Gelukkig zijn de bewerkingen in versie vier van Lightroom (als je het leuk vindt: LR 4.4 RC is al enkele weken uit) ook op dit punt sterk verbeterd, zij het dat de foto vaak wat vlakker wordt bij het wat sterker schuiven met de shadows, hetgeen weer te corrigeren is door de clarity weer iets hoger te zetten.
Het is fijn te merken dat je goed nagedacht hebt over het gekozen standpund en daarbij ook gelet hebt op de achtergrond. Vaak wordt dat vergeten door beginnende fotografen. Bij de afwerking had je het kleine zwarte puntje (ik denk niet dat het een sensorvlekje is) in de lucht weg kunnen halen.
Je technische instellingen zijn zonder meer in orde, al zou het zelfs goed mogelijk geweest zijn deze foto te maken zonder gebruik van statief.
Wat mij betreft ben je helemaal klaar voor de volgende serie lessen (ook dat staat in je exifs) en ik wens je daarbij veel succes.
Dushi

26-03-2013 om 02:50 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merie met lantaarnpalen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent wel een bofkont dat ze de lantaarnpalen ongeveer tot voor je huis komen brengen. En ik deel ook je opmerking dat je ritme ziet in de pallets en de achterflap van de auto. Maar een tweetal nieuwe lantaarnpalen naast elkaar vind ik echt te weinig voor een goede ritmische herhaling. De foto zou heel geschikt zijn voor plaatsing in de krant bij een bericht over wegwerkzaamheden, maar de aanwezige genoemde herhalingen zijn te weinig dominerend in het totaalbeeld. Ik kan deze inzending jammer genoeg fotografisch echt niet boeiend vinden. Probeer je, net als bij je vorige inzending, te richten op een belangrijk detail en liefst niet met een sluitertijd van 1/25ste seconde, tenzij je altijd vanaf statief werkt.
Ik wil je graag de kans bieden tot een herkansing en ik ben er van overtuigd dat je die kans met beide handen gaat benutten.
Dushi

26-03-2013 om 01:04 geschreven door Marsje


21-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met poolballen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je bent heel zorgvuldig bezig geweest. Dat is het voordeel van een opname vanaf statief. Er is meer tijd om na te denken over opstelling, standpunt, licht en technische instellingen. Het resultaat is hier een aantrekkelijke opstelling waar goed zichtbaar een ritmische herhaling te zien is. Omdat je het toch wat meer gezocht hebt in een overzichtsshot (tot en met het krijtje toe) in plaats van een  fragment van bijv. bal 7 tot en met 14 gaat een deel van de kracht van de herhaling weer wat verloren. Dat je geprobeerd hebt om de beweging van bal 5 vast te leggen vind ik goed gevonden, maar je standpunt is wat dat betreft niet zo handig gekozen. De bal beweegt van de camera af. Bij een zijwaartse beweging zou de beweging veel beter te zien zijn geweest. De beweging was ook beter zichtbaar geweest met een langere sluitertijd, maar ik kan goed meegaan met je keuze voor een meer open diafragma om een betere dieptescherpte (ballen op voorgrond onscherper) te verkrijgen. Goed over nagedacht dus.
Al met al een verdienstelijke opname die nog krachtiger geweest zou zijn bij een betere uitsnede.
Tot slot nog een tweetal technsiche opmerkingen. De kleurtemperatuur is die van warm kunstlicht. Probeer eens de temperatuur wat koeler te maken, eventueel in combinatie met het iets terugschuiven van de vibance. En heel gemakkelijk: update Lightroom even naar versie 4.3 of 4.4 R.C.
Volgende keer gaan we weer naar buiten. Ik hoop op niet al te slecht weer, want ik wil iets zien van een (fragment van een) brug, waarbij een sterke struktuur meer voor de hand ligt dan een ritmische herhaling. Aan jou de keuze.
Dushi

21-03-2013 om 19:53 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!