Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
28-07-2013
Janneke met mijnwiel
Ook over deze
foto heb je goed nagedacht. Zowel de technische instellingen, passend bij wat
je in beeld wilde brengen, alsook de compositie. Dat bewust bezig zijn, is een
uitstekende basis om steeds verder te komen in de fotografie. Wat het hoofdonderwerp van deze reeks betreft
ben je er heel goed in geslaagd om zowel de nodige ritmnische herhalingen in
beeld te krijgen, alsook een aantrekkelijke grote struktuur middels enkele
stevige lijnen die door het beeld lopen. De foto is uitgevoerd met een rustige
kleureenheid, maar zou het ook uitstekend doen in ZW.
Ik ben van mening dat je met deze mooie foto een prima afsluiting hebt getoond
voor deze reeks. Met alle vertrouwen laat ik je doorgaan naar de reeks
Dieptewerking en ik wens je daarbij veel succes toe.
Dushi
Opnieuw ben je
heel bewust bezig geweest. Bij deze niet
gemakkelijke opdracht heb je het zoals verwacht meer gekozen in de richting van een goede
struktuur, want een regelmatige herhaling is in de vrije natuur niet zomaar te
vinden. Het meest opvallend is natuurlijk de half open stam van de boom. Als je
alleen kijkt naar de stam zou je denken, dat de boom bijna dood is, maar de
talloze groene takken bewijzen het tegendeel. Je hebt de boom vol in beeld
genomen en ik denk inderdaad dat het weinig zin heeft om er meer achtergrond
bij te betrekken. Als je het beeld een beetje donkerder maakt, eventueel
aangevuld met een extra accent op de zwarten, komt de struktuur in de foto nog
wat beter naar voren. Dat apect van de afwerking is in veel gevallen niet
minder belangrijk dan het moment van de opname zelf. Een nette foto die past
binnen het totaal van de reeks. De volgende opdracht is geheel vrij, maar
probeer liefst wel met een foto te komen die ik nog niet eerder op die manier
gezien heb.
Dushi
Het gebeurt
betrekkelijk weinig dat er een foto ingezonden wordt waarbij er meer accent
ligt op een krachtige struktuur dan een fraaie herhaling van patronen. Dit is zo een uitzondering. De tweede manier
waarop de foto een uitzondering vormt op de gebruikelijke inzendingen, is het
feit dat het een foto is, die geplaatst wordt in ZW. Het doet me een genoegen
dat ik ook op Sennet met grotere regelmaat fotos zie verschijnen in ZW, want
sommige fotos winnen er beslist aan kracht bij. Dit is hier een voorbeeld van.
En de derde uitzondering op veel fotos,
is het gegeven dat hier sterk afgeweken wordt naar pure registratie. Hier is
niet een trap gefotografeerd. Nee, hier is een foto gemaakt, waarbij de trap slechts
een aanleiding was. Dat komt vooral door het ongebruikelijke , maar ook heel
uitgebalanceerde standpunt.De zeer
donkere achtergrond, waarbij er opvallend genoeg geen clipping te zien is, laat
alle aandacht naar de trap gaan. Mooi vind ik ook de restanten van schilderwerk
op de traprtreden. Hoe langer ik naar de foto kijk, hoe boeiender ik het beeld
vind.
Slechts een heel kleine technische opmerking:het was in dit geval aan te bevelen geweest de foto te maken vanaf
statief. Dan had de ISO omlaag gekund en belangrijker: de lensopening meer
gesloten voor een grotere scherptediepte.
Voor de volgende keer mag je de natuur in, waarbij ik liever geen opvallende
dingen zie die door mensen gemaakt zijn. En doe deze maar gewoon in kleur.
Dushi
Dit was geen
gemakkelijke opdracht, maar je hebt een goed object gevonden. Ook het gekozen
standpunt vind ik in orde, zelfs naar het lijkt een beetje laag, maar in ieder
geval met een mooi zicht op de prachtige zijkant van de horizontale buis. Aan
de bovenkant had er m.i. est ietsje meer ruimte mogen zijn.
De foto vertoont een aantrekkelijke struktuur, alsook een zekere ritmische
herhalling, alhoewel dit laatste minder naar voren komt doordat iedere buis
zijn eigen weerspiegeling heeft. Het idee om te wachten tot het licht veel
zachter zou zijn, is uitstekend, want reflecties oip metaal kan heel vervelend
zijn in je beeld.
Ik vind dat je het netjes in beeld gebracht hebt, en wat me vooral charmeert,
is dat je steeds beter gaat nadenken over de foto die je maakt. Heel klein
tipje: als er meerdere lijnen parallel lopen, deze graag volledig rechtzetten.
Je zit er heel dicht bij, maar net niet voor de volle 100%.
Voor de volgende keer graag iets uit de vrije natuur (niet door mensenhanden
gemaakt).
Dushi
Je hebt goed
rondgekeken en een serie bogen gevonden.De ritmische herhaling laat zich heel duidelijk zien. Dat is een
pluspunt voor deze serie. Ook je technische instellingen heb je bewust en
correct gekozen. Bovendien heb je nagedacht over de meest aantrekkelijke compo.
Ik kan niet zeggen of dit het meest geschikte standpunt of de juiste draaiing
is, want ik heb geen goed beeld van de totale situatie. Hoogstens vraag ik me
af of een standpunt waarbij je meer in de bogen kijkt wellicht nog
aantrekkelijker geweest zou zijn. Dan
zou je ook het gebouw op de achtergrond kwijt zijn, want dat vind ik niet goed
bijdragen aan de ritmische herhaling van de bogen.
Maar het feit dat je over deze zaken je gedachten laat gaan, is veel belangrijker
en vormt een goede opzet voor het maken
van steeds betere fotos.
Slechts één overweging wil ik je meegeven bij deze foto. Ik kom daarop vanwege
je omzetting naar ZW. De beroemde fotograaf Ansel Adams heeft een verdeling
gemaakt van alle grijstinten in de zones
0-11. Bij deze foto ontbreken nagenoeg de zones 0-1 en 9-10. Oftewel samengevat
in lekentaal: de foto mag best wat meer pit hebben.
De opdracht voor de volgende keer is een uitdaging: ga maar eens een boeiende
foto maken met een huishoudtrap of een deel daarvan als aandachtspunt.
Dushi
Je foto vertoont
een mooie beeldopbouw, Pancake.Alhoewel
een zekere ritmische herhaling aanwezig is, valt de grotere struktuur meer op.
In deze serie zijn beide aspekten welkom. Aangenaam is ook de donkere achtergrond,
weliswaar met linksvoor een lichte doortekening.De uitgestrooide bonen over het geplette blik
maken het geheel speelder en komen beslist ten goede aan de aantrekkingskracht
van deze foto. Ik vind de foto dus zonder meer geslaagd voor de serie. Maar je
vraagt om wat mogelijke leerpuntjes. Die zijn er niet echt, maar als ik op alle
slakken zout ga leggen, het volgende:
- je hebt met vrijwel volle lensopening gewerkt; omdat je toch vanaf statief
gewerkt hebt, was 2-3 stops dichtdraaien niet verkeerd geweest voor optimale scherpte
- je foto vertoont lichte clipping, zowel bij de witten als de zwarten; het
eerste is vervelender en bij blinkende voorwerpen kun je dit snel verwachten;
zachter licht is dan meer aan te bevelen; eventueel de hooglichten meer
onderdrukken
- het formaat van de foto lijkt vierkant, maar is het net niet precies (762 bij
800).
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien waar bogen een belangrijke rol
in spelen.
Dushi
Je hebt een heel
goed onderwerp gevonden voor de opdracht, Janneke. De hele foto staat vol met
rechthoekige vlakken die tevens een aantrekkelijke kleurenvariatie laten
zien. R&S genoeg dus en in zekere
zin ook een goede struktuur. Je schrijft
dat je een beetje gespeeld hebt met de instellingen, maar licht dit niet nader
toe. Dat had ik nu graag juist wel van je gehoord. De zoektocht is vaak
minstens zo interessant als het eindpunt. Beschouw het maar als een wens voor
een volgende keer.
Wat de uitsnde betreft zou ik een pittiger crop verkiezen, want ik hoef niet te
weten hoe de hele kerk eruit ziet, noch of het gras er goed bij ligt, want voor
deze foto is dat van ondergsechikt belang.
En juist bij die sterkere crop kom ik uit bij je vraag over het rechtzetten. Het is bijzonder moeilijk om een gebouw zó te
fotograferen dat alle lijnen recht staan. Je zou dan prfecies midden voor het
gebouw moeten gaan staan en liefst op de hoogte van de middelste verdieping. In
de praktijk is dat ondoenlijk. Er bestaan voor dit soort opnames van archtectuur
speciale tilt shift lensen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Gelukkig zijn er achteraf via software ook enige aanpassingen mogelijk, al weet
ik niet hoe dat in zijn werk gaat bij Paint Shop Pro, want voor dit soort klusjes maak ik gebruik van
CS6.
De volgende opdracht gaat over cirkels en/of ovalen, maar deze vormen mogen
niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd worden. Dushi
Je komt met een
lastige foto om te bespreken, Tess. In eerste instantie dacht ik ook: waarom
heb je dit standpunt genomen? Maar bij meer draaien naar de trap zou er meer
dijk en minder strand in beeld komen.Daaromtwijfel ik en houd het op
dit beeld. In de foto laten zich enkele herhalemde elementen zien: trapleuning,
pier en hek. Meer opvallend echter vond ik de grotere struktuur die in beginsel
goed oogt. Toch heb ik de neiging daar wat veranderingen in aan te brengen. De witte
bank rechts zou ik bijvoorbeeld wegsnijden. Het rood als fraai kleuraccent
krijgt dan nog meer aandacht. Als tweede vind ikd e horizon nogal in het midden
staan. Ik zou daarom wat strand weg willen halen, maar veel is niet mogelijk
zonder de trapleuning te verminken. En iets meer pit in de foto, zodat het
mooie vochtige strand beter naar voren komt. Het waarom van het gebruik van een
grijsfilter (je vermeldt niet hoeveel stops) begrijp ik niet zo goed bij deze
foto.
Al met al toch een charmante foto, niet in de laatste plaats door het ongewone
standpunt, het vochtige zand en de combinatie van kleuren.
Inmiddels heb ik voldoende kwaliteit van je gezien en wil ik je graag door laten
gaan naar de serie Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met
het vervolg.
Dushi
Het is aan je
foto te zien, dat je geen beginneling bent, Janneke. Belichting is heel goed, je hebt gelet op de
achtergrond en ook de compositie in de gaten gehouden. En natuurlijk zie ik ook
een heleboel ritmische herhalingen: de knikkers in velerlei kleuren, de gaten
in het bord , de driehoekige vakken en zelfs de poten. En juist omdat dit
allemaal zo goed in orde is, durf ik je nog wat suggesties mee te geven.
De linkerpoot staat keurig recht, maar de poten rechts niet meer. Dit soort
zaken zijn in veel programmas te corigeren.
Alhoewelhet licht netjes van rechts komt,
oogt het geheel toch redelijk vlak. Door meer met licht te spelen, en knikkers
lenen zich hier uitstekend voor, kun je het nog veel mooier maken.
Probeer je nog meer te concentreren op het uitdrukken van iets in plaats van
het vastleggen of registreren. Om dat te bereiken moet je vaak kiezen voor
less is more, dus op zoek naar fragmenten waardoor de kijker niet allereerst
denkt ik zie wat het is, maar geboeid blijft kijken naar een spel van licht,
vlakken, vormenen hier ook herhalingen.
Ik weet dat ik daarmee heel veel vraag, maar ik denk dat je zo kundig bent in
fotografie, dat je het best eens kunt proberen.
Voor de volgende keer mag je naar buiten en op zoek gaan naar een fraai beeld
met rechthoekige of vierkante vlakken.
Dushi
Het meest opvallende aan je inzending vind ik het goed gekozen standpunt.
En in combinatie met tegenlicht levert dit een heel aangename plaat op. Alle
afzonderlijke bloemblaadjes leveren tezamen een prachtige ritmische herhaling
op. Ook de gebruikte technische instellingen zijn goed in orde.Desondanks heb ik nog een enkel
aandachtspuntje. Je hebt een keuze gemaakt om vanwege de kleur de roestvlekjes
op de achtergrond zichtbaar te houden. Zelf zou ik liever gaan voor een wat
donkerder achtergrond om de bloem nog meer accent te geven, maar als je de
achtergrond toch wilt tonen, zorg er dan wel voor dat het recht staat.
Aangezien je gecropt hebt, moet dit mogelijk geweest zijn. Een beperkte
scherptediepte kan heel mooi werken in een foto, maar hier trekken enkele
lichte onscherpe plekken op de voorgrond onnodig veel aandacht. Met een beetje
croppen is al verbetering te bereiken. Ik ben zelfs nog wat verder gegaan, al gaan
daarbij wat mooie uiteinden van de bloemblaadjes verloren.
Het moest een oorspronkelijke opname worden en die opdracht heb je prima
uitgevoerd. Dit is dan tevens een mooie afsluiting van deze serie. Van harte
gefeliciteerd. Je mag vol vertrouwen verder met de volgende serie:
Dieptewerking.
Dushi
Het is fijn om te
zien dat mensen durven experimenteren. Dat kan heel leerzaam zijn. Zwart-wit
fotos zie ik hier weinig, maar als je eenmaal de kracht daarvan (her)ontdekt
hebt, zul je het met enige regelmaat blijven gebruiken, omdat met name met spel
van lijnen en vlakken niet afgeleid wordt door de kleuren.
De foto die je instuurt, kan me bekoren. Ik zie een zekere ritmische herhaling
in de hals met de snaren. Maar ik zie vooral een krachtige struktuur in het
totaalbeeld die met name ook tot zijn recht komt, omdat je niet een
registrerende foto hebt gemaakt van een mandoline, maar een beeld dat
fotografisch veel boeiender is door de gekozen uitsnede. Lettend op de
compositie, staat het muziekinstrument prettig in beeld. Ook de lensopening is goed gekozen,
al vind ik de achtergrond wat aan de
onrustige kant. Dat kun je ondervangen door een nog grotere lensopening, de
mandoline verder weg van de achtergrond te plaatsen, of acheraf de achtergrond
wat te verzachten.
Met deze foto ben je dubbel en dwars geslaagd voor deze serie en mag je vol
vertrouwen gaan beginnen aan de serie Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi
Gefeliciteerd met
het dertigjarig bestaan van jullie fotoclub Ter Streep. Ik had heel graag de
tentoonstelling bekeken, maar helaas lag het voor mij een tikje buiten de
route.
Opnieuw kom je met een foto die me kan bekoren. Nog niet eens zozeer omdat je
de opdracht goed hebt uitgevoerd. Ja, dat ook, want ik zie een veelheid van
rechthoekige vlakken in een aantrekkelijke opeenvolging. Maar aangenaam ook
vanwege de mooie diepte in je foto en het spel van warme en koele lichten. Een
en ander heb je mooi uitgebalanceerd, vergemakkelijkt door het gebruik van
statief dat een goede ondersteuning kan zijn voor een zorgvuldige compositie.
De foto laat een merkwaardige mengeling zien van symmetrie, met name het
standpunt t.o.v. de galerij,en
asymmetrische onderdelen, maar het stoort me allerminst, vermoedelijk omdat de
asymmetrie zo nadrukkelijk aanwezig is, dat het geen ongelukkige vergissing is.
Er is slechts één onderdeel, dat ik verder zou finetunen, en dat zijn de
horizontele lijnen in je beeld. Boven staan de lijnen keurig recht, maar maar
naar onderen begint het steeds schever te lopen. In o.a.Photoshop is dat te
corrigeren.
De volgende keer mag je komen met een afbeelding waarin een trap een hoofdrol
speelt.
Dushi
Je komt met een
heel heel opvallende opname, met name vanwege de gebruikte invalshoek. Ik zie
graag dat mensen afwijken van de geijkte paden. Fotograferen wordt op die
manier zoveel leuker. Over de technische instellingen valt weinig op te merken,
hoogstens dat de foto te warm van kleur is.
Bij deze foto vallen de ritmsiche herhalingen, bijvoorbeeld van het patroon van
de schrootjes in het plafond, wat minder op. Een duidelijke struktuur van
enkele krachtige lijnen echter wel. Dat
is beslist een sterk punt. Maar bij dit soort sterke lijnen is het al snel
lastig om alles in balans te krijgen. Zo heb je horizontaal uitgelijnd op de
onderste balk in beeld. De andere twee pregnante horizontale balkjes staan
echter juist niet goed horizontaal in beeld. Dit soort zaken blijft een lastige
opgave.
Juist omdat ik het ongewone standpunt en het spel van de balkjes kon waarderen,
heb ik eens gestoeid met een omzetting naar ZW en daar een eigen interperatie
aan gegeven.
Voor de volgende keer mag je komen met een vrije opname waar je het onderste
uit de kast haalt als afsluiting van deze reeks.
Dushi
Dank voor je
inzending, Timotie. Je trap komt nu als trap al veel duidelijker in beeld. En
het voordeel van de trap zijn natuurlijk de vele treden waardoor het een bijzonder
geschikt onderwerp is voor deze reeks. Je technische instellingen zijn in orde.
Daarom kan ik de aandacht direkt richten op de ritmische elementen in de foto.
De je de trap met zijn vele ritmische herhalingen op een sterk punt in de foto
hebt gezet, valt te prijzen. Zo zie ik treden, railings, schaduwlijnen en palen
als goede ritmische herhalingen.
Van de andere kant echter, geeft de foto heel snel een beeld van een
toeristische foto, ook al ontbreken de gebruikelijke mensen in het beeld. Dat
komt een beetje, omdat je de trap in zijn (wat saaie) omgeving hebt geplaatst.
Het brengt met zich mee dat we een heleboel dingen zien die de aandacht af
kunnen leiden van de trap als hoofdonderwerp. Probeer liever bij het
fotograferen je aandacht sterker te richten op de belangrijkste details. Dat
voorkomt dat de kijker al snel denkt: zoiets heb ik al zo vaak gezien.
Fotograferen is eerder iets uitdrukken dan iets weergeven. Kunstenaars
praktiseren dit al heel lang. Ik laat je een uitsnede zien in welke richting ik
zou denken, ook al zouden nog heel andere standpunten en perspectieven denkbaar
zijn bij deze plek. Alles bijeen een verdienstelijke opname die echter ruimte
biedt voor verbetering.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met ronde vormen.
Dushi
De vraag die ik
je meegegeven had, was een heel pittige, maar je komt met een uitstekend
antwoord te voorschijn. Wat je in beeld hebt gebracht zijn de talloze palen die
steun geven aan de ranken en de draden. Dat je daarbij gekozen hebt voor een
wat lager standpunt, doet de palen nog beter uitkomen tegen de achtergrond. Het
had zelfs nog lager gemogen, en met de groothoek waarmee je gewrkt hebt,
eventueel ook dichterbij. Tot je uiteindelijk nog maar twee rijen overhoudt
waar je tussendoor kijkt. Op een gegeven
moment krijg je, vooral bij het werken met een groothoek, steeds meer ervaring
waardoor je heel snel alternatieve standpunten voor ogen krijgt.
De basis van je foto zit vol ritmische herhalingen en is dus zeer geschikt voor
deze serie.
Ter aanvulling geef ik je nog een enkele suggestie mee.
1. Je foto is te geel. Dat is het beste te zien bij de palen die vermoedelijk in
oorsprong meer grijs zullen zijn.
2. Je hebt geprobert alles scherp te krijgen van voor tot achter en daarbij
waarschijnlijk gedacht: hoe dichter de lensopening, hoe meer scherptediepte.
Het is een gedeeltelijke misvatting die leeft bij veel amateurfotografen.
Google maar eens naar diffractie en je zult hopelijk begrijpen wat ik bedoel.
3. Iets waar moeilijk aan te ontkomen is (ik heb er ook regelmatig last van):
je hebt vlekken op je sensor. Juist bij een dichte lensopening ga je dit
sterker zien.
Voor de volgende keer geef ik je geen opdracht mee, maar het moet iets heel
oorspronkelijks zijn,(zeker binnen je eigen reeks.
Dushi
Een interessante
manier om te bekijken of een foto een
goede struktuur danwel ritmische herhaling vertoont, is een omzetting te maken
naar ZW. En dan vind ik dat je de voor mij geheel onbekende waterval goed in
beeld hebt gebracht. Ritmische herhalingen genoeg, waarbij vooral de trap er
uitspringt. Kijkend naar het beeld heb
ik echter spontaan de neiging een pas of wat naar voren te doen. Ook een nog
lager standpunt zou ik zeker uitgeprobeerd hebben. Maar nogmaals , ik ken de
situatie niet persoonlijk. Ik ga hier ook niet een alternatieve uitsnede tonen
in deze richting, maar je begrijpt dat er ook op deze manier nog wat meer
accent komt te liggen op de waterval zelf.
Je geeft helaas geen toelichting op je gebruikte instellingen, maar het zou
best kunnen zijn dat je niet met een statief naar boven gezeuld bent. In dat
geval vind ik een sluitertijd van 1/15e seconden wel erg op het
randje van wat wenselijk is voor een scherpe foto. Het voordeel van deze
sluitertijd is echter wel, dat het water minder bevroren is, maar meer de
stroming laat zien.
Probeer de leerpuntjes van deze serie mee te nemen naar de serie Dieptewerking,
want daar mag je nu naartoe. Ik wens je daarbij heel veel succes.
Dushi
Je komt met een
heel aparte foto voor deze rubriek, want ritmische herhalingen in de natuur
zijn vaak niet zo gemakkelijk te vinden. In dit geval heb je kort bij huis heel
goed rondgekeken en is je oog gevallen op de rondrijvende kikkerdril. Al die
kleine bolletjes met daarin het zwarte puntje geven een nette herhaling van
vormen. Omdat de dril in klompen bij elkaar drijft, laat de foto ook nog een zekere
grote struktuur zien van water en klompen dril. Dit alles in een fraaie
kleurbalans. Wat wel bij een opname als
deze snel hinderlijk kan worden, is de gevaar van overbelichting op de natte
weerspiegelende vlekken. Je had dit in Lightroom (inmiddels is versie 5 beta
uit) heel goed kunnen zien, maar bent kennelijk vergeten hierop acht te slaan.
Even wat schuiven met de hooglichten (en tevens de zwarten bij de kikker) had
een mooier resultaat opgeleverd. En als
je toch aan het finetunen bent: met de
croptool zie je heel snel hoe een eventuele betere compositie mogelijk is. Hier
had het croppen aan de linkerzijde de kikker wat minder centraal in het beeld
geplaatst. Overigens is het nog handiger op dit soort zaken al te letten bij
het maken van de foto.
Aangezien je nog wat gehinderd bent in je bewegingsvrijheid, wil ik je vragen
voor de volgende keer eens te stoeien met dunne langwerpige vormen (bijv.
spijlen of stokken).
Dushi
Welkom bij de
tweede serie, Pancake. Je vraagt om een nadere toelichting op de naam ritme en
struktuur, maar uit je eerste inzending kan ik alleen maar opmaken dat je de
spijker op de kop hebt geslagen. Ik zie een mooie ritmische herhaling van
gebogen lijnen. Ik veronderstel dat je hebt rondgelopen in het beroemde Luikse
station van de hand van Calatrava. De plek is een waar eldorado voor fotografen
en ik hoop ooit het geluk te hebben dit met eigen ogen te mogen zien. Ritmsiche
herhalingen zijn er dus al genoeg. De titel vermeldt ook nog struktuur. Voor
mij, ik heb de titel van deze serie niet zelf bedacht, duidt dat vooral op
enkele krachtige lijnen die het beeld op een aangename manier verdelen. Ook op
dit punt scoort je foto goed.
Ik vind het heel prettig dat je een kleine toelichting geeft op het waarom van
de gebruikte instellingen. Daar heb ik geen aanvullingen op: je hebt het goed
gedaan.
Als we wat preciezer gaan kijken, heb ik toch nog een kleine opmerking. Nog
niet eens zozeer de vuilnisbak, al was een wachtende persoon fraaier geweest.
Er kan moeilijk van je verwacht worden dat je met statief en al even de trap op
en neer rent om de bak te verplaatsen. Mijn opmerking betreft eerder het
ingenomen standpunt. Als je streeft naar symmetrie dan moet je wel proberen dit
zo precies mogelijk te doen. Zeker met behulp van het werken vanaf statief moet
dit mogelijk zijn. Nu staat de foto niet precies recht, loopt de daklijn niet
netjes door het midden en gaat de foto aan de rechterkant verder door in het
beeld. Ik heb geprobeerd een en ander wat te corrigeren.
Voor de volgende keer kan je lekker binnenshuis blijven. Ga op zoek naar enkele
voorwerpen die je zelf in een aantrekkelijke ritmische herhaling en/of een
krachtige struktuur.
Dushi
Je komt met een
heel fraaie herkansing. Alhoewel de lantaarnpalen zelf een beetje verborgen
blijven, is de ritmische opeenvolging van de lampen, en daar zijn lantaarnpalen
immers voor, prachtig in beeld gebracht.Ik zie zelfs mooie sterretjes, iets dat gewoonlijk nog mooier tot
uitdrukking komt met een dichter diafragma. Dat moet je maar eens een keer uitproberen.
De lichten zijn niet de enige ritmische herhalingen. Ik zie het ook in de
dakpunten die netjes afsteken tegen de lucht, het hek langs de kade, maar
vooral in het onderste deel van de boomstammetjes. Een pluspunt is verder dat
je goed gebruik hebt gemaakt van het geleerde in de vorige serie, want met de
zeer fraaie gebogen lijn van de kade is ook de compositie aangenaam om naar te
kijken. De weerspiegeling in het water is als een soort kers op de taart. Heel
goed gedaan. Ik verbaasde me aanvankelijk een beetje over de lange
belichtingstijd van 50 seconden die kennelijk nodig was voor deze opname. Maar het was al donker, al doet de lucht in
eerste instantie anders vermoeden. Veel mensen weten niet dat je, nadat de zon
al lang is ondergegaan, nog vaak de mooiste fotos kunt maken. Dat heb je dit
hier prima gedaan.
Voor de volgende keer ben je geheel vrij in de fotos die je me wil laten zien.
Maar ik reken er stiekum wel op dat het een topper wordt.
Dushi
Voor deze
lessenreeks kom je met een heel goede foto. Een prachtige reeks bogen,
uitmondend in de laatste boog aan het einde van het pad. Het is tevens een foto
die positief uitvalt als het gaat over de eerste (en volgende) lessenreeks. Dat
is alles bij elkaar een mondvol aan lovende woorden, maarwaarom niet als de foto mooi is?
Desondanks nog een enkele tip, mede ook omdat je daar zelf min of meer om
vraagt. Allereerst zou ik iets langer proberen de eindboog waar het oog
direct naar toe gaat, nog wat beter op een sterk punt in de compositie te
krijgen.
De tweede opmerking betreft inderdaad het strand dat aan de lichte kant is, met
zelfs het eerste begin van clipping. In zou dat deel zeker wat donkerder
weergeven. Dat kan onder andere door het terugdringen van de hooglichten of
voorzichtig een graduated filter toe te passen. In Lightroom, zoals eerder
gezegd liever versie vier, vrij gemakkelijk.
De volgende keer mag je met een foto komen waar rechthoekige vormen een
belangrijke rol in spelen.
Dushi