Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beau5 met lantaarnpaal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat lantaarnpalen gewoonlijk in rijen langs de weg staan, kiezen veel mensen ervoor om te kiezen voor een opname met een ritmische herhaling. Jij hebt de kant van de struktuur gekozen en dat is gewoonlijk een zwaardere opgave. Maar je hebt het er goed vanaf gebracht. Niet zozeer vanwege de vorm van de paal, alhoewel dat zeker geholpen heeft, maar met name vanwege de uitstekende plaatsing in het beeld die de struktuur accentueert. De omzetting naar ZW lijkt me een goede keuze. Hoogstens zie ik wat geringe artefacten aan de randen, maar daar ga ik je verder niet mee vermoeien. Het is een gevolg van een niet volledig optimale nabewerking waar de meeste mensen hier niet eens aan toekomen.
Zou je voor de volgende keer eens willen stoeien met een ronde vorm als voornaamste beeldelement?
Dushi

19-10-2013 om 02:39 geschreven door Marsje


20-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beau5 met lepels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er zit een sterke en een zwakke kant aan de foto die je inzendt. De sterke kant is, dat je heel goed gezocht hebt maar een ritmische herhaling, de lepels keurig in positie hebt gelegd, gedacht hebt aan een rustige niet-saaie achtergrond en de belichting prima onder controle hebt gehouden. De zwakke kant is, dat je je zó geconcentreerd hebt op R&S dat je wat je in de vorige serie geleerd hebt over compositie uit het oog hebt verloren. Wat me ook bevalt aan de foto, is dat je de durf hebt om dingen weg te laten. Dus geen registrerende foto van een stel lepels, maar meer nadruk op fotografische elementen als lijnen, vlakken en licht, al heb je dit laatste zeker niet uitgebuit. Dat komt wel later in de lessenserie.
Mijn vermoeden is, dat je de foto genomen hebt zonder statief. Met je sluitertijd zit je wel erg op het randje van wat wenselijk is. Als je wel gewerkt zou hebben met statief, staat je ISO waarde natuurlijk te hoog.  Een diafragma van f/10 levert gewoonlijk niet echt weinig scherptediepte op, maar gezien het gebruik van een makrolens begrijp ik je opmerking wel.
Voor de volgende keer  zie ik graag een opname met een of meer (lantaarn)palen.
Dushi

20-09-2013 om 21:52 geschreven door Marsje


12-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zus.marina met brug over spoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In de brug over de spoorlijnen valt zeker een struktuur te ontdekken. Maar ik kan helaas toch weinig enthousiasme opbrengen voor deze foto. Je zegt zelf, dat het wat druk is. Ik zou het eerder rommelig noemen. De reden is dat je vanuit een rijdende trein heel lastig een goede compositie kunt bepalen van zeken die vrij dichtbij aan je voorbijsnellen. Daar komt nog bij dat je foto vol zit met ongewenste weerspiegelingen in de ruit. Voor mij is dit niet de meest handige manier om tot goede fotografie te komen, al kan het experimenteel soms tot aardige effekten leiden. Maar dat was hier niet de opdracht. Ik ga je niet voor de derde keer vragen een brug te fotograferen. De opdracht voor de volgende keer is om een foto te maken van een trap. Maakt niet uit hoe of wat voor een trap. Begin met het zorgvuldig zoeken van een uitstekende compositie. Als je daarmee op de goede weg bent, ga je tevens letten op herhalingen (niet zo moeilijk bij een trap) en/of een boeiende struktuur. Als je helemaal niet weet hoe je dit aan moet pakken, maak je een proefopname met een beschrijving waarom je de foto zó genomen hebt en wat je vragen zijn. Dan ga ik proberen stap voor stap suggesties te geven. Maar bij een snapshot uit een rijdende trein is dat niet mogelijk.

Dushi

12-09-2013 om 03:32 geschreven door Marsje


02-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zus.marina met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laat ik beginnen dat ik respect heb voor de durf waarmee je deze foto plaatst. Toch ga ik weer wat kritische opmerkingen maken. Twee dingen moet je daarbij voor ogen houden: kritische opmerkingen wil niet zeggen dat de foto niet goed is. En als tweede: het zijn mijn opmerkingen vanuit mijn zienswijze. En ook ik heb de wijsheid allerminst in pacht.

Allereerst de positieve zaken. Ik zie twee markante balanspalen, twee duidelijke bomen, en wat minder opvallend twee weghelften en twee etages in de huizen.

Desondanks was mijn eerste gedachte: ik was ergens anders gaan staan, bijvoorbeeld pal onder een van de balanspalen, met de grootste groothoek die je hebt. Want door te kiezen voor een (beetje een) overzichtsfoto, krijg je allerlei zaken in beeld die je er eigenlijk niet goed bij wilt hebben. Links zie ik nog net een paal, die ik weggecropt zou hebben. Vervolgens een camera op een paal. Meer naar rechts een mast die zomaar ergens omhoog uit een balans opduikt. Beperking tot meer details levert in meer dan de helft van de opnames aantrekkelijker foto's op. Less is more.

Wil je nog eens een (andere( brug proberen?
Dushi

02-09-2013 om 13:56 geschreven door Marsje


21-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zus.marina met ramen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In deze foto zijn een aantal opvallende zaken te zien. Het meest opvallende is natuurlijk de overdaad aan ritmische elementen die je ons tont: de ramen, de ruitjes in de ramen, de dakpannen, de afdekking boven de muurtjes, de twee deuren, de vensterbanken. Dat is dus uitstekend gedaan. Wat me ook opvalt, is dat je niet recht voor het gebouw hebt gestaan, maar toch de lijnen keurig netjes recht hebt gezet.
In het vervolg van deze opmerkingen durf ik nog wel wat verder te gaan met een enkele noot ter stimulering. Ik weet neit wat de oorspronkelijke kleur van de muur is, maar er ligt een lichtblauwe glans over. Dit kun je beter zien als je de foto tijdelijk even donkerder maakt. Met name de lucht vind ik aan de lichte kant. Het geheel mag naar mijn smaak best een klein beetje donkerder.
De meest lastige opmerking is de vraag of dit een fotografisch aantrekkelijk beeld is. Je hebt natuurlijk het ongemak van de opdracht, maar eerlijk gezegd vind ik de foto meer registrerend dan boeiend. met registrerend bedoel ik, en ik zie dat heel veel, dat de aandacht van de fotograaf er vooral op gericht is om alles zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Voor een krant is dat uitstekend, maar zelf probeer ik na een lange weg meer creatief te werken met licht, lijnen, standpunt, kleuren/tonen en vlakken.
De volgende keer mag je op zoek gaan naar een brug. Het mag ook een detail zijn.
Dushi

21-08-2013 om 15:53 geschreven door Marsje


09-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zus.marina met colaflessen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alle begin is moeilijk. Wat je hier laat zien, is zeker een goede inzending voor R&S, want ik zie een keurige herhaling van patronen van doppen en flessen. En gelukkig net niet een opbouw van 4-3-2-1. Even afwijken van het te verwachten pad levert vaak boeiender foto's op en dat heb je hier goed gedaan.

Toch zijn er nog wat kleine tips ter optimalisering. Allereerst is dat het licht hier weinig indrukwekkend is. Probeer in een situatie als deze wat meer te doen met bijvoorbeeld strijklicht.

Als tweede aandachtspunt is er de compositie. Het staat erg netjes centraal in beeld en dat is niet altijd het meest aangename voor het oog. En als laatste aandachtspunt het standpunt. Ik begrijp dat je vanwege de doppen gekozen hebt voor een wat hoger standpunt, maar over het algemeen is een lager standpunt veel boeiender. Probeer dit soort zaken maar eens uit.

Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met ramen.

Dushi

09-08-2013 om 02:33 geschreven door Marsje


28-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met mijnwiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ook over deze foto heb je goed nagedacht. Zowel de technische instellingen, passend bij wat je in beeld wilde brengen, alsook de compositie. Dat bewust bezig zijn, is een uitstekende basis om steeds verder te komen in de fotografie.  Wat het hoofdonderwerp van deze reeks betreft ben je er heel goed in geslaagd om zowel de nodige ritmnische herhalingen in beeld te krijgen, alsook een aantrekkelijke grote struktuur middels enkele stevige lijnen die door het beeld lopen.  De foto is uitgevoerd met een rustige kleureenheid, maar zou het ook uitstekend doen in ZW.
Ik ben van mening dat je met deze mooie foto een prima afsluiting hebt getoond voor deze reeks. Met alle vertrouwen laat ik je doorgaan naar de reeks Dieptewerking en ik wens je daarbij veel succes toe.
Dushi

28-07-2013 om 18:06 geschreven door Marsje


13-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met boom
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw ben je heel bewust bezig geweest. Bij deze  niet gemakkelijke opdracht heb je het zoals verwacht  meer gekozen in de richting van een goede struktuur, want een regelmatige herhaling is in de vrije natuur niet zomaar te vinden. Het meest opvallend is natuurlijk de half open stam van de boom. Als je alleen kijkt naar de stam zou je denken, dat de boom bijna dood is, maar de talloze groene takken bewijzen het tegendeel. Je hebt de boom vol in beeld genomen en ik denk inderdaad dat het weinig zin heeft om er meer achtergrond bij te betrekken. Als je het beeld een beetje donkerder maakt, eventueel aangevuld met een extra accent op de zwarten, komt de struktuur in de foto nog wat beter naar voren. Dat apect van de afwerking is in veel gevallen niet minder belangrijk dan het moment van de opname zelf. Een nette foto die past binnen het totaal van de reeks. De volgende opdracht is geheel vrij, maar probeer liefst wel met een foto te komen die ik nog niet eerder op die manier gezien heb.
Dushi

13-07-2013 om 20:34 geschreven door Marsje


22-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met huishoudtrap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het gebeurt betrekkelijk weinig dat er een foto ingezonden wordt waarbij er meer accent ligt op een krachtige struktuur dan een fraaie herhaling van patronen.  Dit is zo een uitzondering. De tweede manier waarop de foto een uitzondering vormt op de gebruikelijke inzendingen, is het feit dat het een foto is, die geplaatst wordt in ZW. Het doet me een genoegen dat ik ook op Sennet met grotere regelmaat foto’s zie verschijnen in ZW, want sommige foto’s winnen er beslist aan kracht bij. Dit is hier een voorbeeld van.  En de derde uitzondering op veel foto’s, is het gegeven dat hier sterk afgeweken wordt naar pure registratie. Hier is niet een trap gefotografeerd. Nee, hier is een foto gemaakt, waarbij de trap slechts een aanleiding was. Dat komt vooral door het ongebruikelijke , maar ook heel uitgebalanceerde standpunt.  De zeer donkere achtergrond, waarbij er opvallend genoeg geen clipping te zien is, laat alle aandacht naar de trap gaan. Mooi vind ik ook de restanten van schilderwerk op de traprtreden. Hoe langer ik naar de foto kijk, hoe boeiender ik het beeld vind.
Slechts een heel kleine technische opmerking:  het was in dit geval aan te bevelen geweest de foto te maken vanaf statief. Dan had de ISO omlaag gekund en belangrijker: de lensopening meer gesloten voor een grotere scherptediepte.
Voor de volgende keer mag je de natuur in, waarbij ik liever geen opvallende dingen zie die door mensen gemaakt zijn. En doe deze maar gewoon in kleur.
Dushi

22-06-2013 om 16:31 geschreven door Marsje


18-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met ronde vormen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit was geen gemakkelijke opdracht, maar je hebt een goed object gevonden. Ook het gekozen standpunt vind ik in orde, zelfs naar het lijkt een beetje laag, maar in ieder geval met een mooi zicht op de prachtige zijkant van de horizontale buis. Aan de bovenkant had er m.i. est ietsje meer ruimte mogen zijn.
De foto vertoont een aantrekkelijke struktuur, alsook een zekere ritmische herhalling, alhoewel dit laatste minder naar voren komt doordat iedere buis zijn eigen weerspiegeling heeft. Het idee om te wachten tot het licht veel zachter zou zijn, is uitstekend, want reflecties oip metaal kan heel vervelend zijn in je beeld.
Ik vind dat je het netjes in beeld gebracht hebt, en wat me vooral charmeert, is dat je steeds beter gaat nadenken over de foto die je maakt. Heel klein tipje: als er meerdere lijnen parallel lopen, deze graag volledig rechtzetten. Je zit er heel dicht bij, maar net niet voor de volle 100%.
Voor de volgende keer graag iets uit de vrije natuur (niet door mensenhanden gemaakt).
Dushi

18-06-2013 om 17:35 geschreven door Marsje


12-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met bogen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt goed rondgekeken en een serie bogen gevonden.  De ritmische herhaling laat zich heel duidelijk zien. Dat is een pluspunt voor deze serie. Ook je technische instellingen heb je bewust en correct gekozen. Bovendien heb je nagedacht over de meest aantrekkelijke compo. Ik kan niet zeggen of dit het meest geschikte standpunt of de juiste draaiing is, want ik heb geen goed beeld van de totale situatie. Hoogstens vraag ik me af of een standpunt waarbij je meer in de bogen kijkt wellicht nog aantrekkelijker geweest zou zijn.  Dan zou je ook het gebouw op de achtergrond kwijt zijn, want dat vind ik niet goed bijdragen aan de ritmische herhaling van de bogen.
Maar het feit dat je over deze zaken je gedachten laat gaan, is veel belangrijker en vormt een goede opzet  voor het maken van steeds betere foto’s.
Slechts één overweging wil ik je meegeven bij deze foto. Ik kom daarop vanwege je omzetting naar ZW. De beroemde fotograaf Ansel Adams heeft een verdeling gemaakt van alle grijstinten  in de zones 0-11. Bij deze foto ontbreken nagenoeg de zones 0-1 en 9-10. Oftewel samengevat in lekentaal: de foto mag best wat meer pit hebben.
De opdracht voor de volgende keer is een uitdaging: ga maar eens een boeiende foto maken met een huishoudtrap of een deel daarvan als aandachtspunt.
Dushi

12-06-2013 om 15:59 geschreven door Marsje


06-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met blikken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je foto vertoont een mooie beeldopbouw, Pancake.  Alhoewel een zekere ritmische herhaling aanwezig is, valt de grotere struktuur meer op. In deze serie zijn beide aspekten welkom. Aangenaam is ook de donkere achtergrond, weliswaar met linksvoor een lichte doortekening.  De uitgestrooide bonen over het geplette blik maken het geheel speelder en komen beslist ten goede aan de aantrekkingskracht van deze foto. Ik vind de foto dus zonder meer geslaagd voor de serie. Maar je vraagt om wat mogelijke leerpuntjes. Die zijn er niet echt, maar als ik op alle slakken zout ga leggen, het volgende:
- je hebt met vrijwel volle lensopening gewerkt; omdat je toch vanaf statief gewerkt hebt, was 2-3 stops dichtdraaien niet verkeerd geweest voor optimale scherpte
- je foto vertoont lichte clipping, zowel bij de witten als de zwarten; het eerste is vervelender en bij blinkende voorwerpen kun je dit snel verwachten; zachter licht is dan meer aan te bevelen; eventueel de hooglichten meer onderdrukken
- het formaat van de foto lijkt vierkant, maar is het net niet precies (762 bij 800).
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien waar bogen een belangrijke rol in spelen.
Dushi

06-06-2013 om 21:41 geschreven door Marsje


04-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met kerkramen

Je hebt een heel goed onderwerp gevonden voor de opdracht, Janneke. De hele foto staat vol met rechthoekige vlakken die tevens een aantrekkelijke kleurenvariatie laten zien.  R&S genoeg dus en in zekere zin ook een goede struktuur.  Je schrijft dat je een beetje gespeeld hebt met de instellingen, maar licht dit niet nader toe. Dat had ik nu graag juist wel van je gehoord. De zoektocht is vaak minstens zo interessant als het eindpunt. Beschouw het maar als een wens voor een volgende keer.
Wat de uitsnde betreft zou ik een pittiger crop verkiezen, want ik hoef niet te weten hoe de hele kerk eruit ziet, noch of het gras er goed bij ligt, want voor deze foto is dat van ondergsechikt belang.
En juist bij die sterkere crop kom ik uit bij je vraag over het rechtzetten.  Het is bijzonder moeilijk om een gebouw zó te fotograferen dat alle lijnen recht staan. Je zou dan prfecies midden voor het gebouw moeten gaan staan en liefst op de hoogte van de middelste verdieping. In de praktijk is dat ondoenlijk. Er bestaan voor dit soort opnames van archtectuur speciale tilt shift lensen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan. Gelukkig zijn er achteraf via software ook enige aanpassingen mogelijk, al weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat bij Paint Shop Pro, want  voor dit soort klusjes maak ik gebruik van CS6.
De volgende opdracht gaat over cirkels en/of ovalen, maar deze vormen mogen niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd worden. 
Dushi





04-06-2013 om 23:08 geschreven door Marsje


26-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met trap naar strand
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een lastige foto om te bespreken, Tess. In eerste instantie dacht ik ook: waarom heb je dit standpunt genomen? Maar bij meer draaien naar de trap zou er meer dijk en minder strand in beeld komen.  Daarom  twijfel ik en houd het op dit beeld. In de foto laten zich enkele herhalemde elementen zien: trapleuning, pier en hek. Meer opvallend echter vond ik de grotere struktuur die in beginsel goed oogt. Toch heb ik de neiging daar wat veranderingen in aan te brengen. De witte bank rechts zou ik bijvoorbeeld wegsnijden. Het rood als fraai kleuraccent krijgt dan nog meer aandacht. Als tweede vind ikd e horizon nogal in het midden staan. Ik zou daarom wat strand weg willen halen, maar veel is niet mogelijk zonder de trapleuning te verminken. En iets meer pit in de foto, zodat het mooie vochtige strand beter naar voren komt. Het waarom van het gebruik van een grijsfilter (je vermeldt niet hoeveel stops) begrijp ik niet zo goed bij deze foto.
Al met al toch een charmante foto, niet in de laatste plaats door het ongewone standpunt, het vochtige zand en de combinatie van kleuren.
Inmiddels heb ik voldoende kwaliteit van je gezien en wil ik je graag door laten gaan naar de serie Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met het vervolg.
Dushi

26-05-2013 om 02:57 geschreven door Marsje


23-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met chinese knikkers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is aan je foto te zien, dat je geen beginneling bent, Janneke.  Belichting is heel goed, je hebt gelet op de achtergrond en ook de compositie in de gaten gehouden. En natuurlijk zie ik ook een heleboel ritmische herhalingen: de knikkers in velerlei kleuren, de gaten in het bord , de driehoekige vakken en zelfs de poten. En juist omdat dit allemaal zo goed in orde is, durf ik je nog wat suggesties mee te geven.
De linkerpoot staat keurig recht, maar de poten rechts niet meer. Dit soort zaken zijn in veel programma’s te corigeren.
Alhoewel  het licht netjes van rechts komt, oogt het geheel toch redelijk vlak. Door meer met licht te spelen, en knikkers lenen zich hier uitstekend voor, kun je het nog veel mooier maken.
Probeer je nog meer te concentreren op het uitdrukken van iets in plaats van het vastleggen of registreren. Om dat te bereiken moet je vaak kiezen voor “less is more”, dus op zoek naar fragmenten waardoor de kijker niet allereerst denkt “ik zie wat het is”, maar geboeid blijft kijken naar een spel van licht, vlakken, vormen  en hier ook herhalingen. Ik weet dat ik daarmee heel veel vraag, maar ik denk dat je zo kundig bent in fotografie, dat je het best eens kunt proberen.
Voor de volgende keer mag je naar buiten en op zoek gaan naar een fraai beeld met rechthoekige of vierkante vlakken.
Dushi

23-05-2013 om 03:16 geschreven door Marsje


19-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieke met zonnebloem

Het meest opvallende aan je inzending vind ik het goed gekozen standpunt. En in combinatie met tegenlicht levert dit een heel aangename plaat op. Alle afzonderlijke bloemblaadjes leveren tezamen een prachtige ritmische herhaling op. Ook de gebruikte technische instellingen zijn goed in orde.  Desondanks heb ik nog een enkel aandachtspuntje. Je hebt een keuze gemaakt om vanwege de kleur de roestvlekjes op de achtergrond zichtbaar te houden. Zelf zou ik liever gaan voor een wat donkerder achtergrond om de bloem nog meer accent te geven, maar als je de achtergrond toch wilt tonen, zorg er dan wel voor dat het recht staat. Aangezien je gecropt hebt, moet dit mogelijk geweest zijn. Een beperkte scherptediepte kan heel mooi werken in een foto, maar hier trekken enkele lichte onscherpe plekken op de voorgrond onnodig veel aandacht. Met een beetje croppen is al verbetering te bereiken.  Ik ben zelfs nog wat verder gegaan, al gaan daarbij wat mooie uiteinden van de bloemblaadjes verloren.
Het moest een oorspronkelijke opname worden en die opdracht heb je prima uitgevoerd. Dit is dan tevens een mooie afsluiting van deze serie. Van harte gefeliciteerd. Je mag vol vertrouwen verder met de volgende serie: Dieptewerking.
Dushi





19-05-2013 om 21:16 geschreven door Marsje


17-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met mandoline
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is fijn om te zien dat mensen durven experimenteren. Dat kan heel leerzaam zijn. Zwart-wit foto’s zie ik hier weinig, maar als je eenmaal de kracht daarvan (her)ontdekt hebt, zul je het met enige regelmaat blijven gebruiken, omdat met name met spel van lijnen en vlakken niet afgeleid wordt door de kleuren.
De foto die je instuurt, kan me bekoren. Ik zie een zekere ritmische herhaling in de hals met de snaren. Maar ik zie vooral een krachtige struktuur in het totaalbeeld die met name ook tot zijn recht komt, omdat je niet een registrerende foto hebt gemaakt van een mandoline, maar een beeld dat fotografisch veel boeiender is door de gekozen uitsnede. Lettend op de compositie, staat het muziekinstrument prettig  in beeld. Ook de lensopening is goed gekozen, al  vind ik de achtergrond wat aan de onrustige kant. Dat kun je ondervangen door een nog grotere lensopening, de mandoline verder weg van de achtergrond te plaatsen, of acheraf de achtergrond wat te verzachten.
Met deze foto ben je dubbel en dwars geslaagd voor deze serie en mag je vol vertrouwen gaan beginnen aan de serie Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi

17-05-2013 om 17:22 geschreven door Marsje


07-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tess met rechthoekige vormen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Gefeliciteerd met het dertigjarig bestaan van jullie fotoclub Ter Streep. Ik had heel graag de tentoonstelling bekeken, maar helaas lag het voor mij een tikje buiten de route.
Opnieuw kom je met een foto die me kan bekoren. Nog niet eens zozeer omdat je de opdracht goed hebt uitgevoerd. Ja, dat ook, want ik zie een veelheid van rechthoekige vlakken in een aantrekkelijke opeenvolging. Maar aangenaam ook vanwege de mooie diepte in je foto en het spel van warme en koele lichten. Een en ander heb je mooi uitgebalanceerd, vergemakkelijkt door het gebruik van statief dat een goede ondersteuning kan zijn voor een zorgvuldige compositie.
De foto laat een merkwaardige mengeling zien van symmetrie, met name het standpunt t.o.v. de galerij,  en asymmetrische onderdelen, maar het stoort me allerminst, vermoedelijk omdat de asymmetrie zo nadrukkelijk aanwezig is, dat het geen ongelukkige vergissing is.
Er is slechts één onderdeel, dat ik verder zou finetunen, en dat zijn de horizontele lijnen in je beeld. Boven staan de lijnen keurig recht, maar maar naar onderen begint het steeds schever te lopen. In o.a.Photoshop is dat te corrigeren.
De volgende keer mag je komen met een afbeelding waarin een trap een hoofdrol speelt.
Dushi

07-05-2013 om 03:41 geschreven door Marsje


06-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pierre met langwerpige vormen

Je komt met een heel heel opvallende opname, met name vanwege de gebruikte invalshoek. Ik zie graag dat mensen afwijken van de geijkte paden. Fotograferen wordt op die manier zoveel leuker. Over de technische instellingen valt weinig op te merken, hoogstens dat de foto te warm van kleur is.
Bij deze foto vallen de ritmsiche herhalingen, bijvoorbeeld van het patroon van de schrootjes in het plafond, wat minder op. Een duidelijke struktuur van enkele krachtige lijnen echter wel.  Dat is beslist een sterk punt. Maar bij dit soort sterke lijnen is het al snel lastig om alles in balans te krijgen. Zo heb je horizontaal uitgelijnd op de onderste balk in beeld. De andere twee pregnante horizontale balkjes staan echter juist niet goed horizontaal in beeld. Dit soort zaken blijft een lastige opgave.
Juist omdat ik het ongewone standpunt en het spel van de balkjes kon waarderen, heb ik eens gestoeid met een omzetting naar ZW en daar een eigen interperatie aan gegeven.
Voor de volgende keer mag je komen met een vrije opname waar je het onderste uit de kast haalt als afsluiting van deze reeks.
Dushi





06-05-2013 om 18:40 geschreven door Marsje


05-05-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Timotie met trap

Dank voor je inzending, Timotie. Je trap komt nu als trap al veel duidelijker in beeld. En het voordeel van de trap zijn natuurlijk de vele treden waardoor het een bijzonder geschikt onderwerp is voor deze reeks. Je technische instellingen zijn in orde. Daarom kan ik de aandacht direkt richten op de ritmische elementen in de foto. De je de trap met zijn vele ritmische herhalingen op een sterk punt in de foto hebt gezet, valt te prijzen. Zo zie ik treden, railings, schaduwlijnen en palen als goede ritmische herhalingen.
Van de andere kant echter, geeft de foto heel snel een beeld van een toeristische foto, ook al ontbreken de gebruikelijke mensen in het beeld. Dat komt een beetje, omdat je de trap in zijn (wat saaie) omgeving hebt geplaatst. Het brengt met zich mee dat we een heleboel dingen zien die de aandacht af kunnen leiden van de trap als hoofdonderwerp. Probeer liever bij het fotograferen je aandacht sterker te richten op de belangrijkste details. Dat voorkomt dat de kijker al snel denkt: zoiets heb ik al zo vaak gezien. Fotograferen is eerder iets uitdrukken dan iets weergeven. Kunstenaars praktiseren dit al heel lang. Ik laat je een uitsnede zien in welke richting ik zou denken, ook al zouden nog heel andere standpunten en perspectieven denkbaar zijn bij deze plek. Alles bijeen een verdienstelijke opname die echter ruimte biedt voor verbetering.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met ronde vormen.
Dushi





05-05-2013 om 00:06 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!