Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-10-2013
beau5 met lantaarnpaal
Omdat
lantaarnpalen gewoonlijk in rijen langs de weg staan, kiezen veel mensen ervoor
om te kiezen voor een opname met een ritmische herhaling. Jij hebt de kant van
de struktuur gekozen en dat is gewoonlijk een zwaardere opgave. Maar je hebt
het er goed vanaf gebracht. Niet zozeer vanwege de vorm van de paal, alhoewel
dat zeker geholpen heeft, maar met name vanwege de uitstekende plaatsing in het
beeld die de struktuur accentueert. De omzetting naar ZW lijkt me een goede
keuze. Hoogstens zie ik wat geringe artefacten aan de randen, maar daar ga ik
je verder niet mee vermoeien. Het is een gevolg van een niet volledig optimale
nabewerking waar de meeste mensen hier niet eens aan toekomen.
Zou je voor de volgende keer eens willen stoeien met een ronde vorm als
voornaamste beeldelement?
Dushi
Er zit een sterke
en een zwakke kant aan de foto die je inzendt. De sterke kant is, dat je heel
goed gezocht hebt maar een ritmische herhaling, de lepels keurig in positie
hebt gelegd, gedacht hebt aan een rustige niet-saaie achtergrond en de
belichting prima onder controle hebt gehouden. De zwakke kant is, dat je je zó
geconcentreerd hebt op R&S dat je wat je in de vorige serie geleerd hebt
over compositie uit het oog hebt verloren. Wat me ook bevalt aan de foto, is
dat je de durf hebt om dingen weg te laten. Dus geen registrerende foto van een
stel lepels, maar meer nadruk op fotografische elementen als lijnen, vlakken en
licht, al heb je dit laatste zeker niet uitgebuit. Dat komt wel later in de
lessenserie.
Mijn vermoeden is, dat je de foto genomen hebt zonder statief. Met je sluitertijd
zit je wel erg op het randje van wat wenselijk is. Als je wel gewerkt zou
hebben met statief, staat je ISO waarde natuurlijk te hoog. Een diafragma van f/10 levert gewoonlijk niet
echt weinig scherptediepte op, maar gezien het gebruik van een makrolens
begrijp ik je opmerking wel.
Voor de volgende keer zie ik graag een
opname met een of meer (lantaarn)palen.
Dushi
In de brug over de spoorlijnen valt zeker een struktuur te
ontdekken. Maar ik kan helaas toch weinig enthousiasme opbrengen voor deze
foto. Je zegt zelf, dat het wat druk is. Ik zou het eerder rommelig noemen. De
reden is dat je vanuit een rijdende trein heel lastig een goede compositie kunt
bepalen van zeken die vrij dichtbij aan je voorbijsnellen. Daar komt nog bij
dat je foto vol zit met ongewenste weerspiegelingen in de ruit. Voor mij is dit
niet de meest handige manier om tot goede fotografie te komen, al kan het
experimenteel soms tot aardige effekten leiden. Maar dat was hier niet de
opdracht. Ik ga je niet voor de derde keer vragen een brug te fotograferen. De
opdracht voor de volgende keer is om een foto te maken van een trap. Maakt niet
uit hoe of wat voor een trap. Begin met het zorgvuldig zoeken van een
uitstekende compositie. Als je daarmee op de goede weg bent, ga je tevens
letten op herhalingen (niet zo moeilijk bij een trap) en/of een boeiende
struktuur. Als je helemaal niet weet hoe je dit aan moet pakken, maak je een
proefopname met een beschrijving waarom je de foto zó genomen hebt en wat je
vragen zijn. Dan ga ik proberen stap voor stap suggesties te geven. Maar bij
een snapshot uit een rijdende trein is dat niet mogelijk.
Laat ik beginnen dat ik respect heb voor de durf waarmee je
deze foto plaatst. Toch ga ik weer wat kritische opmerkingen maken. Twee dingen
moet je daarbij voor ogen houden: kritische opmerkingen wil niet zeggen dat de
foto niet goed is. En als tweede: het zijn mijn opmerkingen vanuit mijn
zienswijze. En ook ik heb de wijsheid allerminst in pacht.
Allereerst de positieve zaken. Ik zie twee markante
balanspalen, twee duidelijke bomen, en wat minder opvallend twee weghelften en
twee etages in de huizen.
Desondanks was mijn eerste gedachte: ik was ergens anders
gaan staan, bijvoorbeeld pal onder een van de balanspalen, met de grootste
groothoek die je hebt. Want door te kiezen voor een (beetje een) overzichtsfoto,
krijg je allerlei zaken in beeld die je er eigenlijk niet goed bij wilt hebben.
Links zie ik nog net een paal, die ik weggecropt zou hebben. Vervolgens een
camera op een paal. Meer naar rechts een mast die zomaar ergens omhoog uit een
balans opduikt. Beperking tot meer details levert in meer dan de helft van de
opnames aantrekkelijker foto's op. Less is more.
In deze foto zijn een aantal opvallende zaken te zien. Het
meest opvallende is natuurlijk de overdaad aan ritmische elementen die je ons
tont: de ramen, de ruitjes in de ramen, de dakpannen, de afdekking boven de
muurtjes, de twee deuren, de vensterbanken. Dat is dus uitstekend gedaan. Wat
me ook opvalt, is dat je niet recht voor het gebouw hebt gestaan, maar toch de
lijnen keurig netjes recht hebt gezet.
In het vervolg van deze opmerkingen durf ik nog wel wat verder te gaan met een
enkele noot ter stimulering. Ik weet neit wat de oorspronkelijke kleur van de
muur is, maar er ligt een lichtblauwe glans over. Dit kun je beter zien als je
de foto tijdelijk even donkerder maakt. Met name de lucht vind ik aan de lichte
kant. Het geheel mag naar mijn smaak best een klein beetje donkerder.
De meest lastige opmerking is de vraag of dit een fotografisch aantrekkelijk
beeld is. Je hebt natuurlijk het ongemak van de opdracht, maar eerlijk gezegd
vind ik de foto meer registrerend dan boeiend. met registrerend bedoel ik, en
ik zie dat heel veel, dat de aandacht van de fotograaf er vooral op gericht is
om alles zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Voor een krant is dat
uitstekend, maar zelf probeer ik na een lange weg meer creatief te werken met
licht, lijnen, standpunt, kleuren/tonen en vlakken.
De volgende keer mag je op zoek gaan naar een brug. Het mag ook een detail
zijn.
Dushi
Alle begin is moeilijk. Wat je hier laat zien, is zeker een goede
inzending voor R&S, want ik zie een keurige herhaling van
patronen van doppen en flessen. En gelukkig net niet een opbouw van
4-3-2-1. Even afwijken van het te verwachten pad levert vaak
boeiender foto's op en dat heb je hier goed gedaan.
Toch zijn er nog wat kleine tips ter optimalisering. Allereerst is
dat het licht hier weinig indrukwekkend is. Probeer in een situatie
als deze wat meer te doen met bijvoorbeeld strijklicht.
Als tweede aandachtspunt is er de compositie. Het staat erg netjes
centraal in beeld en dat is niet altijd het meest aangename voor het
oog. En als laatste aandachtspunt het standpunt. Ik begrijp dat je
vanwege de doppen gekozen hebt voor een wat hoger standpunt, maar
over het algemeen is een lager standpunt veel boeiender. Probeer dit
soort zaken maar eens uit.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met ramen.
Ook over deze
foto heb je goed nagedacht. Zowel de technische instellingen, passend bij wat
je in beeld wilde brengen, alsook de compositie. Dat bewust bezig zijn, is een
uitstekende basis om steeds verder te komen in de fotografie. Wat het hoofdonderwerp van deze reeks betreft
ben je er heel goed in geslaagd om zowel de nodige ritmnische herhalingen in
beeld te krijgen, alsook een aantrekkelijke grote struktuur middels enkele
stevige lijnen die door het beeld lopen. De foto is uitgevoerd met een rustige
kleureenheid, maar zou het ook uitstekend doen in ZW.
Ik ben van mening dat je met deze mooie foto een prima afsluiting hebt getoond
voor deze reeks. Met alle vertrouwen laat ik je doorgaan naar de reeks
Dieptewerking en ik wens je daarbij veel succes toe.
Dushi
Opnieuw ben je
heel bewust bezig geweest. Bij deze niet
gemakkelijke opdracht heb je het zoals verwacht meer gekozen in de richting van een goede
struktuur, want een regelmatige herhaling is in de vrije natuur niet zomaar te
vinden. Het meest opvallend is natuurlijk de half open stam van de boom. Als je
alleen kijkt naar de stam zou je denken, dat de boom bijna dood is, maar de
talloze groene takken bewijzen het tegendeel. Je hebt de boom vol in beeld
genomen en ik denk inderdaad dat het weinig zin heeft om er meer achtergrond
bij te betrekken. Als je het beeld een beetje donkerder maakt, eventueel
aangevuld met een extra accent op de zwarten, komt de struktuur in de foto nog
wat beter naar voren. Dat apect van de afwerking is in veel gevallen niet
minder belangrijk dan het moment van de opname zelf. Een nette foto die past
binnen het totaal van de reeks. De volgende opdracht is geheel vrij, maar
probeer liefst wel met een foto te komen die ik nog niet eerder op die manier
gezien heb.
Dushi
Het gebeurt
betrekkelijk weinig dat er een foto ingezonden wordt waarbij er meer accent
ligt op een krachtige struktuur dan een fraaie herhaling van patronen. Dit is zo een uitzondering. De tweede manier
waarop de foto een uitzondering vormt op de gebruikelijke inzendingen, is het
feit dat het een foto is, die geplaatst wordt in ZW. Het doet me een genoegen
dat ik ook op Sennet met grotere regelmaat fotos zie verschijnen in ZW, want
sommige fotos winnen er beslist aan kracht bij. Dit is hier een voorbeeld van.
En de derde uitzondering op veel fotos,
is het gegeven dat hier sterk afgeweken wordt naar pure registratie. Hier is
niet een trap gefotografeerd. Nee, hier is een foto gemaakt, waarbij de trap slechts
een aanleiding was. Dat komt vooral door het ongebruikelijke , maar ook heel
uitgebalanceerde standpunt.De zeer
donkere achtergrond, waarbij er opvallend genoeg geen clipping te zien is, laat
alle aandacht naar de trap gaan. Mooi vind ik ook de restanten van schilderwerk
op de traprtreden. Hoe langer ik naar de foto kijk, hoe boeiender ik het beeld
vind.
Slechts een heel kleine technische opmerking:het was in dit geval aan te bevelen geweest de foto te maken vanaf
statief. Dan had de ISO omlaag gekund en belangrijker: de lensopening meer
gesloten voor een grotere scherptediepte.
Voor de volgende keer mag je de natuur in, waarbij ik liever geen opvallende
dingen zie die door mensen gemaakt zijn. En doe deze maar gewoon in kleur.
Dushi
Dit was geen
gemakkelijke opdracht, maar je hebt een goed object gevonden. Ook het gekozen
standpunt vind ik in orde, zelfs naar het lijkt een beetje laag, maar in ieder
geval met een mooi zicht op de prachtige zijkant van de horizontale buis. Aan
de bovenkant had er m.i. est ietsje meer ruimte mogen zijn.
De foto vertoont een aantrekkelijke struktuur, alsook een zekere ritmische
herhalling, alhoewel dit laatste minder naar voren komt doordat iedere buis
zijn eigen weerspiegeling heeft. Het idee om te wachten tot het licht veel
zachter zou zijn, is uitstekend, want reflecties oip metaal kan heel vervelend
zijn in je beeld.
Ik vind dat je het netjes in beeld gebracht hebt, en wat me vooral charmeert,
is dat je steeds beter gaat nadenken over de foto die je maakt. Heel klein
tipje: als er meerdere lijnen parallel lopen, deze graag volledig rechtzetten.
Je zit er heel dicht bij, maar net niet voor de volle 100%.
Voor de volgende keer graag iets uit de vrije natuur (niet door mensenhanden
gemaakt).
Dushi
Je hebt goed
rondgekeken en een serie bogen gevonden.De ritmische herhaling laat zich heel duidelijk zien. Dat is een
pluspunt voor deze serie. Ook je technische instellingen heb je bewust en
correct gekozen. Bovendien heb je nagedacht over de meest aantrekkelijke compo.
Ik kan niet zeggen of dit het meest geschikte standpunt of de juiste draaiing
is, want ik heb geen goed beeld van de totale situatie. Hoogstens vraag ik me
af of een standpunt waarbij je meer in de bogen kijkt wellicht nog
aantrekkelijker geweest zou zijn. Dan
zou je ook het gebouw op de achtergrond kwijt zijn, want dat vind ik niet goed
bijdragen aan de ritmische herhaling van de bogen.
Maar het feit dat je over deze zaken je gedachten laat gaan, is veel belangrijker
en vormt een goede opzet voor het maken
van steeds betere fotos.
Slechts één overweging wil ik je meegeven bij deze foto. Ik kom daarop vanwege
je omzetting naar ZW. De beroemde fotograaf Ansel Adams heeft een verdeling
gemaakt van alle grijstinten in de zones
0-11. Bij deze foto ontbreken nagenoeg de zones 0-1 en 9-10. Oftewel samengevat
in lekentaal: de foto mag best wat meer pit hebben.
De opdracht voor de volgende keer is een uitdaging: ga maar eens een boeiende
foto maken met een huishoudtrap of een deel daarvan als aandachtspunt.
Dushi
Je foto vertoont
een mooie beeldopbouw, Pancake.Alhoewel
een zekere ritmische herhaling aanwezig is, valt de grotere struktuur meer op.
In deze serie zijn beide aspekten welkom. Aangenaam is ook de donkere achtergrond,
weliswaar met linksvoor een lichte doortekening.De uitgestrooide bonen over het geplette blik
maken het geheel speelder en komen beslist ten goede aan de aantrekkingskracht
van deze foto. Ik vind de foto dus zonder meer geslaagd voor de serie. Maar je
vraagt om wat mogelijke leerpuntjes. Die zijn er niet echt, maar als ik op alle
slakken zout ga leggen, het volgende:
- je hebt met vrijwel volle lensopening gewerkt; omdat je toch vanaf statief
gewerkt hebt, was 2-3 stops dichtdraaien niet verkeerd geweest voor optimale scherpte
- je foto vertoont lichte clipping, zowel bij de witten als de zwarten; het
eerste is vervelender en bij blinkende voorwerpen kun je dit snel verwachten;
zachter licht is dan meer aan te bevelen; eventueel de hooglichten meer
onderdrukken
- het formaat van de foto lijkt vierkant, maar is het net niet precies (762 bij
800).
Voor de volgende keer wil ik graag een foto zien waar bogen een belangrijke rol
in spelen.
Dushi
Je hebt een heel
goed onderwerp gevonden voor de opdracht, Janneke. De hele foto staat vol met
rechthoekige vlakken die tevens een aantrekkelijke kleurenvariatie laten
zien. R&S genoeg dus en in zekere
zin ook een goede struktuur. Je schrijft
dat je een beetje gespeeld hebt met de instellingen, maar licht dit niet nader
toe. Dat had ik nu graag juist wel van je gehoord. De zoektocht is vaak
minstens zo interessant als het eindpunt. Beschouw het maar als een wens voor
een volgende keer.
Wat de uitsnde betreft zou ik een pittiger crop verkiezen, want ik hoef niet te
weten hoe de hele kerk eruit ziet, noch of het gras er goed bij ligt, want voor
deze foto is dat van ondergsechikt belang.
En juist bij die sterkere crop kom ik uit bij je vraag over het rechtzetten. Het is bijzonder moeilijk om een gebouw zó te
fotograferen dat alle lijnen recht staan. Je zou dan prfecies midden voor het
gebouw moeten gaan staan en liefst op de hoogte van de middelste verdieping. In
de praktijk is dat ondoenlijk. Er bestaan voor dit soort opnames van archtectuur
speciale tilt shift lensen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan.
Gelukkig zijn er achteraf via software ook enige aanpassingen mogelijk, al weet
ik niet hoe dat in zijn werk gaat bij Paint Shop Pro, want voor dit soort klusjes maak ik gebruik van
CS6.
De volgende opdracht gaat over cirkels en/of ovalen, maar deze vormen mogen
niet frontaal (recht van voren) gefotografeerd worden. Dushi
Je komt met een
lastige foto om te bespreken, Tess. In eerste instantie dacht ik ook: waarom
heb je dit standpunt genomen? Maar bij meer draaien naar de trap zou er meer
dijk en minder strand in beeld komen.Daaromtwijfel ik en houd het op
dit beeld. In de foto laten zich enkele herhalemde elementen zien: trapleuning,
pier en hek. Meer opvallend echter vond ik de grotere struktuur die in beginsel
goed oogt. Toch heb ik de neiging daar wat veranderingen in aan te brengen. De witte
bank rechts zou ik bijvoorbeeld wegsnijden. Het rood als fraai kleuraccent
krijgt dan nog meer aandacht. Als tweede vind ikd e horizon nogal in het midden
staan. Ik zou daarom wat strand weg willen halen, maar veel is niet mogelijk
zonder de trapleuning te verminken. En iets meer pit in de foto, zodat het
mooie vochtige strand beter naar voren komt. Het waarom van het gebruik van een
grijsfilter (je vermeldt niet hoeveel stops) begrijp ik niet zo goed bij deze
foto.
Al met al toch een charmante foto, niet in de laatste plaats door het ongewone
standpunt, het vochtige zand en de combinatie van kleuren.
Inmiddels heb ik voldoende kwaliteit van je gezien en wil ik je graag door laten
gaan naar de serie Dieptewerking. Van harte gefeliciteerd en veel succes met
het vervolg.
Dushi
Het is aan je
foto te zien, dat je geen beginneling bent, Janneke. Belichting is heel goed, je hebt gelet op de
achtergrond en ook de compositie in de gaten gehouden. En natuurlijk zie ik ook
een heleboel ritmische herhalingen: de knikkers in velerlei kleuren, de gaten
in het bord , de driehoekige vakken en zelfs de poten. En juist omdat dit
allemaal zo goed in orde is, durf ik je nog wat suggesties mee te geven.
De linkerpoot staat keurig recht, maar de poten rechts niet meer. Dit soort
zaken zijn in veel programmas te corigeren.
Alhoewelhet licht netjes van rechts komt,
oogt het geheel toch redelijk vlak. Door meer met licht te spelen, en knikkers
lenen zich hier uitstekend voor, kun je het nog veel mooier maken.
Probeer je nog meer te concentreren op het uitdrukken van iets in plaats van
het vastleggen of registreren. Om dat te bereiken moet je vaak kiezen voor
less is more, dus op zoek naar fragmenten waardoor de kijker niet allereerst
denkt ik zie wat het is, maar geboeid blijft kijken naar een spel van licht,
vlakken, vormenen hier ook herhalingen.
Ik weet dat ik daarmee heel veel vraag, maar ik denk dat je zo kundig bent in
fotografie, dat je het best eens kunt proberen.
Voor de volgende keer mag je naar buiten en op zoek gaan naar een fraai beeld
met rechthoekige of vierkante vlakken.
Dushi
Het meest opvallende aan je inzending vind ik het goed gekozen standpunt.
En in combinatie met tegenlicht levert dit een heel aangename plaat op. Alle
afzonderlijke bloemblaadjes leveren tezamen een prachtige ritmische herhaling
op. Ook de gebruikte technische instellingen zijn goed in orde.Desondanks heb ik nog een enkel
aandachtspuntje. Je hebt een keuze gemaakt om vanwege de kleur de roestvlekjes
op de achtergrond zichtbaar te houden. Zelf zou ik liever gaan voor een wat
donkerder achtergrond om de bloem nog meer accent te geven, maar als je de
achtergrond toch wilt tonen, zorg er dan wel voor dat het recht staat.
Aangezien je gecropt hebt, moet dit mogelijk geweest zijn. Een beperkte
scherptediepte kan heel mooi werken in een foto, maar hier trekken enkele
lichte onscherpe plekken op de voorgrond onnodig veel aandacht. Met een beetje
croppen is al verbetering te bereiken. Ik ben zelfs nog wat verder gegaan, al gaan
daarbij wat mooie uiteinden van de bloemblaadjes verloren.
Het moest een oorspronkelijke opname worden en die opdracht heb je prima
uitgevoerd. Dit is dan tevens een mooie afsluiting van deze serie. Van harte
gefeliciteerd. Je mag vol vertrouwen verder met de volgende serie:
Dieptewerking.
Dushi
Het is fijn om te
zien dat mensen durven experimenteren. Dat kan heel leerzaam zijn. Zwart-wit
fotos zie ik hier weinig, maar als je eenmaal de kracht daarvan (her)ontdekt
hebt, zul je het met enige regelmaat blijven gebruiken, omdat met name met spel
van lijnen en vlakken niet afgeleid wordt door de kleuren.
De foto die je instuurt, kan me bekoren. Ik zie een zekere ritmische herhaling
in de hals met de snaren. Maar ik zie vooral een krachtige struktuur in het
totaalbeeld die met name ook tot zijn recht komt, omdat je niet een
registrerende foto hebt gemaakt van een mandoline, maar een beeld dat
fotografisch veel boeiender is door de gekozen uitsnede. Lettend op de
compositie, staat het muziekinstrument prettig in beeld. Ook de lensopening is goed gekozen,
al vind ik de achtergrond wat aan de
onrustige kant. Dat kun je ondervangen door een nog grotere lensopening, de
mandoline verder weg van de achtergrond te plaatsen, of acheraf de achtergrond
wat te verzachten.
Met deze foto ben je dubbel en dwars geslaagd voor deze serie en mag je vol
vertrouwen gaan beginnen aan de serie Dieptewerking. Veel succes daarbij.
Dushi
Gefeliciteerd met
het dertigjarig bestaan van jullie fotoclub Ter Streep. Ik had heel graag de
tentoonstelling bekeken, maar helaas lag het voor mij een tikje buiten de
route.
Opnieuw kom je met een foto die me kan bekoren. Nog niet eens zozeer omdat je
de opdracht goed hebt uitgevoerd. Ja, dat ook, want ik zie een veelheid van
rechthoekige vlakken in een aantrekkelijke opeenvolging. Maar aangenaam ook
vanwege de mooie diepte in je foto en het spel van warme en koele lichten. Een
en ander heb je mooi uitgebalanceerd, vergemakkelijkt door het gebruik van
statief dat een goede ondersteuning kan zijn voor een zorgvuldige compositie.
De foto laat een merkwaardige mengeling zien van symmetrie, met name het
standpunt t.o.v. de galerij,en
asymmetrische onderdelen, maar het stoort me allerminst, vermoedelijk omdat de
asymmetrie zo nadrukkelijk aanwezig is, dat het geen ongelukkige vergissing is.
Er is slechts één onderdeel, dat ik verder zou finetunen, en dat zijn de
horizontele lijnen in je beeld. Boven staan de lijnen keurig recht, maar maar
naar onderen begint het steeds schever te lopen. In o.a.Photoshop is dat te
corrigeren.
De volgende keer mag je komen met een afbeelding waarin een trap een hoofdrol
speelt.
Dushi
Je komt met een
heel heel opvallende opname, met name vanwege de gebruikte invalshoek. Ik zie
graag dat mensen afwijken van de geijkte paden. Fotograferen wordt op die
manier zoveel leuker. Over de technische instellingen valt weinig op te merken,
hoogstens dat de foto te warm van kleur is.
Bij deze foto vallen de ritmsiche herhalingen, bijvoorbeeld van het patroon van
de schrootjes in het plafond, wat minder op. Een duidelijke struktuur van
enkele krachtige lijnen echter wel. Dat
is beslist een sterk punt. Maar bij dit soort sterke lijnen is het al snel
lastig om alles in balans te krijgen. Zo heb je horizontaal uitgelijnd op de
onderste balk in beeld. De andere twee pregnante horizontale balkjes staan
echter juist niet goed horizontaal in beeld. Dit soort zaken blijft een lastige
opgave.
Juist omdat ik het ongewone standpunt en het spel van de balkjes kon waarderen,
heb ik eens gestoeid met een omzetting naar ZW en daar een eigen interperatie
aan gegeven.
Voor de volgende keer mag je komen met een vrije opname waar je het onderste
uit de kast haalt als afsluiting van deze reeks.
Dushi
Dank voor je
inzending, Timotie. Je trap komt nu als trap al veel duidelijker in beeld. En
het voordeel van de trap zijn natuurlijk de vele treden waardoor het een bijzonder
geschikt onderwerp is voor deze reeks. Je technische instellingen zijn in orde.
Daarom kan ik de aandacht direkt richten op de ritmische elementen in de foto.
De je de trap met zijn vele ritmische herhalingen op een sterk punt in de foto
hebt gezet, valt te prijzen. Zo zie ik treden, railings, schaduwlijnen en palen
als goede ritmische herhalingen.
Van de andere kant echter, geeft de foto heel snel een beeld van een
toeristische foto, ook al ontbreken de gebruikelijke mensen in het beeld. Dat
komt een beetje, omdat je de trap in zijn (wat saaie) omgeving hebt geplaatst.
Het brengt met zich mee dat we een heleboel dingen zien die de aandacht af
kunnen leiden van de trap als hoofdonderwerp. Probeer liever bij het
fotograferen je aandacht sterker te richten op de belangrijkste details. Dat
voorkomt dat de kijker al snel denkt: zoiets heb ik al zo vaak gezien.
Fotograferen is eerder iets uitdrukken dan iets weergeven. Kunstenaars
praktiseren dit al heel lang. Ik laat je een uitsnede zien in welke richting ik
zou denken, ook al zouden nog heel andere standpunten en perspectieven denkbaar
zijn bij deze plek. Alles bijeen een verdienstelijke opname die echter ruimte
biedt voor verbetering.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met ronde vormen.
Dushi