Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
03-01-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoan met handschoenen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een oorspronkelijke opname die technisch goed is uitgevoerd. Natuurlijk zijn de ritmische herhalingen in vingers, luchtgatjes en stiksel goed aichtbaar aanwezig. Ook de achtergrond is heel rustig gehouden. De compositie is door ehet bijnsa symmetrische een tikje minder uitdagend, evenals het licht dat best meer in de richting van strijklicht had mogen gaan voor een speelser karakter.

In die zin is het voor mij niet helemaal de topper geworden waar ik op gehoopt had, maar ik was wel onder de indruk van het geheel dat je in deze lessen hebt laten zien.

Met veel plezier laat ik je doorgaan naar de serie Dieptewerking en ik heb er alle vertrouwen in dat je ook daar goed voor de dag gaat komen.

Veel succes.

Dushi

03-01-2014 om 21:51 geschreven door Marsje


26-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoan met ronde vormen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Eigenlijk is het de bedoeling dat cursisten tips probeer te geven op het beginnende pad van de fotografie, maar dit keer heb ik een enkele cursist, en daar hoor jij ook bij, waar ik vooral met bewondering kijk naar het materiaal dat ingezonden wordt. Deels zal dat komen door de gezonde zelfkritiek (“veel uitgeprobeerd, veel weggegooid”), want wie zelf de lat niet iedere keer wat hoger wil leggen, zal nooit tot boeiende foto’s komen.
Door het uitgebalanceerde standpunt zijn de ronde vormen bijzonder in het oog springend. Dat is dus uitstekend gedaan. Technisch wordt dit verder ondersteund door het gekozen diafragma waardoor de ronde vormen scherp afgetekend staan tegenover de wat vagere achtergrond. Ik wil je wel uitdrukkelijk vragen om de exifs in de foto zelf te laten staan. Nu kan ik bijvoorbeeld niet zien of je een nog wijdere lensopening had kunnen gebruiken.
Voor de volgende keer heb je een vrije opdracht om op zoek te gaan gaan een afsluitende “topper”voor deze serie.
Dushi

26-12-2013 om 16:14 geschreven door Marsje


22-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beau met afscheiding
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alhoewel je een wat ruime interpretatie hebt gegeven aan het begrip hek, zijnde een afrastering, meestal gemaakt van hout of metaal, stevig van constructie en openingen bevattend waardoorheen men kan kijken,  is deze naar  moderne maatstaven toch wel als correct te aanvaarden. Kortom: de foto is geaccepteerd voor bespreking.
Je foto is opnieuw in ZW. Ritmische herhalingen zijn overduidelijk aanwezig. Mede door de nogal grijze uitvoering oogt de foto in eerste instantie een tikje saai, ware het niet dat je een heel sterk beeldend element hebt ingebouwd: het voetstuk met beeld dat zich door de beregende ruit wat wazig laat zien. Je hebt aan de zijkanten de foto precies afgesneden op de eindvlakken van de ruit. Dat is een persoonlijke keuze, al zou ik het zelf vermoedelijk net iets krapper gedaan hebben om de lengte van de afscheiding te benadrukken.
Ik wil je vragen om als gunst met een allerlaatste (prachtige) foto te komen, waarbij je helemaal vrij bent in de keuze van je onderwerp. Ik zie er graag naar uit.
Dushi

22-12-2013 om 15:13 geschreven door Marsje


04-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoan met palen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je hebt goed rondgekeken en was niet tevreden met het eerste dat je tegenkwam. Dat is een goede houding, ook binnen de fotografie. Het resultaat mag er dan ook zijn. Je laat een overvloed ien aan ritmische herhalingen. Nu zou je kunnen zeggen: dat is gemakkelijk met zoveel palen, maar dan nog is het zaak om een goede compositie en evenwicht in het geheel te bepalen. Ook dat is je gelukt. Je schrijft neit of je gebruik hebt gemaakt van statief, maar ik neem het aan, gelet op de exifs. Om het af te ronden nog een tweetal tips. De eerste betreft het tijdstip. De foto is genomen aan het einde van de middag. Als er overdag een moment is waarbij je meer tegenlicht zou kunnen krijgen, zou ik dat benutten. Met name aan de linkerzijde wordt het spel van licht en donker dan nog veel boeiender. De tweede tip gaat in dezelfde richting, maar betreft nu de postprocessing. Als je bij de afwerking wat meer "pit"in het beeld brengt door te stoeien met de clarity. Als je in RAW werkt krijg je dan te zien als je de foto opent in CS6, maar eenmaal dat openingsscherm geaccepteerd volgens mij later niet meer. In Lightroom blijft deze optie op ieder moment van de bewerking behouden.
Voor de volgende keer zie ik graag iets met cirkels en/of bogen.
Dushi

04-12-2013 om 17:06 geschreven door Marsje


30-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beau5 met vierkant vlak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat je met een ZW-opname komt, vind ik persoonlijk heel aantrekkelijk. Het heeft minder afleidende elementen en legt de volle aandacht op het geheel van lijnen en vlakken. Precies waar het hier om gaat. In deze foto valt allereerst de dieptewerking op, maar dat is niet het hoofdonderwerp van deze serie, maar de volgende reeks lessen. Even opvallend is de goede lichtbeheersing, beslist niet gemakkelijk bij een relatief donkere gang die uitmondt in het volle daglicht.
En dan nu naar R&S. Ritmische herhalingen  zijn er weinig of niet te zien. De rij raampjes aan de rechterzijde van de gang, maar dat springt weinig in het oog. Struktuur zit er meer in deze foto, al vind ik ook dit element niet echt imponerend. De diverse vlakken van de gang steken weinig van elkaar af, met als uitzondering het lichte uiteinde.
De uitsnede vind ik wat merkwaardig. Ik uitdrukkelijk niet dat de uitsnede slecht is. Maar er zitten wat vreemde elementen in. Zo zweren sommigen bij het vertrek van lijnen uit de hoekpunten. Van mij hoeft dat niet perse, maar hier zit je er net naast. Verder zou je kunnen overwegen om de vertikele lijnen ook echt allemaal recht te zetten. Met name rechts is het verloop stevig. Evenzeer valt op dag het uiteinde van de gang niet echt centraal staat, maar ook niet op een sterk punt van de diverse compositieregels.
Al met al geen slechte foto, maar wel eentje met wat aandachtspunten.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met een hek.
Dushi

30-11-2013 om 22:30 geschreven door Marsje


25-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoan met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De foto die je hier laat zien, past uitstekend in de reeks waar het hier om gaat.  Het standpunt dat je gekozen hebt, legt een duidelijk accent op de herhalende elementen. Tevens heb je goed de compositie in de gaten gehouden.
Waar je weinig aan kunt doen, is het nadrukkelijke grasveld op de achtergrond. Hierdoor komt de leuning minder vrij in beeld. Waar je wel wat aan kunt doen, is de kleurbalans. De foto is nu te blauw georiënteerd. Als je de kleurtemperatuur warmer zet, zul je merken dat ook de traptreden meer de kleur zullen aannemen van de zuil. Zo zijn er nog wat kleine verbeteringen mogelijk, maar dat valt buiten het oogmerk van deze serie lessen. Soms is het een goede oplossing om een dergelijke foto om te zetten naar ZW. In dit geval biedt dat echter vanwege de grasmat weinig soelaas. Voor deze reeks dus een uitstekende foto met wat kleine technische puntjes.
Mag ik de volgende keer een foto zien met palen als hoofdonderwerp?
Dushi

25-11-2013 om 20:17 geschreven door Marsje


11-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoan met schaakspel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik dit een heel geslaagde foto vind. Maar niet vanwege de symmetrie, want als je dat wil, dan moet het wel 100% in orde zijn en dat is hier zeker niet het geval. En om nog maar wat meer slakken te zoeken waar ik zout op kan leggen. Je achtergrond is wel donker, maar niet aangenaam donker (of aantrekkelijk wisselend van donkerte). Verder zie ik rechtsboven nog een heel klein stukje dat je beter weg had kunnen snijden. Ook zou ik persoonlijk wat geel weghalen uit de foto.

En nu ik genoeg "gezeurd" heb, ga ik verder waarom ik het een mooie foto vind. Dat zit hem onder andere in het standpunt: goed gekozen laag. Dat zit hem ook in de weerspiegeling die ik zie in het schaakbord. Dat zit hem ook in je technische instellingen, inclusief gebruik van statief, die zonder meer goed zijn. En tenslotte in de oorspronkelijkheid van je opname.
Voor deze reeks vind ik de struktuur in je foto nog sterker dan de ritmische herhaling van vormen.

Voor de volgende keer mag je iets doen met een trap.

Dushi

 

11-11-2013 om 23:25 geschreven door Marsje


04-11-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beau5 met gebogen lijnen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is voor mij een aangename verrassing als cursisten met een foto komen waar ik niet eens aan gedacht zou hebben. Dit is zo een verrassing. De vraag was om met ronde vormen te komen als beeldelement. Dat is je hier uitstekend gelukt. Het lijkt echter zo simpel. Maar fotograferen is niet een kwestie van een knop indrukken of een scherpe foto maken. Dat kan zelfs een kind. Maar fotografie is allereerst dingen "zien" en je hebt voor mij hier overtuigend aangetoond dat je een goed "oog" hebt. Voor de volgende keer wil ik een opname zien met "rechthoekig" als aandachtspunt. Maar om het een beetje uitdagender te maken": graag driedimensionaal en met goed gebruik van boeiend licht. Dit gaat wat verder dan de gemiddelde opdracht, maar ik wil je nog wat meer prikkelen, in de overtuiging dat je met iets moois voor de dag gaat komen.
Dushi

04-11-2013 om 14:20 geschreven door Marsje


24-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leoan met blad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de tweede serie, Leoan. In deze serie lessen proberen we de cursisten aan de hand van allerlei opdrachten te stimuleren tot het maken van betere foto's.  Hier echter stuit ik op een technische onvolkomenheid die in geen enkele reeks past.  Daarom zal ik dit keer alleen op het technische deel ingaan.
Zelfs met mijn oude ogen kan ik duidelijk zien dat het hoofdblad onscherp is.  En dat terwijl je nog wel je ISO verhoogd had om tot een betere sluitertijd te komen. Nu is een sluitertijd van 1/30ste seconde  nog steeds aan de ongemakkelijke kant als het over scherpte gaat. Toch is dat niet de reden van de onscherpte, want in dat geval had alles in de foto een beetje onscherp moeten zijn. Alhoewel je de lensopening flink dichtgeknepen hebt tot f/14 en je vermoedelijk, een en ander is mede afhankelijk van je afstand tot het blad en dat kan ik niet zien in de exifs, in dat geval een scherptediepte hebt van ongeveer 3 centimeter,  zoudat  voldoende moeten zijn, maar dat moet je wel op het goede punt scherpstellen. Het is precies dit laatste waar het vermoedelijk misgegaan is. Het ljkt of je scherpgesteld hebt op de takjes onder het blad.
Mag ik je verzoeken de volgende keer te komen met een opname die je binnenshuis maakt. Statief is toegestaan, flits niet. Plaats een aantal voorwerpen zodanig bij elkaar dat er een mooie herhaling van vormen ontstaat. En vergeet natuurlijk niet wat je in de vorige serie geleerd hebt over compositie,
Veel succes,
Dushi

24-10-2013 om 21:33 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met maisblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Eerlijk gezegd, Pancake, vind ik deze veel minder geslaagd dan eerdere inzendingen die ik van je zag. Helemaal verbazen doet me dat niet, want R&S in de natuur is heel lastig te vinden. Het blad waar je op wijst, vind ik binnen het geheel van de foto een te klein deel en bovendien zijn door het glimmen de nerven minder goed te zien. Ik zie wel een afwisseling van rode en groene elementen, maar die zijn te grillig om van een ritmische herhaling te kunnen spreken. Ik zou je willen vragen nog eens op pad te gaan, maar je nu te beperken tot een detail uit de natuur en niet met een "heel" maisveld als achtergrond. Ik ben ervan overtuigd dat je dan met een sterkere foto voor deze serie terug kunt komen. Veel succes daarbij.
Dushi

24-10-2013 om 20:28 geschreven door Marsje


19-10-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beau5 met lantaarnpaal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat lantaarnpalen gewoonlijk in rijen langs de weg staan, kiezen veel mensen ervoor om te kiezen voor een opname met een ritmische herhaling. Jij hebt de kant van de struktuur gekozen en dat is gewoonlijk een zwaardere opgave. Maar je hebt het er goed vanaf gebracht. Niet zozeer vanwege de vorm van de paal, alhoewel dat zeker geholpen heeft, maar met name vanwege de uitstekende plaatsing in het beeld die de struktuur accentueert. De omzetting naar ZW lijkt me een goede keuze. Hoogstens zie ik wat geringe artefacten aan de randen, maar daar ga ik je verder niet mee vermoeien. Het is een gevolg van een niet volledig optimale nabewerking waar de meeste mensen hier niet eens aan toekomen.
Zou je voor de volgende keer eens willen stoeien met een ronde vorm als voornaamste beeldelement?
Dushi

19-10-2013 om 02:39 geschreven door Marsje


20-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beau5 met lepels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er zit een sterke en een zwakke kant aan de foto die je inzendt. De sterke kant is, dat je heel goed gezocht hebt maar een ritmische herhaling, de lepels keurig in positie hebt gelegd, gedacht hebt aan een rustige niet-saaie achtergrond en de belichting prima onder controle hebt gehouden. De zwakke kant is, dat je je zó geconcentreerd hebt op R&S dat je wat je in de vorige serie geleerd hebt over compositie uit het oog hebt verloren. Wat me ook bevalt aan de foto, is dat je de durf hebt om dingen weg te laten. Dus geen registrerende foto van een stel lepels, maar meer nadruk op fotografische elementen als lijnen, vlakken en licht, al heb je dit laatste zeker niet uitgebuit. Dat komt wel later in de lessenserie.
Mijn vermoeden is, dat je de foto genomen hebt zonder statief. Met je sluitertijd zit je wel erg op het randje van wat wenselijk is. Als je wel gewerkt zou hebben met statief, staat je ISO waarde natuurlijk te hoog.  Een diafragma van f/10 levert gewoonlijk niet echt weinig scherptediepte op, maar gezien het gebruik van een makrolens begrijp ik je opmerking wel.
Voor de volgende keer  zie ik graag een opname met een of meer (lantaarn)palen.
Dushi

20-09-2013 om 21:52 geschreven door Marsje


12-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zus.marina met brug over spoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In de brug over de spoorlijnen valt zeker een struktuur te ontdekken. Maar ik kan helaas toch weinig enthousiasme opbrengen voor deze foto. Je zegt zelf, dat het wat druk is. Ik zou het eerder rommelig noemen. De reden is dat je vanuit een rijdende trein heel lastig een goede compositie kunt bepalen van zeken die vrij dichtbij aan je voorbijsnellen. Daar komt nog bij dat je foto vol zit met ongewenste weerspiegelingen in de ruit. Voor mij is dit niet de meest handige manier om tot goede fotografie te komen, al kan het experimenteel soms tot aardige effekten leiden. Maar dat was hier niet de opdracht. Ik ga je niet voor de derde keer vragen een brug te fotograferen. De opdracht voor de volgende keer is om een foto te maken van een trap. Maakt niet uit hoe of wat voor een trap. Begin met het zorgvuldig zoeken van een uitstekende compositie. Als je daarmee op de goede weg bent, ga je tevens letten op herhalingen (niet zo moeilijk bij een trap) en/of een boeiende struktuur. Als je helemaal niet weet hoe je dit aan moet pakken, maak je een proefopname met een beschrijving waarom je de foto zó genomen hebt en wat je vragen zijn. Dan ga ik proberen stap voor stap suggesties te geven. Maar bij een snapshot uit een rijdende trein is dat niet mogelijk.

Dushi

12-09-2013 om 03:32 geschreven door Marsje


02-09-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zus.marina met brug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laat ik beginnen dat ik respect heb voor de durf waarmee je deze foto plaatst. Toch ga ik weer wat kritische opmerkingen maken. Twee dingen moet je daarbij voor ogen houden: kritische opmerkingen wil niet zeggen dat de foto niet goed is. En als tweede: het zijn mijn opmerkingen vanuit mijn zienswijze. En ook ik heb de wijsheid allerminst in pacht.

Allereerst de positieve zaken. Ik zie twee markante balanspalen, twee duidelijke bomen, en wat minder opvallend twee weghelften en twee etages in de huizen.

Desondanks was mijn eerste gedachte: ik was ergens anders gaan staan, bijvoorbeeld pal onder een van de balanspalen, met de grootste groothoek die je hebt. Want door te kiezen voor een (beetje een) overzichtsfoto, krijg je allerlei zaken in beeld die je er eigenlijk niet goed bij wilt hebben. Links zie ik nog net een paal, die ik weggecropt zou hebben. Vervolgens een camera op een paal. Meer naar rechts een mast die zomaar ergens omhoog uit een balans opduikt. Beperking tot meer details levert in meer dan de helft van de opnames aantrekkelijker foto's op. Less is more.

Wil je nog eens een (andere( brug proberen?
Dushi

02-09-2013 om 13:56 geschreven door Marsje


21-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zus.marina met ramen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In deze foto zijn een aantal opvallende zaken te zien. Het meest opvallende is natuurlijk de overdaad aan ritmische elementen die je ons tont: de ramen, de ruitjes in de ramen, de dakpannen, de afdekking boven de muurtjes, de twee deuren, de vensterbanken. Dat is dus uitstekend gedaan. Wat me ook opvalt, is dat je niet recht voor het gebouw hebt gestaan, maar toch de lijnen keurig netjes recht hebt gezet.
In het vervolg van deze opmerkingen durf ik nog wel wat verder te gaan met een enkele noot ter stimulering. Ik weet neit wat de oorspronkelijke kleur van de muur is, maar er ligt een lichtblauwe glans over. Dit kun je beter zien als je de foto tijdelijk even donkerder maakt. Met name de lucht vind ik aan de lichte kant. Het geheel mag naar mijn smaak best een klein beetje donkerder.
De meest lastige opmerking is de vraag of dit een fotografisch aantrekkelijk beeld is. Je hebt natuurlijk het ongemak van de opdracht, maar eerlijk gezegd vind ik de foto meer registrerend dan boeiend. met registrerend bedoel ik, en ik zie dat heel veel, dat de aandacht van de fotograaf er vooral op gericht is om alles zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Voor een krant is dat uitstekend, maar zelf probeer ik na een lange weg meer creatief te werken met licht, lijnen, standpunt, kleuren/tonen en vlakken.
De volgende keer mag je op zoek gaan naar een brug. Het mag ook een detail zijn.
Dushi

21-08-2013 om 15:53 geschreven door Marsje


09-08-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zus.marina met colaflessen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alle begin is moeilijk. Wat je hier laat zien, is zeker een goede inzending voor R&S, want ik zie een keurige herhaling van patronen van doppen en flessen. En gelukkig net niet een opbouw van 4-3-2-1. Even afwijken van het te verwachten pad levert vaak boeiender foto's op en dat heb je hier goed gedaan.

Toch zijn er nog wat kleine tips ter optimalisering. Allereerst is dat het licht hier weinig indrukwekkend is. Probeer in een situatie als deze wat meer te doen met bijvoorbeeld strijklicht.

Als tweede aandachtspunt is er de compositie. Het staat erg netjes centraal in beeld en dat is niet altijd het meest aangename voor het oog. En als laatste aandachtspunt het standpunt. Ik begrijp dat je vanwege de doppen gekozen hebt voor een wat hoger standpunt, maar over het algemeen is een lager standpunt veel boeiender. Probeer dit soort zaken maar eens uit.

Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met ramen.

Dushi

09-08-2013 om 02:33 geschreven door Marsje


28-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met mijnwiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ook over deze foto heb je goed nagedacht. Zowel de technische instellingen, passend bij wat je in beeld wilde brengen, alsook de compositie. Dat bewust bezig zijn, is een uitstekende basis om steeds verder te komen in de fotografie.  Wat het hoofdonderwerp van deze reeks betreft ben je er heel goed in geslaagd om zowel de nodige ritmnische herhalingen in beeld te krijgen, alsook een aantrekkelijke grote struktuur middels enkele stevige lijnen die door het beeld lopen.  De foto is uitgevoerd met een rustige kleureenheid, maar zou het ook uitstekend doen in ZW.
Ik ben van mening dat je met deze mooie foto een prima afsluiting hebt getoond voor deze reeks. Met alle vertrouwen laat ik je doorgaan naar de reeks Dieptewerking en ik wens je daarbij veel succes toe.
Dushi

28-07-2013 om 18:06 geschreven door Marsje


13-07-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met boom
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw ben je heel bewust bezig geweest. Bij deze  niet gemakkelijke opdracht heb je het zoals verwacht  meer gekozen in de richting van een goede struktuur, want een regelmatige herhaling is in de vrije natuur niet zomaar te vinden. Het meest opvallend is natuurlijk de half open stam van de boom. Als je alleen kijkt naar de stam zou je denken, dat de boom bijna dood is, maar de talloze groene takken bewijzen het tegendeel. Je hebt de boom vol in beeld genomen en ik denk inderdaad dat het weinig zin heeft om er meer achtergrond bij te betrekken. Als je het beeld een beetje donkerder maakt, eventueel aangevuld met een extra accent op de zwarten, komt de struktuur in de foto nog wat beter naar voren. Dat apect van de afwerking is in veel gevallen niet minder belangrijk dan het moment van de opname zelf. Een nette foto die past binnen het totaal van de reeks. De volgende opdracht is geheel vrij, maar probeer liefst wel met een foto te komen die ik nog niet eerder op die manier gezien heb.
Dushi

13-07-2013 om 20:34 geschreven door Marsje


22-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pancake met huishoudtrap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het gebeurt betrekkelijk weinig dat er een foto ingezonden wordt waarbij er meer accent ligt op een krachtige struktuur dan een fraaie herhaling van patronen.  Dit is zo een uitzondering. De tweede manier waarop de foto een uitzondering vormt op de gebruikelijke inzendingen, is het feit dat het een foto is, die geplaatst wordt in ZW. Het doet me een genoegen dat ik ook op Sennet met grotere regelmaat foto’s zie verschijnen in ZW, want sommige foto’s winnen er beslist aan kracht bij. Dit is hier een voorbeeld van.  En de derde uitzondering op veel foto’s, is het gegeven dat hier sterk afgeweken wordt naar pure registratie. Hier is niet een trap gefotografeerd. Nee, hier is een foto gemaakt, waarbij de trap slechts een aanleiding was. Dat komt vooral door het ongebruikelijke , maar ook heel uitgebalanceerde standpunt.  De zeer donkere achtergrond, waarbij er opvallend genoeg geen clipping te zien is, laat alle aandacht naar de trap gaan. Mooi vind ik ook de restanten van schilderwerk op de traprtreden. Hoe langer ik naar de foto kijk, hoe boeiender ik het beeld vind.
Slechts een heel kleine technische opmerking:  het was in dit geval aan te bevelen geweest de foto te maken vanaf statief. Dan had de ISO omlaag gekund en belangrijker: de lensopening meer gesloten voor een grotere scherptediepte.
Voor de volgende keer mag je de natuur in, waarbij ik liever geen opvallende dingen zie die door mensen gemaakt zijn. En doe deze maar gewoon in kleur.
Dushi

22-06-2013 om 16:31 geschreven door Marsje


18-06-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janneke met ronde vormen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit was geen gemakkelijke opdracht, maar je hebt een goed object gevonden. Ook het gekozen standpunt vind ik in orde, zelfs naar het lijkt een beetje laag, maar in ieder geval met een mooi zicht op de prachtige zijkant van de horizontale buis. Aan de bovenkant had er m.i. est ietsje meer ruimte mogen zijn.
De foto vertoont een aantrekkelijke struktuur, alsook een zekere ritmische herhalling, alhoewel dit laatste minder naar voren komt doordat iedere buis zijn eigen weerspiegeling heeft. Het idee om te wachten tot het licht veel zachter zou zijn, is uitstekend, want reflecties oip metaal kan heel vervelend zijn in je beeld.
Ik vind dat je het netjes in beeld gebracht hebt, en wat me vooral charmeert, is dat je steeds beter gaat nadenken over de foto die je maakt. Heel klein tipje: als er meerdere lijnen parallel lopen, deze graag volledig rechtzetten. Je zit er heel dicht bij, maar net niet voor de volle 100%.
Voor de volgende keer graag iets uit de vrije natuur (niet door mensenhanden gemaakt).
Dushi

18-06-2013 om 17:35 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!