Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
17-03-2014
Beau met wintervakantie
De foto die je instuurt roept inderdaad het beeld op van een vakantiefoto. En opnieuw is het een opname uitgevoerd in ZW. Het kronkelende pad met de paaltjes voert de aandacht vanzelf naar het kruisbeeld. Die paaltjes geven zeker een ritmische, zij het weinig oorspronkelijke herhaling. Jammer is dat de lucht zo donker omgezet is en zo weinig tekening vertoont. Wellicht was kleur toch meer op zijn plaats geweest voor het contrast, want het bovendeel van de paaltjes steekt nu weinig af tegen de lucht. Een sterk element in de foto is de struktuur die ook in de sneeuw te zien is. Maar het lijkt of de algehele afwerking nogal slordig is, want een behoorlijk deel van de foto vertoont een kleine overbelichting. Ook het halve paaltje links is een slordigheid die de foto niet ten goede komt. Ik had eerlijk gezegd gehoopt op een fraaiere afsluiting van deze reeks, maar vind desondanks dat het tijd wordt om verder te gaan met de serie Dieptewerking. Ik wens je daarbij veel succes en fotoplezier. Dushi
Een oorspronkelijke opname die technisch goed is uitgevoerd. Natuurlijk zijn de ritmische herhalingen in vingers, luchtgatjes en stiksel goed aichtbaar aanwezig. Ook de achtergrond is heel rustig gehouden. De compositie is door ehet bijnsa symmetrische een tikje minder uitdagend, evenals het licht dat best meer in de richting van strijklicht had mogen gaan voor een speelser karakter.
In die zin is het voor mij niet helemaal de topper geworden waar ik op gehoopt had, maar ik was wel onder de indruk van het geheel dat je in deze lessen hebt laten zien.
Met veel plezier laat ik je doorgaan naar de serie Dieptewerking en ik heb er alle vertrouwen in dat je ook daar goed voor de dag gaat komen.
Eigenlijk is het de bedoeling dat cursisten tips probeer te geven op het beginnende pad van de fotografie, maar dit keer heb ik een enkele cursist, en daar hoor jij ook bij, waar ik vooral met bewondering kijk naar het materiaal dat ingezonden wordt. Deels zal dat komen door de gezonde zelfkritiek (“veel uitgeprobeerd, veel weggegooid”), want wie zelf de lat niet iedere keer wat hoger wil leggen, zal nooit tot boeiende foto’s komen. Door het uitgebalanceerde standpunt zijn de ronde vormen bijzonder in het oog springend. Dat is dus uitstekend gedaan. Technisch wordt dit verder ondersteund door het gekozen diafragma waardoor de ronde vormen scherp afgetekend staan tegenover de wat vagere achtergrond. Ik wil je wel uitdrukkelijk vragen om de exifs in de foto zelf te laten staan. Nu kan ik bijvoorbeeld niet zien of je een nog wijdere lensopening had kunnen gebruiken. Voor de volgende keer heb je een vrije opdracht om op zoek te gaan gaan een afsluitende “topper”voor deze serie. Dushi
Alhoewel je een wat ruime interpretatie hebt gegeven aan het begrip hek, zijnde een afrastering, meestal gemaakt van hout of metaal, stevig van constructie en openingen bevattend waardoorheen men kan kijken, is deze naar moderne maatstaven toch wel als correct te aanvaarden. Kortom: de foto is geaccepteerd voor bespreking. Je foto is opnieuw in ZW. Ritmische herhalingen zijn overduidelijk aanwezig. Mede door de nogal grijze uitvoering oogt de foto in eerste instantie een tikje saai, ware het niet dat je een heel sterk beeldend element hebt ingebouwd: het voetstuk met beeld dat zich door de beregende ruit wat wazig laat zien. Je hebt aan de zijkanten de foto precies afgesneden op de eindvlakken van de ruit. Dat is een persoonlijke keuze, al zou ik het zelf vermoedelijk net iets krapper gedaan hebben om de lengte van de afscheiding te benadrukken. Ik wil je vragen om als gunst met een allerlaatste (prachtige) foto te komen, waarbij je helemaal vrij bent in de keuze van je onderwerp. Ik zie er graag naar uit. Dushi
Je hebt goed rondgekeken en was niet tevreden met het eerste dat je tegenkwam. Dat is een goede houding, ook binnen de fotografie. Het resultaat mag er dan ook zijn. Je laat een overvloed ien aan ritmische herhalingen. Nu zou je kunnen zeggen: dat is gemakkelijk met zoveel palen, maar dan nog is het zaak om een goede compositie en evenwicht in het geheel te bepalen. Ook dat is je gelukt. Je schrijft neit of je gebruik hebt gemaakt van statief, maar ik neem het aan, gelet op de exifs. Om het af te ronden nog een tweetal tips. De eerste betreft het tijdstip. De foto is genomen aan het einde van de middag. Als er overdag een moment is waarbij je meer tegenlicht zou kunnen krijgen, zou ik dat benutten. Met name aan de linkerzijde wordt het spel van licht en donker dan nog veel boeiender. De tweede tip gaat in dezelfde richting, maar betreft nu de postprocessing. Als je bij de afwerking wat meer "pit"in het beeld brengt door te stoeien met de clarity. Als je in RAW werkt krijg je dan te zien als je de foto opent in CS6, maar eenmaal dat openingsscherm geaccepteerd volgens mij later niet meer. In Lightroom blijft deze optie op ieder moment van de bewerking behouden. Voor de volgende keer zie ik graag iets met cirkels en/of bogen. Dushi
Dat je met een ZW-opname komt, vind ik persoonlijk heel aantrekkelijk. Het heeft minder afleidende elementen en legt de volle aandacht op het geheel van lijnen en vlakken. Precies waar het hier om gaat. In deze foto valt allereerst de dieptewerking op, maar dat is niet het hoofdonderwerp van deze serie, maar de volgende reeks lessen. Even opvallend is de goede lichtbeheersing, beslist niet gemakkelijk bij een relatief donkere gang die uitmondt in het volle daglicht. En dan nu naar R&S. Ritmische herhalingen zijn er weinig of niet te zien. De rij raampjes aan de rechterzijde van de gang, maar dat springt weinig in het oog. Struktuur zit er meer in deze foto, al vind ik ook dit element niet echt imponerend. De diverse vlakken van de gang steken weinig van elkaar af, met als uitzondering het lichte uiteinde. De uitsnede vind ik wat merkwaardig. Ik uitdrukkelijk niet dat de uitsnede slecht is. Maar er zitten wat vreemde elementen in. Zo zweren sommigen bij het vertrek van lijnen uit de hoekpunten. Van mij hoeft dat niet perse, maar hier zit je er net naast. Verder zou je kunnen overwegen om de vertikele lijnen ook echt allemaal recht te zetten. Met name rechts is het verloop stevig. Evenzeer valt op dag het uiteinde van de gang niet echt centraal staat, maar ook niet op een sterk punt van de diverse compositieregels. Al met al geen slechte foto, maar wel eentje met wat aandachtspunten. Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met een hek. Dushi
De foto die je hier laat zien, past uitstekend in de reeks waar het hier om gaat. Het standpunt dat je gekozen hebt, legt een duidelijk accent op de herhalende elementen. Tevens heb je goed de compositie in de gaten gehouden. Waar je weinig aan kunt doen, is het nadrukkelijke grasveld op de achtergrond. Hierdoor komt de leuning minder vrij in beeld. Waar je wel wat aan kunt doen, is de kleurbalans. De foto is nu te blauw georiënteerd. Als je de kleurtemperatuur warmer zet, zul je merken dat ook de traptreden meer de kleur zullen aannemen van de zuil. Zo zijn er nog wat kleine verbeteringen mogelijk, maar dat valt buiten het oogmerk van deze serie lessen. Soms is het een goede oplossing om een dergelijke foto om te zetten naar ZW. In dit geval biedt dat echter vanwege de grasmat weinig soelaas. Voor deze reeks dus een uitstekende foto met wat kleine technische puntjes. Mag ik de volgende keer een foto zien met palen als hoofdonderwerp? Dushi
Laat ik beginnen om te zeggen dat ik dit een heel geslaagde foto
vind. Maar niet vanwege de symmetrie, want als je dat wil, dan moet het wel
100% in orde zijn en dat is hier zeker niet het geval. En om nog maar wat meer
slakken te zoeken waar ik zout op kan leggen. Je achtergrond is wel donker,
maar niet aangenaam donker (of aantrekkelijk wisselend van donkerte). Verder
zie ik rechtsboven nog een heel klein stukje dat je beter weg had kunnen
snijden. Ook zou ik persoonlijk wat geel weghalen uit de foto.
En nu ik genoeg "gezeurd" heb, ga ik verder waarom
ik het een mooie foto vind. Dat zit hem onder andere in het standpunt: goed
gekozen laag. Dat zit hem ook in de weerspiegeling die ik zie in het
schaakbord. Dat zit hem ook in je technische instellingen, inclusief gebruik
van statief, die zonder meer goed zijn. En tenslotte in de oorspronkelijkheid
van je opname.
Voor deze reeks vind ik de struktuur in je foto nog sterker dan de ritmische
herhaling van vormen.
Voor de volgende keer mag je iets doen met een trap.
Het is voor mij een
aangename verrassing als cursisten met een foto komen waar ik niet eens aan
gedacht zou hebben. Dit is zo een verrassing. De vraag was om met ronde vormen
te komen als beeldelement. Dat is je hier uitstekend gelukt. Het lijkt echter
zo simpel. Maar fotograferen is niet een kwestie van een knop indrukken of een
scherpe foto maken. Dat kan zelfs een kind. Maar fotografie is allereerst
dingen "zien" en je hebt voor mij hier overtuigend aangetoond dat je
een goed "oog" hebt. Voor de volgende keer wil ik een opname zien met
"rechthoekig" als aandachtspunt. Maar om het een beetje uitdagender
te maken": graag driedimensionaal en met goed gebruik van boeiend licht.
Dit gaat wat verder dan de gemiddelde opdracht, maar ik wil je nog wat meer
prikkelen, in de overtuiging dat je met iets moois voor de dag gaat komen.
Dushi
Welkom bij de
tweede serie, Leoan. In deze serie lessen proberen we de cursisten aan de hand
van allerlei opdrachten te stimuleren tot het maken van betere foto's.Hier echter stuit ik op een technische
onvolkomenheid die in geen enkele reeks past.Daarom zal ik dit keer alleen op het technische deel ingaan.
Zelfs met mijn oude ogen kan ik duidelijk zien dat het hoofdblad onscherp
is.En dat terwijl je nog wel je ISO
verhoogd had om tot een betere sluitertijd te komen. Nu is een sluitertijd van
1/30ste secondenog steeds aan de
ongemakkelijke kant als het over scherpte gaat. Toch is dat niet de reden van
de onscherpte, want in dat geval had alles in de foto een beetje onscherp
moeten zijn. Alhoewel je de lensopening flink dichtgeknepen hebt tot f/14 en je
vermoedelijk, een en ander is mede afhankelijk van je afstand tot het blad en
dat kan ik niet zien in de exifs, in dat geval een scherptediepte hebt van
ongeveer 3 centimeter, zoudat voldoende moeten zijn, maar dat moet je wel op
het goede punt scherpstellen. Het is precies dit laatste waar het vermoedelijk
misgegaan is. Het ljkt of je scherpgesteld hebt op de takjes onder het blad.
Mag ik je verzoeken de volgende keer te komen met een opname die je binnenshuis
maakt. Statief is toegestaan, flits niet. Plaats een aantal voorwerpen zodanig
bij elkaar dat er een mooie herhaling van vormen ontstaat. En vergeet
natuurlijk niet wat je in de vorige serie geleerd hebt over compositie,
Veel succes,
Dushi
Eerlijk gezegd,
Pancake, vind ik deze veel minder geslaagd dan eerdere inzendingen die ik van
je zag. Helemaal verbazen doet me dat niet, want R&S in de natuur is heel
lastig te vinden. Het blad waar je op wijst, vind ik binnen het geheel van de
foto een te klein deel en bovendien zijn door het glimmen de nerven minder goed
te zien. Ik zie wel een afwisseling van rode en groene elementen, maar die zijn
te grillig om van een ritmische herhaling te kunnen spreken. Ik zou je willen
vragen nog eens op pad te gaan, maar je nu te beperken tot een detail uit de
natuur en niet met een "heel" maisveld als achtergrond. Ik ben ervan
overtuigd dat je dan met een sterkere foto voor deze serie terug kunt komen.
Veel succes daarbij.
Dushi
Omdat
lantaarnpalen gewoonlijk in rijen langs de weg staan, kiezen veel mensen ervoor
om te kiezen voor een opname met een ritmische herhaling. Jij hebt de kant van
de struktuur gekozen en dat is gewoonlijk een zwaardere opgave. Maar je hebt
het er goed vanaf gebracht. Niet zozeer vanwege de vorm van de paal, alhoewel
dat zeker geholpen heeft, maar met name vanwege de uitstekende plaatsing in het
beeld die de struktuur accentueert. De omzetting naar ZW lijkt me een goede
keuze. Hoogstens zie ik wat geringe artefacten aan de randen, maar daar ga ik
je verder niet mee vermoeien. Het is een gevolg van een niet volledig optimale
nabewerking waar de meeste mensen hier niet eens aan toekomen.
Zou je voor de volgende keer eens willen stoeien met een ronde vorm als
voornaamste beeldelement?
Dushi
Er zit een sterke
en een zwakke kant aan de foto die je inzendt. De sterke kant is, dat je heel
goed gezocht hebt maar een ritmische herhaling, de lepels keurig in positie
hebt gelegd, gedacht hebt aan een rustige niet-saaie achtergrond en de
belichting prima onder controle hebt gehouden. De zwakke kant is, dat je je zó
geconcentreerd hebt op R&S dat je wat je in de vorige serie geleerd hebt
over compositie uit het oog hebt verloren. Wat me ook bevalt aan de foto, is
dat je de durf hebt om dingen weg te laten. Dus geen registrerende foto van een
stel lepels, maar meer nadruk op fotografische elementen als lijnen, vlakken en
licht, al heb je dit laatste zeker niet uitgebuit. Dat komt wel later in de
lessenserie.
Mijn vermoeden is, dat je de foto genomen hebt zonder statief. Met je sluitertijd
zit je wel erg op het randje van wat wenselijk is. Als je wel gewerkt zou
hebben met statief, staat je ISO waarde natuurlijk te hoog. Een diafragma van f/10 levert gewoonlijk niet
echt weinig scherptediepte op, maar gezien het gebruik van een makrolens
begrijp ik je opmerking wel.
Voor de volgende keer zie ik graag een
opname met een of meer (lantaarn)palen.
Dushi
In de brug over de spoorlijnen valt zeker een struktuur te
ontdekken. Maar ik kan helaas toch weinig enthousiasme opbrengen voor deze
foto. Je zegt zelf, dat het wat druk is. Ik zou het eerder rommelig noemen. De
reden is dat je vanuit een rijdende trein heel lastig een goede compositie kunt
bepalen van zeken die vrij dichtbij aan je voorbijsnellen. Daar komt nog bij
dat je foto vol zit met ongewenste weerspiegelingen in de ruit. Voor mij is dit
niet de meest handige manier om tot goede fotografie te komen, al kan het
experimenteel soms tot aardige effekten leiden. Maar dat was hier niet de
opdracht. Ik ga je niet voor de derde keer vragen een brug te fotograferen. De
opdracht voor de volgende keer is om een foto te maken van een trap. Maakt niet
uit hoe of wat voor een trap. Begin met het zorgvuldig zoeken van een
uitstekende compositie. Als je daarmee op de goede weg bent, ga je tevens
letten op herhalingen (niet zo moeilijk bij een trap) en/of een boeiende
struktuur. Als je helemaal niet weet hoe je dit aan moet pakken, maak je een
proefopname met een beschrijving waarom je de foto zó genomen hebt en wat je
vragen zijn. Dan ga ik proberen stap voor stap suggesties te geven. Maar bij
een snapshot uit een rijdende trein is dat niet mogelijk.
Laat ik beginnen dat ik respect heb voor de durf waarmee je
deze foto plaatst. Toch ga ik weer wat kritische opmerkingen maken. Twee dingen
moet je daarbij voor ogen houden: kritische opmerkingen wil niet zeggen dat de
foto niet goed is. En als tweede: het zijn mijn opmerkingen vanuit mijn
zienswijze. En ook ik heb de wijsheid allerminst in pacht.
Allereerst de positieve zaken. Ik zie twee markante
balanspalen, twee duidelijke bomen, en wat minder opvallend twee weghelften en
twee etages in de huizen.
Desondanks was mijn eerste gedachte: ik was ergens anders
gaan staan, bijvoorbeeld pal onder een van de balanspalen, met de grootste
groothoek die je hebt. Want door te kiezen voor een (beetje een) overzichtsfoto,
krijg je allerlei zaken in beeld die je er eigenlijk niet goed bij wilt hebben.
Links zie ik nog net een paal, die ik weggecropt zou hebben. Vervolgens een
camera op een paal. Meer naar rechts een mast die zomaar ergens omhoog uit een
balans opduikt. Beperking tot meer details levert in meer dan de helft van de
opnames aantrekkelijker foto's op. Less is more.
In deze foto zijn een aantal opvallende zaken te zien. Het
meest opvallende is natuurlijk de overdaad aan ritmische elementen die je ons
tont: de ramen, de ruitjes in de ramen, de dakpannen, de afdekking boven de
muurtjes, de twee deuren, de vensterbanken. Dat is dus uitstekend gedaan. Wat
me ook opvalt, is dat je niet recht voor het gebouw hebt gestaan, maar toch de
lijnen keurig netjes recht hebt gezet.
In het vervolg van deze opmerkingen durf ik nog wel wat verder te gaan met een
enkele noot ter stimulering. Ik weet neit wat de oorspronkelijke kleur van de
muur is, maar er ligt een lichtblauwe glans over. Dit kun je beter zien als je
de foto tijdelijk even donkerder maakt. Met name de lucht vind ik aan de lichte
kant. Het geheel mag naar mijn smaak best een klein beetje donkerder.
De meest lastige opmerking is de vraag of dit een fotografisch aantrekkelijk
beeld is. Je hebt natuurlijk het ongemak van de opdracht, maar eerlijk gezegd
vind ik de foto meer registrerend dan boeiend. met registrerend bedoel ik, en
ik zie dat heel veel, dat de aandacht van de fotograaf er vooral op gericht is
om alles zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Voor een krant is dat
uitstekend, maar zelf probeer ik na een lange weg meer creatief te werken met
licht, lijnen, standpunt, kleuren/tonen en vlakken.
De volgende keer mag je op zoek gaan naar een brug. Het mag ook een detail
zijn.
Dushi
Alle begin is moeilijk. Wat je hier laat zien, is zeker een goede
inzending voor R&S, want ik zie een keurige herhaling van
patronen van doppen en flessen. En gelukkig net niet een opbouw van
4-3-2-1. Even afwijken van het te verwachten pad levert vaak
boeiender foto's op en dat heb je hier goed gedaan.
Toch zijn er nog wat kleine tips ter optimalisering. Allereerst is
dat het licht hier weinig indrukwekkend is. Probeer in een situatie
als deze wat meer te doen met bijvoorbeeld strijklicht.
Als tweede aandachtspunt is er de compositie. Het staat erg netjes
centraal in beeld en dat is niet altijd het meest aangename voor het
oog. En als laatste aandachtspunt het standpunt. Ik begrijp dat je
vanwege de doppen gekozen hebt voor een wat hoger standpunt, maar
over het algemeen is een lager standpunt veel boeiender. Probeer dit
soort zaken maar eens uit.
Voor de volgende keer wil ik graag iets zien met ramen.
Ook over deze
foto heb je goed nagedacht. Zowel de technische instellingen, passend bij wat
je in beeld wilde brengen, alsook de compositie. Dat bewust bezig zijn, is een
uitstekende basis om steeds verder te komen in de fotografie. Wat het hoofdonderwerp van deze reeks betreft
ben je er heel goed in geslaagd om zowel de nodige ritmnische herhalingen in
beeld te krijgen, alsook een aantrekkelijke grote struktuur middels enkele
stevige lijnen die door het beeld lopen. De foto is uitgevoerd met een rustige
kleureenheid, maar zou het ook uitstekend doen in ZW.
Ik ben van mening dat je met deze mooie foto een prima afsluiting hebt getoond
voor deze reeks. Met alle vertrouwen laat ik je doorgaan naar de reeks
Dieptewerking en ik wens je daarbij veel succes toe.
Dushi
Opnieuw ben je
heel bewust bezig geweest. Bij deze niet
gemakkelijke opdracht heb je het zoals verwacht meer gekozen in de richting van een goede
struktuur, want een regelmatige herhaling is in de vrije natuur niet zomaar te
vinden. Het meest opvallend is natuurlijk de half open stam van de boom. Als je
alleen kijkt naar de stam zou je denken, dat de boom bijna dood is, maar de
talloze groene takken bewijzen het tegendeel. Je hebt de boom vol in beeld
genomen en ik denk inderdaad dat het weinig zin heeft om er meer achtergrond
bij te betrekken. Als je het beeld een beetje donkerder maakt, eventueel
aangevuld met een extra accent op de zwarten, komt de struktuur in de foto nog
wat beter naar voren. Dat apect van de afwerking is in veel gevallen niet
minder belangrijk dan het moment van de opname zelf. Een nette foto die past
binnen het totaal van de reeks. De volgende opdracht is geheel vrij, maar
probeer liefst wel met een foto te komen die ik nog niet eerder op die manier
gezien heb.
Dushi
Het gebeurt
betrekkelijk weinig dat er een foto ingezonden wordt waarbij er meer accent
ligt op een krachtige struktuur dan een fraaie herhaling van patronen. Dit is zo een uitzondering. De tweede manier
waarop de foto een uitzondering vormt op de gebruikelijke inzendingen, is het
feit dat het een foto is, die geplaatst wordt in ZW. Het doet me een genoegen
dat ik ook op Sennet met grotere regelmaat fotos zie verschijnen in ZW, want
sommige fotos winnen er beslist aan kracht bij. Dit is hier een voorbeeld van.
En de derde uitzondering op veel fotos,
is het gegeven dat hier sterk afgeweken wordt naar pure registratie. Hier is
niet een trap gefotografeerd. Nee, hier is een foto gemaakt, waarbij de trap slechts
een aanleiding was. Dat komt vooral door het ongebruikelijke , maar ook heel
uitgebalanceerde standpunt.De zeer
donkere achtergrond, waarbij er opvallend genoeg geen clipping te zien is, laat
alle aandacht naar de trap gaan. Mooi vind ik ook de restanten van schilderwerk
op de traprtreden. Hoe langer ik naar de foto kijk, hoe boeiender ik het beeld
vind.
Slechts een heel kleine technische opmerking:het was in dit geval aan te bevelen geweest de foto te maken vanaf
statief. Dan had de ISO omlaag gekund en belangrijker: de lensopening meer
gesloten voor een grotere scherptediepte.
Voor de volgende keer mag je de natuur in, waarbij ik liever geen opvallende
dingen zie die door mensen gemaakt zijn. En doe deze maar gewoon in kleur.
Dushi