Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
24-03-2016
T.a.v. Pinkellotje
Camera:
Panasonic DMC-FZ200
Lens:
17.4 mm (Max aperture f/2.8) (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/800 sec, f/2.8, ISO 160
Flash:
Off, Did not fire
Date:
March 23, 2016 3:19:26PM (timezone not specified) (18 hours, 15 minutes, 34 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 400 JPEG 109,144 bytes (107 kilobytes)
Vooreerst moeten we hier de compositie bespreken en dan zijn er toch wel enkele opmerkingen.
Als je een foto neemt is het eerste wat je gaat beoordelen, wat moet erop staan en welke positie neem ik in t.o.z. van het onderwerp. Ik vermoed en ben bijna zeker dat u fors hebt gesneden in het beeld. Deze uitsnede geeft geen mooi evenwichtig beeld. Door de krappe uitsnede wordt het voetpad hinderlijker. Onderaan is het eerste paaltje ook gesneden en had beter er volledig opgestaan, zelfs met wat ruimte.
Bij de opzet om dit fietsrek te fotograferen heb je niet nagedacht over hoe deze in beeld te brengen, hoe krijg ik diepte in het beeld en kan ik hier dan nog enig verhaal in brengen ook?
De foto toont een goede scherpte maar geen DoF of scherpte verloop op het fietsrek.
Voor je volgende opdracht zou ik graag een foto zien met met ritme en structuur en een goede compositie, vooral daar zal je moeten naar kijken en je vorige lessen indachtig zijn.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/400 sec, f/4.5, ISO 200
Flash:
none
Date:
January 22, 2016 10:51:25AM (timezone not specified) (27 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 781 JPEG 432,364 bytes (422 kilobytes)
De nieuwe opdracht heb je begrepen en naar beste vermogen uitgevoerd. De foto is genomen in de late voormiddag. Hierdoor heb je niet kunnen profiteren van de morgen- of avondzon die nu een prachtig strijklicht op de stammen kan projecteren.
Je aanzet om de dreef te fotograferen in de linkerhoek is een goede keus. Je laat echter het einde met gebouw pal in het midden terechtkomen. In de lessen compositie kan je zien dat dit best gebeurd op een sterk punt, hier linksboven.
Natuurlijke kleuren, een iets meer gestoken scherpte is mogelijk bij een diafragma f 6.3.
Voor je volgende opdracht had ik graag een ritme en structuurfoto die baadt in strijklicht, dus bij zonsopgang of ondergang.
Een goed hulpmiddel om de richting van het strijklicht en wanneer de zon onder of opkomt in je buurt vind je via deze app.http://photoephemeris.com/
Auto exposure, Program AE, 1/250 sec, f/4.5, ISO 100
Flash:
none
Date:
November 12, 2015 2:12:50PM (timezone not specified) (21 hours, 12 minutes, 16 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 661 JPEG 367,899 bytes (359 kilobytes)
Een goede compositie, deze beginnende structuur voor een steiger of aanlegplaats.
Ritme en structuur zijn duidelijk aanwezig. De geleiding van het oog werkt wel een beetje tegen de normale leesrichting die van links naar rechts loopt en hier tegengesteld is. Hierdoor mist de foto een zekere harmonie en rust.
Het diafragma had hier best wat meer gesloten mogen zijn (f11 bv.) om een meer complete scherpte te hebben. Natuurlijke kleuren.
Een volgende opdracht, de bomen zijn nu kaal, het licht kan hier mooi spelen op de stammen. Dus verwachten we een mooie foto hiervan vol met ritme en diepte.
Auto bracket exposure, Aperture-priority AE, 1/500 sec, f/9, ISO 800, Compensation: +1
Flash:
Off, Did not fire
Date:
October 31, 2015 3:44:02PM (timezone not specified) (1 day, 18 hours, 31 minutes, 12 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
749 × 800 JPEG 454,372 bytes (444 kilobytes)
Ritme, structuur en natuur mooi samengebracht in dit beeld zoals aangegeven was in je opdracht.
De combinatie van ritme en structuur goed toegepast. De donkere schaduwlijnen tussen de tressen in de diagonaal laten lopen. Mooi belichte structuur van de haren in natuurlijke kleuren. Het gekozen kader in een vierkant versterkt het geheel.
Daar je een goed begrip hebt van ritme en structuur in het detail, geef ik je nu als opdracht een foto te maken om beide te verenigen in een groter geheel. Architectuur, met mensen, dieren of wat je het beste ligt.
Auto exposure, Not Defined, 1/125 sec, f/9, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A AF Area Mode: Single Area
Date:
October 25, 2015 3:50:16PM (timezone not specified) (7 hours, 55 minutes, 47 seconds ago, assuming image timezone of 4:18 ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+04:18
File:
800 × 530 JPEG 140,851 bytes (138 kilobytes)
Bij het bekijken van deze foto had ik toch geen super gevoel. Bij je sessie compositie hebben ze zeker gesproken om de hoeken te benutten. Dit doe je wel hier bij dit gebouw maar op een niet harmonische manier.
Het ritme van de ramen wordt onderbroken door de deur maar direct aan het begin van de leesrichting van je foto. Ook nog achteraan je foto een beetje rechttrekken.
Scherpte en kleur zijn wel goed, evenals het idee van je compositie maar toch maar de harmonie in het beeld behouden.
Als volgende opdracht nu een foto in de natuur waar je toch aandacht gaat besteden aan wat ik je meegeef via bovenstaande. Bijgevoegd een bewerking van je foto met wat ik bedoel.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/400 sec, f/4.5, ISO 80
Flash:
Off, Did not fire
Date:
October 4, 2015 1:51:00PM (timezone not specified) (2 hours, 29 minutes, 38 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 197,002 bytes (192 kilobytes)
Prachtige architectuurfoto waar je het driedimensionale mooi hebt verwezenlijkt.
Een goede en sterke compositie door een deel van het gebouw vooraan te zetten om zodoende diepte te creëren. De gebogen lijnen van het gebouw maakt er een aantrekkelijk geheel van.
Een goede scherpte over het geheel met een sterker accent op de voorzijde van het gebouw. Uitstekend belicht en de ramen vormen hier een goede structuur in het beeld.
Bedankt voor het insturen van een mooie reeks foto's.
Je hebt deze sessie met succes doorlopen en je kan nu aankloppen bij Dieptewerking, collega Digiwill.
Dit lijkt wel meer op chaos dan op ritme maar er zit een mooi structuur in deze chaos en ten slotte heeft het ook ritme.
Compositie vind ik wel iets hebben met het gras scherp op de voorgrond en de rustige achtergrond van de zee en de lucht. Deze achtergrond geeft de volle aandacht aan het gras.
Mooie scherpte en natuurlijke kleuren, aandacht voor een horizontale zee. Bovenaan de foto enkele donkere vlekken die toch wel wat storen. Steeds aandacht besteden aan een complete afwerking.
Voor uw volgende opdracht, trek eens door de straten de stad in en zoek het ritme op, een markt bv?
Auto exposure, Not Defined, 1/2,000 sec, f/8, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A AF Area Mode: Single Area
Date:
September 28, 2015 1:26:10PM (timezone not specified) (7 hours, 30 minutes, 46 seconds ago, assuming image timezone of 4:18 ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+04:18
File:
800 × 530 JPEG 143,687 bytes (140 kilobytes)
Bruggen slaan, bruggen bouwen tussen gemeenschappen. Steeds een moeilijk gegeven.
Voor ritme kon je bijna geen beter onderwerp kiezen dan deze brug. Bruggen hebben steeds symmetrie, zowel lans de voorzijde als de zijkant. Je hebt gekozen voor een frontale foto en dan moet de symmetrie echt kloppen en deze wijkt enig sinds af in dit beeld. Dus in ’t vervolg daar goed naar kijken.
Het ritme wordt mooi gevormd door de brugspijlen en het touwwerk. Dit heb je goed opgemerkt.
Scherpte, belichting en kleur zijn zeker in orde. Positie van je camera, deze had je misschien nog lager t.o.z. van het wegdek kunnen plaatsen voor een nog spannendere foto. Zodat je opkeek naar deze brug.
Ik merk dat architectuur je wel ligt, daarom voor je volgende opdracht een gebouw of reeks gebouwen met een mooi accent in de verte.
Uitstekend voorbeeld van ritme en structuur. Een prachtig zijlicht zorgt hier voor mooie contrasten in de vlakken, de schaduwen worden mooi geaccentueerd.
De compositie bij deze foto geeft me een enorm goed gevoel. De beeldopbouw volgens de regel van derden, gebogen lijnen die vertrekken uit één punt.
Een technisch mooi zwart/wit waar we van wit tot zwart vele nuanceringen kunnen ontdekken. Overbelichting of dichtgelopen zwart zijn niet te bespeuren
Daarom dit prachtig grafische beeld als voorbeeld.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/500 sec, f/5.6, ISO 160, Compensation: -0.33
Flash:
Off, Did not fire
Date:
September 21, 2015 4:16:18PM (timezone not specified) (1 day, 20 hours, 5 minutes, 5 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
655 × 1,024 JPEG 413,214 bytes (404 kilobytes)
Twee in feite drie elementen en toch geven ze een dynamiek aan het beeld zodat je van ritme kan spreken.
De antenne vooraan, de vuurtoren en in de verte de windmolen geven een mooie diepte aan het beeld en leiden je oog door het beeld.
Enkele aanpassingen heb ik doorgevoerd die naar mijn mening het beeld versterken.
Vooreerst de planten vooraan, deze zijn zeer storend en eisen aandacht op die ze niet verdienen. Daarna heb ik de antenne op de lijn van de gulden snede geplaats, dit is niet de regel van derde.
Als laatste de foto opgeklaard en de horizon eveneens op 1/3 geplaats, de stoep eraf om het beeld maximaal te versterken.
Als tweede foto, trek eens de natuur in en probeer ritme en structuur te verenigen.
Een ritme en structuur foto die je direct aanspreekt, door je keuze van onderwerp met de ribben van deze waaier die dan ook nog zelf een ritme hebben per rib, dit heb je hier zeer goed aangepakt.
De compositie heb je mooi in het oog gehouden door de 2/3 regel te benutten en daar de ribben samen te laten komen. De rode kleur die van licht naar donker gaat creëert een diepte en interessant beeld. Ook de kromming van de ribben draagt bij tot deze harmonische foto die een prachtig geheel vormt.
Een foto met veel smaak gebracht.
Daar ik merk dat je veel gevoel hebt voor ritme en structuur zou ik een beeld willen zien met mensen of dieren waar het ritme eruit springt. Dit is in deze bespreking nog niet gevraagd maar ik denk dat het voor jou een mooie uitdaging vormt.
Geregeld probeer ik hier voorbeelden te posten gemaakt door onze leden. Dushi die we hier kennen als gerenomeerd straatfotograaf heeft ook nog vele andere pijlen op zijn boog.
Hier dus een voorbeeld van uitstekende structuur- en textuurfotografie.
Camera:
Nikon D750
Lens:
150 mm f/2.8 (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/2.8, ISO 110
Flash:
Off, Did not fire
User Comment:
TEL 789-9987
Date:
August 15, 2015 5:36:06PM (timezone not specified) (1 month, 2 days, 19 hours, 56 minutes, 25 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
Door het zijlicht dat vanaf de zijkant op een onderwerp valt, de wijziging van kleur en de dikke gebogen lasnaad krijgt deze structuur- of textuurfoto een mooie driedimensioneel voorkomen. Hier zorgt het licht, de compositie van de verkleuring in de roest en de gebogen lijnen voor een mooi voorkomen en interessant beeld.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/6.3, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
September 11, 2015 2:27:39PM (timezone not specified) (1 day, 19 hours, 44 minutes, 26 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 683 JPEG 446,905 bytes (436 kilobytes)
Bij compositie ga je proberen orde te brengen in wat je laat zien. Dus eerst goed nadenken vooraleer af te drukken. Dit is hier duidelijk te zien dat je aandacht bestede aan je compositie.
Je hebt niet direct een element om op een sterk punt te zetten. Wel heb je de lijnen goed benut die je in de diagonaal van linksonder naar rechtsboven hebt geplaatst. Samen met de kleurrijke beelden levert dit een aangenaam kijkstuk op.
Het ritme vinden we dan terug in de bogen en kleurrijke beelden.
Ik denk dat je ritme in het beeld goed aanvoelt, daarom als nieuwe opdracht een foto van een structuur. Laat hier vooral licht en kleur een hoofdrol spelen.
De opdracht heb je duidelijk goed begrepen. Details zijn heel belangrijk voor een goede foto, daar is veel winst uit te halen en dat heb je goed bekeken met dit beeld. Buiten een mooie compo en het ritmisch gegeven van de plant heb je ook een mooie dof gelegd in het beeld.
Ook de leegte in een foto is belangrijk, zoals de stilte in een gedicht.
De belichting is op het randje bij enkele van de witte bloepmjes, hierdoor krijg je een indruk van verminderde scherpte. De bloempjes zijn dan ook extra klein om met een telelens te vatten. Hier zou je beter wegkomen met een macrolens. Ik ken je fototoestel wel onvoldoende om te weten dat de lens verwisselbaar is en of macro-lenzen hiervoor beschikbaar zijn.
Nu je nieuwe opdracht: architecten zijn meesters in het beheersen van ritme en structuur. Probeer dit ritme te vatten maar breng ook veel structuur mee in een creatieve foto. Kijk eens naar boven, binnen of buiten een gebouw, ook naar beneden kijken kan verrassende beelden opleveren. Veel succes hiermee. Ook hier benut de diagonalen en behoud je aandacht op een mooie compositie.
Dreven zijn een mooi resultaat van ons cultuurlandschap. Ze omzomen waterwegen en verbinden bossen, omzomen velden en vormen de toegang tot onze kastelen.
Zulk een dreef, zoals hier met water is een dankbaar onderwerp om het te gebruiken in een ritmisch beeld. Dit door de regelmaat van dezelfde bomen, zo ver als het oog reikt. Dit maakt de gelegenheid om er veel diepte in te brengen.
In de foto heb je dit allemaal begrepen en er zelfs een dubbele compositie van drie rijen bomen en een kanaal van gemaakt. De foto heeft daardoor een mooie diepte. Ook de overal scherpte met een f:8 is hier een goede keuze.
Wanneer u nog zulke foto’s maakt kan je nog rekening houden met de basis gegevens van compositie. U verdwijnpunt op een sterk punt (rood punt) laten uitkomen en de lijnen in één of meerdere hoeken laten vertrekken (groene punten). Hier kan je nog terugvallen op de denkbeeldige lijn van de boomstammen. Even terug kijken naar je laatste foto in compositie en je ziet wat ik bedoel.
Bij een zw/w mag ook meer contrast. Daar moet je niet bang zijn dat de lucht helderder wordt. De elementen moeten duidelijker tegen elkaar afsteken.
In je volgende opdracht, deze gaat over architectuur, zou ik graag ritme zien maar ook de basisregels van compositie.
Heel simpel: ritme met onderbreking in een correcte compositie was de opdracht. Foto’s met ramen, potloden, lepels of wasknijpers staan al voldoende op het blog dus moest ik iets anders bedenken. Uiteindelijk vond ik de tuintafel geschikt omdat er ritme en structuur in zit. Vervolgens geraniumblaadjes in een ritme erop gelegd met als onderbreking een bloem op de sterke plaats.
Een stukje bloemschikken dat hier mooi uitpakt. Ritme en structuur samen gebracht in één beeld.
De groene geraniumblaadjes steken mooi af tegen de houten structuur, met ook nog een ritme van horizontale lijnen. Hier heb je dan de klimopblaadjes mooi gedrapeerd in een sterke diagonale lijn.
De kers op de taart en in een complementaire kleur de bloem in magenta versus de groen blaadjes en op een sterk punt.
Hier is weinig op af te dingen buiten enkele steeltjes van de klimopblaadjes die je nog zou kunnen verwijderen om het als geheel te presenteren. De horizontale lijnen nog beter in het oog houten. Bv de bovenste plank wijkt iets af.
Je foto heeft een mooie scherpte ondanks de lage snelheid van 1/60sec (gewerkt op statief? Is de beste manier), natuurlijke kleuren en volledig passend in de opdracht.
De volgende opdracht:
Benut eens de functie A van je fototoestel, dus diafragma voorkeuze. Je hebt een uitstekende lens zie ik die je in tele kan benutten tot 215mm. Maak eens een drietal foto’s op 215mm van hetzelfde onderwerp. Een ritmisch geheel dat je van een bepaalde afstand fotografeerd met je telelens. Je zal een ritme proberen te fotograferen op bv 200mm en de beste scherpte selecteren door je diafragma aan te passen.
Kijk ook eens naar deze link voor een beetje meer uitleg over het diafragma.
4.3-215 mm f/2.8-6.3 Shot at 215 mm Digital Zoom: 2× (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/250 sec, f/6.3, ISO 640
Flash:
Off, Did not fire
Date:
August 30, 2015 4:49:06PM (timezone not specified) (17 hours, 8 minutes, 28 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 456,927 bytes (446 kilobytes)
Mooie verzorgde opname, goede scherpte, belichting en natuurlijke kleuren. Ook de DoF is in orde met een achtergrond van een blad dwars gelegen maar niet storend.
Je hebt hier gekozen om het beeld te vullen met repeterende bladeren van een varenplant.
Een goede keuze omdat deze plant er zich echt toe leent. Om deze bladtakken in beeld te brengen had je misschien ook kunnen kiezen om de hoofdbladnerf dwars van de ene naar de andere hoek te laten lopen. Het mooist van linksonder naar rechtsboven.
Zulke foto kan echt mooi zijn, hij kan ook wat saai overkomen. Daarom kan je ook proberen om het ritme te doorbreken met een aandachtspunt op een sterk punt (zie je vorige lessen compositie).
Zo heb je dus je volgende opdracht vast. Ritme en compositie samen in één beeld. Het onderwerp zelf daar ben je vrij in.
Met structuurfotografie kan je prachtige combinaties creëren. Dit toont ons lid Thuis (Nicole) hier op voortreffelijke wijze. Een bijna abstracte foto met een mooie lijkmatige structuur en met de kers op de taart een prachtig verloop van complementaire kleuren.
Complementaire kleuren zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleuren cirkel. Zoals Blauw tegenover oranje welk vooral in de schilderkunst werd toegepast.
De foto is dan ook dan ook van goede scherpte, uitstekend belicht met heldere kleuren.
Door het ritme van de balken en de structuur van het geheel.
Camera:
Olympus E-M1
Lens:
Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4 SWD Shot at 20 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/4,000 sec, f/4, ISO 200
Flash:
On, Did not fire
Focus:
Single AF; S-AF, Imager AF
Date:
June 27, 2015 3:25:56PM (timezone not specified) (1 month, 21 days, 21 hours, 32 minutes, 27 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
Compositie is proberen orde te scheppen in de chaos. Wat je zeker mooi is gelukt hier.
De ganse opstelling is mooi gekaderd zonder storende elementen en bouwt een hoogtepunt op naar de wagens bovenaan de constructie. Daarom moet de scherpte ook daar gelegd worden.
Een goed voorbeeld van het gebruik van ritme en structuur via het kikkerperspectief en zonder dat het beeld eentonig wordt. Een goed evenwicht tussen de structuur en de mooie lucht.
Verder heeft de foto een mooie scherpte op het hoofdonderwerp, ondanks een diafragma van f:4 en goede belichting naar de lucht toe.
Voor je volgende opdracht zou ik graag een foto zien met ritme en structuur in de natuur.