Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
09-07-2016
T.a.v. vdof
Camera:
Nikon D5100
Lens:
Tamron AF 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B016) Shot at 44 mm
Exposure:
Auto exposure, Not Defined, 1/250 sec, f/8, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A, at 1.7m, with a depth of field of about 46cm, (from about 20cm before the focus point to about 26cm after) AF Area Mode: Auto-area
Date:
July 7, 2016 3:10:02PM (timezone not specified) (1 day, 4 hours, 15 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
Time Zone Offset:
+00:00
File:
1,024 × 678 JPEG 340,902 bytes (333 kilobytes)
Ritme en structuur zijn op een mooie manier aanwezig in dit beeld. Het touw rek maakt een mooie diagonaal door het beeld. Onderaan had u misschien nog iets meer van het rek kunnen laten zien, je diagonale lijn zou iets verschuiven maar het gehele rek zou erop staan.
Het beeld heeft een goede scherpte en natuurlijke kleuren. Een minpuntje zijn de afgesneden body’s van de mensen links op het einde van het rek. Deze maken het beeld onrustig. Soms is het best even te wachten alvorens de knop in te drukken. Deze mensen verplaatsen zich toch eens.
Fotografie is dikwijls de tijd nemen en geduld om het beeld op te bouwen. Dit gaat niet altijd samen met een toeristisch bezoek en laat dat nu de situaties zijn dat we de meeste foto’s nemen.
Ik merk dat u weet waarover gesproken wordt wanneer we het hebben over ritme en structuur. Daarom nu een opdracht waarin u het ritme mooi gaat kadreren en dit zonder storende elementen die dit ritme dan weer zou breken.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/15 sec, f/4.5, ISO 125
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 9, 2016 2:07:20PM (timezone not specified) (2 days, 17 hours, 18 minutes, 13 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,045 × 585 JPEG 128,467 bytes (125 kilobytes)
Bij elke foto gaan we ons bijna altijd afvragen waaraan moet een goede foto voldoen. Volgens mij vooreerst moet hij aanspreken, iets vertellen en de aandacht vasthouden.
Daarna zal hij technisch beoordeeld worden, scherpte, compositie en belichting enz…
Wat laat je hier zien, een architectuurfoto met typische kenmerken zoals de bakstenen structuren van grootse en imposante gebouwen tussen beide wereldoorlogen en nog wat verder gezet door het vooroorlogs Duitsland.
Je foto laat dus reeds structuur zien vooral rechts in de licht geglazuurde bakstenen, ook de tegelvloer en het glasraam op het einde. Ritme heeft de foto zeker en vinden we terug in de rechtse zuilen en het zonlicht dat valt door een reeks glasramen. Deze beide leidt ons oog mooi naar de deur en glasraam op het einde wat een goede diepte creëert.
Nog enkele aandachtspunten zoals het perspectief rechttrekken. Ik merk dat je in Paintshop Pro werkt, op blz 101 vind je een methode.
De pilaren rechts onderaan had je ook misschien beter uit de hoek laten vertrekken.
Je hebt nu getoond dat ritme en structuur belangrijk is in een foto en dat je er oog voor hebt. Je kan nu de lessenreeks voortzetten bij Digiwill met diepte. Je aanmelden en het zelfde systeem als voor de vorige reeksen.
Nog veel plezier met uw fotografie, vragen kun je steeds stellen.
Auto exposure, Aperture-priority AE,1/320 sec, f/4, ISO 100
Flash:
none
Date:
May 27, 2016 2:15:51PM(timezone not specified) (2 hours, 43 minutes, 38 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 795JPEG 430,852 bytes (421 kilobytes)
Hier ben je mooi geslaagd in de opdracht om bijna stedelijk een beeld te maken met veel ritme en diepte.
Het ritme in de foto vinden we terug in de vooruitspringende huizenblokken, gebogen ramen, aan de andere zijde vinden nog lantaarnpalen en de schaduwen. Al deze ritmische vormen leiden ons uiteindelijk naar de diepte. Met een gebouw op een sterk punt. Ook belichting en scherpte zijn in orde.
Voor de volgende opdracht wil ik je vragen om naar beneden te kijken, naar de grond en hier een onderwerp te zoeken met veel structuur maar zeker ook ritme en diepte in het beeld. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/100 sec, f/5.6, ISO 200, Compensation: +0.33
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 24, 2016 3:56:43PM (timezone not specified) (4 hours, 34 minutes, 1 second ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
804 × 450 JPEG 149,889 bytes (146 kilobytes)
Het idee om hier in deze steunberen van de kerk ritme te zoeken is goed opgemerkt. Echter door de compositie die u hier vormt, maak je dat het ritme dat er wel degelijk inzit in het gebouw er niet uithaalt.
Vooreerst heb je je kader gekozen in het midden van deze uitspringen steunberen. Beter had u de benedenhoek van het gebouw kunnen plaatsen in de linkerbenedenhoek van de foto.
Daarna uw positie verbeteren door de hoek tussen en jou fotoapparaat en de muur te verkleinen aan de linkerzijde.
Hierdoor schep je dan diepte en als je nu nog een huis of muur in de verte had die een rechte hoek vormde met het origineel, had je een mooie ritmische foto met veel diepte.
Als volgende opdracht neem je dit allemaal in gedachte voor een prachtig ritmisch beeld met veel diepte.
De opdracht uitgevoerd zoals gevraagd, met een klein diafragma van f:5,6 en een verloop van scherp naar vervaagd over de bloemen.
De scherpte waar ze moet zijn is niet helemaal optimaal in uw beeld. Mogelijke oorzaken, er was beweging van de bloemen door wind, de focus ligt niet op de juiste plaats = de bloem die u scherp wou. Best is deze onderwerpen fotograferen met een statief. Indien geen statief bij zich kan u ook twee foto’s achter elkaar nemen, uw handen zijn meestal stabieler bij de tweede foto.
Bij de compo had de linkse bloemen hoger in het beeld kunnen staan, weet u nog de regel van 1/3? Daardoor zou de bloem onderaan niet afgesneden zijn.
Voor uw nieuwe opdracht zou ik graag een dubbel ritme zien. ‘t Is te zeggen een ritme bij twee van elkaar verschillende onderwerpen. Hou de compositie goed in de gaten, bv een ritme als achtergrond, het tweede ritme geplaatst op een sterk punt.
De vraag was “waar je een element aan het beeld voegt dat vreemd is aan het ritme”, dit vind ik niet terug in dit beeld.
Als ritme heeft u gekozen voor het ritme van de spijlen van een gebedsbank in een kerk, dit ritme zet zich door in de schaduwen op het rode velours van de knielbank.
Het hoofdonderwerp vinden we terug op een sterk punt in het beeld. Daarbij vindne we nog ritme in de zwart / wit tegels op de vloer waar ons oog geleid wordt naar twee stoelen.
Minder aan dit beeld zijn de zwart dichtgelopen plaatsen onderaan en bovenaan in het beeld. Graag daar aandacht aan besteden in het vervolg.
Het ritme in het beeld heeft u onder de knie en ik verwijs u graag door naar de lessen diepte.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/2,500 sec, f/5.6, ISO 12800, Compensation: -5/3
Flash:
none
Date:
April 8, 2016 2:15:13PM (timezone not specified) (4 days, 21 hours, 22 minutes, 31 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
650 × 488 JPEG 48,607 bytes (47 kilobytes)
Mijn vraag was voor uw volgende opdracht dat ik een ritme zou willen zien waarbij in het begin de scherpte is geplaats en vervolgens in de diepte de foto vervaagd. Hier ben je zeer goed in geslaagd.
Met een tele- of macrolens is dit geen al te grote moeilijkheid, als je maar op de juiste plaats scherp stelt. Ook het dubbele ritme in uw foto is goed gekozen, witte en zwarte toetsen.
Het is wel een goede oefening maar niet direct een foto met “wauw” gevoel.
Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritmische foto zien met op een sterk punt (zie lessen compositie) waar je een element aan het beeld voegt dat vreemd is aan het ritme. Zie bv. de foto van de silo met een extra ritme door de brandladder of de appartementen met rode parasol.
Auto exposure, Aperture-priority AE,1/60 sec, f/6.3, ISO 200, Compensation: +1
Flash:
none
Date:
March 31, 2016 3:20:28PM(timezone not specified) (10 days, 21 hours, 45 minutes, 4 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
931 × 750JPEG 394,180 bytes (385 kilobytes)
Deze zal wel voldoen voor ritme, maar springt er niet direct uit als "wauw" ... Nu, geen probleem, in eerste instantie is het al goed als je je bewust bent van het feit dat je aandacht krijgt voor ritme bij het maken van beelden ... Je zult er wel in groeien en Rome en Parijs waren er ook niet op één dag.
De rechterhoek gebruikt om het ritme te starten, je F/6.3 maakt dat alle latjes scherp zijn. De instelling van je diafragma gebruik je om het scherpte verloop in te stellen.
Voor je volgende opdracht zou ik eens kijken om ritme in de stad te ontdekken, dezelfde huizen, ramen of andere onderwerpen. Ook eens er eens aan denken dat een foto een verhaal moet vertellen.
“Hierbij een poging om zowel structuur als ritme vast te leggen, én op de compositie te letten. Wat ik wilde vragen,eigenlijk wilde ik de scherpte vanaf de 2e boom en zo verder steeds "vager" te krijgen, dat kreeg ik niet voor elkaar.....”
De juiste instellingen om aan macro fotografie te doen. Wil je een bloem afzonderen of een insect, je instellingen van de driehoek ISO 200, snelheid 1/800sec en vooral het diafragma opening op zijn grootst F/2.8 zijn hiervoor in orde.
Wil je echter iets meer scherpte in de diepte, bv. ook de tweede boom. Dan ga je werken met het diafragma opening, deze mag kleiner dit door een hoger F getal naar bv 4.0 of 5.6 zodat de onscherpte verder ligt. Het effect zal natuurlijk beter zijn met kleinere voorwerpen op kleinere afstand van elkaar.
Bij F/2.8 loopt de scherpte bv. van 4.5 tot 6m, bij F/11 loopt deze bv. op van 3 tot 15m. Dit zijn bv. waarden bij een lens van 50mm. Ook je telelens gaat hier dan een rol spelen.
Gebruik daarom je camera op de A-stand, het diafragma tussen 2.8 en 5.6 tot f/8 met jouw camera, afhankelijk hoe diep je de scherpte wil.
Deze instellingen met je telelens zou je eens moeten toepassen in de architectuurfotografie. Eens de stad in en een foto insturen waar je bovenstaande toepast. Vooral kijken naar dicht opeenvolgende objecten. Met je telelens op bijna maximum van 300mm zal je de objecten dichter bij elkaar kunnen trekken, zoals bij deze bomen.
Overzichtelijk beeld waar je gebruik maakt van ritme gevormd enerzijds door de spijlen van de poort en anderzijds door de slippen in de muur verder door. Ook oog gehad om je beeld te positioneren in de rechterbenedenhoek.
Voor oefening is dit natuurlijk een uitstekend onderwerp maar alles bij elkaar weinig zeggend. Mede door je keuze om algemene scherpte te bekomen door een kleiner diafragma van F/11. In dit beeld is daar niets mis mee.
Nu over het standpunt dat je hier kan innemen. Om het gevoel van diepte te benadrukken had je ook nog een haaks gedeelte in de verte van de muur kunnen meenemen. Natuurlijk als het in harmonie is met de rest van uw beeld.
Voor je volgende opdracht dacht ik aan een foto met de voorjaarsbloemen die nu overal opduiken zoals bv. tulpen. Hier denk ik dan om meer scherpte / diepte in je beeld te brengen. Vooraan is het beeld scherp en verder door wazig.
Misschien zou je een bed van deze voorjaarsbloemen kunnen opzoeken en dan met de A functie van uw toestel met een groter diafragma bv. F/5.6 de voorste bloemen scherp op het beeld te zetten en deze verder in het beeld mooi laten vervagen.
Een compositie is het ordenen van beeldelementen tot een evenwichtig geheel. Hier ben je daar goed in geslaagd om via een ritme ( de schilderijen en marmer elementen in de muur) te gebruiken om de aandacht te vestigen in de verte op het altaar. Hier toon je dat je het ritme in de architectuur weet toe te passen.
Enkele storingen in het beeld die je kan verhelpen met een fotobewerkingsprogramma. De algehele scherpte van het beeld, het rechttrekken van de verticale lijnen en een licht ophelderen van het beeld. U mag me steeds een verbeterde versie toesturen, dan plaats ik de verbetering op het blog.
Voor uw volgende opdracht zou ik een ritme willen zien waarbij in het begin de scherpte is geplaatst en vervolgens in de diepte de foto vervaagd.
Manual exposure, 1/100 sec, f/6.3, ISO 200, Compensation: +4/3
Flash:
none
Date:
March 24, 2016 12:27:04PM (timezone not specified) (6 days, 22 hours, 41 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 685 JPEG 319,407 bytes (312 kilobytes)
Ritme kan je zien als vorm van herhaling, van wederkerend patroon .... Je kan ritme gebruiken om een gans beeld te vullen of zoals hier een gedeelte.
Het is de bedoeling dat een beeld met ritme rust geeft wat hier wel niet het geval is, we moeten zoeken naar het rustpunt in deze foto, dit is hier niet zo. Door het warrig geheel en de verschillende bloemdelen die bijna even scherp zijn (f/6.3).
Voor uw volgende opdracht zie ik graag een beeld waar je een mooi scherpte verloop krijgt. Het hoofdonderwerp scherp op een sterk punt en dan in de diepte een verloop dat het ritme aangeeft en een vervagend effect.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/800 sec, f/2.8, ISO 160
Flash:
Off, Did not fire
Date:
March 23, 2016 3:19:26PM (timezone not specified) (18 hours, 15 minutes, 34 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 400 JPEG 109,144 bytes (107 kilobytes)
Vooreerst moeten we hier de compositie bespreken en dan zijn er toch wel enkele opmerkingen.
Als je een foto neemt is het eerste wat je gaat beoordelen, wat moet erop staan en welke positie neem ik in t.o.z. van het onderwerp. Ik vermoed en ben bijna zeker dat u fors hebt gesneden in het beeld. Deze uitsnede geeft geen mooi evenwichtig beeld. Door de krappe uitsnede wordt het voetpad hinderlijker. Onderaan is het eerste paaltje ook gesneden en had beter er volledig opgestaan, zelfs met wat ruimte.
Bij de opzet om dit fietsrek te fotograferen heb je niet nagedacht over hoe deze in beeld te brengen, hoe krijg ik diepte in het beeld en kan ik hier dan nog enig verhaal in brengen ook?
De foto toont een goede scherpte maar geen DoF of scherpte verloop op het fietsrek.
Voor je volgende opdracht zou ik graag een foto zien met met ritme en structuur en een goede compositie, vooral daar zal je moeten naar kijken en je vorige lessen indachtig zijn.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/400 sec, f/4.5, ISO 200
Flash:
none
Date:
January 22, 2016 10:51:25AM (timezone not specified) (27 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 781 JPEG 432,364 bytes (422 kilobytes)
De nieuwe opdracht heb je begrepen en naar beste vermogen uitgevoerd. De foto is genomen in de late voormiddag. Hierdoor heb je niet kunnen profiteren van de morgen- of avondzon die nu een prachtig strijklicht op de stammen kan projecteren.
Je aanzet om de dreef te fotograferen in de linkerhoek is een goede keus. Je laat echter het einde met gebouw pal in het midden terechtkomen. In de lessen compositie kan je zien dat dit best gebeurd op een sterk punt, hier linksboven.
Natuurlijke kleuren, een iets meer gestoken scherpte is mogelijk bij een diafragma f 6.3.
Voor je volgende opdracht had ik graag een ritme en structuurfoto die baadt in strijklicht, dus bij zonsopgang of ondergang.
Een goed hulpmiddel om de richting van het strijklicht en wanneer de zon onder of opkomt in je buurt vind je via deze app.http://photoephemeris.com/
Auto exposure, Program AE, 1/250 sec, f/4.5, ISO 100
Flash:
none
Date:
November 12, 2015 2:12:50PM (timezone not specified) (21 hours, 12 minutes, 16 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 661 JPEG 367,899 bytes (359 kilobytes)
Een goede compositie, deze beginnende structuur voor een steiger of aanlegplaats.
Ritme en structuur zijn duidelijk aanwezig. De geleiding van het oog werkt wel een beetje tegen de normale leesrichting die van links naar rechts loopt en hier tegengesteld is. Hierdoor mist de foto een zekere harmonie en rust.
Het diafragma had hier best wat meer gesloten mogen zijn (f11 bv.) om een meer complete scherpte te hebben. Natuurlijke kleuren.
Een volgende opdracht, de bomen zijn nu kaal, het licht kan hier mooi spelen op de stammen. Dus verwachten we een mooie foto hiervan vol met ritme en diepte.
Auto bracket exposure, Aperture-priority AE, 1/500 sec, f/9, ISO 800, Compensation: +1
Flash:
Off, Did not fire
Date:
October 31, 2015 3:44:02PM (timezone not specified) (1 day, 18 hours, 31 minutes, 12 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
749 × 800 JPEG 454,372 bytes (444 kilobytes)
Ritme, structuur en natuur mooi samengebracht in dit beeld zoals aangegeven was in je opdracht.
De combinatie van ritme en structuur goed toegepast. De donkere schaduwlijnen tussen de tressen in de diagonaal laten lopen. Mooi belichte structuur van de haren in natuurlijke kleuren. Het gekozen kader in een vierkant versterkt het geheel.
Daar je een goed begrip hebt van ritme en structuur in het detail, geef ik je nu als opdracht een foto te maken om beide te verenigen in een groter geheel. Architectuur, met mensen, dieren of wat je het beste ligt.
Auto exposure, Not Defined, 1/125 sec, f/9, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A AF Area Mode: Single Area
Date:
October 25, 2015 3:50:16PM (timezone not specified) (7 hours, 55 minutes, 47 seconds ago, assuming image timezone of 4:18 ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+04:18
File:
800 × 530 JPEG 140,851 bytes (138 kilobytes)
Bij het bekijken van deze foto had ik toch geen super gevoel. Bij je sessie compositie hebben ze zeker gesproken om de hoeken te benutten. Dit doe je wel hier bij dit gebouw maar op een niet harmonische manier.
Het ritme van de ramen wordt onderbroken door de deur maar direct aan het begin van de leesrichting van je foto. Ook nog achteraan je foto een beetje rechttrekken.
Scherpte en kleur zijn wel goed, evenals het idee van je compositie maar toch maar de harmonie in het beeld behouden.
Als volgende opdracht nu een foto in de natuur waar je toch aandacht gaat besteden aan wat ik je meegeef via bovenstaande. Bijgevoegd een bewerking van je foto met wat ik bedoel.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/400 sec, f/4.5, ISO 80
Flash:
Off, Did not fire
Date:
October 4, 2015 1:51:00PM (timezone not specified) (2 hours, 29 minutes, 38 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 768 JPEG 197,002 bytes (192 kilobytes)
Prachtige architectuurfoto waar je het driedimensionale mooi hebt verwezenlijkt.
Een goede en sterke compositie door een deel van het gebouw vooraan te zetten om zodoende diepte te creëren. De gebogen lijnen van het gebouw maakt er een aantrekkelijk geheel van.
Een goede scherpte over het geheel met een sterker accent op de voorzijde van het gebouw. Uitstekend belicht en de ramen vormen hier een goede structuur in het beeld.
Bedankt voor het insturen van een mooie reeks foto's.
Je hebt deze sessie met succes doorlopen en je kan nu aankloppen bij Dieptewerking, collega Digiwill.
Dit lijkt wel meer op chaos dan op ritme maar er zit een mooi structuur in deze chaos en ten slotte heeft het ook ritme.
Compositie vind ik wel iets hebben met het gras scherp op de voorgrond en de rustige achtergrond van de zee en de lucht. Deze achtergrond geeft de volle aandacht aan het gras.
Mooie scherpte en natuurlijke kleuren, aandacht voor een horizontale zee. Bovenaan de foto enkele donkere vlekken die toch wel wat storen. Steeds aandacht besteden aan een complete afwerking.
Voor uw volgende opdracht, trek eens door de straten de stad in en zoek het ritme op, een markt bv?
Auto exposure, Not Defined, 1/2,000 sec, f/8, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A AF Area Mode: Single Area
Date:
September 28, 2015 1:26:10PM (timezone not specified) (7 hours, 30 minutes, 46 seconds ago, assuming image timezone of 4:18 ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+04:18
File:
800 × 530 JPEG 143,687 bytes (140 kilobytes)
Bruggen slaan, bruggen bouwen tussen gemeenschappen. Steeds een moeilijk gegeven.
Voor ritme kon je bijna geen beter onderwerp kiezen dan deze brug. Bruggen hebben steeds symmetrie, zowel lans de voorzijde als de zijkant. Je hebt gekozen voor een frontale foto en dan moet de symmetrie echt kloppen en deze wijkt enig sinds af in dit beeld. Dus in ’t vervolg daar goed naar kijken.
Het ritme wordt mooi gevormd door de brugspijlen en het touwwerk. Dit heb je goed opgemerkt.
Scherpte, belichting en kleur zijn zeker in orde. Positie van je camera, deze had je misschien nog lager t.o.z. van het wegdek kunnen plaatsen voor een nog spannendere foto. Zodat je opkeek naar deze brug.
Ik merk dat architectuur je wel ligt, daarom voor je volgende opdracht een gebouw of reeks gebouwen met een mooi accent in de verte.