Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
05-12-2016
T.a.v. rene6
Mooi architectuurfoto met veel diepte en zeker met mooie ritmes. Deze vinden we terug in alle vlakken en zijn verbonden met de horizontale lijnen die ons diep in het beeld brengen.
Goede belichting en natuurlijke kleuren. De scherpte had iets uitgesprokener mogen zijn. Soms is het voldoende in een fotobewerkingsprogramma lichtje aan te scherpen. Of een hogere F waarde kiezen, bv f 6.3 of f 7.1. Tijdens het rechtzetten van de foto heeft u enkele fijne witte lijntjes aan de zijkanten vergeten weg te snijden.
Ik merk dat u ritme zeker in de vingers hebt en daarom dat ik u nu vraag dit ritme eens in de natuur op te zoeken. Ook hier kunnen originele plaatjes gemaakt worden.
Auto exposure, Program AE, 1/320 sec, f/11, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
November 28, 2016 9:40:03AM (timezone not specified) (23 hours, 31 minutes, 46 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 680 JPEG 414,773 bytes (405 kilobytes)
Reeds een fijne voorstelling van ritme, de schaduwen van de leuning op een beige crepi muur en vloer tonen dit ook. Met weinig vul je hier op een grafische manier het beeld.
De aanzet om de diagonaal te gebruiken, hierdoor toon je een goed inzicht om er ook nog een mooie compo van te maken. Spijtig heb je hier geen gebruik gemaakt van één van de hoeken. Het beste zou de linker benedenhoek zijn maar de tegenovergestelde hoek kan ook. Een gewijzigde uitsnede is bijgevoegd.
Niets onderbreekt dit ritme en dat is een goed pluspunt in uw foto.
Voor uw volgende foto zou ik van jou een foto zien met ritme in de natuur.
AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED Shot at 38 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/350 sec, f/9.5, ISO 400
Flash:
none
Focus:
AF-A, at 4.2m, with a depth of field of about 6.7m, (from about 1.5m before the focus point to about 5.2m after) AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
September 25, 2016 11:17:36AM (timezone not specified) (1 month, 7 days, 6 hours, 57 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
Time Zone Offset:
+00:00
File:
1,024 × 678 JPEG 347,998 bytes (340 kilobytes)
Echt een foto met veel ritme en structuur. Ook zoals gevraagd zonder ook maar één storend element.
Scherp vooraan in het beeld op het staketsel en door de f:9 loopt dit mooi verder het beeld in. Het ritmisch verloopt eindigt ook juist op een sterk punt tegen over de start.
Verder merk ik nog het ritme van de golven die mooi de structuur van de palen dwarst, een einder die perfect horizontaal staat en mooie natuurlijke kleuren.
Blijkbaar heeft u compositie en ritme nu voldoende in de pols en kan u verder met de lessenreeks diepte bij Digiwill. Proficiat.
AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED Shot at 34 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/60 sec, f/8, ISO 400
Flash:
none
Focus:
AF-F, at 4.2m, with a depth of field of about 7.4m, (from about 1.5m before the focus point to about 5.8m after) AF Area Mode: Contrast-detect (normal area)
Date:
September 17, 2016 4:16:12PM (timezone not specified) (2 days, 2 hours, 19 minutes, 9 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
Time Zone Offset:
+00:00
File:
1,024 × 678 JPEG 433,236 bytes (423 kilobytes)
De bomen groeien tot in de hemel, het kan niet op, de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt en dat is wel van toepassing op onze hobby fotografie.
Mooi ritme en structuur gecombineerd. Ritme in de takken en de schors van de boom als structuur. Wat zegt ons de compositie, je hebt een groot stuk stam genomen waardoor je diepte gecreëerd hebt in het beeld. De takkenbos eindigt echter in het midden. Hier had je nog meer naar onder van de stam kunnen werken waardoor deze langer zou worden en de takken op een sterk punt zouden belanden.
Het scherpstelpunt zit juist onder de takkenbos, dit had je beter kunnen verplaatsen naar het sterke punt rechts onderaan. Met de f:8 of f:11 zou de ganse stam en takkenbos scherp geweest zijn.
De opdracht goed uitgevoerd, geen storende elementen meer in het beeld en natuurlijke kleuren en goed belicht.
Nieuwe opdracht: het oog zal de lijn volgen die u uitzet in uw foto. Bv. een hek maar het mag natuurlijk iets anders zijn. Op deze lijn plaats je een ritme en dit ritme moet contrasteren door kleur met de rest van het beeld. Denk intussen aan alle tips die je in de voorbije sessie hebt opgepikt. Succes.
Tamron AF 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B016) Shot at 31 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/250 sec, f/8, ISO 400, Compensation: +1/2
Flash:
none
Focus:
AF-A, at 2.7m, with a depth of field of about 2.9m, (from about 81cm before the focus point to about 2.1m after) AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
July 21, 2016 1:33:41PM (timezone not specified) (1 month, 19 days, 4 hours, 37 minutes, 20 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
File:
530 × 800 JPEG 378,285 bytes (369 kilobytes)
Bij een compositie denken we na wat we belangrijk vinden en wat we weg laten. Hier heb je de trap in natuursteen op een sterk punt geplaatst. Een trap heeft zo wie zo een ritme door de herhaling van de treden. Ook verrassend in dit beeld dat je verder door ook nog een ritme ontwaard van de terras landbouw op de flank van de berg. Hier vraagt het beeld dan weer wat meer ruimte daar het terras gesneden wordt door het kader.
Standpunten zijn ook belangrijk in een foto, hier heb je een foto rechtstaand voor u genomen. Denk ook eens door de knieën (kikkerperspectief) te gaan of van bovenuit (vogelperspectief) toe te passen.
Voor een landschapsfoto heb je een juiste keuze met f:8 gemaakt. Voor een sterker accent op een bepaald onderwerp kan je voor een groter diafragma gaan.
Besluit een mooi stukje natuur, het beeld heeft echter een grote donkere streep van de rots in de schaduw die uw beeld op het mooiste stuk heel beperkt. Dit niets zeggende maar afleidende deel neemt meer dan 1/3 van uw beeld in beslag.
Uw nieuwe opdracht:
Reeds in uw eerste foto vroeg ik goed op te letten om storende elementen uit je compo te weren. Daarom vraag ik u hier bij de volgende foto speciaal aandacht aan te wijden.
Sony DT 18-55mm F3.5-5.6 SAM (SAL1855) or SAM II Shot at 50 mm
Exposure:
Manual exposure, 1/13 sec, f/5.6, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A
Date:
July 28, 2016 7:40:32PM (timezone not specified) (22 days, 15 hours, 12 minutes, 12 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 682 JPEG 179,683 bytes (175 kilobytes)
Een beetje zoals in een droom, de cactusbloem mooi scherp, staande op de cactus die door de gebruikte scherpte/diepte meer vervaagd is.
De opdracht heb je hier uitstekend uitgevoerd. Een klein aandachtspunt, je had het hart van de bloem nog meer op een sterk punt kunnen plaatsen met een iets grotere aandacht voor de ribben van de cactus.
Met de kleuren zit u helemaal goed, ook de belichting is geconcentreerd op de beide onderwerpen met ritme waardoor het oog ernaar toe getrokken wordt. En er geen afleiding van het onderwerp ontstaat.
Dit beeld bewijst dat je deze les onder de knie hebt en ik verwijs je dan ook graag door naar collega Digiwill die je zal begeleiden in de lessen diepte.
Sony DT 18-55mm F3.5-5.6 SAM (SAL1855) or SAM II Shot at 18 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/5.6, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A
Date:
June 28, 2016 2:46:30PM (timezone not specified) (20 days, 21 hours, 30 minutes, 38 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 682 JPEG 278,308 bytes (272 kilobytes)
Ritme, zeker aanwezig in de balustrade en ritme en structuur in het gebouw, afgescheiden door de rivier. Een goede compo waar u oog had voor uw voorgrond, de bloembak, op een sterk punt en de wegleidende lijnen naar achter, gevormd door de balustrade en het gebouw. Achteraan de kerk of gebouw met gotische ramen ligt op het tegenovergestelde punt. Dit alles geeft u een mooie overzichtsfoto van dit deel van de stad.
Wat u parten heeft gespeeld is de grijze en lichte lucht die neigt naar overbelichting en dit laat zich voelen over gans het beeld. Deze lichte lucht neemt een groot deel van de foto in waardoor dit de foto gaat beheersen en gaat doorwerken op een groot deel van het beeld aan de rechterzijde.
Bij zulke lichtomstandigheden is het best deze lucht niet in beeld te nemen, u kunt ook een beetje onderbelichten maar dit is ook niet altijd zaligmakend. Bij een city trip waar je afhankelijk bent van het weer, neem je best dan een detail en /of straatfoto’s met zo weinig mogelijk lucht daar deze toch niet bijdraagt. Dit is al een mooie bijdrage maar probeer nu toch maar eens een dubbel ritme waar het voorste scherp is en de background met ritme maar onscherp. Denk aan de afstand tussen beide, speel met uw diafragma, veel succes.
Tamron AF 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B016) Shot at 44 mm
Exposure:
Auto exposure, Not Defined, 1/250 sec, f/8, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-A, at 1.7m, with a depth of field of about 46cm, (from about 20cm before the focus point to about 26cm after) AF Area Mode: Auto-area
Date:
July 7, 2016 3:10:02PM (timezone not specified) (1 day, 4 hours, 15 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of GMT)
Time Zone Offset:
+00:00
File:
1,024 × 678 JPEG 340,902 bytes (333 kilobytes)
Ritme en structuur zijn op een mooie manier aanwezig in dit beeld. Het touw rek maakt een mooie diagonaal door het beeld. Onderaan had u misschien nog iets meer van het rek kunnen laten zien, je diagonale lijn zou iets verschuiven maar het gehele rek zou erop staan.
Het beeld heeft een goede scherpte en natuurlijke kleuren. Een minpuntje zijn de afgesneden body’s van de mensen links op het einde van het rek. Deze maken het beeld onrustig. Soms is het best even te wachten alvorens de knop in te drukken. Deze mensen verplaatsen zich toch eens.
Fotografie is dikwijls de tijd nemen en geduld om het beeld op te bouwen. Dit gaat niet altijd samen met een toeristisch bezoek en laat dat nu de situaties zijn dat we de meeste foto’s nemen.
Ik merk dat u weet waarover gesproken wordt wanneer we het hebben over ritme en structuur. Daarom nu een opdracht waarin u het ritme mooi gaat kadreren en dit zonder storende elementen die dit ritme dan weer zou breken.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/15 sec, f/4.5, ISO 125
Flash:
Off, Did not fire
Date:
June 9, 2016 2:07:20PM (timezone not specified) (2 days, 17 hours, 18 minutes, 13 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,045 × 585 JPEG 128,467 bytes (125 kilobytes)
Bij elke foto gaan we ons bijna altijd afvragen waaraan moet een goede foto voldoen. Volgens mij vooreerst moet hij aanspreken, iets vertellen en de aandacht vasthouden.
Daarna zal hij technisch beoordeeld worden, scherpte, compositie en belichting enz…
Wat laat je hier zien, een architectuurfoto met typische kenmerken zoals de bakstenen structuren van grootse en imposante gebouwen tussen beide wereldoorlogen en nog wat verder gezet door het vooroorlogs Duitsland.
Je foto laat dus reeds structuur zien vooral rechts in de licht geglazuurde bakstenen, ook de tegelvloer en het glasraam op het einde. Ritme heeft de foto zeker en vinden we terug in de rechtse zuilen en het zonlicht dat valt door een reeks glasramen. Deze beide leidt ons oog mooi naar de deur en glasraam op het einde wat een goede diepte creëert.
Nog enkele aandachtspunten zoals het perspectief rechttrekken. Ik merk dat je in Paintshop Pro werkt, op blz 101 vind je een methode.
De pilaren rechts onderaan had je ook misschien beter uit de hoek laten vertrekken.
Je hebt nu getoond dat ritme en structuur belangrijk is in een foto en dat je er oog voor hebt. Je kan nu de lessenreeks voortzetten bij Digiwill met diepte. Je aanmelden en het zelfde systeem als voor de vorige reeksen.
Nog veel plezier met uw fotografie, vragen kun je steeds stellen.
Auto exposure, Aperture-priority AE,1/320 sec, f/4, ISO 100
Flash:
none
Date:
May 27, 2016 2:15:51PM(timezone not specified) (2 hours, 43 minutes, 38 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 795JPEG 430,852 bytes (421 kilobytes)
Hier ben je mooi geslaagd in de opdracht om bijna stedelijk een beeld te maken met veel ritme en diepte.
Het ritme in de foto vinden we terug in de vooruitspringende huizenblokken, gebogen ramen, aan de andere zijde vinden nog lantaarnpalen en de schaduwen. Al deze ritmische vormen leiden ons uiteindelijk naar de diepte. Met een gebouw op een sterk punt. Ook belichting en scherpte zijn in orde.
Voor de volgende opdracht wil ik je vragen om naar beneden te kijken, naar de grond en hier een onderwerp te zoeken met veel structuur maar zeker ook ritme en diepte in het beeld. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/100 sec, f/5.6, ISO 200, Compensation: +0.33
Flash:
Off, Did not fire
Date:
May 24, 2016 3:56:43PM (timezone not specified) (4 hours, 34 minutes, 1 second ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
804 × 450 JPEG 149,889 bytes (146 kilobytes)
Het idee om hier in deze steunberen van de kerk ritme te zoeken is goed opgemerkt. Echter door de compositie die u hier vormt, maak je dat het ritme dat er wel degelijk inzit in het gebouw er niet uithaalt.
Vooreerst heb je je kader gekozen in het midden van deze uitspringen steunberen. Beter had u de benedenhoek van het gebouw kunnen plaatsen in de linkerbenedenhoek van de foto.
Daarna uw positie verbeteren door de hoek tussen en jou fotoapparaat en de muur te verkleinen aan de linkerzijde.
Hierdoor schep je dan diepte en als je nu nog een huis of muur in de verte had die een rechte hoek vormde met het origineel, had je een mooie ritmische foto met veel diepte.
Als volgende opdracht neem je dit allemaal in gedachte voor een prachtig ritmisch beeld met veel diepte.
De opdracht uitgevoerd zoals gevraagd, met een klein diafragma van f:5,6 en een verloop van scherp naar vervaagd over de bloemen.
De scherpte waar ze moet zijn is niet helemaal optimaal in uw beeld. Mogelijke oorzaken, er was beweging van de bloemen door wind, de focus ligt niet op de juiste plaats = de bloem die u scherp wou. Best is deze onderwerpen fotograferen met een statief. Indien geen statief bij zich kan u ook twee foto’s achter elkaar nemen, uw handen zijn meestal stabieler bij de tweede foto.
Bij de compo had de linkse bloemen hoger in het beeld kunnen staan, weet u nog de regel van 1/3? Daardoor zou de bloem onderaan niet afgesneden zijn.
Voor uw nieuwe opdracht zou ik graag een dubbel ritme zien. ‘t Is te zeggen een ritme bij twee van elkaar verschillende onderwerpen. Hou de compositie goed in de gaten, bv een ritme als achtergrond, het tweede ritme geplaatst op een sterk punt.
De vraag was “waar je een element aan het beeld voegt dat vreemd is aan het ritme”, dit vind ik niet terug in dit beeld.
Als ritme heeft u gekozen voor het ritme van de spijlen van een gebedsbank in een kerk, dit ritme zet zich door in de schaduwen op het rode velours van de knielbank.
Het hoofdonderwerp vinden we terug op een sterk punt in het beeld. Daarbij vindne we nog ritme in de zwart / wit tegels op de vloer waar ons oog geleid wordt naar twee stoelen.
Minder aan dit beeld zijn de zwart dichtgelopen plaatsen onderaan en bovenaan in het beeld. Graag daar aandacht aan besteden in het vervolg.
Het ritme in het beeld heeft u onder de knie en ik verwijs u graag door naar de lessen diepte.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/2,500 sec, f/5.6, ISO 12800, Compensation: -5/3
Flash:
none
Date:
April 8, 2016 2:15:13PM (timezone not specified) (4 days, 21 hours, 22 minutes, 31 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
650 × 488 JPEG 48,607 bytes (47 kilobytes)
Mijn vraag was voor uw volgende opdracht dat ik een ritme zou willen zien waarbij in het begin de scherpte is geplaats en vervolgens in de diepte de foto vervaagd. Hier ben je zeer goed in geslaagd.
Met een tele- of macrolens is dit geen al te grote moeilijkheid, als je maar op de juiste plaats scherp stelt. Ook het dubbele ritme in uw foto is goed gekozen, witte en zwarte toetsen.
Het is wel een goede oefening maar niet direct een foto met “wauw” gevoel.
Voor uw volgende opdracht zou ik graag een ritmische foto zien met op een sterk punt (zie lessen compositie) waar je een element aan het beeld voegt dat vreemd is aan het ritme. Zie bv. de foto van de silo met een extra ritme door de brandladder of de appartementen met rode parasol.
Auto exposure, Aperture-priority AE,1/60 sec, f/6.3, ISO 200, Compensation: +1
Flash:
none
Date:
March 31, 2016 3:20:28PM(timezone not specified) (10 days, 21 hours, 45 minutes, 4 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
931 × 750JPEG 394,180 bytes (385 kilobytes)
Deze zal wel voldoen voor ritme, maar springt er niet direct uit als "wauw" ... Nu, geen probleem, in eerste instantie is het al goed als je je bewust bent van het feit dat je aandacht krijgt voor ritme bij het maken van beelden ... Je zult er wel in groeien en Rome en Parijs waren er ook niet op één dag.
De rechterhoek gebruikt om het ritme te starten, je F/6.3 maakt dat alle latjes scherp zijn. De instelling van je diafragma gebruik je om het scherpte verloop in te stellen.
Voor je volgende opdracht zou ik eens kijken om ritme in de stad te ontdekken, dezelfde huizen, ramen of andere onderwerpen. Ook eens er eens aan denken dat een foto een verhaal moet vertellen.
“Hierbij een poging om zowel structuur als ritme vast te leggen, én op de compositie te letten. Wat ik wilde vragen,eigenlijk wilde ik de scherpte vanaf de 2e boom en zo verder steeds "vager" te krijgen, dat kreeg ik niet voor elkaar.....”
De juiste instellingen om aan macro fotografie te doen. Wil je een bloem afzonderen of een insect, je instellingen van de driehoek ISO 200, snelheid 1/800sec en vooral het diafragma opening op zijn grootst F/2.8 zijn hiervoor in orde.
Wil je echter iets meer scherpte in de diepte, bv. ook de tweede boom. Dan ga je werken met het diafragma opening, deze mag kleiner dit door een hoger F getal naar bv 4.0 of 5.6 zodat de onscherpte verder ligt. Het effect zal natuurlijk beter zijn met kleinere voorwerpen op kleinere afstand van elkaar.
Bij F/2.8 loopt de scherpte bv. van 4.5 tot 6m, bij F/11 loopt deze bv. op van 3 tot 15m. Dit zijn bv. waarden bij een lens van 50mm. Ook je telelens gaat hier dan een rol spelen.
Gebruik daarom je camera op de A-stand, het diafragma tussen 2.8 en 5.6 tot f/8 met jouw camera, afhankelijk hoe diep je de scherpte wil.
Deze instellingen met je telelens zou je eens moeten toepassen in de architectuurfotografie. Eens de stad in en een foto insturen waar je bovenstaande toepast. Vooral kijken naar dicht opeenvolgende objecten. Met je telelens op bijna maximum van 300mm zal je de objecten dichter bij elkaar kunnen trekken, zoals bij deze bomen.
Overzichtelijk beeld waar je gebruik maakt van ritme gevormd enerzijds door de spijlen van de poort en anderzijds door de slippen in de muur verder door. Ook oog gehad om je beeld te positioneren in de rechterbenedenhoek.
Voor oefening is dit natuurlijk een uitstekend onderwerp maar alles bij elkaar weinig zeggend. Mede door je keuze om algemene scherpte te bekomen door een kleiner diafragma van F/11. In dit beeld is daar niets mis mee.
Nu over het standpunt dat je hier kan innemen. Om het gevoel van diepte te benadrukken had je ook nog een haaks gedeelte in de verte van de muur kunnen meenemen. Natuurlijk als het in harmonie is met de rest van uw beeld.
Voor je volgende opdracht dacht ik aan een foto met de voorjaarsbloemen die nu overal opduiken zoals bv. tulpen. Hier denk ik dan om meer scherpte / diepte in je beeld te brengen. Vooraan is het beeld scherp en verder door wazig.
Misschien zou je een bed van deze voorjaarsbloemen kunnen opzoeken en dan met de A functie van uw toestel met een groter diafragma bv. F/5.6 de voorste bloemen scherp op het beeld te zetten en deze verder in het beeld mooi laten vervagen.
Een compositie is het ordenen van beeldelementen tot een evenwichtig geheel. Hier ben je daar goed in geslaagd om via een ritme ( de schilderijen en marmer elementen in de muur) te gebruiken om de aandacht te vestigen in de verte op het altaar. Hier toon je dat je het ritme in de architectuur weet toe te passen.
Enkele storingen in het beeld die je kan verhelpen met een fotobewerkingsprogramma. De algehele scherpte van het beeld, het rechttrekken van de verticale lijnen en een licht ophelderen van het beeld. U mag me steeds een verbeterde versie toesturen, dan plaats ik de verbetering op het blog.
Voor uw volgende opdracht zou ik een ritme willen zien waarbij in het begin de scherpte is geplaatst en vervolgens in de diepte de foto vervaagd.
Manual exposure, 1/100 sec, f/6.3, ISO 200, Compensation: +4/3
Flash:
none
Date:
March 24, 2016 12:27:04PM (timezone not specified) (6 days, 22 hours, 41 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 685 JPEG 319,407 bytes (312 kilobytes)
Ritme kan je zien als vorm van herhaling, van wederkerend patroon .... Je kan ritme gebruiken om een gans beeld te vullen of zoals hier een gedeelte.
Het is de bedoeling dat een beeld met ritme rust geeft wat hier wel niet het geval is, we moeten zoeken naar het rustpunt in deze foto, dit is hier niet zo. Door het warrig geheel en de verschillende bloemdelen die bijna even scherp zijn (f/6.3).
Voor uw volgende opdracht zie ik graag een beeld waar je een mooi scherpte verloop krijgt. Het hoofdonderwerp scherp op een sterk punt en dan in de diepte een verloop dat het ritme aangeeft en een vervagend effect.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/800 sec, f/2.8, ISO 160
Flash:
Off, Did not fire
Date:
March 23, 2016 3:19:26PM (timezone not specified) (18 hours, 15 minutes, 34 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 400 JPEG 109,144 bytes (107 kilobytes)
Vooreerst moeten we hier de compositie bespreken en dan zijn er toch wel enkele opmerkingen.
Als je een foto neemt is het eerste wat je gaat beoordelen, wat moet erop staan en welke positie neem ik in t.o.z. van het onderwerp. Ik vermoed en ben bijna zeker dat u fors hebt gesneden in het beeld. Deze uitsnede geeft geen mooi evenwichtig beeld. Door de krappe uitsnede wordt het voetpad hinderlijker. Onderaan is het eerste paaltje ook gesneden en had beter er volledig opgestaan, zelfs met wat ruimte.
Bij de opzet om dit fietsrek te fotograferen heb je niet nagedacht over hoe deze in beeld te brengen, hoe krijg ik diepte in het beeld en kan ik hier dan nog enig verhaal in brengen ook?
De foto toont een goede scherpte maar geen DoF of scherpte verloop op het fietsrek.
Voor je volgende opdracht zou ik graag een foto zien met met ritme en structuur en een goede compositie, vooral daar zal je moeten naar kijken en je vorige lessen indachtig zijn.