Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
13-08-2006
Atletiek piste - Mare
Hallo Mare,
Hier valt nu eens niets op aan te merken, ritme naar wens, de lijnen op de piste, de afsluitingspaaltjes rechts, en de verlichtingspalen links geven allemaal een ritmisch effect in de foto. Buiten dat heb je nog een goed diepte effect bekomen ook door het standpunt dat je ingenomen hebt bij het maken van de foto. Proficiat met deze opname.
Bij deze foto heb je beide goed gecombineerd, ritme in de takken , en structuur is de mossen. Door de mossen op het sterk punt te gaan leggen is dit een aandachtstrekker geworden, en gaat men verder de foto in zijn geheel gaan bekijken. Zeer goed gedaan, van mij mag je een stapje verder zetten en overstappen naar het thema Diepte
Hier heb je nadruk duidelijk op structuur gelegd van de bladeren, met goed resultaat. Door een bepaalde keuze van het diafragma heb je de dieptescherpte weten te beperken tot die enkele bladeren, en verkrijg je een wazige achtergrond, waardoor het eigenlijk object goed loskomt van het geheel. Verder heb je het uiteinde van de tak op een sterk punt weten te leggen, waardoor men automatisch met de ogen de ganse tak gaat bekijken. Proficiat, je heb de les goed geleerd.
Wel een speciale foto die volledig voldoet aan de opdracht ritme en structuur, en op de koop toe zeer goed gekadreerd. Hierbij kan ik U alleen maar proficiat wensen, je hebt dat zeer goed gezien.
Een eenvoudige foto die zeer mooi oogt, en waarbij de opdracht ritme zeer goed geslaagd is. Daarvoor moet ik U proficiat wensen. Om toch een opmerking te geven heb ik het kadreren even verbeterd, zodat de stok van de parasol juist op de linkse sterke lijn komt te liggen. Een kleinigheid, maar het veranderd toch wat, de schuine dwarslatten lopen nu min of meer van het centrum van de parasol naar de twee bovenste hoeken van de foto, er ze juist opleggen kon ik niet meer. Hierdoor bekom je een bepaald indeling op de foto die beter overkomt, en het oog gaat van het steunpunt naar de beide hoeken van de foto, en zo verder naar beneden.
Terug is de foto goed voor de opdracht, maar hier de veelheid mis ik ergens een blikvanger, waardoor men verloren loopt in de foto en uiteindelijk zal denken, ja het zijn schelpen.
Ik heb er een aantal weggesneden, en mijn aandacht gevestigd op die ene schelp met die ritmische puntjes erop, en deze op een sterk punt gelegd, waardoor de foto toch enigszins een inhoud krijgt.
Dus probeer bij deze moeilijke opdracht steeds een aandachtpunt te vinden, welke je op een van de sterke punten legt waardoor onze aandacht onmiddellijk ernaar getrokken wordt, en op die manier ons oog automatisch de ganse foto gaat aflopen.
De foto voldoet zeker en vast aan de opdracht ritme en structuur, beide zijn goed aanwezig, daarvoor moet ik U proficiat wensen. Buiten het zuiver maken van een foto voor de opdracht, is het toch wel belangrijk deze ook zo op te bouwen dat het nog mooi is, en hier bedoel ik niet dat de foto op zichzelf niet mooi is, maar het oogt een beetje ouderwets, waar alles goed in het midden van de prent moest staan. In bijgewerkte foto 1 heb ik even het raster erbij gehaald en de ketting op het bovenste sterke punt gelegd. Hier merk je dat er teveel voorgrond op de foto staat, waardoor deze een beetje onnatuurlijk overkomt. Op bijgewerkte foto 2 heb ik de ketting op het onderste sterke punt gelegd, en de opgaande ketting op de rechtse sterke lijn. Dit geeft een volledig andere foto, waarbij men zich reeds gaat afvragen vanwaar kont die ketting bovenaan, dus men kan een beetje gaan fantaseren, waardoor de foto boeiender wordt.
Zelfde opmerking als hierboven, en door de lichte muur valt de dakconstructie een beetje donker uit. Ander ritme en structuur genoeg in de foto, maar ook hier was er meer uit te halen door meer in detail te gaan werken. Een van de mogelijkheden was terug het spel van dwarsbalken, steunbalken en dwarslatten meer in detail te gaan verwerken in de foto, waarbij een van de knooppunten op een sterk punt kan gelegd worden, waardoor het oog automatisch naar die ander balken wordt geleid. Het boeiende in de foto is de manier waarop vroeger het dak werd gebouwd, en dat heb je hier ook willen tonen, dus de knooppunten geeft dit goed weer.
Ritme en structuur meer dan genoeg in deze foto, misschien zelf wat teveel willen tonen, waardoor de foto wat onrustig is. In de rechtse boven hoek is nog een balk vermoed ik te zien welke een storen element in de foto is, dis die laten we weg. De stenen constructie in het midden van de foto heeft hier ook weinig toegevoegde waarde, alsook het raam in de verte, welke juist maar een lichtplek is op de foto. Als we dit alles wegkropen, dan komt men uit op de foto onderaan, welke de constructie van de dwarsbalken en steunbalken duidelijk toont, dus die leggen we op een sterke lijn. Hierdoor word onze aandacht ook direct naar deze verbinding getrokken, wat het boeiende in de foto beter illustreert. Spijtig van die ene balk links onder, maar die zou je kunnen vermijden door een ander standpunt in te nemen, en weg snijden ging hier niet meer.
Het ritmisch moet men hier gaan zoeken in de afgezaagde ijzerstaven en de schaduwen ervan. Structuur kan men vinden in de aangetaste betonvloer, maar de foto op zichzelf heeft weinig boeiend te bieden, nochtans waren er mogelijkheden, maar dan moest je wel op de buik gaan liggen. Wat je hier toont is wat men noemt vogelperspectief, dus van bovenaf gefotografeerd, wat over het algemeen niet mooi overkomt, had je een lager standpunt ingenomen kon je met de rechtopstaande staven en schaduwen een boeiende foto van gemaakt hebben, maar het zal je wel lukken.
Ritme kan men terug vinden in de golvingen van de afscheidingsplaten en de ondersteuningen van de banken, het was echter veel beter geweest had je hier een landschapsformaat gekozen en ervoor gezorgd dat er meer van die golvingen te zien was. Structuur kan men bedenken bij de betonstenen, maar hiervoor is de foto niet duidelijk genoeg. Maar laten we het houden bij ritme alleen. De boordstenen van de trap werken hier wel een beetje als storen element, wat uitgebrand, dus die mogen gerust weggelaten worden, zie voorbeeld onderaan.
Hier heb ik dezelfde opmerking als bij voorgaande foto, overladen, en het hek vooraan is storend. Ook hier had je betere resultaten bekomen door een ander standpunt in te nemen, en eventueel een portretformaat, zie even de uitsnijding. Het ritmische vind men wel degelijk terug in de foto, daar is geen twijfel aan, structuur is echter niet aanwezig, maar dat komt misschien de volgende keer.
Het ritmische in deze foto vindt men terug in de armen en de kooien van deze serie hoogtewerkers, maar opgelet dat de foto niet te overladen wordt. In de originele foto kan men de roden en gele arm onderaan gaan beschouwen als storend element, die echt niets bijdraagt aan de ritmische eigenschap van de foto. Hier had je duidelijk meer mogelijkheden door eventueel een ander standpunt in te nemen. Als voorbeeld werd er een uitsnede van de foto gemaakt welke duidelijk beter oogt dan de originele. Dus opletten voor overladen fotos.
Geen zo eenvoudige opgave deze gele bloem te fotograferen, maar hier ben je daar zeer goed in geslaagd, alles mooi scherp, geen uitgebrande plekken en voldoende contrast om de nerven van de bloem weer te geven.
Ritme in de meeldraden en diens schaduw op de bloem, structuur in de blaadjes , dus daar valt niet veel over te zeggen, dan dat dit zeer goed is.
De foto is ook zeer goed gekadreerd, waarbij de meeldraden vanuit een sterk punt diagonaal nar boven reiken? Proficiat.
Deze foto geeft zeer duidelijk ritme en structuur weer, de gebogen takjes welke diagonaal door de foto lopen en blaadjes welke een spel van licht en schaduw weergeven.
Toch blijkt onderaan de foto een bepaalde onscherpte aanwezig te zijn, dit had je kunnen vermijden door een groter diafragma getal te kiezen (kleinere opening), of er voor zorgen dat de bladeren volledig evenwijdig waren met je fototoestel, zodat de dieptescherpte voldoende was om het geheel scherp op de foto te hebben. Dit is belangrijk als je voor macrografie gaat, waar de scherptediepte over het algemeen zeer klein is.
Bij deze foto heb je duidelijk gekozen voor structuur in de stam van een druivelaar, of wat het dan ook mogen zijn. Zeer goed gekadreerd, alsook goed gekozen compositie met die tak die diagonaal naar de bovenste hoek loopt. Proficiat met deze foto.
Al lijkt deze foto een monotoon karakter te hebben, toch zit er iets boeiends in waardoor men geneigd is de ganse foto met de ogen af te lopen. Ritme zit er zeker in, door de weerkerende plantentoppen, welke iets lichter van kleur zijn en min of meer diagonaal lopen. Structuur is hier ook voldoende aanwezig in de talrijke fijne blaadjes, welke zich in stervorm rond de jonge scheuten ontvouwen. Goed gevonden.
Alhoewel we deze foto niet kunnen bestempelen als zijn een boeiende prent, heb je toch bewezen dat je dit thema zeer goed onder knie hebt. Ritme in de afsluitpalen, structuur in de afsluitdraad, goed gekadreerd en diepte effect, je heb terug alle opgaven in een foto kunnen verenigen. Van mij mag je gerust overgaan naar het volgende thema Diepte Proficiat met het bereikte resultaat.
Ritme in de meerpalen en afsluiting, structuur in de houten steiger, bladeren van de bomen en rimpelend water, diepte effect en goed gekadreerd, daar valt niet veel op aan te merken, proficiat met deze opname.
Een zuiders beeld met palmbomen, waar beide opdrachten zeer goed in verwerkt zitten. Ritme in de rijen palmbomen en structuur in de boom zelf, en de typische bladeren. Buiten dit heb je de foto goed gekadreerd waarbij het diepte effect goed is weergegeven, maar dat is voor de volgende lessen. Van mij mag je gerust overgaan naar de volgende lessenreeks Diepte, die voor U geen problemen mag geven.