Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
25-10-2006
Gare d'Orsaye - Iane
Hallo Iane,,
Een prachtige foto welke door de diagonale balken heet oog naar de kleine wijzer leidt om op die manier het personage te ontdekken. Van structuur kan men hier niet spreken, maar ritme zit er zeer goed in verwerkt, en dan nog op speciale manier. Zeer goed gedaan, proficiat.
Op het juiste moment op de juiste plaats, terwijl de vogel zijn toilet aan het maken is, waardoor je zeer goede de structuur van de pluimen van de vogel kan zien. Zeer mooi in beeld gebracht rekening houden met de compositie.
Structuren vind men overal in de natuur, ook in deze bladeren van deze appelboom, waarbij de nerven extra worden opgelicht door de achterliggende zon. Compositie is goed, het blad ligt goed op een sterk punt, de appels op een ander sterk punt, maar het geheel komt niet echt boeiend over, het is geen foto waar men lang zal bij blijven stilstaan. Deze foto voldoet aan de opdracht structuur, en is waarschijnlijk ook speciaal daarvoor gemaakt, maar is de schoonheid zoals je vorige foto mis ik hier een beetje.
Een prachtige foto genomen op het staketsel welke overloopt van ritme. De meeuwen op de leuning, de leuning zelf, de planken vloer, en de schroeven in de houten vloer. Mooi van compositie waarbij de sfeer goed naar voren is gebracht. Hier valt niets op aan te merken, buiten U proficiat te wensen met deze opname.
Alhoewel deze foto niet zo boeiend is als de voorgaande heb je hier beide themas ook weten te vangen. Ritme in de vier paaltjes welke je op een sterke lijn hebt geplaatst, en diagonaal op de foto, wat zeer goed is, en wat structuur op het geheel. Door het ingenomen lage standpunt bij het maken van de foto kan men hier zelfs min of meer spreken van een diepte effect. Zoals je zelf ziet kan men van simpele zaken een foto gaan maken waarin een opdracht zit, en dat heb je zeer goed gedaan hoor.
Als eerste inzending moet ik je proficiat wensen, ritme van boven tot beneden, en daarbij nog eens structuur in de gewelven, diepte valt er ook te bespeuren, en hier heb je goed gekozen symmetrisch te kadreren, het onderwerp leent er zich goed voor. Niettegenstaande de moeilijke licht omstandigheden door het glazen dak ben je er toch in geslaagd alles goed naar voren te brengen, en te belichten. Ik zou zeggen doe zo voort hoor.
Terug zo een foto die de structuur van het wier zeer goed weergeeft, de gele bollen op het wier geven min of meer het ritme weer, maar een beetje in wanordelijke toestand. Als ik nu de totaliteit van de je fotos ga bekijken welke je ingezonden hebt voor ritme en structuur, dan ben ik van mening de je dit onderwerp goed onder de knie hebt, en van mij mag je overgaan naar het derde onderwerp Diepte waarbij je terug bij mij terecht komt. Proficiat met deze fotos.
Beide onderwerpen heb je hier goed gevat in deze foto, ritme in de balken van de steiger, structuur in de ganse foto, het water, de aanslag op de balken, en op de koop toe goed gekadreerd, een zeer goede foto die deze en voorgaande lessen illustreert.
Terug zo een foto met alles erop en eraan voor wat betreft ritme en structuur, dus daar valt niets over te zeggen. Toch had je hier meer kunnen uithalen bij het maken van de foto. Als eerste zou ik een lager standpunt ingenomen hebben, bij deze foto is het niet echt storend, maar het was beter geweest had je een lager standpunt ingenomen, dit om vogelperspectief te voorkomen. Dit is zeer belangrijk als je vb. kinderen gaat fotograferen, plaats U op ooghoogte om te voorkomen dat men wanverhoudingen krijgt op de foto, vb een te groot hoofd t.o.v. het lichaam. Verder had je hier ook zeer goed het diepte effect kunnen verwerken, zonder afbreuk te doen aan de opdracht, door het pad meer in beeld te brengen. Afgezien dit moet ik U toch proficiat wensen, want je beide fotos voldoen volkomen aan de opdracht.
Alles zit erin wat het thema betreft, het ritmisch van de steigerbalken, zowel de verticale als schuin geplaatste balken, structuur in alles wat je ziet, de rimpelingen op het water, de zaagsneden op de balken, en de aangroeiïngen onderaan de steigerbalken, ook het ingenomen standpunt om de foto te nemen is goed gekozen, ik kan je alleen maar proficiat wensen met deze opname.
Dit heb je goed gezien in Bokrijk, een schoolvoorbeeld van ritme en structuur, en nog mooi naar voren gebracht. Meer kan ik er niet over zeggen dan je proficiat te wensen met beide fotos, deze opdracht heeft geen geheimen meer voor U, dus stuur ik U door naar de volgende opdracht Diepte wat voor U ook geen problemen mag opleveren.
Over ritme en structuur gesproken, het zit beide in overvloed in de foto, daar kan men niet naast kijken. Hier laat je duidelijk zien dat je dit onderwerp wel degelijk onder de knie hebt. Deze foto had je echter kunnen combineren met de opdracht diepte, maar hiervoor had je een lager standpunt moeten innemen, want thans heb je wat men noemt een vogelperspectief. Maar de foto voldoet 100% aan de opdracht, en daar gaat het hem hier toch.
Welkom Shanty bij de lessen ritme en structuur, je eerste foto is al van de eerste keer goed raak. Ritme in de palen en structuur in de palen en het water, en op de koop toe goed gekadreerd. Alhoewel dit thema niet zo eenvoudig is om beide in een opname te vatten ben je er toch in geslaagd dit te doen. Proficiat met deze opname
Terug zo een foto waar niets op aan te merken valt, ritme in de ladder en de schaduw, alhoewel minder uitgesproken, maar structuur is er voldoende te vinden in de eiken balk en kademuren welke beide begroeit zijn met algen. Op de koop toe nog goed gekadreerd ook, je hebt je vorige lessen goed toegepast in beide fotos. Gezien je dit thema goed onder de knie hebt mag je van mij doorgaan naar de volgende lessen Diepte welke voor U ook geen problemen mag geven. Proficiat.
Hier valt nu eens niets op aan te merken, ritme naar wens, de lijnen op de piste, de afsluitingspaaltjes rechts, en de verlichtingspalen links geven allemaal een ritmisch effect in de foto. Buiten dat heb je nog een goed diepte effect bekomen ook door het standpunt dat je ingenomen hebt bij het maken van de foto. Proficiat met deze opname.
Bij deze foto heb je beide goed gecombineerd, ritme in de takken , en structuur is de mossen. Door de mossen op het sterk punt te gaan leggen is dit een aandachtstrekker geworden, en gaat men verder de foto in zijn geheel gaan bekijken. Zeer goed gedaan, van mij mag je een stapje verder zetten en overstappen naar het thema Diepte
Hier heb je nadruk duidelijk op structuur gelegd van de bladeren, met goed resultaat. Door een bepaalde keuze van het diafragma heb je de dieptescherpte weten te beperken tot die enkele bladeren, en verkrijg je een wazige achtergrond, waardoor het eigenlijk object goed loskomt van het geheel. Verder heb je het uiteinde van de tak op een sterk punt weten te leggen, waardoor men automatisch met de ogen de ganse tak gaat bekijken. Proficiat, je heb de les goed geleerd.
Wel een speciale foto die volledig voldoet aan de opdracht ritme en structuur, en op de koop toe zeer goed gekadreerd. Hierbij kan ik U alleen maar proficiat wensen, je hebt dat zeer goed gezien.
Een eenvoudige foto die zeer mooi oogt, en waarbij de opdracht ritme zeer goed geslaagd is. Daarvoor moet ik U proficiat wensen. Om toch een opmerking te geven heb ik het kadreren even verbeterd, zodat de stok van de parasol juist op de linkse sterke lijn komt te liggen. Een kleinigheid, maar het veranderd toch wat, de schuine dwarslatten lopen nu min of meer van het centrum van de parasol naar de twee bovenste hoeken van de foto, er ze juist opleggen kon ik niet meer. Hierdoor bekom je een bepaald indeling op de foto die beter overkomt, en het oog gaat van het steunpunt naar de beide hoeken van de foto, en zo verder naar beneden.