Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
10-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met gebouw

Dag Radocats,
Welkom terug na het tussentijds succesvol afronden van de lessen portretten. Het doet me goed dat je dit keer een heel ander onderwerp genomen hebt: een gebouw waar de architect overduidelijk gespeeld heeft met vormen en vlakken. Je hebt dat goed in beeld gebracht. Met name het linker gedeelte kan me zeer bekoren. Iets minder gaat dat op voor het rechterdeel waar ik de dakconstructie erg druk in beeld vind komen. Ook de schuin geplaatste pilaren versterken niet de mooie rechte vertikale lijnen van de achterwand. Maar het werk van de architekt kun je niet veranderen en ik kan vanaf deze plek niet beoordelen of een beter standpunt mogelijk was geweest, al zou het me niet verbazen dat een beperking tot een kleiner deel minstens zo succesvol had kunnen zijn.
Alles tezamen beslist een foto met ruim voldoende struktuur. Ik heb de uitsnede een heel klein beetje krapper gemaakt. De dieptelijn die je zelf al aangaf, vind ik nog wat beter tot zijn recht komen als je de laatste schuine pilaar weglaat en ophoudt bij het deel dat links ingezet wordt. En om de door jou gekozen verhouding zoveel mogelijk intact te laten, haal ik vervolgens aan de bovenzijde ook een randje weg, net voorbij de donkere plek in de dakconstructie.
Ik twijfel er niet aan dat je volgende foto, dit keer iets uit de vrije natuur, van even goede kwaliteit zal zijn.
Dushi





10-08-2009 om 02:54 geschreven door Marsje


07-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met prieeltje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Zaika,
Je stuurt een mooie foto in waarbij je laat zien dat je een goed oog hebt voor terugkerende lijnen en struktuur. Prachtig al dat houtwerk met fijne nuances in warme kleuren en licht en donker. Ik kan aan deze foto weinig of niets toevoegen ter verbetering. De gekozen compositie vind ik goed, de kleuren zijn fraai, de noesten in het houtwerk geven een extra accent aan de rechte en gebogen lijnen van de balken. Hier verander ik helemaal niets aan. Prima gedaan! O ja, heb je de foto al eens ondesteboven gezet, met het donkere gedeelte onderaan? Verrassend niet!?
Probeer voor de derde keer jezelf wederom  te overtreffen en zoek een heel ander soort onderwerp. Ik zie er graag naar uit.
Dushi

07-08-2009 om 15:49 geschreven door Marsje


06-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met pompoen
Dag Janeolive
Je komt met een verrassende opname uit de hoek. Originaliteit kan een heel sterk punt zijn, en niet alleen in de fotografie. Mijn eerste reactie was er dus eentje van aangename verbazing. De prachtige convergerende lijnen van de pompoen heb je mooi gecontrasteerd met de vierkante lijnen van de tegelvloer. In de kleuren heb je iets vergelijkbaars gedaan: het oranje komt mooi uit op het zacht blauwgrijze van de tegels.  Kortom:  een bijzonder geslaagde inzending.
De suggesties bij deze foto zijn daarom slechts aanvullend. Mijn eigen voorkeur zou zijn om de pompoen wat meer ruimte te geven en ietsje minder centraal te plaatsen in het beeld. Verder heb ik in Photoshop even naar de levels gekeken en gezien dat er een kleine aanpassing mogelijk is waardoor de foto wat “sprekender” wordt. En als laatste heb ik verder geborduurd op jouw lijnenspel. Ik merk namelijk dat je de onderste rechte lijn mooi recht gezet hebt. Omdat het heel lastig is om een foto te maken recht boven de pompoen zonder met je voeten zelf in beeld te komen, lopen de andere lijnen van de tegelvloer scheef weg. Alhoewel dat dus bijna niet te voorkomen is, kunnen we dit achteraf wel corrigeren. In de bewerkte foto staan ook alle lijnen van de tegels netjes recht.
Ik zie graag een inzending van minstens dezelfde kwaliteit tegemoet, dit keer liefst uit de vrije natuur.
Dushi





06-08-2009 om 21:53 geschreven door Marsje


01-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met gebouw
Dag Kilyti,
Over het beslist originele standpunt kan ik geen goed oordeel vormen, ofschoon ik het persoonlijk sterk naar boven gericht vind. Wellicht wilde je zo een scherpe punt bewerkstelligen. Kennelijk  heb ik iets met vertikale lijnen, want ook deze foto heb ik nog een tikje rechter gezet. 
In de oorspronkelijke foto waren er twee zaken waar ik een kleine aanpassing bij wilde aanbrengen. De eerste aanpassing betrof de boompartij op het dak die ik de strakke lijn van het gebouw hinderlijk vond onderbreken. Dat groen heb ik dus weggepoetst. Overigens was de lucht al heel kaal en kostte het me weinig moeite om er egaal wit van te maken. De tweede aanpassing betrof het grijze karakter van de foto. Juist om de struktuur meer accent te geven, heb ik de contrasten verhoogd. Uiteraard is dit een persoonlijke smaak,  maaar ik vond het beter passen in deze lessenreeks over Ritme& Struktuur. En ook hier geldt: een naam in de foto bij deze lessen kan de aandacht onnodig afleiden. Kilyti, laat met een volgende inzending maar eens zien wat je nog meer in huis hebt voor deze lessen!
Dushi




01-08-2009 om 04:02 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met tuinmuur

Dag Janeolive,
Opnieuw ben ik heel blij met de uitleg die je geeft. Zo zie ik dat er goed nagedacht wordt bij het nemen van een foto. Dit is echt belangrijk. Je probeert  rekening te houden met dingen die je in eerdere lessen geleerd hebt.  Wat deze reeks  betreft, zie ik niet alleen een muur, maar ook een rijtje fraaie boompjes. Dat is dus een uitstekende basis. Toch heb ik nog even kritisch gekeken en het eerste wat me opviel, is dat niet alles goed recht stond. Dat heb ik een beetje gecorrigeerd.  Probeer op dit soort zaken te letten, want met rechte lijnen (denk aar aan de horizon van de zee) wordt een scheve lijn gauw storend. Gelukkig is het niet zo moeilijk om de foto een paar graden te draaien. En een kleine tip hierbij; voor inzendingen als deze vind ik het niet erg als je je naam niet groot in de foto zet. Ik zou het jammer vinden om omwille van de uitsnede, dwars door je naam te moeten gaan.
Na het aanpassen van de uitsnede, heb ik mijn fotoprogramma op Auto gezet en die maakte de opname ietsje contrastrijker. Daar was ik het wel mee eens, want het ritme wordt nu nog duidelijker. Ook heb ik de foto een tikje meer “vibrance” gegeven om de stammen van de boompjes wat levendiger te maken en het contrast tussen dode muur en levende natuur te accentueren. Je bent beslist op de goede weg. En met alle plezier zie ik een volgende inzending tegemoet.
Dushi





01-08-2009 om 03:55 geschreven door Marsje


26-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met bomen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Kilyti,
Je uitleg bij de foto vind ik heel verhelderend. Op deze manier is voor iedereen goed zichtbaar waarom je de foto op deze manier genomen (en gespiegeld) hebt. Je hebt een laag standpunt gekozen waardoor benadrukt wordt dat de prachtige stammen echt uit de grond omhoog rijzen. Het ritme van drie, een onderbreking en dan weer een vervolg, is heel goed uitgekozen en naast het licht dat bij de stronk door de takken schijnt, draagt dit bij aan een goede compo. Meer bomen frontaal benaderen zal vermoedelijk niet mogelijk zijn op deze weg, tenzij je een groothoek hebt die nog verder rijkt dan de gebruikte 14 mm.
Er is slechts één punt waar ik het niet met je eens ben. Namelijk dat de andere foto van de rij bomen saai zou zijn. De “wratten”  en de basten komen daar heel mooi uit, omdat het licht gunstiger valt. Het zou zelfs de moeite waard zijn een volgende keer de rij eens van de andere kant te benaderen, juist tegen het licht in, alhoewel dat technisch een lastiger opgave is.
Met deze goede inzending ben je mij een “belofte” schuldig voor een volgende foto, graag weer met een toelichting van dezelfde kwaliteit.
Dushi

26-07-2009 om 04:21 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met dakpannen

Dag Janeolive,
Heel fijn dat je bij deze inzending een korte toelichting hebt gegeven. Je geeft daarbij zelf al aan dat je perspectief ziet, terugkomende elementen, structuur en rechte lijnen. Ik ben het helemaal met je eens. Je hebt het goed gezien. Het is zelfs nog beter dan je verwoordt, want behalve rechte lijnen laat je foto ook terugkerende golven zien. Dit is dus een foto die helemaal voldoet aan de bedoeling van deze lessenreeks. Zelfs in een bijna zwart-witte uitvoering is het lijnenspel aantrekkelijk. Door te werken met de groothoekstand (15mm) kon je toch voor alle dakpannen voldoende scherpte bereiken met een redelijk open diafragma (f. 5,0).
Je merkt dat ik een voorkeur heb voor een iets andere uitsnede. Ik heb dat met name gedaan, omdat het randje onderaan storend werkt op het mooie ritme van de andere lijnen.
Ik zie graag een even sterke volgende inzending tegemoet. Mogelijk met meer kleuren?
Dushi





26-07-2009 om 03:44 geschreven door Marsje


22-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met voorgevel

Dag Kilyti,
Hartelijk welkom bij deze lessenreeks. Je eerste inzending is een goed begin. De voorgevel van een huis met een heel duidelijk lijnenspel. Speels asymetrisch met een raampartij die eveneens bijdraagt aan een aantrekkelijke struktuur. Ik heb daarom slechts wat minimale aanpassingen gemaakt aan je foto. Allereerst heb ik de lijnen netjes recht gezet, want het huis “leunde” een beetje achterover, iets dat heel normaal is als de camera wat schuin omhoog wordt gericht. Dat rechtzetten is gebeurd vias Photoshop (CTRL-A -> edit -> transform -> distort). Als tweede heb ik links de de lamp weggehaald, omdat de ronde vorm ervan niet terugkwam in de rest van de foto. Bovendien verdween zo een deel van de hoge bomenpartij. En als laatste detail heb ik de donkere ruiten van het raam een klein beetje opgelicht, omdat ook daar nog een mooi patroon in te vinden is. Graag zie ik een volgende, net zo goede foto, tegemoet. Je mag zelf een ander onderwerp kiezen.
O ja, ik wil niet alleen aan jou, maar aan alle cursisten vragen of men bij de inzending een korte beschrijving wil geven waarom men juist dit gefotografeerd heeft en wat men zelf goed vindt aan de ingezonden foto. Die toelichting is geen voorwaarde, maar ik zou het erg op prijs stellen, omdat deze zelfreflectie een hulp is op weg naar nog mooiere fotoÂ’s.
Dushi





22-07-2009 om 16:49 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met stenen

Dag Janeolive,
Met deze foto maak je het me niet gemakkelijk. Ik heb proberen te achterhalen wat je met deze foto hebt willen uitdrukken. De relatie tussen dode stenen en levende natuur? Eigenlijk weet ik het niet goed. En dan is een beoordeling minder eenvoudig.
Ritme wordt wel omschreven als periodieke wisseling in een beweging of verschijnsel. Dat wil zeggen dat lijnen of vormen terug moeten komen. Struktuur heeft te maken met rangschikking. Juist die rangschikking of die periodieke opeenvolging vind ik niet zo sterk naar voren komen in de foto die je nu inzendt. Ik heb geprobeerd eens wat lijnen te accentueren en wellicht zie je dat die vele kanten opgaan en weinig overeenkomst of herhaling vertonen. Datzelfde had ik ook kunnen doen met de hele en halve cirkels, die te zien zijn bij de stenen. De groene takken op de voorgrond  compenseren dit helaas niet.
Ik zou het prettig vinden als je een nieuwe poging zou willen wagen. En... dit geldt eigenlijk ook voor anderen die inzenden: probeer de volgende keer zelf eens kort te omschrijven waarom je de foto juist op deze manier genomen hebt. Zo kunnen we nog meer leren van elkaars zienswijze.
Dushi





22-07-2009 om 16:13 geschreven door Marsje


19-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met strandhuisjes

Dag Janeolive,

Natuurlijk is dit een goede inzending. Je hebt goed gezien dat er in de rij strandhuisjes een mooi ritme zit met een duidelijke struktuur. Dat “zien” is uitermate belangrijk bij het fotograferen. Ondanks dit uitstekende uitgangspunt, heb ik toch de vrijheid genomen om wat aan je foto te sleutelen.  Jammer genoeg verdwijnt dan de keurige omlijsting die je hebt aangebracht. Die aanpassing was niet zo moeilijk, omdat je foto al een heel eind in de goede richting ging. Ik vond het zonnescherm een onnodige onderbreking van de ritmische opbouw. Helaas moet ik dan een bijzonder sterke cropping toepassen en is de kwaliteit niet best meer. Maar ik wil je hiermee aantonen dat een andere uitsnede het ritme kan versterken. Ik heb ervoor gekozen om zowel het begin als het einde van de huisjes op de rand van de foto te zetten zodat het lijkt of de rij huisjes eindeloos lang is. De persoon heb ik in de foto gehouden vanwege het menselijk aspect.  Ervoor heb ik een klein plekje weggehaald.

Dushi







19-07-2009 om 00:00 geschreven door Marsje


11-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met bol
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Radocats,

Uit de reactie op de vorige bespreking laat je zien dat je open staat voor voor aanwijzingen en suggesties. Dat is een heel positieve houding die je veel voordeel kan opleveren.
Je tweede inzending toont opnieuw een hoog gehalte aan ritme en struktuur.  Het licht op de kluwen levert een mooi spel op en de donkere achtergrond die je gekozen hebt, draagt eveneens bij aan een mooie foto. Je hebt nu al twee keer getoond, dat je een prima foto kunt neerzetten met een zelfgekozen attribuut. Voor je derde inzending wil ik je vragen een stapje verder te gaan en een onderwerp te kiezen uit de architectuur, bijvoorbeeld een (groot) gebouw. Ik  heb er alle vertrouwen in dat je deze uitdaging aan kunt.

 

11-07-2009 om 14:50 geschreven door Marsje


05-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met hoed
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Radocats,

Je eerste inzending voor deze rubriek is direct al een voltreffer.  Dat belooft nog wat!  Ik heb met veel plezier naar je foto gekeken.  Natuurlijk heb ik gezocht naar aanbevelingen, maar die zijn er slechts in de marge. Zo had de rode punt als eindpunt voor mij iets lager mogen staan (regel van derden), maar door het rode strikje aan de andere kant, zag ik nu geen betere compo mogelijk. Dat strikje is overigens een element dat de foto enorm versterkt.  Tweede suggestie: zoals de foto er nu uit ziet, is er een enorm goed lijnenspel, maar geen sterk gebruik gemaakt van het spel van licht en donker. Hoewel dat niet iets is voor deze rubriek, zou het een aandachtspunt kunnen zijn om tot een nóg mooiere foto te komen. Ik ben dik tevreden en zie heel graag uit naar een volgende inzending, liefst met een heel ander onderwerp.

Dushi

05-07-2009 om 21:59 geschreven door Marsje


03-07-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met muur

Dag Zaika,
De foto die je instuurt, vertoont overduidelijk ritme en struktuur. Het is daarmeezonder meer een goed begin. Ik heb me de vrijheid veroorloofd een paar kleine aanpassingen aan te brengen.  De eerste was dat ik rechts een stuk muur weggehaald heb. Dat laatste gedeelte draagt wel bij aan de dieptewerking, maar is zo dicht opeengepakt, dat de struktuur eerder warrig wordt. Bovendien verdween wat rommel op het pad meteen uit beeld.  Eveneens om de struktuur meer kracht te geven ook onder en links de uitsnede aangepast. De vlakken van muur zelf heb ik wat meer accent gegeven zodat ze markanter in beeld komen.  De bomen achter de muur dragen niet bij aan een versterking van R&S. Mogelijk had een lager standpunt een beter effekt opgeleverd. Probeer dus ook de achtergrond  in de gaten te houden. Graag zie ik een volgende inzending tegemoet.
Dushi







03-07-2009 om 16:19 geschreven door Marsje


04-01-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dries Duchamps met in de boomgaard,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Dries,

 

De voorgestelde foto toont ons beslist een veelvoud aan R&S in een eerder ongewoon formaat. Je hebt de essentie van de foto goed gezien en achteraf een uitsnede gemaakt om de compositie te verfraaien. Op zich is daar niet echt iets mis mee maar beter is het om tijdens de opname rekening te houden met de compositie zodat achteraf kroppen tot een minimum beperkt kan worden. Beslist een flinke stap in de goede richting! Voor volgende keer graag nog zo een foto maar dan op het volle formaat.

Vonny

04-01-2009 om 22:52 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Christine2 met de pier in Blankenberge,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Christine,

 

Een foto met veel R&S, een mooie belichting, een goede compositie en veel detaillering, proficiat! Misschien kon de foto nog sterker overkomen indien je bvb tijdens de opname even door de knieën buigt zodat de opnamehoek nog dramatischer lijkt! Voor een volgende inzending graag een detailfoto waar R&S de boventoon heeft!

Vonny

04-01-2009 om 22:51 geschreven door Marsje


23-12-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metallo met glazen gevuld met zalig vocht,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Metallo,

 

Een foto met mogelijkheden in het kader van de lessen R&S, goed gezien dus! De opname is niet zo succesvol omwille van enkele belangrijke tekortkomingen waarop ik de aandacht wil vestigen. Je koos hier zo te zien om het accent voornamelijk in het midden te leggen en dan is het beter om een bepaalde symmetrie in de opbouw van de foto te brengen, wat hier niet het geval is. Het lichtje op de voorgrond trekt overmatig de aandacht en de grote witte vlek bovenaan is totaal uitgebrand, spijtig! Met een andere uitsnede als voorbeeld, zonder het lichtje en een glas dat er uit springt op een sterk punt krijgt de foto al meer uitdrukkingskracht maar er kan meer gedaan worden met een dergelijk onderwerp. Probeer nog even iets dergelijks Metallo, al doende leert men hé!

Vonny 

23-12-2008 om 23:37 geschreven door Marsje


15-12-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eddyge met ritme en structuur,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Eddyge,

 

Je foto verenigt beslist veel aspecten van ritme en structuur in een heel aparte foto die als het ware middendoor in twee verschillende beelden gesplitst wordt door de betonnen muur met aan de ene kant de natuur en aan de andere de staal constructie van de brug en de houten versperring. Op zich vind ik dit een interessant gegeven die je goed in beeld gebracht hebt op een niet conventionele manier die niet door iedereen gesmaakt zal worden, je bewijst hier in elk geval dat je heel goed kunt om gaan met ritme en structuur en daar gaat het om, heel goed gedaan Eddyge!

Vonny

 

15-12-2008 om 23:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dushi met ritme en structuur,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Dushi,

 

Dit is beslist een knappe foto die R&S in overvloed te bieden heeft in een verscheidenheid aan vormen, lijnen, texturen en kleuren, proficiat!

Vonny

15-12-2008 om 23:09 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metallo met glaswerk,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Hallo Metallo,

 

Hier toon je een heel mooie foto met R&S in een harmonische en oogstrelende compositie, proficiat! Je mag nog een opname inzenden met de natuur als onderwerp, denk daarbij aan lijnen, textuur en vormgeving.

Vonny

15-12-2008 om 23:08 geschreven door Marsje


08-12-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eddyge met alles op een rij,
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo Eddyge,

 

Een geslaagde foto waarbij R&S goed toegepast zijn. Je kunt nog een betere compositie bekomen door een nieuwe uitsnede te maken en zo meer harmonie in je foto te brengen. Het grote stuk muur en de lichtpaal geven geen meerwaarde aan je foto, integendeel ze bevorderen enkel het rondkijken, dit is meestal geen goed teken. Minder is vaak meer en beter! Graag nog een dergelijke foto maar nog beter.

Vonny

08-12-2008 om 00:28 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!