Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
21-08-2009
Lieljan met balken
Dag Lieljan,
Niet alleen jou kan het spel van ronde en rechte lijnen bekoren. Mij evenzeer.
Ik vind het een heel geslaagde opname waar de struktuur van het hout mooi
zichtbaar is. En juist omdat dit zo een mooie foto is, veroorloof ik me de
vrijheid er nog enkele aanvullingen op te geven.
Je hebt de foto genomen met een sluitertijd van 1/13 seconde. Alhoewel ik de
foto scherp vind, is dat zonder statief bijna vragen om problemen.Maar misschien had je op vakantie wel je
statief meegenomen. Je ISO waarde is 200 en die had je eventueel best wat
kunnen verhogen. Waarom je spotmeting genomen hebt, begrijp ik niet zo goed. In
ieder geval heb je rechtsonder uitgebeten lichte (rood gemarkeerd) partijen en
zit je bovenaan op het randje met de donkere (blauw gemarkeerd) partijen. Ik laat je er een afdruk van zien.
Juist omdat dit een mooi voorbeeld is van R&S, ga ik nog een stapje verder,
nu met een kleine aanpassing aan de uitsnede. Aan de bovenkant verschijnen
rechte planken in beeld die het mooie ritme van de ronde balken een beetjeverstoren. En onderaan heb ik ook iets
weggehaald, vooral vanwege de lichte vlek.
Tenslotte lever je een foto in, die je geconverteerd hebt naar zwart-wit. Waarom je dit gedaan hebt,vermeldde je niet, maar hout straalt voor mij
eerder warmte uit en het koele grijs vond ik er niet zo goed bij passen. De
oorspronkelijke kleuren terugbrengen kan alleen vanuit het origineel, maar ik
heb er een beetje `kleur` in gebracht en tevens de struktuur van het hout wat
meer accent gegeven.
Ik verwacht een minstens even mooie foto van je, liefst eentje die je speciaal
voor deze rubriek genomen hebt. En graag
in je toelichting, naast de keuze voor het motief, ook aangeven waarom je voor
bepaalde instellingen en bewerkingen gekozen hebt.
Dushi
Dag Janeolive,
Zeker in de natuur is het niet zo gemakkelijk om een regelmatig terugkerend
ritme te vinden. Gebouwen, muren, hekken en voorwerpen lenen zich daar in veel
gevallen beter voor. Je hebt dit dilemma hier mooi opgelost door een in het oog
springend pad met bijbehorend houten hek te nemen.Op deze manier wordt op een
mooie manier ritme en struktuur in de foto gebracht, nog afgezien van de fraaie
diepewerking. Wat recht behoort te staan, heb je ook netjes recht
geplaatst.
Ter afsluiting heb ik nog een wens en een tip.
De wens is, dat je voortaan probeert kleine storende elementen in je foto te
verwijderen. Ik bedoel hier bijvoorbeeld de kleine blaadjes die in de lucht
boven nog net zichtbaar worden in de wolken.
Mijn tip is om een andere keer bij een dergelijke foto eens veel dieper door de
knieƫn te buigen, of liever nog op de grond gaan zitten of liggen. Een
hoekzoeker is overigens een goed hulpmiddel als de ledematen wat strammer
worden. Je zult versteld staan van het effect.
Deze foto is een mooie overgang naar de volgende reeks: dieptewerking.Wat mij betreft: een welgemeend proficiat en
succes bij het vervolg van de lessenreeks.
Dushi
Dag Tilla,
Het is fijn dat je voor de tweede keer iets heel anders hebt uitgekozen. Maar
na de eenvoud van de vorige keer, heb je nu mogelijk een schepje teveel hooi op
je vork genomen. Je oog is gevallen op de ruitvormige bloemperken. Door het
ingenomen standpunt blijft er echter van een mooi ritme minder over dan je
wellicht gewenst had. De torentjes op de muur zijn wat de hoogte van het
standpunt betreft beter te zien.Toch komen ook deze torentjes niet echt duidelijk
in beeld, omdat de bladeren met het zonlicht erop een bijzonder drukke
achtergrond vormen. Dat onrustige vind ik ook enigermate terug in de steentjes
van de muur, waardoor zelfs de struktuur van de muurvlakken een beetje verloren
gaat, nog afgezien van de planten die het ritme onderbreken.
Probeer eens heel goed te zoeken naar vormen en vlakken die met elkaar in
harmonie zijn, en vermijd daarbij zoveel mogelijke elementen die het oog
afleiden.
Dushi
Dag
Radocats,
Gevraagd was om een foto uit de vrije natuur en je komtmet een heel mooie opname van een zwam. Je
oog was getroffen door de zachte golvende vormen in een harmonieuze wisseling
van kleurschakeringen. De foto treft mij ook, want ik vind hem erg mooi.
Slechts op een enkel punt verschil ik met je van mening. Jij hebt de
tegenstelling willen benadrukken tussen de fijne struktuur van de zwam en de
ruwe schors van de boomstam waar de zwam op groeit. Juist vanwege het
hoofdmotief van deze lessenreeks zou ik me liever beperken tot de prachtige
vormen van de zwam. De foto is dan weliswaar minder registrerend, maar het is de vraag wat je vooral wil: een mooie zwam laten zien of proberen een mooie foto te
maken, waar een zwam een rol in kan spelen. In dit laatste geval leg je meer
accent op het kreatief benaderen van vormen en vlakken. De keuze voor ĀminderĀ
levert soms juistĀmeerĀ op. ĀIn der BeschrƤnkung zeigt sich
der MeisterĀ, zei Goethe al.
Het gaat er niet om wat je ziet, maar om wat je wil laten zien. Voor je volgende inzending reken ik op niets minder dan een Ā“meesterlijkeĀ“ foto
met volledig accent op vormen en vlakken, ritme en struktuur.
Dushi
Dag Janeolive,
Een heel mooie opname van een stel prachtige ĀboomtenenĀzoals jij het noemt. Doordat
je het beeld beperkt hebt gehouden tot het onderste deel van de stam, komt de
struktuur van de bast goed tot zijn recht. Ook de ĀtenenĀ laten een mooie en
wisselende opeenvolging zien waarbij enkele lijnen fraai schuin naar boven
lopen. Het streepje zonlicht is een klein beetje jammer, omdat het licht op de
tenen hier nauwelijks een functie heeft.Echt storend is het gelukkig niet. Maar omdat ik zelf in de tropen woon,
ben ik heel alert op zonnevlekkendie
een foto gemakkelijk minder aantrekkelijk kunnen maken.
Je hebt al enkele keren laten zien dat je zonder twijfel op de goede weg bent. Probeer
voor je volgende inzending alles uit de kast te halen om zoveel mogelijk ritme
en struktuur in je foto mee te nemen. Ik kijk er vol verwachting naar uit.
Dushi
Dag Lieljan,
Alle begin is moeilijk. Je hebt beslist heel goed gezocht naar een ritme van
steken in het handwerk. En die steken leveren samen ook een goed vormenspel op.
Dus de keuze van je onderwerp heeftzonder meer zijn aantrekkelijke kanten. Toch zijn er nog wat verbeteringen
mogelijk. Maar daarvoor is het ook de eerste keer, hĆØ?
Opvallend is dat een groot deel van je foto onscherp is weergegeven. Je hebt
gewerkt met een telelens (183mm) en een lensopening van f. 5.6. Waarom die tele
en waarom een dergelijke vrij grote lensopening? Het lijkt me niet dat het
nodig was. Hoe dan ook, probeer ervoor te zorgen dat je foto scherp is waar
deze scherp moet zijn. Gebruik desnoods een statief (dat ziet achteraf toch
niemand).
Laat bij een volgende inzending maar eens zien dat je een trapje hoger kunt
komen op defotografische ladder. Ik ben ervan overtuigd dat je het kunt.
Dushi
Dag Kilyti,
In deze inzending zit ongetwijfeld een reeks aan lijnen die samen een boeiend
spel opleveren. Dat is een heel sterk punt van de foto. En het zoeken naar symmetrie
was hier alleszins op zijn plaats. Ook dat is een pluspunt. Doordat je de foto
hebt genomen vanaf de gelijkvloerse verdieping, moest je de camera wel omhoog
richten en lopen de horizontale pilaren schuin naar binnen. Gewoonlijk zet ik
dit recht, maar hier werd me dat teveel van het goede. Heb je overweogen om de
eerste verdieping als standpunt te nemen? Ik was er vorig jaar nog even en meen
me te herinneren dat dit mogelijk is.
Wat ik een beetje storend vind, en je geeft het zelf al enigermate aan, is het overbelichte bovendeel
van de foto. Het is een glaskoepel waar het licht door naar binnen stroomt.
Overbelichte delen van een foto zijn niet of nauwelijks te corrigeren (alhoewel
ik mijn best heb gedaan), donkere gedeeltes leveren meestal wat minder
problemen op bij correcties. Door de overbelichting, valt ook de struktuur van
de glaskoepel weg, hetgeen jammer is.
De foto is gemaakt met een stevige groothoek (14mm) en vermoedelijk uit de
hand. Toch was hier het gebruik van statief een alternatief geweest.Nog niet eens vanwege een dichter diafragma
dan het nu gebruikte f. 4,5, maar vooral omdat een langzamer sluitertijdbewogen mensen had gecreƫerd, een mooi
contrast met het statische gebouw. Dat ook de roltrappen dan bewogen waren
weergegeven, had mij vermoedelijk niet gestoord. In ieder geval was het spelen
met diverse sluitertijden de moeite waard geweest, lijkt me.
Graag een nieuwe inzending met een even scherp oog voor lijnen en vormen,
zonder echter andere belangrijke zaken als belichting te verwaarlozen.
Dushi
Dag Radocats,
Welkom terug na het tussentijds succesvol afronden van de lessen portretten.
Het doet me goed dat je dit keer een heel ander onderwerp genomen hebt: een
gebouw waar de architect overduidelijk gespeeld heeft met vormen en vlakken. Je
hebt dat goed in beeld gebracht. Met name het linker gedeelte kan me zeer
bekoren. Iets minder gaat dat op voor het rechterdeel waar ik de dakconstructie
erg druk in beeld vind komen. Ook de schuin geplaatste pilaren versterken niet
de mooie rechte vertikale lijnen van de achterwand. Maar het werk van de
architekt kun je niet veranderen en ik kan vanaf deze plek niet beoordelen of
een beter standpunt mogelijk was geweest, al zou het me niet verbazen dat een
beperking tot een kleiner deel minstens zo succesvol had kunnen zijn.
Alles tezamen beslist een foto met ruim voldoende struktuur. Ik heb de uitsnede
een heel klein beetje krapper gemaakt. De dieptelijn die je zelf al aangaf,
vind ik nog wat beter tot zijn recht komen als je de laatste schuine pilaar
weglaat en ophoudt bij het deel dat links ingezet wordt. En om de door jou
gekozen verhouding zoveel mogelijk intact te laten, haal ik vervolgens aan de bovenzijde
ook een randje weg, net voorbij de donkere plek in de dakconstructie.
Ik twijfel er niet aan dat je volgende foto, dit keer iets uit de vrije natuur,
van even goede kwaliteit zal zijn.
Dushi
Dag Zaika,
Je stuurt een mooie foto in waarbij je laat zien dat je een goed oog hebt voor
terugkerende lijnen en struktuur. Prachtig al dat houtwerk met fijne nuances in
warme kleuren en licht en donker. Ik kan aan deze foto weinig of niets
toevoegen ter verbetering. De gekozen compositie vind ik goed, de kleuren zijn
fraai, de noesten in het houtwerk geven een extra accent aan de rechte en
gebogen lijnen van de balken. Hier verander ik helemaal niets aan. Prima
gedaan! O ja, heb je de foto al eens ondesteboven gezet, met het donkere
gedeelte onderaan? Verrassend niet!?
Probeer voor de derde keer jezelf wederomte overtreffen en zoek een heel ander soort onderwerp. Ik zie er graag
naar uit.
Dushi
Dag
Janeolive
Je komt met een verrassende opname uit de hoek. Originaliteit kan een heel
sterk punt zijn, en niet alleen in de fotografie. Mijn eerste reactie was er dus
eentje van aangename verbazing. De prachtige convergerende lijnen van de
pompoen heb je mooi gecontrasteerd met de vierkante lijnen van de tegelvloer.
In de kleuren heb je iets vergelijkbaars gedaan: het oranje komt mooi uit op
het zacht blauwgrijze van de tegels. Kortom:een bijzonder geslaagde inzending.
De suggesties bij deze foto zijn daarom slechts aanvullend. Mijn eigen voorkeur
zou zijn om de pompoen wat meer ruimte te geven en ietsje minder centraal te
plaatsen in het beeld. Verder heb ik in Photoshop even naar de levels gekeken
en gezien dat er een kleine aanpassing mogelijk is waardoor de foto wat ĀsprekenderĀ
wordt. En als laatste heb ik verder geborduurd op jouw lijnenspel. Ik merk
namelijk dat je de onderste rechte lijn mooi recht gezet hebt. Omdat het heel
lastig is om een foto te maken recht boven de pompoen zonder met je voeten zelf
in beeld te komen, lopen de andere lijnen van de tegelvloer scheef weg. Alhoewel
dat dus bijna niet te voorkomen is, kunnen we dit achteraf wel corrigeren. In
de bewerkte foto staan ook alle lijnen van de tegels netjes recht.
Ik zie graag een inzending van minstens dezelfde kwaliteit tegemoet, dit keer
liefst uit de vrije natuur.
Dushi
Dag
Kilyti,
Over het beslist originele standpunt kan ik geen goed oordeel vormen, ofschoon ik het
persoonlijk sterk naar boven gericht vind. Wellicht wilde je zo een scherpe punt
bewerkstelligen. Kennelijkheb ik iets
met vertikale lijnen, want ook deze foto heb ik nog een tikje rechter
gezet.
In de oorspronkelijke foto waren er twee zaken waar ik een kleine aanpassing
bij wilde aanbrengen. De eerste aanpassing betrof de boompartij op het dak die
ik de strakke lijn van het gebouw hinderlijk vond onderbreken. Dat groen heb ik
dus weggepoetst. Overigens was de lucht al heel kaal en kostte het me weinig
moeite om er egaal wit van te maken. De tweede aanpassing betrof het grijze
karakter van de foto. Juist om de struktuur meer accent te geven, heb ik de contrasten
verhoogd. Uiteraard is dit een persoonlijke smaak,maaar ik vond het beter passen in deze
lessenreeks over Ritme& Struktuur. En ook hier geldt: een naam in de foto
bij deze lessen kan de aandacht onnodig afleiden. Kilyti, laat met een volgende
inzending maar eens zien wat je nog meer in huis hebt voor deze lessen!
Dushi
Dag Janeolive,
Opnieuw ben ik heel blij met de uitleg die je geeft. Zo zie ik dat er goed
nagedacht wordt bij het nemen van een foto. Dit is echt belangrijk. Je
probeertrekening te houden met dingen
die je in eerdere lessen geleerd hebt.Wat deze reeksbetreft, zie ik
niet alleen een muur, maar ook een rijtje fraaie boompjes. Dat is dus een
uitstekende basis. Toch heb ik nog even kritisch gekeken en het eerste wat me
opviel, is dat niet alles goed recht stond. Dat heb ik een beetje
gecorrigeerd.Probeer op dit soort zaken
te letten, want met rechte lijnen (denk aar aan de horizon van de zee) wordt
een scheve lijn gauw storend. Gelukkig is het niet zo moeilijk om de foto een
paar graden te draaien. En een kleine tip hierbij; voor inzendingen als deze
vind ik het niet erg als je je naam niet groot in de foto zet. Ik zou het
jammer vinden om omwille van de uitsnede, dwars door je naam te moeten gaan.
Na het aanpassen van de uitsnede, heb ik mijn fotoprogramma op Auto gezet en
die maakte de opname ietsje contrastrijker. Daar was ik het wel mee eens, want
het ritme wordt nu nog duidelijker. Ook heb ik de foto een tikje meer
ĀvibranceĀ gegeven om de stammen van de boompjes wat levendiger te maken en het
contrast tussen dode muur en levende natuur te accentueren. Je bent beslist op
de goede weg. En met alle plezier zie ik een volgende inzending tegemoet.
Dushi
Dag Janeolive,
Heel fijn dat je bij deze inzending een korte toelichting hebt gegeven. Je
geeft daarbij zelf al aan dat je perspectief ziet, terugkomende elementen,
structuur en rechte lijnen. Ik ben het helemaal met je eens. Je hebt het goed gezien.
Het is zelfs nog beter dan je verwoordt, want behalve rechte lijnen laat je
foto ook terugkerende golven zien. Dit is dus een foto die helemaal voldoet aan
de bedoeling van deze lessenreeks. Zelfs in een bijna zwart-witte uitvoering is
het lijnenspel aantrekkelijk. Door te werken met de groothoekstand (15mm) kon
je toch voor alle dakpannen voldoende scherpte bereiken met een redelijk open
diafragma (f. 5,0).
Je merkt dat ik een voorkeur heb voor een iets andere uitsnede. Ik heb dat met
name gedaan, omdat het randje onderaan storend werkt op het mooie ritme van de
andere lijnen.
Ik zie graag een even sterke volgende inzending tegemoet. Mogelijk met meer
kleuren?
Dushi
Dag Kilyti,
Hartelijk welkom bij deze lessenreeks. Je eerste inzending is een goed begin.
De voorgevel van een huis met een heel duidelijk lijnenspel. Speels asymetrisch
met een raampartij die eveneens bijdraagt aan een aantrekkelijke struktuur. Ik
heb daarom slechts wat minimale aanpassingen gemaakt aan je foto. Allereerst
heb ik de lijnen netjes recht gezet, want het huis ĀleundeĀ een beetje
achterover, iets dat heel normaal is als de camera wat schuin omhoog wordt
gericht. Dat rechtzetten is gebeurd vias Photoshop (CTRL-A -> edit ->
transform -> distort). Als tweede heb ik links de de lamp weggehaald, omdat
de ronde vorm ervan niet terugkwam in de rest van de foto. Bovendien verdween
zo een deel van de hoge bomenpartij. En als laatste detail heb ik de donkere
ruiten van het raam een klein beetje opgelicht, omdat ook daar nog een mooi
patroon in te vinden is. Graag zie ik een volgende, net zo goede foto,
tegemoet. Je mag zelf een ander onderwerp kiezen.
O ja, ik wil niet alleen aan jou, maar aan alle cursisten vragen of men bij de
inzending een korte beschrijving wil geven waarom men juist dit gefotografeerd
heeft en wat men zelf goed vindt aan de ingezonden foto. Die toelichting is
geen voorwaarde, maar ik zou het erg op prijs stellen, omdat deze zelfreflectie
een hulp is op weg naar nog mooiere fotoĀs.
Dushi
Dag Janeolive,
Met deze foto maak je het me niet gemakkelijk. Ik heb proberen te achterhalen
wat je met deze foto hebt willen uitdrukken. De relatie tussen dode stenen en
levende natuur? Eigenlijk weet ik het niet goed. En dan is een beoordeling
minder eenvoudig.
Ritme wordt wel omschreven als periodieke
wisseling in een beweging of verschijnsel. Dat wil zeggen dat lijnen of
vormen terug moeten komen. Struktuur heeft te maken met rangschikking. Juist die rangschikking of die periodieke opeenvolging
vind ik niet zo sterk naar voren komen in de foto die je nu inzendt. Ik heb
geprobeerd eens wat lijnen te accentueren en wellicht zie je dat die vele
kanten opgaan en weinig overeenkomst of herhaling vertonen. Datzelfde had ik
ook kunnen doen met de hele en halve cirkels, die te zien zijn bij de stenen.
De groene takken op de voorgrondcompenseren dit helaas niet.
Ik zou het prettig vinden als je een nieuwe poging zou willen wagen. En... dit
geldt eigenlijk ook voor anderen die inzenden: probeer de volgende keer zelf
eens kort te omschrijven waarom je de foto juist op deze manier genomen hebt.
Zo kunnen we nog meer leren van elkaars zienswijze.
Dushi
Natuurlijk is dit een goede inzending. Je hebt goed gezien
dat er in de rij strandhuisjes een mooi ritme zit met een duidelijke struktuur.
Dat ĀzienĀ is uitermate belangrijk bij het fotograferen. Ondanks dit
uitstekende uitgangspunt, heb ik toch de vrijheid genomen om wat aan je foto te
sleutelen.Jammer genoeg verdwijnt dan
de keurige omlijsting die je hebt aangebracht. Die aanpassing was niet zo moeilijk, omdat je foto al een heel eind in de goede richting ging. Ik vond het zonnescherm een onnodige onderbreking van de ritmische opbouw. Helaas
moet ik dan een bijzonder sterke cropping toepassen en is de kwaliteit niet
best meer. Maar ik wil je hiermee aantonen dat een andere uitsnede het ritme kan
versterken. Ik heb ervoor gekozen om zowel het begin als het einde van de huisjes op de rand
van de foto te zetten zodat het lijkt of de rij huisjes eindeloos lang is. De persoon heb ik
in de foto gehouden vanwege het menselijk aspect. Ervoor heb ik een klein plekje weggehaald.
Uit de reactie op de vorige bespreking laat je zien dat je
open staat voor voor aanwijzingen en suggesties. Dat is een heel positieve
houding die je veel voordeel kan opleveren.
Je tweede inzending toont opnieuw een hoog gehalte aan ritme en struktuur.Het licht op de kluwen levert een mooi spel
op en de donkere achtergrond die je gekozen hebt, draagt eveneens bij aan een
mooie foto. Je hebt nu al twee keer getoond, dat je een prima foto kunt
neerzetten met een zelfgekozen attribuut. Voor je derde inzending wil ik je
vragen een stapje verder te gaan en een onderwerp te kiezen uit de
architectuur, bijvoorbeeld een (groot) gebouw. Ikheb er alle vertrouwen in dat je deze
uitdaging aan kunt.