Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
08-03-2008
Staketsel door Mira,
Hallo Mira,
Een goede foto met ritme en structuur in het staketsel dat de helft van het formaat bestrijkt, de voorgrond is minder interessant omdat daar weinig duidelijke detaillering te zien is in de structuur en de begroeiing van de golfbreker.(mogelijk is daar veel verloren gegaan bij het verkleinen of is de scherpte niet optimaal?) De belichting is ook niet optimaal waardor de kleuren eerder dof overkomen. Door eventueel nog iets dichter bij het staketsel te komen en door de knieën te gaan zou het mogelijk zijn een meer spectaculaire foto als resultaat te hebben met daarbij meer zichtbare details van de voorgrond (dichtbij) wat het geheel boeiender zou maken. Goed gezien Mira!
Een foto met R&S in een centrale compositie, het idee is goed maar de uitvoering misschien een beetje eentonig. Je hebt fragmenten van boomstammen, struiken, water en gras, daarmee is het niet eenvoudig om een boeiende foto te maken tenzij je daarmee en interessante ritmische compositie tot stand kunt brengen en dat is hier niet echt mogelijk! Verder proberen Bettina, het lukt niet altijd even goed, vooral als je met verschillende genres experimenteert!
Deze foto is heel goed in beeld gebracht met veel zin voor R&S in de leuning en het raderwerk van de sluis. In het bijgevoegde voorbeeld staat bovenaan een gespiegelde versie van je foto, het is natuurlijker om naar de foto te kijken van links naar rechts met daarbij een goede dieptewerking. Het toevoegen van een beetje meer contrast verhoogt het dramatische effect, zeer goed gedaan!
Een interessante foto boordevol R&S in de vormen en materialen die gebruikt werden voor deze constructie, daarbij staat de persoon op een sterk punt wat schaal geeft aan het geheel, goed in beeld gebracht hoor! Wat kan je nu nog doen om de kracht die de foto zo al uitstraalt nog te versterken, bvb een uitsnede maken waarbij je bij het essentiële blijft. Doordat je het gebouw, in de breedte niet volledig in beeld bracht kan je evenzeer de lucht er af snijden omdat het oog daar teveel naartoe getrokken wordt, nu kijk je echt naar het gebouw en de vele details, het dak staat nu ook niet meer pal in het midden van het formaat maar op 2/3 en dat oogt evenwichtiger. Knap hoor!
Je foto heeft beslist iets te bieden voor R&S maar je laat de ogen van de kijker erg ronddwalen op zoek naar de kern van je foto. De ordening van de olifanten biedt hier geen harmonische voorstelling, er zijn ook teveel storende elementen aanwezig, beter is het op zoek te gaan naar een origineler invalshoek en bvb ook eens door de knieën te gaan en een laag standpunt in te nemen. Vertrekkend van je foto heb ik een uitsnede gemaakt waarin al een zekere beweging zit die ons via het achtersteven van de olifant waarin veel structuur te bespeuren valt ritmisch leidt naar de andere olifant waarvan het hoofd op een ander sterk punt staat. Het geheel is opgelicht waardoor meer detaillering zichtbaar wordt, afleidende elementen zijn nu weg waardoor de foto boeiender geworden is. Een goede poging, nu nog beter afwerken!
Zoals de titel zegt gaat het hier voornamelijk over het maïsstoppelveld met zijn mooie kleuren en veel R&S in het lijnenspel. Je laat ons hier echter een klein stukje veld zien, twee onvolledige huizen en een grote massa bomen en lucht waardoor er geen evenwicht terug te vinden is. Bij dergelijke fotos is het veel interessanter een veld in beeld te brengen met een golvend landschap of als achtergrond bvb een boeiende lucht met wolken waardoor een contrasterend keurenpalet kan ontstaan tussen enerzijds de goudgele kleuren van de maïsstoppels en anderzijds de wolkenhemel maar dat is maar één van de betere mogelijkheden. Blijven proberen Seppe
Ik begrijp heel goed wat je hier in beeld wou brengen, de mooie tekeningen in het zand vormen een uitdaging voor de lessen R&S maar zijn niet eenvoudig te realiseren. Eerst is er de correcte belichting waarbij je rekening moet houden dat je lichtmeter het zand interpreteert als zijnde 18% grijs en waarbij je EV belichtingscorrecties moet aanbrengen anders zitten je contrasten vast in een grijze massa waarbij weinig variatie aan tinten te bespeuren valt. Verder moet men op zoek gaan naar een bepaalde tekening in het zand waardoor het oog door de foto geleid wordt en gaat rusten op een sterk punt (attractiepunt) in de foto waardoor die speciaal wordt. Zoals voorgesteld bereikt de foto zijn doel niet omdat er veel is en weinig tegelijkertijd, blijven proberen Primera!
Een stemmige foto met een mooie belichting, het idee om deze windmolens zo in beeld te brengen is erg geslaagd en geladen met ritme, wel spijtig dat de wiek van de eerste windmolen afgesneden is. Door een andere uitsnede van je foto te maken en daarbij een beetje kunst en vliegwerk was het mogelijk om de foto meer allure te geven en de meest storende elementen die voor onnodige afleiding zorgen uit de weg te ruimen waardoor meer evenwicht in de foto bereikt werd. Het mag nooit de bedoeling zijn om fotos te nemen waaraan je achteraf veel moet werken met een fotobewerkingsprogramma, hier doe ik dit om je aan te tonen waarop je beter moet leren letten bij het nemen van een foto, probeer al de onnodige zaken zoveel mogelijk te vermijden. Goed gezien hoor!
Dat heb je mooi gezien die laan met een wandelweg en verharde weg tussen de bomen met daarbij de lijn die gevormd wordt door de gevelde bomen, daarnaast heeft de foto en goede dieptewerking. R&S is volop aanwezig in deze foto maar er zijn toch enkele details die de kijker afleiden en de aandacht wegnemen van het rustige gevoel dat de foto uitstraalt en eindigt bij de wandelaars in de verte. Om dit te bereiken heb ik je foto gespiegeld en dat geeft een natuurlijke inleiding van linksonder naar rechtsboven, de bank en de rode stip zijn wegekloond, het geheel van de foto werd opgelicht met het accent op de wandelaars. Hierdoor krijgt je foto meer uitstraling en afwerking door bij het essentiële te blijven het is natuurlijk altijd beter om zo weinig mogelijk te knoeien aan een foto maar verbetering is een noodzakelijk kwaad wil men een foto overhouden met een zekere fotografische charme, niet iedereen houdt van puur natuur met al zijn storende elementen, het is een keuze die de fotograaf zelf moet maken. Goed gedaan hoor!
Als foto voor R&S wou je toch het accent op de brug plaatsen omdat daar veel R&S in te vinden is, hier toon je veel meer waardoor de kijker geneigd is om op zoek te gaan naar de kern van de foto die nu uit twee delen bestaat, de brug en het omringende. Misschien was het beter geweest om je volledig te concentreren op de brug en de mooie weerkaatsingen waardoor de foto in zijn eenvoud boeiender kon overkomen boordevol R&S.
Je foto is heel goed in beeld gebracht en biedt R&S in overvloed, goed gezien hoor! De blauwe broeken bieden maar weinig variatie en dat is eentonig want niets trekt hier speciaal de aandacht, door één van de broeken op een sterk punt te plaatsen en een andere kleur te geven komt de foto plots tot leven en dat heeft de kijker nodig om geboeid te zijn door wat je wilt tonen! Opletten dat de foto over de hele oppervlakte scherp is, dat is belangrijk bij dergelijke opnamen, nu eisen die onscherpe broeken op de voorgrond teveel aandacht en dat is spijtig.
Je foto heeft beslist iets te bieden voor R&S maar je onderwerp kon beter voorgesteld worden in een diagonale lijn van linksonder naar rechtsboven, dit zou de compositie ten goede komen. Zoals het nu voorgesteld wordt is het een beetje een verwarrend zicht waardoor de kijker afgeleid wordt door onbelangrijke details die er best niet bijhoren. Denk er aan dat een eenvoudige voorstelling altijd beter werkt Primera, men zegt daarover het volgende "minder is meer".
Je foto is mooi genomen Mira en heeft een goede compositie, ritme en structuur zijn terug te vinden in het witte staketsel, de weg en de boten, ze vormen een mooi geheel waarbij de fietser schaal geeft aan de foto, er ontbreekt enkel nog een wolkje aan de lucht om het geheel af te maken.
Je foto toont ons een cactus uit de plantentuin, er is veel detaillering te zien wat goed is als onderwerp voor R&S. De wijze waarop je deze plant in beeld brengt is veeleer van documentaire waarde, als compositie is dit niet echt overtuigend genoeg om dit een boeiende foto voor R&S te noemen, m.a.w. een foto dat de aandacht van de kijker opeist. Probeer voor een volgende inzending een beetje creatiever uit de hoek te komen met een foto met lijnenspel en textuur maar dan op een speelse wijze toegepast , zoals men zegt oefening baart kunst!
Je foto is interessant genomen en boeit door zijn eenvoud en de strakke lijnen van het gebouw, R&S zijn hier alom tegenwoordig en de sobere kleuren maken het geheel rustig. Geen gemakkelijke opgave om hiervan een erg boeiende foto te maken maar dat is al een goed begin, de compositie is een beetje aan de eenvoudige kant, daar kan je nog meer mee doen Mieke. Als je daarvan houd mag je daar gerust nog even verder mee experimenteren!
Je foto is uitstekend genomen en een schoolvoorbeeld van R&S, proficiat! Aan de zwartwitfoto ontbreekt een beetje sprankel, dat kan je bijwerken door niveaus en contrast wat aan te passen waardoor de foto de glans krijgt die hij verdient.
Een onderwerp waarmee meer gedaan kan worden, nu is het aanbod aan lijnen en details eerder verwarrend omdat niets specifiek de aandacht van de kijker vasthoudt, de bloem is eerder te klein afgebeeld in het formaat. Door dichter bij het onderwerp te komen en de bloem beter te plaatsen worden de subtiele kleuren en lijnen beter zichtbaar waardoor R&S meer aan bod komen en dat levert een betere foto op. Proberen en volhouden Bobi!
Een mooie foto met veel ritme en structuur in het metselwerk van de natuurstenen, de variatie van lijnen en kleuren is heel geslaagd en daarnaast krijgt de foto meer expressie door het zicht op de boom dat schaal geeft aan het geheel. Een beetje meer contrast is hier ook welkom en laat de kleuren beter uitkomen een kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk. Een heel goed resultaat Starmix!
Een foto met heel veel informatie, de titel is bruggen maar er is veel meer te zien, dit laat me eerder denken aan een gezellige wandeling langs het kanaal. Je zag de bruggen en dat is inderdaad een zeer boeiend onderwerp wanneer je het accent daarop gaat leggen door dichter bij je onderwerp te komen en een originele opnamehoek te kiezen. Zoals voorgesteld is dit geen ideaal voorbeeld van ritme en structuur waarbij het de bedoeling is om het accent te leggen door middel van bvb een ritmische beweging in de foto en de textuur van materialen op een originele manier naar voren te brengen. Bekijk even de voorbeelden op het blog om een beter idee te krijgen van het doel van deze lessen. Oefening baart kust Mieke, verder proberen hé!
Dat heb je mooi gezien Bettina, knappe lijnen in diagonaal door het formaat en R&S in het hekwerk en de paaltjes die parallel daarmee lopen en eigenlijk de foto maken. Je foto toont ons de paal dat bijna in het midden van het formaat staat waardoor het evenwicht in de foto in het gedrang komt omdat de kijker daar onmiddellijk op gaat focussen en waardoor het linker gedeelte eigenlijk overbodig wordt. Een andere uitsnit verhoogt hier het visuele effect en brengt harmonie tussen hekwerk, paaltjes, stoep, greppel en weg met daarbij een sterke dieptewerking. Een verdienstelijke poging Bettina!