Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
08-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met beeldenrij

Dag Gonzoke,
Welkom bij deze lessenreeks. Je hebt deze fraaie reeks beeldjes benaderd vanuit een heel oorspronkelijk standpunt.  Maar met een tele van 300mm en een diafragma van 5.6 heb je een heel geringe scherptediepte, mede omdat de achtergrond niet ver genoeg is.. Ik begrijp wel, dat je de achtergrond vaag wilt houden, maar nu is ook een groot deel van het hoofdonderwerp onscherp. Jammer vind ik ook de takken, zowel op de voor- als op de achtergrond.
Denk nu niet dat je foto mislukt is, want meer nog dan in de beeldjes zelf, zie ik een charmant ritme en goeede herhaling in de zuilen waarop de beeldjes staan. Met iets meer doortekening in de donkere gedeeltes en een lichte cropping wordt de foto m.i. nog iets mooier. Ook de achtergrond heb ik een tikkeltje vager gemaakt  om de aandacht sterker naar voren te trekken.
Probeer het jezelf bij een volgende inzending niet al te moeilijk te maken en kies voor een simpeler struktuur van vlakken en lijnen.
Dushi





08-10-2009 om 01:08 geschreven door Marsje


07-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met steen

Dag Lieljan,
Het is zonder meer prettig om te zien dat je zo bewust een foto hebt gemaakt, rekening houdend met velerlei facetten. Weten wat je wil fotograferen en waarom je iets wil fotograferen is een uitstekend begin.  Dit in tegenstelling tot de misvatting dat een foto van een mooi ding of dier automatisch een mooie foto is.
De foto heb ik een tikje gedraaid om de horizontale en vertikale lijnen wat beter uitgebalanceerd te krijgen. Met een foto in perspectief is dat niet gemakkelijk, maar hier geven de steentjes van de straat een goede aanwijzing. Overigens zijn er fotografen die de duidelijk zichtbare rommel op straat zouden opruimen vóór het indrukken van de knop. Dat is gemakkelijker dan achteraf wegclonen.
Zowel ritme als structuur zijn volop aanwezig. Het is een mooie afwisseling van lichte en donkere vlakken geworden. Je zult zeker bewust gekozen hebben voor de huidige compositie, maar iets meer croppen haalt het putje weg, vermindert het grote deel van de straat en legt wat steviger accent op de blokken zelf. Het lijkt me een aanvaardbaar alternatief.
Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de natuur.
Dushi







07-10-2009 om 19:34 geschreven door Marsje


06-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met havenkranen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Kilyti,
De uitleg die je bij deze foto geeft, kan ik alleen maar beamen. Juist die ene rechtopstaande kraan doorbreekt het ritme dat anders eerder eentonig zou kunnen worden, een ritme dat  een extra accent krijgt in de gele strepen op de kranen. Aan structuur ontbreekt het evenmin, zowel kranen als containers zorgen daarvoor.
Met deze en vorige inzendingen heb je in meer dan voldoende mate laten zien dat R&S kunnen bijdragen aan een goede foto. Een proficiat is zonder meer op zijjn plaats!
Als vervolg kun je doorgaan met de serie “Dieptewerking”  onder de deskundige leiding van Cijbra.
Dushi

06-10-2009 om 19:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met piramide
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lynne,
Het leek er even op of je in Parijs was geweest, maar dit is toch duidelijk ergens anders.  Wat me bijzonder aantrekt in je foto, is de plaatsing van de grote vaas op de voorgrond. Eigenlijk springt voor mij de goede compositie nog eerder in beeld dan R&S, ofschoon dat zeker ook aanwezig is in de vele vlakken van de piramide en de rechthoekige ingang. Zonder meer een geslaagde opname derhalve.
Voor een volgende inzending zou ik graag een foto zien waar niet een gebouw een belangrijke rol in speelt.
Dushi

06-10-2009 om 04:37 geschreven door Marsje


02-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bespreking R & S voor Lynne
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lynne,
Welkom terug bij deze reeks. Zelf heb ik veel geleerd van Vonny. Toch zijn we verschillende mensen en kijken we niet altijd op eenzelfde manier naar een foto. Voor deze serie zou ik graag wat meer accent willen zien op vormen en vlakken. Nu stuur je een foto in met een goede compositie waar een gebouw deel van uitmaakt, maar niet uitblinkt door een ritmische herhaling van lijnen of vlakken. Uit eerdere inzendingen heb ik gemerkt dat je heel sterk naar voren kunt komen. Graag zou ik zien dat je een gebouw (of een fragment daarvan) meer geprononceerd naar voren brengt met meer aandacht voor met name ritme in de foto. Laat nog maar eens zien wat je in je mars hebt.
Dushi

02-09-2009 om 03:02 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met abstrakt rood

Dag Tilla,
Dat een goede fotograaf zich niet laat weerhouden door tijdelijke beperkingen, bewijs je met deze foto die me uitermate kan bekoren. Mooie diepe kleuren van objecten die tot een slang zijn samengevoegd. De ritmische herhaling van weerspiegelingen  en de vele tinten i n het rood zijn een lust voor het oog. Ritme en struktuur vind ik in deze foto uitstekend tot uitdrukking gebracht. Voor de volledigheid echter nog een tweetal aanvullende opmerkingen. Wat compositie had de “slang” aan de rechterzijde best wat meer ruimte mogen krijgen in plaats van  helemaal tegen de zijkant aan te leunen. Eigenlijk vind ik maar één ding storend in deze foto. Namelijk de vele vlekjes, plekjes, haartjes, enz. in de achtergr ond. Ik heb er slechts een aantal aangegeven,maar er zijn er nog veel meer. Door op dit soort zaken te letten zullen je foto’s nóg mooier worden.
Omdat ik toch even een vakantiestop moet inlassen, heb je wat meer tijd voor de volgende inzending. Ik zou graag zien dat je dan iets zoekt uit de vrije natuur.  Maar als je voetpees meer herstel vraagt , moet je het me even laten weten.
Dushi





02-09-2009 om 02:52 geschreven door Marsje


29-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met gans
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Zaika,
Je stuurt een foto in met mooie bruine tinten, afgezet met een fraai wit randje.  Een detail van een Canadeze gans. Of de foto ook sterk gecropt is, kan ik niet goed beoordelen. Maar het ontbreekt wel aan voldoende scherpte.  Een sluitertijd van 1/125 seconde met een lens van 200mm kan alleen met een zeer vaste hand en een doodstil zittende eend. De verdere exifgegevens  roepen voor mij de nodige onduidelijkheid op.  Er zou een flits gebruikt zijn met rode ogen reductie en  gewerkt in de portretmode.  Saturatie en scherpte zouden  verhoogd zijn in de instellingen van de camera zelf. Het lijkt er een beetje op dat je niet de optimale instellingen gebruikt hebt bij deze foto.  Wat ritme en struktuur betreft, heeft de afbeelding zeker potentie, maar ik zou graag zien dat je een andere opname maakte, waarbij je goed gelet hebt op alle instellingen. En bij de toelichting als het kan een volgende keer graag iets meer over de technische keuzes die je maakt. Nu blijft het een beetje gissen.
Dushi

29-08-2009 om 15:49 geschreven door Marsje


26-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met wagentjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Radocats,
Bij een onderwerp als je nu inbrengt, is niet zozeer de vraag of er voldoende ritme en struktuur in zit, want het zit vol met een ritme van mooi terugkerende lijnen.  Bijna te veel van het goede, maar je hebt een goede hoek gekozen waardoor de zijstangen geprononcerd in beeld komen, alsmede de wieletjes en stuurstangen. Bij een dergelijke opname is de vraag eerder: welke uitsnede ga ik maken?  Ook dat heb je uitstekend gedaan. Boven nauwelijks overbodige straat te zien. Ik heb nog even gekeken wat het effekt zou zijn bij het rechtzetten van de grijze blokjes aan de bovenkant alsmede de vertikale stangen, maar het resultaat haalde in dit geval de dynamiek van de naar rechts schuin weglopende lijnen uit de foto.  Ik vond het geen verbetering van degoede foto die jij maakte.
Met deze en vorige foto’s heb je in ruime mate laten zien dat je een goed oog hebt voor lijnen en vormen in een foto. Over de hele serie ben je met uitstekende “cijfers” geslaagd. Omdat je Diepte al gedaan hebt, zal ik je doorsturen naar de serie Licht, waar Digiwill een bekwaam leerling als jij met open armen zal ontvangen.
Dushi

26-08-2009 om 00:49 geschreven door Marsje


25-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met korenmolen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Kilyti,
Het is helemaal niet erg, dat je wat tijd nodig hebt voor een nieuwe inzending. Het is immers geen wedstrijd wie het snelste zijn foto’s kan inleveren. Eén inzending per week  voor de lessen is overigens toegestaan volgens de spelregels, al begrijp ik de drang die sommigen hebben om vlug een nieuwe reactie te krijgen, leergierig als men is.
Na je vorige foto waarin een heleboel goede elementen zaten, valt deze inzending me toch een klein beetje  tegen. Met een wiel zijn zeker boeiende foto’s te maken, maar hier tref ik nogal wat elementen aan die het krachtige samenspel van rechte lijnen en de ronding in de weg zitten. Ik noem bijvoorbeeld de punt van het dak dat zomaar in beeld komt, de grote balk die dwars door het beeld loopt, het gras op de voorgrond dat het zicht deels ontneemt, de achtergrond die midden door het wiel een enorm contrast laat zien...  Het lukt me zelfs niet om een betere uitsnede te maken. De wetenswaardigheden die je over deze molen vertelt, zijn zeker interessant, maar uiteindelijk gaat het om een beeld met boeiende vormen en vlakken, een spannend lijnenspel en een goede struktuur.
Graag zou ik een volgende inzending zien waarin je me positief verrast, want ik heb bij andere foto’s gezien dat je genoeg in je mars hebt.
Dushi

25-08-2009 om 21:24 geschreven door Marsje


24-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met borstel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

DagTilla,
Heel goed dat je dit keer een totaal ander onderwerp hebt genomen. Ik kan merken dat je zeer aandachtig de commentaren leest.  Ik zie een goede uitsnede die mooi recht staat. Natuurlijk is dat bij een dergelijk object niet zo lastig, maar je moet er wel op letten en dat heb je goed gedaan.  Je hebt een behoorlijke telelens gebruikt van 200mm. Het is jammer dat ik niet weet of je met statief gewerkt hebt. Zelf zou ik je dat aanbevelen bij een dergelijke opname die je helemaal zelf kunt componeren. En met gebruik van statief was een lagere ISO dan 400 mogelijk geweest. En vooral: een veel meer dichtgeknepen lensopening dan het vrij open diafragma van f. 6.3 dat je nu gebruikt hebt. Bij een dichter diafragma worden ook de borsteltjes aan de rand scherper weergegeven dan nu het geval is.
Je bent zonder meer op de goede weg. Probeer bij de volgende inzending iets uit te kiezen met een grotere variatie aan lijnen en vlakken die in een aantrekkelijke verhouding tot elkaar staan.
Dushi

24-08-2009 om 19:07 geschreven door Marsje


21-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met balken

Dag Lieljan,
Niet alleen jou kan het spel van ronde en rechte lijnen bekoren. Mij evenzeer. Ik vind het een heel geslaagde opname waar de struktuur van het hout mooi zichtbaar is. En juist omdat dit zo een mooie foto is, veroorloof ik me de vrijheid er nog enkele aanvullingen op te geven.
Je hebt de foto genomen met een sluitertijd van 1/13 seconde. Alhoewel ik de foto scherp vind, is dat zonder statief bijna vragen om problemen.  Maar misschien had je op vakantie wel je statief meegenomen. Je ISO waarde is 200 en die had je eventueel best wat kunnen verhogen. Waarom je spotmeting genomen hebt, begrijp ik niet zo goed. In ieder geval heb je rechtsonder uitgebeten lichte (rood gemarkeerd) partijen en zit je bovenaan op het randje met de donkere (blauw gemarkeerd)  partijen. Ik laat je er een afdruk van zien.
Juist omdat dit een mooi voorbeeld is van R&S, ga ik nog een stapje verder, nu met een kleine aanpassing aan de uitsnede. Aan de bovenkant verschijnen rechte planken in beeld die het mooie ritme van de ronde balken een beetje  verstoren. En onderaan heb ik ook iets weggehaald, vooral vanwege de lichte vlek.
Tenslotte lever je een foto in, die je geconverteerd hebt naar zwart-wit.  Waarom je dit gedaan hebt,  vermeldde je niet, maar hout straalt voor mij eerder warmte uit en het koele grijs vond ik er niet zo goed bij passen. De oorspronkelijke kleuren terugbrengen kan alleen vanuit het origineel, maar ik heb er een beetje `kleur` in gebracht en tevens de struktuur van het hout wat meer accent gegeven.
Ik verwacht een minstens even mooie foto van je, liefst eentje die je speciaal voor deze rubriek genomen hebt.  En graag in je toelichting, naast de keuze voor het motief, ook aangeven waarom je voor bepaalde instellingen en bewerkingen gekozen hebt.
Dushi







21-08-2009 om 16:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met wandelbrug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Janeolive,
Zeker in de natuur is het niet zo gemakkelijk om een regelmatig terugkerend ritme te vinden. Gebouwen, muren, hekken en voorwerpen lenen zich daar in veel gevallen beter voor. Je hebt dit dilemma hier mooi opgelost door een in het oog springend pad met bijbehorend houten hek te nemen.Op deze manier wordt op een mooie manier ritme en struktuur in de foto gebracht, nog afgezien van de fraaie diepewerking. Wat recht behoort te staan, heb je ook netjes recht geplaatst. 
Ter afsluiting heb ik nog een wens en een tip.
De wens is, dat je voortaan probeert kleine storende elementen in je foto te verwijderen. Ik bedoel hier bijvoorbeeld de kleine blaadjes die in de lucht boven nog net zichtbaar worden in de wolken.
Mijn tip is om een andere keer bij een dergelijke foto eens veel dieper door de knieën te buigen, of liever nog op de grond gaan zitten of liggen. Een hoekzoeker is overigens een goed hulpmiddel als de ledematen wat strammer worden. Je zult versteld staan van het effect.
Deze foto is een mooie overgang naar de volgende reeks: dieptewerking.  Wat mij betreft: een welgemeend proficiat en succes bij het vervolg van de lessenreeks.
Dushi

21-08-2009 om 03:41 geschreven door Marsje


20-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met steunpilaar

Dag Zaika,
Het is fijn om te merken dat je opnieuw iets moois hebt gevonden met ritme en struktuur. Zoals je zelf aangeeft: het contrast tussen de terugkerende rechte vlakken en de ronde vormen.  In de lucht zit een lichte tekening van de wolken, maar niet zodanig dat het afleidt van de hoofdvormen. Ook dat heb je dus goed gezien. Wat ik ook kan waarderen, is dat je geprobeerd hebt de steunpilaar zo recht mogelijk te zetten. Aan de rechterzijde tenminste. Maar je merkt dat  dat zowel de horizontale lijnen meer naar boven steeds schuiner gaan lopen, als de linkerzijde bij de trap in aanbouw. Ik ben zo vrij geweest  om  alles wat netter recht te zetten. Ik heb geen probleem met iets dat schuin is, maar nét niet recht kan beter goed recht gezet worden.
Met wat je tot nu toe hebt laten zien, moet het je zeker kunnen lukken om een volgende keer met een goede inzending te komen uit de vrije natuur.
Dushi







20-08-2009 om 19:56 geschreven door Marsje


19-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met bloemperken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Tilla,
Het is fijn dat je voor de tweede keer iets heel anders hebt uitgekozen. Maar na de eenvoud van de vorige keer, heb je nu mogelijk een schepje teveel hooi op je vork genomen. Je oog is gevallen op de ruitvormige bloemperken. Door het ingenomen standpunt blijft er echter van een mooi ritme minder over dan je wellicht gewenst had. De torentjes op de muur zijn wat de hoogte van het standpunt betreft  beter te zien.  Toch komen ook deze torentjes niet echt duidelijk in beeld, omdat de bladeren met het zonlicht erop een bijzonder drukke achtergrond vormen. Dat onrustige vind ik ook enigermate terug in de steentjes van de muur, waardoor zelfs de struktuur van de muurvlakken een beetje verloren gaat, nog afgezien van de planten die het ritme onderbreken.
Probeer eens heel goed te zoeken naar vormen en vlakken die met elkaar in harmonie zijn, en vermijd daarbij zoveel mogelijke elementen die het oog afleiden.
Dushi

19-08-2009 om 03:21 geschreven door Marsje


17-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met zwam
Dag Radocats,
Gevraagd was om een foto uit de vrije natuur en je komt  met een heel mooie opname van een zwam. Je oog was getroffen door de zachte golvende vormen in een harmonieuze wisseling van kleurschakeringen. De foto treft mij ook, want ik vind hem erg mooi. Slechts op een enkel punt verschil ik met je van mening. Jij hebt de tegenstelling willen benadrukken tussen de fijne struktuur van de zwam en de ruwe schors van de boomstam waar de zwam op groeit. Juist vanwege het hoofdmotief van deze lessenreeks zou ik me liever beperken tot de prachtige vormen van de zwam. De foto is dan weliswaar minder registrerend, maar het is de vraag wat je vooral wil: een mooie zwam laten zien of proberen een mooie foto te maken, waar een zwam een rol in kan spelen. In dit laatste geval leg je meer accent op het kreatief benaderen van vormen en vlakken. De keuze voor “minder” levert  soms juist  “meer” op. “In der Beschränkung zeigt sich der Meister”, zei Goethe al.
Het gaat er niet om wat je ziet, maar om wat je wil laten zien.
Voor je volgende inzending reken ik op niets minder dan een ´meesterlijke´ foto met volledig accent op vormen en vlakken, ritme en struktuur.
Dushi





17-08-2009 om 21:49 geschreven door Marsje


14-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met "boomtenen"
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Janeolive,
Een heel mooie opname van een stel prachtige “boomtenen”zoals jij het noemt. Doordat je het beeld beperkt hebt gehouden tot het onderste deel van de stam, komt de struktuur van de bast goed tot zijn recht. Ook de “tenen” laten een mooie en wisselende opeenvolging zien waarbij enkele lijnen fraai schuin naar boven lopen. Het streepje zonlicht is een klein beetje jammer, omdat het licht op de tenen hier nauwelijks een functie heeft.  Echt storend is het gelukkig niet. Maar omdat ik zelf in de tropen woon, ben ik heel alert op zonnevlekken  die een foto gemakkelijk minder aantrekkelijk kunnen maken.
Je hebt al enkele keren laten zien dat je zonder twijfel op de goede weg bent. Probeer voor je volgende inzending alles uit de kast te halen om zoveel mogelijk ritme en struktuur in je foto mee te nemen. Ik kijk er vol verwachting naar uit.
Dushi

14-08-2009 om 03:59 geschreven door Marsje


12-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met stof
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lieljan,
Alle begin is moeilijk. Je hebt beslist heel goed gezocht naar een ritme van steken in het handwerk. En die steken leveren samen ook een goed vormenspel op. Dus de keuze van je onderwerp heeft  zonder meer zijn aantrekkelijke kanten. Toch zijn er nog wat verbeteringen mogelijk. Maar daarvoor is het ook de eerste keer, hè?
Opvallend is dat een groot deel van je foto onscherp is weergegeven. Je hebt gewerkt met een telelens (183mm) en een lensopening van f. 5.6. Waarom die tele en waarom een dergelijke vrij grote lensopening? Het lijkt me niet dat het nodig was. Hoe dan ook, probeer ervoor te zorgen dat je foto scherp is waar deze scherp moet zijn. Gebruik desnoods een statief (dat ziet achteraf toch niemand).
Laat bij een volgende inzending maar eens zien dat je een trapje hoger kunt komen op defotografische ladder. Ik ben ervan overtuigd dat je het kunt.
Dushi

12-08-2009 om 23:29 geschreven door Marsje


11-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met shoppen

Dag Kilyti,
In deze inzending zit ongetwijfeld een reeks aan lijnen die samen een boeiend spel opleveren. Dat is een heel sterk punt van de foto. En het zoeken naar symmetrie was hier alleszins op zijn plaats. Ook dat is een pluspunt. Doordat je de foto hebt genomen vanaf de gelijkvloerse verdieping, moest je de camera wel omhoog richten en lopen de horizontale pilaren schuin naar binnen. Gewoonlijk zet ik dit recht, maar hier werd me dat teveel van het goede. Heb je overweogen om de eerste verdieping als standpunt te nemen? Ik was er vorig jaar nog even en meen me te herinneren dat dit mogelijk is.
Wat ik een beetje storend vind, en je geeft het zelf al  enigermate aan, is het overbelichte bovendeel van de foto. Het is een glaskoepel waar het licht door naar binnen stroomt. Overbelichte delen van een foto zijn niet of nauwelijks te corrigeren (alhoewel ik mijn best heb gedaan), donkere gedeeltes leveren meestal wat minder problemen op bij correcties. Door de overbelichting, valt ook de struktuur van de glaskoepel weg, hetgeen jammer is.
De foto is gemaakt met een stevige groothoek (14mm) en vermoedelijk uit de hand. Toch was hier het gebruik van statief een alternatief geweest.  Nog niet eens vanwege een dichter diafragma dan het nu gebruikte f. 4,5, maar vooral omdat een langzamer sluitertijd  bewogen mensen had gecreëerd, een mooi contrast met het statische gebouw. Dat ook de roltrappen dan bewogen waren weergegeven, had mij vermoedelijk niet gestoord. In ieder geval was het spelen met diverse sluitertijden de moeite waard geweest, lijkt me.
Graag een nieuwe inzending met een even scherp oog voor lijnen en vormen, zonder echter andere belangrijke zaken als belichting te verwaarlozen.
Dushi





11-08-2009 om 20:42 geschreven door Marsje


10-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met lamp

Dag Tilla,
Hartelijk welkom bij de lessen Ritme & Structuur. In je eerste inzending laat je meteen zien dat je goed begrepen hebt waar het hier om gaat. In je toelichting verwijs je terecht naar het metalen gedeelte waar de openingen door de lichtval mooi geaccentueerd worden. Verder zijn  ook de groeven van het metaal  goed zichtbaar en dit levert een positieve bijdrage aan de foto. Het begint wellicht op een stokpaardje te lijken, maar ik zie graag dat dingen die recht moeten staan ook werkelijk recht staan. Dit was nu niet het geval. Ik heb je foto slechts één punt tegen de klok in hoeven draaien om dit te corrigeren. Ik neem aan dat je weet hoe dit moet, maar anders leg ik het een keer uit. Bij je toelichting praat je over een zaak niet en dat is het deel van het glas. Dit saaie blauwgrijze vlak waarin geen structuur te zien is, beslaat een wel erg  groot gedeelte van je foto. Overigens niet vergeten te letten op vlekjes. Je kunt het glas schoonvegen of  achteraf digitaal  de vlekjes verwijderen.
Na dit eerste hoopvolle begin verwacht ik een minstens even goede tweede inzending.
Dushi





10-08-2009 om 21:29 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met gebouw

Dag Radocats,
Welkom terug na het tussentijds succesvol afronden van de lessen portretten. Het doet me goed dat je dit keer een heel ander onderwerp genomen hebt: een gebouw waar de architect overduidelijk gespeeld heeft met vormen en vlakken. Je hebt dat goed in beeld gebracht. Met name het linker gedeelte kan me zeer bekoren. Iets minder gaat dat op voor het rechterdeel waar ik de dakconstructie erg druk in beeld vind komen. Ook de schuin geplaatste pilaren versterken niet de mooie rechte vertikale lijnen van de achterwand. Maar het werk van de architekt kun je niet veranderen en ik kan vanaf deze plek niet beoordelen of een beter standpunt mogelijk was geweest, al zou het me niet verbazen dat een beperking tot een kleiner deel minstens zo succesvol had kunnen zijn.
Alles tezamen beslist een foto met ruim voldoende struktuur. Ik heb de uitsnede een heel klein beetje krapper gemaakt. De dieptelijn die je zelf al aangaf, vind ik nog wat beter tot zijn recht komen als je de laatste schuine pilaar weglaat en ophoudt bij het deel dat links ingezet wordt. En om de door jou gekozen verhouding zoveel mogelijk intact te laten, haal ik vervolgens aan de bovenzijde ook een randje weg, net voorbij de donkere plek in de dakconstructie.
Ik twijfel er niet aan dat je volgende foto, dit keer iets uit de vrije natuur, van even goede kwaliteit zal zijn.
Dushi





10-08-2009 om 02:54 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!