Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met paal tramleiding
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lieljan,
Het wordt zeer op prijs gesteld dat je mijn vorige commentaar goed ter harte hebt genomen. Het risico is dat ik teveel mijn eigen zienswijze opleg, maar ik ben uitermate gecharmeerd door deze inzending. Een compositie waar ik niets aan zou willen veranderen. Ritme en struktuur heb je op een overtuigende wijze vastgelegd. Slechts de instellingen, maar het begint nu bijna op muggenzifterij te lijken, hadden anders gekund. Een sluitertijd van 1/800 seconde was niet echt nodig. Dan had je meteen de ISO-waarde omlaag kunnen brengen. Maar vermoedelijk waren het oude instellingen van een andersoortige opname. Kan gebeuren.
Ik denk dat je het aankunt om voor een volgende inzending de lat nóg iets hoger te leggen met (opnieuw) een sterke opname uit de natuur, rekening houdend met wat eerder gezegd is.
Dushi

18-10-2009 om 18:16 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met paaltjes

Dag Kijkhut,

Welkom bij deze reeks over ritme en struktuur in een foto. Ik zou graag zien dat bij een inzending kort aangegeven werd waarom men deze foto juist op deze manier genomen heeft. Dat helpt bij het kritisch kijken naar de eigen foto en is minstens zo leerzaam als het commenaar van een buitenstaander.
Opvallend in de foto is een aantrekkelijk ritme van schaduwen. Dat sprak me direkt aan. En met een diafragma-opening van f.22  heb je goed gekozen voor een groot scherptebereik. Ondanks de lichte onderbelichting was er toch nog een beetje sprake van lichte overbelichting. Dat heb ik weggehaald, evenals het sterke blauw in de foto. Een opname als deze zou het trouwens ook in zwart-wit goed doen.
Of de hozizon recht staat, valt lastig te beoordelen, al lijkt er sprake van een lichte kanteling naar rechts. Tenslotte nog een opmerking over het gekozen standpunt. Je hebt de foto gemaakt met een rechte doorkijk tussen de twee rijen paaltjes door. Daardoor ontstaat er in het rechterdeel van de foto een “lege” plek.  Ik ben zo vrij geweest om een kleine aanpassing te maken. Bij een opname als deze zou ik altijd zorgvuldig kijken naar meerdere standpunten. Mijn vermoeden is dat een of twee stappen naar rechts, eventueel gecombineerd met een lager standpunt goed mogelijk was geweest. Of misschien zelfs wel met bijna frontaal tegenlicht. Experimenteren loont.  Ik zie graag uit naar een volgende inzending met eenzelfde of hogere kwaliteit.
Dushi





18-10-2009 om 17:56 geschreven door Marsje


15-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met waterstralen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Tilla,
Misschien ben je iets te haastig geweest, Tilla. Natuurlijk heeft deze inzending een zeker ritme en ook de struktuur is aanwezig. Toch kan de foto me niet zo boeien. Je hebt gekozen voor een nagenoeg symmetrische opzet waarin grote grijze stenen dominant aanwezig zijn. Verder wijs je zelf al op de hinderlijke achtergrond. Ook mijn oog wordt heel snel getrokken naar de mensen achter het eigenlijke onderwerp. Wellicht had je dit met een lager standpunt kunnen voorkomen.  Of anders gebruik maken van een lens met een langer standpunt, want met 40mm is een mooie bokeh wel erg lastig. Het mooiste deel vind ik het vertikaal naar beneden stromende water, maar in het geheel van de foto neemt het een ondergeschikte plaats in. Het is jammer dat deze foto niet een sterk einde vormt van een reeks waarin je gelukkig betere voorbeelden hebt laten zien. Daarom laat ik je met vertrouwen verder gaan aan de reeks Dieptewerking waarbij Cijbra je ontwijfeld zal voorzien van deskundige aanwijzingen.
Dushi

15-10-2009 om 02:20 geschreven door Marsje


13-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met schoolpoort
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lynne,
Je komt uit de hoek met een verrassende opname van een serie kleurpotloden die levensecht lijken. Dat er ritme in de foto zit, is overduidelijk. De potloodpunten komen terug in een wisselende kleur. Toch is er iets aan de foto dat me niet helemaal bevalt. Ik vind de foto een beetje saai. Vermoedelijk komt dit doordat het een rechte rij potloden is waarvan alleen de punten nog enigszins in hoogte variëren. Een goede structuur vraagt m.i. wat meer variatie in de diverse vlakken en lijnen. Dan komt er ook meer spanning in de foto en wordt het oog vastgehouden. Probeer daar in een volgende inzending eens rekening mee te houden. Ik durf het je rustig te vragen, omdat ik gezien heb dat je een dergelijke opdracht met gemak aankan.
Dushi

13-10-2009 om 19:28 geschreven door Marsje


10-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met boomschors

Dag Lieljan,
Lang niet altijd vind ik een zwart wit conversie van een kleurenfoto een verbetering, maar dit is een goede uitzondering, mede omdat de oorspronkelijke kleuren zo grillig zijn en de aandacht afleiden van de mooie structuur. Je gaf dit terecht zelf al aan.
De totale foto zit beslist vol structuur, maar deze is dermate druk, dat mijn oog bleef zoeken naar een rustpunt in de foto. Om dit probleem uit de weg te gaan, heb ik een fragment genomen en dit tevens vanwege het lijnenspel binnen het plaatje enigermate gekanteld. In het histogram merkte ik wat over- en onderbelichte deeltjes. Ik heb die slechts ten dele weggehaald, omdat ik de foto anders te grijs vond worden.  Vreemd dat ik opnieuw kies voor less is more, maar wat Perman heeft uitgelegd over compositie, blijft heel belangrijk. Juist vanwege de compo, kies ik soms voor een andere uitsnede.
Probeer voor een volgende foto eens heel duidelijk op zoek te gaan naar een geheel van aantrekkelijke lijnen en vlakken.
Dushi







10-10-2009 om 23:50 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met ramen

Dag Tilla,
Dat eenvoud ook goed kan zijn, laat deze foto zien.  “Slechts” een tweetal raampjes, maar wel vol aantrekkelijke vormen en herhalingen:  het rood, de bogen, de krullen, de plantenpotjes, de strakke lijnen van het hekwerk. Het is er allemaal. Wat lichte schaduw op de muur doorbreekt de eentonigheid van het grote vlak bovenaan. Het hoekje linksboven vind ik een beetje jammer. Vorige keer had ik al gesuggereerd dat het soms aanbeveling verdient om wat weg te clonen. In dit geval was het heel gemakkelijk om het te doen. Ook de kiezels (mooie struktuur)  zou ik persoonlijk niet laten doorlopen in de hoek van de foto, alhoewel dat een kwestie van persoonlijke smaak is. Ik zou graag nog een allerlaatste inzending willen zien waarbij je probeert het onderste uit de kan te halen. Ik ben benieuwd!
Dushi





10-10-2009 om 23:03 geschreven door Marsje


08-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met beeldenrij

Dag Gonzoke,
Welkom bij deze lessenreeks. Je hebt deze fraaie reeks beeldjes benaderd vanuit een heel oorspronkelijk standpunt.  Maar met een tele van 300mm en een diafragma van 5.6 heb je een heel geringe scherptediepte, mede omdat de achtergrond niet ver genoeg is.. Ik begrijp wel, dat je de achtergrond vaag wilt houden, maar nu is ook een groot deel van het hoofdonderwerp onscherp. Jammer vind ik ook de takken, zowel op de voor- als op de achtergrond.
Denk nu niet dat je foto mislukt is, want meer nog dan in de beeldjes zelf, zie ik een charmant ritme en goeede herhaling in de zuilen waarop de beeldjes staan. Met iets meer doortekening in de donkere gedeeltes en een lichte cropping wordt de foto m.i. nog iets mooier. Ook de achtergrond heb ik een tikkeltje vager gemaakt  om de aandacht sterker naar voren te trekken.
Probeer het jezelf bij een volgende inzending niet al te moeilijk te maken en kies voor een simpeler struktuur van vlakken en lijnen.
Dushi





08-10-2009 om 01:08 geschreven door Marsje


07-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met steen

Dag Lieljan,
Het is zonder meer prettig om te zien dat je zo bewust een foto hebt gemaakt, rekening houdend met velerlei facetten. Weten wat je wil fotograferen en waarom je iets wil fotograferen is een uitstekend begin.  Dit in tegenstelling tot de misvatting dat een foto van een mooi ding of dier automatisch een mooie foto is.
De foto heb ik een tikje gedraaid om de horizontale en vertikale lijnen wat beter uitgebalanceerd te krijgen. Met een foto in perspectief is dat niet gemakkelijk, maar hier geven de steentjes van de straat een goede aanwijzing. Overigens zijn er fotografen die de duidelijk zichtbare rommel op straat zouden opruimen vóór het indrukken van de knop. Dat is gemakkelijker dan achteraf wegclonen.
Zowel ritme als structuur zijn volop aanwezig. Het is een mooie afwisseling van lichte en donkere vlakken geworden. Je zult zeker bewust gekozen hebben voor de huidige compositie, maar iets meer croppen haalt het putje weg, vermindert het grote deel van de straat en legt wat steviger accent op de blokken zelf. Het lijkt me een aanvaardbaar alternatief.
Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de natuur.
Dushi







07-10-2009 om 19:34 geschreven door Marsje


06-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met havenkranen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Kilyti,
De uitleg die je bij deze foto geeft, kan ik alleen maar beamen. Juist die ene rechtopstaande kraan doorbreekt het ritme dat anders eerder eentonig zou kunnen worden, een ritme dat  een extra accent krijgt in de gele strepen op de kranen. Aan structuur ontbreekt het evenmin, zowel kranen als containers zorgen daarvoor.
Met deze en vorige inzendingen heb je in meer dan voldoende mate laten zien dat R&S kunnen bijdragen aan een goede foto. Een proficiat is zonder meer op zijjn plaats!
Als vervolg kun je doorgaan met de serie “Dieptewerking”  onder de deskundige leiding van Cijbra.
Dushi

06-10-2009 om 19:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne met piramide
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lynne,
Het leek er even op of je in Parijs was geweest, maar dit is toch duidelijk ergens anders.  Wat me bijzonder aantrekt in je foto, is de plaatsing van de grote vaas op de voorgrond. Eigenlijk springt voor mij de goede compositie nog eerder in beeld dan R&S, ofschoon dat zeker ook aanwezig is in de vele vlakken van de piramide en de rechthoekige ingang. Zonder meer een geslaagde opname derhalve.
Voor een volgende inzending zou ik graag een foto zien waar niet een gebouw een belangrijke rol in speelt.
Dushi

06-10-2009 om 04:37 geschreven door Marsje


02-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bespreking R & S voor Lynne
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Lynne,
Welkom terug bij deze reeks. Zelf heb ik veel geleerd van Vonny. Toch zijn we verschillende mensen en kijken we niet altijd op eenzelfde manier naar een foto. Voor deze serie zou ik graag wat meer accent willen zien op vormen en vlakken. Nu stuur je een foto in met een goede compositie waar een gebouw deel van uitmaakt, maar niet uitblinkt door een ritmische herhaling van lijnen of vlakken. Uit eerdere inzendingen heb ik gemerkt dat je heel sterk naar voren kunt komen. Graag zou ik zien dat je een gebouw (of een fragment daarvan) meer geprononceerd naar voren brengt met meer aandacht voor met name ritme in de foto. Laat nog maar eens zien wat je in je mars hebt.
Dushi

02-09-2009 om 03:02 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met abstrakt rood

Dag Tilla,
Dat een goede fotograaf zich niet laat weerhouden door tijdelijke beperkingen, bewijs je met deze foto die me uitermate kan bekoren. Mooie diepe kleuren van objecten die tot een slang zijn samengevoegd. De ritmische herhaling van weerspiegelingen  en de vele tinten i n het rood zijn een lust voor het oog. Ritme en struktuur vind ik in deze foto uitstekend tot uitdrukking gebracht. Voor de volledigheid echter nog een tweetal aanvullende opmerkingen. Wat compositie had de “slang” aan de rechterzijde best wat meer ruimte mogen krijgen in plaats van  helemaal tegen de zijkant aan te leunen. Eigenlijk vind ik maar één ding storend in deze foto. Namelijk de vele vlekjes, plekjes, haartjes, enz. in de achtergr ond. Ik heb er slechts een aantal aangegeven,maar er zijn er nog veel meer. Door op dit soort zaken te letten zullen je foto’s nóg mooier worden.
Omdat ik toch even een vakantiestop moet inlassen, heb je wat meer tijd voor de volgende inzending. Ik zou graag zien dat je dan iets zoekt uit de vrije natuur.  Maar als je voetpees meer herstel vraagt , moet je het me even laten weten.
Dushi





02-09-2009 om 02:52 geschreven door Marsje


29-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met gans
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Zaika,
Je stuurt een foto in met mooie bruine tinten, afgezet met een fraai wit randje.  Een detail van een Canadeze gans. Of de foto ook sterk gecropt is, kan ik niet goed beoordelen. Maar het ontbreekt wel aan voldoende scherpte.  Een sluitertijd van 1/125 seconde met een lens van 200mm kan alleen met een zeer vaste hand en een doodstil zittende eend. De verdere exifgegevens  roepen voor mij de nodige onduidelijkheid op.  Er zou een flits gebruikt zijn met rode ogen reductie en  gewerkt in de portretmode.  Saturatie en scherpte zouden  verhoogd zijn in de instellingen van de camera zelf. Het lijkt er een beetje op dat je niet de optimale instellingen gebruikt hebt bij deze foto.  Wat ritme en struktuur betreft, heeft de afbeelding zeker potentie, maar ik zou graag zien dat je een andere opname maakte, waarbij je goed gelet hebt op alle instellingen. En bij de toelichting als het kan een volgende keer graag iets meer over de technische keuzes die je maakt. Nu blijft het een beetje gissen.
Dushi

29-08-2009 om 15:49 geschreven door Marsje


26-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radocats met wagentjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Radocats,
Bij een onderwerp als je nu inbrengt, is niet zozeer de vraag of er voldoende ritme en struktuur in zit, want het zit vol met een ritme van mooi terugkerende lijnen.  Bijna te veel van het goede, maar je hebt een goede hoek gekozen waardoor de zijstangen geprononcerd in beeld komen, alsmede de wieletjes en stuurstangen. Bij een dergelijke opname is de vraag eerder: welke uitsnede ga ik maken?  Ook dat heb je uitstekend gedaan. Boven nauwelijks overbodige straat te zien. Ik heb nog even gekeken wat het effekt zou zijn bij het rechtzetten van de grijze blokjes aan de bovenkant alsmede de vertikale stangen, maar het resultaat haalde in dit geval de dynamiek van de naar rechts schuin weglopende lijnen uit de foto.  Ik vond het geen verbetering van degoede foto die jij maakte.
Met deze en vorige foto’s heb je in ruime mate laten zien dat je een goed oog hebt voor lijnen en vormen in een foto. Over de hele serie ben je met uitstekende “cijfers” geslaagd. Omdat je Diepte al gedaan hebt, zal ik je doorsturen naar de serie Licht, waar Digiwill een bekwaam leerling als jij met open armen zal ontvangen.
Dushi

26-08-2009 om 00:49 geschreven door Marsje


25-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kilyti met korenmolen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Kilyti,
Het is helemaal niet erg, dat je wat tijd nodig hebt voor een nieuwe inzending. Het is immers geen wedstrijd wie het snelste zijn foto’s kan inleveren. Eén inzending per week  voor de lessen is overigens toegestaan volgens de spelregels, al begrijp ik de drang die sommigen hebben om vlug een nieuwe reactie te krijgen, leergierig als men is.
Na je vorige foto waarin een heleboel goede elementen zaten, valt deze inzending me toch een klein beetje  tegen. Met een wiel zijn zeker boeiende foto’s te maken, maar hier tref ik nogal wat elementen aan die het krachtige samenspel van rechte lijnen en de ronding in de weg zitten. Ik noem bijvoorbeeld de punt van het dak dat zomaar in beeld komt, de grote balk die dwars door het beeld loopt, het gras op de voorgrond dat het zicht deels ontneemt, de achtergrond die midden door het wiel een enorm contrast laat zien...  Het lukt me zelfs niet om een betere uitsnede te maken. De wetenswaardigheden die je over deze molen vertelt, zijn zeker interessant, maar uiteindelijk gaat het om een beeld met boeiende vormen en vlakken, een spannend lijnenspel en een goede struktuur.
Graag zou ik een volgende inzending zien waarin je me positief verrast, want ik heb bij andere foto’s gezien dat je genoeg in je mars hebt.
Dushi

25-08-2009 om 21:24 geschreven door Marsje


24-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met borstel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

DagTilla,
Heel goed dat je dit keer een totaal ander onderwerp hebt genomen. Ik kan merken dat je zeer aandachtig de commentaren leest.  Ik zie een goede uitsnede die mooi recht staat. Natuurlijk is dat bij een dergelijk object niet zo lastig, maar je moet er wel op letten en dat heb je goed gedaan.  Je hebt een behoorlijke telelens gebruikt van 200mm. Het is jammer dat ik niet weet of je met statief gewerkt hebt. Zelf zou ik je dat aanbevelen bij een dergelijke opname die je helemaal zelf kunt componeren. En met gebruik van statief was een lagere ISO dan 400 mogelijk geweest. En vooral: een veel meer dichtgeknepen lensopening dan het vrij open diafragma van f. 6.3 dat je nu gebruikt hebt. Bij een dichter diafragma worden ook de borsteltjes aan de rand scherper weergegeven dan nu het geval is.
Je bent zonder meer op de goede weg. Probeer bij de volgende inzending iets uit te kiezen met een grotere variatie aan lijnen en vlakken die in een aantrekkelijke verhouding tot elkaar staan.
Dushi

24-08-2009 om 19:07 geschreven door Marsje


21-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieljan met balken

Dag Lieljan,
Niet alleen jou kan het spel van ronde en rechte lijnen bekoren. Mij evenzeer. Ik vind het een heel geslaagde opname waar de struktuur van het hout mooi zichtbaar is. En juist omdat dit zo een mooie foto is, veroorloof ik me de vrijheid er nog enkele aanvullingen op te geven.
Je hebt de foto genomen met een sluitertijd van 1/13 seconde. Alhoewel ik de foto scherp vind, is dat zonder statief bijna vragen om problemen.  Maar misschien had je op vakantie wel je statief meegenomen. Je ISO waarde is 200 en die had je eventueel best wat kunnen verhogen. Waarom je spotmeting genomen hebt, begrijp ik niet zo goed. In ieder geval heb je rechtsonder uitgebeten lichte (rood gemarkeerd) partijen en zit je bovenaan op het randje met de donkere (blauw gemarkeerd)  partijen. Ik laat je er een afdruk van zien.
Juist omdat dit een mooi voorbeeld is van R&S, ga ik nog een stapje verder, nu met een kleine aanpassing aan de uitsnede. Aan de bovenkant verschijnen rechte planken in beeld die het mooie ritme van de ronde balken een beetje  verstoren. En onderaan heb ik ook iets weggehaald, vooral vanwege de lichte vlek.
Tenslotte lever je een foto in, die je geconverteerd hebt naar zwart-wit.  Waarom je dit gedaan hebt,  vermeldde je niet, maar hout straalt voor mij eerder warmte uit en het koele grijs vond ik er niet zo goed bij passen. De oorspronkelijke kleuren terugbrengen kan alleen vanuit het origineel, maar ik heb er een beetje `kleur` in gebracht en tevens de struktuur van het hout wat meer accent gegeven.
Ik verwacht een minstens even mooie foto van je, liefst eentje die je speciaal voor deze rubriek genomen hebt.  En graag in je toelichting, naast de keuze voor het motief, ook aangeven waarom je voor bepaalde instellingen en bewerkingen gekozen hebt.
Dushi







21-08-2009 om 16:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Janeolive met wandelbrug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Janeolive,
Zeker in de natuur is het niet zo gemakkelijk om een regelmatig terugkerend ritme te vinden. Gebouwen, muren, hekken en voorwerpen lenen zich daar in veel gevallen beter voor. Je hebt dit dilemma hier mooi opgelost door een in het oog springend pad met bijbehorend houten hek te nemen.Op deze manier wordt op een mooie manier ritme en struktuur in de foto gebracht, nog afgezien van de fraaie diepewerking. Wat recht behoort te staan, heb je ook netjes recht geplaatst. 
Ter afsluiting heb ik nog een wens en een tip.
De wens is, dat je voortaan probeert kleine storende elementen in je foto te verwijderen. Ik bedoel hier bijvoorbeeld de kleine blaadjes die in de lucht boven nog net zichtbaar worden in de wolken.
Mijn tip is om een andere keer bij een dergelijke foto eens veel dieper door de knieën te buigen, of liever nog op de grond gaan zitten of liggen. Een hoekzoeker is overigens een goed hulpmiddel als de ledematen wat strammer worden. Je zult versteld staan van het effect.
Deze foto is een mooie overgang naar de volgende reeks: dieptewerking.  Wat mij betreft: een welgemeend proficiat en succes bij het vervolg van de lessenreeks.
Dushi

21-08-2009 om 03:41 geschreven door Marsje


20-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met steunpilaar

Dag Zaika,
Het is fijn om te merken dat je opnieuw iets moois hebt gevonden met ritme en struktuur. Zoals je zelf aangeeft: het contrast tussen de terugkerende rechte vlakken en de ronde vormen.  In de lucht zit een lichte tekening van de wolken, maar niet zodanig dat het afleidt van de hoofdvormen. Ook dat heb je dus goed gezien. Wat ik ook kan waarderen, is dat je geprobeerd hebt de steunpilaar zo recht mogelijk te zetten. Aan de rechterzijde tenminste. Maar je merkt dat  dat zowel de horizontale lijnen meer naar boven steeds schuiner gaan lopen, als de linkerzijde bij de trap in aanbouw. Ik ben zo vrij geweest  om  alles wat netter recht te zetten. Ik heb geen probleem met iets dat schuin is, maar nét niet recht kan beter goed recht gezet worden.
Met wat je tot nu toe hebt laten zien, moet het je zeker kunnen lukken om een volgende keer met een goede inzending te komen uit de vrije natuur.
Dushi







20-08-2009 om 19:56 geschreven door Marsje


19-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tilla met bloemperken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag Tilla,
Het is fijn dat je voor de tweede keer iets heel anders hebt uitgekozen. Maar na de eenvoud van de vorige keer, heb je nu mogelijk een schepje teveel hooi op je vork genomen. Je oog is gevallen op de ruitvormige bloemperken. Door het ingenomen standpunt blijft er echter van een mooi ritme minder over dan je wellicht gewenst had. De torentjes op de muur zijn wat de hoogte van het standpunt betreft  beter te zien.  Toch komen ook deze torentjes niet echt duidelijk in beeld, omdat de bladeren met het zonlicht erop een bijzonder drukke achtergrond vormen. Dat onrustige vind ik ook enigermate terug in de steentjes van de muur, waardoor zelfs de struktuur van de muurvlakken een beetje verloren gaat, nog afgezien van de planten die het ritme onderbreken.
Probeer eens heel goed te zoeken naar vormen en vlakken die met elkaar in harmonie zijn, en vermijd daarbij zoveel mogelijke elementen die het oog afleiden.
Dushi

19-08-2009 om 03:21 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!