Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
01-08-2005
Mos van Leike
Beste Leike, graag zou ik deze week nog 1 foto van u zien, waarin u zowel ritme als structuur aan ons allen toont. U bent zeker op de goede weg. In de mosfoto mist iets, een ándere tint, een ándere vorm. Dit mos is wat saai zonder kabouter of paddestoel, begrijpt u?
Goed gezien Hannes, deze mooie bloemen op rij! Slechts iets opgelicht en bijgeknipt, prima! Weet u wat ook een leuke foto geweest zou zijn? Enkel en alleen de steeltjes met de elastiekjes, en dan van wat dichterbij genomen, zodat de struktuur van het elastiekje ook te zien is..... Lijkt u dat moeilijk? Het is dan meteen uw opdracht voor de volgende week?! Bespreking: Cybra
Ook van deze foto een detail. Indien u foto's neemt voor het onderwerp ritme-structuur, mag er ál het overtollige wegblijven. In bijgaande fotobespreking blijft een detail over, wat niet erg veel zegt. Het is dus nu juíst de 'kunst' een foto nét iets meer mee te geven. Het was bijvoorbeeld leuk geweest, als er een verloren pet, een strandbal of een paar schoenen op uw foto gestaan had. Die had u best zelf daar neer mogen leggen hoor! Bespreking: Cybra
Van uw foto is nu veel weggesneden; een aantal details blijven over, die welke het ritme vertonen.... de houten latten in de bank, de spijlen van de leuning en de golfplaten daken. Gaat u gerust eens iets dichter bij uw onderwerp staan, dan zult u zien, dat ook de structuur zichtbaar wordt.
Hahaha, u bent een grappige! U noemt uw foto schip geladen met mais..... inderdaad zie ik veel mais op de foto, het schip denken we er maar bij. Deze lading is goed voor héél wat maiskoeken en andere producten, en ook goed voor ritme. In de bewerking kunt u zien, dat er een detail van uw foto gebruikt is, de korrels worden groter én er is een aantal maisbladeren bijgelegd. Afwisseling of een eyecatcher (blikvanger) in een ritmefoto maakt 'm aantrekkelijker. Probeert u het zelf ook 'ns? Bespreking: Cybra
Wat kan het toch somberen in onze lage-landen. Gelukkig weerhoudt het de fotografen niet om foto's te schieten. Uw foto vertoont weinig ritme, wel veel diepte. U was toch niet abuis met inzenden?
Er is niets anders gewijzigd aan uw foto dan de hemel wat donkerder, de oprit en het gebouw wat lichter. Een aardige kadratie, maar probeert u de volgende maal iets meer uit het midden te fotograferen, bijvoorbeeld 1 volledig raam erbij, zodat het standbeeld op de achtergrond volledig rechts op de foto komt. Bovenal heeft u, zeer veel ritme en structuur op uw foto. Goed opgelet en gezien van u! Bespreking: Cybra
Wat een dotjes, zulke kleine eendekuikens. Uw overigens niet volledig scherpe foto toont op beide uithoeken een blikvanger, met als scheiding veel water. 2 Kuikens maken nog geen ritme, daarvoor is een derde noodzakelijk. De golfbeweging in het water vertoont wel wat ritme. Ik weet zeker dat u veel beter kunt, zoals we van u gewend zijn Hannes. Houdt u ook goed de kadratie in het oog?! U mag opnieuw 2 inzendingen voor ritme/structuur doen. Bespreking: Cybra
Lang niet slecht gezien en gedaan! De horizon liep wat schuin, deze is rechtop gezet en daar waar het groene kruis staat, is het overtollige niet ter zake doende water weggestroomd... om ook een beeje het kadreren in de gaten te houden. Daarom staat de paal links vooraan op de sterke lijn. Er zit tevens een goeie diepte in de foto. U gaat goed vooruit en mag een nieuwe foto voor ritme-structuur inzenden hoor! Bespreking: Cybra
Hannes vond een liefhebbend gezinnetje. Ál wat niet ter zake doende was, is van uw foto afgeknipt, wat overblijft is ritme (ape-kopjes/lijfjes) en structuur (van de haartjes) plus gezinswarmte! Het groene teken staat op de kruising van 2 sterke lijnen, dáárop heb ik het lieve kopje van 1 van de apen geplaatst. Advies: plaats onderwerpen niet precies in het midden Hannes, uw foto's winnen daardoor aan kracht! Bespreking: Cybra
Uw foto is een aardig voorbeeld van ritme en ik heb er weinig aan veranderd zoals u ziet. De eenden, de paaltjes en golfjes, prima. Ook de kadrering is juist. Bij een schuine wallekant is er geen mogelijkheid deze op de sterke lijn te plaatsen, dat hoeft ook niet en ziet er zó prima uit!
Goed voor ritme én structuur. Ritme door een reeks. Structuur is er zeker maar grotendeels gemaskeerd door een onscherpe waas ! Géén egaal beeld, rechts onder overbelicht, in het midden een storende schaduw. Andere storende details best weglaten (rode pijlen).
Ik ken de mogelijkheden van je camera niet maar als iets dichterbij gaat en een statief of vaste steun gebruikt kan dit best een mooie opname opleveren.
Foto 2, ook rupsen (!) ongeveer dezelfde opmerkingen en veel te druk. Dus geen goeie compositie !
Leike, je mag 2 nieuwe opnamen doormailen. En liefst verschillend van onderwerp (om het boeiend te houden). Vermeld ook even het type camera en de opname-instellingen of mail mij de originelen !
Opnieuw beladen met ritme. De opname is ook hier propvol geduwd. De achtergrond, 50% donker, 50% licht, is hier wel storend. Iets meer in detail gaan Blinkie. Verhouding 4x3,5 !!
Je mag 2 nieuwe opnamen doormailen. Vermeld ook even de opnamegegevens, het type camera.
De balustrade, de trap, zelfs de vloertegels, er zit overduidelijk "ritme" in. Het basisidee is er, hier kan je meer mee !
TIPS Beeldverhouding Om een goeie compositie te bekomen is de beeldverhouding van belang. Zeg maar de verhouding tussen hoogte en breedte. Het 2/3 (dia's 24x36mm) of 4/3 (beeldschermvullend) formaat is veelal gebruikelijk en voorprogrammeerbaar. Als je dus bijsnijdt hou je hier best rekening mee. Details - Minder ! Vooraleer de opname te maken even nagaan of er geen storende elementen zijn die het geheel, de symmetrie verstoren. Meestal wil men teveel tonen. Probeer eens a.d.h.v. het kadertje (zie kadreren op onze website) of door in - & uit te zoomen delen uit te selecteren en maak nadien pas de opname. Richt de camera zodanig dat het (hoofd-)onderwerp op de meest ideale positie op de foto komt. Uitsnede De opname zit propvol. Je hebt de focus gans vooraan links gelegd maar mijn aandacht wipt van hier naar daar door gebrek aan een blikvanger. In de uitsnede heb ik de focus verlegd en koos voor het ritme van de trap als hoofdonderwerp (blikvanger).
Structuur, ritme, golvend, kleurig, knap gezien Ikkyu, je wordt nog nen echten !
Een paar opmerkingen ten goede: - de onderste rand hoort er niet bij (rode pijltjes) - kleurzweem (zie verwijdert binnen stippellijnen) - meer in detail gaan, niet teveel willen tonen (de Praktica DCZ 5.1 heeft ook een macrostand tot max 20cm ! Eens uitproberen !!!)
De aangepaste versie oogt veel evenwichtiger, waarom ? - de verhoudingen kloppen beter - struktuur is beter zichtbaar - het kleureffekt is intenser door minder op de foto - dat kleurig oranje-rode vodje rechts onder is een (onbewuste) meerwaarde
Vraagjes Wat vond je zelf van je inzending ? Vind je mijn opmerkingen terecht, heb je hier iets aan.
Doorgaan Het belang van "ritme & structuur" is ook voor jou geen geheim meer, je mag verder naar de opdracht DIEPTE.
Model: NIKON D70 Date taken: zondag 19 juni 2005 14:53:39 Date modified: vrijdag 24 juni 2005 10:31:04 Exposure time [s]: 1/1000 Exposure program: Aperture priority Exposure bias [EV]: 0,0 F-Number: F5,0 Focal length [mm]: 102 - 35mm focal length [mm]: 153
Mooi ritme. Noliko, voor je een opname maakt zou je in het vervolg eens moeten uitmaken wat voor jou het belangrijkste onderdeel is in hetgeen je wil fotograferen. Waar wil je de nadruk op leggen enz.. Dit is een kleurrijke opname met ruime aandacht voor ritme. De focus heb je gans vooraan gelegd. Dat was voor jou dus het belangrijkste ? Als je de foto schuinweg opsplitst in 2 delen dan merk je dat het achterliggende wazige gedeelte bijna evenveel ruimte inneemt dan datgene wat je beoogde, niet ? Was dit bewust ? Ik denk het niet. Rechtsonder is de blauwe plastiek bak een beetje storend.
Ritme vind je overal, zelfs in de bergen. Knap bouwwerk Nolio, mooi ritme.
Als je een onderwerp fotografeert moet je dit zoveel mogelijk benadrukken. Hier is dat het bouwwerk zelf uiteraard maar dat wordt in deze opname wat op de achtergrond geduwd. Nu overheersen de heuvels op de voorgrond het geheel !
Volgende keer een ander standpunt innemen en het bouwwerk liefst volledig horizontaal plaatsen.
De binnenkoer ! Als je daar in levende lijve staat is het inderdaad imposant. Je denkt, amaai, prachtig en aan ritme geen gebrek.
Maar ... Je moet toegeven, op papier of op het scherm ben je wat teleurgesteld. Onderaan => onderbelicht. Bovenaan => overbelicht. Storende elementen die het prachtige ritme breken maar die je niet zomaar kan wegtoveren ! Je hebt m.a.w. niet de gemakkelijkste locatie uitgezocht ! Iets meer inzoomen misschien !
Noliko, je mag 2 nieuwe (liefst recente) opnames doorsturen.
In Sevilla komen alle zintuigen aan bod want er is veel te proeven en te ruiken.
Er is veel te zien, zoals deze "Plaza d'Espana", een architecturaal ritmisch hoogstandje.
Deze opname had je toch beter horizontaal genomen vind ik. Het beeld is in tweeën verdeeld en niettegenstaande het ritme in de beteling had ik persoonlijk toch een groot gedeelte weggeknipt. De schaduw links onder is zeker storend => oog voor detail ! Indien dit geen recente opname is en je pas nu, door de opdracht, het belang van dit ritme ontdekt, dan zijn deze opdrachten/besprekingen toch zinvol niet ?
Trytrix
P.S. - Wist je dat de "Plaza d'Espana" te zien was in de recente "Star Wars prequels" ?