Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
20-11-2009
Tuureke met voorgevel
Je toelichting is duidelijk. Het ritme van de ramen is nog
het beste zichtbaar. Het hekwerk is nauwelijks een element in deze foto en de
takken vertonen, dat is met takken heel snel, een rommelig beeld. Verder
vertoont de foto aan alle kanten toch wat storende details: stukje raam, stukje
andere dakpannen, stukje onderetage, stukje van reklamebord. Probeer je echt
eens te concentreren op een ritme, een herhaling in vormen, op straat, het
liefste een ritme dat versterkt wordt door het standpunt dat je gekozen hebt.
Je hebt hier teveel tegelijk willen doen en dat maakt het juist minder boeiend.
Dushi
Voor
de volgende keren, Bazielke, zou ik graag van je horen waarom je dit uitgekozen
hebt, waarom vanuit dit standpunt en eventueel ook waarom jouw keuze voor
sluitertijd, diafragma enz. Dit om je meer bewust te maken van de manier waarop
je een foto maakt, want het is meer dan het indrukken van een cameraknop.
Hoewel het niet de bedoeling is, heeft iemand al een opmerking gemaakt over de
mogelijke kleurzweem. In Photoshop was dat niet zo evident, maar Lightroom zag
toch liever een versie die ietsje minder blauw is. Soms is kleurzweem heel
lastig te bepalen en het valt feitelijk ook buiten het kader van deze
lessenreeks, tenzij het overduidelijk verkeerd is gegaan.
De boomstam zit vol struktuur. Dat heb je heel goed gezien. Van een zeker ritme
is ook wel enigermate sprake, ofschoon dat gewoonlijk beter tot uiting komt bij
een strak ritme, en dat vind je niet zo snel in de natuur. Alles bij elkaar een
heel verdienstelijk begin. Zoek voor een volgende inzending iets dat gemaakt is
door mensen. Liefst NIET vanuit een frontaal standpunt, maar met een eigen
inbreng in de gekozen invalthoek.
Dushi
Door de frontale opname zijn de linker- en rechterhelften
mooi met elkaar in evenwicht gebleven. De witte kozijnen tekenen duidelijk af
naast de donkere ramen en deuropening. Gelukkig zijn de bomen kaal, waardoor er
redelijk voldoende zicht overblijft. Ook in de bomenrij zelf zit trouwens een
fraaie ritmiek. De dakpartij blijft bij dit alles niet achter met een simpele
herhaling links en rechts. De struktuur van het geheel zou zeker nog meer tot
zijn recht gekomen zijn bij een betere detaillering, maar dan moet het weer een
beetje meewerken. Alles bij elkaar een goed begin.
Kleine tip: rechts verschijnt nog net een klein raampje in beeld. Dat had weg gemogen
(afsnijden of wegklonen). Graag voor een volgende keer een heel andersoortige
opname.
Dushi
Een mooie foto die wederom laat zien dat je oog hebt voor
ritme en struktuur. En om met het goede nieuws te beginnen: hiermee ben je
zonder meer geslaagd voor deze lessenreeks en geef ik je vol vertrouwen over in
de handen van Cijbra die je verder zal helpen met de kneepjes van
dieptewerking. En laat ik maar even mijn mond voorbij praten: in deze foto zit
zeker ook diepte.
Toch wil ik je nog een laatste tip meegeven. Het overkomt mij soms ook, maar ik
vind de tak rechtboven een beetje storend. Verder heb ik ondermeer vanwege de
diepte de foto wat krachtigergemaakt.Ik wens je alle succes met de volgende reeks!
Dushi
Je hebt mijn vorige reactie goed gelezen, want je hebt niet
het hele kruis gefotografeerd, maar slechts een deel ervan. Dat is zonder meer
een stap in de goede richting. De roosjes die je in beeld brengt, zitten vol met
strukturele en ritmische elementen. Ook dat is heel goed gezien. Toch heb ik
een beetje gemengde gevoelens bij deze foto. Dat komt door de compositie die
niet erg boeiend is. Zou je een foto als deze ook ingestuurd hebben bij de
eerste lessenreeks? Probeer vast te houden wat je daar geleerd hebt en dat
langzamerhand uit te breiden met nieuwe uitdagingen.
Zoek voor een volgende inzending iets uit de architectuur, maar wel met een
combinatie van meerdere elementen. Dus niet één ding, maar met een compositie
die je zelf hebt samengesteld uit meerdere verschillende elementen. Denk in de
richting van je derde inzending, maar nu met meer bouwelementen tezamen.
Dushi
Dag Tuureke (Gerda),
Je maakt een goed begin door je bij je eerste inzending al te beperken tot een
fragment. Overigens stel ik het zeer op prijs als je bij een gemaakte foto zelf
wil aangeven waarom je dit onderwerp juist op deze manier gefotografeerd hebt.
Niet om het mij gemakkelijker te maken, maar om de zelfreflectie te prikkelen.
De foto zit vol struktuur door de pregnant in beeld gebrachte biezen. Door het
gebruik van de flits heb je dat beslist nog een accent gegeven, al zorgt een
flits hier en daar voor glimmende plekken waar het licht weerkaatst wordt. Ook
laat het beeld een ritmische herhaling zien. Wat kleur betreft is er een grote
eenheid en de keerzijde daarvan is een zekere (letterlijke) eentonigheid in de
kleur. Al met al een goede eerste inzending. Probeer als tweede iets te nemen
dat je op straat tegenkomt. Dat is heel vaag, maar ik wil je graag de nodige
ruimte laten voor eigen fantasie.
Dushi
Een heel ingetogen doch mooie herhaling valt hier te zien.
Zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts zie ik vele elementen
terugkomen.In de palen zit bovendien,
zoals je zelf goed aangegeven hebt, een heleboel struktuur.De foto is aantrekkelijk in zijn eenvoud. Zou
ik met een even goed oog voor R&S een opname uit de vrije natuur mogen
zien?
Dushi
De gebruikte instellingen op je
camera lijken me correct, alhoewel ik vermoed dat je de witbalans op Auto hebt
staan en bij matig licht en mede onder invloed van lamplicht de foto hebt
gemaakt. Ik vond de foto in ieder geval een beetje flets en heb een kleine
correctie aangebracht. Hoe je recht gezet hebt, weet ik niet, maar in Photoshop
kan het nog net even rechter. Recht is recht en niet een beetje recht graag.
Flink scheef mag ook overigens.
Ritme zit er zeker in de foto, al is het erg onregelmatig. Aan struktuur weinig
gebrek. In die zin voldoet de foto aan de opgave. Als totaalplaatje zou het
best wat boeiender mogen, maar de trap naar perfectie heeft vele treden en
haast hebben we niet als senioren.
Voor een volgende opname laat ik je helemaal vrij. Probeer wel een wat strakker
ritme te vinden en liefst een compositie die nog meer uitnodigt om langer te
kijken.
Dushi
Opvallend is het mooie lijnenspel dat door het beeld
loopt.De struktuur is dus zonder meer
goed weergegeven, maar zowel de vele staande balkjes en in iets mindere mate de
horizontale planken, tonen een aantrekkelijk ritme. Het groen van de bladeren
stoort hier allerminst door de pregnante manier waarop het brugggetje in beeld
is gebracht. Laat je fantasie maar eens los voor een even geslaagde volgende
inzending.
Dushi
Dag Zaika,
Eersteven over de technische gegevens.
Ik begrijp je worsteling om de blaadjes scherp te houden, maar de achtergrond
vaag. Dat is je aardig gelukt. Met ISO 800 loopt je wat meer kans op ruis, maar
persoonlijk stoort mij dat niet zo. Ondanks de lichte onderbelichting die je
hebt toegepast, is er toch nog wat sprake van overbelichting. De contrasten
zijn dan ook behoorlijk groot. Met een sluitertijd van 1/20 seconde is het je
toch gelukt om een scherpe foto te maken, al schrijf je niet of je een statief
gebruikt hebt.
Kennelijk heb je nog wat moeite met de omschrijving van R&S, want twijfel was
niet nodig geweest: deze foto zit boordevol strukturele en herhalingselementen.
Dat heb je zonder meer uitstekend gedaan. Toch heb ik er een vraag bij: heb je
nu een plant willen fotograferen voor een plantenboek, of wilde je een foto
maken met een eigen zienswijze en in dit geval bijvoorbeeld accent op R&S? Ik
vind je inzending erg neigen naar het eerste, nog afgezien van wat je geleerd
hebt bij de lessen over compositie. Ik hoop dat je het verschil in zienswijze
ziet als je kijkt naar de uitsnede die ik gemaakt heb. Fotograferen is niet een
simpele kopie van de werkelijkheid, maar veeleer hoe jij die werkelijkheid ziet
en beleeft. Mag ik nog een nieuwe inzending van je zien?
Dushi
Deze foto is mooi van struktuur en heeft genoeg ritmische
herhalingen. Ramen, zuilen, zelfs de antennes op het dak maken dit zichtbaar.
De foto zou voor deze lessen nog mooier worden als je tot een zorgvuldige
compositie van de diverse delenkomt
door zorgvuldig een standpunt te kiezen. Nu is de opname vrij frontaal
genomen. Als je veel dichterbij zou komen en kiezen voor een kortere
brandspuntafstand, kun jeveel meer
spelen met een samenhang tussen ramen, zuilen enz. Probeer het maar eens uit
voor een volgende inzending.
Dushi
Zwart-wit is natuurlijk geen enkel
probleem. Of het beter is dan het origineel in kleur, kan ik hier niet
beoordelen. De foto laat zonder meer een herhalingsritme zien. De strukturele
elementen zijn iets minder sterk, omdat de lange rechte lijnen nogal domineren,
mede vanwege het langwerpige formaat. De gevraagde speelsheid is misschien nog
iets teveel gevraagd in dit stadium. Wat verder opvalt zijn wat vreemde vlekken
op de rand van de dakgoot en het beschot daaronder. Dat kan echter een gevolg
zijn van een bewerking in de foto. Probeer voor een volgende inzending eens
iets binnenshuis (woning of kantoor) te vinden.
Dushi
Dag Lieljan,
Het vele zoeken naar R&S heeft zeker zijn vruchten afgeworpen, en dan
bedoel ik niet deze dennenappel.Zonder
meer een goede keuze die vol zit met zowel ritme als struktuur. Voor je uit het beeld van deze lessen
verdwijnt, wil ik je op nog een kleinigheid wijzen. Je hebt de dennenappel op
een andere plaats gelegd. Daar heb ik geen enkel probleem mee, integendeel, het
kan je helpen tot een mooiere foto te komen. Maar waarom niet nóg meer accent
gelegd op de dennenappel zelf door de achtergrond vaag te houden (meer bokeh).
Dat had best gekund als je niet de ondergrond van het muurtje gekozen had als
achtergrond, maar een stuk vrije ruimte achter de dennenappel. Dus de camera
niet naar beneden richten, maar meer horizontaal in één lijn met de hoogte van
de dennenappel. Ik probeer een beetje na te bootsen wat ik bedoel.De spiegeling is niet echt noodzakelijk, maar
ik laat je even zien hoe je met een foto kunt spelen.
Met deze opname ben je met eer geslaagd voor deze serie lessen en laat ik je
met alle vertrouwen doorgaan naar Cijbra die je zal helpen met dieptewerking in
de foto. Proficiat!
Dushi
Het is te waarderen dat je geen holderdebolder
fotos wilt insturen. Een knop indrukken kan immers iedereen, maar de basis van
een goede foto isde persoon achter de
camera die weet wat hij/zij wil fotograferen en een bewuste keuze maakt van de
manier waarop dat vastgelegd moet worden. Gelukkig heb je zelf (achteraf?) al
een beetje nagedacht over ritmische en strukturele elementen in de foto. Ik kan
dat alleen maar beamen. Ik heb de uitsnede wat krapper gemaakt, juist om deze elementen
nog iets meer accent te geven.Voor een
volgende inzending mag je met evenveel aandacht voor R&S proberen een
beetje meer speelsheid in de foto te brengen.
Dushi
Een verrassend goede eerste inzending waar heel wat ritme en
struktuur in valt te ontdekken. Een bakstenen muur met duidelijke voegen
die ondanks het grote vlak allerminst saai is door de vele kleurnuances.
Herhaling van patronen en struktuur valt ook te zien in de trap. Misschien was de
struktuur nog opvallender geweest indien
de foto niet gemaakt was in de herfst, want nu verzoezelen de blaadjes een deel
van de rechte lijnen. Ook in mijn opvatting zit je er dus allerminst naast.
Oftewel: een prima spel van vlakken en lijnen. Kom maar op met de volgende foto.
Dushi
Dag Lynne,
Allereerst een proficiat met je fotostudio. Jehebt het boek kennelijk goed gelezen, want de opname ziet er uitstekend
uit.Omdat niet iedereen het boek heeft
kunnen aanschaffen, is het wellicht een aardig idee om op dit forum iets meer
te beschrijven over de totstandkoming van deze foto.
Terug naar R&S. Ik probeer mensen uit te dagen tot een hoger niveau en ben
daarom soms best kritisch. Overigens zonder meer een goede opname. En de
struktuur is volop aanwezig. Maar wat ik al eerder schreef: meer struktuur dan
(herhalend) ritme. Ook voor jou wil ik in herinnering brengen wat Wikipedia
daarover schreef: Ritme is een specifieke beweging in de tijddoor middel van accenten, die meestal een
zeker patroon of regelmaat vertonen. Een patroon bestaat uit een
herhaling van eenvoudiger eenheden. Het is juist die herhaling van
elementen die wat verloren gaat in de grote hoeveelheid details in deze overigens mooie foto. Laat in een
volgende inzending maar eens zien wat je nog meer in huis hebt!
Dushi
Het lijkt zo simpel, maar je oog moet er wel opvallen: een
rijtje bomen die keurig met gelijke onderlinge afstand in een rechte lijn
geplant zijn. Ritme in overvloed dus, maar de stammen geven een mooie struktuur
in combinatie met het dorre gewas op de voorgrond, het weiland in het midden en
de blauwe lucht door de boomtoppen. Je hebt bij de camera-instellingen goed gebruik gemaakt van de
voorkeuze voor landschappen. Het is een evenwichtige foto geworden, al is het
niet verkeerd om bij een dergelijke opname het diafragma iets meer dicht te
knijpen.De enige aanpassing die ik
gemaaakt hebt, is het rechtzetten van de naar rechts hellende stammetjes. Probeer voor een volgende inzending nogmaals
te zoeken naar een heel ander onderwerp.
Dushi
Dag Kijkhut,
Jelaat een mooi voorbeeld zien van een doorgezaagde boomstam met duidelijk in
het oog springend de vele jaarringen die de ouderdom tonen. Zowel aan ritme als
aan struktuur geen gebrek. De mooie lichtval die je noemt, valt mij minder op.Dat
is een beetje jammer, want licht vormt een belangrijk element van een opvallende
foto. Je hebt wat onderbelicht, vermoedelijk om iedere uitgebeten plek te
voorkomen. Geen slechte praktijk,want
uitgebeten lichten zijn lastiger te herstellen dan donkere plekken, al verdient
een correcte belichting als uitgangspunt in het algemeen de voorkeur.
De boomstronk is vrij frontaal gefotografeerd en past goed in de omgeving. Iets
meer van de zijkant had een ritmische herhaling opgeleverd met de stam aan de
linkerzijde. Een tikje meer ruimte aan de bovenkant van de stam was niet
verkeerd geweest om zodoende de stam wat minder centraal te plaatsen op de
vertikale lijn. Een beperking tot de jaarringen was een alternatieve
mogelijkheid geweest, al blijft standpunt of uitsnede ook een kwestie van
smaak. Ik ben zonder meer benieuwd naar je volgende (goede) inzending.
Dushi
Opnames uit de natuur blijken een stuk lastiger dan door
mensen gefabriceerde voorwerpen. Een viertal bladeren met een (licht
overbelichte) knop in het midden tonen eerder struktuur dan ritme. Ik begrijp
dat je de knop niet in het midden hebt willen plaatsen, maar de knop staat nu horizontaal
niet lekker op een sterk punt. Ik heb de opname een beetje gedraaid om het wat
speelser te maken. Ook de scherptediepte had wel wat meer mogen zijn dan wat nu
bereikt werd met een diafragma van f. 5.7. Voor deze reeks zag ik graag een
nieuwe inzending een sterker ritmische herhaling van vlakken of lijnen.Het gaat er niet zozeer om wat ik wil zien,
maar dat je voor deze serie zelf op zoek gaat naar een opname met liefst een
overdaad aan ritme en struktuur. In deze foto vind ik de struktuur sterker
aanwezig dat het ritme. Voor alle zekerheid neem ik nog even over wat Wikipedia
hierover schrijft:Ritme is een specifieke beweging in de tijddoor middel van accenten, die meestal een zeker patroon of regelmaat
vertonen. Een patroon bestaat uit een herhaling van eenvoudiger
eenheden.
Voor deze reeks zag ik graag een nieuwe inzending met een opvallende ritmische
herhaling van vlakken of lijnen, indien mogelijk weer uit de natuur.
Dushi
Dag Lieljan,
Het wordt zeer op prijs gesteld dat je mijn vorige commentaar goed ter harte
hebt genomen. Het risico is dat ik teveel mijn eigen zienswijze opleg, maar ik
ben uitermate gecharmeerd door deze inzending. Een compositie waar ik niets aan
zou willen veranderen. Ritme en struktuur heb je op een overtuigende wijze
vastgelegd. Slechts de instellingen, maar het begint nu bijna op muggenzifterij
te lijken, hadden anders gekund. Een sluitertijd van 1/800 seconde was niet
echt nodig. Dan had je meteen de ISO-waarde omlaag kunnen brengen. Maar
vermoedelijk waren het oude instellingen van een andersoortige opname. Kan gebeuren.
Ik denk dat je het aankunt om voor een volgende inzending de lat nóg iets hoger
te leggen met (opnieuw) een sterke opname uit de natuur, rekening houdend met
wat eerder gezegd is.
Dushi