Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
09-12-2009
Gonzoke met piano
Omdat je een foto instuurt zonder enige uitleg, moet ik hier
en daar gissen naar de bedoelingen.Het
is in ieder geval niet de gevraagde samenhang tussen diverse losse elementen.
Misschien is de opdracht te lastig, misschien ook onduidelijk voor je. In het
laatste geval mag je privé rustig om een verduidelijking vragen.
Wat ik wel zie, is een foto van een fragment van een piano met een strak ritme
en bovendien nog de nodige diepte.Dat
is zeker positief. Dat je probeert de foto over een zo groot mogelijk bereik
scherp te houden door een dichtgeknepen diafragma van f.36 kan ik me
voorstellen, ofschoon dat weinig voordeel oplevert in de bovenste helft van de
foto. Van de andere gebruikte
instellingen begrijp ik minder: een ISO van 400, een sluitertijd van 1/125 sec.
en ook nog flitsen. Hoe dan ook: de foto heeft een stevige blauwzweem., hetgeen
eenvoudig te zien is bij de min of meer witte toetsen van de piano.
Samenvattend wel een foto die thuishoort bij deze lessenreeks, maar helaas ook
wat minderepuntjes kent. Voor de
volgende inzending hoop ik op een knaller.
Dushi
Dit kunstwerk zit zo vol met prachtige lijnen en vlakken,
dat het bijna model kan staan voor deze rubriek, alhoewel de strukturele
elementen meer in het oog vallen dan de ritmiek. Ook de afwerking middels
Photoshop is puik; lijnen netjes rechtgetrokken en oneffenheden weggekloond. Ik
kan er niets meer aan toevoegen.
Voor een volgende inzending graag nog een stapje verder door zelf meerdere
losstaande elementen samen in beeld te brengen tot een aantrekkelijk geheel. In
dit gebouw was dat al gebeurd door de kunstenaar. Nu is het uw beurt en na de
eerdere inzendingen heb ik er het volste vertrouwen in dat dit moet kunnen
lukken.
Dushi
Struktuur zie ik zeker in deze opvallende bal. Door de warrigheid is
er veel minder sprake van ritmische elementen. Desondanks is het een geslaagde
inzending voor deze rubriek. Toch wil ik je nog even mee op pad nemen voor wat
mogelijke aandachtspunten.
Allereerst je keuze om zonder statief deze opname te maken. Uit de losse hand
kon je waarschijnlijk weinig anders doen en zijn de gebruikte instellingen goed te
noemen, maar heb je er niet aan gedacht om de camera op de grond te leggen en
dan met de zelfontspanner een foto te maken? Soms zijn er alternatieven voor het gebruik van een statief.
Als tweede lijkt het of je de vorige lessenreeks een beetje vergeten bent. De
bal zit erg krap in het kader en de achtergrond rechtsboven is nogal storend. Juist
met het fotograferen van een enkelvoudig object verdient het aanbeveling om
daar goed op te letten.
Voor een volgende inzending zie ik graag een combinatie van meerdere elementen
die niet in één vlak staan, dus geen gevels van gebouwen of iets dergelijks.
Dushi
Dat het glaswerk je fascineert, kan ik me voorstellen, maar
dan zou je toch beter van binnenuit een foto kunnen maken. Nu zie ik behalve de
lijnen van de loodrandjes ook de weerspiegeling van buiten die dit verstoort.
Natuurlijk geven drie ramen naast elkaar een zekere herhaling, maar net zo min
als de muur (die op het randje zit van overbelichting) kan ik het erg boeiend
vinden. Dit komt onder meer omdat het erg vlak is, zonder echte dieptewerking. Dat
was bij de vorige inzending ook al het geval.
Graag een volgende inzending met een een compositie van meerdere losse
elementen (driedimensionaal), die je door een goed standpunt te kiezen,
verenigt tot een mooi totaalbeeld.
Dushi
Dit is een knap stukje werk. Een fragment van een
sinaasappel op een glasplaat en van onderen belicht. Het is niet iets wat je
verwacht bij een tweede serie lessen voor beginners. Ik vind dit gewoon een
prachtige foto die vol zit met ritmische en strukturele elementen en met een
compo helemaal volgens de regels. Juist vanwege die elementen heb ik de foto
wat krachtiger gemaakt zodat de lijnen en vlakken er beter uitkomen. Voor de
volgende inzending geef ik je geen enkele opdracht mee, maar wacht vol spanning
af met welke creativiteit je opnieuw een dergelijk hoogstandje inlevert.
Dushi
Het is zeker niet zo gemakkelijk om een gedegen foto te
maken, Kijkhut. Maar juist door heel bewust te gaan kijken, help je jezelf. Wat
de eigen uitleg betreft, mag het zelfs nog een stapje verder gaan, want je
vermeldt niet waarom je gekozen hebt voor een diafragma van f.18. Was het geen
optie om met een meer open diafragma te proberen (een deel van) het hek meer
scherp te krijgen in tegenstelling tot een meer vage achtergrond? Met een
gebruikte lens van 18mm is dat wellicht ook wel heel moeilijk. Ik probeer een
beetje na te bootsen in welke richting mijn gedachten gingen.
Hoe dan ook, je hebt de foto zorgvuldig gecomponeerd.Dat zie ik bijvoorbeeld aan de keurige
plaatsing van het tweede hek, juist onder de middelste spijlen van het voorste
hek. Het enige dat nog wat aandacht zou kunnen vragen is het feit dat je hek
niet eindigt op een sterk punt. Alles bijeen echter een inzending die me kan
bekoren en vol vertrouwen doet uitzien naar de volgende foto.
Dushi
Weerspiegelingen zijn fotografisch
vaak heel interessant. Vandaar dat je schrijft dat het een foto geworden is
waar je lang naar kunt kijken en blijft boeien. Ik zie mooie gebogen lijnen
door het beeld lopen en een vreemde en desondanks aantrekkelijke ritmische
opeenstapeling van woonelementen. Dat is zeker boeiend te noemen.
Toch wil ik dat je nog even met me meekijkt naar wat kleine aanpassingen.
Allereerst staan de vertikale lijnen links mooi rechtop, maar rechts niet meer.
Het leek me aardiger om dat even recht te zetten. Als tweede valt het opnieuw
op dat je foto nogal flets is.De
struktuur komt beter tot zijn recht bij een betere verdeling tussen lichte en
donkere delen. Kijk maar eens naar het histogram. Als volgende punt vond ik de
bladeren nogal storen. Helemaal weghalen ging een beetje moeilijk, maar ik heb
wel een andere uitsnede gemaakt met meer accent op het hoofdonderwerp van de
foto. Je hebt gelijk: het is een foto die blijft boeien. Goed gezien dus.
Voor een volgende keer graag iets uit de vrije natuur.
Dushi
Je toelichting is duidelijk. Het ritme van de ramen is nog
het beste zichtbaar. Het hekwerk is nauwelijks een element in deze foto en de
takken vertonen, dat is met takken heel snel, een rommelig beeld. Verder
vertoont de foto aan alle kanten toch wat storende details: stukje raam, stukje
andere dakpannen, stukje onderetage, stukje van reklamebord. Probeer je echt
eens te concentreren op een ritme, een herhaling in vormen, op straat, het
liefste een ritme dat versterkt wordt door het standpunt dat je gekozen hebt.
Je hebt hier teveel tegelijk willen doen en dat maakt het juist minder boeiend.
Dushi
Voor
de volgende keren, Bazielke, zou ik graag van je horen waarom je dit uitgekozen
hebt, waarom vanuit dit standpunt en eventueel ook waarom jouw keuze voor
sluitertijd, diafragma enz. Dit om je meer bewust te maken van de manier waarop
je een foto maakt, want het is meer dan het indrukken van een cameraknop.
Hoewel het niet de bedoeling is, heeft iemand al een opmerking gemaakt over de
mogelijke kleurzweem. In Photoshop was dat niet zo evident, maar Lightroom zag
toch liever een versie die ietsje minder blauw is. Soms is kleurzweem heel
lastig te bepalen en het valt feitelijk ook buiten het kader van deze
lessenreeks, tenzij het overduidelijk verkeerd is gegaan.
De boomstam zit vol struktuur. Dat heb je heel goed gezien. Van een zeker ritme
is ook wel enigermate sprake, ofschoon dat gewoonlijk beter tot uiting komt bij
een strak ritme, en dat vind je niet zo snel in de natuur. Alles bij elkaar een
heel verdienstelijk begin. Zoek voor een volgende inzending iets dat gemaakt is
door mensen. Liefst NIET vanuit een frontaal standpunt, maar met een eigen
inbreng in de gekozen invalthoek.
Dushi
Door de frontale opname zijn de linker- en rechterhelften
mooi met elkaar in evenwicht gebleven. De witte kozijnen tekenen duidelijk af
naast de donkere ramen en deuropening. Gelukkig zijn de bomen kaal, waardoor er
redelijk voldoende zicht overblijft. Ook in de bomenrij zelf zit trouwens een
fraaie ritmiek. De dakpartij blijft bij dit alles niet achter met een simpele
herhaling links en rechts. De struktuur van het geheel zou zeker nog meer tot
zijn recht gekomen zijn bij een betere detaillering, maar dan moet het weer een
beetje meewerken. Alles bij elkaar een goed begin.
Kleine tip: rechts verschijnt nog net een klein raampje in beeld. Dat had weg gemogen
(afsnijden of wegklonen). Graag voor een volgende keer een heel andersoortige
opname.
Dushi
Een mooie foto die wederom laat zien dat je oog hebt voor
ritme en struktuur. En om met het goede nieuws te beginnen: hiermee ben je
zonder meer geslaagd voor deze lessenreeks en geef ik je vol vertrouwen over in
de handen van Cijbra die je verder zal helpen met de kneepjes van
dieptewerking. En laat ik maar even mijn mond voorbij praten: in deze foto zit
zeker ook diepte.
Toch wil ik je nog een laatste tip meegeven. Het overkomt mij soms ook, maar ik
vind de tak rechtboven een beetje storend. Verder heb ik ondermeer vanwege de
diepte de foto wat krachtigergemaakt.Ik wens je alle succes met de volgende reeks!
Dushi
Je hebt mijn vorige reactie goed gelezen, want je hebt niet
het hele kruis gefotografeerd, maar slechts een deel ervan. Dat is zonder meer
een stap in de goede richting. De roosjes die je in beeld brengt, zitten vol met
strukturele en ritmische elementen. Ook dat is heel goed gezien. Toch heb ik
een beetje gemengde gevoelens bij deze foto. Dat komt door de compositie die
niet erg boeiend is. Zou je een foto als deze ook ingestuurd hebben bij de
eerste lessenreeks? Probeer vast te houden wat je daar geleerd hebt en dat
langzamerhand uit te breiden met nieuwe uitdagingen.
Zoek voor een volgende inzending iets uit de architectuur, maar wel met een
combinatie van meerdere elementen. Dus niet één ding, maar met een compositie
die je zelf hebt samengesteld uit meerdere verschillende elementen. Denk in de
richting van je derde inzending, maar nu met meer bouwelementen tezamen.
Dushi
Dag Tuureke (Gerda),
Je maakt een goed begin door je bij je eerste inzending al te beperken tot een
fragment. Overigens stel ik het zeer op prijs als je bij een gemaakte foto zelf
wil aangeven waarom je dit onderwerp juist op deze manier gefotografeerd hebt.
Niet om het mij gemakkelijker te maken, maar om de zelfreflectie te prikkelen.
De foto zit vol struktuur door de pregnant in beeld gebrachte biezen. Door het
gebruik van de flits heb je dat beslist nog een accent gegeven, al zorgt een
flits hier en daar voor glimmende plekken waar het licht weerkaatst wordt. Ook
laat het beeld een ritmische herhaling zien. Wat kleur betreft is er een grote
eenheid en de keerzijde daarvan is een zekere (letterlijke) eentonigheid in de
kleur. Al met al een goede eerste inzending. Probeer als tweede iets te nemen
dat je op straat tegenkomt. Dat is heel vaag, maar ik wil je graag de nodige
ruimte laten voor eigen fantasie.
Dushi
Een heel ingetogen doch mooie herhaling valt hier te zien.
Zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts zie ik vele elementen
terugkomen.In de palen zit bovendien,
zoals je zelf goed aangegeven hebt, een heleboel struktuur.De foto is aantrekkelijk in zijn eenvoud. Zou
ik met een even goed oog voor R&S een opname uit de vrije natuur mogen
zien?
Dushi
De gebruikte instellingen op je
camera lijken me correct, alhoewel ik vermoed dat je de witbalans op Auto hebt
staan en bij matig licht en mede onder invloed van lamplicht de foto hebt
gemaakt. Ik vond de foto in ieder geval een beetje flets en heb een kleine
correctie aangebracht. Hoe je recht gezet hebt, weet ik niet, maar in Photoshop
kan het nog net even rechter. Recht is recht en niet een beetje recht graag.
Flink scheef mag ook overigens.
Ritme zit er zeker in de foto, al is het erg onregelmatig. Aan struktuur weinig
gebrek. In die zin voldoet de foto aan de opgave. Als totaalplaatje zou het
best wat boeiender mogen, maar de trap naar perfectie heeft vele treden en
haast hebben we niet als senioren.
Voor een volgende opname laat ik je helemaal vrij. Probeer wel een wat strakker
ritme te vinden en liefst een compositie die nog meer uitnodigt om langer te
kijken.
Dushi
Opvallend is het mooie lijnenspel dat door het beeld
loopt.De struktuur is dus zonder meer
goed weergegeven, maar zowel de vele staande balkjes en in iets mindere mate de
horizontale planken, tonen een aantrekkelijk ritme. Het groen van de bladeren
stoort hier allerminst door de pregnante manier waarop het brugggetje in beeld
is gebracht. Laat je fantasie maar eens los voor een even geslaagde volgende
inzending.
Dushi
Dag Zaika,
Eersteven over de technische gegevens.
Ik begrijp je worsteling om de blaadjes scherp te houden, maar de achtergrond
vaag. Dat is je aardig gelukt. Met ISO 800 loopt je wat meer kans op ruis, maar
persoonlijk stoort mij dat niet zo. Ondanks de lichte onderbelichting die je
hebt toegepast, is er toch nog wat sprake van overbelichting. De contrasten
zijn dan ook behoorlijk groot. Met een sluitertijd van 1/20 seconde is het je
toch gelukt om een scherpe foto te maken, al schrijf je niet of je een statief
gebruikt hebt.
Kennelijk heb je nog wat moeite met de omschrijving van R&S, want twijfel was
niet nodig geweest: deze foto zit boordevol strukturele en herhalingselementen.
Dat heb je zonder meer uitstekend gedaan. Toch heb ik er een vraag bij: heb je
nu een plant willen fotograferen voor een plantenboek, of wilde je een foto
maken met een eigen zienswijze en in dit geval bijvoorbeeld accent op R&S? Ik
vind je inzending erg neigen naar het eerste, nog afgezien van wat je geleerd
hebt bij de lessen over compositie. Ik hoop dat je het verschil in zienswijze
ziet als je kijkt naar de uitsnede die ik gemaakt heb. Fotograferen is niet een
simpele kopie van de werkelijkheid, maar veeleer hoe jij die werkelijkheid ziet
en beleeft. Mag ik nog een nieuwe inzending van je zien?
Dushi
Deze foto is mooi van struktuur en heeft genoeg ritmische
herhalingen. Ramen, zuilen, zelfs de antennes op het dak maken dit zichtbaar.
De foto zou voor deze lessen nog mooier worden als je tot een zorgvuldige
compositie van de diverse delenkomt
door zorgvuldig een standpunt te kiezen. Nu is de opname vrij frontaal
genomen. Als je veel dichterbij zou komen en kiezen voor een kortere
brandspuntafstand, kun jeveel meer
spelen met een samenhang tussen ramen, zuilen enz. Probeer het maar eens uit
voor een volgende inzending.
Dushi
Zwart-wit is natuurlijk geen enkel
probleem. Of het beter is dan het origineel in kleur, kan ik hier niet
beoordelen. De foto laat zonder meer een herhalingsritme zien. De strukturele
elementen zijn iets minder sterk, omdat de lange rechte lijnen nogal domineren,
mede vanwege het langwerpige formaat. De gevraagde speelsheid is misschien nog
iets teveel gevraagd in dit stadium. Wat verder opvalt zijn wat vreemde vlekken
op de rand van de dakgoot en het beschot daaronder. Dat kan echter een gevolg
zijn van een bewerking in de foto. Probeer voor een volgende inzending eens
iets binnenshuis (woning of kantoor) te vinden.
Dushi
Dag Lieljan,
Het vele zoeken naar R&S heeft zeker zijn vruchten afgeworpen, en dan
bedoel ik niet deze dennenappel.Zonder
meer een goede keuze die vol zit met zowel ritme als struktuur. Voor je uit het beeld van deze lessen
verdwijnt, wil ik je op nog een kleinigheid wijzen. Je hebt de dennenappel op
een andere plaats gelegd. Daar heb ik geen enkel probleem mee, integendeel, het
kan je helpen tot een mooiere foto te komen. Maar waarom niet nóg meer accent
gelegd op de dennenappel zelf door de achtergrond vaag te houden (meer bokeh).
Dat had best gekund als je niet de ondergrond van het muurtje gekozen had als
achtergrond, maar een stuk vrije ruimte achter de dennenappel. Dus de camera
niet naar beneden richten, maar meer horizontaal in één lijn met de hoogte van
de dennenappel. Ik probeer een beetje na te bootsen wat ik bedoel.De spiegeling is niet echt noodzakelijk, maar
ik laat je even zien hoe je met een foto kunt spelen.
Met deze opname ben je met eer geslaagd voor deze serie lessen en laat ik je
met alle vertrouwen doorgaan naar Cijbra die je zal helpen met dieptewerking in
de foto. Proficiat!
Dushi