Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
03-02-2010
Jeromme met bomenrij
Welkom bij de club, Jeromme. Ook aan jou wil ik vragen
volgende keren iets meer te vertellen over de achtergrond van je keuze: waarom
juist deze foto en waarom deze instellingen op je camera.
Je foto laat overduidelijke en ritmische herhaling zien van bomen, iets dat s
winters beter tot zijn recht komt dan s zomers. De sneeuw, ook tegen de
boomstammen, geeft er een extra fraai accent aan. De mooie blauwe lucht geeft
al heel snel een lichte blauwe gloed aan de witte sneeuw. We noemen dat een
blauwzweem. Sommigen zijn hier allergisch voor, anderen vinden het gewoon wat
minder mooi. Hoe dan ook: ik heb een kleine kleurcorrectie toegepast. Een
sluitertijd van 1/1600 is echt niet nodig bij een opname als deze. Beter had je
het diafragma wat meer dichtgeknepen tot bijv. f. 8 of zelfs f.16. Het kleine
slootje aan de linkerzijde vormt een aantrekkelijk onderdeel van de voorgrond.
Iklaat je helemaal vrij in de keuze van
een volgende inzending. Hoe meer variatie, hoe beter.
Dushi
In deze winterse omstandigheden kan ik er goed inkomen dat
je niet helemaal de vrije natuur bent ingetrokken, maar het toch een beetje
meer op de begaanbare wegen hebt gehouden. Je keuze voor de ritmische struktuur
van de pijlers van het jaagpad is zonder meer een goede keuze. Ook de
technische instellingen zijn dik in orde. Maar in de uitwerking heb je je laten
verleiden tot een totaalplaatje in plaats van je te concentreren op die
pijlers. Minder is meer is ook hier van toepassing. De foto was nog sterker
geweest als je gekozen had voor wat meer tele, en indien mogelijk eventueel
gecombineerd met een standpunt dat wat meer naar links ligt. Dan concentreer je
je meer op wat je hebt willen uitdrukken. In je vorige inzending was dat juist
een heel sterk punt. Ik heb meet een andere uitsnede de richting van mijn
denken willen aangeven.
Ik zou je willen vragen nog een allerlaatste keer met een (verrassende)
inzending te komen, rekening houdend met wat eerder gezegd werd. De keuze is
aan jou.
Dushi
Welkom Anneke bij de tweede serie lessen. Ook voor jou
geldt, dat ik graag de volgende keer een toelichting kreeg waarom je deze foto
mooi en geschikt vindt voor deze serie en waarom je gekozen hebt voor bepaalde
instellingen op je camera. Niet zozeer als hulp voor mij, maar omdat
zelfreflectie een goed middel is om tot nog betere fotos te komen.
Opvallend is dat bij jouw inzending nu eens niet het
terugkerend ritme, maar allereerst de uitgerwogen struktuur in het oog valt. Je
hebt een aantal strakke lijnen in een uitstekende compositie tot een letterlijk
hoogtepunt laten komen in het (oneerbiedig gezegd) afdakje op de dijk. Door de
sneeuw wordt het contrast tussen wit en donkere palen, hekken en treden alleen
maar mooier.
Slechts een kleine technische opmerking: de lichte blauwzeem in je foto. De
witte sneeuw reflecteert heel gemakkelijk de blauwe lucht en is dan opeens niet
wit meer. In mijn aanpassing kun je zien dat dit vrij gemakkelijk te corrigeren
is. Als je je hiervan eenmaal bewust bent, overkomt je het niet zo snel een
volgende keer.
Na dit prima begin zie ik verwachtingvol uit naar een volgende inzending.
Probeer dan eens wat meer te zoeken naar een ritmische herhaling in het beeld.
Dushi
Dag Drumtje,
Het is voor mij prettig als ik al bij de eerste inzending merk, dat begrepen
wordt waar het bij deze serie lessen om gaat. Ik zie namelijk een goed ritme in
de neergelegde kaarten. Ook aan de plaatsing van de kaarten in het geheel kan
ik merken dat u de vorige serie met vruchtbaar gevolg doorlopen hebt. Vanuit
dit uitstekend begint veroorloof ik me nog een kleine aanwijzing.
Ondanks het gebruik van de flits vertoont de foto een kleurzweem. Ik weet niet wat de kleur van de ondergrond
is, maar speelkaarten hebben gewoonlijke een witte achtergrond. Met Photoshop
heb ik op de gebruikelijke wijze een kleurcorrectie toegepast. Als laatste een tip voor de volgende
inzending. Deze foto is heeltweedimensionaal. Probeer het goede van het ritme te behouden en
combineer dat met meer diepte, waardoor er een derde dimensie bij komt.
Dushi
Dag Miara,
Je begint met een heel interessante opname.Ik wil altijd graag weten waarom mensen een bepaalde foto gekozen hebben
en waarom juist met deze instellingen gefotografeerd. Het hoofddoel van deze
serie, ritme en struktuur, heb je uitstekend in beeld gebracht. Je hebt niet
alleen een goed gebouw uitgekozen, maar ook het standpunt kan me bekoren met de
fraaie schuin weglopende lijnen in de foto. De weerspiegeling is een klein
extraatje.Dat je aan de onderkant wat
storende elementen hebt weggehaald, kan ik alleen maar waarderen. Het zou de
foto slechts ontsieren. Je schrijft ook dat je hete histogram uitgebreid hebt.
Omdat ik niet goed weet wat je hiermee bedoelt, moet je me dat een andere keer
maar eens uitleggen.
Het zou natuurlijk al te mooi zijn als je de eerste keer al een perfecte foto
had afgeleverd. Dat hoeft ook niet. Bij deze foto heb ik een tweetal
aandachtspunten voor je.
Allereerst heb ik de vertikale lijnen beter recht gezet waardoor het gebouw
minder gevaar heeft om achterover te vallen.
Meer moeite had ik met het tweede aandachtspunt: de overbelichte delen in je
foto. Ik laat je even zien wat het histogram daarvan zegt: alle rode plekken
zijn overbelicht. Het is me zelfs niet gelukt dit voldoende te corrigeren. Je
hebt de belichting met de hand ingesteld. Mogelijk dat daar iets fout is
gegaan. Probeer dus te zorgen voor een zo goed mogelijke belichting.
Na deze heel goede eerste keuze ben ik benieuwd wat je me als tweede inzending
zal laten zien.
(wel man, geen meneer) Dushi
Zelf schrijf je over de struktuur van het hout en die is
zeker ook te zien. Veel boeiender vind ik echter de struktuur die je zelf hebt
aangebracht met de balletjes die ook in kleur fraai afsteken tegen de bruine
ondergrond. Dat je gebruikt hebt gemaakt van zacht licht maakt de foto alleen
nog maar aantrekkelijker.
Slechts over de technische kant heb ik een vraagje. Je hebt gewerkt met een
sluitertijd van 1/10 seconde en een diafragma van 5.6. Ik heb niet de indruk
dat je vanaf statief gewerkt hebt. Zou je dat wel gedaan hebben, dan had je
rustig een nog langere sluitertijd kunnen gebruiken met een betere ISO waarde
en een dichter diafragma. Het had een scherper foto opgeleverd.
Dit gezegd hebbende, keer ik terug naar de beginopmerkingen. Je hebt een prima
foto ingeleverd en bent daarmee volledig geslaagd voor de de reeks Ritme &
Struktuur. Proficiat! Ik geef je graag in handen van de deskundige Cijbra die
je zal helpen met de lessen Diepte.
Dit is wat ik van je verwachtte, Sluiter. Een uitstekende
foto die zeer doordacht is. Je hebt allerlei
elementen met ritmische herhalingen gecombineerd en weloverwogen je meest
aantrekkelijke standpunt gekozen. Zo zie ik het graag. Het zal duidelijk zijn
dat je met vlag en wimpel door mag gaan naar de volgende serie. En ik weet
zeker dat je ook daar met goede inzendingen zult komen, want het oog, de
visievan de fotograaf is zeer bepalend.
Het indrukken van de knop kan daarna is een fluitje van een cent.
Gefeliciteerd!
Dushi
Om heel eerlijk te zijn, Sluiter, is dit niet de knaller die
ik verwacht of minstens gehoopt had.Technisch heb ik er
weinig op aan te merken, maar de foto als geheel kan me maar matig boeien. Dat
komt vooral omdat het wellicht te druk is geworden. De feestverlichting boven de straat is deels
goed zichtbaar tegen de lucht, maar verdwijnt links uit beeld, wordt rechts
heel rommelig tegen de drukke achtergrond en zelfs de krul in het midden laat
niet een mooie lijn zien, maar verspringtnaar links en rechts. Het is dat je de lantaarnpalen noemt, want in de
foto vallen ze nauwelijks op en kunnen dus ook niet een goede bijdrage leveren
aan een ritmische herhaling. De rode uitbouw aan de huizen springen wel
scherper naar voren. Dat is daarom een goed element in je foto. Helaas wordt
dit niet doorgezet in de totale rij van de huizen. Links vind ik het beeld een
wirwar van van alles en nog wat. Dat is eerder chaos dan struktuur. Ik heb een
iets anders uitsnede gemaakt om iets meer R&S in de foto te brengen, maar
een mooi voorbeeld kan ik er helaas ook niet van maken. Aangezien ik echt veel
en veel betere inzendingen van je gezien heb, zou ik je willen vragen nogmaals
een beeld uit de stad te nemen, maar nu wel met een veel scherper oog voor
lijnen en vlakken in een ritmische herhaling.
Dushi
Laat ik maar achteraan beginnen: dit is een heel goede
afsluiting van je serie R&S. Een fraaie diagonale lijn die het beeld
verdeelt in mooie vlakken en een hele serie ritmische herhalingen laat zien. Je
hebt denk ik een goede keuze gemaakt door slechts het bovendeel te
fotograferen. Met een welverdiende felicitatie laat ik je doorgaan naar de
reeks onder leiding van de deskundige Cijbra.
Nog een heel kleine technische opmerking: ik heb weinig problemen met ISO 800,
maar als ik dan zie dat je ook een sluitertijd van 1/800 seconde hebt gebruikt,
dan lijkt me een veel lagere ISO toch ook mogelijk, want ik veronderstel dat
stilstaande silos ook nog wel te fotograferen zijn met 1/100ste
seconde of zelfs nog minder.
Dushi
Uitstekend gezien om een rij stoelen te fotografen. De foto
zit vol met ritmische elementen.Ook het laag gekozen standpunt kan me zeer
bekoren.Wel komt door nu de achtergrond
en het bewust gekozen diafragma,het schilderij, hoe mooi dit op zich ook kan
zijn, nu toch wat storend in beeld. Met een krappere uitsnede was dit te
voorkomen geweest. Het is niet mijn gewoonte om andere fotos te betrekken in
de bespreking, maar een van de andere fotos naar de mailgroep was in dit
opzicht zelfs beter. Ik laat nog even zien dat soms een
nabewerking geen kwaad kan: controleren van kleur, contrast en of alles netjes
recht staat, kan toch geen kwaad. Probeer ook wat dat betreft de lat wat hoger
te leggen. Maar de basis voor R&S is prima in deze foto en geeft me alle
vertrouwen in een volgende inzending.Gezien de winterse omstandigheden is het wellicht lastig om het te
zoeken in de vrije natuur, maar als je de uitdaging aandurft, mag het wel.
Dushi
Een mooie opname van een bloemetje.
Het is een foto die boordevol zit met ritme en struktuur. Of de kleuren
helemaal correct zijn, kan ik niet beoordelen. Omdat de foto zo frontaal
genomen is en heel centraal geplaatst, moet ik daarmee aannemen dat dit bewust
is gebeurd, maar de toelichting vermeldt dit jammer genoeg niet. Maar al met al
heb ik een aantal heel goede opnames gezien in deze serie. Dat is een
felicitatie waard. Daarmee geef ik je vol vertrouwen door aan Cijbra die je
deskundig zal begeleiden met de serie Dieptewerking.
Een prima inzending met keurig vertikale en horizontale
lijnen die samen een aantrekkelijk ritmische herhaling opleveren. Daar valt
helemaal niets op af te dingen. Wel is het zo, dat met een dergelijke opname
het niet altijd eenvoudig is om ook een oogstrelende compositie te
bereiken.De horizontale lijnen zijn
niet zo boeiend en met name de lege plek rechts doet een beetje saai aan. Het
hoeft niet altijd herkenbaar te zijn. Als voorbeeld een fragment dat ik onder
een schuine hoek gedraaid heb. Niet dat het zo moet, maar probeer creatief te
spelen met de lijnen en vlakken die je tot je beschikking hebt. Als je dat
vaker doet, ga je nog meer ritmiek zien in het leven van alledag.
Dushi
Een foto van een palmblad dat zomaar uit mijn tuin had
kunnen zijn.Een goed gekozen compositie
met het hartvan het blad op een sterk punt. Zoals Lutty zelf al aangeeft, is
er een fraai spel te zien van rond lopende lijnen. Kortom, een prima eerste
inzending waar weinig op af te dingen valt. Slechtshet rechter deel met de vertikaal lopende
schaduwen doorbreekt een beetje de strakke lijnen. Maar misschien was de
situatie er niet naar om dat te vermijden. Deze opname maakt me heel benieuwd
naar de volgende inzending.
Dushi
Een heel verrassende opname waarvan helaas de uitleg van het waarom
ontbreekt. Bijvoorbeeld waarom de camera ingesteld stond op cloudy weather.
Dit is een heel goed voorbeeld van meerdere elementen die door de fotograaf
zelf verenigd worden tot een aantrekkelijk geheel. Een mooie herhaling van
roosters, pijpen, motoren, tot zelfs hangsloten toe. Kennelijk is er wat
gecropt, want het formaat is wat vierkanter dan gebruikelijk. Ik heb weinig aan
deze oorspronkelijke opname hoeven veranderen; de horizontale lijnen ietsje
meer recht gezet en de foto een tikje levendiger gemaakt.
Ik ben heel benieuwd naar je volgende inzending waarin je mag proberen alle
sterke punten van je vorige inzendingen te verenigen in één beeld.
Dushi
Het geeft me een goed gevoel als er zorgvuldig nagedacht
wordt over een foto. En niet alleen bij het maken, maar ook bij de nabewerking.
Dat verdient zonder meer een pluim, Sluiter. Struktuur zit er zeker in deze
opname. Ritmische herhalingen zijn bij bomen, ook als ze kaal zijn, niet zo
eenvoudig. De horizontale spiegeling is ook voor mij geen must. Soms wordter heel veel nadruk gelegd op onze
leesrichting bij het beeld: van links naar rechts. Maar laten we er geen wet
van Meden en Perzen van maken. Ik accepteer dus volkomen je keuze.
Verras me volgende keer (nogmaals) maar eens met een knaller die je gevonden
hebt in het straatbeeld van iedere dag.
Dushi
Dit is zonder meer een goede eerste inzending, Jef. Je hebt
oog het spel van de lijnen en ritmische
herhalingen. Dat is de basis van deze serie lessen. Omdat je in de
groothoekstand gewerkt hebt, kon je volstaan met 1/40ste seconde,
maar ik weet niet of je ook een statief gebruikt hebt. Hoe dan ook, de foto is
scherp.
Veel fotos kunnen aan kracht winnen door overtollige delen weg te laten. Less
is More zegt men wel. Zo dragen de bomen op de achtergrond niet bij aan het
strakke ritme van de trap. Daarom wil ik je laten zien dat er soms heel andere
uitsnedes mogelijk zijn. Ik zeg niet dat het zo moet, maar let dus op de
krachtige lijnen en breng vooral die in beeld. De rest kan wegblijven. Ik zal
je twee voorbeeldjes laten zien van alternatieve ideetjes.
Dushi
Omdat je een foto instuurt zonder enige uitleg, moet ik hier
en daar gissen naar de bedoelingen.Het
is in ieder geval niet de gevraagde samenhang tussen diverse losse elementen.
Misschien is de opdracht te lastig, misschien ook onduidelijk voor je. In het
laatste geval mag je privé rustig om een verduidelijking vragen.
Wat ik wel zie, is een foto van een fragment van een piano met een strak ritme
en bovendien nog de nodige diepte.Dat
is zeker positief. Dat je probeert de foto over een zo groot mogelijk bereik
scherp te houden door een dichtgeknepen diafragma van f.36 kan ik me
voorstellen, ofschoon dat weinig voordeel oplevert in de bovenste helft van de
foto. Van de andere gebruikte
instellingen begrijp ik minder: een ISO van 400, een sluitertijd van 1/125 sec.
en ook nog flitsen. Hoe dan ook: de foto heeft een stevige blauwzweem., hetgeen
eenvoudig te zien is bij de min of meer witte toetsen van de piano.
Samenvattend wel een foto die thuishoort bij deze lessenreeks, maar helaas ook
wat minderepuntjes kent. Voor de
volgende inzending hoop ik op een knaller.
Dushi
Dit kunstwerk zit zo vol met prachtige lijnen en vlakken,
dat het bijna model kan staan voor deze rubriek, alhoewel de strukturele
elementen meer in het oog vallen dan de ritmiek. Ook de afwerking middels
Photoshop is puik; lijnen netjes rechtgetrokken en oneffenheden weggekloond. Ik
kan er niets meer aan toevoegen.
Voor een volgende inzending graag nog een stapje verder door zelf meerdere
losstaande elementen samen in beeld te brengen tot een aantrekkelijk geheel. In
dit gebouw was dat al gebeurd door de kunstenaar. Nu is het uw beurt en na de
eerdere inzendingen heb ik er het volste vertrouwen in dat dit moet kunnen
lukken.
Dushi
Struktuur zie ik zeker in deze opvallende bal. Door de warrigheid is
er veel minder sprake van ritmische elementen. Desondanks is het een geslaagde
inzending voor deze rubriek. Toch wil ik je nog even mee op pad nemen voor wat
mogelijke aandachtspunten.
Allereerst je keuze om zonder statief deze opname te maken. Uit de losse hand
kon je waarschijnlijk weinig anders doen en zijn de gebruikte instellingen goed te
noemen, maar heb je er niet aan gedacht om de camera op de grond te leggen en
dan met de zelfontspanner een foto te maken? Soms zijn er alternatieven voor het gebruik van een statief.
Als tweede lijkt het of je de vorige lessenreeks een beetje vergeten bent. De
bal zit erg krap in het kader en de achtergrond rechtsboven is nogal storend. Juist
met het fotograferen van een enkelvoudig object verdient het aanbeveling om
daar goed op te letten.
Voor een volgende inzending zie ik graag een combinatie van meerdere elementen
die niet in één vlak staan, dus geen gevels van gebouwen of iets dergelijks.
Dushi
Dat het glaswerk je fascineert, kan ik me voorstellen, maar
dan zou je toch beter van binnenuit een foto kunnen maken. Nu zie ik behalve de
lijnen van de loodrandjes ook de weerspiegeling van buiten die dit verstoort.
Natuurlijk geven drie ramen naast elkaar een zekere herhaling, maar net zo min
als de muur (die op het randje zit van overbelichting) kan ik het erg boeiend
vinden. Dit komt onder meer omdat het erg vlak is, zonder echte dieptewerking. Dat
was bij de vorige inzending ook al het geval.
Graag een volgende inzending met een een compositie van meerdere losse
elementen (driedimensionaal), die je door een goed standpunt te kiezen,
verenigt tot een mooi totaalbeeld.
Dushi