Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
07-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met flessen
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Dag Luikenaar,
Welkom in het tweede klasje waar het inmiddels een drukte van belang is. Bij deze serie wordt de nadruk gelegd op een goed spel van lijnen en vormen, liefst in een mooie herhaling. Je eerste inzending is direct een schot in de roos. Steeds terugkerende cirkels, maar allerminst saai omdat ze allemaal anders zijn in het spel van licht en schaduw. Ook de uitsnede is heel goed. Geen enkel storend element te vinden aan de randen. Slechts een heel kleine tip die niets met deze lessenreeks te maken heeft: zet om je foto een heel dun randje. Dat voorkomt dat lichte plekken aan de rand weglopen in de achtergrond.  Probeer voor de volgende keer maar eens met een heel andere, even goede, foto te komen. En voor ik het vergeet: een korte toelichting op het waarom van de keuze en de technische instellingen wordt zeer geapprecieerd.
Dushi

 

07-02-2010 om 02:56 geschreven door Marsje


06-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met akker
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een akker met gewassen met daar een licht zonnetje overheen leent zich zeker voor een opname binnen deze serie lessen. Je hebt dat goed gezien. De gewassen staan dicht op elkaar waardoor vooral de struktuur en het ritme van de lange rijen met meest in het oog springen. Zonder meer een geslaagde opname voor deze reeks. Een diafragma van f/5.6 is niet voldoende om de gewassen tot het einde scherp te houden, maar persoonlijk vind ik het hier geen minpunt, want het beoogde ritme blijft even sterk. Voor een volgende foto wil ik je vragen iets te sturen van een (deel van) een modern gebouw.
Dushi

06-02-2010 om 15:44 geschreven door Marsje


05-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met vloer
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Soms is een ingezonden foto een grote verrassing. Dat is hier ook het geval. Na een vorige sterke inzending krijg ik nu een grijze vloer toegestuurd waar vaag schuinlopende lijnen op te zien zijn. Mijn belangrijkste vraag bij deze foto is: waar moet ik naar kijken? Als ik even terugdenk aan de gulden regel van de lessen Compositie, dan vraag ik me af waar hier de sterke punten liggen. Het spijt me dat ik over deze foto verder nauwelijks iets zinnigs kan zeggen. Graag een volgende inzending.
Dushi

05-02-2010 om 00:00 geschreven door Marsje


04-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met palen

Opvallend is het mooie ritme dat zich van beneden naar boven aftekent in de foto. Dat is een heel sterk element voor dit deel van de lessenreeks. Ook de belichting is dit keer dik in orde, terwijl dat niet zo gemakkelijk is met sneeuw en een lucht boven de zee.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, dat ik ook andere aspekten van de foto meeneem in de bespreking. Zo merk ik dat je de paaltjes keurig recht hebt staan. De zee lijkt echter aan de rechterkant leeg te lopen. Ik zeg “lijk”, want andere elementen in de foto schijnen daarmee in tegenspraak. Na lang kijken heb ik uiteindelijk een heel kleine aanpassing aangebracht. Dat de twee rijen palen behoorlijk centraal staan zal wel een reden hebben gehad, maar het prikkelt wat minder de aandacht dan bij een standpunt waarbij de gulden regel in acht wordt genomen.
Voor je volgende inzending verwacht ik een even goed oog  voor ritmsiche elementen, maar vergeet de andere details niet.
Dushi





04-02-2010 om 17:45 geschreven door Marsje


03-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met paard
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ook voor jou een hartelijk welkom, Everdina. Het is verheugend te lezen dat je flink geoefend hebt met diafragma en witbalans. Dat is de beste manier om de camera volledig onder controle te krijgen. Bij de foto die je inzendt gaan mijn gedachten nu niet direct uit naar ritme of structuur. De manen van het paard zijn te gevarieerd om een ritmische herhaling te tonen. Bovendien zijn het de ogen die minstens zozeer opvallen.
Het hoofd van het paard staat goed in beeld en de keuze voor een lichte telelens is goed. Toch zijn er enkele zaken die wat meer aandacht mogen hebben. De belichting is op het randje: er zijn zowel wat kleine delen die te donker zijn (oren) als te licht (rechtsonder). Alshoewel de ogen voldoende scherpte vertonen, vind ik het toch wat jammer dat de neus van het hoofd nadrukkelijk onscherp in beeld komt. Een kleiner diafragma (grotere f waarde) had hier uitkomst kunnen bieden.
Voor een volgende inzending zou ik graag zien dat oftewel het ritme of de struktuur “eraf spat”. Kijk maar eens naar vorige inzendingen en probeer dan tot een eigen beeld te komen.
Dushi

03-02-2010 om 18:44 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met bomenrij

Welkom bij de club, Jeromme. Ook aan jou wil ik vragen volgende keren iets meer te vertellen over de achtergrond van je keuze: waarom juist deze foto en waarom deze instellingen op je camera.
Je foto laat overduidelijke en ritmische herhaling zien van bomen, iets dat Â’s winters beter tot zijn recht komt dan Â’s zomers. De sneeuw, ook tegen de boomstammen, geeft er een extra fraai accent aan. De mooie blauwe lucht geeft al heel snel een lichte blauwe gloed aan de witte sneeuw. We noemen dat een blauwzweem. Sommigen zijn hier allergisch voor, anderen vinden het gewoon wat minder mooi. Hoe dan ook: ik heb een kleine kleurcorrectie toegepast. Een sluitertijd van 1/1600 is echt niet nodig bij een opname als deze. Beter had je het diafragma wat meer dichtgeknepen tot bijv. f. 8 of zelfs f.16. Het kleine slootje aan de linkerzijde vormt een aantrekkelijk onderdeel van de voorgrond. Ik  laat je helemaal vrij in de keuze van een volgende inzending. Hoe meer variatie, hoe beter.
Dushi

 





03-02-2010 om 18:42 geschreven door Marsje


02-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met jaagpad

In deze winterse omstandigheden kan ik er goed inkomen dat je niet helemaal de vrije natuur bent ingetrokken, maar het toch een beetje meer op de begaanbare wegen hebt gehouden. Je keuze voor de ritmische struktuur van de pijlers van het jaagpad is zonder meer een goede keuze. Ook de technische instellingen zijn dik in orde. Maar in de uitwerking heb je je laten verleiden tot een totaalplaatje in plaats van je te concentreren op die pijlers. “Minder is meer “ is ook hier van toepassing. De foto was nog sterker geweest als je gekozen had voor wat meer tele, en indien mogelijk eventueel gecombineerd met een standpunt dat wat meer naar links ligt. Dan concentreer je je meer op wat je hebt willen uitdrukken. In je vorige inzending was dat juist een heel sterk punt. Ik heb meet een andere uitsnede de richting van mijn denken willen aangeven.
Ik zou je willen vragen nog een allerlaatste keer met een (verrassende) inzending te komen, rekening houdend met wat eerder gezegd werd. De keuze is aan jou.
Dushi





02-02-2010 om 00:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met afdak op dijk

Welkom Anneke bij de tweede serie “lessen”. Ook voor jou geldt, dat ik graag de volgende keer een toelichting kreeg waarom je deze foto mooi en geschikt vindt voor deze serie en waarom je gekozen hebt voor bepaalde instellingen op je camera. Niet zozeer als hulp voor mij, maar omdat zelfreflectie een goed middel is om tot nog betere foto’s te komen.

Opvallend is dat bij jouw inzending nu eens niet het terugkerend ritme, maar allereerst de uitgerwogen struktuur in het oog valt. Je hebt een aantal strakke lijnen in een uitstekende compositie tot een letterlijk hoogtepunt laten komen in het (oneerbiedig gezegd) afdakje op de dijk. Door de sneeuw wordt het contrast tussen wit en donkere palen, hekken en treden alleen maar mooier.
Slechts een kleine technische opmerking: de lichte blauwzeem in je foto. De witte sneeuw reflecteert heel gemakkelijk de blauwe lucht en is dan opeens niet wit meer. In mijn aanpassing kun je zien dat dit vrij gemakkelijk te corrigeren is. Als je je hiervan eenmaal bewust bent, overkomt je het niet zo snel een volgende keer.
Na dit prima begin zie ik verwachtingvol uit naar een volgende inzending. Probeer dan eens wat meer te zoeken naar een ritmische herhaling in het beeld.
Dushi






02-02-2010 om 00:05 geschreven door Marsje


31-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met speelkaarten

Dag Drumtje,
Het is voor mij prettig als ik al bij de eerste inzending merk, dat begrepen wordt waar het bij deze serie lessen om gaat. Ik zie namelijk een goed ritme in de neergelegde kaarten. Ook aan de plaatsing van de kaarten in het geheel kan ik merken dat u de vorige serie met vruchtbaar gevolg doorlopen hebt. Vanuit dit uitstekend begint veroorloof ik me nog een kleine aanwijzing.
Ondanks het gebruik van de flits vertoont de foto een kleurzweem.  Ik weet niet wat de kleur van de ondergrond is, maar speelkaarten hebben gewoonlijke een witte achtergrond. Met Photoshop heb ik op de gebruikelijke wijze een kleurcorrectie toegepast.
 Als laatste een tip voor de volgende inzending. Deze foto is heel  tweedimensionaal. Probeer het goede van het ritme te behouden en combineer dat met meer diepte, waardoor er een derde dimensie bij komt.
Dushi





31-01-2010 om 03:30 geschreven door Marsje


30-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met studentenflat

Dag Miara,
Je begint met een heel interessante opname.  Ik wil altijd graag weten waarom mensen een bepaalde foto gekozen hebben en waarom juist met deze instellingen gefotografeerd. Het hoofddoel van deze serie, ritme en struktuur, heb je uitstekend in beeld gebracht. Je hebt niet alleen een goed gebouw uitgekozen, maar ook het standpunt kan me bekoren met de fraaie schuin weglopende lijnen in de foto. De weerspiegeling is een klein extraatje.  Dat je aan de onderkant wat storende elementen hebt weggehaald, kan ik alleen maar waarderen. Het zou de foto slechts ontsieren. Je schrijft ook dat je hete histogram uitgebreid hebt. Omdat ik niet goed weet wat je hiermee bedoelt, moet je me dat een andere keer maar eens uitleggen.
Het zou natuurlijk al te mooi zijn als je de eerste keer al een perfecte foto had afgeleverd. Dat hoeft ook niet. Bij deze foto heb ik een tweetal aandachtspunten voor je.
Allereerst heb ik de vertikale lijnen beter recht gezet waardoor het gebouw minder gevaar heeft om achterover te vallen.
Meer moeite had ik met het tweede aandachtspunt: de overbelichte delen in je foto. Ik laat je even zien wat het histogram daarvan zegt: alle rode plekken zijn overbelicht. Het is me zelfs niet gelukt dit voldoende te corrigeren. Je hebt de belichting met de hand ingesteld. Mogelijk dat daar iets fout is gegaan. Probeer dus te zorgen voor een zo goed mogelijke belichting.
Na deze heel goede eerste keuze ben ik benieuwd wat je me als tweede inzending zal laten zien.
(wel man, geen meneer) Dushi







30-01-2010 om 15:49 geschreven door Marsje


25-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gonzoke met balletjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zelf schrijf je over de struktuur van het hout en die is zeker ook te zien. Veel boeiender vind ik echter de struktuur die je zelf hebt aangebracht met de balletjes die ook in kleur fraai afsteken tegen de bruine ondergrond. Dat je gebruikt hebt gemaakt van zacht licht maakt de foto alleen nog maar aantrekkelijker. 
Slechts over de technische kant heb ik een vraagje. Je hebt gewerkt met een sluitertijd van 1/10 seconde en een diafragma van 5.6. Ik heb niet de indruk dat je vanaf statief gewerkt hebt. Zou je dat wel gedaan hebben, dan had je rustig een nog langere sluitertijd kunnen gebruiken met een betere ISO waarde en een dichter diafragma. Het had een scherper foto opgeleverd.
Dit gezegd hebbende, keer ik terug naar de beginopmerkingen. Je hebt een prima foto ingeleverd en bent daarmee volledig geslaagd voor de de reeks Ritme & Struktuur. Proficiat! Ik geef je graag in handen van de deskundige Cijbra die je zal helpen met de lessen Diepte.

25-01-2010 om 16:14 geschreven door Marsje


03-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met nieuw centrum
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is wat ik van je verwachtte, Sluiter. Een uitstekende foto die zeer doordacht is.  Je hebt allerlei elementen met ritmische herhalingen gecombineerd en weloverwogen je meest aantrekkelijke standpunt gekozen. Zo zie ik het graag. Het zal duidelijk zijn dat je met vlag en wimpel door mag gaan naar de volgende serie. En ik weet zeker dat je ook daar met goede inzendingen zult komen, want het oog, de visie  van de fotograaf is zeer bepalend. Het indrukken van de knop kan daarna is een fluitje van een cent. Gefeliciteerd!
Dushi

03-01-2010 om 14:50 geschreven door Marsje


27-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met winkelstraat

Om heel eerlijk te zijn, Sluiter, is dit niet de knaller die ik verwacht of minstens gehoopt had.  Technisch heb ik er weinig op aan te merken, maar de foto als geheel kan me maar matig boeien. Dat komt vooral omdat het wellicht te druk is geworden.  De feestverlichting boven de straat is deels goed zichtbaar tegen de lucht, maar verdwijnt links uit beeld, wordt rechts heel rommelig tegen de drukke achtergrond en zelfs de krul in het midden laat niet een mooie lijn zien, maar verspringt  naar links en rechts. Het is dat je de lantaarnpalen noemt, want in de foto vallen ze nauwelijks op en kunnen dus ook niet een goede bijdrage leveren aan een ritmische herhaling. De rode uitbouw aan de huizen springen wel scherper naar voren. Dat is daarom een goed element in je foto. Helaas wordt dit niet doorgezet in de totale rij van de huizen. Links vind ik het beeld een wirwar van van alles en nog wat. Dat is eerder chaos dan struktuur. Ik heb een iets anders uitsnede gemaakt om iets meer R&S in de foto te brengen, maar een mooi voorbeeld kan ik er helaas ook niet van maken. Aangezien ik echt veel en veel betere inzendingen van je gezien heb, zou ik je willen vragen nogmaals een beeld uit de stad te nemen, maar nu wel met een veel scherper oog voor lijnen en vlakken in een ritmische herhaling.
Dushi





27-12-2009 om 04:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika met silo's
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Laat ik maar achteraan beginnen: dit is een heel goede afsluiting van je serie R&S. Een fraaie diagonale lijn die het beeld verdeelt in mooie vlakken en een hele serie ritmische herhalingen laat zien. Je hebt denk ik een goede keuze gemaakt door slechts het bovendeel te fotograferen. Met een welverdiende felicitatie laat ik je doorgaan naar de reeks onder leiding van de deskundige Cijbra.
Nog een heel kleine technische opmerking: ik heb weinig problemen met ISO 800, maar als ik dan zie dat je ook een sluitertijd van 1/800 seconde hebt gebruikt, dan lijkt me een veel lagere ISO toch ook mogelijk, want ik veronderstel dat stilstaande siloÂ’s ook nog wel te fotograferen zijn met 1/100ste seconde of zelfs nog minder.
Dushi

27-12-2009 om 04:13 geschreven door Marsje


24-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met stoelen

Uitstekend gezien om een rij stoelen te fotografen. De foto zit vol met ritmische elementen.Ook het laag gekozen standpunt kan me zeer bekoren.  Wel komt door nu de achtergrond en het bewust gekozen diafragma,het schilderij, hoe mooi dit op zich ook kan zijn, nu toch wat storend in beeld. Met een krappere uitsnede was dit te voorkomen geweest. Het is niet mijn gewoonte om andere fotoÂ’s te betrekken in de bespreking, maar een van de andere fotoÂ’s naar de mailgroep was in dit opzicht zelfs beter.
 Ik laat nog even zien dat soms een nabewerking geen kwaad kan: controleren van kleur, contrast en of alles netjes recht staat, kan toch geen kwaad. Probeer ook wat dat betreft de lat wat hoger te leggen. Maar de basis voor R&S is prima in deze foto en geeft me alle vertrouwen in een volgende inzending.  Gezien de winterse omstandigheden is het wellicht lastig om het te zoeken in de vrije natuur, maar als je de uitdaging aandurft, mag het wel.
Dushi





24-12-2009 om 03:08 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer met bloemetje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een mooie opname van een bloemetje. Het is een foto die boordevol zit met ritme en struktuur. Of de kleuren helemaal correct zijn, kan ik niet beoordelen. Omdat de foto zo frontaal genomen is en heel centraal geplaatst, moet ik daarmee aannemen dat dit bewust is gebeurd, maar de toelichting vermeldt dit jammer genoeg niet. Maar al met al heb ik een aantal heel goede opnames gezien in deze serie. Dat is een felicitatie waard. Daarmee geef ik je vol vertrouwen door aan Cijbra die je deskundig zal begeleiden met de serie Dieptewerking.

Dushi

24-12-2009 om 02:47 geschreven door Marsje


19-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met steigers

Een prima inzending met keurig vertikale en horizontale lijnen die samen een aantrekkelijk ritmische herhaling opleveren. Daar valt helemaal niets op af te dingen. Wel is het zo, dat met een dergelijke opname het niet altijd eenvoudig is om ook een oogstrelende compositie te bereiken.  De horizontale lijnen zijn niet zo boeiend en met name de lege plek rechts doet een beetje saai aan. Het hoeft niet altijd herkenbaar te zijn. Als voorbeeld een fragment dat ik onder een schuine hoek gedraaid heb. Niet dat het zo moet, maar probeer creatief te spelen met de lijnen en vlakken die je tot je beschikking hebt. Als je dat vaker doet, ga je nog meer ritmiek zien in het leven van alledag.
Dushi





19-12-2009 om 02:32 geschreven door Marsje


18-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met palmblad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto van een palmblad dat zomaar uit mijn tuin had kunnen zijn.  Een goed gekozen compositie met het “hart”van het blad op een sterk punt. Zoals Lutty zelf al aangeeft, is er een fraai spel te zien van rond lopende lijnen. Kortom, een prima eerste inzending waar weinig op af te dingen valt. Slechts  het rechter deel met de vertikaal lopende schaduwen doorbreekt een beetje de strakke lijnen. Maar misschien was de situatie er niet naar om dat te vermijden. Deze opname maakt me heel benieuwd naar de volgende inzending.
Dushi

18-12-2009 om 14:47 geschreven door Marsje


16-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met motoren

Een heel verrassende opname waarvan helaas de uitleg van het waarom ontbreekt. Bijvoorbeeld waarom de camera ingesteld stond op cloudy weather.
Dit is een heel goed voorbeeld van meerdere elementen die door de fotograaf zelf verenigd worden tot een aantrekkelijk geheel. Een mooie herhaling van roosters, pijpen, motoren, tot zelfs hangsloten toe. Kennelijk is er wat gecropt, want het formaat is wat vierkanter dan gebruikelijk. Ik heb weinig aan deze oorspronkelijke opname hoeven veranderen; de horizontale lijnen ietsje meer recht gezet en de foto een tikje levendiger gemaakt.
Ik ben heel benieuwd naar je volgende inzending waarin je mag proberen alle sterke punten van je vorige inzendingen te verenigen in één beeld.
Dushi





16-12-2009 om 02:45 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluiter met bomenrij
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het geeft me een goed gevoel als er zorgvuldig nagedacht wordt over een foto. En niet alleen bij het maken, maar ook bij de nabewerking. Dat verdient zonder meer een pluim, Sluiter. Struktuur zit er zeker in deze opname. Ritmische herhalingen zijn bij bomen, ook als ze kaal zijn, niet zo eenvoudig. De horizontale spiegeling is ook voor mij geen must. Soms wordt  er heel veel nadruk gelegd op onze leesrichting bij het beeld: van links naar rechts. Maar laten we er geen wet van Meden en Perzen van maken. Ik accepteer dus volkomen je keuze.
Verras me volgende keer (nogmaals) maar eens met een knaller die je gevonden hebt in het straatbeeld van iedere dag.
Dushi

16-12-2009 om 02:32 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!