Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
08-02-2010
Everdina met kassen
Allereerst hoop ik dat het nu beter gaat met je arm, want
gezondheid is voor ons senioren belangrijker dan ooit.Je hebt goed gezien dat in de kassen een
fraai ritmische herhaling van lijnen zit. En ik vind het zo mooi dat ik de foto
iets meer gecropt heb om juist die kassen nog beter in beeld te brengen. De
blauwe zweem over de sneeuw had je zelf al opgemerkt. Dat heeft overigens
minder te maken met het tijdstip (het bekende blauwe uurtje), maar meer met een
weerspiegeling van de blauwe lucht. Desalniettemin geen reden om het zo te
laten. Daarom heb ik de sneeuw gewassen zodat het weer wat witer oogt. Ook in
de lucht heb ik een kleine aanpassing aangebracht om de aandacht nog meer te
leiden naar de kassen. Het eindresultaat is een mooie foto met voldoende ritme.
Kijk goed om je heen naar terugkerende lijnen en vlakken. Er zijn er genoeg te
vinden, maar je moet het leren zien en dat vraagt enige oefening en geduld.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden na het herstel van je arm.
Dushi
Welkom
bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een herhaling van fraaien
lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is feitelijk heel simpel:
waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit standpunt, en waarom heb je de
camera op deze wijze ingesteld? Ik neem tenminste aan dat mensen eerst goed
rondkijken en dan pas een knop indrukken.
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie
opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.Compositie, lijnenspel, belichting: alles is
in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan
te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het
hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi
Het siert je Jeromme dat je nog meer van de foto hebt willen
maken. Wie de lat niet hoog legt, komt niet verder in kwaliteit. Maar soms lukt
het gewoon(nog)niet om in een foto uit
te drukken wat je in je hoofd hebt. De buizenconstructie die je nu laat zien,
vertoont zonder meer een goede ritmische herhaling van booglijnen. Dus voor
deze lessenserie een geslaagde keuze. Zeker met de groothoek waarmee je gewerkt
hebt (11mm) verdient het aanbeveling eens helemaal rond de constructie te lopen
om te zien of je een verrassend standpunt tegenkomt.Ook een lager standpunt kan soms tot
opmerkelijke resultaten leiden. De bogen tekenen zich scherper tegen de lucht
af in plaats van de donkere achtergrond waar je nu mee te maken hebt. Nadeel is
dan wel dat het lijnenspel in de akker zich minder aftekent. Hoe dan ook, juist
met een groothoek is het spelen met standpunten bijna een must. Ondanks het
miezerige weer heb je toch gekozen voor een kleine onderbelichting. Dat leek me
niet nodig.Geen magere inzending,
maar een geslaagde. Wie weet komt er ook nog een keer een topper.Laat maar zien wat je kunt.
Dushi
Dag
Luikenaar,
Welkom in het tweede klasje waar het inmiddels een drukte van belang is. Bij
deze serie wordt de nadruk gelegd op een goed spel van lijnen en vormen, liefst
in een mooie herhaling. Je eerste inzending is direct een schot in de roos.
Steeds terugkerende cirkels, maar allerminst saai omdat ze allemaal anders zijn
in het spel van licht en schaduw. Ook de uitsnede is heel goed. Geen enkel
storend element te vinden aan de randen. Slechts een heel kleine tip die niets
met deze lessenreeks te maken heeft: zet om je foto een heel dun randje. Dat
voorkomt dat lichte plekken aan de rand weglopen in de achtergrond.Probeer voor de volgende keer maar eens met
een heel andere, even goede, foto te komen. En voor ik het vergeet: een korte
toelichting op het waarom van de keuze en de technische instellingen wordt zeer
geapprecieerd. Dushi
Een akker met gewassen met daar een licht zonnetje overheen leent zich
zeker voor een opname binnen deze serie lessen. Je hebt dat goed gezien. De
gewassen staan dicht op elkaar waardoor vooral de struktuur en het ritme van de
lange rijen met meest in het oog springen. Zonder meer een geslaagde opname
voor deze reeks. Een diafragma van f/5.6 is niet voldoende om de gewassen tot
het einde scherp te houden, maar persoonlijk vind ik het hier geen minpunt,
want het beoogde ritme blijft even sterk. Voor een volgende foto wil ik je
vragen iets te sturen van een (deel van) een modern gebouw.
Dushi
Soms is een ingezonden foto een grote verrassing. Dat is
hier ook het geval. Na een vorige sterke inzending krijg ik nu een grijze vloer
toegestuurd waar vaag schuinlopende lijnen op te zien zijn. Mijn belangrijkste
vraag bij deze foto is: waar moet ik naar kijken? Als ik even terugdenk aan de
gulden regel van de lessen Compositie, dan vraag ik me af waar hier de sterke
punten liggen. Het spijt me dat ik over deze foto verder nauwelijks iets
zinnigs kan zeggen. Graag een volgende inzending.
Dushi
Opvallend is het mooie ritme dat zich van beneden naar boven
aftekent in de foto. Dat is een heel sterk element voor dit deel van de
lessenreeks. Ook de belichting is dit keer dik in orde, terwijl dat niet zo
gemakkelijk is met sneeuw en een lucht boven de zee.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, dat ik ook andere aspekten van de foto
meeneem in de bespreking. Zo merk ik dat je de paaltjes keurig recht hebt
staan. De zee lijkt echter aan de rechterkant leeg te lopen. Ik zeg lijk,
want andere elementen in de foto schijnen daarmee in tegenspraak. Na lang
kijken heb ik uiteindelijk een heel kleine aanpassing aangebracht. Dat de twee
rijen palen behoorlijk centraal staan zal wel een reden hebben gehad, maar het
prikkelt wat minder de aandacht dan bij een standpunt waarbij de gulden regel
in acht wordt genomen.
Voor je volgende inzending verwacht ik een even goed oogvoor ritmsiche elementen, maar vergeet de
andere details niet.
Dushi
Ook voor jou een hartelijk welkom, Everdina. Het is
verheugend te lezen dat je flink geoefend hebt met diafragma en witbalans. Dat
is de beste manier om de camera volledig onder controle te krijgen. Bij de foto
die je inzendt gaan mijn gedachten nu niet direct uit naar ritme of structuur.
De manen van het paard zijn te gevarieerd om een ritmische herhaling te tonen.
Bovendien zijn het de ogen die minstens zozeer opvallen.
Het hoofd van het paard staat goed in beeld en de keuze voor een lichte
telelens is goed. Toch zijn er enkele zaken die wat meer aandacht mogen hebben.
De belichting is op het randje: er zijn zowel wat kleine delen die te donker
zijn (oren) als te licht (rechtsonder). Alshoewel de ogen voldoende scherpte
vertonen, vind ik het toch wat jammer dat de neus van het hoofd nadrukkelijk
onscherp in beeld komt. Een kleiner diafragma (grotere f waarde) had hier
uitkomst kunnen bieden.
Voor een volgende inzending zou ik graag zien dat oftewel het ritme of de
struktuur eraf spat. Kijk maar eens naar vorige inzendingen en probeer dan
tot een eigen beeld te komen.
Dushi
Welkom bij de club, Jeromme. Ook aan jou wil ik vragen
volgende keren iets meer te vertellen over de achtergrond van je keuze: waarom
juist deze foto en waarom deze instellingen op je camera.
Je foto laat overduidelijke en ritmische herhaling zien van bomen, iets dat s
winters beter tot zijn recht komt dan s zomers. De sneeuw, ook tegen de
boomstammen, geeft er een extra fraai accent aan. De mooie blauwe lucht geeft
al heel snel een lichte blauwe gloed aan de witte sneeuw. We noemen dat een
blauwzweem. Sommigen zijn hier allergisch voor, anderen vinden het gewoon wat
minder mooi. Hoe dan ook: ik heb een kleine kleurcorrectie toegepast. Een
sluitertijd van 1/1600 is echt niet nodig bij een opname als deze. Beter had je
het diafragma wat meer dichtgeknepen tot bijv. f. 8 of zelfs f.16. Het kleine
slootje aan de linkerzijde vormt een aantrekkelijk onderdeel van de voorgrond.
Iklaat je helemaal vrij in de keuze van
een volgende inzending. Hoe meer variatie, hoe beter.
Dushi
In deze winterse omstandigheden kan ik er goed inkomen dat
je niet helemaal de vrije natuur bent ingetrokken, maar het toch een beetje
meer op de begaanbare wegen hebt gehouden. Je keuze voor de ritmische struktuur
van de pijlers van het jaagpad is zonder meer een goede keuze. Ook de
technische instellingen zijn dik in orde. Maar in de uitwerking heb je je laten
verleiden tot een totaalplaatje in plaats van je te concentreren op die
pijlers. Minder is meer is ook hier van toepassing. De foto was nog sterker
geweest als je gekozen had voor wat meer tele, en indien mogelijk eventueel
gecombineerd met een standpunt dat wat meer naar links ligt. Dan concentreer je
je meer op wat je hebt willen uitdrukken. In je vorige inzending was dat juist
een heel sterk punt. Ik heb meet een andere uitsnede de richting van mijn
denken willen aangeven.
Ik zou je willen vragen nog een allerlaatste keer met een (verrassende)
inzending te komen, rekening houdend met wat eerder gezegd werd. De keuze is
aan jou.
Dushi
Welkom Anneke bij de tweede serie lessen. Ook voor jou
geldt, dat ik graag de volgende keer een toelichting kreeg waarom je deze foto
mooi en geschikt vindt voor deze serie en waarom je gekozen hebt voor bepaalde
instellingen op je camera. Niet zozeer als hulp voor mij, maar omdat
zelfreflectie een goed middel is om tot nog betere fotos te komen.
Opvallend is dat bij jouw inzending nu eens niet het
terugkerend ritme, maar allereerst de uitgerwogen struktuur in het oog valt. Je
hebt een aantal strakke lijnen in een uitstekende compositie tot een letterlijk
hoogtepunt laten komen in het (oneerbiedig gezegd) afdakje op de dijk. Door de
sneeuw wordt het contrast tussen wit en donkere palen, hekken en treden alleen
maar mooier.
Slechts een kleine technische opmerking: de lichte blauwzeem in je foto. De
witte sneeuw reflecteert heel gemakkelijk de blauwe lucht en is dan opeens niet
wit meer. In mijn aanpassing kun je zien dat dit vrij gemakkelijk te corrigeren
is. Als je je hiervan eenmaal bewust bent, overkomt je het niet zo snel een
volgende keer.
Na dit prima begin zie ik verwachtingvol uit naar een volgende inzending.
Probeer dan eens wat meer te zoeken naar een ritmische herhaling in het beeld.
Dushi
Dag Drumtje,
Het is voor mij prettig als ik al bij de eerste inzending merk, dat begrepen
wordt waar het bij deze serie lessen om gaat. Ik zie namelijk een goed ritme in
de neergelegde kaarten. Ook aan de plaatsing van de kaarten in het geheel kan
ik merken dat u de vorige serie met vruchtbaar gevolg doorlopen hebt. Vanuit
dit uitstekend begint veroorloof ik me nog een kleine aanwijzing.
Ondanks het gebruik van de flits vertoont de foto een kleurzweem. Ik weet niet wat de kleur van de ondergrond
is, maar speelkaarten hebben gewoonlijke een witte achtergrond. Met Photoshop
heb ik op de gebruikelijke wijze een kleurcorrectie toegepast. Als laatste een tip voor de volgende
inzending. Deze foto is heeltweedimensionaal. Probeer het goede van het ritme te behouden en
combineer dat met meer diepte, waardoor er een derde dimensie bij komt.
Dushi
Dag Miara,
Je begint met een heel interessante opname.Ik wil altijd graag weten waarom mensen een bepaalde foto gekozen hebben
en waarom juist met deze instellingen gefotografeerd. Het hoofddoel van deze
serie, ritme en struktuur, heb je uitstekend in beeld gebracht. Je hebt niet
alleen een goed gebouw uitgekozen, maar ook het standpunt kan me bekoren met de
fraaie schuin weglopende lijnen in de foto. De weerspiegeling is een klein
extraatje.Dat je aan de onderkant wat
storende elementen hebt weggehaald, kan ik alleen maar waarderen. Het zou de
foto slechts ontsieren. Je schrijft ook dat je hete histogram uitgebreid hebt.
Omdat ik niet goed weet wat je hiermee bedoelt, moet je me dat een andere keer
maar eens uitleggen.
Het zou natuurlijk al te mooi zijn als je de eerste keer al een perfecte foto
had afgeleverd. Dat hoeft ook niet. Bij deze foto heb ik een tweetal
aandachtspunten voor je.
Allereerst heb ik de vertikale lijnen beter recht gezet waardoor het gebouw
minder gevaar heeft om achterover te vallen.
Meer moeite had ik met het tweede aandachtspunt: de overbelichte delen in je
foto. Ik laat je even zien wat het histogram daarvan zegt: alle rode plekken
zijn overbelicht. Het is me zelfs niet gelukt dit voldoende te corrigeren. Je
hebt de belichting met de hand ingesteld. Mogelijk dat daar iets fout is
gegaan. Probeer dus te zorgen voor een zo goed mogelijke belichting.
Na deze heel goede eerste keuze ben ik benieuwd wat je me als tweede inzending
zal laten zien.
(wel man, geen meneer) Dushi
Zelf schrijf je over de struktuur van het hout en die is
zeker ook te zien. Veel boeiender vind ik echter de struktuur die je zelf hebt
aangebracht met de balletjes die ook in kleur fraai afsteken tegen de bruine
ondergrond. Dat je gebruikt hebt gemaakt van zacht licht maakt de foto alleen
nog maar aantrekkelijker.
Slechts over de technische kant heb ik een vraagje. Je hebt gewerkt met een
sluitertijd van 1/10 seconde en een diafragma van 5.6. Ik heb niet de indruk
dat je vanaf statief gewerkt hebt. Zou je dat wel gedaan hebben, dan had je
rustig een nog langere sluitertijd kunnen gebruiken met een betere ISO waarde
en een dichter diafragma. Het had een scherper foto opgeleverd.
Dit gezegd hebbende, keer ik terug naar de beginopmerkingen. Je hebt een prima
foto ingeleverd en bent daarmee volledig geslaagd voor de de reeks Ritme &
Struktuur. Proficiat! Ik geef je graag in handen van de deskundige Cijbra die
je zal helpen met de lessen Diepte.
Dit is wat ik van je verwachtte, Sluiter. Een uitstekende
foto die zeer doordacht is. Je hebt allerlei
elementen met ritmische herhalingen gecombineerd en weloverwogen je meest
aantrekkelijke standpunt gekozen. Zo zie ik het graag. Het zal duidelijk zijn
dat je met vlag en wimpel door mag gaan naar de volgende serie. En ik weet
zeker dat je ook daar met goede inzendingen zult komen, want het oog, de
visievan de fotograaf is zeer bepalend.
Het indrukken van de knop kan daarna is een fluitje van een cent.
Gefeliciteerd!
Dushi
Om heel eerlijk te zijn, Sluiter, is dit niet de knaller die
ik verwacht of minstens gehoopt had.Technisch heb ik er
weinig op aan te merken, maar de foto als geheel kan me maar matig boeien. Dat
komt vooral omdat het wellicht te druk is geworden. De feestverlichting boven de straat is deels
goed zichtbaar tegen de lucht, maar verdwijnt links uit beeld, wordt rechts
heel rommelig tegen de drukke achtergrond en zelfs de krul in het midden laat
niet een mooie lijn zien, maar verspringtnaar links en rechts. Het is dat je de lantaarnpalen noemt, want in de
foto vallen ze nauwelijks op en kunnen dus ook niet een goede bijdrage leveren
aan een ritmische herhaling. De rode uitbouw aan de huizen springen wel
scherper naar voren. Dat is daarom een goed element in je foto. Helaas wordt
dit niet doorgezet in de totale rij van de huizen. Links vind ik het beeld een
wirwar van van alles en nog wat. Dat is eerder chaos dan struktuur. Ik heb een
iets anders uitsnede gemaakt om iets meer R&S in de foto te brengen, maar
een mooi voorbeeld kan ik er helaas ook niet van maken. Aangezien ik echt veel
en veel betere inzendingen van je gezien heb, zou ik je willen vragen nogmaals
een beeld uit de stad te nemen, maar nu wel met een veel scherper oog voor
lijnen en vlakken in een ritmische herhaling.
Dushi
Laat ik maar achteraan beginnen: dit is een heel goede
afsluiting van je serie R&S. Een fraaie diagonale lijn die het beeld
verdeelt in mooie vlakken en een hele serie ritmische herhalingen laat zien. Je
hebt denk ik een goede keuze gemaakt door slechts het bovendeel te
fotograferen. Met een welverdiende felicitatie laat ik je doorgaan naar de
reeks onder leiding van de deskundige Cijbra.
Nog een heel kleine technische opmerking: ik heb weinig problemen met ISO 800,
maar als ik dan zie dat je ook een sluitertijd van 1/800 seconde hebt gebruikt,
dan lijkt me een veel lagere ISO toch ook mogelijk, want ik veronderstel dat
stilstaande silos ook nog wel te fotograferen zijn met 1/100ste
seconde of zelfs nog minder.
Dushi
Uitstekend gezien om een rij stoelen te fotografen. De foto
zit vol met ritmische elementen.Ook het laag gekozen standpunt kan me zeer
bekoren.Wel komt door nu de achtergrond
en het bewust gekozen diafragma,het schilderij, hoe mooi dit op zich ook kan
zijn, nu toch wat storend in beeld. Met een krappere uitsnede was dit te
voorkomen geweest. Het is niet mijn gewoonte om andere fotos te betrekken in
de bespreking, maar een van de andere fotos naar de mailgroep was in dit
opzicht zelfs beter. Ik laat nog even zien dat soms een
nabewerking geen kwaad kan: controleren van kleur, contrast en of alles netjes
recht staat, kan toch geen kwaad. Probeer ook wat dat betreft de lat wat hoger
te leggen. Maar de basis voor R&S is prima in deze foto en geeft me alle
vertrouwen in een volgende inzending.Gezien de winterse omstandigheden is het wellicht lastig om het te
zoeken in de vrije natuur, maar als je de uitdaging aandurft, mag het wel.
Dushi
Een mooie opname van een bloemetje.
Het is een foto die boordevol zit met ritme en struktuur. Of de kleuren
helemaal correct zijn, kan ik niet beoordelen. Omdat de foto zo frontaal
genomen is en heel centraal geplaatst, moet ik daarmee aannemen dat dit bewust
is gebeurd, maar de toelichting vermeldt dit jammer genoeg niet. Maar al met al
heb ik een aantal heel goede opnames gezien in deze serie. Dat is een
felicitatie waard. Daarmee geef ik je vol vertrouwen door aan Cijbra die je
deskundig zal begeleiden met de serie Dieptewerking.
Een prima inzending met keurig vertikale en horizontale
lijnen die samen een aantrekkelijk ritmische herhaling opleveren. Daar valt
helemaal niets op af te dingen. Wel is het zo, dat met een dergelijke opname
het niet altijd eenvoudig is om ook een oogstrelende compositie te
bereiken.De horizontale lijnen zijn
niet zo boeiend en met name de lege plek rechts doet een beetje saai aan. Het
hoeft niet altijd herkenbaar te zijn. Als voorbeeld een fragment dat ik onder
een schuine hoek gedraaid heb. Niet dat het zo moet, maar probeer creatief te
spelen met de lijnen en vlakken die je tot je beschikking hebt. Als je dat
vaker doet, ga je nog meer ritmiek zien in het leven van alledag.
Dushi