Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
14-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met hekwerk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat je een lang hek schuin in beeld wilde brengen, moest je inderdaad kiezen voor een meer dichtgeknepen diafragma. Dat is een goede keuze geweest. Maar je ziet direct ook het nadeel: de achtergrond komt nu heel nadrukkelijk scherp in beeld en werk storend op het ritme van het hek. Links op de voorgrond zie ik ook nog een ritmische herhaling van sneeuwplekken. Het is jammer dat je deze niet nadrukkelijker hebt meegenomen in de foto.
Voor de volgende keer graag iets waarbij er niet ergens een (deel van een) gebouw in beeld komt.
Dushi

14-02-2010 om 04:03 geschreven door Marsje


11-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met spoorbrug

Een foto die uitstekend past in deze reeks. Een mooi samenspel  van palen, inclusief de groene algenranden, lang golvende lijnen en contrastrijke dwarsbalken. Het zijn slechts de details die nog wat aangebracht kunnen worden. Om te beginnen met een vraag: het lijkt of je een symmetrische foto hebt willen insturen, maar heet is net niet helemaal symmettrisch. Dat is het beste te zien aan de dunne zwarte lijn die in het midden vertikaal loopt. Die lijn had dan precies vertikaal moeten zijn. En net als bij een horizon: heel bewust stevig schuin is niet erg, maar net niet recht wordt ervaren als storend. Je had een stapje meer naar rechts moeten doen. Ik kan die lijn wel corrigeren, maar niet zonder scheve palen te krijgen, dus daar schieten we niets mee op.  Kijk zelf maar naar de kleine verschillen tussen jouw foto en mijn geringe bewerking. Wat ritme en struktuur betreft dus een heel goede inzending, maar als je ook op details gaat letten, ben je weer een stapje verder. Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de natuur. Dus geen objecten van steen, staal of ander materiaal.
Dushi





11-02-2010 om 19:39 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met Gasthuisberg

Een goede keuze om een gebouw te nemen met strakke lijnen. Daar liggen de ritmische elementen vaak voor het oprapen. Desalniettemin is dat nog geen enkele garantie voor een goede foto.  Met deze inzending zit je zonder meer op het goede pad. Ik heb slechts wat cosmetische aanpassingen gedaan. De bomen die boven de rand uitstaken trekken redelijk wat aandacht. Daarom heb ik de kettingzaag ter hand genomen, al krijg ik nu alle natuurliefhebbers over me heen. Ook de foto rechts nog een tikje meer recht gezet, de stevige horizontale lijn iets meer uit het midden gehaald en doortekening van de grijzige steunbalken op de achtergrond licht aangepast.  Ik heb alle vertrouwen in een volgende, ongetwijfeld geheel andere, inzending.
Dushi





11-02-2010 om 19:21 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met ganzenbord
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Uitstekend om met een origineel idee te komen. Zo ontstaan soms de meest boeiende fotoÂ’s. Ik heb even gekeken naar de instellingen van de camera en dat is helemaal in orde. Tot zover alleen maar goed nieuws. Wees gerust, het slechte nieuws komt niet, slechts een enkele aanwijzing. Met het standpunt dat je nu ingenomen hebt, gaat erg veel aandacht uit naar de achtergrond, het speelbord zelf.  Als je meer op ooghoogte van de verplaatsbare ganzen was gaan staan met de camera, dan was het ritme van de eenduidige vormen met verschillende kleuren veel pregnanter in beeld gekomen. In feite heb je niet zozeer Ritme & Struktuur als centraal thema genomen van deze foto, maar eerder Het Ganzenbord, alhoewel er ook een zeker ritme in het bord zelf te ontdekken valt. Een eendimensionaal ritme echter is meestal wat minder boeiend.  Graag zie ik een volgende inzending tegemoet met een even grote creativiteit.
Dushi

11-02-2010 om 13:49 geschreven door Marsje


10-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met gekloofd hout
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze inzending is een grote stap voorwaarts. De hele foto zit vol met ronde stammetjes en in de grotere stukken daarvan is zelfs nog een eigen structuur te zien. Opnieuw heb je gekozen voor een opname uit vogelperspectief, maar dat is hier ook vrijwel de enige mogelijkheid. Dat is dus goed gedaan. Voor een volgende foto zou ik je willen vragen te kiezen voor een ander standpunt dan het vogelperspectief. Mogelijk ook een foto die ietsje minder druk is dan deze. Dus proberen te beperken tot wat minder elementen dan de tientallen die in deze foto het beeld vormen. Maar de weg naar omhoog is goed ingeslagen. In de keuze van het onderwerp geef ik je alle vrijheid.
Dushi

10-02-2010 om 02:00 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met modern gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een herhaling van fraaien lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is feitelijk heel simpel: waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit standpunt, en waarom heb je de camera op deze wijze ingesteld? Ik neem tenminste aan dat mensen eerst goed rondkijken en dan pas een knop indrukken.  
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.  Compositie, lijnenspel, belichting: alles is in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi

10-02-2010 om 01:55 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met tuinmanshuis
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Uit je goede toelichting merk ik dat je heel zorgvuldig bezig bent geweest met deze opname. Alhoewel ik de situatie niet ken, kan ik je redenering goed volgen. De inderdaad wat krap in het beeld staand huis, heb je wel keurig recht neergezet. Daklijn en ramen vertonen een goed ritme en gelukkig was er nog wat sneeuw, waardoor de donkere gaten in de begroeiing beter zichtbaar zijn geworden. Een winters zonnetje zorgt ervoor dat het geen sombere foto is geworden. Alles bijeen een goed begin van deze serie. Kijk de komende dagen om je heen en probeer voortdurend op zoek te gaan naar ritmische herhalingen van lijnen en vlakken. Je gaat er steeds meer oog voor krijgen en komt dan ongetwijfeld met een heel mooie tweede inzending.
Dushi

10-02-2010 om 01:50 geschreven door Marsje


08-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met kassen

Allereerst hoop ik dat het nu beter gaat met je arm, want gezondheid is voor ons senioren belangrijker dan ooit.  Je hebt goed gezien dat in de kassen een fraai ritmische herhaling van lijnen zit. En ik vind het zo mooi dat ik de foto iets meer gecropt heb om juist die kassen nog beter in beeld te brengen. De blauwe zweem over de sneeuw had je zelf al opgemerkt. Dat heeft overigens minder te maken met het tijdstip (het bekende blauwe uurtje), maar meer met een weerspiegeling van de blauwe lucht. Desalniettemin geen reden om het zo te laten. Daarom heb ik de sneeuw ‘gewassenÂ’ zodat het weer wat witer oogt. Ook in de lucht heb ik een kleine aanpassing aangebracht om de aandacht nog meer te leiden naar de kassen. Het eindresultaat is een mooie foto met voldoende ritme. Kijk goed om je heen naar terugkerende lijnen en vlakken. Er zijn er genoeg te vinden, maar je moet het leren “zien” en dat vraagt enige oefening en geduld. Ik ben benieuwd wat het gaat worden na het herstel van je arm.
Dushi





08-02-2010 om 23:41 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met modern gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen Welkom bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een herhaling van fraaien lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is feitelijk heel simpel: waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit standpunt, en waarom heb je de camera op deze wijze ingesteld? Ik neem tenminste aan dat mensen eerst goed rondkijken en dan pas een knop indrukken.  
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.  Compositie, lijnenspel, belichting: alles is in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi

08-02-2010 om 18:24 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met tunnel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het siert je Jeromme dat je nog meer van de foto hebt willen maken. Wie de lat niet hoog legt, komt niet verder in kwaliteit. Maar soms lukt het gewoon(nog)  niet om in een foto uit te drukken wat je in je hoofd hebt. De buizenconstructie die je nu laat zien, vertoont zonder meer een goede ritmische herhaling van booglijnen. Dus voor deze lessenserie een geslaagde keuze. Zeker met de groothoek waarmee je gewerkt hebt (11mm) verdient het aanbeveling eens helemaal rond de constructie te lopen om te zien of je een verrassend standpunt tegenkomt.  Ook een lager standpunt kan soms tot opmerkelijke resultaten leiden. De bogen tekenen zich scherper tegen de lucht af in plaats van de donkere achtergrond waar je nu mee te maken hebt. Nadeel is dan wel dat het lijnenspel in de akker zich minder aftekent. Hoe dan ook, juist met een groothoek is het “spelen” met standpunten bijna een must. Ondanks het miezerige weer heb je toch gekozen voor een kleine onderbelichting. Dat leek me niet nodig.  Geen “magere” inzending, maar een geslaagde. Wie weet komt er ook nog een keer een “topper”.  Laat maar zien wat je kunt.
Dushi

08-02-2010 om 13:37 geschreven door Marsje


07-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met flessen
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Dag Luikenaar,
Welkom in het tweede klasje waar het inmiddels een drukte van belang is. Bij deze serie wordt de nadruk gelegd op een goed spel van lijnen en vormen, liefst in een mooie herhaling. Je eerste inzending is direct een schot in de roos. Steeds terugkerende cirkels, maar allerminst saai omdat ze allemaal anders zijn in het spel van licht en schaduw. Ook de uitsnede is heel goed. Geen enkel storend element te vinden aan de randen. Slechts een heel kleine tip die niets met deze lessenreeks te maken heeft: zet om je foto een heel dun randje. Dat voorkomt dat lichte plekken aan de rand weglopen in de achtergrond.  Probeer voor de volgende keer maar eens met een heel andere, even goede, foto te komen. En voor ik het vergeet: een korte toelichting op het waarom van de keuze en de technische instellingen wordt zeer geapprecieerd.
Dushi

 

07-02-2010 om 02:56 geschreven door Marsje


06-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met akker
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een akker met gewassen met daar een licht zonnetje overheen leent zich zeker voor een opname binnen deze serie lessen. Je hebt dat goed gezien. De gewassen staan dicht op elkaar waardoor vooral de struktuur en het ritme van de lange rijen met meest in het oog springen. Zonder meer een geslaagde opname voor deze reeks. Een diafragma van f/5.6 is niet voldoende om de gewassen tot het einde scherp te houden, maar persoonlijk vind ik het hier geen minpunt, want het beoogde ritme blijft even sterk. Voor een volgende foto wil ik je vragen iets te sturen van een (deel van) een modern gebouw.
Dushi

06-02-2010 om 15:44 geschreven door Marsje


05-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met vloer
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Soms is een ingezonden foto een grote verrassing. Dat is hier ook het geval. Na een vorige sterke inzending krijg ik nu een grijze vloer toegestuurd waar vaag schuinlopende lijnen op te zien zijn. Mijn belangrijkste vraag bij deze foto is: waar moet ik naar kijken? Als ik even terugdenk aan de gulden regel van de lessen Compositie, dan vraag ik me af waar hier de sterke punten liggen. Het spijt me dat ik over deze foto verder nauwelijks iets zinnigs kan zeggen. Graag een volgende inzending.
Dushi

05-02-2010 om 00:00 geschreven door Marsje


04-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met palen

Opvallend is het mooie ritme dat zich van beneden naar boven aftekent in de foto. Dat is een heel sterk element voor dit deel van de lessenreeks. Ook de belichting is dit keer dik in orde, terwijl dat niet zo gemakkelijk is met sneeuw en een lucht boven de zee.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, dat ik ook andere aspekten van de foto meeneem in de bespreking. Zo merk ik dat je de paaltjes keurig recht hebt staan. De zee lijkt echter aan de rechterkant leeg te lopen. Ik zeg “lijk”, want andere elementen in de foto schijnen daarmee in tegenspraak. Na lang kijken heb ik uiteindelijk een heel kleine aanpassing aangebracht. Dat de twee rijen palen behoorlijk centraal staan zal wel een reden hebben gehad, maar het prikkelt wat minder de aandacht dan bij een standpunt waarbij de gulden regel in acht wordt genomen.
Voor je volgende inzending verwacht ik een even goed oog  voor ritmsiche elementen, maar vergeet de andere details niet.
Dushi





04-02-2010 om 17:45 geschreven door Marsje


03-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met paard
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ook voor jou een hartelijk welkom, Everdina. Het is verheugend te lezen dat je flink geoefend hebt met diafragma en witbalans. Dat is de beste manier om de camera volledig onder controle te krijgen. Bij de foto die je inzendt gaan mijn gedachten nu niet direct uit naar ritme of structuur. De manen van het paard zijn te gevarieerd om een ritmische herhaling te tonen. Bovendien zijn het de ogen die minstens zozeer opvallen.
Het hoofd van het paard staat goed in beeld en de keuze voor een lichte telelens is goed. Toch zijn er enkele zaken die wat meer aandacht mogen hebben. De belichting is op het randje: er zijn zowel wat kleine delen die te donker zijn (oren) als te licht (rechtsonder). Alshoewel de ogen voldoende scherpte vertonen, vind ik het toch wat jammer dat de neus van het hoofd nadrukkelijk onscherp in beeld komt. Een kleiner diafragma (grotere f waarde) had hier uitkomst kunnen bieden.
Voor een volgende inzending zou ik graag zien dat oftewel het ritme of de struktuur “eraf spat”. Kijk maar eens naar vorige inzendingen en probeer dan tot een eigen beeld te komen.
Dushi

03-02-2010 om 18:44 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met bomenrij

Welkom bij de club, Jeromme. Ook aan jou wil ik vragen volgende keren iets meer te vertellen over de achtergrond van je keuze: waarom juist deze foto en waarom deze instellingen op je camera.
Je foto laat overduidelijke en ritmische herhaling zien van bomen, iets dat Â’s winters beter tot zijn recht komt dan Â’s zomers. De sneeuw, ook tegen de boomstammen, geeft er een extra fraai accent aan. De mooie blauwe lucht geeft al heel snel een lichte blauwe gloed aan de witte sneeuw. We noemen dat een blauwzweem. Sommigen zijn hier allergisch voor, anderen vinden het gewoon wat minder mooi. Hoe dan ook: ik heb een kleine kleurcorrectie toegepast. Een sluitertijd van 1/1600 is echt niet nodig bij een opname als deze. Beter had je het diafragma wat meer dichtgeknepen tot bijv. f. 8 of zelfs f.16. Het kleine slootje aan de linkerzijde vormt een aantrekkelijk onderdeel van de voorgrond. Ik  laat je helemaal vrij in de keuze van een volgende inzending. Hoe meer variatie, hoe beter.
Dushi

 





03-02-2010 om 18:42 geschreven door Marsje


02-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met jaagpad

In deze winterse omstandigheden kan ik er goed inkomen dat je niet helemaal de vrije natuur bent ingetrokken, maar het toch een beetje meer op de begaanbare wegen hebt gehouden. Je keuze voor de ritmische struktuur van de pijlers van het jaagpad is zonder meer een goede keuze. Ook de technische instellingen zijn dik in orde. Maar in de uitwerking heb je je laten verleiden tot een totaalplaatje in plaats van je te concentreren op die pijlers. “Minder is meer “ is ook hier van toepassing. De foto was nog sterker geweest als je gekozen had voor wat meer tele, en indien mogelijk eventueel gecombineerd met een standpunt dat wat meer naar links ligt. Dan concentreer je je meer op wat je hebt willen uitdrukken. In je vorige inzending was dat juist een heel sterk punt. Ik heb meet een andere uitsnede de richting van mijn denken willen aangeven.
Ik zou je willen vragen nog een allerlaatste keer met een (verrassende) inzending te komen, rekening houdend met wat eerder gezegd werd. De keuze is aan jou.
Dushi





02-02-2010 om 00:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met afdak op dijk

Welkom Anneke bij de tweede serie “lessen”. Ook voor jou geldt, dat ik graag de volgende keer een toelichting kreeg waarom je deze foto mooi en geschikt vindt voor deze serie en waarom je gekozen hebt voor bepaalde instellingen op je camera. Niet zozeer als hulp voor mij, maar omdat zelfreflectie een goed middel is om tot nog betere foto’s te komen.

Opvallend is dat bij jouw inzending nu eens niet het terugkerend ritme, maar allereerst de uitgerwogen struktuur in het oog valt. Je hebt een aantal strakke lijnen in een uitstekende compositie tot een letterlijk hoogtepunt laten komen in het (oneerbiedig gezegd) afdakje op de dijk. Door de sneeuw wordt het contrast tussen wit en donkere palen, hekken en treden alleen maar mooier.
Slechts een kleine technische opmerking: de lichte blauwzeem in je foto. De witte sneeuw reflecteert heel gemakkelijk de blauwe lucht en is dan opeens niet wit meer. In mijn aanpassing kun je zien dat dit vrij gemakkelijk te corrigeren is. Als je je hiervan eenmaal bewust bent, overkomt je het niet zo snel een volgende keer.
Na dit prima begin zie ik verwachtingvol uit naar een volgende inzending. Probeer dan eens wat meer te zoeken naar een ritmische herhaling in het beeld.
Dushi






02-02-2010 om 00:05 geschreven door Marsje


31-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met speelkaarten

Dag Drumtje,
Het is voor mij prettig als ik al bij de eerste inzending merk, dat begrepen wordt waar het bij deze serie lessen om gaat. Ik zie namelijk een goed ritme in de neergelegde kaarten. Ook aan de plaatsing van de kaarten in het geheel kan ik merken dat u de vorige serie met vruchtbaar gevolg doorlopen hebt. Vanuit dit uitstekend begint veroorloof ik me nog een kleine aanwijzing.
Ondanks het gebruik van de flits vertoont de foto een kleurzweem.  Ik weet niet wat de kleur van de ondergrond is, maar speelkaarten hebben gewoonlijke een witte achtergrond. Met Photoshop heb ik op de gebruikelijke wijze een kleurcorrectie toegepast.
 Als laatste een tip voor de volgende inzending. Deze foto is heel  tweedimensionaal. Probeer het goede van het ritme te behouden en combineer dat met meer diepte, waardoor er een derde dimensie bij komt.
Dushi





31-01-2010 om 03:30 geschreven door Marsje


30-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met studentenflat

Dag Miara,
Je begint met een heel interessante opname.  Ik wil altijd graag weten waarom mensen een bepaalde foto gekozen hebben en waarom juist met deze instellingen gefotografeerd. Het hoofddoel van deze serie, ritme en struktuur, heb je uitstekend in beeld gebracht. Je hebt niet alleen een goed gebouw uitgekozen, maar ook het standpunt kan me bekoren met de fraaie schuin weglopende lijnen in de foto. De weerspiegeling is een klein extraatje.  Dat je aan de onderkant wat storende elementen hebt weggehaald, kan ik alleen maar waarderen. Het zou de foto slechts ontsieren. Je schrijft ook dat je hete histogram uitgebreid hebt. Omdat ik niet goed weet wat je hiermee bedoelt, moet je me dat een andere keer maar eens uitleggen.
Het zou natuurlijk al te mooi zijn als je de eerste keer al een perfecte foto had afgeleverd. Dat hoeft ook niet. Bij deze foto heb ik een tweetal aandachtspunten voor je.
Allereerst heb ik de vertikale lijnen beter recht gezet waardoor het gebouw minder gevaar heeft om achterover te vallen.
Meer moeite had ik met het tweede aandachtspunt: de overbelichte delen in je foto. Ik laat je even zien wat het histogram daarvan zegt: alle rode plekken zijn overbelicht. Het is me zelfs niet gelukt dit voldoende te corrigeren. Je hebt de belichting met de hand ingesteld. Mogelijk dat daar iets fout is gegaan. Probeer dus te zorgen voor een zo goed mogelijke belichting.
Na deze heel goede eerste keuze ben ik benieuwd wat je me als tweede inzending zal laten zien.
(wel man, geen meneer) Dushi







30-01-2010 om 15:49 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!