Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
16-02-2010
Luikenaar met gevel vakschool
Naar deze opname heb ik tijdje zitten kijken. En hoe langer
ik keek, hoe meer elementen me konden bekoren. Zo zie ik fraaie lijnen op
uitgewogen door het beeld lopen. Dat de foto boordevol zit met ritmsiche
herhalingen en een even bekoorlijke struktuur, was al direkt duidelijk. Zo
schuin tegen het licht om krijgen de raampartijen een goed extra schaduwaccent.
En een van de klaslokalen van deze vakschool draagt zelfs de naam van een
bekend fotograaf. Aanvankelijk wist ik de gebogen lijn van de lantaarn niet zo
goed een plaats te geven. Toch doorbreekt deze al even doordacht de daardoor
net niet saai wordende strakblauwe lucht in de linkerbovenhoek. Opnieuw geef ik
geen opdracht mee, omdat ik me graag laat verrassen door een volgende foto met
evenveel creativiteit en kundigheid.
Dushi
Een foto met een ongebruikelijk standpunt en alleen daarom
al positief verrassend. Een kantelschermpje heeft zeker zo zijn voordelen en je
hebt er goed gebruik van gemaakt. De diverse lijnen zijn mooi uitgewogen en wat
recht moet staan, staat ook netjes recht. Wat er weg had gemogen, zijn
natuurlijk de bomen met hun grillige struktuur, maar dat kan nu eenmaal niet,
zelfs niet met een standpunt als dit. Soms neem ik de kettingzaag ter hand,
maar hier is dat niet meer te doen. Het leerpunt is dus dat je niet altijd kunt
krijgen wat je hebben wil. En dan zijn er twee mogelijkheden: tevreden zijn met
de (on)mogelijkheden van deze plek of op zoek gaan naar een plaats waar de
kansen gunstiger zijn. Als je serieus op zoek bent naar hogere sporten op de
fotografische ladder, zou het best kunnen zijn dat je over een jaar minder
tevreden bent over deze beslist niet slechte opname.
Dushi
Na zo een vorige uitstekende foto is het niet verwonderlijk
dat je niet opnieuw met een dergelijke positieve uitschieter komt. Dat lukt
maar weinigen en die hebben deze lessen ook niet nodig. Probeer wat variatie
aan te brengen, want je komt wederom met een gevel van een gebouw. De reden
waarom niet alleen jij twijfelt, maar ik ook, is niet omdat er geen ritme in de
foto zou zitten. Het is meer omdat de verschillende ritmes, bijvoorbeeld de
ramen en het hek, allerlei kanten opgaan en niet een goed samenhangende
struktuur vertonen. Als je had gezocht naar meer detail, was het resultaat
mogelijk beter geweest. Less is more
blijft van toepassing.
Zoek voor de volgende keer eens naar een mooi ritmische herhaling, maar zonder
iets van een gebouw een beeld te brengen.
Dushi
Omdat je een lang hek schuin in beeld wilde brengen, moest
je inderdaad kiezen voor een meer dichtgeknepen diafragma. Dat is een goede
keuze geweest. Maar je ziet direct ook het nadeel: de achtergrond komt nu heel
nadrukkelijk scherp in beeld en werk storend op het ritme van het hek. Links op
de voorgrond zie ik ook nog een ritmische herhaling van sneeuwplekken. Het is
jammer dat je deze niet nadrukkelijker hebt meegenomen in de foto.
Voor de volgende keer graag iets waarbij er niet ergens een (deel van een)
gebouw in beeld komt.
Dushi
Een foto die uitstekend past in deze reeks. Een mooi
samenspelvan palen, inclusief de groene
algenranden, lang golvende lijnen en contrastrijke dwarsbalken. Het zijn
slechts de details die nog wat aangebracht kunnen worden. Om te beginnen met
een vraag: het lijkt of je een symmetrische foto hebt willen insturen, maar
heet is net niet helemaal symmettrisch. Dat is het beste te zien aan de dunne
zwarte lijn die in het midden vertikaal loopt. Die lijn had dan precies
vertikaal moeten zijn. En net als bij een horizon: heel bewust stevig schuin is
niet erg, maar net niet recht wordt ervaren als storend. Je had een stapje meer
naar rechts moeten doen. Ik kan die lijn wel corrigeren, maar niet zonder
scheve palen te krijgen, dus daar schieten we niets mee op. Kijk zelf maar naar de kleine verschillen
tussen jouw foto en mijn geringe bewerking. Wat ritme en struktuur betreft dus
een heel goede inzending, maar als je ook op details gaat letten, ben je weer
een stapje verder. Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de
natuur. Dus geen objecten van steen, staal of ander materiaal.
Dushi
Een goede keuze om een gebouw te nemen met strakke lijnen.
Daar liggen de ritmische elementen vaak voor het oprapen. Desalniettemin is dat
nog geen enkele garantie voor een goede foto. Met deze inzending zit je zonder meer op het
goede pad. Ik heb slechts wat cosmetische aanpassingen gedaan. De bomen die
boven de rand uitstaken trekken redelijk wat aandacht. Daarom heb ik de
kettingzaag ter hand genomen, al krijg ik nu alle natuurliefhebbers over me
heen. Ook de foto rechts nog een tikje meer recht gezet, de stevige horizontale
lijn iets meer uit het midden gehaald en doortekening van de grijzige
steunbalken op de achtergrond licht aangepast.Ik heb alle vertrouwen in een volgende, ongetwijfeld geheel andere,
inzending.
Dushi
Uitstekend om met een origineel idee te komen. Zo ontstaan
soms de meest boeiende fotos. Ik heb even gekeken naar de instellingen van de
camera en dat is helemaal in orde. Tot zover alleen maar goed nieuws. Wees
gerust, het slechte nieuws komt niet, slechts een enkele aanwijzing. Met het
standpunt dat je nu ingenomen hebt, gaat erg veel aandacht uit naar de
achtergrond, het speelbord zelf.Als je
meer op ooghoogte van de verplaatsbare ganzen was gaan staan met de camera, dan
was het ritme van de eenduidige vormen met verschillende kleuren veel
pregnanter in beeld gekomen. In feite heb je niet zozeer Ritme & Struktuur als centraal thema genomen van deze foto,
maar eerder Het Ganzenbord, alhoewel
er ook een zeker ritme in het bord zelf te ontdekken valt. Een eendimensionaal
ritme echter is meestal wat minder boeiend. Graag zie ik een volgende inzending tegemoet
met een even grote creativiteit.
Dushi
Deze inzending is een grote stap voorwaarts. De
hele foto zit vol met ronde stammetjes en in de grotere stukken daarvan is
zelfs nog een eigen structuur te zien. Opnieuw heb je gekozen voor een opname
uit vogelperspectief, maar dat is hier ook vrijwel de enige mogelijkheid. Dat
is dus goed gedaan. Voor een volgende foto zou ik je willen vragen te kiezen
voor een ander standpunt dan het vogelperspectief. Mogelijk ook een foto die
ietsje minder druk is dan deze. Dus proberen te beperken tot wat minder
elementen dan de tientallen die in deze foto het beeld vormen. Maar de weg naar
omhoog is goed ingeslagen. In de keuze van het onderwerp geef ik je alle
vrijheid.
Dushi
Welkom bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een
herhaling van fraaien lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is
feitelijk heel simpel: waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit
standpunt, en waarom heb je de camera op deze wijze ingesteld? Ik neem
tenminste aan dat mensen eerst goed rondkijken en dan pas een knop indrukken.
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie
opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.Compositie, lijnenspel, belichting: alles is
in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan
te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het
hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi
Uit je goede toelichting merk ik dat je heel zorgvuldig
bezig bent geweest met deze opname. Alhoewel ik de situatie niet ken, kan ik je
redenering goed volgen. De inderdaad wat krap in het beeld staand huis, heb je
wel keurig recht neergezet. Daklijn en ramen vertonen een goed ritme en
gelukkig was er nog wat sneeuw, waardoor de donkere gaten in de begroeiing beter
zichtbaar zijn geworden. Een winters zonnetje zorgt ervoor dat het geen sombere
foto is geworden. Alles bijeen een goed begin van deze serie. Kijk de komende
dagen om je heen en probeer voortdurend op zoek te gaan naar ritmische
herhalingen van lijnen en vlakken. Je gaat er steeds meer oog voor krijgen en
komt dan ongetwijfeld met een heel mooie tweede inzending.
Dushi
Allereerst hoop ik dat het nu beter gaat met je arm, want
gezondheid is voor ons senioren belangrijker dan ooit.Je hebt goed gezien dat in de kassen een
fraai ritmische herhaling van lijnen zit. En ik vind het zo mooi dat ik de foto
iets meer gecropt heb om juist die kassen nog beter in beeld te brengen. De
blauwe zweem over de sneeuw had je zelf al opgemerkt. Dat heeft overigens
minder te maken met het tijdstip (het bekende blauwe uurtje), maar meer met een
weerspiegeling van de blauwe lucht. Desalniettemin geen reden om het zo te
laten. Daarom heb ik de sneeuw gewassen zodat het weer wat witer oogt. Ook in
de lucht heb ik een kleine aanpassing aangebracht om de aandacht nog meer te
leiden naar de kassen. Het eindresultaat is een mooie foto met voldoende ritme.
Kijk goed om je heen naar terugkerende lijnen en vlakken. Er zijn er genoeg te
vinden, maar je moet het leren zien en dat vraagt enige oefening en geduld.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden na het herstel van je arm.
Dushi
Welkom
bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een herhaling van fraaien
lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is feitelijk heel simpel:
waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit standpunt, en waarom heb je de
camera op deze wijze ingesteld? Ik neem tenminste aan dat mensen eerst goed
rondkijken en dan pas een knop indrukken.
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie
opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.Compositie, lijnenspel, belichting: alles is
in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan
te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het
hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi
Het siert je Jeromme dat je nog meer van de foto hebt willen
maken. Wie de lat niet hoog legt, komt niet verder in kwaliteit. Maar soms lukt
het gewoon(nog)niet om in een foto uit
te drukken wat je in je hoofd hebt. De buizenconstructie die je nu laat zien,
vertoont zonder meer een goede ritmische herhaling van booglijnen. Dus voor
deze lessenserie een geslaagde keuze. Zeker met de groothoek waarmee je gewerkt
hebt (11mm) verdient het aanbeveling eens helemaal rond de constructie te lopen
om te zien of je een verrassend standpunt tegenkomt.Ook een lager standpunt kan soms tot
opmerkelijke resultaten leiden. De bogen tekenen zich scherper tegen de lucht
af in plaats van de donkere achtergrond waar je nu mee te maken hebt. Nadeel is
dan wel dat het lijnenspel in de akker zich minder aftekent. Hoe dan ook, juist
met een groothoek is het spelen met standpunten bijna een must. Ondanks het
miezerige weer heb je toch gekozen voor een kleine onderbelichting. Dat leek me
niet nodig.Geen magere inzending,
maar een geslaagde. Wie weet komt er ook nog een keer een topper.Laat maar zien wat je kunt.
Dushi
Dag
Luikenaar,
Welkom in het tweede klasje waar het inmiddels een drukte van belang is. Bij
deze serie wordt de nadruk gelegd op een goed spel van lijnen en vormen, liefst
in een mooie herhaling. Je eerste inzending is direct een schot in de roos.
Steeds terugkerende cirkels, maar allerminst saai omdat ze allemaal anders zijn
in het spel van licht en schaduw. Ook de uitsnede is heel goed. Geen enkel
storend element te vinden aan de randen. Slechts een heel kleine tip die niets
met deze lessenreeks te maken heeft: zet om je foto een heel dun randje. Dat
voorkomt dat lichte plekken aan de rand weglopen in de achtergrond.Probeer voor de volgende keer maar eens met
een heel andere, even goede, foto te komen. En voor ik het vergeet: een korte
toelichting op het waarom van de keuze en de technische instellingen wordt zeer
geapprecieerd. Dushi
Een akker met gewassen met daar een licht zonnetje overheen leent zich
zeker voor een opname binnen deze serie lessen. Je hebt dat goed gezien. De
gewassen staan dicht op elkaar waardoor vooral de struktuur en het ritme van de
lange rijen met meest in het oog springen. Zonder meer een geslaagde opname
voor deze reeks. Een diafragma van f/5.6 is niet voldoende om de gewassen tot
het einde scherp te houden, maar persoonlijk vind ik het hier geen minpunt,
want het beoogde ritme blijft even sterk. Voor een volgende foto wil ik je
vragen iets te sturen van een (deel van) een modern gebouw.
Dushi
Soms is een ingezonden foto een grote verrassing. Dat is
hier ook het geval. Na een vorige sterke inzending krijg ik nu een grijze vloer
toegestuurd waar vaag schuinlopende lijnen op te zien zijn. Mijn belangrijkste
vraag bij deze foto is: waar moet ik naar kijken? Als ik even terugdenk aan de
gulden regel van de lessen Compositie, dan vraag ik me af waar hier de sterke
punten liggen. Het spijt me dat ik over deze foto verder nauwelijks iets
zinnigs kan zeggen. Graag een volgende inzending.
Dushi
Opvallend is het mooie ritme dat zich van beneden naar boven
aftekent in de foto. Dat is een heel sterk element voor dit deel van de
lessenreeks. Ook de belichting is dit keer dik in orde, terwijl dat niet zo
gemakkelijk is met sneeuw en een lucht boven de zee.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, dat ik ook andere aspekten van de foto
meeneem in de bespreking. Zo merk ik dat je de paaltjes keurig recht hebt
staan. De zee lijkt echter aan de rechterkant leeg te lopen. Ik zeg lijk,
want andere elementen in de foto schijnen daarmee in tegenspraak. Na lang
kijken heb ik uiteindelijk een heel kleine aanpassing aangebracht. Dat de twee
rijen palen behoorlijk centraal staan zal wel een reden hebben gehad, maar het
prikkelt wat minder de aandacht dan bij een standpunt waarbij de gulden regel
in acht wordt genomen.
Voor je volgende inzending verwacht ik een even goed oogvoor ritmsiche elementen, maar vergeet de
andere details niet.
Dushi
Ook voor jou een hartelijk welkom, Everdina. Het is
verheugend te lezen dat je flink geoefend hebt met diafragma en witbalans. Dat
is de beste manier om de camera volledig onder controle te krijgen. Bij de foto
die je inzendt gaan mijn gedachten nu niet direct uit naar ritme of structuur.
De manen van het paard zijn te gevarieerd om een ritmische herhaling te tonen.
Bovendien zijn het de ogen die minstens zozeer opvallen.
Het hoofd van het paard staat goed in beeld en de keuze voor een lichte
telelens is goed. Toch zijn er enkele zaken die wat meer aandacht mogen hebben.
De belichting is op het randje: er zijn zowel wat kleine delen die te donker
zijn (oren) als te licht (rechtsonder). Alshoewel de ogen voldoende scherpte
vertonen, vind ik het toch wat jammer dat de neus van het hoofd nadrukkelijk
onscherp in beeld komt. Een kleiner diafragma (grotere f waarde) had hier
uitkomst kunnen bieden.
Voor een volgende inzending zou ik graag zien dat oftewel het ritme of de
struktuur eraf spat. Kijk maar eens naar vorige inzendingen en probeer dan
tot een eigen beeld te komen.
Dushi
Welkom bij de club, Jeromme. Ook aan jou wil ik vragen
volgende keren iets meer te vertellen over de achtergrond van je keuze: waarom
juist deze foto en waarom deze instellingen op je camera.
Je foto laat overduidelijke en ritmische herhaling zien van bomen, iets dat s
winters beter tot zijn recht komt dan s zomers. De sneeuw, ook tegen de
boomstammen, geeft er een extra fraai accent aan. De mooie blauwe lucht geeft
al heel snel een lichte blauwe gloed aan de witte sneeuw. We noemen dat een
blauwzweem. Sommigen zijn hier allergisch voor, anderen vinden het gewoon wat
minder mooi. Hoe dan ook: ik heb een kleine kleurcorrectie toegepast. Een
sluitertijd van 1/1600 is echt niet nodig bij een opname als deze. Beter had je
het diafragma wat meer dichtgeknepen tot bijv. f. 8 of zelfs f.16. Het kleine
slootje aan de linkerzijde vormt een aantrekkelijk onderdeel van de voorgrond.
Iklaat je helemaal vrij in de keuze van
een volgende inzending. Hoe meer variatie, hoe beter.
Dushi
In deze winterse omstandigheden kan ik er goed inkomen dat
je niet helemaal de vrije natuur bent ingetrokken, maar het toch een beetje
meer op de begaanbare wegen hebt gehouden. Je keuze voor de ritmische struktuur
van de pijlers van het jaagpad is zonder meer een goede keuze. Ook de
technische instellingen zijn dik in orde. Maar in de uitwerking heb je je laten
verleiden tot een totaalplaatje in plaats van je te concentreren op die
pijlers. Minder is meer is ook hier van toepassing. De foto was nog sterker
geweest als je gekozen had voor wat meer tele, en indien mogelijk eventueel
gecombineerd met een standpunt dat wat meer naar links ligt. Dan concentreer je
je meer op wat je hebt willen uitdrukken. In je vorige inzending was dat juist
een heel sterk punt. Ik heb meet een andere uitsnede de richting van mijn
denken willen aangeven.
Ik zou je willen vragen nog een allerlaatste keer met een (verrassende)
inzending te komen, rekening houdend met wat eerder gezegd werd. De keuze is
aan jou.
Dushi