Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
18-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met patronen

Al woon ik een eindje uit de buurt, ik ben blij met je mededeling dat je deze patronen niet gaat gebruiken ;-)  Die rij patronen vertoont een mooi ritme in een opvallende kleurencombinatie met de achtergrond. Toch denk ik dat je een veel sterker resultaat had kunnen bereiken met een aanzienlijk geringer aantal patronen die losser van elkaar staan. Ook vind ik dat de patronen niet goed recht staan en dat is bij dit soort opnames toch wel een punt van aandacht. De spiegeling is een leuk idee, maar probeer ook eens een spiegeling uit die veel zwakker in reflektie is. Over de gebruikte scherpstelling kan ik niet zo enthousiast zijn. Liever de scherpte niet in het midden, maar aan het begin of einde. En meer scherpte kan geen kwaad, dus het diafragma veel verder dicht. Je vermeldt niets over de gebruikte flits. Ik begrijp niet goed waarom dit wenselijk was. Zelf fotografeer ik (buitenshuis) heel veel zonder statief, maar bij een foto als deze zou ik echt het statief gebruiken. Dan is er ook niet een hoge ISO van maar liefst 1600 nodig. Het zal de kwaliteit van de foto ten goede komen. De keuze van het onderwerp is heel oorspronkelijk en daarom wacht ik vol spanning je volgende creatie af.
Dushi





18-02-2010 om 13:07 geschreven door Marsje


16-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met scheplepel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zonder meer een goede keuze om deze scheplepel te fotografeen, Drumtje. Zowel ritme als struktuur is volop aanwezig. Wat ik ook goed vind, is dat er nog enige diepte in de foto zit; de schep ligt niet plat op de tafel.
Naast dit moois zou ik je nog wat aanwijzingen willen meegeven. De serie lessen over Compositie is met goed gevolg afgesloten. Waarom zo snel de regel van derden vergeten? Ook de belichting vertoont nog wat behoorlijk kale plekken, al is het een heel goed idee geweest om het licht onder de lepel door te laten schijnen. Maar de contrasten zijn wat erg groot geworden. Als laatste vraagt een opname als deze om een grotere scherptediepte, dus een diafragma dat liever in de buurt vaqn de f/16 ligt dan het gebruikte f/5.4. De sluitertijd wordt dan natuurlijk onaanvaardbaar langzaam voor een opname uit de hand, maar een foto als deze zou ik altijd met statief nemen, al weet ik niet zeker of dit ook gebeurd is. Probeer voor de volgende inzending eens een combinatie te maken van meerdere voorwerpen die echt los van elkaar staan. Dat mag zowel binnens- als buitenshuis.
Dushi

16-02-2010 om 23:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met afsluiting
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is altijd interessant om de verschillen in taalgebruik te zien, want zelfs na een verblijf van bijna dertig jaar buiten Europa, kan ik me nog herinneren dat “het oog van de meester het paard vet maakt”.  Maar als je liever bij koeien en kalveren wenst te blijven, dan valt goed te leven met de uitdrukking “de koe van de pastoor eet iedere dag mals gras”. Ik ben echter noch pastoor, noch meester, al is lesgeven mijn hele leven mijn stiel geweest.
En nu naar de foto. het ritme van de spijlen is overduidelijk. Zonder meer een goede keuze. Ook de al even groene achtergrond van de haag geeft een mooie eenheid van kleur met de afsluiting. Ik twijfel over een ietwat andere uitsnede, maar ben daar niet helemaal zeker van (dat krijg je als je geen meester of pastoor bent, want die hebben altijd gelijk) en dus laat ik het zo. Je bent goed bezig met variatie aan te brengen in de foto’s. Daarom laat ik je geheel vrij in de keuze voor een volgende inzending.
Dushi

16-02-2010 om 22:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel vakschool
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Naar deze opname heb ik tijdje zitten kijken. En hoe langer ik keek, hoe meer elementen me konden bekoren. Zo zie ik fraaie lijnen op uitgewogen door het beeld lopen. Dat de foto boordevol zit met ritmsiche herhalingen en een even bekoorlijke struktuur, was al direkt duidelijk. Zo schuin tegen het licht om krijgen de raampartijen een goed extra schaduwaccent. En een van de klaslokalen van deze vakschool draagt zelfs de naam van een bekend fotograaf. Aanvankelijk wist ik de gebogen lijn van de lantaarn niet zo goed een plaats te geven. Toch doorbreekt deze al even doordacht de daardoor net niet saai wordende strakblauwe lucht in de linkerbovenhoek. Opnieuw geef ik geen opdracht mee, omdat ik me graag laat verrassen door een volgende foto met evenveel creativiteit en kundigheid.
Dushi

16-02-2010 om 22:36 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met elektriciteitsmast
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto met een ongebruikelijk standpunt en alleen daarom al positief verrassend. Een kantelschermpje heeft zeker zo zijn voordelen en je hebt er goed gebruik van gemaakt. De diverse lijnen zijn mooi uitgewogen en wat recht moet staan, staat ook netjes recht. Wat er weg had gemogen, zijn natuurlijk de bomen met hun grillige struktuur, maar dat kan nu eenmaal niet, zelfs niet met een standpunt als dit. Soms neem ik de kettingzaag ter hand, maar hier is dat niet meer te doen. Het leerpunt is dus dat je niet altijd kunt krijgen wat je hebben wil. En dan zijn er twee mogelijkheden: tevreden zijn met de (on)mogelijkheden van deze plek of op zoek gaan naar een plaats waar de kansen gunstiger zijn. Als je serieus op zoek bent naar hogere sporten op de fotografische ladder, zou het best kunnen zijn dat je over een jaar minder tevreden bent over deze beslist niet slechte opname.
Dushi

16-02-2010 om 04:44 geschreven door Marsje


14-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na zo een vorige uitstekende foto is het niet verwonderlijk dat je niet opnieuw met een dergelijke positieve uitschieter komt. Dat lukt maar weinigen en die hebben deze lessen ook niet nodig. Probeer wat variatie aan te brengen, want je komt wederom met een gevel van een gebouw. De reden waarom niet alleen jij twijfelt, maar ik ook, is niet omdat er geen ritme in de foto zou zitten. Het is meer omdat de verschillende ritmes, bijvoorbeeld de ramen en het hek, allerlei kanten opgaan en niet een goed samenhangende struktuur vertonen. Als je had gezocht naar meer detail, was het resultaat mogelijk beter geweest. Less is more blijft van toepassing.
Zoek voor de volgende keer eens naar een mooi ritmische herhaling, maar zonder iets van een gebouw een beeld te brengen.
Dushi

14-02-2010 om 20:44 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met hekwerk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat je een lang hek schuin in beeld wilde brengen, moest je inderdaad kiezen voor een meer dichtgeknepen diafragma. Dat is een goede keuze geweest. Maar je ziet direct ook het nadeel: de achtergrond komt nu heel nadrukkelijk scherp in beeld en werk storend op het ritme van het hek. Links op de voorgrond zie ik ook nog een ritmische herhaling van sneeuwplekken. Het is jammer dat je deze niet nadrukkelijker hebt meegenomen in de foto.
Voor de volgende keer graag iets waarbij er niet ergens een (deel van een) gebouw in beeld komt.
Dushi

14-02-2010 om 04:03 geschreven door Marsje


11-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met spoorbrug

Een foto die uitstekend past in deze reeks. Een mooi samenspel  van palen, inclusief de groene algenranden, lang golvende lijnen en contrastrijke dwarsbalken. Het zijn slechts de details die nog wat aangebracht kunnen worden. Om te beginnen met een vraag: het lijkt of je een symmetrische foto hebt willen insturen, maar heet is net niet helemaal symmettrisch. Dat is het beste te zien aan de dunne zwarte lijn die in het midden vertikaal loopt. Die lijn had dan precies vertikaal moeten zijn. En net als bij een horizon: heel bewust stevig schuin is niet erg, maar net niet recht wordt ervaren als storend. Je had een stapje meer naar rechts moeten doen. Ik kan die lijn wel corrigeren, maar niet zonder scheve palen te krijgen, dus daar schieten we niets mee op.  Kijk zelf maar naar de kleine verschillen tussen jouw foto en mijn geringe bewerking. Wat ritme en struktuur betreft dus een heel goede inzending, maar als je ook op details gaat letten, ben je weer een stapje verder. Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de natuur. Dus geen objecten van steen, staal of ander materiaal.
Dushi





11-02-2010 om 19:39 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met Gasthuisberg

Een goede keuze om een gebouw te nemen met strakke lijnen. Daar liggen de ritmische elementen vaak voor het oprapen. Desalniettemin is dat nog geen enkele garantie voor een goede foto.  Met deze inzending zit je zonder meer op het goede pad. Ik heb slechts wat cosmetische aanpassingen gedaan. De bomen die boven de rand uitstaken trekken redelijk wat aandacht. Daarom heb ik de kettingzaag ter hand genomen, al krijg ik nu alle natuurliefhebbers over me heen. Ook de foto rechts nog een tikje meer recht gezet, de stevige horizontale lijn iets meer uit het midden gehaald en doortekening van de grijzige steunbalken op de achtergrond licht aangepast.  Ik heb alle vertrouwen in een volgende, ongetwijfeld geheel andere, inzending.
Dushi





11-02-2010 om 19:21 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met ganzenbord
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Uitstekend om met een origineel idee te komen. Zo ontstaan soms de meest boeiende foto’s. Ik heb even gekeken naar de instellingen van de camera en dat is helemaal in orde. Tot zover alleen maar goed nieuws. Wees gerust, het slechte nieuws komt niet, slechts een enkele aanwijzing. Met het standpunt dat je nu ingenomen hebt, gaat erg veel aandacht uit naar de achtergrond, het speelbord zelf.  Als je meer op ooghoogte van de verplaatsbare ganzen was gaan staan met de camera, dan was het ritme van de eenduidige vormen met verschillende kleuren veel pregnanter in beeld gekomen. In feite heb je niet zozeer Ritme & Struktuur als centraal thema genomen van deze foto, maar eerder Het Ganzenbord, alhoewel er ook een zeker ritme in het bord zelf te ontdekken valt. Een eendimensionaal ritme echter is meestal wat minder boeiend.  Graag zie ik een volgende inzending tegemoet met een even grote creativiteit.
Dushi

11-02-2010 om 13:49 geschreven door Marsje


10-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met gekloofd hout
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze inzending is een grote stap voorwaarts. De hele foto zit vol met ronde stammetjes en in de grotere stukken daarvan is zelfs nog een eigen structuur te zien. Opnieuw heb je gekozen voor een opname uit vogelperspectief, maar dat is hier ook vrijwel de enige mogelijkheid. Dat is dus goed gedaan. Voor een volgende foto zou ik je willen vragen te kiezen voor een ander standpunt dan het vogelperspectief. Mogelijk ook een foto die ietsje minder druk is dan deze. Dus proberen te beperken tot wat minder elementen dan de tientallen die in deze foto het beeld vormen. Maar de weg naar omhoog is goed ingeslagen. In de keuze van het onderwerp geef ik je alle vrijheid.
Dushi

10-02-2010 om 02:00 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met modern gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een herhaling van fraaien lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is feitelijk heel simpel: waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit standpunt, en waarom heb je de camera op deze wijze ingesteld? Ik neem tenminste aan dat mensen eerst goed rondkijken en dan pas een knop indrukken.  
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.  Compositie, lijnenspel, belichting: alles is in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi

10-02-2010 om 01:55 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met tuinmanshuis
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Uit je goede toelichting merk ik dat je heel zorgvuldig bezig bent geweest met deze opname. Alhoewel ik de situatie niet ken, kan ik je redenering goed volgen. De inderdaad wat krap in het beeld staand huis, heb je wel keurig recht neergezet. Daklijn en ramen vertonen een goed ritme en gelukkig was er nog wat sneeuw, waardoor de donkere gaten in de begroeiing beter zichtbaar zijn geworden. Een winters zonnetje zorgt ervoor dat het geen sombere foto is geworden. Alles bijeen een goed begin van deze serie. Kijk de komende dagen om je heen en probeer voortdurend op zoek te gaan naar ritmische herhalingen van lijnen en vlakken. Je gaat er steeds meer oog voor krijgen en komt dan ongetwijfeld met een heel mooie tweede inzending.
Dushi

10-02-2010 om 01:50 geschreven door Marsje


08-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met kassen

Allereerst hoop ik dat het nu beter gaat met je arm, want gezondheid is voor ons senioren belangrijker dan ooit.  Je hebt goed gezien dat in de kassen een fraai ritmische herhaling van lijnen zit. En ik vind het zo mooi dat ik de foto iets meer gecropt heb om juist die kassen nog beter in beeld te brengen. De blauwe zweem over de sneeuw had je zelf al opgemerkt. Dat heeft overigens minder te maken met het tijdstip (het bekende blauwe uurtje), maar meer met een weerspiegeling van de blauwe lucht. Desalniettemin geen reden om het zo te laten. Daarom heb ik de sneeuw ‘gewassen’ zodat het weer wat witer oogt. Ook in de lucht heb ik een kleine aanpassing aangebracht om de aandacht nog meer te leiden naar de kassen. Het eindresultaat is een mooie foto met voldoende ritme. Kijk goed om je heen naar terugkerende lijnen en vlakken. Er zijn er genoeg te vinden, maar je moet het leren “zien” en dat vraagt enige oefening en geduld. Ik ben benieuwd wat het gaat worden na het herstel van je arm.
Dushi





08-02-2010 om 23:41 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met modern gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen Welkom bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een herhaling van fraaien lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is feitelijk heel simpel: waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit standpunt, en waarom heb je de camera op deze wijze ingesteld? Ik neem tenminste aan dat mensen eerst goed rondkijken en dan pas een knop indrukken.  
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.  Compositie, lijnenspel, belichting: alles is in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi

08-02-2010 om 18:24 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met tunnel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het siert je Jeromme dat je nog meer van de foto hebt willen maken. Wie de lat niet hoog legt, komt niet verder in kwaliteit. Maar soms lukt het gewoon(nog)  niet om in een foto uit te drukken wat je in je hoofd hebt. De buizenconstructie die je nu laat zien, vertoont zonder meer een goede ritmische herhaling van booglijnen. Dus voor deze lessenserie een geslaagde keuze. Zeker met de groothoek waarmee je gewerkt hebt (11mm) verdient het aanbeveling eens helemaal rond de constructie te lopen om te zien of je een verrassend standpunt tegenkomt.  Ook een lager standpunt kan soms tot opmerkelijke resultaten leiden. De bogen tekenen zich scherper tegen de lucht af in plaats van de donkere achtergrond waar je nu mee te maken hebt. Nadeel is dan wel dat het lijnenspel in de akker zich minder aftekent. Hoe dan ook, juist met een groothoek is het “spelen” met standpunten bijna een must. Ondanks het miezerige weer heb je toch gekozen voor een kleine onderbelichting. Dat leek me niet nodig.  Geen “magere” inzending, maar een geslaagde. Wie weet komt er ook nog een keer een “topper”.  Laat maar zien wat je kunt.
Dushi

08-02-2010 om 13:37 geschreven door Marsje


07-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met flessen
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Dag Luikenaar,
Welkom in het tweede klasje waar het inmiddels een drukte van belang is. Bij deze serie wordt de nadruk gelegd op een goed spel van lijnen en vormen, liefst in een mooie herhaling. Je eerste inzending is direct een schot in de roos. Steeds terugkerende cirkels, maar allerminst saai omdat ze allemaal anders zijn in het spel van licht en schaduw. Ook de uitsnede is heel goed. Geen enkel storend element te vinden aan de randen. Slechts een heel kleine tip die niets met deze lessenreeks te maken heeft: zet om je foto een heel dun randje. Dat voorkomt dat lichte plekken aan de rand weglopen in de achtergrond.  Probeer voor de volgende keer maar eens met een heel andere, even goede, foto te komen. En voor ik het vergeet: een korte toelichting op het waarom van de keuze en de technische instellingen wordt zeer geapprecieerd.
Dushi

 

07-02-2010 om 02:56 geschreven door Marsje


06-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met akker
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een akker met gewassen met daar een licht zonnetje overheen leent zich zeker voor een opname binnen deze serie lessen. Je hebt dat goed gezien. De gewassen staan dicht op elkaar waardoor vooral de struktuur en het ritme van de lange rijen met meest in het oog springen. Zonder meer een geslaagde opname voor deze reeks. Een diafragma van f/5.6 is niet voldoende om de gewassen tot het einde scherp te houden, maar persoonlijk vind ik het hier geen minpunt, want het beoogde ritme blijft even sterk. Voor een volgende foto wil ik je vragen iets te sturen van een (deel van) een modern gebouw.
Dushi

06-02-2010 om 15:44 geschreven door Marsje


05-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met vloer
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Soms is een ingezonden foto een grote verrassing. Dat is hier ook het geval. Na een vorige sterke inzending krijg ik nu een grijze vloer toegestuurd waar vaag schuinlopende lijnen op te zien zijn. Mijn belangrijkste vraag bij deze foto is: waar moet ik naar kijken? Als ik even terugdenk aan de gulden regel van de lessen Compositie, dan vraag ik me af waar hier de sterke punten liggen. Het spijt me dat ik over deze foto verder nauwelijks iets zinnigs kan zeggen. Graag een volgende inzending.
Dushi

05-02-2010 om 00:00 geschreven door Marsje


04-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met palen

Opvallend is het mooie ritme dat zich van beneden naar boven aftekent in de foto. Dat is een heel sterk element voor dit deel van de lessenreeks. Ook de belichting is dit keer dik in orde, terwijl dat niet zo gemakkelijk is met sneeuw en een lucht boven de zee.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, dat ik ook andere aspekten van de foto meeneem in de bespreking. Zo merk ik dat je de paaltjes keurig recht hebt staan. De zee lijkt echter aan de rechterkant leeg te lopen. Ik zeg “lijk”, want andere elementen in de foto schijnen daarmee in tegenspraak. Na lang kijken heb ik uiteindelijk een heel kleine aanpassing aangebracht. Dat de twee rijen palen behoorlijk centraal staan zal wel een reden hebben gehad, maar het prikkelt wat minder de aandacht dan bij een standpunt waarbij de gulden regel in acht wordt genomen.
Voor je volgende inzending verwacht ik een even goed oog  voor ritmsiche elementen, maar vergeet de andere details niet.
Dushi





04-02-2010 om 17:45 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!