Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
21-02-2010
Ardeense jager met trap
Wat mij betreft hoef je niet zo aarzelend te zijn over de
eigen inzendingen. Naar deze trap heb ik niet alleen zitten kijken, maar ben al
vrij snel aan de slag gegaan. Dat doe ik als iets me niet helemaal bevalt aan
een foto. Maar ik heb het met plezier gedaan, want de basis in deze foto is
prima. Je geeft zelf heel goed aan dat het een sobere foto is met mooie gebogen
lijnen en vlakken die nog extra variatie krijgen door de half opgedroogde
regen. Ik kan daarin helemaal met je meegaan. Je hebt het dus een goed oog
gehad voor de bedoeling van deze serie lessen.
Wat me niet geheel beviel, was de compositie en uitsnede. Veel fotos tonen vooral
registratie, maar je kunt ook iets willen uitdrukken. Wat is de bedoeling: een
mooie trap vastleggen of die mooie trap gebruiken om iets uit te drukken en de
trap zelf ondergeschikt wordt? De trap staat me iets teveel in het midden en
wijst nogal recht naar boven. Daarom ben ik aan het draaien en knippen gegaan
enontdekte dat er meerdere aantrekkelijke
alternatieven mogelijk zijn, waarvan ik je er slechts eentje wil laten zien. Zo
wordt het lijnenspel wat minder statisch. Ik hoop dat je met een even sterke
volgende inzending komt en dan probeert tot en met definishing touch me een foto te tonen.
Dushi
Je komt met een heel opmerkelijke inzending, Miara. Ritme en
struktuur is in de vrije natuurlijk vaak lastiger te vinden. Er zijn al heel
wat opmerkingen gemaakt over blauwzweem en ik ben blij dat je dat zo goed
gelezen hebt, dat je het ook kon wegwerken. Goed werk!
Het ritme in deze foto is wat grillig, de natuur eigen. Maar een zekere
struktuur is zeker te zien. Feitelijk twee strukturen door elkaar heen:die van de takjes en die van de schaduwen.
Jammer genoeg ondersteunen ze elkaar nietvoor de volle honderd procent.
Het is zeker geen slechte inzending, ook bij de exifs heb ik geen suggestie ter
verbetering, maar ik heb toch een tweetal kleine tips. Alhoewel de compo
redelijkgoed is, zou ik aan de
bovenkant iets meer wegsnijden, want nu komen er wat donkere plekjes in beeld. En als
tweede: bij een laagstaande zon is het altijd de moeite waard om met het licht
te gaan spelen. Zelf neem ik graag fotos met tegenlicht, want dat geeft een
bijzonder effect. Probeer het maar eens uit. En nu op pad naar de volgende
foto.
Dushi
Het is zonder meer prijzenswaardig dat je me op de proef wil stellen.
Ik apprecieer mensen die de uitdaging aangaan. Maar zoals altijd probeer ik wel
een eerlijk commentaar te geven.
Het probleem zit zozeer niet in de grote opening van het diafragma (f/3.5), al
had ik de voorkeur gegeven aan een dichter diafragma voor meer scherptediepte.
Met de opname is overduidelijk wat mis gegaan, want de foto is nergens echt scherp,
zo lijkt het. Dat kan gebeuren, maar dan is het toch handiger om een foto als
deze niet in te zenden. Het is prettig dat je bewust gehandeld hebt, maarde opzet is niet geheel uit de verf gekomen. Vind
je het vervelend als ik om een andere opname vraag?
Dushi
Je zult het me niet kwalijk nemen dat mijn gedachten
afdwaalden naar de verschrikkelijke treinramp die op de dag van deze foto
België heeft getroffen. Verschrikkelijk!
Kennelijk wil je snel naar de volgende serie lessen, want eerlijkheidshalve
vind ik de foto nog beter passen bij het onderwerp Diepte. Voor ritme staan de palen
wat te ver uit elkaar. Dan moet je echt meer met een telelens gaan werken. Ik
probeer je te laten zien in welke richting ik denk. Je diafragma is wel
uitstekend gekozen voor scherpte over een heel groot bereik. Als je iedere dag
zoveel wandelt met je hond (hetgeen ik zelf niet doe met onze vier honden), zul
je beslist voor de volgende inzending een heel goed motief vinden.
Dushi
Al woon ik een eindje uit de buurt, ik ben blij met je
mededeling dat je deze patronen niet gaat gebruiken ;-)Die rij patronen vertoont een mooi ritme in
een opvallende kleurencombinatie met de achtergrond. Toch denk ik dat je een
veel sterker resultaat had kunnen bereiken met een aanzienlijk geringer aantal
patronen die losser van elkaar staan. Ook vind ik dat de patronen niet goed
recht staan en dat is bij dit soort opnames toch wel een punt van aandacht. De
spiegeling is een leuk idee, maar probeer ook eens een spiegeling uit die veel
zwakker in reflektie is. Over de gebruikte scherpstelling kan ik niet zo
enthousiast zijn. Liever de scherpte niet in het midden, maar aan het begin of
einde. En meer scherpte kan geen kwaad, dus het diafragma veel verder dicht. Je
vermeldt niets over de gebruikte flits. Ik begrijp niet goed waarom dit
wenselijk was. Zelf fotografeer ik (buitenshuis) heel veel zonder statief, maar
bij een foto als deze zou ik echt het statief gebruiken. Dan is er ook niet een
hoge ISO van maar liefst 1600 nodig. Het zal de kwaliteit van de foto ten goede
komen. De keuze van het onderwerp is heel oorspronkelijk en daarom wacht ik vol
spanning je volgende creatie af.
Dushi
Zonder meer een goede keuze om deze scheplepel te
fotografeen, Drumtje. Zowel ritme als struktuur is volop aanwezig. Wat ik ook
goed vind, is dat er nog enige diepte in de foto zit; de schep ligt niet plat
op de tafel.
Naast dit moois zou ik je nog wat aanwijzingen willen meegeven. De serie lessen
over Compositie is met goed gevolg afgesloten. Waarom zo snel de regel van
derden vergeten? Ook de belichting vertoont nog wat behoorlijk kale plekken, al
is het een heel goed idee geweest om het licht onder de lepel door te laten
schijnen. Maar de contrasten zijn wat erg groot geworden. Als laatste vraagt
een opname als deze om een grotere scherptediepte, dus een diafragma dat liever
in de buurt vaqn de f/16 ligt dan het gebruikte f/5.4. De sluitertijd wordt dan
natuurlijk onaanvaardbaar langzaam voor een opname uit de hand, maar een foto
als deze zou ik altijd met statief nemen, al weet ik niet zeker of dit ook
gebeurd is. Probeer voor de volgende inzending eens een combinatie te maken van
meerdere voorwerpen die echt los van elkaar staan. Dat mag zowel binnens- als
buitenshuis.
Dushi
Het is altijd interessant om de verschillen in taalgebruik
te zien, want zelfs na een verblijf van bijna dertig jaar buiten Europa, kan ik
me nog herinneren dat het oog van de meester het paard vet maakt.Maar als je liever bij koeien en kalveren
wenst te blijven, dan valt goed te leven met de uitdrukking de koe van de
pastoor eet iedere dag mals gras. Ik ben echter noch pastoor, noch meester, al
is lesgeven mijn hele leven mijn stiel geweest.
En nu naar de foto. het ritme van de spijlen is overduidelijk. Zonder meer een
goede keuze. Ook de al even groene achtergrond van de haag geeft een mooie
eenheid van kleur met de afsluiting. Ik twijfel over een ietwat andere
uitsnede, maar ben daar niet helemaal zeker van (dat krijg je als je geen
meester of pastoor bent, want die hebben altijd gelijk) en dus laat ik het zo. Je
bent goed bezig met variatie aan te brengen in de fotos. Daarom laat ik je geheel
vrij in de keuze voor een volgende inzending.
Dushi
Naar deze opname heb ik tijdje zitten kijken. En hoe langer
ik keek, hoe meer elementen me konden bekoren. Zo zie ik fraaie lijnen op
uitgewogen door het beeld lopen. Dat de foto boordevol zit met ritmsiche
herhalingen en een even bekoorlijke struktuur, was al direkt duidelijk. Zo
schuin tegen het licht om krijgen de raampartijen een goed extra schaduwaccent.
En een van de klaslokalen van deze vakschool draagt zelfs de naam van een
bekend fotograaf. Aanvankelijk wist ik de gebogen lijn van de lantaarn niet zo
goed een plaats te geven. Toch doorbreekt deze al even doordacht de daardoor
net niet saai wordende strakblauwe lucht in de linkerbovenhoek. Opnieuw geef ik
geen opdracht mee, omdat ik me graag laat verrassen door een volgende foto met
evenveel creativiteit en kundigheid.
Dushi
Een foto met een ongebruikelijk standpunt en alleen daarom
al positief verrassend. Een kantelschermpje heeft zeker zo zijn voordelen en je
hebt er goed gebruik van gemaakt. De diverse lijnen zijn mooi uitgewogen en wat
recht moet staan, staat ook netjes recht. Wat er weg had gemogen, zijn
natuurlijk de bomen met hun grillige struktuur, maar dat kan nu eenmaal niet,
zelfs niet met een standpunt als dit. Soms neem ik de kettingzaag ter hand,
maar hier is dat niet meer te doen. Het leerpunt is dus dat je niet altijd kunt
krijgen wat je hebben wil. En dan zijn er twee mogelijkheden: tevreden zijn met
de (on)mogelijkheden van deze plek of op zoek gaan naar een plaats waar de
kansen gunstiger zijn. Als je serieus op zoek bent naar hogere sporten op de
fotografische ladder, zou het best kunnen zijn dat je over een jaar minder
tevreden bent over deze beslist niet slechte opname.
Dushi
Na zo een vorige uitstekende foto is het niet verwonderlijk
dat je niet opnieuw met een dergelijke positieve uitschieter komt. Dat lukt
maar weinigen en die hebben deze lessen ook niet nodig. Probeer wat variatie
aan te brengen, want je komt wederom met een gevel van een gebouw. De reden
waarom niet alleen jij twijfelt, maar ik ook, is niet omdat er geen ritme in de
foto zou zitten. Het is meer omdat de verschillende ritmes, bijvoorbeeld de
ramen en het hek, allerlei kanten opgaan en niet een goed samenhangende
struktuur vertonen. Als je had gezocht naar meer detail, was het resultaat
mogelijk beter geweest. Less is more
blijft van toepassing.
Zoek voor de volgende keer eens naar een mooi ritmische herhaling, maar zonder
iets van een gebouw een beeld te brengen.
Dushi
Omdat je een lang hek schuin in beeld wilde brengen, moest
je inderdaad kiezen voor een meer dichtgeknepen diafragma. Dat is een goede
keuze geweest. Maar je ziet direct ook het nadeel: de achtergrond komt nu heel
nadrukkelijk scherp in beeld en werk storend op het ritme van het hek. Links op
de voorgrond zie ik ook nog een ritmische herhaling van sneeuwplekken. Het is
jammer dat je deze niet nadrukkelijker hebt meegenomen in de foto.
Voor de volgende keer graag iets waarbij er niet ergens een (deel van een)
gebouw in beeld komt.
Dushi
Een foto die uitstekend past in deze reeks. Een mooi
samenspelvan palen, inclusief de groene
algenranden, lang golvende lijnen en contrastrijke dwarsbalken. Het zijn
slechts de details die nog wat aangebracht kunnen worden. Om te beginnen met
een vraag: het lijkt of je een symmetrische foto hebt willen insturen, maar
heet is net niet helemaal symmettrisch. Dat is het beste te zien aan de dunne
zwarte lijn die in het midden vertikaal loopt. Die lijn had dan precies
vertikaal moeten zijn. En net als bij een horizon: heel bewust stevig schuin is
niet erg, maar net niet recht wordt ervaren als storend. Je had een stapje meer
naar rechts moeten doen. Ik kan die lijn wel corrigeren, maar niet zonder
scheve palen te krijgen, dus daar schieten we niets mee op. Kijk zelf maar naar de kleine verschillen
tussen jouw foto en mijn geringe bewerking. Wat ritme en struktuur betreft dus
een heel goede inzending, maar als je ook op details gaat letten, ben je weer
een stapje verder. Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de
natuur. Dus geen objecten van steen, staal of ander materiaal.
Dushi
Een goede keuze om een gebouw te nemen met strakke lijnen.
Daar liggen de ritmische elementen vaak voor het oprapen. Desalniettemin is dat
nog geen enkele garantie voor een goede foto. Met deze inzending zit je zonder meer op het
goede pad. Ik heb slechts wat cosmetische aanpassingen gedaan. De bomen die
boven de rand uitstaken trekken redelijk wat aandacht. Daarom heb ik de
kettingzaag ter hand genomen, al krijg ik nu alle natuurliefhebbers over me
heen. Ook de foto rechts nog een tikje meer recht gezet, de stevige horizontale
lijn iets meer uit het midden gehaald en doortekening van de grijzige
steunbalken op de achtergrond licht aangepast.Ik heb alle vertrouwen in een volgende, ongetwijfeld geheel andere,
inzending.
Dushi
Uitstekend om met een origineel idee te komen. Zo ontstaan
soms de meest boeiende fotos. Ik heb even gekeken naar de instellingen van de
camera en dat is helemaal in orde. Tot zover alleen maar goed nieuws. Wees
gerust, het slechte nieuws komt niet, slechts een enkele aanwijzing. Met het
standpunt dat je nu ingenomen hebt, gaat erg veel aandacht uit naar de
achtergrond, het speelbord zelf.Als je
meer op ooghoogte van de verplaatsbare ganzen was gaan staan met de camera, dan
was het ritme van de eenduidige vormen met verschillende kleuren veel
pregnanter in beeld gekomen. In feite heb je niet zozeer Ritme & Struktuur als centraal thema genomen van deze foto,
maar eerder Het Ganzenbord, alhoewel
er ook een zeker ritme in het bord zelf te ontdekken valt. Een eendimensionaal
ritme echter is meestal wat minder boeiend. Graag zie ik een volgende inzending tegemoet
met een even grote creativiteit.
Dushi
Deze inzending is een grote stap voorwaarts. De
hele foto zit vol met ronde stammetjes en in de grotere stukken daarvan is
zelfs nog een eigen structuur te zien. Opnieuw heb je gekozen voor een opname
uit vogelperspectief, maar dat is hier ook vrijwel de enige mogelijkheid. Dat
is dus goed gedaan. Voor een volgende foto zou ik je willen vragen te kiezen
voor een ander standpunt dan het vogelperspectief. Mogelijk ook een foto die
ietsje minder druk is dan deze. Dus proberen te beperken tot wat minder
elementen dan de tientallen die in deze foto het beeld vormen. Maar de weg naar
omhoog is goed ingeslagen. In de keuze van het onderwerp geef ik je alle
vrijheid.
Dushi
Welkom bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een
herhaling van fraaien lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is
feitelijk heel simpel: waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit
standpunt, en waarom heb je de camera op deze wijze ingesteld? Ik neem
tenminste aan dat mensen eerst goed rondkijken en dan pas een knop indrukken.
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie
opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.Compositie, lijnenspel, belichting: alles is
in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan
te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het
hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi
Uit je goede toelichting merk ik dat je heel zorgvuldig
bezig bent geweest met deze opname. Alhoewel ik de situatie niet ken, kan ik je
redenering goed volgen. De inderdaad wat krap in het beeld staand huis, heb je
wel keurig recht neergezet. Daklijn en ramen vertonen een goed ritme en
gelukkig was er nog wat sneeuw, waardoor de donkere gaten in de begroeiing beter
zichtbaar zijn geworden. Een winters zonnetje zorgt ervoor dat het geen sombere
foto is geworden. Alles bijeen een goed begin van deze serie. Kijk de komende
dagen om je heen en probeer voortdurend op zoek te gaan naar ritmische
herhalingen van lijnen en vlakken. Je gaat er steeds meer oog voor krijgen en
komt dan ongetwijfeld met een heel mooie tweede inzending.
Dushi
Allereerst hoop ik dat het nu beter gaat met je arm, want
gezondheid is voor ons senioren belangrijker dan ooit.Je hebt goed gezien dat in de kassen een
fraai ritmische herhaling van lijnen zit. En ik vind het zo mooi dat ik de foto
iets meer gecropt heb om juist die kassen nog beter in beeld te brengen. De
blauwe zweem over de sneeuw had je zelf al opgemerkt. Dat heeft overigens
minder te maken met het tijdstip (het bekende blauwe uurtje), maar meer met een
weerspiegeling van de blauwe lucht. Desalniettemin geen reden om het zo te
laten. Daarom heb ik de sneeuw gewassen zodat het weer wat witer oogt. Ook in
de lucht heb ik een kleine aanpassing aangebracht om de aandacht nog meer te
leiden naar de kassen. Het eindresultaat is een mooie foto met voldoende ritme.
Kijk goed om je heen naar terugkerende lijnen en vlakken. Er zijn er genoeg te
vinden, maar je moet het leren zien en dat vraagt enige oefening en geduld.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden na het herstel van je arm.
Dushi
Welkom
bij de club van zwoegende fotografen op zoek naar een herhaling van fraaien
lijnen en vormen. De uitleg die ik van mensen vraag is feitelijk heel simpel:
waarom heb je dit uitgekozen, waarom vanuit dit standpunt, en waarom heb je de
camera op deze wijze ingesteld? Ik neem tenminste aan dat mensen eerst goed
rondkijken en dan pas een knop indrukken.
Over de ingestuurde foto kan ik feitelijk heel kort zijn: een geweldig mooie
opname die in alle opzichten voldoet aan wat hier verwacht mag worden.Compositie, lijnenspel, belichting: alles is
in orde. Na al deze mooie woorden durf ik best nog even een minimaal smetje aan
te geven. Kijk maar eens in de linkerbovenhoek, want daar heb je iets over het
hoofd gezien. Graag de volgende keer weer zo een uitstekende inzending.
Dushi
Het siert je Jeromme dat je nog meer van de foto hebt willen
maken. Wie de lat niet hoog legt, komt niet verder in kwaliteit. Maar soms lukt
het gewoon(nog)niet om in een foto uit
te drukken wat je in je hoofd hebt. De buizenconstructie die je nu laat zien,
vertoont zonder meer een goede ritmische herhaling van booglijnen. Dus voor
deze lessenserie een geslaagde keuze. Zeker met de groothoek waarmee je gewerkt
hebt (11mm) verdient het aanbeveling eens helemaal rond de constructie te lopen
om te zien of je een verrassend standpunt tegenkomt.Ook een lager standpunt kan soms tot
opmerkelijke resultaten leiden. De bogen tekenen zich scherper tegen de lucht
af in plaats van de donkere achtergrond waar je nu mee te maken hebt. Nadeel is
dan wel dat het lijnenspel in de akker zich minder aftekent. Hoe dan ook, juist
met een groothoek is het spelen met standpunten bijna een must. Ondanks het
miezerige weer heb je toch gekozen voor een kleine onderbelichting. Dat leek me
niet nodig.Geen magere inzending,
maar een geslaagde. Wie weet komt er ook nog een keer een topper.Laat maar zien wat je kunt.
Dushi