Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
26-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met hoogspanningsmast
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het was niet de bedoeling om hier een foto in te leveren met tegenlicht. Dat was slechts een tip om er persoonlijk eens mee te oefenen. De ingezonden foto kan me niet helemaal bekoren. Ritme zit er weinig in en ook een goede struktuur mis ik een beetje. De eerste mast staat er maar half op, met bovendien een boom die een storende factor vormt. Onderaan zie ik wat halve toppen van bomen.  Zowel onder als boven dus niet zo mooi in beeld gebracht. Even rustig nadenken wat je wilt gaan doen. Het gaat om een mooi spel van lijnen en vlakken. De volgende inzending zal vast heel mooi worden.
Dushi

26-02-2010 om 14:28 geschreven door Marsje


24-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met besneeuwd vlak

Het is heel prettig dat je rekening houdt met de suggesties die ik probeer te geven. Maar iedere persoon is verschillend en op den duur ga je steeds meer je eigen weg vinden in de vele (soms tegenstrijdige) aanwijzingen die mensen je geven.
Ik kan veel waardering opbrengen voor het lijnenspel en de manier waarop je dat in een compositie hebt samengevat. Simpel en doeltreffend. Ik vind alleen de sneeuw wat grauw uitgevallen en heb daar een kleine correctie op aangebracht.
Al met al een heel goede afsluiting van deze reeks, Kijkhut. Proficiat! Ik geef je vol vertrouwen  in handen van Cijbra met de reeks Dieptewerking.
Dushi





24-02-2010 om 03:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met glazen gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat lijnenspel en verdeling van vlakken vind ik het een bijzonder mooie opname. Daar valt weinig op af te dingen. Gewoon prachtig, ook in zijn compositie. Slechts aan de rechterzijde de lijnen even netjes recht zetten, en klaar is kees. Desondanks zit ik te genieten van je foto.
Wel denk ik dat vanuit hetzelfde standpunt en met dezelfde lens een nog mooiere opname te maken is, want je bent inderdaad aardig aan het experimenteren geweest, misschien wel een beetje teveel van het goede, al is experimenteren een uitstekende manier om je camera beter te leren kennen.
Ik ga niet zeggen wat je moet doen, ik probeer uit te leggen wat ik zou doen bij een opname als deze. Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeuren, maar misschien heb je er hier en daar iets aan.
Je witbalans heb je ingesteld op Cool white fluorescent (koel wit TL-licht). Ik neem aan dat de foto gewoon buiten is genomen en niet binnen in een kantoorruimte. In ieder geval is de foto daardoor te blauw geworden.  De automatische witbalans werkt bij veel cameraÂ’s heel goed  en zeker als je in RAW fotoÂ’s maakt is er weinig reden om buiten snel te gaan experimenteren.
Verder heb je gekozen voor handmatige belichting, de stand M. Er zijn mensen die van mening zijn dat de werkelijk goede fotograaf alleen met deze stand werkt. Ik deel die mening niet. Bij de stand M moet je zelf diafragma en ISO en sluitertijd instellen en dan controleren of de belichting correct is. Als je daarentegen bijvoorbeeld uitgaat van de stand A (voorkeur voor diafragma), is het voldoende om ISO óf sluitertijd aan te passen en de camera doet de de derde component en zorgt voor de goede belichting. Afwijken naar een donkerder of lichtere foto kan uiteraard altijd met een belichtingscorrectie.  Overigens lijkt me de belichting goed ingesteld, dus ook dat heb je goed gedaan.  Wel had ik bij een foto als niet gekozen voor de vrijwel maximale lensopening. Een kleinere lensopening (groter getal van de gebruikte f/4) geeft een betere scherptediepte. Kom je de volgende keer weer met zo een knaller?
Dushi

24-02-2010 om 03:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met stoel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat het binnen vrij donker was, is te zien aan je instellingen. Als je de foto vanaf statief genomen had, was een ISO-waarde van 1600 niet nodig geweest. Het is een heel statische foto, dus het had best gekund. Door de grote lensopening, eveneens een gevolg om zonder statief voldoende belichting te krijgen, is de zitting van de stoel  wat onscherp. En rechts iets meer dan aan de linkerkant, hetgeen ook geldt voor de rugleuning. De keuze voor het randje muur is bewust gebeurd, al weet ik niet of ik hetzelfde gedaan zou hebben. Door de grote lensopening ontbreekt ook daar de scherpte, terwijl er helemaal rechgts nog enkele kleine vreemde plekjes te zien zijn.
De rugeuning zelf vormt het hoofdmotief en vertoont zeker struktuur, maar door de fijnheid en veelheid van de gaatjes is het beeld niet sterk in zijn uitdrukking. Graag bij de volgende inzending alle aandacht voor opmerkelijke lijnen en vlakken, liefst in een harmonieuze samenhang.
Dushi

24-02-2010 om 02:58 geschreven door Marsje


23-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met dak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto vol ritme en struktuur. Je hebt duidelijk gekozen voor een zo symmetrisch mogelijke compositie. Ook vertoont de foto een grote eenheid van toon en kleur. Het miniscule stukje lucht dat nog net te zien is, doet daar niets aan af.  Alles bij elkaar een heel geslaagde opname, waarin hoogstens een “spannend” element aan toegevoegd zou kunnen worden. Opnieuw de vraag of je voor de volgende keer met iets anders wilt komen dan een “bouwsel”.
Dushi

23-02-2010 om 01:56 geschreven door Marsje


22-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met ajuin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is niet alleen de vraag of ik het goed vind, maar vooral ook of je het zelf goed vindt. Daarom vraag ik of mensen aan willen geven waarom ze voor deze foto en instellingen gekozen hebben. Fotografie is bewust omgaan met een beeld dat je tegenkomt of schept.
Ik vind de foto buitengewoon verrassend na je eerdere inzendingen.  Als ik van deze ajuin tranen in mijn ogen krijg, zijn het tranen van vreugde. Simpel kan ook, of misschien wel juist, heel goed zijn. Mooie ritmische cirkels waarbij de donkere randen een goed contrast geven. Ik heb slechts twee kleine opmerkingen bij deze goede inzending. Allereerst is een compositie met inachtneming van de regel van derden vaak wat boeiender dan iets dat je heel centraal in het vlak plaatst. En als tweede zou ik met een opname als deze beslist stoeien met diverse belichtingen: strijklicht, van de ene kant, van onderaf, gewoon proberen en kijken wat het oplevert.  Ik ben buitengewoon benieuwd naar je volgende inzending  en zorg dat het ritme eruit knalt!
Dushi

22-02-2010 om 02:27 geschreven door Marsje


21-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer zal ik maar wat strenger zijn, want als je echt hogerop wil, worden de eisen ook wat pittiger. Bij deze foto is het ja en nee. Nee, omdat je opnieuw met een gevel komt; ik zie liever een grote variatie. Ja, omdat het wel een totaal ander soort gevel is.
Ik zie twee mooie ritmes: de ballonnen en de buizenconstructie daarboven. Maar lekker bij elkaar passen doen ze niet. Niet in vorm en niet in kleur.  Als in meer naar de randen toe ga, zie ik boven een wit uitgebeten driehoek, terwijl ook in de ballonnen wat kale plekken zitten. Aan de onderkant komt de weerspiegeling niet niet aardig door, maar misschien was dat wel onmogelijk, want ik weet natuurlijk niet wat er nog meer beneden was. Alles bij elkaar zeker een heleboel ritmische elementen, maar probeer het totaalplaatje met de onderlinge samenhang ook  in het oog te houden.
Dushi

21-02-2010 om 22:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met trap

Wat mij betreft hoef je niet zo aarzelend te zijn over de eigen inzendingen. Naar deze trap heb ik niet alleen zitten kijken, maar ben al vrij snel aan de slag gegaan. Dat doe ik als iets me niet helemaal bevalt aan een foto. Maar ik heb het met plezier gedaan, want de basis in deze foto is prima. Je geeft zelf heel goed aan dat het een sobere foto is met mooie gebogen lijnen en vlakken die nog extra variatie krijgen door de half opgedroogde regen. Ik kan daarin helemaal met je meegaan. Je hebt het dus een goed oog gehad voor de bedoeling van deze serie lessen.
Wat me niet geheel beviel, was de compositie en uitsnede. Veel fotoÂ’s tonen vooral registratie, maar je kunt ook iets willen uitdrukken. Wat is de bedoeling: een mooie trap vastleggen of die mooie trap gebruiken om iets uit te drukken en de trap zelf ondergeschikt wordt? De trap staat me iets teveel in het midden en wijst nogal recht naar boven. Daarom ben ik aan het draaien en knippen gegaan en  ontdekte dat er meerdere aantrekkelijke alternatieven mogelijk zijn, waarvan ik je er slechts eentje wil laten zien. Zo wordt het lijnenspel wat minder statisch. Ik hoop dat je met een even sterke volgende inzending komt en dan probeert tot en met de  finishing touch me een foto te tonen.
Dushi





21-02-2010 om 16:32 geschreven door Marsje


20-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel opmerkelijke inzending, Miara. Ritme en struktuur is in de vrije natuurlijk vaak lastiger te vinden. Er zijn al heel wat opmerkingen gemaakt over blauwzweem en ik ben blij dat je dat zo goed gelezen hebt, dat je het ook kon wegwerken. Goed werk!
Het ritme in deze foto is wat grillig, de natuur eigen. Maar een zekere struktuur is zeker te zien. Feitelijk twee strukturen door elkaar heen:  die van de takjes en die van de schaduwen. Jammer genoeg ondersteunen ze elkaar niet  voor de volle honderd procent.
Het is zeker geen slechte inzending, ook bij de exifs heb ik geen suggestie ter verbetering, maar ik heb toch een tweetal kleine tips. Alhoewel de compo redelijk  goed is, zou ik aan de bovenkant iets meer wegsnijden, want nu komen er wat donkere plekjes in beeld. En als tweede: bij een laagstaande zon is het altijd de moeite waard om met het licht te gaan spelen. Zelf neem ik graag fotoÂ’s met tegenlicht, want dat geeft een bijzonder effect. Probeer het maar eens uit. En nu op pad naar de volgende foto.
Dushi

20-02-2010 om 21:44 geschreven door Marsje


18-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is zonder meer prijzenswaardig dat je me op de proef wil stellen. Ik apprecieer mensen die de uitdaging aangaan. Maar zoals altijd probeer ik wel een eerlijk commentaar te geven. 
Het probleem zit zozeer niet in de grote opening van het diafragma (f/3.5), al had ik de voorkeur gegeven aan een dichter diafragma voor meer scherptediepte. Met de opname is overduidelijk wat mis gegaan, want de foto is nergens echt scherp, zo lijkt het. Dat kan gebeuren, maar dan is het toch handiger om een foto als deze niet in te zenden. Het is prettig dat je bewust gehandeld hebt, maar  de opzet is niet geheel uit de verf gekomen. Vind je het vervelend als ik om een andere opname vraag?
Dushi

18-02-2010 om 23:58 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met treinspoor

Je zult het me niet kwalijk nemen dat mijn gedachten afdwaalden naar de verschrikkelijke treinramp die op de dag van deze foto België heeft getroffen. Verschrikkelijk!
Kennelijk wil je snel naar de volgende serie lessen, want eerlijkheidshalve vind ik de foto nog beter passen bij het onderwerp Diepte. Voor ritme staan de palen wat te ver uit elkaar. Dan moet je echt meer met een telelens gaan werken. Ik probeer je te laten zien in welke richting ik denk. Je diafragma is wel uitstekend gekozen voor scherpte over een heel groot bereik. Als je iedere dag zoveel wandelt met je hond (hetgeen ik zelf niet doe met onze vier honden), zul je beslist voor de volgende inzending een heel goed motief vinden.
Dushi





18-02-2010 om 18:52 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met patronen

Al woon ik een eindje uit de buurt, ik ben blij met je mededeling dat je deze patronen niet gaat gebruiken ;-)  Die rij patronen vertoont een mooi ritme in een opvallende kleurencombinatie met de achtergrond. Toch denk ik dat je een veel sterker resultaat had kunnen bereiken met een aanzienlijk geringer aantal patronen die losser van elkaar staan. Ook vind ik dat de patronen niet goed recht staan en dat is bij dit soort opnames toch wel een punt van aandacht. De spiegeling is een leuk idee, maar probeer ook eens een spiegeling uit die veel zwakker in reflektie is. Over de gebruikte scherpstelling kan ik niet zo enthousiast zijn. Liever de scherpte niet in het midden, maar aan het begin of einde. En meer scherpte kan geen kwaad, dus het diafragma veel verder dicht. Je vermeldt niets over de gebruikte flits. Ik begrijp niet goed waarom dit wenselijk was. Zelf fotografeer ik (buitenshuis) heel veel zonder statief, maar bij een foto als deze zou ik echt het statief gebruiken. Dan is er ook niet een hoge ISO van maar liefst 1600 nodig. Het zal de kwaliteit van de foto ten goede komen. De keuze van het onderwerp is heel oorspronkelijk en daarom wacht ik vol spanning je volgende creatie af.
Dushi





18-02-2010 om 13:07 geschreven door Marsje


16-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met scheplepel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zonder meer een goede keuze om deze scheplepel te fotografeen, Drumtje. Zowel ritme als struktuur is volop aanwezig. Wat ik ook goed vind, is dat er nog enige diepte in de foto zit; de schep ligt niet plat op de tafel.
Naast dit moois zou ik je nog wat aanwijzingen willen meegeven. De serie lessen over Compositie is met goed gevolg afgesloten. Waarom zo snel de regel van derden vergeten? Ook de belichting vertoont nog wat behoorlijk kale plekken, al is het een heel goed idee geweest om het licht onder de lepel door te laten schijnen. Maar de contrasten zijn wat erg groot geworden. Als laatste vraagt een opname als deze om een grotere scherptediepte, dus een diafragma dat liever in de buurt vaqn de f/16 ligt dan het gebruikte f/5.4. De sluitertijd wordt dan natuurlijk onaanvaardbaar langzaam voor een opname uit de hand, maar een foto als deze zou ik altijd met statief nemen, al weet ik niet zeker of dit ook gebeurd is. Probeer voor de volgende inzending eens een combinatie te maken van meerdere voorwerpen die echt los van elkaar staan. Dat mag zowel binnens- als buitenshuis.
Dushi

16-02-2010 om 23:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met afsluiting
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is altijd interessant om de verschillen in taalgebruik te zien, want zelfs na een verblijf van bijna dertig jaar buiten Europa, kan ik me nog herinneren dat “het oog van de meester het paard vet maakt”.  Maar als je liever bij koeien en kalveren wenst te blijven, dan valt goed te leven met de uitdrukking “de koe van de pastoor eet iedere dag mals gras”. Ik ben echter noch pastoor, noch meester, al is lesgeven mijn hele leven mijn stiel geweest.
En nu naar de foto. het ritme van de spijlen is overduidelijk. Zonder meer een goede keuze. Ook de al even groene achtergrond van de haag geeft een mooie eenheid van kleur met de afsluiting. Ik twijfel over een ietwat andere uitsnede, maar ben daar niet helemaal zeker van (dat krijg je als je geen meester of pastoor bent, want die hebben altijd gelijk) en dus laat ik het zo. Je bent goed bezig met variatie aan te brengen in de fotoÂ’s. Daarom laat ik je geheel vrij in de keuze voor een volgende inzending.
Dushi

16-02-2010 om 22:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel vakschool
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Naar deze opname heb ik tijdje zitten kijken. En hoe langer ik keek, hoe meer elementen me konden bekoren. Zo zie ik fraaie lijnen op uitgewogen door het beeld lopen. Dat de foto boordevol zit met ritmsiche herhalingen en een even bekoorlijke struktuur, was al direkt duidelijk. Zo schuin tegen het licht om krijgen de raampartijen een goed extra schaduwaccent. En een van de klaslokalen van deze vakschool draagt zelfs de naam van een bekend fotograaf. Aanvankelijk wist ik de gebogen lijn van de lantaarn niet zo goed een plaats te geven. Toch doorbreekt deze al even doordacht de daardoor net niet saai wordende strakblauwe lucht in de linkerbovenhoek. Opnieuw geef ik geen opdracht mee, omdat ik me graag laat verrassen door een volgende foto met evenveel creativiteit en kundigheid.
Dushi

16-02-2010 om 22:36 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met elektriciteitsmast
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto met een ongebruikelijk standpunt en alleen daarom al positief verrassend. Een kantelschermpje heeft zeker zo zijn voordelen en je hebt er goed gebruik van gemaakt. De diverse lijnen zijn mooi uitgewogen en wat recht moet staan, staat ook netjes recht. Wat er weg had gemogen, zijn natuurlijk de bomen met hun grillige struktuur, maar dat kan nu eenmaal niet, zelfs niet met een standpunt als dit. Soms neem ik de kettingzaag ter hand, maar hier is dat niet meer te doen. Het leerpunt is dus dat je niet altijd kunt krijgen wat je hebben wil. En dan zijn er twee mogelijkheden: tevreden zijn met de (on)mogelijkheden van deze plek of op zoek gaan naar een plaats waar de kansen gunstiger zijn. Als je serieus op zoek bent naar hogere sporten op de fotografische ladder, zou het best kunnen zijn dat je over een jaar minder tevreden bent over deze beslist niet slechte opname.
Dushi

16-02-2010 om 04:44 geschreven door Marsje


14-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met gebouw
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Na zo een vorige uitstekende foto is het niet verwonderlijk dat je niet opnieuw met een dergelijke positieve uitschieter komt. Dat lukt maar weinigen en die hebben deze lessen ook niet nodig. Probeer wat variatie aan te brengen, want je komt wederom met een gevel van een gebouw. De reden waarom niet alleen jij twijfelt, maar ik ook, is niet omdat er geen ritme in de foto zou zitten. Het is meer omdat de verschillende ritmes, bijvoorbeeld de ramen en het hek, allerlei kanten opgaan en niet een goed samenhangende struktuur vertonen. Als je had gezocht naar meer detail, was het resultaat mogelijk beter geweest. Less is more blijft van toepassing.
Zoek voor de volgende keer eens naar een mooi ritmische herhaling, maar zonder iets van een gebouw een beeld te brengen.
Dushi

14-02-2010 om 20:44 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met hekwerk
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Omdat je een lang hek schuin in beeld wilde brengen, moest je inderdaad kiezen voor een meer dichtgeknepen diafragma. Dat is een goede keuze geweest. Maar je ziet direct ook het nadeel: de achtergrond komt nu heel nadrukkelijk scherp in beeld en werk storend op het ritme van het hek. Links op de voorgrond zie ik ook nog een ritmische herhaling van sneeuwplekken. Het is jammer dat je deze niet nadrukkelijker hebt meegenomen in de foto.
Voor de volgende keer graag iets waarbij er niet ergens een (deel van een) gebouw in beeld komt.
Dushi

14-02-2010 om 04:03 geschreven door Marsje


11-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met spoorbrug

Een foto die uitstekend past in deze reeks. Een mooi samenspel  van palen, inclusief de groene algenranden, lang golvende lijnen en contrastrijke dwarsbalken. Het zijn slechts de details die nog wat aangebracht kunnen worden. Om te beginnen met een vraag: het lijkt of je een symmetrische foto hebt willen insturen, maar heet is net niet helemaal symmettrisch. Dat is het beste te zien aan de dunne zwarte lijn die in het midden vertikaal loopt. Die lijn had dan precies vertikaal moeten zijn. En net als bij een horizon: heel bewust stevig schuin is niet erg, maar net niet recht wordt ervaren als storend. Je had een stapje meer naar rechts moeten doen. Ik kan die lijn wel corrigeren, maar niet zonder scheve palen te krijgen, dus daar schieten we niets mee op.  Kijk zelf maar naar de kleine verschillen tussen jouw foto en mijn geringe bewerking. Wat ritme en struktuur betreft dus een heel goede inzending, maar als je ook op details gaat letten, ben je weer een stapje verder. Probeer voor een volgende inzending iets te zoeken in de natuur. Dus geen objecten van steen, staal of ander materiaal.
Dushi





11-02-2010 om 19:39 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met Gasthuisberg

Een goede keuze om een gebouw te nemen met strakke lijnen. Daar liggen de ritmische elementen vaak voor het oprapen. Desalniettemin is dat nog geen enkele garantie voor een goede foto.  Met deze inzending zit je zonder meer op het goede pad. Ik heb slechts wat cosmetische aanpassingen gedaan. De bomen die boven de rand uitstaken trekken redelijk wat aandacht. Daarom heb ik de kettingzaag ter hand genomen, al krijg ik nu alle natuurliefhebbers over me heen. Ook de foto rechts nog een tikje meer recht gezet, de stevige horizontale lijn iets meer uit het midden gehaald en doortekening van de grijzige steunbalken op de achtergrond licht aangepast.  Ik heb alle vertrouwen in een volgende, ongetwijfeld geheel andere, inzending.
Dushi





11-02-2010 om 19:21 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!