Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
28-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Je hebt een goede keuze gedaan, Anneke. Niet alleen de regelmatige struktuur van het palmblad, maar ook de durf gehad om veel weg te laten en je te concentreren op wat je wil laten zien: het spel van de lijnen. Natuurlijk maak je voor een opdracht als dit een serie foto’s, want het lukt maar zelden dat het in één keer voor de volle 100% raak is. Juist dat uitproberen van standpunten is een leerzaam proces. Ik weet dat de passaat storend kan werken op een rustige opname, maar met een 38mm had je best het diafragma nog wat verder dicht kunnen knijpen. Nu is de linkerhelft wat minder scherp geworden. Alhoewel ik dat je een mooie foto hebt gemaakt, ben ik toch nog wat aan het stoeien geweest met een ietwat andere compositie.  En het verschil tussen het lichte en donkere deel een beetje meer accent gegeven. Dat soort bewerkingen  doe ik met mijn eigen foto’s ook vaak. Ik hoop dat je het niet erg vindt. Voor de volgende keer opnieuw het verzoek geen bouwerk te fotograferen, maar liefst diverse elementen door het oog van de fotograaf samengevoegd tot een boeiend geheel.
Dushi





28-02-2010 om 03:22 geschreven door Marsje


27-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met putdeksel

Het leven kan zo simpel zijn. Gelukkig geen naam in de foto, maar eronder. En dan laat zelfs een putdeksel  een verrassende hoeveelheid ritmsiche herhaling en struktuur zien. Vaak zoeken we naar grote dingen, maar juist het kleinere kan fotografisch uitermate aantrekkelijk zijn. Ik verbaas me wel dat je het geleerde van de eerste serie lessen uit het oog hebt verloren. De regel van derden blijft uitermate belangrijk in het zoeken naar een goede compositie. Ik zal het je nog even laten zien.  Kun je de volgende keer meerdere losstaande elementen verenigen tot een prachtige foto die past in deze serie?
Dushi





27-02-2010 om 21:18 geschreven door Marsje


26-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovanlem met parasol
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Allereerst waardeer ik ten zeerste je uitgebreide uitleg. Dat laat zien dat je heel bewust bezig bent met de fotografie, een must voor wie verder wil komen dan toeristische plaatjes. De enige aarzeling in je uitleg betreft het gebruik van de gammawaarden, die gewoonlijk vooral gebruikt worden voor calibratie van bijv.de monitor. Voor meer karakter geven aan een foto, zou ik liever kiezen voor het aanpassen van de levels of curves.
De foto zelf vind ik bijzonder geslaagd. Prachtige lijnen met een mooi rond accent op een sterk punt. Ook het spel van licht en donker spreekt me aan. Kortom, een prachtige inzending. Wordt je volgende foto opnieuw eentje die alle aandacht trekt?
Dushi

26-02-2010 om 20:31 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met eg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heel mooie inzending, Jeromme, mede door het licht dat aan deze opname een extra diepte en accent geeft, maar die lessen komen nog, dus ik moet een beetje op mijn woorden passen. De foto zit vol prachtige strukturen en met met name de eg zorgt ook nog voor een keurig ritme. Na de eerdere inzendingen waarin je een grote variatie en goede keuzes liet zien, denk ik dat je helemaal klaar bent om over te stappen naar de volgende serie, de dieptewerking onder de deskundige en bezielende leiding van Cijbra. Een welgemeend PROFICIAT is zonder meer op zijn plaats. Het was een genoegen je in mijn ‘klasje’ te hebben.
Dushi

26-02-2010 om 17:08 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met rekje flesjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als ik kijk naar de exifs, dan zie ik dat je werkt met een Sony A550. Dat is een zeer volwaardige spiegelreflex.  Je hebt van alles geprobeerd: portretstand, natuur, macro, sport. Dat zijn echter allemaal standen voor mensen die hun camera nog niet zo goed kennen en door sommige meer ervaren fotografen verafschuwd worden (hetgeen nu ook weer niet nodig is). Je camera heeft, behalve de zojuist genoemde scenes, nog  meer standen: P (ook dat is alles uit handen geven), A (voorkeur diafragma), S (voorkeur sluiter) en M (helemaal handmatig).
Zelf werk ik veel met A, maar voor sport is S ook heel geschikt. Het lijkt er dus een beetje op dat je de handleiding nog niet minstens  tien keer hebt doorgenomen. Echt doen! Na een jaar ken je je fototoestel veel beter en kies je bijna blindelings de juiste instellingen. Nu is de handleiding niet op alle punten even duidelijk. Op pag. 103. gaat het over ISO-waarden. Mogelijk heb je de stand AUTO ISO gebruikt. Je kunt de ISO echter ook zelf instellen.
Nu naar de foto zelf.  Het lijkt me dus niet nodig om met hoge ISO-waarden te werken vanaf statief. Ook de keuze van de flitser moet door jou bepaald worden en niet door de camera. Dat er ritmische herhalingen zitten in de foto, is meer dan duidelijk. Interessant vind ik ook de herhaling van de dopjes en de “veeg” van de flesjes aan de onderkant. In die zin is het een foto, waar ik best een tijdje geboeid  naar kan kijken. Mede ook doordat alles keurig in grijstinten is uitgevoerd. Je bent zonder meer op de goede weg, zeker als het je gaat lukken de mogelijkheden van je camera helemaal te beheersen.  Kom je binnenkort (hoeft neit voor deze serie lessen) met een opname in de stand A of S? Dat valt een beetje buiten het oogmerk van deze serie lessen, maar ik wil je wat prikkelen tot optimaal gebruik van je mooie camera. De volgende inzending graag buitenshuis, liefst meerdere objecten die je zelf in een mooie compositie weet te plaatsen.

 

Dushi

26-02-2010 om 15:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met hoogspanningsmast
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het was niet de bedoeling om hier een foto in te leveren met tegenlicht. Dat was slechts een tip om er persoonlijk eens mee te oefenen. De ingezonden foto kan me niet helemaal bekoren. Ritme zit er weinig in en ook een goede struktuur mis ik een beetje. De eerste mast staat er maar half op, met bovendien een boom die een storende factor vormt. Onderaan zie ik wat halve toppen van bomen.  Zowel onder als boven dus niet zo mooi in beeld gebracht. Even rustig nadenken wat je wilt gaan doen. Het gaat om een mooi spel van lijnen en vlakken. De volgende inzending zal vast heel mooi worden.
Dushi

26-02-2010 om 14:28 geschreven door Marsje


24-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met besneeuwd vlak

Het is heel prettig dat je rekening houdt met de suggesties die ik probeer te geven. Maar iedere persoon is verschillend en op den duur ga je steeds meer je eigen weg vinden in de vele (soms tegenstrijdige) aanwijzingen die mensen je geven.
Ik kan veel waardering opbrengen voor het lijnenspel en de manier waarop je dat in een compositie hebt samengevat. Simpel en doeltreffend. Ik vind alleen de sneeuw wat grauw uitgevallen en heb daar een kleine correctie op aangebracht.
Al met al een heel goede afsluiting van deze reeks, Kijkhut. Proficiat! Ik geef je vol vertrouwen  in handen van Cijbra met de reeks Dieptewerking.
Dushi





24-02-2010 om 03:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met glazen gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat lijnenspel en verdeling van vlakken vind ik het een bijzonder mooie opname. Daar valt weinig op af te dingen. Gewoon prachtig, ook in zijn compositie. Slechts aan de rechterzijde de lijnen even netjes recht zetten, en klaar is kees. Desondanks zit ik te genieten van je foto.
Wel denk ik dat vanuit hetzelfde standpunt en met dezelfde lens een nog mooiere opname te maken is, want je bent inderdaad aardig aan het experimenteren geweest, misschien wel een beetje teveel van het goede, al is experimenteren een uitstekende manier om je camera beter te leren kennen.
Ik ga niet zeggen wat je moet doen, ik probeer uit te leggen wat ik zou doen bij een opname als deze. Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeuren, maar misschien heb je er hier en daar iets aan.
Je witbalans heb je ingesteld op Cool white fluorescent (koel wit TL-licht). Ik neem aan dat de foto gewoon buiten is genomen en niet binnen in een kantoorruimte. In ieder geval is de foto daardoor te blauw geworden.  De automatische witbalans werkt bij veel camera’s heel goed  en zeker als je in RAW foto’s maakt is er weinig reden om buiten snel te gaan experimenteren.
Verder heb je gekozen voor handmatige belichting, de stand M. Er zijn mensen die van mening zijn dat de werkelijk goede fotograaf alleen met deze stand werkt. Ik deel die mening niet. Bij de stand M moet je zelf diafragma en ISO en sluitertijd instellen en dan controleren of de belichting correct is. Als je daarentegen bijvoorbeeld uitgaat van de stand A (voorkeur voor diafragma), is het voldoende om ISO óf sluitertijd aan te passen en de camera doet de de derde component en zorgt voor de goede belichting. Afwijken naar een donkerder of lichtere foto kan uiteraard altijd met een belichtingscorrectie.  Overigens lijkt me de belichting goed ingesteld, dus ook dat heb je goed gedaan.  Wel had ik bij een foto als niet gekozen voor de vrijwel maximale lensopening. Een kleinere lensopening (groter getal van de gebruikte f/4) geeft een betere scherptediepte. Kom je de volgende keer weer met zo een knaller?
Dushi

24-02-2010 om 03:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met stoel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat het binnen vrij donker was, is te zien aan je instellingen. Als je de foto vanaf statief genomen had, was een ISO-waarde van 1600 niet nodig geweest. Het is een heel statische foto, dus het had best gekund. Door de grote lensopening, eveneens een gevolg om zonder statief voldoende belichting te krijgen, is de zitting van de stoel  wat onscherp. En rechts iets meer dan aan de linkerkant, hetgeen ook geldt voor de rugleuning. De keuze voor het randje muur is bewust gebeurd, al weet ik niet of ik hetzelfde gedaan zou hebben. Door de grote lensopening ontbreekt ook daar de scherpte, terwijl er helemaal rechgts nog enkele kleine vreemde plekjes te zien zijn.
De rugeuning zelf vormt het hoofdmotief en vertoont zeker struktuur, maar door de fijnheid en veelheid van de gaatjes is het beeld niet sterk in zijn uitdrukking. Graag bij de volgende inzending alle aandacht voor opmerkelijke lijnen en vlakken, liefst in een harmonieuze samenhang.
Dushi

24-02-2010 om 02:58 geschreven door Marsje


23-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met dak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto vol ritme en struktuur. Je hebt duidelijk gekozen voor een zo symmetrisch mogelijke compositie. Ook vertoont de foto een grote eenheid van toon en kleur. Het miniscule stukje lucht dat nog net te zien is, doet daar niets aan af.  Alles bij elkaar een heel geslaagde opname, waarin hoogstens een “spannend” element aan toegevoegd zou kunnen worden. Opnieuw de vraag of je voor de volgende keer met iets anders wilt komen dan een “bouwsel”.
Dushi

23-02-2010 om 01:56 geschreven door Marsje


22-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met ajuin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is niet alleen de vraag of ik het goed vind, maar vooral ook of je het zelf goed vindt. Daarom vraag ik of mensen aan willen geven waarom ze voor deze foto en instellingen gekozen hebben. Fotografie is bewust omgaan met een beeld dat je tegenkomt of schept.
Ik vind de foto buitengewoon verrassend na je eerdere inzendingen.  Als ik van deze ajuin tranen in mijn ogen krijg, zijn het tranen van vreugde. Simpel kan ook, of misschien wel juist, heel goed zijn. Mooie ritmische cirkels waarbij de donkere randen een goed contrast geven. Ik heb slechts twee kleine opmerkingen bij deze goede inzending. Allereerst is een compositie met inachtneming van de regel van derden vaak wat boeiender dan iets dat je heel centraal in het vlak plaatst. En als tweede zou ik met een opname als deze beslist stoeien met diverse belichtingen: strijklicht, van de ene kant, van onderaf, gewoon proberen en kijken wat het oplevert.  Ik ben buitengewoon benieuwd naar je volgende inzending  en zorg dat het ritme eruit knalt!
Dushi

22-02-2010 om 02:27 geschreven door Marsje


21-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer zal ik maar wat strenger zijn, want als je echt hogerop wil, worden de eisen ook wat pittiger. Bij deze foto is het ja en nee. Nee, omdat je opnieuw met een gevel komt; ik zie liever een grote variatie. Ja, omdat het wel een totaal ander soort gevel is.
Ik zie twee mooie ritmes: de ballonnen en de buizenconstructie daarboven. Maar lekker bij elkaar passen doen ze niet. Niet in vorm en niet in kleur.  Als in meer naar de randen toe ga, zie ik boven een wit uitgebeten driehoek, terwijl ook in de ballonnen wat kale plekken zitten. Aan de onderkant komt de weerspiegeling niet niet aardig door, maar misschien was dat wel onmogelijk, want ik weet natuurlijk niet wat er nog meer beneden was. Alles bij elkaar zeker een heleboel ritmische elementen, maar probeer het totaalplaatje met de onderlinge samenhang ook  in het oog te houden.
Dushi

21-02-2010 om 22:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met trap

Wat mij betreft hoef je niet zo aarzelend te zijn over de eigen inzendingen. Naar deze trap heb ik niet alleen zitten kijken, maar ben al vrij snel aan de slag gegaan. Dat doe ik als iets me niet helemaal bevalt aan een foto. Maar ik heb het met plezier gedaan, want de basis in deze foto is prima. Je geeft zelf heel goed aan dat het een sobere foto is met mooie gebogen lijnen en vlakken die nog extra variatie krijgen door de half opgedroogde regen. Ik kan daarin helemaal met je meegaan. Je hebt het dus een goed oog gehad voor de bedoeling van deze serie lessen.
Wat me niet geheel beviel, was de compositie en uitsnede. Veel foto’s tonen vooral registratie, maar je kunt ook iets willen uitdrukken. Wat is de bedoeling: een mooie trap vastleggen of die mooie trap gebruiken om iets uit te drukken en de trap zelf ondergeschikt wordt? De trap staat me iets teveel in het midden en wijst nogal recht naar boven. Daarom ben ik aan het draaien en knippen gegaan en  ontdekte dat er meerdere aantrekkelijke alternatieven mogelijk zijn, waarvan ik je er slechts eentje wil laten zien. Zo wordt het lijnenspel wat minder statisch. Ik hoop dat je met een even sterke volgende inzending komt en dan probeert tot en met de  finishing touch me een foto te tonen.
Dushi





21-02-2010 om 16:32 geschreven door Marsje


20-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met natuur
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een heel opmerkelijke inzending, Miara. Ritme en struktuur is in de vrije natuurlijk vaak lastiger te vinden. Er zijn al heel wat opmerkingen gemaakt over blauwzweem en ik ben blij dat je dat zo goed gelezen hebt, dat je het ook kon wegwerken. Goed werk!
Het ritme in deze foto is wat grillig, de natuur eigen. Maar een zekere struktuur is zeker te zien. Feitelijk twee strukturen door elkaar heen:  die van de takjes en die van de schaduwen. Jammer genoeg ondersteunen ze elkaar niet  voor de volle honderd procent.
Het is zeker geen slechte inzending, ook bij de exifs heb ik geen suggestie ter verbetering, maar ik heb toch een tweetal kleine tips. Alhoewel de compo redelijk  goed is, zou ik aan de bovenkant iets meer wegsnijden, want nu komen er wat donkere plekjes in beeld. En als tweede: bij een laagstaande zon is het altijd de moeite waard om met het licht te gaan spelen. Zelf neem ik graag foto’s met tegenlicht, want dat geeft een bijzonder effect. Probeer het maar eens uit. En nu op pad naar de volgende foto.
Dushi

20-02-2010 om 21:44 geschreven door Marsje


18-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zielke met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is zonder meer prijzenswaardig dat je me op de proef wil stellen. Ik apprecieer mensen die de uitdaging aangaan. Maar zoals altijd probeer ik wel een eerlijk commentaar te geven. 
Het probleem zit zozeer niet in de grote opening van het diafragma (f/3.5), al had ik de voorkeur gegeven aan een dichter diafragma voor meer scherptediepte. Met de opname is overduidelijk wat mis gegaan, want de foto is nergens echt scherp, zo lijkt het. Dat kan gebeuren, maar dan is het toch handiger om een foto als deze niet in te zenden. Het is prettig dat je bewust gehandeld hebt, maar  de opzet is niet geheel uit de verf gekomen. Vind je het vervelend als ik om een andere opname vraag?
Dushi

18-02-2010 om 23:58 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met treinspoor

Je zult het me niet kwalijk nemen dat mijn gedachten afdwaalden naar de verschrikkelijke treinramp die op de dag van deze foto België heeft getroffen. Verschrikkelijk!
Kennelijk wil je snel naar de volgende serie lessen, want eerlijkheidshalve vind ik de foto nog beter passen bij het onderwerp Diepte. Voor ritme staan de palen wat te ver uit elkaar. Dan moet je echt meer met een telelens gaan werken. Ik probeer je te laten zien in welke richting ik denk. Je diafragma is wel uitstekend gekozen voor scherpte over een heel groot bereik. Als je iedere dag zoveel wandelt met je hond (hetgeen ik zelf niet doe met onze vier honden), zul je beslist voor de volgende inzending een heel goed motief vinden.
Dushi





18-02-2010 om 18:52 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met patronen

Al woon ik een eindje uit de buurt, ik ben blij met je mededeling dat je deze patronen niet gaat gebruiken ;-)  Die rij patronen vertoont een mooi ritme in een opvallende kleurencombinatie met de achtergrond. Toch denk ik dat je een veel sterker resultaat had kunnen bereiken met een aanzienlijk geringer aantal patronen die losser van elkaar staan. Ook vind ik dat de patronen niet goed recht staan en dat is bij dit soort opnames toch wel een punt van aandacht. De spiegeling is een leuk idee, maar probeer ook eens een spiegeling uit die veel zwakker in reflektie is. Over de gebruikte scherpstelling kan ik niet zo enthousiast zijn. Liever de scherpte niet in het midden, maar aan het begin of einde. En meer scherpte kan geen kwaad, dus het diafragma veel verder dicht. Je vermeldt niets over de gebruikte flits. Ik begrijp niet goed waarom dit wenselijk was. Zelf fotografeer ik (buitenshuis) heel veel zonder statief, maar bij een foto als deze zou ik echt het statief gebruiken. Dan is er ook niet een hoge ISO van maar liefst 1600 nodig. Het zal de kwaliteit van de foto ten goede komen. De keuze van het onderwerp is heel oorspronkelijk en daarom wacht ik vol spanning je volgende creatie af.
Dushi





18-02-2010 om 13:07 geschreven door Marsje


16-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met scheplepel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zonder meer een goede keuze om deze scheplepel te fotografeen, Drumtje. Zowel ritme als struktuur is volop aanwezig. Wat ik ook goed vind, is dat er nog enige diepte in de foto zit; de schep ligt niet plat op de tafel.
Naast dit moois zou ik je nog wat aanwijzingen willen meegeven. De serie lessen over Compositie is met goed gevolg afgesloten. Waarom zo snel de regel van derden vergeten? Ook de belichting vertoont nog wat behoorlijk kale plekken, al is het een heel goed idee geweest om het licht onder de lepel door te laten schijnen. Maar de contrasten zijn wat erg groot geworden. Als laatste vraagt een opname als deze om een grotere scherptediepte, dus een diafragma dat liever in de buurt vaqn de f/16 ligt dan het gebruikte f/5.4. De sluitertijd wordt dan natuurlijk onaanvaardbaar langzaam voor een opname uit de hand, maar een foto als deze zou ik altijd met statief nemen, al weet ik niet zeker of dit ook gebeurd is. Probeer voor de volgende inzending eens een combinatie te maken van meerdere voorwerpen die echt los van elkaar staan. Dat mag zowel binnens- als buitenshuis.
Dushi

16-02-2010 om 23:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met afsluiting
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is altijd interessant om de verschillen in taalgebruik te zien, want zelfs na een verblijf van bijna dertig jaar buiten Europa, kan ik me nog herinneren dat “het oog van de meester het paard vet maakt”.  Maar als je liever bij koeien en kalveren wenst te blijven, dan valt goed te leven met de uitdrukking “de koe van de pastoor eet iedere dag mals gras”. Ik ben echter noch pastoor, noch meester, al is lesgeven mijn hele leven mijn stiel geweest.
En nu naar de foto. het ritme van de spijlen is overduidelijk. Zonder meer een goede keuze. Ook de al even groene achtergrond van de haag geeft een mooie eenheid van kleur met de afsluiting. Ik twijfel over een ietwat andere uitsnede, maar ben daar niet helemaal zeker van (dat krijg je als je geen meester of pastoor bent, want die hebben altijd gelijk) en dus laat ik het zo. Je bent goed bezig met variatie aan te brengen in de foto’s. Daarom laat ik je geheel vrij in de keuze voor een volgende inzending.
Dushi

16-02-2010 om 22:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel vakschool
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Naar deze opname heb ik tijdje zitten kijken. En hoe langer ik keek, hoe meer elementen me konden bekoren. Zo zie ik fraaie lijnen op uitgewogen door het beeld lopen. Dat de foto boordevol zit met ritmsiche herhalingen en een even bekoorlijke struktuur, was al direkt duidelijk. Zo schuin tegen het licht om krijgen de raampartijen een goed extra schaduwaccent. En een van de klaslokalen van deze vakschool draagt zelfs de naam van een bekend fotograaf. Aanvankelijk wist ik de gebogen lijn van de lantaarn niet zo goed een plaats te geven. Toch doorbreekt deze al even doordacht de daardoor net niet saai wordende strakblauwe lucht in de linkerbovenhoek. Opnieuw geef ik geen opdracht mee, omdat ik me graag laat verrassen door een volgende foto met evenveel creativiteit en kundigheid.
Dushi

16-02-2010 om 22:36 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!