Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
05-03-2010
Ardeense jager met bloemknop
Dat het niet gemakkelijk is, geloof ik graag. Laatst kregen
we voor de lokale fotoclub een opdracht om drie fotos te gaan maken bij de
zoutpannen. Iedereen hevig teleurgesteld, want als er ergens niets te zien is,
dan zijn het wel zoutpannen. Een grote vlakte zonder enige boom of struik. En
toch komen er na veel zwoegen en zweten veel mooie fotos uit. Dat is
fotografie: zwoegen en zweten om er iets moois van te maken. Dat vraagt heel
veel kijken, heel veel geduld en een buitenproportionele prullenbak. Straf geef
ik niet en de enige punten die ik geef, zijn leerpunten.
Ik merk hier vaak een grote onzekerheid
over de ingezonden foto. Dit is ook weer niet nodig, want er zitten heel veel
grijsgradaties tussen een briljante foto en een foto die nergens op lijkt.
En nu de bloemknop. Precies omdat je zelf aangeeft dat het ritme met name zit
in de knop en daarnaast struktuur in de bladeren, heb ik geprobeerd dát wat
meer accent te geven. Meer accent door de foto te croppen en meer accent door
de toon een tikje minder flets te maken, want de foto was een beetje
onderbelicht. Ik doe het overdreven, want dan is het verschil duidelijker. Wat
ik niet kon veranderen is het blaadje net achter de bloemknop. Ik zou liever
het camerastandpunt ietsje meer naar links hebben gezien. Dan was de knop
losgekomen van het blad erachter. Het is
dus een foto met veel goede elementen, maar eenmaal meer ervaring opgedaan
hebbend, ga je vanzelf nog meer letten op de details.
Dushi
Zal ik dan maar beginnen met een beetje minder begrip? Nee
hoor, maar het valt wel op dat je opnieuw een opname hebt met een trap in de
hoofdrol. Probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen in je inzendingen. Ik
wil niet teveel opdrachten geven, want creativiteit moet uit jezelf komen.
Dan nu de foto. Zonder meer vol ritmische elementen, alsook lijnen die een
goede struktuur geven.Het is jammer dat
je niet wat meer uitleg gegeven hebt bij de foto, want bij een opname als deze,
is een goede belichting niet zo gemakkelijk. Dat heb je goed gedaan. Ik vind
lijnen die een klein beetje scheef staan toch wat storend. Daarom heb ik me de
vrijheid veroorloofd tot wat fotografisch trek- en duwwerk. Gelukkig heb je
niet je naam in de foto gezet. De lijst eromheen past goed bij de foto, maar
voor het rechtzetten doe ik het liever zonder. Ik heb geprobeerd de fraaie
dieptewerking met het uiteinde van de trap op een sterk punt te behouden.
Probeer voor de volgende keer eens niet iets van een gebouw in beeld te nemen.
Wat wel? Dat mag je zelf bedenken.
Dushi
Een foto vol positieve elementen. Een kooi met latjes en
spijlen heeft van zichzelf al een zekere struktuur en voldoende ritmische
herhalingen. Maar de foto is meer dan dat. De kooi is goed geplaatst in het
vlak, gekanteld voor een mooier lijnenspel, en een achtergrond die niet saai
is, maar meer dan voldoende rust en contrast geeft met het hoofdonderwerp.
Slechts de balken linkstrekken enige
aandacht naar zich toe, maar blijven gelukkig van ondergeschikt belang. Het was
inderdaad de bedoeling om meerdere voorwerpen te combineren. Dat is er niet zo
sterk uitgekomen, maar de kooi is zo geprononeerd, dat het toch een geslaagde
opname is geworden. De technische instellingen zijn goed, want bij een
brandpuntsafstand van 21 mm geeft een diafragma van f/5 voldoende
scherptediepte. Na deze fraaie inzending mag je nogmaals op zoek gaan naar een
combinatie van meerdere objecten. Je bent zonder meer op de goede weg.
Dushi
Opnieuw geef je een heel gedetailleerde uitleg. En opnieuw
kom je met een mooie foto. Het laat zien dat heel bewust bezig zijn met een
foto, vóór de knop van de camera wordt ingedrukt, uitermate belangrijk is. En
dat het even belangrijk is om bij dit soort opnames te zoeken naar het ideale
diafragma, de meest geschikte sluitertijd en de optimale instelling van de
ISO-waarde
Wat ik van de foto vind binnen het kader van deze lessen? Een prachtig
ritmische herhaling van vlakken, kleuren en lijnen. Wat de witten en zwarten
betreft op,het uiterste randje. Een minder contrastrijke afbeelding zou niet bij
voorbaatslechter geweest zijn. De enige
aarzeling die ik heb, is de compositie met het min of meer rechthoekige vlak in
de rechterbovenhoek. Verder niets dan lof. Wat de derde inzending gaat worden,
weet ik niet, maar ik ben nu al heel benieuwd.
Dushi
Ritme volop en een overduidelijke struktuur. Je zou bijna
denken dat het net zo een geweldig mooie opname was als de vorige keer. Maar
dat zou al te mooi zijn. Feitelijk heb ik slechts twee aanbevelingen bij deze
opname. Allereeerst oogt de foto op mijn scherm niet gestoken scherp. Kan het
zijn dat het gekozen diafragma van f/4.0 daar mede debet aan is?
De tweede opmerking betreft de eyecatcher. Mooie gaatjes, mooie lijnen, maar
waar is dat ene element dat het spannend maakt? Het is zeker een goede foto
voro deze serie lessen, amar ik denk dat je nóg beter kunt. Laat nog maar eens
(opnieuw) zien.
Dushi
Als je handleiding zeer beduimeld is (chapeau, want dat heb
je deze stukgelezen!), zou ik snel overgaan naar de digitale versie. Dat heeft
bovendien als voordeel dat je veel gemakkelijker iets kunt opzoeken. Gewoon het
trefwoord intikken op de computer en de juiste bladzijde wordt vanzelf
opgezocht en getoond.
Je bent goed bezig geweest: lage ISO, gebruik van statief en een ongewoon (dus
vaak aantrekkelijk) standpunt.Ook ben
ik blij met je uitleg, want daaruit wordt minstens duidelijk dat je uitermate
ijverig bent zonder slaafs de aanwizingen te volgen. Ik kan dat zeer waarderen.
De muur is ook voor mij bijzaak. De bank is origineel in beeld gebracht, al had
ik geopteerd voor een nog lager standpunt en ietsje meer naar rechts. Ook vind
ik de foto een tikje aan de blauwe kant. Blijf zoeken naar verrassingen in de
fotografie. Zie bijvoorbeeld de ietwat andere uitsnede compo die ik gekozen heb
uit je foto.
Hiermee is het tijd om afscheid te namen van een bijzonder ijverige en
leergierige leerling die het ongetwijfeld ook goed zal doen bij de volgende
reeks: de dieptewerking van meesteres Cijbra. Zonder meer gefeliciteerd met je prestaties in deze reeks!
Dushi
Uit je heel korte toelichting zou een slecht verstaander
kunnen opmaken dat er wat minder animo aanwezig was. Een normaal verschijnsel overigens
voor iedere serieuze fotograaf die van ieder shot een knaller wil maken. Helaas
is dat niet zo gemakkelijk. Wat je laat zien, zijn een aantal planken. Een
zeker ritme is aanwezig, maar de foto kan me weinig boeien. Dat komt mede door
de compositie die iets mist dat de aandacht trekt. Bovendien heb ik kennelijk
de opdracht niet duidelijk genoeg geformuleerd: meerdere voorwerpen die echt
los van elkaar staan. Hier is sprake van een duidelijke eenheid:
vermoedelijk een houten trap. Zou je het nog eens willen proberen? Het is niet
noodzakelijk dat je binnen een dag of wat met een volgende inzending komt.
Liever heb ik dat je echt de tijd neemt om goed rond te kijken en dan mij uit
te leggen waarom dit een bijzonder goede opname is voor deze serie die bij tijd
en wijle mensen ingewild hoofdbrekens bezorgt.
Dushi
Een goed begin Syrit, omdat je met een bezoek aan een bekend
Zweeds meubelbedrijf (ik mag geen reklame maken) echt gezocht hebt naar een spel van diverse lijnen en
vlakken. Het licht binnen is beperkt, maar je hebt met een flink open diafragma
gewerkt en op een niet storende wijze gebruik gemaakt van de flits om het beeld
mooi van kleur te houden.
Alhoewel de opname dus goed is, kunnen er toch nog wat kleine verbeteringen in
aangebracht worden. Ik heb eerst wat elementen gemarkeerd die een beetje het
strakke ritme verstoren. Dat is niet altijd te vermijden en zelfs achteraf niet
in alle gevallen te corrigeren. Het kan helpen door bij de opname al ook
aandacht te hebben voor de achtergrond.
Als tweede heb ik de lijnen wat beter recht gezet: horizontaal en vertikaal en neit
bijna horizontaal of vertikaal. Dat is gewoonlijk niet te bereiken bij de
opname zelf, maar moet achteraf gecorrigeerd worden middels bijv. Photoshop.
De derde beweging was om beide vorige opties te verenigen in een compositie die
nog beter rekening houdt met de regel van derden uit de vorige serie
lessen.Op deze manier kan een goede
foto nog net een tikje fraaier worden.
Dushi
Je hebt een goede keuze gedaan, Anneke. Niet alleen de
regelmatige struktuur van het palmblad, maar ook de durf gehad om veel weg te
laten en je te concentreren op wat je wil laten zien: het spel van de lijnen.
Natuurlijk maak je voor een opdracht als dit een serie fotos, want het lukt
maar zelden dat het in één keer voor de volle 100% raak is. Juist dat
uitproberen van standpunten is een leerzaam proces. Ik weet dat de passaat
storend kan werken op een rustige opname, maar met een 38mm had je best het diafragma
nog wat verder dicht kunnen knijpen. Nu is de linkerhelft wat minder scherp
geworden. Alhoewel ik dat je een mooie foto hebt gemaakt, ben ik toch nog wat
aan het stoeien geweest met een ietwat andere compositie.En het verschil tussen het lichte en donkere
deel een beetje meer accent gegeven. Dat soort bewerkingen doe ik met mijn eigen fotos ook vaak. Ik hoop
dat je het niet erg vindt. Voor de volgende keer opnieuw het verzoek geen
bouwerk te fotograferen, maar liefst diverse elementen door het oog van de
fotograaf samengevoegd tot een boeiend geheel.
Dushi
Het leven kan zo simpel zijn. Gelukkig geen naam in de foto,
maar eronder. En dan laat zelfs een putdekseleen verrassende hoeveelheid ritmsiche herhaling en struktuur zien. Vaak
zoeken we naar grote dingen, maar juist het kleinere kan fotografisch uitermate
aantrekkelijk zijn. Ik verbaas me wel dat je het geleerde van de eerste serie
lessen uit het oog hebt verloren. De regel van derden blijft uitermate
belangrijk in het zoeken naar een goede compositie. Ik zal het je nog even
laten zien. Kun je de volgende keer
meerdere losstaande elementen verenigen tot een prachtige foto die past in deze
serie?
Dushi
Allereerst waardeer ik ten zeerste je uitgebreide uitleg.
Dat laat zien dat je heel bewust bezig bent met de fotografie, een must voor
wie verder wil komen dan toeristische plaatjes. De enige aarzeling in je uitleg
betreft het gebruik van de gammawaarden, die gewoonlijk vooral gebruikt worden
voor calibratie van bijv.de monitor. Voor meer karakter geven aan een foto, zou
ik liever kiezen voor het aanpassen van de levels of curves.
De foto zelf vind ik bijzonder geslaagd. Prachtige lijnen met een mooi rond
accent op een sterk punt. Ook het spel van licht en donker spreekt me aan.
Kortom, een prachtige inzending. Wordt je volgende foto opnieuw eentje die alle
aandacht trekt?
Dushi
Een heel mooie inzending, Jeromme, mede door het licht dat
aan deze opname een extra diepte en accent geeft, maar die lessen komen nog,
dus ik moet een beetje op mijn woorden passen. De foto zit vol prachtige
strukturen en met met name de eg zorgt ook nog voor een keurig ritme. Na de
eerdere inzendingen waarin je een grote variatie en goede keuzes liet zien,
denk ik dat je helemaal klaar bent om over te stappen naar de volgende serie,
de dieptewerking onder de deskundige en bezielende leiding van Cijbra. Een
welgemeend PROFICIAT is zonder meer op zijn plaats. Het was een genoegen je in
mijn klasje te hebben.
Dushi
Als ik kijk naar de exifs, dan zie ik dat je werkt met een Sony A550.
Dat is een zeer volwaardige spiegelreflex.Je hebt van alles geprobeerd: portretstand,
natuur, macro, sport. Dat zijn echter allemaal standen voor mensen die hun
camera nog niet zo goed kennen en door sommige meer ervaren fotografen
verafschuwd worden (hetgeen nu ook weer niet nodig is). Je camera heeft,
behalve de zojuist genoemde scenes, nogmeer standen: P (ook dat is alles uit handen geven), A (voorkeur diafragma),
S (voorkeur sluiter) en M (helemaal handmatig).
Zelf werk ik veel met A, maar voor sport is S ook heel geschikt. Het lijkt er
dus een beetje op dat je de handleiding nog niet minstenstien keer hebt doorgenomen. Echt doen! Na een
jaar ken je je fototoestel veel beter en kies je bijna blindelings de juiste
instellingen. Nu is de handleiding niet op alle punten even duidelijk. Op pag.
103. gaat het over ISO-waarden. Mogelijk heb je de stand AUTO ISO gebruikt. Je
kunt de ISO echter ook zelf instellen.
Nu naar de foto zelf.Het lijkt me dus niet
nodig om met hoge ISO-waarden te werken vanaf statief. Ook de keuze van de
flitser moet door jou bepaald worden en niet door de camera. Dat er ritmische
herhalingen zitten in de foto, is meer dan duidelijk. Interessant vind ik ook
de herhaling van de dopjes en de veeg van de flesjes aan de onderkant. In die
zin is het een foto, waar ik best een tijdje geboeid naar kan kijken. Mede ook doordat alles keurig
in grijstinten is uitgevoerd. Je bent zonder meer op de goede weg, zeker als
het je gaat lukken de mogelijkheden van je camera helemaal te beheersen.Kom je binnenkort (hoeft neit voor deze serie lessen) met een opname in de stand A of S?
Dat valt een beetje buiten het oogmerk van deze serie lessen, maar ik wil je
wat prikkelen tot optimaal gebruik van je mooie camera. De volgende inzending graag buitenshuis, liefst meerdere objecten die je zelf in een mooie compositie weet te plaatsen.
Het was niet de bedoeling om hier een foto in te leveren met
tegenlicht. Dat was slechts een tip om er persoonlijk eens mee te oefenen. De
ingezonden foto kan me niet helemaal bekoren. Ritme zit er weinig in en ook een
goede struktuur mis ik een beetje. De eerste mast staat er maar half op, met
bovendien een boom die een storende factor vormt. Onderaan zie ik wat halve
toppen van bomen.Zowel onder als boven
dus niet zo mooi in beeld gebracht. Even rustig nadenken wat je wilt gaan doen. Het gaat om een mooi spel van lijnen en vlakken. De volgende inzending zal vast heel mooi worden.
Dushi
Het is heel prettig dat je rekening houdt met de suggesties
die ik probeer te geven. Maar iedere persoon is verschillend en op den duur ga
je steeds meer je eigen weg vinden in de vele (soms tegenstrijdige)
aanwijzingen die mensen je geven.
Ik kan veel waardering opbrengen voor het lijnenspel en de manier waarop je dat
in een compositie hebt samengevat. Simpel en doeltreffend. Ik vind alleen de
sneeuw wat grauw uitgevallen en heb daar een kleine correctie op aangebracht.
Al met al een heel goede afsluiting van deze reeks, Kijkhut. Proficiat! Ik geef
je vol vertrouwenin handen van Cijbra
met de reeks Dieptewerking.
Dushi
Wat
lijnenspel en verdeling van vlakken vind ik het een bijzonder mooie opname.
Daar valt weinig op af te dingen. Gewoon prachtig, ook in zijn compositie. Slechts
aan de rechterzijde de lijnen even netjes recht zetten, en klaar is kees.
Desondanks zit ik te genieten van je foto.
Wel denk ik dat vanuit hetzelfde standpunt en met dezelfde lens een nog mooiere
opname te maken is, want je bent inderdaad aardig aan het experimenteren
geweest, misschien wel een beetje teveel van het goede, al is experimenteren
een uitstekende manier om je camera beter te leren kennen.
Ik ga niet zeggen wat je moet doen, ik probeer uit te leggen wat ik zou doen
bij een opname als deze. Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeuren, maar
misschien heb je er hier en daar iets aan.
Je witbalans heb je ingesteld op Cool
white fluorescent (koel wit TL-licht). Ik neem aan dat de foto gewoon buiten is
genomen en niet binnen in een kantoorruimte. In ieder geval is de foto daardoor
te blauw geworden.De automatische witbalans
werkt bij veel cameras heel goeden
zeker als je in RAW fotos maakt is er weinig reden om buiten snel te gaan
experimenteren.
Verder heb je gekozen voor handmatige belichting, de stand M. Er zijn mensen
die van mening zijn dat de werkelijk goede fotograaf alleen met deze stand
werkt. Ik deel die mening niet. Bij de stand M moet je zelf diafragma en ISO en
sluitertijd instellen en dan controleren of de belichting correct is. Als je
daarentegen bijvoorbeeld uitgaat van de stand A (voorkeur voor diafragma), is
het voldoende om ISO óf sluitertijd aan te passen en de camera doet de de derde
component en zorgt voor de goede belichting. Afwijken naar een donkerder of
lichtere foto kan uiteraard altijd met een belichtingscorrectie.Overigens lijkt me de belichting goed
ingesteld, dus ook dat heb je goed gedaan.Wel had ik bij een foto als niet gekozen voor de vrijwel maximale
lensopening. Een kleinere lensopening (groter getal van de gebruikte f/4) geeft
een betere scherptediepte. Kom je de volgende keer weer met zo een knaller?
Dushi
Dat het binnen vrij donker was, is te zien aan je
instellingen. Als je de foto vanaf statief genomen had, was een ISO-waarde van
1600 niet nodig geweest. Het is een heel statische foto, dus het had best
gekund. Door de grote lensopening, eveneens een gevolg om zonder statief
voldoende belichting te krijgen, is de zitting van de stoelwat onscherp. En rechts iets meer dan aan de
linkerkant, hetgeen ook geldt voor de rugleuning. De keuze voor het randje muur
is bewust gebeurd, al weet ik niet of ik hetzelfde gedaan zou hebben. Door de
grote lensopening ontbreekt ook daar de scherpte, terwijl er helemaal rechgts
nog enkele kleine vreemde plekjes te zien zijn.
De rugeuning zelf vormt het hoofdmotief en vertoont zeker struktuur, maar door
de fijnheid en veelheid van de gaatjes is het beeld niet sterk in zijn
uitdrukking. Graag bij de volgende inzending alle aandacht voor opmerkelijke
lijnen en vlakken, liefst in een harmonieuze samenhang.
Dushi
Een foto vol ritme en struktuur. Je hebt duidelijk gekozen
voor een zo symmetrisch mogelijke compositie. Ook vertoont de foto een grote
eenheid van toon en kleur. Het miniscule stukje lucht dat nog net te zien is,
doet daar niets aan af.Alles bij elkaar
een heel geslaagde opname, waarin hoogstens een spannend element aan
toegevoegd zou kunnen worden. Opnieuw de vraag of je voor de volgende keer met
iets anders wilt komen dan een bouwsel.
Dushi
Het is niet alleen de vraag of ik het goed vind, maar vooral
ook of je het zelf goed vindt. Daarom vraag ik of mensen aan willen geven
waarom ze voor deze foto en instellingen gekozen hebben. Fotografie is bewust
omgaan met een beeld dat je tegenkomt of schept.
Ik vind de foto buitengewoon verrassend na je eerdere inzendingen.Als ik van deze ajuin tranen in mijn ogen
krijg, zijn het tranen van vreugde. Simpel kan ook, of misschien wel juist,
heel goed zijn. Mooie ritmische cirkels waarbij de donkere randen een goed
contrast geven. Ik heb slechts twee kleine opmerkingen bij deze goede
inzending. Allereerst is een compositie met inachtneming van de regel van
derden vaak wat boeiender dan iets dat je heel centraal in het vlak plaatst. En
als tweede zou ik met een opname als deze beslist stoeien met diverse
belichtingen: strijklicht, van de ene kant, van onderaf, gewoon proberen en
kijken wat het oplevert.Ik ben
buitengewoon benieuwd naar je volgende inzendingen zorg dat het ritme eruit knalt!
Dushi
Dit keer zal ik maar wat strenger zijn, want als je echt
hogerop wil, worden de eisen ook wat pittiger. Bij deze foto is het ja en nee.
Nee, omdat je opnieuw met een gevel komt; ik zie liever een grote variatie. Ja,
omdat het wel een totaal ander soort gevel is.
Ik zie twee mooie ritmes: de ballonnen en de buizenconstructie daarboven. Maar
lekker bij elkaar passen doen ze niet. Niet in vorm en niet in kleur.Als in meer naar de randen toe ga, zie ik
boven een wit uitgebeten driehoek, terwijl ook in de ballonnen wat kale plekken
zitten. Aan de onderkant komt de weerspiegeling niet niet aardig door, maar
misschien was dat wel onmogelijk, want ik weet natuurlijk niet wat er nog meer
beneden was. Alles bij elkaar zeker een heleboel ritmische elementen, maar
probeer het totaalplaatje met de onderlinge samenhang ook in het oog te houden.
Dushi