Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
05-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met bloemknop

Dat het niet gemakkelijk is, geloof ik graag. Laatst kregen we voor de lokale fotoclub een opdracht om drie foto’s te gaan maken bij de zoutpannen. Iedereen hevig teleurgesteld, want als er ergens niets te zien is, dan zijn het wel zoutpannen. Een grote vlakte zonder enige boom of struik. En toch komen er na veel zwoegen en zweten veel mooie foto’s uit. Dat is fotografie: zwoegen en zweten om er iets moois van te maken. Dat vraagt heel veel kijken, heel veel geduld en een buitenproportionele prullenbak. Straf geef ik niet en de enige punten die ik geef, zijn leerpunten.
Ik  merk hier vaak een grote onzekerheid over de ingezonden foto. Dit is ook weer niet nodig, want er zitten heel veel grijsgradaties tussen een briljante foto en een foto die nergens op lijkt.
En nu de bloemknop. Precies omdat je zelf aangeeft dat het ritme met name zit in de knop en daarnaast struktuur in de bladeren, heb ik geprobeerd dát wat meer accent te geven. Meer accent door de foto te croppen en meer accent door de toon een tikje minder flets te maken, want de foto was een beetje onderbelicht. Ik doe het overdreven, want dan is het verschil duidelijker. Wat ik niet kon veranderen is het blaadje net achter de bloemknop. Ik zou liever het camerastandpunt ietsje meer naar links hebben gezien. Dan was de knop losgekomen van het blad erachter.  Het is dus een foto met veel goede elementen, maar eenmaal meer ervaring opgedaan hebbend, ga je vanzelf nog meer letten op de details.
Dushi





05-03-2010 om 20:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met station

Zal ik dan maar beginnen met een beetje minder begrip? Nee hoor, maar het valt wel op dat je opnieuw een opname hebt met een trap in de hoofdrol. Probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen in je inzendingen. Ik wil niet teveel opdrachten geven, want creativiteit moet uit jezelf komen.
Dan nu de foto. Zonder meer vol ritmische elementen, alsook lijnen die een goede struktuur geven.  Het is jammer dat je niet wat meer uitleg gegeven hebt bij de foto, want bij een opname als deze, is een goede belichting niet zo gemakkelijk. Dat heb je goed gedaan. Ik vind lijnen die een klein beetje scheef staan toch wat storend. Daarom heb ik me de vrijheid veroorloofd tot wat fotografisch trek- en duwwerk. Gelukkig heb je niet je naam in de foto gezet. De lijst eromheen past goed bij de foto, maar voor het rechtzetten doe ik het liever zonder. Ik heb geprobeerd de fraaie dieptewerking met het uiteinde van de trap op een sterk punt te behouden. Probeer voor de volgende keer eens niet iets van een gebouw in beeld te nemen. Wat wel? Dat mag je zelf bedenken.
Dushi





05-03-2010 om 13:29 geschreven door Marsje


04-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met kooi
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto vol positieve elementen. Een kooi met latjes en spijlen heeft van zichzelf al een zekere struktuur en voldoende ritmische herhalingen. Maar de foto is meer dan dat. De kooi is goed geplaatst in het vlak, gekanteld voor een mooier lijnenspel, en een achtergrond die niet saai is, maar meer dan voldoende rust en contrast geeft met het hoofdonderwerp. Slechts de balken links  trekken enige aandacht naar zich toe, maar blijven gelukkig van ondergeschikt belang. Het was inderdaad de bedoeling om meerdere voorwerpen te combineren. Dat is er niet zo sterk uitgekomen, maar de kooi is zo geprononeerd, dat het toch een geslaagde opname is geworden. De technische instellingen zijn goed, want bij een brandpuntsafstand van 21 mm geeft een diafragma van f/5 voldoende scherptediepte. Na deze fraaie inzending mag je nogmaals op zoek gaan naar een combinatie van meerdere objecten. Je bent zonder meer op de goede weg.
Dushi

04-03-2010 om 19:49 geschreven door Marsje


03-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovenlem met gestructureerd glas
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw geef je een heel gedetailleerde uitleg. En opnieuw kom je met een mooie foto. Het laat zien dat heel bewust bezig zijn met een foto, vóór de knop van de camera wordt ingedrukt, uitermate belangrijk is. En dat het even belangrijk is om bij dit soort opnames te zoeken naar het ideale diafragma, de meest geschikte sluitertijd en de optimale instelling van de ISO-waarde
Wat ik van de foto vind binnen het kader van deze lessen? Een prachtig ritmische herhaling van vlakken, kleuren en lijnen. Wat de witten en zwarten betreft op,het uiterste randje. Een minder contrastrijke afbeelding zou niet bij voorbaat  slechter geweest zijn. De enige aarzeling die ik heb, is de compositie met het min of meer rechthoekige vlak in de rechterbovenhoek. Verder niets dan lof. Wat de derde inzending gaat worden, weet ik niet, maar ik ben nu al heel benieuwd.
Dushi

03-03-2010 om 15:11 geschreven door Marsje


02-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met parkeergarage
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ritme volop en een overduidelijke struktuur. Je zou bijna denken dat het net zo een geweldig mooie opname was als de vorige keer. Maar dat zou al te mooi zijn. Feitelijk heb ik slechts twee aanbevelingen bij deze opname. Allereeerst oogt de foto op mijn scherm niet gestoken scherp. Kan het zijn dat het gekozen diafragma van f/4.0 daar mede debet aan is?
De tweede opmerking betreft de eyecatcher. Mooie gaatjes, mooie lijnen, maar waar is dat ene element dat het “spannend” maakt? Het is zeker een goede foto voro deze serie lessen, amar ik denk dat je nóg beter kunt. Laat nog maar eens (opnieuw) zien.
Dushi

02-03-2010 om 02:46 geschreven door Marsje


01-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met tuinbank

Als je handleiding zeer beduimeld is (chapeau, want dat heb je deze stukgelezen!), zou ik snel overgaan naar de digitale versie. Dat heeft bovendien als voordeel dat je veel gemakkelijker iets kunt opzoeken. Gewoon het trefwoord intikken op de computer en de juiste bladzijde wordt vanzelf opgezocht en getoond.
Je bent goed bezig geweest: lage ISO, gebruik van statief en een ongewoon (dus vaak aantrekkelijk) standpunt.  Ook ben ik blij met je uitleg, want daaruit wordt minstens duidelijk dat je uitermate ijverig bent zonder slaafs de aanwizingen te volgen. Ik kan dat zeer waarderen.
De muur is ook voor mij bijzaak. De bank is origineel in beeld gebracht, al had ik geopteerd voor een nog lager standpunt en ietsje meer naar rechts. Ook vind ik de foto een tikje aan de blauwe kant. Blijf zoeken naar verrassingen in de fotografie. Zie bijvoorbeeld de ietwat andere uitsnede compo die ik gekozen heb uit je foto.
Hiermee is het tijd om afscheid te namen van een bijzonder ijverige en leergierige leerling die het ongetwijfeld ook goed zal doen bij de volgende reeks: de dieptewerking van meesteres Cijbra. Zonder meer gefeliciteerd met je prestaties in deze reeks!
Dushi





01-03-2010 om 03:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met planken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Uit je heel korte toelichting zou een slecht verstaander kunnen opmaken dat er wat minder animo aanwezig was. Een normaal verschijnsel overigens voor iedere serieuze fotograaf die van ieder shot een knaller wil maken. Helaas is dat niet zo gemakkelijk. Wat je laat zien, zijn een aantal planken. Een zeker ritme is aanwezig, maar de foto kan me weinig boeien. Dat komt mede door de compositie die iets mist dat de aandacht trekt. Bovendien heb ik kennelijk de opdracht niet duidelijk genoeg geformuleerd: “meerdere voorwerpen die echt los van elkaar staan”. Hier is sprake van een duidelijke eenheid: vermoedelijk een houten trap. Zou je het nog eens willen proberen? Het is niet noodzakelijk dat je binnen een dag of wat met een volgende inzending komt. Liever heb ik dat je echt de tijd neemt om goed rond te kijken en dan mij uit te leggen waarom dit een bijzonder goede opname is voor deze serie die bij tijd en wijle mensen ingewild hoofdbrekens bezorgt.
Dushi

01-03-2010 om 03:51 geschreven door Marsje


28-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met trap

Een goed begin Syrit, omdat je met een bezoek aan een bekend Zweeds meubelbedrijf (ik mag geen reklame maken) echt gezocht hebt naar een spel van diverse lijnen en vlakken. Het licht binnen is beperkt, maar je hebt met een flink open diafragma gewerkt en op een niet storende wijze gebruik gemaakt van de flits om het beeld mooi van kleur te houden.
Alhoewel de opname dus goed is, kunnen er toch nog wat kleine verbeteringen in aangebracht worden. Ik heb eerst wat elementen gemarkeerd die een beetje het strakke ritme verstoren. Dat is niet altijd te vermijden en zelfs achteraf niet in alle gevallen te corrigeren. Het kan helpen door bij de opname al ook aandacht te hebben voor de achtergrond.
Als tweede heb ik de lijnen wat beter recht gezet: horizontaal en vertikaal en neit bijna horizontaal of vertikaal. Dat is gewoonlijk niet te bereiken bij de opname zelf, maar moet achteraf gecorrigeerd worden middels bijv. Photoshop.
De derde beweging was om beide vorige opties te verenigen in een compositie die nog beter rekening houdt met de regel van derden uit de vorige serie lessen.  Op deze manier kan een goede foto nog net een tikje fraaier worden.
Dushi







28-02-2010 om 19:47 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Je hebt een goede keuze gedaan, Anneke. Niet alleen de regelmatige struktuur van het palmblad, maar ook de durf gehad om veel weg te laten en je te concentreren op wat je wil laten zien: het spel van de lijnen. Natuurlijk maak je voor een opdracht als dit een serie foto’s, want het lukt maar zelden dat het in één keer voor de volle 100% raak is. Juist dat uitproberen van standpunten is een leerzaam proces. Ik weet dat de passaat storend kan werken op een rustige opname, maar met een 38mm had je best het diafragma nog wat verder dicht kunnen knijpen. Nu is de linkerhelft wat minder scherp geworden. Alhoewel ik dat je een mooie foto hebt gemaakt, ben ik toch nog wat aan het stoeien geweest met een ietwat andere compositie.  En het verschil tussen het lichte en donkere deel een beetje meer accent gegeven. Dat soort bewerkingen  doe ik met mijn eigen foto’s ook vaak. Ik hoop dat je het niet erg vindt. Voor de volgende keer opnieuw het verzoek geen bouwerk te fotograferen, maar liefst diverse elementen door het oog van de fotograaf samengevoegd tot een boeiend geheel.
Dushi





28-02-2010 om 03:22 geschreven door Marsje


27-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met putdeksel

Het leven kan zo simpel zijn. Gelukkig geen naam in de foto, maar eronder. En dan laat zelfs een putdeksel  een verrassende hoeveelheid ritmsiche herhaling en struktuur zien. Vaak zoeken we naar grote dingen, maar juist het kleinere kan fotografisch uitermate aantrekkelijk zijn. Ik verbaas me wel dat je het geleerde van de eerste serie lessen uit het oog hebt verloren. De regel van derden blijft uitermate belangrijk in het zoeken naar een goede compositie. Ik zal het je nog even laten zien.  Kun je de volgende keer meerdere losstaande elementen verenigen tot een prachtige foto die past in deze serie?
Dushi





27-02-2010 om 21:18 geschreven door Marsje


26-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovanlem met parasol
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Allereerst waardeer ik ten zeerste je uitgebreide uitleg. Dat laat zien dat je heel bewust bezig bent met de fotografie, een must voor wie verder wil komen dan toeristische plaatjes. De enige aarzeling in je uitleg betreft het gebruik van de gammawaarden, die gewoonlijk vooral gebruikt worden voor calibratie van bijv.de monitor. Voor meer karakter geven aan een foto, zou ik liever kiezen voor het aanpassen van de levels of curves.
De foto zelf vind ik bijzonder geslaagd. Prachtige lijnen met een mooi rond accent op een sterk punt. Ook het spel van licht en donker spreekt me aan. Kortom, een prachtige inzending. Wordt je volgende foto opnieuw eentje die alle aandacht trekt?
Dushi

26-02-2010 om 20:31 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met eg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heel mooie inzending, Jeromme, mede door het licht dat aan deze opname een extra diepte en accent geeft, maar die lessen komen nog, dus ik moet een beetje op mijn woorden passen. De foto zit vol prachtige strukturen en met met name de eg zorgt ook nog voor een keurig ritme. Na de eerdere inzendingen waarin je een grote variatie en goede keuzes liet zien, denk ik dat je helemaal klaar bent om over te stappen naar de volgende serie, de dieptewerking onder de deskundige en bezielende leiding van Cijbra. Een welgemeend PROFICIAT is zonder meer op zijn plaats. Het was een genoegen je in mijn ‘klasje’ te hebben.
Dushi

26-02-2010 om 17:08 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met rekje flesjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als ik kijk naar de exifs, dan zie ik dat je werkt met een Sony A550. Dat is een zeer volwaardige spiegelreflex.  Je hebt van alles geprobeerd: portretstand, natuur, macro, sport. Dat zijn echter allemaal standen voor mensen die hun camera nog niet zo goed kennen en door sommige meer ervaren fotografen verafschuwd worden (hetgeen nu ook weer niet nodig is). Je camera heeft, behalve de zojuist genoemde scenes, nog  meer standen: P (ook dat is alles uit handen geven), A (voorkeur diafragma), S (voorkeur sluiter) en M (helemaal handmatig).
Zelf werk ik veel met A, maar voor sport is S ook heel geschikt. Het lijkt er dus een beetje op dat je de handleiding nog niet minstens  tien keer hebt doorgenomen. Echt doen! Na een jaar ken je je fototoestel veel beter en kies je bijna blindelings de juiste instellingen. Nu is de handleiding niet op alle punten even duidelijk. Op pag. 103. gaat het over ISO-waarden. Mogelijk heb je de stand AUTO ISO gebruikt. Je kunt de ISO echter ook zelf instellen.
Nu naar de foto zelf.  Het lijkt me dus niet nodig om met hoge ISO-waarden te werken vanaf statief. Ook de keuze van de flitser moet door jou bepaald worden en niet door de camera. Dat er ritmische herhalingen zitten in de foto, is meer dan duidelijk. Interessant vind ik ook de herhaling van de dopjes en de “veeg” van de flesjes aan de onderkant. In die zin is het een foto, waar ik best een tijdje geboeid  naar kan kijken. Mede ook doordat alles keurig in grijstinten is uitgevoerd. Je bent zonder meer op de goede weg, zeker als het je gaat lukken de mogelijkheden van je camera helemaal te beheersen.  Kom je binnenkort (hoeft neit voor deze serie lessen) met een opname in de stand A of S? Dat valt een beetje buiten het oogmerk van deze serie lessen, maar ik wil je wat prikkelen tot optimaal gebruik van je mooie camera. De volgende inzending graag buitenshuis, liefst meerdere objecten die je zelf in een mooie compositie weet te plaatsen.

 

Dushi

26-02-2010 om 15:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met hoogspanningsmast
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het was niet de bedoeling om hier een foto in te leveren met tegenlicht. Dat was slechts een tip om er persoonlijk eens mee te oefenen. De ingezonden foto kan me niet helemaal bekoren. Ritme zit er weinig in en ook een goede struktuur mis ik een beetje. De eerste mast staat er maar half op, met bovendien een boom die een storende factor vormt. Onderaan zie ik wat halve toppen van bomen.  Zowel onder als boven dus niet zo mooi in beeld gebracht. Even rustig nadenken wat je wilt gaan doen. Het gaat om een mooi spel van lijnen en vlakken. De volgende inzending zal vast heel mooi worden.
Dushi

26-02-2010 om 14:28 geschreven door Marsje


24-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijkhut met besneeuwd vlak

Het is heel prettig dat je rekening houdt met de suggesties die ik probeer te geven. Maar iedere persoon is verschillend en op den duur ga je steeds meer je eigen weg vinden in de vele (soms tegenstrijdige) aanwijzingen die mensen je geven.
Ik kan veel waardering opbrengen voor het lijnenspel en de manier waarop je dat in een compositie hebt samengevat. Simpel en doeltreffend. Ik vind alleen de sneeuw wat grauw uitgevallen en heb daar een kleine correctie op aangebracht.
Al met al een heel goede afsluiting van deze reeks, Kijkhut. Proficiat! Ik geef je vol vertrouwen  in handen van Cijbra met de reeks Dieptewerking.
Dushi





24-02-2010 om 03:07 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Everdina met glazen gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat lijnenspel en verdeling van vlakken vind ik het een bijzonder mooie opname. Daar valt weinig op af te dingen. Gewoon prachtig, ook in zijn compositie. Slechts aan de rechterzijde de lijnen even netjes recht zetten, en klaar is kees. Desondanks zit ik te genieten van je foto.
Wel denk ik dat vanuit hetzelfde standpunt en met dezelfde lens een nog mooiere opname te maken is, want je bent inderdaad aardig aan het experimenteren geweest, misschien wel een beetje teveel van het goede, al is experimenteren een uitstekende manier om je camera beter te leren kennen.
Ik ga niet zeggen wat je moet doen, ik probeer uit te leggen wat ik zou doen bij een opname als deze. Ieder heeft zijn persoonlijke voorkeuren, maar misschien heb je er hier en daar iets aan.
Je witbalans heb je ingesteld op Cool white fluorescent (koel wit TL-licht). Ik neem aan dat de foto gewoon buiten is genomen en niet binnen in een kantoorruimte. In ieder geval is de foto daardoor te blauw geworden.  De automatische witbalans werkt bij veel camera’s heel goed  en zeker als je in RAW foto’s maakt is er weinig reden om buiten snel te gaan experimenteren.
Verder heb je gekozen voor handmatige belichting, de stand M. Er zijn mensen die van mening zijn dat de werkelijk goede fotograaf alleen met deze stand werkt. Ik deel die mening niet. Bij de stand M moet je zelf diafragma en ISO en sluitertijd instellen en dan controleren of de belichting correct is. Als je daarentegen bijvoorbeeld uitgaat van de stand A (voorkeur voor diafragma), is het voldoende om ISO óf sluitertijd aan te passen en de camera doet de de derde component en zorgt voor de goede belichting. Afwijken naar een donkerder of lichtere foto kan uiteraard altijd met een belichtingscorrectie.  Overigens lijkt me de belichting goed ingesteld, dus ook dat heb je goed gedaan.  Wel had ik bij een foto als niet gekozen voor de vrijwel maximale lensopening. Een kleinere lensopening (groter getal van de gebruikte f/4) geeft een betere scherptediepte. Kom je de volgende keer weer met zo een knaller?
Dushi

24-02-2010 om 03:04 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roxanne met stoel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat het binnen vrij donker was, is te zien aan je instellingen. Als je de foto vanaf statief genomen had, was een ISO-waarde van 1600 niet nodig geweest. Het is een heel statische foto, dus het had best gekund. Door de grote lensopening, eveneens een gevolg om zonder statief voldoende belichting te krijgen, is de zitting van de stoel  wat onscherp. En rechts iets meer dan aan de linkerkant, hetgeen ook geldt voor de rugleuning. De keuze voor het randje muur is bewust gebeurd, al weet ik niet of ik hetzelfde gedaan zou hebben. Door de grote lensopening ontbreekt ook daar de scherpte, terwijl er helemaal rechgts nog enkele kleine vreemde plekjes te zien zijn.
De rugeuning zelf vormt het hoofdmotief en vertoont zeker struktuur, maar door de fijnheid en veelheid van de gaatjes is het beeld niet sterk in zijn uitdrukking. Graag bij de volgende inzending alle aandacht voor opmerkelijke lijnen en vlakken, liefst in een harmonieuze samenhang.
Dushi

24-02-2010 om 02:58 geschreven door Marsje


23-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met dak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto vol ritme en struktuur. Je hebt duidelijk gekozen voor een zo symmetrisch mogelijke compositie. Ook vertoont de foto een grote eenheid van toon en kleur. Het miniscule stukje lucht dat nog net te zien is, doet daar niets aan af.  Alles bij elkaar een heel geslaagde opname, waarin hoogstens een “spannend” element aan toegevoegd zou kunnen worden. Opnieuw de vraag of je voor de volgende keer met iets anders wilt komen dan een “bouwsel”.
Dushi

23-02-2010 om 01:56 geschreven door Marsje


22-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeromme met ajuin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is niet alleen de vraag of ik het goed vind, maar vooral ook of je het zelf goed vindt. Daarom vraag ik of mensen aan willen geven waarom ze voor deze foto en instellingen gekozen hebben. Fotografie is bewust omgaan met een beeld dat je tegenkomt of schept.
Ik vind de foto buitengewoon verrassend na je eerdere inzendingen.  Als ik van deze ajuin tranen in mijn ogen krijg, zijn het tranen van vreugde. Simpel kan ook, of misschien wel juist, heel goed zijn. Mooie ritmische cirkels waarbij de donkere randen een goed contrast geven. Ik heb slechts twee kleine opmerkingen bij deze goede inzending. Allereerst is een compositie met inachtneming van de regel van derden vaak wat boeiender dan iets dat je heel centraal in het vlak plaatst. En als tweede zou ik met een opname als deze beslist stoeien met diverse belichtingen: strijklicht, van de ene kant, van onderaf, gewoon proberen en kijken wat het oplevert.  Ik ben buitengewoon benieuwd naar je volgende inzending  en zorg dat het ritme eruit knalt!
Dushi

22-02-2010 om 02:27 geschreven door Marsje


21-02-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luikenaar met gevel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit keer zal ik maar wat strenger zijn, want als je echt hogerop wil, worden de eisen ook wat pittiger. Bij deze foto is het ja en nee. Nee, omdat je opnieuw met een gevel komt; ik zie liever een grote variatie. Ja, omdat het wel een totaal ander soort gevel is.
Ik zie twee mooie ritmes: de ballonnen en de buizenconstructie daarboven. Maar lekker bij elkaar passen doen ze niet. Niet in vorm en niet in kleur.  Als in meer naar de randen toe ga, zie ik boven een wit uitgebeten driehoek, terwijl ook in de ballonnen wat kale plekken zitten. Aan de onderkant komt de weerspiegeling niet niet aardig door, maar misschien was dat wel onmogelijk, want ik weet natuurlijk niet wat er nog meer beneden was. Alles bij elkaar zeker een heleboel ritmische elementen, maar probeer het totaalplaatje met de onderlinge samenhang ook  in het oog te houden.
Dushi

21-02-2010 om 22:22 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!