Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
16-03-2010
Gitagerrit met mand
Het is fijn om een wederom een leerling bij te krijgen die
de lessen van Cijbra over compositie zo goed gevolgd heeft. Je bent van harte
welkom Gitagerrit in het drukbezette klasje.
Het is een heel goed idee om kleinte beginnen. Meerdere kleine stapjes vormen
samen straks een grote sprong voorwaats, nietwaar?Een mand zit vanzelf boordevol ritme en
struktuur. Maar je hebt het goed in beeld gebracht, goed beperkt tot een detail
en het schuin gezet om het aantrekkelijker te maken. Dat heb je allemaal goed
gedaan. Slechts een heel klein puntje van aandacht:een sluitertijd van 1/8 seconde is zeer
gewaagd als je het zonder statief gedaan zou hebben. Vergeet tevens niet op het
licht te letten, want ook daar zit je op het uiterste randje van zowel over-
als onderbelichting.
Zet gerust een iets groter stapje, want ik denk dat je dat best kunt.
Dushi
Als ik vraag om een korte uitleg, bedoel ik eigenlijk niet om te
vermelden wat ik gewoon in de exifs kan zien, maar eerder naar het waarom van
de gebruikte instellingen. Hier is het technische verhaal niet zo interessant omdat het geen afwijkende
opname is. Wel had ik bijvoorbeeld graag geweten vanuit welke hoeken je de
kruiwagens allemaal bekeken hebt. Mogelijk zelfs tot op de grond liggend toe,
omdat een heel laag standpunt soms tot leuke verrassingen kan leiden. Maar met
je kleinzoon erbij, zal het wel niet zover gekomen zijn.
Als je dus goed rondkijkt, ga je steeds meer ritmische herhalingen zien en
spontane strukturen. Ik heb op je foto een paar heel kleine aanpassingen
aangebracht. Allereerst horizontaal gespiegeld, omdat dit vaak prettiger is
voor het oog dat gewend is aan een bepaalde leesrichting. Geen must, maar ik
wil het je even laten zien. Als tweede zag ik onder nog een klein randje bruine
stenen in beeld verschijnen. Vermijd kleine oneffenheden aan de randen van de
foto. En als derde oogden de tegels wat kaal in vergelijking met de goed
belichte banden.
Ik wil je nogmaals vragen met een zo verrassend mogelijke opname van onderweg
te komen.
Dushi
Ook voor jou een welkom in de klas van R&S. Ik ben blij
met je uitleg, want dan begrijp ik beter wat je bedoeling was en dat je niet
toevallig dit hebt uitgekozen. De aandacht wordt inderdaad het eerst gevangen
door het raam zelf, maar al snel merk je dat er achter de ruiten veel meer te
zien is. Wat je met lensvervorming gedaan hebt, valt voor mij niet te zien
zonder het origineel te kennen. Dat je gebruik maakt van een programma als
Photoshop om je foto te verbeteren, is geen enkel probleem zolang er niet een
echt andere foto van gemaakt wordt.
Wat ik een klein beetje jammer vind, is dat het raam net niet recht in beeld
staat. Dat kun je corrigeren met Edit à
Transform à
Distort. Als je bij de opname recht voor het raam kunt gaan staan, wordt het al
een stuk eenvoudiger. Iets verder weg gaan staan met wat meer tele kan wellicht
leiden tot wat minder vervorming. Probeer dat maar eens een keer uit.
Het lijnenspel achter de ramen maakt de foto zonder meer boeiender. Ik heb nog
gekeken naar een veel kleindere uitsnede, maar kom uiteindelijk toch weer terug
op de door jou gemaakte keuze.
Voor de tweede inzending ben je geheel vrij in de keuze, mits het niet opnieuw
een (deel van) gevel van een gebouw is.
Dushi
Welkom bij de club van R&S. Je eerste inzending is een
goed begin. Strak en stralend zoals je de brugleuning in beeld hebt gebracht.
Mooi is het rood van de leuning tegen de achtergrond. Mooi ook de twee schuine
lijen door het beeld.Als ik nu wat
verder ga, is dat niet om achteraf te zeggen dat de foto eigenlijk niet goed
is, maar om je te wijzen op enkele aandachtspunten waar je mogelijk je voordeel
mee kunt doen.
De eerste opmerking betreft de horizon. Het is bijna niet te zien, omdat de
brug zelf alle aandacht opeist (hetgeen heel goed is), maar de waterlijn op de
achtergrond lijkt links naar beneden te lopen.
De tweede opmerking sluit daar op aan. Als jemet de camera een tikje hoger
standpunt had ingenomen, was de hele waterkant niet in beeld gekomen en daarmee
een rustiger achtergrond.
Als derde, en voor deze keer wil ik me hiertoe beperken, heb je volgens de
exifs gebruik gemaakt van de landschapsmodus, hetgeen hier niet nodig was,
omdat je de brug juist los wil maken van de achtergrond. Meer gebruik van
voorkeur voor sluitertijd, diafragma of volledig manual geeft een betere
controle over het plaatje dat je wil bereiken dan de zogenaamde scenes,
oneerbiedig ook wel eens de pretmodus genoemd. Dit goede begin geeft vertrouwen
voor een minstens zo goede volgende inzending.
Dushi
Haastige spoed
is zelden goed. Dat lijkt hier ook een beetje het geval.Ik begrijp heel goed dat je snel verder wil,
Tuureke, maar soms moet iets gewoon rijpen en dat heeft tijd nodig. Ik wil je
vragen om eens heel goed te kijken naar inzendingen van anderen en daar
proberen je voordeel mee te doen.
Hier laat je
een foto zien met weinig uitleg. Wel veel naaldjes, maar de struktuur is eerder
rommelig dan aantrekkelijk voor het oog. Dat komt door een onrustige verhouding
tussen voor- en achtergrond. Het komt ook door de grote variatie in belichting
van de naaldjes. In plaats van een redelijke groothoekstand, zou ik een opname
als deze eerder benaderen vanuit een zekere telestand. Zelfs met dit open
diafragma komt de achtergrond op sommige plekken te opdringerig in beeld, mede
door het groot aantal takken. Overigens zijn opnames in de vrije natuur belist
niet gemakkelijk voor het onderwerp R&S.
Waarom je een
voorkeur voor de sluitertijd gebruikt hebt, is voor mij minder begrijpelijk. Ik herhaal een advies van de vorige keer: het
je richten op een detail kan helpen gemakkelijker zicht te krijgen op een duidelijke
herhaling of een mooie struktuur.
Dushi
Eerst heb ik gekeken naar de opname en dat kon me zeer
bekoren. Mogelijk een onderdeel van een speeltoestel, maar dat doet
feitelijk
niet terzake. Door de vrij vage achtergrond gaat de aandacht helemaal
uit naar
het grote knooppunt, dat op een sterk punt is neergezet. Dit keer eens
een foto
waar de aandacht minder gaat naar de ritmische herhalingen, doch eerder
naar de
goed gekozen struktuur .
Omdat iedere uitleg helaas ontbreekt, ben ik wat verder gaan kijken in
de
exifs. Ik vermoed dat een Tamron 18-200mm op zijn uiterste stand is
gebruikt
met bewust gekozen (diafragma voorkeur) nagenoeg helemaal open
diafragma. Dat
verklaart de mooie wazige achtergrond. Of de spotmeting hier zinvol was,
kan ik
niet beoordelen, want ik ken het punt van de meting niet, evenmin of de
belichting en witbalans goed ingesteld zijn, al doet de foto een tikje
koel
aan. Maar dat alles valt inmiddels ver buiten het kader van deze serie
lessen.
Ik hoop dat ik na deze uitstekende inzending minder lang hoef te wachten
op een
volgende, ongetwijfeld wederom goede, opname.
Dushi
Dit is de derde achtereenvolgende opname die getuigt van een
goed fotografisch inzicht en en het zeer zorgvuldig omgaan met de technische
mogelijkheden. Het is volkomen overbodig om daar nog allerlei tips aan toe te
voegen. De lepel ligt op een sterk punt en vangt fraai de anders lege
rechterhelft op.Kijkend naar deze
uitstekende foto, heb ik me af zitten vragen: zou ik het ook zo doen? Misschien
zou ik een tweetal kleine variaties aanbrengen. De eerste is een mogelijk hoger
standpunt, waardoor je beter in de tanden van de vork kunt kijken. De tweede
variatie is om de schuine lijn van de vorken minder precies diagonaal te laten
lopen en naast delepel ook hier meer gebruik te maken van de gulden regel.
Variaties zijn echter niet noodzakelijk verbeteringen. Het oordeel is aan de
kijker. Een buitenopname is wat mij betrefte en prima idee voor de volgende
keer.
Dushi
Een deel van de opdracht is goed uitgevoerd. Je hebt een
bank gevonden op een vlonder. Die twee elementen geven voldoende mogelijkheden
tot ritmische herhalingen of een boeiende struktuur. Hoe kunnen we dit goede
begin verder uitbouwen tot een aantrekkelijke foto? Allereerst door NIET in
beeld te brengen wat hier niet bij hoort. Dus geen vijver, zelfs niet als er
een vliesje ijs op ligt, geen huizen of een soort riet op de achtergrond. Dat
is de eerste stap.
De tweede stap is rondlopen. Bekijk de bank en de vlonder van allerlei kanten.
Ook de camera omhoog en omlaag bewegen. Net zo lang tot je een aantrekkelijk
standpunt gevonden hebt. Vergeet niet te spelen met het mooie laagstaande licht
dat hier aanwezig is. Op die manier kun je met de goede basisgegevens die je
hier toont, komen tot een foto die net een stapje verder reikt.
Probeer eens van deze aanwijzingengebruik te maken voor je volgende inzending en ik reken daarbij ook op
een goede uitleg van wat je gedaan hebt.
Dushi
Het is een genoegen je weer terug te zien na een wat langere
periode van afwezigheid.Aan de exifs
kan ik zien dat je zonder meer je best hebt gedaan om van voor tot achter alles
scherp te krijgen middels een diafragma van f/22. Dat is een goede keuze. En je
helpt me meteen herinneren, dat ik graag van de cursisten een korte toelichting
ontvang waarom ze deze foto geschikt vinden en waarom er gekozen is voor
gebruikte technische instellingen als ISO, diafragma enz.
Twee zaken vallen direct op: de trap en de witte palen. Beide staan redelijk
recht. Ik ga dit nu niet corrigeren, want dat heb ik al talloze malen gedaan.
Graag helemaal recht of juist helemaal niet. Dat is overigens niet zo
gemakkelijk. Vraag maar als je er niet uitkomt, al is mijn kennis vooral
gestoeld opprogrammas als Lightroom en
Photoshop. Het enige zwakke punt in deze foto vind ik dat met name de witte
palen het een nogal druk beeld geven. Je maakt het jezelf een stuk
gemakkelijker als je nog meer op details gaat lettten in plaats van een
overzichtsplaatje.
Na dezegoede foto verwacht ik een
(geheel andere) inzending van dezelfde of misschien nog wel hogere kwaliteit.
Dushi
Niets is zo gemakkelijk voor een docent om zijn leerlingen
in een keurslijf te dwingen. Maar een docent is is meer dan een
kopieeerapparaat en ik heb , maar dat voor mijn seniorentijdperk, bij mijn
studenten creativiteit altijd meer gewaardeerd dan het slaafs uitvoeren van een,
in dat geval meestal half begrepen, opdracht. Je bent dus zelf op pad gegaan,
want ik geef alleen aanwijzingen als ik denk dat een extra zetje kan helpen.
De molen vind ik verrassend in beeld staan. Positief verrassend. Alleen aan de bovenzijde
kan een beetje meer ruimte geen kwaad. Dit opmerkelijke standpunt heeft tevens
een boeiende struktuur opgeleverd. Het ritmische element zit inderdaad met name
in de steunbalken. Ik kan met plezier naar een foto als deze kijken. En dan nu
toch weer een kleine aanwijzing voor de volgende inzending: probeer eens een
ritme te vinden in meerdere losstaande elementen die je buiten gevonden hebt.
Dushi
Het is plezierig lesgeven in een klasje met zoveel goede
leerlingen. Met deze eerste inzending zit je helemaal op het goede spoor. Een
rij nagenoeg dezelfde vrachtwagens levert een prachtig ritme op. Prachtig
schoongewassen na alle sneeuw deze winter staan ze te stralen in het
winterzonnetje. Geen zon op de voorzijde, maar wel een prachtig spel van licht
en schaduw op het asfalt. Het is zonder meer een bijzonder goed begin. Vergeef
me slechts een heel kleine aarzeling. Ik zeg expres vergeef me want het zou
me niet verbazen als je het bewust hebt gedaan, maar ik ben een beetje bang dat
de vrachtwagens straks achteruit het beeld uitrollen. Daarom ben ik zo
onbeleefd geweest om ze wat meer recht te zetten. Met deze foto heb je wel de verplichting
op je genomen de volgende keer met iets heel anders, maar even goede inzending
te komen. Ik zie er naar uit.
Dushi
In deze opname heb je helemaal laten zien wat ik de vorige
keer bedoelde. Iedere fotograaf heeft aanvankelijk de neiging om de
werkelijkheid zo getrouw mogelijk vast te leggen. Een rijtje vlaggen past daar
niet bij, want men zou zonder meer kiezen voor een totaalplaatje met het hele
bedrijf erbij. Het heb je je terecht beperkt tot wat samen een aantrekkelijk
ritme vormt: de masten met de vlaggen. Dat alles in een aantrekkelijk schuine
lijn met een mooi contrasterende en rustige achtergrond van de blauwe lucht.
Slechts één ding was de moeite waard geweest om mee te experimenteren. Bij een
veel tragere sluitertijd krijg je licht bewogen vlaggen en dat had hier evenmin
misstaan.Ik laat je een even een
recente foto zien om te tonen wat ik bedoel.
Deze opname vormt een mooie afronding van een reeks waarin je enkele keren
zonder meer goed voor de dag bent gekomen. Tijd dus om door te gaan met de
reeks Dieptewerking o.l.v. Cijbra.Gefeliciteerd met deze mooie afsluiting!
Dushi
Wanneer je kiest voor een serie van nagenoeg dezelfde
voorwerpen, is het nog maar een kleine stap naar een goed patroon om een
uitermate geschikte foto te krijgen voor deze reeks. Je hebt dat bijzonder goed
gedaan. En laat daarmee zien dat het principe van R&S niet altijd zo
moeilijk is als het ogenschijnlijk toont. De diepzwarte achtergrond leidt
nergens de aandacht af van de rietjes in diverse kleurvariaties. Ik heb slechts
een kleine variant aangebracht op jouw compositie.
Je hebt voor de volle 100% voldaan aan de gegeven opdracht van de vorige
keer.De opdracht blijft hetzelfde, maar
nu niet met voorwerpen die je zelf bijeen brengt, maar zoals je die ergens
onderweg buitenshuis tegenkomt. Dat is wat lastiger, want nu kun je niet gaan
schuiven en moet je echt op zoek gaan naar de beste invalshoek om een en ander
vast te leggen.
Dushi
We kunnen, zelfs als senioren, niet meer zonder computers,
maar herhaaldelijk lees ik van evenveel problemen met dit zogenaamde wonder van
techniek. In ieder geval heb je gelukkig weer een foto kunnen insturen.
Ik geloof graag dat je iedere ochtend met veel plezier van de natuur in je
omgeving kunt genieten. En ik hoop dat je dit nog lang mag blijven doen. Maar
bij een foto missen we helaas elementen als de heerlijk frisse lucht, de eerste
zonnestralen of de geur van een bloesem. We moeten het vooral doen met lijnen,
vlakken en licht. Mooi licht zit er zeker in deze foto, maar dat valt buiten
het kader van deze serie. Hier gaat het om in een aantrekkelijk ritme
terugkerende lijnen of vlakken. In deze foto zitten nauwelijks grotere vlakken.
En lijnen zijn er genoeg, maar die lopen kriskras allerlei kanten op. Ofschoon
de foto in zijn algemeenheid zeker niet slecht is, kan ik er voor deze serie
lessen weinig van maken. Probeer eens wat ideetjes op te doen door inzendingen
van anderen te bekijken.En als tip: het
kan helpen door je meer te beperken tot een kleiner detail in plaats van alles
tegelijk in beeld te willen brengen.
Dushi
Het getuigt van durf om dezelfde opname nog eens te maken met
gebruikmaking van wat simpele aanwijzingen. Je hebt er een prachtige opname van
gemaakt voor deze serie. Zeer fraaie vertikale lijnen, afwisselend met geel dan
weer grijs. En als horizontaal ritme de zeer markant weergegeven voegen van de
bakstenen. Het geheel vertoont veel van hetzelfde, maar is beslist niet saai
omdat er vlakken in zitten met meer of minder schaduw. Met deze mooie foto
boordevol ritmische elementen heb je me er helemaal van overtuigd, dat je klaar
bent om verder te gaan met de derde reeks: Dieptewerking o.l.v. Cijbra.Een welgemeend proficiat!
Volkomen gelijk
Tuureke. Je inzending lag reeds een tijdje in de schuif, maar was per ongeluk
helemaal naar achteren verschoven en daar buiten beeld verdwenen, waarvoor mijn
excuses.
Je keuze voor het hek is een goede geweest, want het hek zit inderdaad vol
ritmische elementen die een foto aantrekkelijk kunnen maken. Waardoor het toch
niet zo goed gelukt is, komt door de zeer storende achtergrond. Je zou eens
kunnen experimenteren met de volgende mogelijkheden om tot een beter resultaat
te komen.
a.Ik begin met een heel vreemde optie: flitsen;
door de flits zal het hek vermoedelijk meer loskomen van de achtergrond.
b.Kies een zodanig standpunt uit dat de ruimte achter het hek veel groter is
dan de afstand tussen hek en camera; in dit geval betekent het dat je een stuk
dichter bij het hek moet gaan staan
c.Alternatief voor b is dat je de aandacht veel meer richt op een fragment;
de opdracht is immers niet om een hek te fotograferen, maar iets met R&S.
d.Kies een zo groot mogelijk
diafragma; met f/5 zit je vermoedelijk al aardig in die buurt.
Voor een
volgende keer graag weer een opname buiten, maar wel een heel ander onderwerp.
Dushi
Bedankt voor het insturen van een zo schoon mogelijke foto
zonder grote randen of een naam. Je maakt het jezelf niet gemakkelijk met deze
foto. Als je heel verschillende laarzen naast elkaar zet, krijg je niet snel
een goed herkenbaar ritme. Natuurlijk zit er enige struktuur in de foto (anders
zou het een chaotisch plaatje zijn), maar ook deze is niet zo sterk. De
gebruikte flits maakt dat ook het licht wat vlakker uitvalt.
Probeer eens op zoek te gaan naar naar een duidelijke herhaling van lijnen
en/of vlakken. Dus niet zomaar een herhaling van voorwerpen, tenzij deze voor
meer dan driekwart hetzelfde zijn. Kijk ook eens anar inzendingen van anderen.
Niet om na te apen, maar om inspiratie op te doen.
Dushi
Menig modern winkelcentrum laat voldoende mogelijkheden zien
voor een fraai lijnenspel. Daarom lijkt een opname als deze gemakkelijk,maar
dat is het allerminst. Je moet namelijk wel op dat ene precieze plekje staan
dat een aantrekkelijke combinatie geeft van allerlei aanwezige lijnen. Je bent
daar wat mij betreft helemaal in geslaagd. Het is je zelfs gelukt om de mensen
weg te houden uit het beeld, hetgeen de foto mooier maakt, maar door de
winkeliers vermoedelijk niet op prijs gesteld werd;-)Een goed gebruik van diafragma en een
sluitertijd, hetgeen gelukkig niet geleid heeft tot een onscherp beeld. Er is
slechts één element in de foto dat mij minder kan bekoren. Dat is de klok die
de mooie lijn van de balustrade verbreekt. Helaas is daar niets aan te doen.Alles bijeen dus een heel goed gecomponeerde
foto waar ik met plezier naar kan kijken. Wat mij betreft mag je vol vertrouwen
beginnen aan de reeks dieptewerking onder leiding van Cijbra. Gefeliciteerd!
Dushi
Ook bij deze inzending wordt gezwoegd om met een redelijke foto te
komen, maar als je zelf al aangeeft dat je niet helemaal tevreden bent, neem
dan rustig de tijd om verder te zoeken. Soms zie je het niet, soms heb je geen
inspiratie.Iedere fotograaf krijgt hier
mee te maken.
In een rijtje eenzelfde boten zit uiteraard een ritme en de boten zelf hebben
voldoende struktuur. En zoals gevraagd
heb je goed gezocht naar meerdere losstaande objecten. Dat is een heel goed
begin. Maar als de compo niet goed wil lukken, moeten we creatiever worden,
juist omdat we niet over water kunnen lopen. Daarom ben ik nog eens gaan
stoeien met de foto. Sommige elementen, zoals bijv. de paaltjes, vond ik minder
aardig in het beeld. Wat het voorstelt, is minder belangrijk. Zoek naar een
aantrekkelijk spel van lijnen en vlakken. Ik zeg niet dat het zo moet, maar ik
wil laten zien dat je net zo lang door moet zoeken, ook achteraf, tot je meer
tevreden bent. Graag een volgende inzending waar je zelf een beetje trots op bent.
En ik zou het niet vragen als ik eerder niet gezien had dat je tot meer in
staat bent.
Dushi
Dat het niet gemakkelijk is, geloof ik graag. Laatst kregen
we voor de lokale fotoclub een opdracht om drie fotos te gaan maken bij de
zoutpannen. Iedereen hevig teleurgesteld, want als er ergens niets te zien is,
dan zijn het wel zoutpannen. Een grote vlakte zonder enige boom of struik. En
toch komen er na veel zwoegen en zweten veel mooie fotos uit. Dat is
fotografie: zwoegen en zweten om er iets moois van te maken. Dat vraagt heel
veel kijken, heel veel geduld en een buitenproportionele prullenbak. Straf geef
ik niet en de enige punten die ik geef, zijn leerpunten.
Ik merk hier vaak een grote onzekerheid
over de ingezonden foto. Dit is ook weer niet nodig, want er zitten heel veel
grijsgradaties tussen een briljante foto en een foto die nergens op lijkt.
En nu de bloemknop. Precies omdat je zelf aangeeft dat het ritme met name zit
in de knop en daarnaast struktuur in de bladeren, heb ik geprobeerd dát wat
meer accent te geven. Meer accent door de foto te croppen en meer accent door
de toon een tikje minder flets te maken, want de foto was een beetje
onderbelicht. Ik doe het overdreven, want dan is het verschil duidelijker. Wat
ik niet kon veranderen is het blaadje net achter de bloemknop. Ik zou liever
het camerastandpunt ietsje meer naar links hebben gezien. Dan was de knop
losgekomen van het blad erachter. Het is
dus een foto met veel goede elementen, maar eenmaal meer ervaring opgedaan
hebbend, ga je vanzelf nog meer letten op de details.
Dushi