Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
23-03-2010
Spyrit met hijskraan
Het is zeker een bijzondere buitenkans geweest om rond te
mogen lopen op een verlaten werf.Heerlijk
lijkt me dat. Dat je soms niet weet waar het voor gediend heeft, is helemaal
niet erg, want het laat je mogelijk scherper kijken naar vormen en vlakken. Dat
het weer niet meezit, heb je als fotograaf nu eenmaal niet in de hand. Het
werken op de stand P geeft wat minder mogelijkheden tot eigen keuzes, maar is
zeker niet verkeerd en levert vaak uitstekende resultaten op inzake met name
belichting.
Struktuur zie ik in de foto met een grote ronde vorm en daarbinnen een kruis.
Ritmische herhalingen laten zich veel minder duidelijk zien. De vertikale
spijlen die je noemt worden doorkruist door allerlei andere lijnen, waardoor
het eerder rommelig wordt. In de schroeven van de cirkel zit zeker een ritme,
maar dat blijft binnen het totaalvan de
foto erg op de achtergrond. Als je dat had willen uitdrukken was een
detailopname meer op zijn plaats geweest. Probeer voor de volgende keer je te beperken
tot enkele goede ritmische herhalingen in de foto.Dat betekent dat bij een schermvullende foto
op een kijkafstand van minstens vijf meter nog goed het ritme te zien moet
zijn.
Dushi
Dit is een foto met een zeer opvallend ritme van balken en
touwen. De foto toont ook een veel rustiger beeld dan de vorige inzending. Dat
is uitstekend gedaan. De zon zorgt voor een mooie afwisseling van lichte en
donkere zijde van de balken. Bij een opname als deze zit je in het
spanningsveld tussen een meer open diafragma dat de achtergrond rustiger maakt,
maar ook de achterste balken vager, of juist niet. Helaas wordt daar in de zeer
beknopte toelichting niets over vermeld. Ik zou een volgende keer graag wat
meer willen horen over de gemaakte keuzes. En die opname mag voor de
afwisseling bij voorkeur ergens binnenshuisgemaakt worden.
Dushi
Een foto waarvan men zou kunnen denken, dat er in het
rechterdeel wel wat veel klinkers te zien zijn. Maar direct is ook duidelijk
dat de foto allerminst saai is. De voegen tussen de klinkers geven een goede
afscheiding en in de klinkers zelf geven de kleine stukjes kiezelsteen een
mooie variatie. Het meest opvallende is echter het fietswiel, waarvan de as
schitterend op een sterk punt is geplaatst. Dat wiel is heel mooi in het beeld
geplaatst. Natuurlijk zit er ook in de spaken een aantrekkelijk ritme, maar het
patroon van de klinkers vormen voor deze serie het sterkste punt wat betreft
R&S. Ik heb bij deze prima inzending slechts een klein vraagje. Nu is de
foto genomen met het zonlicht in de rug. Bij een opname meer tegen het licht in
zou de schaduw aan de voorkant van het wiel zijn gekomen en een mooie lijn
hebben gevormd op het vrije deel van de klinkers. Het is maar een gedachte. Ik
zie met alle vertrouwen een volgende inzending tegemoet.
Dushi
Het is
een genoegen een klasje te hebben met zulke ijverige leerlingen die heel
uitgebreid hun foto toelichten. En als het ook nog een mooie foto is, dan kan
mijn dag niet meer stuk. Ik ga niet in op de technische instellingen, want daar
is goed over nagedacht en valt weinig aan toe te voegen. Weerspiegelingen in
ramen geeft fotografen voldoende gespreksstof voor een hele avond. De een vindt
het prachtig, een ander heeft het al honderd keer gezien en houdt het dan ook
voor gezien.
Alhoewel de kraan mooi weerspiegeld wordt in de ramen, vind ik het spel van al
die lichte en donkere vlakken zelf al heel aantrekkelijk. Ik kan een foto als
deze zeer waarderen. Het enige dat ik graag wat anders zag, zijn de horizontale
lijnen die beneden mooi recht staan, maar naar boven steeds meer schuin
weglopen. Daarom heb ik me de vrijheid veroorloofd om een en ander recht te
zetten.
Als ik je om nog een nieuwe inzending vraag, is dat niet omdat ik inmiddels
niet overtuigd zou zijn van je kunnen, maar omdat ik graag nog een keer wil genieten
voor ik je doorstuur naar de volgende serie.
Dushi
Het is jammer dat je geen enkele toelichting geeft op je
foto, zelfs een titel ontbreekt. Ik kan dan ook wat korter zijn in mijn
commentaar. Op zich goed gezien, maar de foto was nog aardiger geweest met een
meer open diafragma. Met het gekozen standpunt trekt de achtergrond, en dan met
name de scheve paal, redelijk veel aandacht naar zich toe. Ook het grote
verschil in licht en donker maakt de foto onrustiger.Graag een nieuwe
inzending. Een heel graag vertellen waarom je gekomen hebt tot de keuze van dit
onderwerp en de voorkeur voor bepaalde
instellingen op je camera. Je leert pas echt als je zelf kritisch gaat kijken
naar je eigen fotoÂ’s.
Dushi
Dit is zeker een veel rustiger foto dan de vorige keer. De
stengels staan er goed op, al had een wat dichter diafragma dan het nu
gebruikte f/4.0 geen kwaad gekund. Aan de achtergrond is goede zorg besteed,
een pluspunt voor deze foto. Meer dan de rietstengels valt het lichtere touw op
waarmee de stengels bijeengebonden zijn. Jammer is dat het vierde touw er
slechts half op staat.Probeer ook de
sterke punten van de gulden regel uit de vorige lessenserie niet uit het oog te
verliezen. Het kan een foto net even wat meer “kracht” geven.
De keuze voor de rietstengels is dus zeker geen verkeerde, maar kan technisch
nog wat beter uitgevoerd worden.Alles
echter op zijn tijd en ieder stapje in de richting naar een uitstekende foto is
een goede stap. Je bent volgens mij echt op de goede weg. Laat maar eens zien
wat je nog meer in huis hebt.
Dushi
Als ik zo eens terugkijk op wat je bij deze serie hebt
ingeleverd, dan vind ik dat je grote vorderingen hebt gemaakt, Drumtje. Een
welgemeend proficiat is daarom op zijn plaats en je mag door naar
Dieptewerking van Cijbra.
Nog even over de foto zelf. Je hebt de foto wat donker gehouden, wat ik best
wel mooi vind. Als je tegen de lucht in fotografeert, is een
belichtingscorrectie vaak wenselijk. In dit geval heb je dat niet gedaan, maar
probeer daar eens mee te oefenen voor de toekomst. De foto vind ik vooral goed
geslaagd vanwege de ongebruikelijke uitsnede die er iets aparts aan geeft. Ik
wens je heel veel succes en fotoplezier met de volgende reeks.
Dushi
Welkom Dava bij dit klasje vol enthousiastelingen. Wat je
hier in beeld hebt gebracht, lijkt weinig bijzonder, want op veel plaatsen zijn
dit soort trappen te vinden. Juist daaromis het opvallend dat je het zo goed gedaan hebt. Prachtige lijnen die
lichtgebogen door het beeld lopen, pecies goed op ooghoogte, zachte schaduwen
aan de linkerkant en scherper worden naar rechts toe. De technische
instellingen zijn bijna standaard en als je de camera beter leert kennen,
ontdek je daar nog wel wat meer mogelijkheden in. Maar net als de trap: een
treetje tegelijk is de handigste manier om boven te komen.Probeer na dit goede begin voor de volgende
keer iets anders te zoeken dan iets van een gebouw. Het mag binnen of buiten
zijn. Aan jou de keuze.
Dushi
Een heel mooie foto van een takkenconstructie. (de leistenen
heb ik gemist). Omdat de takken velerlei vormen vertonen is in deze opname de
struktuur sterker aanwezig dan een regelmatige ritmische herhaling. De foto is
zeker ook heel mooi door een prachtig spel met het licht. Hier is heel zorgvuldig
een foto gemaakt met ruime kennis van zaken. Flink open diafragma waardoor de
achtergrond heel rustig is. Nauwkeurige lichtmeting, aangevuld met een
noodzakelijke belichtingscorrectie vanwege het grote contrast tussen voor- en
achtergrond.Wie goed rondkijkt en knap
gebruik maakt van de mogelijkheden van de camera, kan zelfs van iets simpels als
enkele takken een mooie foto maken. Ik ben heel benieuwd naar de volgende
inzending, liefst met een wat uitgebreidere toelichting over de gemaakte keuzes.
Dushi
Ik heb een tijdje gekeken naar deze foto. Links behoorlijk
scherp, rechts duidelijk minder. Een sluitertijd van 1/13de seconde
kan ik niet aanbevelen voor een opname uit de losse hand. Ook laat de foto
nogal wat blauwe plekken zien, wat je minder zou verwachten bij een boomstam. Mogelijk
is de foto wat gecropt en heeft de donkerder achtergrond gezorgd voor een
zekere overbelichting in de zijkant van de stam. Ook over de uitsnede tenslotte
heb ik een lichte twijfel. De jaarringen vormen een prachtig motief. En de
zijkant van de stam een schitterende struktuur. Maar als combinatie vind ik het
niet sterker.
Je bent bijna klaar om door te gaan met de volgende lessenreeks, maar ik zou
graag een “spetter”willen zien als afsluitende foto.
Dushi
Als je een hele doos met spoeltjes fotografeert, dan moet
dit wel een goede ritmische herhaling opleveren. Je hebt dit heel goed gezien.
De diverse kleuren zorgen voor genoeg variatie. Ik heb er een andere uitsnede
aan gegeven om het accent nog meer te leggen op het ritme in plaats van een
doosje naaispoeltjes.
Ofschoon de foto voor deze reeks zonder meer geslaagd is, vormt het een
aantrekkelijk object om er eens verder voor jezelf mee te stoeien.Probeer bijvoorbeeld maar eens een lager
standpunt uit waarbij bijna recht tegen de zijkant van de spoeltjes aankijkt.
Je krijgt dan een heel andere foto waarbij de gaatjes in de spoeltjes sterker
in beeld zullen komen. Veel experimenteren met standpunten is een goede manier
om tot verrassende en vaak boeiendefotoÂ’s te komen. Je bent zonder meer op de
goede weg. Als het weer het toelaat, mag de volgende inzending van buiten
komen.
Dushi
Dit is een opname vanuit een zeer opvallend standpunt. Heel
goed om te komen met iets totaal anders dan gebruikelijk. In deze foto is de
ritmische herhaling ondergeschikt, maar een simpele struktuur is zonder meer
aanwezig en verdeelt de foto in meerdere grote vlakken die toch niet saai zijn
omdat de bewolking in de lucht voor de gewenste variatie zorgt. Zelf zou ik
wellicht de bovenste stang iets lager in het vlak hebben geplaatst en ook de
ketting wat schuiner laten lopen voor een mogelijk nog aantrekkelijker
vlakverdeling, maar dat alles doet niets af aan deze creatieve inzending waarin
ook de eenheid van kleur bijdraagt aan een smaakvol geheel.
Dushi
Dit is een foto vol strukturen en herhalingen, en in die zin
dus al een geslaagde inzending. Meer nog valt de foto bij eerste aanblik vooral
op door de mooie kleurencombinatie van grijs en rood. Ik kan er graag naar
kijken, alhoewel er natuurijk bijna altijd wel een klein leerpuntje te vinden
is, maar dat ga ik nu niet doen, want het mooie beeld is sterk genoeg om van te
genieten. Het is heel goed, dat allerlei afleidende zaken afgesneden zijn.Zo blijft de aandacht beterbij het hoofdmotief.
Ook bij een foto als deze kan ik me heel verschillende standpunten indenken,
maar ik neem aan dat je dat ook bekeken hebt, al zeg je er jammer genoeg niets
over. Met 1/20ste seconde en een opening van f/2.8 zit je dicht
tegen de grenzen aan van wat nog kan zonder statief, maar ik ben toch blij dat
je niet geflitst hebt, want de schaduwen zijn zo veel aantrekkelijker. Blijf
uitleggen waarom je een foto op een bepaalde manier gemaakt hebt, want dat is
vooral voor jezelf een goed leerproces van actieve reflectie. Met deze opname
zie ik vol vertrouwen uit naar een volgende, en de keuze is geheel aan jou.
Dushi
Het is fijn om een wederom een leerling bij te krijgen die
de lessen van Cijbra over compositie zo goed gevolgd heeft. Je bent van harte
welkom Gitagerrit in het drukbezette klasje.
Het is een heel goed idee om “klein”te beginnen. Meerdere kleine stapjes vormen
samen straks een grote sprong voorwaats, nietwaar?Een mand zit vanzelf boordevol ritme en
struktuur. Maar je hebt het goed in beeld gebracht, goed beperkt tot een detail
en het schuin gezet om het aantrekkelijker te maken. Dat heb je allemaal goed
gedaan. Slechts een heel klein puntje van aandacht:een sluitertijd van 1/8 seconde is zeer
gewaagd als je het zonder statief gedaan zou hebben. Vergeet tevens niet op het
licht te letten, want ook daar zit je op het uiterste randje van zowel over-
als onderbelichting.
Zet gerust een iets groter stapje, want ik denk dat je dat best kunt.
Dushi
Als ik vraag om een korte uitleg, bedoel ik eigenlijk niet om te
vermelden wat ik gewoon in de exifs kan zien, maar eerder naar het waarom van
de gebruikte instellingen. Hier is het technische verhaal niet zo interessant omdat het geen afwijkende
opname is. Wel had ik bijvoorbeeld graag geweten vanuit welke hoeken je de
kruiwagens allemaal bekeken hebt. Mogelijk zelfs tot op de grond liggend toe,
omdat een heel laag standpunt soms tot leuke verrassingen kan leiden. Maar met
je kleinzoon erbij, zal het wel niet zover gekomen zijn.
Als je dus goed rondkijkt, ga je steeds meer ritmische herhalingen zien en
spontane strukturen. Ik heb op je foto een paar heel kleine aanpassingen
aangebracht. Allereerst horizontaal gespiegeld, omdat dit vaak prettiger is
voor het oog dat gewend is aan een bepaalde leesrichting. Geen must, maar ik
wil het je even laten zien. Als tweede zag ik onder nog een klein randje bruine
stenen in beeld verschijnen. Vermijd kleine “oneffenheden” aan de randen van de
foto. En als derde oogden de tegels wat kaal in vergelijking met de goed
belichte banden.
Ik wil je nogmaals vragen met een zo verrassend mogelijke opname van “onderweg”
te komen.
Dushi
Ook voor jou een welkom in de klas van R&S. Ik ben blij
met je uitleg, want dan begrijp ik beter wat je bedoeling was en dat je niet
toevallig dit hebt uitgekozen. De aandacht wordt inderdaad het eerst gevangen
door het raam zelf, maar al snel merk je dat er achter de ruiten veel meer te
zien is. Wat je met lensvervorming gedaan hebt, valt voor mij niet te zien
zonder het origineel te kennen. Dat je gebruik maakt van een programma als
Photoshop om je foto te verbeteren, is geen enkel probleem zolang er niet een
echt andere foto van gemaakt wordt.
Wat ik een klein beetje jammer vind, is dat het raam net niet recht in beeld
staat. Dat kun je corrigeren met Edit Ã
Transform Ã
Distort. Als je bij de opname recht voor het raam kunt gaan staan, wordt het al
een stuk eenvoudiger. Iets verder weg gaan staan met wat meer tele kan wellicht
leiden tot wat minder vervorming. Probeer dat maar eens een keer uit.
Het lijnenspel achter de ramen maakt de foto zonder meer boeiender. Ik heb nog
gekeken naar een veel kleindere uitsnede, maar kom uiteindelijk toch weer terug
op de door jou gemaakte keuze.
Voor de tweede inzending ben je geheel vrij in de keuze, mits het niet opnieuw
een (deel van) gevel van een gebouw is.
Dushi
Welkom bij de club van R&S. Je eerste inzending is een
goed begin. Strak en stralend zoals je de brugleuning in beeld hebt gebracht.
Mooi is het rood van de leuning tegen de achtergrond. Mooi ook de twee schuine
lijen door het beeld.Als ik nu wat
verder ga, is dat niet om achteraf te zeggen dat de foto eigenlijk niet goed
is, maar om je te wijzen op enkele aandachtspunten waar je mogelijk je voordeel
mee kunt doen.
De eerste opmerking betreft de horizon. Het is bijna niet te zien, omdat de
brug zelf alle aandacht opeist (hetgeen heel goed is), maar de waterlijn op de
achtergrond lijkt links naar beneden te lopen.
De tweede opmerking sluit daar op aan. Als jemet de camera een tikje hoger
standpunt had ingenomen, was de hele waterkant niet in beeld gekomen en daarmee
een rustiger achtergrond.
Als derde, en voor deze keer wil ik me hiertoe beperken, heb je volgens de
exifs gebruik gemaakt van de landschapsmodus, hetgeen hier niet nodig was,
omdat je de brug juist los wil maken van de achtergrond. Meer gebruik van
voorkeur voor sluitertijd, diafragma of volledig manual geeft een betere
controle over het plaatje dat je wil bereiken dan de zogenaamde scenes,
oneerbiedig ook wel eens de pretmodus genoemd. Dit goede begin geeft vertrouwen
voor een minstens zo goede volgende inzending.
Dushi
Haastige spoed
is zelden goed. Dat lijkt hier ook een beetje het geval.Ik begrijp heel goed dat je snel verder wil,
Tuureke, maar soms moet iets gewoon rijpen en dat heeft tijd nodig. Ik wil je
vragen om eens heel goed te kijken naar inzendingen van anderen en daar
proberen je voordeel mee te doen.
Hier laat je
een foto zien met weinig uitleg. Wel veel naaldjes, maar de struktuur is eerder
rommelig dan aantrekkelijk voor het oog. Dat komt door een onrustige verhouding
tussen voor- en achtergrond. Het komt ook door de grote variatie in belichting
van de naaldjes. In plaats van een redelijke groothoekstand, zou ik een opname
als deze eerder benaderen vanuit een zekere telestand. Zelfs met dit open
diafragma komt de achtergrond op sommige plekken te opdringerig in beeld, mede
door het groot aantal takken. Overigens zijn opnames in de vrije natuur belist
niet gemakkelijk voor het onderwerp R&S.
Waarom je een
voorkeur voor de sluitertijd gebruikt hebt, is voor mij minder begrijpelijk. Ik herhaal een advies van de vorige keer: het
je richten op een detail kan helpen gemakkelijker zicht te krijgen op een duidelijke
herhaling of een mooie struktuur.
Dushi
Eerst heb ik gekeken naar de opname en dat kon me zeer
bekoren. Mogelijk een onderdeel van een speeltoestel, maar dat doet
feitelijk
niet terzake. Door de vrij vage achtergrond gaat de aandacht helemaal
uit naar
het grote knooppunt, dat op een sterk punt is neergezet. Dit keer eens
een foto
waar de aandacht minder gaat naar de ritmische herhalingen, doch eerder
naar de
goed gekozen struktuur .
Omdat iedere uitleg helaas ontbreekt, ben ik wat verder gaan kijken in
de
exifs. Ik vermoed dat een Tamron 18-200mm op zijn uiterste stand is
gebruikt
met bewust gekozen (diafragma voorkeur) nagenoeg helemaal open
diafragma. Dat
verklaart de mooie wazige achtergrond. Of de spotmeting hier zinvol was,
kan ik
niet beoordelen, want ik ken het punt van de meting niet, evenmin of de
belichting en witbalans goed ingesteld zijn, al doet de foto een tikje
koel
aan. Maar dat alles valt inmiddels ver buiten het kader van deze serie
lessen.
Ik hoop dat ik na deze uitstekende inzending minder lang hoef te wachten
op een
volgende, ongetwijfeld wederom goede, opname.
Dushi