Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
25-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met stoep markering

Je komt met een grote verrassing, want deze stoeprand is bijzonder goed opgemerkt en vanuit een weloverwogen standpunt gefotografeerd. Iedereen loopt er 100 keer aan voorbij en jij hebt het gezien en heel goed in beeld gebracht. Prachtige lijnen die door het beeld lopen, een zeer fraaie afwisseling van lichte en donkere tegels. Dit is zonder meer een heel mooie foto die uitstekend past in deze serie. De schaduw van jezelf kan ik op mijn scherm niet ontdekken. Is er dan helemaal niets te “zeuren”? Ach, een klein takje dat je even weg had kunnen halen. En de achtergrond rechtsboven die ik een tikje donkerder had gemaakt om alle aandacht  te houden op de stoeprand. Maar niet getreurd, want je hebt heel goed werk verricht. Vol vertrouwen op naar de volgende inzending.
Dushi





25-03-2010 om 14:40 geschreven door Marsje


23-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met paardenstaart
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Overdrijven is een schone kunst. Ik heb graag dat mensen uitleggen waarom ze op een bepaalde manier een foto hebben gemaakt, maar het hoeft ook weer niet een heel essay te worden. maar ik kan je inzet wel waarderen. Dat je na de opname kijkt naar de info die te vinden is in het histogram, is een prima zaak. Opnieuw toon je dat je heel bewust bezig bent. Dat geeft je een ladder om steeds hogerop te komen.
Ik neem nu verder de tweede opname die je ingestuurd hebt. Het enige nadeel van de stand P is, dat je het diafragma of de sluitertijd wat minder in de hand hebt. Maar laat de belichting rustig aan de camera over, want de moderne techniek is schitterend. De snelle sluitertijd vind ik hier minder belangrijk. Wel het vrij open diafragma, dat vooral scherpte geeft aan de lichtere gevlochten staart. Het accent op de staart komt ook door de kleur. En fraai uitgebalanceerd op de sterke punten.  Echt een heel mooie foto. Waarmee ga je me de volgende keer verrassen?
Dushi

23-03-2010 om 20:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met prikkeldraad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geen enkel probleem Miara dat er wat meer tijd tussen de inzendingen zit. Soms moeten dingen rijpen en haastige spoed is zelden goed. In de foto die je nu laat zien, zit wel een zekere struktuur die te vinden is in de paal met de rol prikkeldraad (pinnekensdraad?). Ritme weer wat minder, want daar heb je herhalende lijnen of vlakken voor nodig. Je hebt een prachtige camera met een enorme zoommogelijkheid. Trek erop uit en zoek naar een herhaling van vlakken. Dat lijkt een pittige opdracht, maar vlakken zijn overal te vinden. Laat de natuur maar even rusten. Zoek bij gebouwen, liefst moderne met strakke lijnen.  Laat maar eens zien waar je mee komt.
Dushi

23-03-2010 om 20:53 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met hijskraan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is zeker een bijzondere buitenkans geweest om rond te mogen lopen op een verlaten werf.  Heerlijk lijkt me dat. Dat je soms niet weet waar het voor gediend heeft, is helemaal niet erg, want het laat je mogelijk scherper kijken naar vormen en vlakken. Dat het weer niet meezit, heb je als fotograaf nu eenmaal niet in de hand. Het werken op de stand P geeft wat minder mogelijkheden tot eigen keuzes, maar is zeker niet verkeerd en levert vaak uitstekende resultaten op inzake met name belichting.
Struktuur zie ik in de foto met een grote ronde vorm en daarbinnen een kruis. Ritmische herhalingen laten zich veel minder duidelijk zien. De vertikale spijlen die je noemt worden doorkruist door allerlei andere lijnen, waardoor het eerder rommelig wordt. In de schroeven van de cirkel zit zeker een ritme, maar dat blijft binnen het totaal  van de foto erg op de achtergrond. Als je dat had willen uitdrukken was een detailopname meer op zijn plaats geweest. Probeer voor de volgende keer je te beperken tot enkele goede ritmische herhalingen in de foto.  Dat betekent dat bij een schermvullende foto op een kijkafstand van minstens vijf meter nog goed het ritme te zien moet zijn.
Dushi

23-03-2010 om 20:49 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met speeltuin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een foto met een zeer opvallend ritme van balken en touwen. De foto toont ook een veel rustiger beeld dan de vorige inzending. Dat is uitstekend gedaan. De zon zorgt voor een mooie afwisseling van lichte en donkere zijde van de balken. Bij een opname als deze zit je in het spanningsveld tussen een meer open diafragma dat de achtergrond rustiger maakt, maar ook de achterste balken vager, of juist niet. Helaas wordt daar in de zeer beknopte toelichting niets over vermeld. Ik zou een volgende keer graag wat meer willen horen over de gemaakte keuzes. En die opname mag voor de afwisseling bij voorkeur ergens binnenshuis  gemaakt worden.
Dushi

23-03-2010 om 20:43 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met fietswiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto waarvan men zou kunnen denken, dat er in het rechterdeel wel wat veel klinkers te zien zijn. Maar direct is ook duidelijk dat de foto allerminst saai is. De voegen tussen de klinkers geven een goede afscheiding en in de klinkers zelf geven de kleine stukjes kiezelsteen een mooie variatie. Het meest opvallende is echter het fietswiel, waarvan de as schitterend op een sterk punt is geplaatst. Dat wiel is heel mooi in het beeld geplaatst. Natuurlijk zit er ook in de spaken een aantrekkelijk ritme, maar het patroon van de klinkers vormen voor deze serie het sterkste punt wat betreft R&S. Ik heb bij deze prima inzending slechts een klein vraagje. Nu is de foto genomen met het zonlicht in de rug. Bij een opname meer tegen het licht in zou de schaduw aan de voorkant van het wiel zijn gekomen en een mooie lijn hebben gevormd op het vrije deel van de klinkers. Het is maar een gedachte. Ik zie met alle vertrouwen een volgende inzending tegemoet.
Dushi

23-03-2010 om 01:08 geschreven door Marsje


21-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovenlem met gevel
Het is een genoegen een klasje te hebben met zulke ijverige leerlingen die heel uitgebreid hun foto toelichten. En als het ook nog een mooie foto is, dan kan mijn dag niet meer stuk. Ik ga niet in op de technische instellingen, want daar is goed over nagedacht en valt weinig aan toe te voegen. Weerspiegelingen in ramen geeft fotografen voldoende gespreksstof voor een hele avond. De een vindt het prachtig, een ander heeft het al honderd keer gezien en houdt het dan ook voor gezien.
Alhoewel de kraan mooi weerspiegeld wordt in de ramen, vind ik het spel van al die lichte en donkere vlakken zelf al heel aantrekkelijk. Ik kan een foto als deze zeer waarderen. Het enige dat ik graag wat anders zag, zijn de horizontale lijnen die beneden mooi recht staan, maar naar boven steeds meer schuin weglopen. Daarom heb ik me de vrijheid veroorloofd om een en ander recht te zetten.
Als ik je om nog een nieuwe inzending vraag, is dat niet omdat ik inmiddels niet overtuigd zou zijn van je kunnen, maar omdat ik graag nog een keer wil genieten voor ik je doorstuur naar de volgende serie.
Dushi





21-03-2010 om 16:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met teveel?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is jammer dat je geen enkele toelichting geeft op je foto, zelfs een titel ontbreekt. Ik kan dan ook wat korter zijn in mijn commentaar. Op zich goed gezien, maar de foto was nog aardiger geweest met een meer open diafragma. Met het gekozen standpunt trekt de achtergrond, en dan met name de scheve paal, redelijk veel aandacht naar zich toe. Ook het grote verschil in licht en donker maakt de foto onrustiger.Graag een nieuwe inzending. Een heel graag vertellen waarom je gekomen hebt tot de keuze van dit onderwerp en  de voorkeur voor bepaalde instellingen op je camera. Je leert pas echt als je zelf kritisch gaat kijken naar je eigen foto’s.
Dushi

21-03-2010 om 15:05 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met rietstengels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is zeker een veel rustiger foto dan de vorige keer. De stengels staan er goed op, al had een wat dichter diafragma dan het nu gebruikte f/4.0 geen kwaad gekund. Aan de achtergrond is goede zorg besteed, een pluspunt voor deze foto. Meer dan de rietstengels valt het lichtere touw op waarmee de stengels bijeengebonden zijn. Jammer is dat het vierde touw er slechts half op staat.  Probeer ook de sterke punten van de gulden regel uit de vorige lessenserie niet uit het oog te verliezen. Het kan een foto net even wat meer “kracht” geven.
De keuze voor de rietstengels is dus zeker geen verkeerde, maar kan technisch nog wat beter uitgevoerd worden.  Alles echter op zijn tijd en ieder stapje in de richting naar een uitstekende foto is een goede stap. Je bent volgens mij echt op de goede weg. Laat maar eens zien wat je nog meer in huis hebt.
Dushi

21-03-2010 om 14:57 geschreven door Marsje


20-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met masker
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als ik zo eens terugkijk op wat je bij deze serie hebt ingeleverd, dan vind ik dat je grote vorderingen hebt gemaakt, Drumtje. Een welgemeend proficiat is daarom op zijn plaats en je mag door naar Dieptewerking van Cijbra.
Nog even over de foto zelf. Je hebt de foto wat donker gehouden, wat ik best wel mooi vind. Als je tegen de lucht in fotografeert, is een belichtingscorrectie vaak wenselijk. In dit geval heb je dat niet gedaan, maar probeer daar eens mee te oefenen voor de toekomst. De foto vind ik vooral goed geslaagd vanwege de ongebruikelijke uitsnede die er iets aparts aan geeft. Ik wens je heel veel succes en fotoplezier met de volgende reeks.
Dushi

20-03-2010 om 02:34 geschreven door Marsje


19-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom Dava bij dit klasje vol enthousiastelingen. Wat je hier in beeld hebt gebracht, lijkt weinig bijzonder, want op veel plaatsen zijn dit soort trappen te vinden. Juist daarom  is het opvallend dat je het zo goed gedaan hebt. Prachtige lijnen die lichtgebogen door het beeld lopen, pecies goed op ooghoogte, zachte schaduwen aan de linkerkant en scherper worden naar rechts toe. De technische instellingen zijn bijna standaard en als je de camera beter leert kennen, ontdek je daar nog wel wat meer mogelijkheden in. Maar net als de trap: een treetje tegelijk is de handigste manier om boven te komen.  Probeer na dit goede begin voor de volgende keer iets anders te zoeken dan iets van een gebouw. Het mag binnen of buiten zijn. Aan jou de keuze.
Dushi

19-03-2010 om 19:24 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met toren
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heel mooie foto van een takkenconstructie. (de leistenen heb ik gemist). Omdat de takken velerlei vormen vertonen is in deze opname de struktuur sterker aanwezig dan een regelmatige ritmische herhaling. De foto is zeker ook heel mooi door een prachtig spel met het licht. Hier is heel zorgvuldig een foto gemaakt met ruime kennis van zaken. Flink open diafragma waardoor de achtergrond heel rustig is. Nauwkeurige lichtmeting, aangevuld met een noodzakelijke belichtingscorrectie vanwege het grote contrast tussen voor- en achtergrond.  Wie goed rondkijkt en knap gebruik maakt van de mogelijkheden van de camera, kan zelfs van iets simpels als enkele takken een mooie foto maken. Ik ben heel benieuwd naar de volgende inzending, liefst met een wat uitgebreidere toelichting over de gemaakte keuzes.
Dushi

19-03-2010 om 18:55 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met boomstam
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ik heb een tijdje gekeken naar deze foto. Links behoorlijk scherp, rechts duidelijk minder. Een sluitertijd van 1/13de seconde kan ik niet aanbevelen voor een opname uit de losse hand. Ook laat de foto nogal wat blauwe plekken zien, wat je minder zou verwachten bij een boomstam. Mogelijk is de foto wat gecropt en heeft de donkerder achtergrond gezorgd voor een zekere overbelichting in de zijkant van de stam. Ook over de uitsnede tenslotte heb ik een lichte twijfel. De jaarringen vormen een prachtig motief. En de zijkant van de stam een schitterende struktuur. Maar als combinatie vind ik het niet sterker.
Je bent bijna klaar om door te gaan met de volgende lessenreeks, maar ik zou graag een “spetter”willen zien als afsluitende foto.
Dushi

19-03-2010 om 02:07 geschreven door Marsje


18-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met spoeltjes

Als je een hele doos met spoeltjes fotografeert, dan moet dit wel een goede ritmische herhaling opleveren. Je hebt dit heel goed gezien. De diverse kleuren zorgen voor genoeg variatie. Ik heb er een andere uitsnede aan gegeven om het accent nog meer te leggen op het ritme in plaats van een doosje naaispoeltjes.
Ofschoon de foto voor deze reeks zonder meer geslaagd is, vormt het een aantrekkelijk object om er eens verder voor jezelf mee te stoeien.  Probeer bijvoorbeeld maar eens een lager standpunt uit waarbij bijna recht tegen de zijkant van de spoeltjes aankijkt. Je krijgt dan een heel andere foto waarbij de gaatjes in de spoeltjes sterker in beeld zullen komen. Veel experimenteren met standpunten is een goede manier om tot verrassende en vaak boeiendefoto’s te komen. Je bent zonder meer op de goede weg. Als het weer het toelaat, mag de volgende inzending van buiten komen.
Dushi





18-03-2010 om 15:00 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met speeltuin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een opname vanuit een zeer opvallend standpunt. Heel goed om te komen met iets totaal anders dan gebruikelijk. In deze foto is de ritmische herhaling ondergeschikt, maar een simpele struktuur is zonder meer aanwezig en verdeelt de foto in meerdere grote vlakken die toch niet saai zijn omdat de bewolking in de lucht voor de gewenste variatie zorgt. Zelf zou ik wellicht de bovenste stang iets lager in het vlak hebben geplaatst en ook de ketting wat schuiner laten lopen voor een mogelijk nog aantrekkelijker vlakverdeling, maar dat alles doet niets af aan deze creatieve inzending waarin ook de eenheid van kleur bijdraagt aan een smaakvol geheel.
Dushi

18-03-2010 om 14:46 geschreven door Marsje


16-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met gereedschap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een foto vol strukturen en herhalingen, en in die zin dus al een geslaagde inzending. Meer nog valt de foto bij eerste aanblik vooral op door de mooie kleurencombinatie van grijs en rood. Ik kan er graag naar kijken, alhoewel er natuurijk bijna altijd wel een klein leerpuntje te vinden is, maar dat ga ik nu niet doen, want het mooie beeld is sterk genoeg om van te genieten. Het is heel goed, dat allerlei afleidende zaken afgesneden zijn.  Zo blijft  de aandacht beterbij het hoofdmotief.
Ook bij een foto als deze kan ik me heel verschillende standpunten indenken, maar ik neem aan dat je dat ook bekeken hebt, al zeg je er jammer genoeg niets over. Met 1/20ste seconde en een opening van f/2.8 zit je dicht tegen de grenzen aan van wat nog kan zonder statief, maar ik ben toch blij dat je niet geflitst hebt, want de schaduwen zijn zo veel aantrekkelijker. Blijf uitleggen waarom je een foto op een bepaalde manier gemaakt hebt, want dat is vooral voor jezelf een goed leerproces van actieve reflectie. Met deze opname zie ik vol vertrouwen uit naar een volgende, en de keuze is geheel aan jou.
Dushi

16-03-2010 om 21:59 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met loopbrug
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De loopbrug zit vol strukturen, misschien wel té vol, want er lopen allerlei lijnen door elkaar. Leuningen, een hek met extra uitsteeksels. Is het niet een beetje teveel van het goede? Ik heb gezocht naar een andere uitsnede, maar het blijft ergt druk.
Te waarderen is dat de dikke buizen mooi het licht vangen en daardoor goed afsteken tegen de achtergrond, die op die manier nergens storend wordt.  Probeer in de zoektocht naar het mooiste plaatje ook eens te variëren in brandpuntsafstand. Mogelijk dat meer tele een rustiger beeld geeft. Dus niet te snel de knop indrukken als je een geschikt onderwerp gevonden hebt. Kijken, zoeken, draaien, weer kijken, net zo lang tot je het beste standpunt gevonden hebt.
Toch is dit opnieuw een foto die in zijn algemeenheid goed past in deze serie lessen. Daarom laat ik je vol vertrouwen geheel vrij in de keuze van een volgende opname.
Dushi

16-03-2010 om 03:46 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met mand
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is fijn om een wederom een leerling bij te krijgen die de lessen van Cijbra over compositie zo goed gevolgd heeft. Je bent van harte welkom Gitagerrit in het drukbezette klasje.
Het is een heel goed idee om “klein”te beginnen. Meerdere kleine stapjes vormen samen straks een grote sprong voorwaats, nietwaar?  Een mand zit vanzelf boordevol ritme en struktuur. Maar je hebt het goed in beeld gebracht, goed beperkt tot een detail en het schuin gezet om het aantrekkelijker te maken. Dat heb je allemaal goed gedaan. Slechts een heel klein puntje van aandacht:  een sluitertijd van 1/8 seconde is zeer gewaagd als je het zonder statief gedaan zou hebben. Vergeet tevens niet op het licht te letten, want ook daar zit je op het uiterste randje van zowel over- als onderbelichting.
Zet gerust een iets groter stapje, want ik denk dat je dat best kunt.
Dushi

16-03-2010 om 03:39 geschreven door Marsje


14-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met kruiwagens

Als ik vraag om een korte uitleg, bedoel ik eigenlijk niet om te vermelden wat ik gewoon in de exifs kan zien, maar eerder naar het waarom van de gebruikte instellingen. Hier is het technische verhaal  niet zo interessant omdat het geen afwijkende opname is. Wel had ik bijvoorbeeld graag geweten vanuit welke hoeken je de kruiwagens allemaal bekeken hebt. Mogelijk zelfs tot op de grond liggend toe, omdat een heel laag standpunt soms tot leuke verrassingen kan leiden. Maar met je kleinzoon erbij, zal het wel niet zover gekomen zijn.
Als je dus goed rondkijkt, ga je steeds meer ritmische herhalingen zien en spontane strukturen. Ik heb op je foto een paar heel kleine aanpassingen aangebracht. Allereerst horizontaal gespiegeld, omdat dit vaak prettiger is voor het oog dat gewend is aan een bepaalde leesrichting. Geen must, maar ik wil het je even laten zien. Als tweede zag ik onder nog een klein randje bruine stenen in beeld verschijnen. Vermijd kleine “oneffenheden” aan de randen van de foto. En als derde oogden de tegels wat kaal in vergelijking met de goed belichte banden.
Ik wil je nogmaals vragen met een zo verrassend mogelijke opname van “onderweg” te komen.
Dushi





14-03-2010 om 21:05 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejanne met raam

Ook voor jou een welkom in de klas van R&S. Ik ben blij met je uitleg, want dan begrijp ik beter wat je bedoeling was en dat je niet toevallig dit hebt uitgekozen. De aandacht wordt inderdaad het eerst gevangen door het raam zelf, maar al snel merk je dat er achter de ruiten veel meer te zien is. Wat je met lensvervorming gedaan hebt, valt voor mij niet te zien zonder het origineel te kennen. Dat je gebruik maakt van een programma als Photoshop om je foto te verbeteren, is geen enkel probleem zolang er niet een echt andere foto van gemaakt wordt.
Wat ik een klein beetje jammer vind, is dat het raam net niet recht in beeld staat. Dat kun je corrigeren met Edit à Transform à Distort. Als je bij de opname recht voor het raam kunt gaan staan, wordt het al een stuk eenvoudiger. Iets verder weg gaan staan met wat meer tele kan wellicht leiden tot wat minder vervorming. Probeer dat maar eens een keer uit.
Het lijnenspel achter de ramen maakt de foto zonder meer boeiender. Ik heb nog gekeken naar een veel kleindere uitsnede, maar kom uiteindelijk toch weer terug op de door jou gemaakte keuze.
Voor de tweede inzending ben je geheel vrij in de keuze, mits het niet opnieuw een (deel van) gevel van een gebouw is.
Dushi





14-03-2010 om 21:01 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!