Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
26-03-2010
Anneke met dakfragment
Als je zegt, dat je steeds meer dingen ziet voor R&S,
dan zijn we zonder meer op de goede weg. Net zoals letten op achtergrond,
lichtval, de gulden regel en nog wat dingen meer.
Deze foto is verrassend en, ik heb het al meer gezegd, verrassend is voor mij
positief. Niet zomaar wat dakpannen, maar een goede verhouding tussen dakpanenn
en een muur, heel fraai in een schuine compositie bijeen gebracht. De keuze
voor een sluitertijd van1/40 seconde en een voorkeur voor een diafragma
van maar liefst f/18 ligt wat minder voor de hand. Aangezien je het niet
uitlegt, is het verder gissen.
Ik heb in de foto wat finetuning aangebracht. Kijk maar eens of je dat een
verbetering vindt of niet. De compo heb ik ongewijzigd gelaten, omdat ik die
heel aantrekkelijk vond.
Al met al heb jeeen goede inzending
gekozen als afsluiting. Daarmee heb je meer dan genoeg basisgetoond om verder te gaan met de
Dieptewerking van Cijbra. Proficiat! En heel veel succes met
het vervolg.
Dushi
Geen poging,
maar een geslaagde foto voor deze serie. De struktuur springt er bijna uit en
ritmische herhalingen zijn ook volop aanwezig. In die zin een bijzonder goede
keuze. Je had zelfs kunnenvolstaan met
één enkele dennenappel, maar twee is ook OK.
Naast het goede nieuws probeer ik ook enkele aanwijzingen te geven. Want dat is
de bedoeling van deze lessen. Met je sluitertijd (1/100 seconde) en diafragma
(f/8.0) is weinig mis. Gewoon een goede keuze, ofschoon de voorkeur voor de
sluitersnelheid minder logisch lijkt. Waarom niet een iets langzamere sluiteertijd
en een tikje lagere ISO waarde?
Minder enthousiast ben ik over de bewerking in Paintshop Pro, toch echt een
heel goed programma. Naar mijn smaak heb je de foto wat te warm willen maken,
teveel geel in de foto. Ik heb een kleine correctie toegevoegd om je te laten
zien in welke richting mijn gedachten gaan.
Al met al meer dan voldoende basis om een stapje verder te gaan. Zou je het
aandurven om echt meerdere elementen te verenigen tot een ritmisch geheel? En
zoek liever het niet in de natuur, want dan maak je het jezelf wel heel
moeilijk.
Dushi
Het is heel fijn dat je enige uitleg geeft. Probeer een
volgende keer ook iets te zeggen over de technische instellingen. Met een
sluitertijd van 1/8 seconde en een ISO van 200, vermoed ik dat je (terecht)
gewerkt hebt vanaf statief. (Terwijl ik
dit schrijf valt alle stroom uit, vermoedelijk het hele eiland, maar de accu
van de laptop houdt het nog wel even vol). Waarom je wat overbelicht heb,
begrijp ik niet zo goed. De foto mag best een tikje donkerder, en ook achteraf
had je dat nog kunnen corrigeren. Genoeg over de techniek, nu de andere
aspekten.
Ritmische herhalingen zijn er volop en struktuur evenzeer. Dat je het
symmettrisch hebt gehouden, vind ik een goede keuze. De gulden regel is een
uitstekend hulpmiddel, maar uitzonderingen bevestigen de regel en dit is er
eentje van. Het is dus een zeer geslaagde foto voor deze reeks. De rechterzijde
wat donkerder dan de linkerzijde maakt het alleen maar boeiender. Probeer voor
de volgende keer iets te vinden in de stad, liefst meerdere losse componenten
verenigd tot een mooi ritmisch geheel.
Dushi
Deze houder voor cds is fraai in beeld gebracht. Goed
belicht, een mooie eenheid van toon en een overduidelijke struktuur met
terugkerend ritme. Zonder meer een prima inzending waarbij de lichtval heel
goed gekozen is..Ik ga er niets aan
veranderen, alhoewel ik wel even gedacht heb aan mogelijk andere compos. Maar
het is goed zo. Een kleine tip: je ziet nog net rechts achter de houder een
donkere streep van vermoedelijk de achterwand. Probeer een dergelijk storende
kleinigheid te vermijden, bijv. door meer afstand van de achterwand te nemen.
De exifs zijn wat merkwaardig. Ofwel je hebt een statief gebruikt en in dat
geval was een ISO waarde van 400 niet nodig geweest. Ofwel je hebt uit de hand
gewerkt en dan zit je met 1/10 seconde wel erg op het randje. Jammer dat je
daar niets over uitlegt. Probeer voor de volgende keer wat meer inzicht te geven
in de keuzes die je gemaakt hebt, zowel technisch als artistiek.
Dushi
De opdracht was om meerdere losse elementen met elkaar te
verenigen tot een ritmisch geheel. Die opdracht is zonder meer goed uitgevoerd.
Een rij paaltjes met in het bovenste deel een zeer markant aangebrachte
rood-witte streep zorgt voor een goed ritme in de foto. Ik hebme wel de
vrijheid veroorloofd om een en ander nog wat meer recht te zetten en mat kleine
accenten aan te brengen, onder meer door de eerste paal op een sterk punt te
zetten.Dat rechtzeTten doe ik met
Photoshop, maar er is ook een gratis programma dat dit goed kan uitvoeren:
ShiftN. Zie: http://shiftn.softonic.de
Je zegt zelf dat je misschien een beetje meer naar rechts had kunnen staan. Dat
denk ik juist niet, want dan komen de paaltjes nog dichter bij elkaar te
staan.Als je de eerste paal op een
sterk punt had willen zetten, had je een stap schuin links naar voren moeten
zetten en de camera daarna een beetje naar rechts draaien. Wel had je mogelijk
een veel lager standpunt kunnen kiezen. Probeer maar eens een keer voor jezelf
uit wat dat voor verschillen geeft. Ik hoop dat je nu toe bent aan je
slotopdracht, waarin ik je opnieuw helemaal vrij laat. Probeer als afsluiting met
een zo mooi mogelijke opname te komen voor R&S.
Dushi
Er zijn van die momenten dat ik mezelf afvraag wat ik hier
zit te doen. Leerlingen die zulke mooie fotos inbrengen, dat ik mijn vingers
er bij aflik. Prachtig gewoon! Dat er 20 opnames voor nodig waren, siert je
alleen maar, want al bij de eerste keer een heel fraaie opname maken, zou
teveel geluk zijn. Zoeken, proberen, verschuiven, licht erbij, lichtje eraf, en
zo zoeken we naar de mooiste foto. Het is een uitstekende werkwijze. De vorige
keer zei ik iets over een achtergrond die teveel aandacht trok. Je hebt het
commentaar uitstekend gelezen, want hier is echt gewerkt naar het andere
uiterste. Voortrefffelijk gedaan.
Het mooiste deel zit in de rechterhelft, waar ook goed gebruik is gemaakt van
een sterk punt in de gulden regel. De foto is ook bijzonder door zorgvuldig
gebruik te maken van (spaarzaam) licht. Een vrij open diafragma zorgt voor een
aantrekkelijke afwisseling van zachte en scherpe lijnen. Kom je nog een keer met zo een kanjer?
Dushi
Je komt met een grote verrassing, want deze stoeprand is
bijzonder goed opgemerkt en vanuit een weloverwogen standpunt gefotografeerd.
Iedereen loopt er 100 keer aan voorbij en jij hebt het gezien en heel goed in
beeld gebracht. Prachtige lijnen die door het beeld lopen, een zeer fraaie
afwisseling van lichte en donkere tegels. Dit is zonder meer een heel mooie
foto die uitstekend past in deze serie. De schaduw van jezelf kan ik op mijn
scherm niet ontdekken. Is er dan helemaal niets te zeuren? Ach, een klein
takje dat je even weg had kunnen halen. En de achtergrond rechtsboven die ik
een tikje donkerder had gemaakt om alle aandachtte houden op de stoeprand. Maar niet
getreurd, want je hebt heel goed werk verricht. Vol vertrouwen op naar de
volgende inzending.
Dushi
Overdrijven is een schone kunst. Ik heb graag dat mensen
uitleggen waarom ze op een bepaalde manier een foto hebben gemaakt, maar het
hoeft ook weer niet een heel essay te worden. maar ik kan je inzet wel waarderen. Dat je na de opname kijkt naar de
info die te vinden is in het histogram, is een prima zaak. Opnieuw toon je dat
je heel bewust bezig bent. Dat geeft je een ladder om steeds hogerop te komen.
Ik neem nu verder de tweede opname die je ingestuurd hebt. Het enige nadeel van
de stand P is, dat je het diafragma of de sluitertijd wat minder in de hand hebt. Maar
laat de belichting rustig aan de camera over, want de moderne techniek is
schitterend. De snelle sluitertijd vind ik hier minder belangrijk. Wel het vrij
open diafragma, dat vooral scherpte geeft aan de lichtere gevlochten staart.
Het accent op de staart komt ook door de kleur. En fraai uitgebalanceerd op de
sterke punten. Echt een heel mooie foto.
Waarmee ga je me de volgende keer verrassen?
Dushi
Geen enkel probleem Miara dat er wat meer tijd tussen de
inzendingen zit. Soms moeten dingen rijpen en haastige spoed is zelden goed. In
de foto die je nu laat zien, zit wel een zekere struktuur die te vinden is in
de paal met de rol prikkeldraad (pinnekensdraad?). Ritme weer wat minder, want
daar heb je herhalende lijnen of vlakken voor nodig. Je hebt een prachtige
camera met een enorme zoommogelijkheid. Trek erop uit en zoek naar een
herhaling van vlakken. Dat lijkt een pittige opdracht, maar vlakken zijn overal
te vinden. Laat de natuur maar even rusten. Zoek bij gebouwen, liefst moderne
met strakke lijnen.Laat maar eens zien
waar je mee komt.
Dushi
Het is zeker een bijzondere buitenkans geweest om rond te
mogen lopen op een verlaten werf.Heerlijk
lijkt me dat. Dat je soms niet weet waar het voor gediend heeft, is helemaal
niet erg, want het laat je mogelijk scherper kijken naar vormen en vlakken. Dat
het weer niet meezit, heb je als fotograaf nu eenmaal niet in de hand. Het
werken op de stand P geeft wat minder mogelijkheden tot eigen keuzes, maar is
zeker niet verkeerd en levert vaak uitstekende resultaten op inzake met name
belichting.
Struktuur zie ik in de foto met een grote ronde vorm en daarbinnen een kruis.
Ritmische herhalingen laten zich veel minder duidelijk zien. De vertikale
spijlen die je noemt worden doorkruist door allerlei andere lijnen, waardoor
het eerder rommelig wordt. In de schroeven van de cirkel zit zeker een ritme,
maar dat blijft binnen het totaalvan de
foto erg op de achtergrond. Als je dat had willen uitdrukken was een
detailopname meer op zijn plaats geweest. Probeer voor de volgende keer je te beperken
tot enkele goede ritmische herhalingen in de foto.Dat betekent dat bij een schermvullende foto
op een kijkafstand van minstens vijf meter nog goed het ritme te zien moet
zijn.
Dushi
Dit is een foto met een zeer opvallend ritme van balken en
touwen. De foto toont ook een veel rustiger beeld dan de vorige inzending. Dat
is uitstekend gedaan. De zon zorgt voor een mooie afwisseling van lichte en
donkere zijde van de balken. Bij een opname als deze zit je in het
spanningsveld tussen een meer open diafragma dat de achtergrond rustiger maakt,
maar ook de achterste balken vager, of juist niet. Helaas wordt daar in de zeer
beknopte toelichting niets over vermeld. Ik zou een volgende keer graag wat
meer willen horen over de gemaakte keuzes. En die opname mag voor de
afwisseling bij voorkeur ergens binnenshuisgemaakt worden.
Dushi
Een foto waarvan men zou kunnen denken, dat er in het
rechterdeel wel wat veel klinkers te zien zijn. Maar direct is ook duidelijk
dat de foto allerminst saai is. De voegen tussen de klinkers geven een goede
afscheiding en in de klinkers zelf geven de kleine stukjes kiezelsteen een
mooie variatie. Het meest opvallende is echter het fietswiel, waarvan de as
schitterend op een sterk punt is geplaatst. Dat wiel is heel mooi in het beeld
geplaatst. Natuurlijk zit er ook in de spaken een aantrekkelijk ritme, maar het
patroon van de klinkers vormen voor deze serie het sterkste punt wat betreft
R&S. Ik heb bij deze prima inzending slechts een klein vraagje. Nu is de
foto genomen met het zonlicht in de rug. Bij een opname meer tegen het licht in
zou de schaduw aan de voorkant van het wiel zijn gekomen en een mooie lijn
hebben gevormd op het vrije deel van de klinkers. Het is maar een gedachte. Ik
zie met alle vertrouwen een volgende inzending tegemoet.
Dushi
Het is
een genoegen een klasje te hebben met zulke ijverige leerlingen die heel
uitgebreid hun foto toelichten. En als het ook nog een mooie foto is, dan kan
mijn dag niet meer stuk. Ik ga niet in op de technische instellingen, want daar
is goed over nagedacht en valt weinig aan toe te voegen. Weerspiegelingen in
ramen geeft fotografen voldoende gespreksstof voor een hele avond. De een vindt
het prachtig, een ander heeft het al honderd keer gezien en houdt het dan ook
voor gezien.
Alhoewel de kraan mooi weerspiegeld wordt in de ramen, vind ik het spel van al
die lichte en donkere vlakken zelf al heel aantrekkelijk. Ik kan een foto als
deze zeer waarderen. Het enige dat ik graag wat anders zag, zijn de horizontale
lijnen die beneden mooi recht staan, maar naar boven steeds meer schuin
weglopen. Daarom heb ik me de vrijheid veroorloofd om een en ander recht te
zetten.
Als ik je om nog een nieuwe inzending vraag, is dat niet omdat ik inmiddels
niet overtuigd zou zijn van je kunnen, maar omdat ik graag nog een keer wil genieten
voor ik je doorstuur naar de volgende serie.
Dushi
Het is jammer dat je geen enkele toelichting geeft op je
foto, zelfs een titel ontbreekt. Ik kan dan ook wat korter zijn in mijn
commentaar. Op zich goed gezien, maar de foto was nog aardiger geweest met een
meer open diafragma. Met het gekozen standpunt trekt de achtergrond, en dan met
name de scheve paal, redelijk veel aandacht naar zich toe. Ook het grote
verschil in licht en donker maakt de foto onrustiger.Graag een nieuwe
inzending. Een heel graag vertellen waarom je gekomen hebt tot de keuze van dit
onderwerp en de voorkeur voor bepaalde
instellingen op je camera. Je leert pas echt als je zelf kritisch gaat kijken
naar je eigen fotos.
Dushi
Dit is zeker een veel rustiger foto dan de vorige keer. De
stengels staan er goed op, al had een wat dichter diafragma dan het nu
gebruikte f/4.0 geen kwaad gekund. Aan de achtergrond is goede zorg besteed,
een pluspunt voor deze foto. Meer dan de rietstengels valt het lichtere touw op
waarmee de stengels bijeengebonden zijn. Jammer is dat het vierde touw er
slechts half op staat.Probeer ook de
sterke punten van de gulden regel uit de vorige lessenserie niet uit het oog te
verliezen. Het kan een foto net even wat meer kracht geven.
De keuze voor de rietstengels is dus zeker geen verkeerde, maar kan technisch
nog wat beter uitgevoerd worden.Alles
echter op zijn tijd en ieder stapje in de richting naar een uitstekende foto is
een goede stap. Je bent volgens mij echt op de goede weg. Laat maar eens zien
wat je nog meer in huis hebt.
Dushi
Als ik zo eens terugkijk op wat je bij deze serie hebt
ingeleverd, dan vind ik dat je grote vorderingen hebt gemaakt, Drumtje. Een
welgemeend proficiat is daarom op zijn plaats en je mag door naar
Dieptewerking van Cijbra.
Nog even over de foto zelf. Je hebt de foto wat donker gehouden, wat ik best
wel mooi vind. Als je tegen de lucht in fotografeert, is een
belichtingscorrectie vaak wenselijk. In dit geval heb je dat niet gedaan, maar
probeer daar eens mee te oefenen voor de toekomst. De foto vind ik vooral goed
geslaagd vanwege de ongebruikelijke uitsnede die er iets aparts aan geeft. Ik
wens je heel veel succes en fotoplezier met de volgende reeks.
Dushi
Welkom Dava bij dit klasje vol enthousiastelingen. Wat je
hier in beeld hebt gebracht, lijkt weinig bijzonder, want op veel plaatsen zijn
dit soort trappen te vinden. Juist daaromis het opvallend dat je het zo goed gedaan hebt. Prachtige lijnen die
lichtgebogen door het beeld lopen, pecies goed op ooghoogte, zachte schaduwen
aan de linkerkant en scherper worden naar rechts toe. De technische
instellingen zijn bijna standaard en als je de camera beter leert kennen,
ontdek je daar nog wel wat meer mogelijkheden in. Maar net als de trap: een
treetje tegelijk is de handigste manier om boven te komen.Probeer na dit goede begin voor de volgende
keer iets anders te zoeken dan iets van een gebouw. Het mag binnen of buiten
zijn. Aan jou de keuze.
Dushi
Een heel mooie foto van een takkenconstructie. (de leistenen
heb ik gemist). Omdat de takken velerlei vormen vertonen is in deze opname de
struktuur sterker aanwezig dan een regelmatige ritmische herhaling. De foto is
zeker ook heel mooi door een prachtig spel met het licht. Hier is heel zorgvuldig
een foto gemaakt met ruime kennis van zaken. Flink open diafragma waardoor de
achtergrond heel rustig is. Nauwkeurige lichtmeting, aangevuld met een
noodzakelijke belichtingscorrectie vanwege het grote contrast tussen voor- en
achtergrond.Wie goed rondkijkt en knap
gebruik maakt van de mogelijkheden van de camera, kan zelfs van iets simpels als
enkele takken een mooie foto maken. Ik ben heel benieuwd naar de volgende
inzending, liefst met een wat uitgebreidere toelichting over de gemaakte keuzes.
Dushi
Ik heb een tijdje gekeken naar deze foto. Links behoorlijk
scherp, rechts duidelijk minder. Een sluitertijd van 1/13de seconde
kan ik niet aanbevelen voor een opname uit de losse hand. Ook laat de foto
nogal wat blauwe plekken zien, wat je minder zou verwachten bij een boomstam. Mogelijk
is de foto wat gecropt en heeft de donkerder achtergrond gezorgd voor een
zekere overbelichting in de zijkant van de stam. Ook over de uitsnede tenslotte
heb ik een lichte twijfel. De jaarringen vormen een prachtig motief. En de
zijkant van de stam een schitterende struktuur. Maar als combinatie vind ik het
niet sterker.
Je bent bijna klaar om door te gaan met de volgende lessenreeks, maar ik zou
graag een spetterwillen zien als afsluitende foto.
Dushi
Als je een hele doos met spoeltjes fotografeert, dan moet
dit wel een goede ritmische herhaling opleveren. Je hebt dit heel goed gezien.
De diverse kleuren zorgen voor genoeg variatie. Ik heb er een andere uitsnede
aan gegeven om het accent nog meer te leggen op het ritme in plaats van een
doosje naaispoeltjes.
Ofschoon de foto voor deze reeks zonder meer geslaagd is, vormt het een
aantrekkelijk object om er eens verder voor jezelf mee te stoeien.Probeer bijvoorbeeld maar eens een lager
standpunt uit waarbij bijna recht tegen de zijkant van de spoeltjes aankijkt.
Je krijgt dan een heel andere foto waarbij de gaatjes in de spoeltjes sterker
in beeld zullen komen. Veel experimenteren met standpunten is een goede manier
om tot verrassende en vaak boeiendefotos te komen. Je bent zonder meer op de
goede weg. Als het weer het toelaat, mag de volgende inzending van buiten
komen.
Dushi