Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
29-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met potten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat je de instellingen van je camera niet meer weet, is heel normaal als je ingespannen bezig bent met het maken van foto’s. Gelukkig hebben we de exif-gegevens waar een heleboel geregistreerd staat. Het diafragma stond helemaal open op f/2.8, maar met de Ixus 110 is het helemaal geen probleem om toch een goed scherptebereik te krijgen over het hele beeld. Ritmische herhalingen zie ik beslist in deze foto en daarmee ook een zekere struktuur. Je wijst zelf al op de potten en als tweede de dakconstruktie. Twee heel verschillende ritme combineren levert overigens vaak een wat minder fraai resultaat op. Ik ken niet zo goed de fotografische mogelijkheden van je camera, maar ik zou gezocht hebben naar details. Bijvoorbeeld een of twee rijen potten. Daar zitten al voldoende herhalingen in. Ik merk vaak dat men teveel tegelijk wil fotograferen. Je beperken tot details kan heel verrassende resultaten opleveren. Probeer het maar eens uit. Ik ben benieuwd of je met deze bescheiden aanwijzingen tot een laatste mooie inzending kunt komen waar ik heerlijk van kan genieten.
Dushi

29-03-2010 om 01:19 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejanne met mos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij R&S gaat het op duidelijk zichtbare herhalingen van lijnen en/of vlakken. Zoiets vind je niet zo gemakkelijk in de vrije natuur. Natuurlijk is het een prachtig gezicht om zoveel mossoorten bij elkaar te zien, maar dat genieten ook proberen te vangen in een mooi beeld voor de buitenstaander, is beslist niet eenvoudig. Ik zie wel een zekere, wat grillige, struktuur van lichte en meer donkere delen in je foto. Maar een regelmatige herhaling van patronen kan ik niet goed ontdekken. Geen slechte foto, maar wel een foto die minder geschikt is voor deze serie.  Wil je nog eens goed rondkijken? Zoek naar goed herkenbare ritmes.
Dushi

29-03-2010 om 01:15 geschreven door Marsje


26-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met muur sporthal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geen storende zaken, een haag die de de eentonigheid doorbreekt, een betonnen muur met een markante struktuur... het is er allemaal. En toch net iets minder mooi als de vorige inzending. Dat komt door de wat saaiere compositie. Qua R&S is de foto goed geslaagd. De muur heeft een aantrekkelijke struktuur en de haag vormt een mooi tegenwicht voor al het grijs. Ik heb dit keer maar eens niet alle lijnen rechtgezet, al was het voor de afwisseling  wel weer mogelijk geweest.
Technische opmerkingen heb ik niet. Dat is netjes in orde. Voor een volgende keer graag een combinatie van meerdere losse elementen, liefst iets wat je ergens buiten tegen bent gekomen.
Dushi

26-03-2010 om 01:27 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met dakfragment

Als je zegt, dat je steeds meer dingen ziet voor R&S, dan zijn we zonder meer op de goede weg. Net zoals letten op achtergrond, lichtval, de gulden regel en nog wat dingen meer.
Deze foto is verrassend en, ik heb het al meer gezegd, verrassend is voor mij positief. Niet zomaar wat dakpannen, maar een goede verhouding tussen dakpanenn en een muur, heel fraai in een schuine compositie bijeen gebracht. De keuze voor een sluitertijd  van  1/40 seconde en een voorkeur voor een diafragma van maar liefst f/18 ligt wat minder voor de hand. Aangezien je het niet uitlegt, is het verder gissen.
Ik heb in de foto wat finetuning aangebracht. Kijk maar eens of je dat een verbetering vindt of niet. De compo heb ik ongewijzigd gelaten, omdat ik die heel aantrekkelijk vond.
Al met al heb je  een goede inzending gekozen als afsluiting. Daarmee heb je meer dan genoeg basis  getoond om verder te gaan met de Dieptewerking van Cijbra. Proficiat! En heel veel succes met het vervolg.
Dushi





26-03-2010 om 01:25 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met dennenappel

Geen poging, maar een geslaagde foto voor deze serie. De struktuur springt er bijna uit en ritmische herhalingen zijn ook volop aanwezig. In die zin een bijzonder goede keuze. Je had zelfs kunnen  volstaan met één enkele dennenappel, maar twee is ook OK.
Naast het goede nieuws probeer ik ook enkele aanwijzingen te geven. Want dat is de bedoeling van deze lessen. Met je sluitertijd (1/100 seconde) en diafragma (f/8.0) is weinig mis. Gewoon een goede keuze, ofschoon de voorkeur voor de sluitersnelheid minder logisch lijkt.  Waarom niet een iets langzamere sluiteertijd en een tikje lagere ISO waarde?
Minder enthousiast ben ik over de bewerking in Paintshop Pro, toch echt een heel goed programma. Naar mijn smaak heb je de foto wat te warm willen maken, teveel geel in de foto. Ik heb een kleine correctie toegevoegd om je te laten zien in welke richting mijn gedachten gaan.
Al met al meer dan voldoende basis om een stapje verder te gaan. Zou je het aandurven om echt meerdere elementen te verenigen tot een ritmisch geheel? En zoek liever het niet in de natuur, want dan maak je het jezelf wel heel moeilijk.
Dushi





26-03-2010 om 01:23 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met mand
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is heel fijn dat je enige uitleg geeft. Probeer een volgende keer ook iets te zeggen over de technische instellingen. Met een sluitertijd van 1/8 seconde en een ISO van 200, vermoed ik dat je (terecht) gewerkt hebt vanaf statief. (Terwijl ik dit schrijf valt alle stroom uit, vermoedelijk het hele eiland, maar de accu van de laptop houdt het nog wel even vol). Waarom je wat overbelicht heb, begrijp ik niet zo goed. De foto mag best een tikje donkerder, en ook achteraf had je dat nog kunnen corrigeren. Genoeg over de techniek, nu de andere aspekten.
Ritmische herhalingen zijn er volop en struktuur evenzeer. Dat je het symmettrisch hebt gehouden, vind ik een goede keuze. De gulden regel is een uitstekend hulpmiddel, maar uitzonderingen bevestigen de regel en dit is er eentje van. Het is dus een zeer geslaagde foto voor deze reeks. De rechterzijde wat donkerder dan de linkerzijde maakt het alleen maar boeiender. Probeer voor de volgende keer iets te vinden in de stad, liefst meerdere losse componenten verenigd tot een mooi ritmisch geheel.
Dushi

26-03-2010 om 01:20 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met CD-houder
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Deze houder voor cd’s is fraai in beeld gebracht. Goed belicht, een mooie eenheid van toon en een overduidelijke struktuur met terugkerend ritme. Zonder meer een prima inzending waarbij de lichtval heel goed gekozen is..  Ik ga er niets aan veranderen, alhoewel ik wel even gedacht heb aan mogelijk andere compo’s. Maar het is goed zo. Een kleine tip: je ziet nog net rechts achter de houder een donkere streep van vermoedelijk de achterwand. Probeer een dergelijk storende kleinigheid te vermijden, bijv. door meer afstand van de achterwand te nemen. De exifs zijn wat merkwaardig. Ofwel je hebt een statief gebruikt en in dat geval was een ISO waarde van 400 niet nodig geweest. Ofwel je hebt uit de hand gewerkt en dan zit je met 1/10 seconde wel erg op het randje. Jammer dat je daar niets over uitlegt. Probeer voor de volgende keer wat meer inzicht te geven in de keuzes die je gemaakt hebt, zowel technisch als artistiek.
Dushi

26-03-2010 om 01:19 geschreven door Marsje


25-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager met paaltjes

De opdracht was om meerdere losse elementen met elkaar te verenigen tot een ritmisch geheel. Die opdracht is zonder meer goed uitgevoerd. Een rij paaltjes met in het bovenste deel een zeer markant aangebrachte rood-witte streep zorgt voor een goed ritme in de foto. Ik hebme wel de vrijheid veroorloofd om een en ander nog wat meer recht te zetten en mat kleine accenten aan te brengen, onder meer door de eerste paal op een sterk punt te zetten.  Dat rechtzeTten doe ik met Photoshop, maar er is ook een gratis programma dat dit goed kan uitvoeren: ShiftN. Zie: http://shiftn.softonic.de
Je zegt zelf dat je misschien een beetje meer naar rechts had kunnen staan. Dat denk ik juist niet, want dan komen de paaltjes nog dichter bij elkaar te staan.  Als je de eerste paal op een sterk punt had willen zetten, had je een stap schuin links naar voren moeten zetten en de camera daarna een beetje naar rechts draaien. Wel had je mogelijk een veel lager standpunt kunnen kiezen. Probeer maar eens een keer voor jezelf uit wat dat voor verschillen geeft. Ik hoop dat je nu toe bent aan je slotopdracht, waarin ik je opnieuw helemaal vrij laat. Probeer als afsluiting met een zo mooi mogelijke opname te komen voor R&S.
Dushi





25-03-2010 om 18:12 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met stofzuigerslang
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Er zijn van die momenten dat ik mezelf afvraag wat ik hier zit te doen. “Leerlingen” die zulke mooie foto’s inbrengen, dat ik mijn vingers er bij aflik. Prachtig gewoon! Dat er 20 opnames voor nodig waren, siert je alleen maar, want al bij de eerste keer een heel fraaie opname maken, zou teveel geluk zijn. Zoeken, proberen, verschuiven, licht erbij, lichtje eraf, en zo zoeken we naar de mooiste foto. Het is een uitstekende werkwijze. De vorige keer zei ik iets over een achtergrond die teveel aandacht trok. Je hebt het commentaar uitstekend gelezen, want hier is echt gewerkt naar het andere uiterste. Voortrefffelijk gedaan.
Het mooiste deel zit in de rechterhelft, waar ook goed gebruik is gemaakt van een sterk punt in de gulden regel. De foto is ook bijzonder door zorgvuldig gebruik te maken van (spaarzaam) licht. Een vrij open diafragma zorgt voor een aantrekkelijke afwisseling van zachte en scherpe lijnen.  Kom je nog een keer met zo een kanjer?
Dushi

25-03-2010 om 14:48 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met stoep markering

Je komt met een grote verrassing, want deze stoeprand is bijzonder goed opgemerkt en vanuit een weloverwogen standpunt gefotografeerd. Iedereen loopt er 100 keer aan voorbij en jij hebt het gezien en heel goed in beeld gebracht. Prachtige lijnen die door het beeld lopen, een zeer fraaie afwisseling van lichte en donkere tegels. Dit is zonder meer een heel mooie foto die uitstekend past in deze serie. De schaduw van jezelf kan ik op mijn scherm niet ontdekken. Is er dan helemaal niets te “zeuren”? Ach, een klein takje dat je even weg had kunnen halen. En de achtergrond rechtsboven die ik een tikje donkerder had gemaakt om alle aandacht  te houden op de stoeprand. Maar niet getreurd, want je hebt heel goed werk verricht. Vol vertrouwen op naar de volgende inzending.
Dushi





25-03-2010 om 14:40 geschreven door Marsje


23-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met paardenstaart
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Overdrijven is een schone kunst. Ik heb graag dat mensen uitleggen waarom ze op een bepaalde manier een foto hebben gemaakt, maar het hoeft ook weer niet een heel essay te worden. maar ik kan je inzet wel waarderen. Dat je na de opname kijkt naar de info die te vinden is in het histogram, is een prima zaak. Opnieuw toon je dat je heel bewust bezig bent. Dat geeft je een ladder om steeds hogerop te komen.
Ik neem nu verder de tweede opname die je ingestuurd hebt. Het enige nadeel van de stand P is, dat je het diafragma of de sluitertijd wat minder in de hand hebt. Maar laat de belichting rustig aan de camera over, want de moderne techniek is schitterend. De snelle sluitertijd vind ik hier minder belangrijk. Wel het vrij open diafragma, dat vooral scherpte geeft aan de lichtere gevlochten staart. Het accent op de staart komt ook door de kleur. En fraai uitgebalanceerd op de sterke punten.  Echt een heel mooie foto. Waarmee ga je me de volgende keer verrassen?
Dushi

23-03-2010 om 20:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met prikkeldraad
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geen enkel probleem Miara dat er wat meer tijd tussen de inzendingen zit. Soms moeten dingen rijpen en haastige spoed is zelden goed. In de foto die je nu laat zien, zit wel een zekere struktuur die te vinden is in de paal met de rol prikkeldraad (pinnekensdraad?). Ritme weer wat minder, want daar heb je herhalende lijnen of vlakken voor nodig. Je hebt een prachtige camera met een enorme zoommogelijkheid. Trek erop uit en zoek naar een herhaling van vlakken. Dat lijkt een pittige opdracht, maar vlakken zijn overal te vinden. Laat de natuur maar even rusten. Zoek bij gebouwen, liefst moderne met strakke lijnen.  Laat maar eens zien waar je mee komt.
Dushi

23-03-2010 om 20:53 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met hijskraan
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is zeker een bijzondere buitenkans geweest om rond te mogen lopen op een verlaten werf.  Heerlijk lijkt me dat. Dat je soms niet weet waar het voor gediend heeft, is helemaal niet erg, want het laat je mogelijk scherper kijken naar vormen en vlakken. Dat het weer niet meezit, heb je als fotograaf nu eenmaal niet in de hand. Het werken op de stand P geeft wat minder mogelijkheden tot eigen keuzes, maar is zeker niet verkeerd en levert vaak uitstekende resultaten op inzake met name belichting.
Struktuur zie ik in de foto met een grote ronde vorm en daarbinnen een kruis. Ritmische herhalingen laten zich veel minder duidelijk zien. De vertikale spijlen die je noemt worden doorkruist door allerlei andere lijnen, waardoor het eerder rommelig wordt. In de schroeven van de cirkel zit zeker een ritme, maar dat blijft binnen het totaal  van de foto erg op de achtergrond. Als je dat had willen uitdrukken was een detailopname meer op zijn plaats geweest. Probeer voor de volgende keer je te beperken tot enkele goede ritmische herhalingen in de foto.  Dat betekent dat bij een schermvullende foto op een kijkafstand van minstens vijf meter nog goed het ritme te zien moet zijn.
Dushi

23-03-2010 om 20:49 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met speeltuin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een foto met een zeer opvallend ritme van balken en touwen. De foto toont ook een veel rustiger beeld dan de vorige inzending. Dat is uitstekend gedaan. De zon zorgt voor een mooie afwisseling van lichte en donkere zijde van de balken. Bij een opname als deze zit je in het spanningsveld tussen een meer open diafragma dat de achtergrond rustiger maakt, maar ook de achterste balken vager, of juist niet. Helaas wordt daar in de zeer beknopte toelichting niets over vermeld. Ik zou een volgende keer graag wat meer willen horen over de gemaakte keuzes. En die opname mag voor de afwisseling bij voorkeur ergens binnenshuis  gemaakt worden.
Dushi

23-03-2010 om 20:43 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met fietswiel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een foto waarvan men zou kunnen denken, dat er in het rechterdeel wel wat veel klinkers te zien zijn. Maar direct is ook duidelijk dat de foto allerminst saai is. De voegen tussen de klinkers geven een goede afscheiding en in de klinkers zelf geven de kleine stukjes kiezelsteen een mooie variatie. Het meest opvallende is echter het fietswiel, waarvan de as schitterend op een sterk punt is geplaatst. Dat wiel is heel mooi in het beeld geplaatst. Natuurlijk zit er ook in de spaken een aantrekkelijk ritme, maar het patroon van de klinkers vormen voor deze serie het sterkste punt wat betreft R&S. Ik heb bij deze prima inzending slechts een klein vraagje. Nu is de foto genomen met het zonlicht in de rug. Bij een opname meer tegen het licht in zou de schaduw aan de voorkant van het wiel zijn gekomen en een mooie lijn hebben gevormd op het vrije deel van de klinkers. Het is maar een gedachte. Ik zie met alle vertrouwen een volgende inzending tegemoet.
Dushi

23-03-2010 om 01:08 geschreven door Marsje


21-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovenlem met gevel
Het is een genoegen een klasje te hebben met zulke ijverige leerlingen die heel uitgebreid hun foto toelichten. En als het ook nog een mooie foto is, dan kan mijn dag niet meer stuk. Ik ga niet in op de technische instellingen, want daar is goed over nagedacht en valt weinig aan toe te voegen. Weerspiegelingen in ramen geeft fotografen voldoende gespreksstof voor een hele avond. De een vindt het prachtig, een ander heeft het al honderd keer gezien en houdt het dan ook voor gezien.
Alhoewel de kraan mooi weerspiegeld wordt in de ramen, vind ik het spel van al die lichte en donkere vlakken zelf al heel aantrekkelijk. Ik kan een foto als deze zeer waarderen. Het enige dat ik graag wat anders zag, zijn de horizontale lijnen die beneden mooi recht staan, maar naar boven steeds meer schuin weglopen. Daarom heb ik me de vrijheid veroorloofd om een en ander recht te zetten.
Als ik je om nog een nieuwe inzending vraag, is dat niet omdat ik inmiddels niet overtuigd zou zijn van je kunnen, maar omdat ik graag nog een keer wil genieten voor ik je doorstuur naar de volgende serie.
Dushi





21-03-2010 om 16:57 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met teveel?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is jammer dat je geen enkele toelichting geeft op je foto, zelfs een titel ontbreekt. Ik kan dan ook wat korter zijn in mijn commentaar. Op zich goed gezien, maar de foto was nog aardiger geweest met een meer open diafragma. Met het gekozen standpunt trekt de achtergrond, en dan met name de scheve paal, redelijk veel aandacht naar zich toe. Ook het grote verschil in licht en donker maakt de foto onrustiger.Graag een nieuwe inzending. Een heel graag vertellen waarom je gekomen hebt tot de keuze van dit onderwerp en  de voorkeur voor bepaalde instellingen op je camera. Je leert pas echt als je zelf kritisch gaat kijken naar je eigen foto’s.
Dushi

21-03-2010 om 15:05 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met rietstengels
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is zeker een veel rustiger foto dan de vorige keer. De stengels staan er goed op, al had een wat dichter diafragma dan het nu gebruikte f/4.0 geen kwaad gekund. Aan de achtergrond is goede zorg besteed, een pluspunt voor deze foto. Meer dan de rietstengels valt het lichtere touw op waarmee de stengels bijeengebonden zijn. Jammer is dat het vierde touw er slechts half op staat.  Probeer ook de sterke punten van de gulden regel uit de vorige lessenserie niet uit het oog te verliezen. Het kan een foto net even wat meer “kracht” geven.
De keuze voor de rietstengels is dus zeker geen verkeerde, maar kan technisch nog wat beter uitgevoerd worden.  Alles echter op zijn tijd en ieder stapje in de richting naar een uitstekende foto is een goede stap. Je bent volgens mij echt op de goede weg. Laat maar eens zien wat je nog meer in huis hebt.
Dushi

21-03-2010 om 14:57 geschreven door Marsje


20-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drumtje met masker
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als ik zo eens terugkijk op wat je bij deze serie hebt ingeleverd, dan vind ik dat je grote vorderingen hebt gemaakt, Drumtje. Een welgemeend proficiat is daarom op zijn plaats en je mag door naar Dieptewerking van Cijbra.
Nog even over de foto zelf. Je hebt de foto wat donker gehouden, wat ik best wel mooi vind. Als je tegen de lucht in fotografeert, is een belichtingscorrectie vaak wenselijk. In dit geval heb je dat niet gedaan, maar probeer daar eens mee te oefenen voor de toekomst. De foto vind ik vooral goed geslaagd vanwege de ongebruikelijke uitsnede die er iets aparts aan geeft. Ik wens je heel veel succes en fotoplezier met de volgende reeks.
Dushi

20-03-2010 om 02:34 geschreven door Marsje


19-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom Dava bij dit klasje vol enthousiastelingen. Wat je hier in beeld hebt gebracht, lijkt weinig bijzonder, want op veel plaatsen zijn dit soort trappen te vinden. Juist daarom  is het opvallend dat je het zo goed gedaan hebt. Prachtige lijnen die lichtgebogen door het beeld lopen, pecies goed op ooghoogte, zachte schaduwen aan de linkerkant en scherper worden naar rechts toe. De technische instellingen zijn bijna standaard en als je de camera beter leert kennen, ontdek je daar nog wel wat meer mogelijkheden in. Maar net als de trap: een treetje tegelijk is de handigste manier om boven te komen.  Probeer na dit goede begin voor de volgende keer iets anders te zoeken dan iets van een gebouw. Het mag binnen of buiten zijn. Aan jou de keuze.
Dushi

19-03-2010 om 19:24 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!