Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
08-04-2010
Jef met eieren
Je komt met een verrassend en toch ook heel terzake beeld
voor de paasdagen. Keurig op een rij en als heel sterk element een open ei op
een bewust gekozen plek. Een foto die iets van een visie laat zien, heeft een
uitstekend uitgangspunt. En qua R&S een goede inzending. Herhalingen genoeg
met daarbinnen toch een lichte variatie waardoor het niet echt saai wordt. Waar
je enige uitleg geeft aan je foto, is het terecht, maar je vertelt niet alles;
met name zwijg je over het gekozen standpunt en de technische instellingen. Dat
geeft ruimte voor een aanvullende reactie.
De uitvoering laat enige ruimte voor verbetering . Het is jammer dat je de
flits hebt gebruikt. Alle natuurlijke schaduwen die juist bij ronde vormen zo
mooi kunnen zijn, worden hierdoor teniet gedaan. De dozen waar de eieren in liggen staan helaas
bijna recht in beeld. Schuin is niet erg in veel gevallen, maar nét niet recht
kun je beter vermijden.Ik zie de
volgende keer graag weer zo een prima inzending, maar wel met aandacht voor de
finishing touch.
Dushi
Je hebt zonder meer voldaan aan de opdracht om te komen met
een herhaling van patronen. Maar als je zelf iets neerlegt, heb je ook alle
kans om op de details te latten. De potloden liggen bijvoorbeeld niet erg
netjes op een rij. Het is of het een, of het ander. Dus keurig netjes op een
rij, of juist helemaal niet. De compositie Van een foto is uitermate
belangrijk. Bij een opzet als deze is er alle tijd om daar meer dan voldoende
aandacht aan te bestreden. Ik kon niet meer doen wat wat draaien en schuiven.
Over de technische instellingen heb ik nog een klein vraagje. Waarom heb je
geflitst met ISO 400? Je had toch vanf statief kunnen werken? En flitsen met
reductie van rode ogen is toch niet echt nodig bij potloden, nietwaar? Voor een
volgende keer wil ik dus graag ook een uitleg horen van de gejizen technsiche
instellingen van de camera. Hoe bewuster je fotografeert, hoe beter. Inzake de
keuze van het onderwerp heb je veel vrijheid. Dit keer weer iets van buiten?
Dushi
Je komt met een
goede afsluiting van de serie. Ja, je hebt het goed gelezen: een afsluiting,
want met deze opname mag jet doorgaan naar de serie Dieptwerking van Cijbra.
Alle reden dus voor een Proficiat! Je hebt er hard voor gewerkt.
Je bent goed bezig geweest met de hondenbrokjes. Een keurige driehoek,
inclusief weerspiegeling. In dit egval geen regel van derden, maar netjes
gecentreerd. Dat ziet er alleszins appetijtelijk uit, en niet alleen voor
honden. Ik heb een kleine bewerking gedaan om het nog smakelijker te maken. Bij
de volgende serie zul je ongetwijfeld weer enkele stappen voorwaarts kunnen
zetten en hopelijk steeds meer plezier beleven aan het maken van fotos. Alles
succes daarbij toegewenst.
Dushi
Gevels van gebouwen zijn niet zelden in trek bij deze serie.
Terecht want de strakke lijnen van raampartijen geven een goede mogelijkheid
tot struktuur en herhaling van patronen. Aan de technische instellingen van de
camera heb ik weinig toe te voegen. Dat is gewoon in orde.
De foto is inderdaad heel netjes rechtgezet. Ik heb slechts de uitsnede nog een
heel klein beetje aangepast, onder meer vanwege de boven linksboven en een
tikje meer pit. Al met al een geslaagde opname voor deze serie. Reden om
gewoon door te gaan en de volgende keer met iets heel anders te komen. Wat dat
is, weet ik niet. Ik ben gewoon benieuwd waarmee je komt.
Dushi
Welkom Bascor bij de tweede serie. Zoals je kennelijk goed
begrepen hebt, gaat het hier vooral over een fraaie herhaling van patronen. Ik
dacht even dat je piloot was geweest in de Tweede Wereldoorlog, want het leek
wel de cockpit van een bommenwerper. Een brandtoren dus, zo blijkt uit je
toelichting, maar wel vanuit een heel aantrekkelijk standpunt gefotografeerd.
Laat je overigens niet teveel beïnvloeden door mijn commentaar. Het is de
bedoeling dat je een eigen weg bewandelt en ik zet slechts hier en daar wat
vlaggetjes uit ter oriëntatie. Persoonlijk vind ik het een heerlijke foto,
ofschoon ik ietsje minder op het midden had gefocused. Stond je scherpstelpunt
misschien in het midden? Het mag zo zijn dat je de prachtige camera pas in
maand in huis hebt, ik vermoed dat je een wat langere fotografische historie
hebt, gezien de kwaliteit van deze foto. Hoe dan ook, ik zie graag uit naar de
volgende, mogelijk opnieuw succesvolle, inbreng.
Dushi
Je hebt je huiswerk goed gedaan. De foto toont een aantal
markante lijnen die zeker struktuur geven. Daarnaast zie ik zowel in het hek
als in de meerpalen een duidelijk ritmische herhaling, terwijl dit ook nog te
zien is in de planken en de bakstenen muur. Het is dus een correcte foto voor
deze serie. Je hebt gelijk om nog eens extra te kijken of alles recht
stsaat.Het gemakkelijkste ijkpunt is in
dit geval demast in het midden van de
foto. Omdat het een groothoekfoto is, wijken de lijnen aan de buitenkant van de
foto snel naar binnen af naar buiten, afhankelijk of de cameraeen beetje naar beneden of naar boven was
gericht. In feite is deze opname een mooie overstap naar de volgende reeks waar
het vooral over dieptewerking zal gaan. Proficiat dus met het afsluiten van
deze reeks en veel succes met het vervolg.
Dushi
Je hebt enkele heel mooie fotos laten zien in deze reeks,
maar ook enkele zwakkere. Deze opname zit er een beetje tussen in, maarvind ik wel beter dan de vorige.We zoeken in deze reeks naar een herhaling
van, liefst niet al te ingewikkelde, patronen.
Het eerste wat me opviel aan deze foto, zijn de huizen op de achtergrond. Bij
een lager standpunt had je deze storende elementen kunnen vermijden. Het zou net als de vorige inzending een
redelijk warrig geheel geworden zijn, maar je hebt goed gekeken en oog gehad
voor de groene stukken tussen de stenen. Dat is zeker een pluspunt. Juist
hierom, zou ik kiezen voor een ietwat andere uitsnede en tevens alle vertikale
lijnen netjes rechtzetten. Zie mijn voorbeeld. In een moeilijke opgave heb je
toch kans gezien oog te hebben voor R&S. Daarom laat ik je met alle
vertrouwen doorgaan naar de volgende reeks; Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van
harte gefeliciteerd! En veel succes met het vervolg.
Dushi
We zoeken het soms zo ver weg, terwijl het bijna overal te
vinden is, ook dicht bij huis. De foto die je laat zien, is daar een goed
voorbeeld van. Prachtige schelpen die bij elkaar gebracht zijn tot een
aantrekkelijkgeheel. Je ziet maar weer
eens, dat de belichtingsmethodes van de moderne cameras werkelijk heel erg
goed zijn.Behalve de subtiele
kleurnuances, vind ik ook de lichte schaduw mooi. Alleen ben je in je
enthousiasme vergeten te denken aan de regel van derden uit de vorige serie
lessen. Dat gebeurt meer mensen.Het is
geen wet, maar wel een regel die in meer dan 80% van de fotos kan helpen tot
een goede compositie te komen. Ik geef je daarom nog even een alternatieve
mogelijkheid.
Met deze foto ben je echt toe aan een afsluiting van deze reeks waar je
meerdere malen aantrekkelijke dingen hebt laten zien. Houdt de goede dingen
vast en probeer de zwakke plekken te verbeteren.Met een overtuigde Felicitatievan mijn kant mag je verder naar de reeks
Dieptewerking van Cijbra.
Dushi
Je komt met een enorm eenvoudig beeld en toch kan het me
bekoren. De kaarsrecht opstaande bomen die optisch van klein naar groot gaan.
De ragfijne spandragen die schuin door het beeld lopen.En inderdaad de piepkleine vogel links en de
wegvliegende vogel rechts. Wat zou het geweldig geweest zijn als de rechter
vogel wat groter en twee palen meer naar links in beeld was geweest! Maar ja,
soms moet een fotograaf een beetje geluk hebben nietwaar?Technisch heb ik weinig toe te voegen aan de
gebruikte instellingen. Het is in orde. Ik ben van mening dat je in voldoende
mate inzicht hebt getoond in de mogelijkheden van R&S in een foto . Tijd
dus om je in het diepte te storten en gauw verder te gaan met de volgende
uitdaging: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Een proficiat is zonder meer
op zijn plaats!
Dushi
Het is niet
helemaal wat ik bedoelde toen ik vroeg om een combinatie van verschillende
elementen, maar kennelijk heb ik me niet goed genoeg uitgedrukt. Je verenigt
wel verschillende elementen, die echter niet door jou bijeen gebracht zijn in
een bepaald standpunt, maar allen behoren tot één en dezelfde kolenkachel. Het
meest opvallende ritme zit in het onderste deel van de foto. In het donkere
middeldeel is wel een bepaalde struktuur aanwezig.Het bovenste deel laat het minst struktuur of
herhalingen van patronen zien. De foto zou aanzienlijk aan diepte gewonnen
kunnen hebben, indien je niet frontaal geflitst had, maar gekozen had voor meer
zijdelings licht. Dan was ook het patroon in het onderste deel scherper naar
voren gekomen. Probeer je als afsluitende inzending met een heel aantrekkelijke
foto te komen voor deze serie?
Dushi
Eerst dat ik dat deze foto geflitst was, maar uit je
toelichting en exif-gegevens begrijp ik dat dit niet het geval is. Met zowel de
ritmische herhaling als de struktuur is het prima in orde. Als je er eenmaal oog voor hebt gekregen, zijn
er op veel plaatsen herhalingen van lijnen en patronen te vinden, zowel
binnens- als buitenshuis.Naast de goede
eigenschappen van deze foto heeft het me wel een beetje verbaasd, dat je de
elementaire regels van de vorige serie lessen totaal vergeten bent: de regel
van derden. Dat is een heel simpele regel. Je kunt ook kiezen voor andere
bekende regels als de triangle, de golden spiral of de golden ratio (ga maar
eens googlelen als je meer wilt weten), maar in geen van de gevallen is de
compositie aantrekkelijk. Ik heb een fragment van je foto genomen om wat
dichter te komen bij een compositie die beter oogt. Kun je met een volgende
inzending komen waar je de goede elementen meeneemt en niet vergeet wat je
eerder geleerd hebt?
Dushi
Een heerlijke foto om naar te kijken. Uit je beschrijving
begrijp ik dat het een bekken is, anders had ik het niet direct geweten, maar
die herkenbaarheid vind ik niet zo belangrijk. Het gaat om struktuur, licht en
sterke punten. Deze foto voldoet daar alleszins aan. Door de zekere
onderbelichting is niet alleen het gevaar van overbelichting vermeden, maar
krijgt de foto ook iets mysterieus. Technisch helemaal in orde en dat legde een
basis voor een mooi geheel. Voor mij geen enkele twijfel dat je meer dan
voldoende hebt laten zien, dat je toe bent aan de volgende reeks: dieptewerking
o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd met deze uitstekende afsluiting en veel
succes bij het vervolg.
Dushi
Een dergelijke lamp is een heel lastige opgave, maar met
name door het licht is het toch een boeiend geheel geworden. Niet zozeer door
ritmische herhalingen, want daarvoor is het totaalplaatje te warrig,maar door het licht en de diepte die daardoor
ontstaan is, krijgt het wel een opvallende struktuur. In die zin is het goed
gedaan. Maar bekijk de foto eens van grote afstand. Zie je wat ik bedoel? Ik zou ik voor deze serie graag een duidelijker herhaling van een
bepaald patroon willen zien. De vorige inzending vond ik op dat punt sterker.
Kun je nog eens met zo een goede opname komen?
Dushi
Welkom aan boord van onze vlucht naar het land van R&S.
Ritme heeft te maken met een patroon van herhalingen. Dat vind je het
duidelijkste bij terugkerende lijnen en/of vlakken.Vaak ontstaat er dan ook een aantrekkelijke
struktuur, maar probeer de aandacht vooral te richten op dat ritme. Verder wil
ik de cursisten meer bewust maken van hun handelen. Daarom vraag om ook een
korte uiutleg van het waarom: waarom deze foto, waarom dit standpunt, waarom
deze instellingen op de camera, enz. Die reflektie helpt echt bij de gang
naar mooiere fotos.
En dan nu de foto zelf. Voor deze fontein heb je een goede sluitertijd gekozen.
Het grootste deel is bevroren in de beweging, maar een ander deel toont nog
wat aktie (bewegingsonscherpte). Heel goed gedaan. De foto laat ook enige
struktuur zien door middel van het water, maar dat is feitelijk een toevallig
moment als de knop ngedrukt wordt. Voor de volgende keer graag de aandacht
vooral richten op elementen die een terugkerende herhaling van partonen laten
zien.
Dushi
Oei, heb ik je helemaal in de war gebracht met mijn laatste
commentaar? Ik vond het gewoon een heel goede foto. En van deze inzending kan
ik evenzeer zeggen dat ik het een prima opname vind voor deze reeks. Je
verhouding tussen scherp en onscherp vind ik heel aantrekkelijk gedaan. Ook de
mooie lijn schuin door het beeld met het scherpste deel van de stengel keurig
op eensterk punt gelegd. Zowel in de blaadjes als in de delen van de stengel
zie ik een aantrekkelijke herhaling. Ik heb nog even gedacht aan een horizontale spiegeling, maar vond het bij nader inzien niet noodzakelijk. Goed werk. Wat me ook kan bekoren, zijn de
lichte randen van de blaadjeswaardoor
er net even wat meer struktuur in de foto komt. Wellicht zit je helemaal met
gemengde gevoelens zit als ik je vertel dat je meerdere prima fotos hebt laten
zien in deze reeks en ik de indruk heb dat je heel goed om weet te gaan met
R&S. Tijd dus om door te gaan met Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Proficiat!
Dushi
Het gebeurt niet elke dag dat een cursist in hoog tempo
doorstoomt naar een volgende reeks lessen. Opnieuw heb je goed werk geleverd.
Goede keuze van diafragma, goed scherpstelpunt, correcte uitsnede. Wat ga ik
daar nog meer over zeggen? Voor R&S wederom een geslaagde opname. Je mag
met vlag en wimpel door naar de reeks Dieptewerking van Cijbra. Ik ben ervan
overtuigd dat je ook in het vervolg het nodige van je fotografische kwaliteiten
zal laten zien. Masha pabien zoals we hier zeggen, oftwel van harte
gefeliciteerd.
Dushi
Dat je de instellingen van je camera niet meer weet, is heel
normaal als je ingespannen bezig bent met het maken van fotos. Gelukkig hebben
we de exif-gegevens waar een heleboel geregistreerd staat. Het diafragma stond
helemaal open op f/2.8, maar met de Ixus 110 is het helemaal geen probleem om
toch een goed scherptebereik te krijgen over het hele beeld. Ritmische
herhalingen zie ik beslist in deze foto en daarmee ook een zekere struktuur. Je
wijst zelf al op de potten en als tweede de dakconstruktie. Twee heel
verschillende ritme combineren levert overigens vaak een wat minder fraai
resultaat op. Ik ken niet zo goed de fotografische mogelijkheden van je camera,
maar ik zou gezocht hebben naar details. Bijvoorbeeld een of twee rijen potten.
Daar zitten al voldoende herhalingen in. Ik merk vaak dat men teveel tegelijk
wil fotograferen. Je beperken tot details kan heel verrassende resultaten
opleveren. Probeer het maar eens uit. Ik ben benieuwd of je met deze bescheiden
aanwijzingen tot een laatste mooie inzending kunt komen waar ik heerlijk van
kan genieten.
Dushi
Bij R&S gaat het op duidelijk zichtbare herhalingen van
lijnen en/of vlakken. Zoiets vind je niet zo gemakkelijk in de vrije natuur.
Natuurlijk is het een prachtig gezicht om zoveel mossoorten bij elkaar te zien,
maar dat genieten ook proberen te vangen in een mooi beeld voor de
buitenstaander, is beslist niet eenvoudig. Ik zie wel een zekere, wat grillige,
struktuur van lichte en meer donkere delen in je foto. Maar een regelmatige
herhaling van patronen kan ik niet goed ontdekken. Geen slechte foto, maar wel
een foto die minder geschikt is voor deze serie. Wil je nog eens goed rondkijken? Zoek naar
goed herkenbare ritmes.
Dushi
Geen storende zaken, een haag die de de eentonigheid
doorbreekt, een betonnen muur met een markante struktuur... het is er allemaal.
En toch net iets minder mooi als de vorige inzending. Dat komt door de wat
saaiere compositie. Qua R&S is de foto goed geslaagd. De muur heeft een
aantrekkelijke struktuur en de haag vormt een mooi tegenwicht voor al het
grijs. Ik heb dit keer maar eens niet alle lijnen rechtgezet, al was het voor
de afwisseling wel weer mogelijk
geweest.
Technische opmerkingen heb ik niet. Dat is netjes in orde. Voor een volgende
keer graag een combinatie van meerdere losse elementen, liefst iets wat je
ergens buiten tegen bent gekomen.
Dushi
Als je zegt, dat je steeds meer dingen ziet voor R&S,
dan zijn we zonder meer op de goede weg. Net zoals letten op achtergrond,
lichtval, de gulden regel en nog wat dingen meer.
Deze foto is verrassend en, ik heb het al meer gezegd, verrassend is voor mij
positief. Niet zomaar wat dakpannen, maar een goede verhouding tussen dakpanenn
en een muur, heel fraai in een schuine compositie bijeen gebracht. De keuze
voor een sluitertijd van1/40 seconde en een voorkeur voor een diafragma
van maar liefst f/18 ligt wat minder voor de hand. Aangezien je het niet
uitlegt, is het verder gissen.
Ik heb in de foto wat finetuning aangebracht. Kijk maar eens of je dat een
verbetering vindt of niet. De compo heb ik ongewijzigd gelaten, omdat ik die
heel aantrekkelijk vond.
Al met al heb jeeen goede inzending
gekozen als afsluiting. Daarmee heb je meer dan genoeg basisgetoond om verder te gaan met de
Dieptewerking van Cijbra. Proficiat! En heel veel succes met
het vervolg.
Dushi