Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
08-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met eieren

Je komt met een verrassend en toch ook heel terzake beeld voor de paasdagen. Keurig op een rij en als heel sterk element een “open” ei op een bewust gekozen plek. Een foto die iets van een visie laat zien, heeft een uitstekend uitgangspunt. En qua R&S een goede inzending. Herhalingen genoeg met daarbinnen toch een lichte variatie waardoor het niet echt saai wordt. Waar je enige uitleg geeft aan je foto, is het terecht, maar je vertelt niet alles; met name zwijg je over het gekozen standpunt en de technische instellingen. Dat geeft ruimte voor een aanvullende reactie.
De uitvoering laat enige ruimte voor verbetering . Het is jammer dat je de flits hebt gebruikt. Alle natuurlijke schaduwen die juist bij ronde vormen zo mooi kunnen zijn, worden hierdoor teniet gedaan.  De dozen waar de eieren in liggen staan helaas bijna recht in beeld. Schuin is niet erg in veel gevallen, maar nét niet recht kun je beter vermijden.  Ik zie de volgende keer graag weer zo een prima inzending, maar wel met aandacht voor de finishing touch.
Dushi





08-04-2010 om 00:43 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvdb met potloden

Je hebt zonder meer voldaan aan de opdracht om te komen met een herhaling van patronen. Maar als je zelf iets neerlegt, heb je ook alle kans om op de details te latten. De potloden liggen bijvoorbeeld niet erg netjes op een rij. Het is of het een, of het ander. Dus keurig netjes op een rij, of juist helemaal niet. De compositie Van een foto is uitermate belangrijk. Bij een opzet als deze is er alle tijd om daar meer dan voldoende aandacht aan te bestreden. Ik kon niet meer doen wat wat draaien en schuiven. Over de technische instellingen heb ik nog een klein vraagje. Waarom heb je geflitst met ISO 400? Je had toch vanf statief kunnen werken? En flitsen met reductie van rode ogen is toch niet echt nodig bij potloden, nietwaar? Voor een volgende keer wil ik dus graag ook een uitleg horen van de gejizen technsiche instellingen van de camera. Hoe bewuster je fotografeert, hoe beter. Inzake de keuze van het onderwerp heb je veel  vrijheid. Dit keer weer iets van buiten?
Dushi





08-04-2010 om 00:39 geschreven door Marsje


06-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met hondenvoer

Je komt met een goede afsluiting van de serie. Ja, je hebt het goed gelezen: een afsluiting, want met deze opname mag jet doorgaan naar de serie Dieptwerking van Cijbra. Alle reden dus voor een Proficiat! Je hebt er hard voor gewerkt.
Je bent goed bezig geweest met de hondenbrokjes. Een keurige driehoek, inclusief weerspiegeling. In dit egval geen regel van derden, maar netjes gecentreerd. Dat ziet er alleszins appetijtelijk uit, en niet alleen voor honden. Ik heb een kleine bewerking gedaan om het nog smakelijker te maken. Bij de volgende serie zul je ongetwijfeld weer enkele stappen voorwaarts kunnen zetten en hopelijk steeds meer plezier beleven aan het maken van foto’s. Alles succes daarbij toegewenst.
Dushi





06-04-2010 om 17:39 geschreven door Marsje


05-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met kleuterschool

Gevels van gebouwen zijn niet zelden in trek bij deze serie. Terecht want de strakke lijnen van raampartijen geven een goede mogelijkheid tot struktuur en herhaling van patronen. Aan de technische instellingen van de camera heb ik weinig toe te voegen. Dat is gewoon in orde.
De foto is inderdaad heel netjes rechtgezet. Ik heb slechts de uitsnede nog een heel klein beetje aangepast, onder meer vanwege de boven linksboven en een tikje meer “pit”. Al met al een geslaagde opname voor deze serie. Reden om gewoon door te gaan en de volgende keer met iets heel anders te komen. Wat dat is, weet ik niet. Ik ben gewoon benieuwd waarmee je komt.
Dushi





05-04-2010 om 21:41 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met brandtoren

Welkom Bascor bij de tweede serie. Zoals je kennelijk goed begrepen hebt, gaat het hier vooral over een fraaie herhaling van patronen. Ik dacht even dat je piloot was geweest in de Tweede Wereldoorlog, want het leek wel de cockpit van een bommenwerper. Een brandtoren dus, zo blijkt uit je toelichting, maar wel vanuit een heel aantrekkelijk standpunt gefotografeerd. Laat je overigens niet teveel beïnvloeden door mijn commentaar. Het is de bedoeling dat je een eigen weg bewandelt en ik zet slechts hier en daar wat vlaggetjes uit ter oriëntatie. Persoonlijk vind ik het een heerlijke foto, ofschoon ik ietsje minder op het midden had gefocused. Stond je scherpstelpunt misschien in het midden? Het mag zo zijn dat je de prachtige camera pas in maand in huis hebt, ik vermoed dat je een wat langere fotografische historie hebt, gezien de kwaliteit van deze foto. Hoe dan ook, ik zie graag uit naar de volgende, mogelijk opnieuw succesvolle, inbreng.
Dushi





05-04-2010 om 17:34 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met kade

Je hebt je huiswerk goed gedaan. De foto toont een aantal markante lijnen die zeker struktuur geven. Daarnaast zie ik zowel in het hek als in de meerpalen een duidelijk ritmische herhaling, terwijl dit ook nog te zien is in de planken en de bakstenen muur. Het is dus een correcte foto voor deze serie. Je hebt gelijk om nog eens extra te kijken of alles recht stsaat.  Het gemakkelijkste ijkpunt is in dit geval de  mast in het midden van de foto. Omdat het een groothoekfoto is, wijken de lijnen aan de buitenkant van de foto snel naar binnen af naar buiten, afhankelijk of de camera  een beetje naar beneden of naar boven was gericht. In feite is deze opname een mooie overstap naar de volgende reeks waar het vooral over dieptewerking zal gaan. Proficiat dus met het afsluiten van deze reeks en veel succes met het vervolg.
Dushi





05-04-2010 om 17:22 geschreven door Marsje


03-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met afscheidingsmuur

Je hebt enkele heel mooie foto’s laten zien in deze reeks, maar ook enkele zwakkere. Deze opname zit er een beetje tussen in, maar  vind ik wel beter dan de vorige.  We zoeken in deze reeks naar een herhaling van, liefst niet al te ingewikkelde, patronen.
Het eerste wat me opviel aan deze foto, zijn de huizen op de achtergrond. Bij een lager standpunt had je deze storende elementen kunnen vermijden.  Het zou net als de vorige inzending een redelijk warrig geheel geworden zijn, maar je hebt goed gekeken en oog gehad voor de groene stukken tussen de stenen. Dat is zeker een pluspunt. Juist hierom, zou ik kiezen voor een ietwat andere uitsnede en tevens alle vertikale lijnen netjes rechtzetten. Zie mijn voorbeeld. In een moeilijke opgave heb je toch kans gezien oog te hebben voor R&S. Daarom laat ik je met alle vertrouwen doorgaan naar de volgende reeks; Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd! En veel succes met het vervolg.
Dushi





03-04-2010 om 02:23 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met schelpen

We zoeken het soms zo ver weg, terwijl het bijna overal te vinden is, ook dicht bij huis. De foto die je laat zien, is daar een goed voorbeeld van. Prachtige schelpen die bij elkaar gebracht zijn tot een aantrekkelijk  geheel. Je ziet maar weer eens, dat de belichtingsmethodes van de moderne camera’s werkelijk heel erg goed zijn.  Behalve de subtiele kleurnuances, vind ik ook de lichte schaduw mooi. Alleen ben je in je enthousiasme vergeten te denken aan de regel van derden uit de vorige serie lessen. Dat gebeurt meer mensen.  Het is geen wet, maar wel een regel die in meer dan 80% van de foto’s kan helpen tot een goede compositie te komen. Ik geef je daarom nog even een alternatieve mogelijkheid.
Met deze foto ben je echt toe aan een afsluiting van deze reeks waar je meerdere malen aantrekkelijke dingen hebt laten zien. Houdt de goede dingen vast en probeer de zwakke plekken te verbeteren.  Met een overtuigde Felicitatie  van mijn kant mag je verder naar de reeks Dieptewerking van Cijbra.
Dushi





03-04-2010 om 02:12 geschreven door Marsje


01-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met schietbomen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een enorm eenvoudig beeld en toch kan het me bekoren. De kaarsrecht opstaande bomen die optisch van klein naar groot gaan. De ragfijne spandragen die schuin door het beeld lopen.  En inderdaad de piepkleine vogel links en de wegvliegende vogel rechts. Wat zou het geweldig geweest zijn als de rechter vogel wat groter en twee palen meer naar links in beeld was geweest! Maar ja, soms moet een fotograaf een beetje geluk hebben nietwaar?  Technisch heb ik weinig toe te voegen aan de gebruikte instellingen. Het is in orde. Ik ben van mening dat je in voldoende mate inzicht hebt getoond in de mogelijkheden van R&S in een foto . Tijd dus om je in het diepte te storten en gauw verder te gaan met de volgende uitdaging: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Een proficiat is zonder meer op zijn plaats!
Dushi

01-04-2010 om 21:18 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met kolenkachel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het is niet helemaal wat ik bedoelde toen ik vroeg om een combinatie van verschillende elementen, maar kennelijk heb ik me niet goed genoeg uitgedrukt. Je verenigt wel verschillende elementen, die echter niet door jou bijeen gebracht zijn in een bepaald standpunt, maar allen behoren tot één en dezelfde kolenkachel. Het meest opvallende ritme zit in het onderste deel van de foto. In het donkere middeldeel is wel een bepaalde struktuur aanwezig.  Het bovenste deel laat het minst struktuur of herhalingen van patronen zien. De foto zou aanzienlijk aan diepte gewonnen kunnen hebben, indien je niet frontaal geflitst had, maar gekozen had voor meer zijdelings licht. Dan was ook het patroon in het onderste deel scherper naar voren gekomen. Probeer je als afsluitende inzending met een heel aantrekkelijke foto te komen voor deze serie?
Dushi

01-04-2010 om 21:14 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met kinderbox

Eerst dat ik dat deze foto geflitst was, maar uit je toelichting en exif-gegevens begrijp ik dat dit niet het geval is. Met zowel de ritmische herhaling als de struktuur is het prima in orde.  Als je er eenmaal oog voor hebt gekregen, zijn er op veel plaatsen herhalingen van lijnen en patronen te vinden, zowel binnens- als buitenshuis.  Naast de goede eigenschappen van deze foto heeft het me wel een beetje verbaasd, dat je de elementaire regels van de vorige serie lessen totaal vergeten bent: de regel van derden. Dat is een heel simpele regel. Je kunt ook kiezen voor andere bekende regels als de triangle, de golden spiral of de golden ratio (ga maar eens googlelen als je meer wilt weten), maar in geen van de gevallen is de compositie aantrekkelijk. Ik heb een fragment van je foto genomen om wat dichter te komen bij een compositie die beter oogt. Kun je met een volgende inzending komen waar je de goede elementen meeneemt en niet vergeet wat je eerder geleerd hebt?
Dushi





01-04-2010 om 21:10 geschreven door Marsje


30-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pcee met bekken
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een heerlijke foto om naar te kijken. Uit je beschrijving begrijp ik dat het een bekken is, anders had ik het niet direct geweten, maar die herkenbaarheid vind ik niet zo belangrijk. Het gaat om struktuur, licht en sterke punten. Deze foto voldoet daar alleszins aan. Door de zekere onderbelichting is niet alleen het gevaar van overbelichting vermeden, maar krijgt de foto ook iets mysterieus. Technisch helemaal in orde en dat legde een basis voor een mooi geheel. Voor mij geen enkele twijfel dat je meer dan voldoende hebt laten zien, dat je toe bent aan de volgende reeks: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd met deze uitstekende afsluiting en veel succes bij het vervolg.
Dushi

30-03-2010 om 22:16 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met lamp
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een dergelijke lamp is een heel lastige opgave, maar met name door het licht is het toch een boeiend geheel geworden. Niet zozeer door ritmische herhalingen, want daarvoor is het totaalplaatje te warrig,  maar door het licht en de diepte die daardoor ontstaan is, krijgt het wel een opvallende struktuur. In die zin is het goed gedaan. Maar bekijk de foto eens van grote afstand. Zie je wat ik bedoel? Ik zou ik voor deze serie graag een duidelijker herhaling van een bepaald patroon willen zien. De vorige inzending vond ik op dat punt sterker. Kun je nog eens met zo een goede opname komen?
Dushi

30-03-2010 om 22:13 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met fontein
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom aan boord van onze vlucht naar het land van R&S. Ritme heeft te maken met een patroon van herhalingen. Dat vind je het duidelijkste bij terugkerende lijnen en/of vlakken.  Vaak ontstaat er dan ook een aantrekkelijke struktuur, maar probeer de aandacht vooral te richten op dat ritme. Verder wil ik de cursisten meer bewust maken van hun handelen. Daarom vraag om ook een korte uiutleg van het waarom: waarom deze foto, waarom dit standpunt, waarom deze instellingen op de camera, enz. Die reflektie helpt echt bij de gang naar mooiere foto’s.
En dan nu de foto zelf. Voor deze fontein heb je een goede sluitertijd gekozen. Het grootste deel is “bevroren” in de beweging, maar een ander deel toont nog wat aktie (bewegingsonscherpte). Heel goed gedaan. De foto laat ook enige struktuur zien door middel van het water, maar dat is feitelijk een toevallig moment als de knop ngedrukt wordt. Voor de volgende keer graag de aandacht vooral richten op elementen die een terugkerende herhaling van partonen laten zien.
Dushi

30-03-2010 om 16:56 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gitagerrit met klimoptak
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Oei, heb ik je helemaal in de war gebracht met mijn laatste commentaar? Ik vond het gewoon een heel goede foto. En van deze inzending kan ik evenzeer zeggen dat ik het een prima opname vind voor deze reeks. Je verhouding tussen scherp en onscherp vind ik heel aantrekkelijk gedaan. Ook de mooie lijn schuin door het beeld met het scherpste deel van de stengel keurig op eensterk punt gelegd. Zowel in de blaadjes als in de delen van de stengel zie ik een aantrekkelijke herhaling. Ik heb nog even gedacht aan een horizontale spiegeling, maar vond het bij nader inzien niet noodzakelijk. Goed werk. Wat me ook kan bekoren, zijn de lichte randen van de blaadjes  waardoor er net even wat meer struktuur in de foto komt. Wellicht zit je helemaal met gemengde gevoelens zit als ik je vertel dat je meerdere prima foto’s hebt laten zien in deze reeks en ik de indruk heb dat je heel goed om weet te gaan met R&S. Tijd dus om door te gaan met Dieptewerking o.l.v. Cijbra.  Proficiat!
Dushi

30-03-2010 om 16:45 geschreven door Marsje


29-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rovanlem met cd's
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het gebeurt niet elke dag dat een cursist in hoog tempo doorstoomt naar een volgende reeks lessen. Opnieuw heb je goed werk geleverd. Goede keuze van diafragma, goed scherpstelpunt, correcte uitsnede. Wat ga ik daar nog meer over zeggen? Voor R&S wederom een geslaagde opname. Je mag met vlag en wimpel door naar de reeks Dieptewerking van Cijbra. Ik ben ervan overtuigd dat je ook in het vervolg het nodige van je fotografische kwaliteiten zal laten zien. Masha pabien zoals we hier zeggen, oftwel van harte gefeliciteerd.
Dushi

29-03-2010 om 01:22 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met potten
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat je de instellingen van je camera niet meer weet, is heel normaal als je ingespannen bezig bent met het maken van foto’s. Gelukkig hebben we de exif-gegevens waar een heleboel geregistreerd staat. Het diafragma stond helemaal open op f/2.8, maar met de Ixus 110 is het helemaal geen probleem om toch een goed scherptebereik te krijgen over het hele beeld. Ritmische herhalingen zie ik beslist in deze foto en daarmee ook een zekere struktuur. Je wijst zelf al op de potten en als tweede de dakconstruktie. Twee heel verschillende ritme combineren levert overigens vaak een wat minder fraai resultaat op. Ik ken niet zo goed de fotografische mogelijkheden van je camera, maar ik zou gezocht hebben naar details. Bijvoorbeeld een of twee rijen potten. Daar zitten al voldoende herhalingen in. Ik merk vaak dat men teveel tegelijk wil fotograferen. Je beperken tot details kan heel verrassende resultaten opleveren. Probeer het maar eens uit. Ik ben benieuwd of je met deze bescheiden aanwijzingen tot een laatste mooie inzending kunt komen waar ik heerlijk van kan genieten.
Dushi

29-03-2010 om 01:19 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejanne met mos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bij R&S gaat het op duidelijk zichtbare herhalingen van lijnen en/of vlakken. Zoiets vind je niet zo gemakkelijk in de vrije natuur. Natuurlijk is het een prachtig gezicht om zoveel mossoorten bij elkaar te zien, maar dat genieten ook proberen te vangen in een mooi beeld voor de buitenstaander, is beslist niet eenvoudig. Ik zie wel een zekere, wat grillige, struktuur van lichte en meer donkere delen in je foto. Maar een regelmatige herhaling van patronen kan ik niet goed ontdekken. Geen slechte foto, maar wel een foto die minder geschikt is voor deze serie.  Wil je nog eens goed rondkijken? Zoek naar goed herkenbare ritmes.
Dushi

29-03-2010 om 01:15 geschreven door Marsje


26-03-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mele met muur sporthal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Geen storende zaken, een haag die de de eentonigheid doorbreekt, een betonnen muur met een markante struktuur... het is er allemaal. En toch net iets minder mooi als de vorige inzending. Dat komt door de wat saaiere compositie. Qua R&S is de foto goed geslaagd. De muur heeft een aantrekkelijke struktuur en de haag vormt een mooi tegenwicht voor al het grijs. Ik heb dit keer maar eens niet alle lijnen rechtgezet, al was het voor de afwisseling  wel weer mogelijk geweest.
Technische opmerkingen heb ik niet. Dat is netjes in orde. Voor een volgende keer graag een combinatie van meerdere losse elementen, liefst iets wat je ergens buiten tegen bent gekomen.
Dushi

26-03-2010 om 01:27 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anneke met dakfragment

Als je zegt, dat je steeds meer dingen ziet voor R&S, dan zijn we zonder meer op de goede weg. Net zoals letten op achtergrond, lichtval, de gulden regel en nog wat dingen meer.
Deze foto is verrassend en, ik heb het al meer gezegd, verrassend is voor mij positief. Niet zomaar wat dakpannen, maar een goede verhouding tussen dakpanenn en een muur, heel fraai in een schuine compositie bijeen gebracht. De keuze voor een sluitertijd  van  1/40 seconde en een voorkeur voor een diafragma van maar liefst f/18 ligt wat minder voor de hand. Aangezien je het niet uitlegt, is het verder gissen.
Ik heb in de foto wat finetuning aangebracht. Kijk maar eens of je dat een verbetering vindt of niet. De compo heb ik ongewijzigd gelaten, omdat ik die heel aantrekkelijk vond.
Al met al heb je  een goede inzending gekozen als afsluiting. Daarmee heb je meer dan genoeg basis  getoond om verder te gaan met de Dieptewerking van Cijbra. Proficiat! En heel veel succes met het vervolg.
Dushi





26-03-2010 om 01:25 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!