Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
19-04-2010
Ardeense jager mer sierballustrade
Of je teveel gesneden hebt, kan ik niet goed beoordelen,
want ik zie niet wat je weggelaten hebt. Ik zie alleen dit beeld en vind de
uitsnede prima. Als er al met de hogedrukspuit gewerkt is, dan is het zeker
niet goed gebeurd, want de plekken waar de regen niet goed bijkomt, zijn vuil.
Aan de foto geeft dit echter juist extra charme, want er ontstaat een
aantrekkelijke spanning tussen de lichtere en donkere delen.
Struktuur is er in overvloed met alle sierlijke pijlers en diezelfde pijlers
geven tevens een fraai ritmische herhaling. De donkere randen boven en onder
trekken de aandacht goed naar de lichtere pijlers. Eventueel zou je alle
pijlers netjes recht kunnen zetten, maar iets dergelijks heb ik de vorige keer
ook al gesuggereerd.
Al met al vind ik dit een heel geslaagdeafsluiting van deze serie lessen. Van harte gefeliciteerd met het
behaalde resultaat en heel veel succes met het vervolg: de Dieptewerking o.l.v.
Cijbra.
Dushi
Het was geen probleem, dat je me een gecorrigeerde versie
toestuurde. Na de lovende opmerkingen van de vorige keren, geef je me nu de
gelegenheid met wat meer kritische kanttekeningen te komen.Wat de
compositie betreft, vind ik de ruimte aan de bovenkant erg krap. Minder mooi is
ook het donkere takje dat achter het groen erg nadrukkelijk in beeld
verschijnt. En als je goed kijkt, zie je ook onder in het rechter deel een
vlekje in de lucht. En tenslotte, maar het kan zijn dat ik hier de plank mis
sla, lijkt de foto nogal gecropt en/of verscherpt.
Is het daarmee eenmislukte foto? Nee
hoor, want de vage achtergrond (goede diafragmavoorkeuze) geeft rust aan de
foto. Een 200mm met 1/80ste seconde kan alleen als je een heel vaste
hand hebt, en die heb je kennelijk. Dankzij de spotmeting was een
belichtingscorrectie zo te zien niet nodig.
En dan komen we eindelijk bij R&S. Dat is niet toevallig, want struktuur is
wel voldoende aanwezig. De blaadjes geven ook wel enig ritme, maar de natuur
laat zich niet zo gemakkelijk dwingen in een strak repeterend keurslijf. Je
maakte het jezelf beslist niet gemakkelijk met deze opname. Ik geef geen enkele
opdracht voor de volgende keer en wacht rustig vol vertrouwen de volgende
inzending af.
Dushi
Je hebt een goede keuze gemaakt door de trap niet van
onderaf te nemen. Links komen de paaltjes mooi in beeld, rechts vloeien ze meer
in elkaar over. Je verdere toelichting over de lange en korte stukken, alsmede
de stootbalken, is zeker een goede hulo, want zonder je toelichting had ik het
niet goed gezien. Dit betekent dat je op de goede weg bent met het kijken naar
herhalingen van patronen, maar nog enige moeite hebt om dat goed zichtbaar in
beeld te brengen. Ik probeer wat overdreven in beeld te brengen waarvan ik denk
dat je wilde uitdrukken. Het is echter de kunst dit zo direct mogelijk in beeld
te brengen zonder allerlei kunstgrepen achteraf. Daarmee zijn we weer terug
naar het kijken. Je moet oog krijgen voor een herhaling van patronen. Het gaat
de goede kant op. Probeer als tussenstap eens te komen met iets dat je
binnenshuis kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan kinderspeelgoed. Maar het mag
ook iets anders zijn.
Dushi
Een deel van de opdracht is goed uitgevoerd, namelijk een
foto maken in de stad. Het tweede deel van de opdracht heb ik kennelijk niet
voldoende uitgelegd. Ik kom er straks op terug.
Opvallend zijn de kleuren van het hek. Dat is hier heel wenselijk, want de
achtergond is met een diafragma van f/13 behoorlijk nadrukkelijk in beeld. Ik
neem aan dat je dit diafragma gekozen hebt om het hele hek zoveel mogelijk
scherp te krijgen, maar ieder voordeel hep zijn nadeel placht een beroemd
voetballer te zeggen.
Alhoewel een hek gewoonlijk bestaat uit meerdere onderdelen, is het toch gewoon
één hek. Ik bedoelde de vorige keer, dat
je op zoek gaat naar los van elkaar staande elementen, die je middels het gekozen
standpunt samenbrengt tot een aantrekkelijke foto. Dat is beslist niet
gemakkelijk. Eerst goed rondkijken dus en als je denkt iets gevonden te hebben,
met de camera het van alle kanten en hoogtes bekijken tot je een mooie
ritmische herhalng of een bijzondere struktuur in beeld krijgt.
Dushi
Vermoedelijk heb je niet de beschikking over een statief,
want anders zou een ISO van 400 niet nodig gweest zijn. Dat je de keuze hebt
gemaakt om niet te flitsen, kan ik waarderen, want op natuurlijke wijze flitsen
is een kunst op zich. Het is een foto geworden vol kleur en de blokjes met de
hoofdjes erin laten een goede herhaling zien. Dat heb je goed gedaan. Ook
staan de elementen dit keer beter in het vlak. Het wordt dit tijd om een stapje
verder te gaan en eens een opname uit de vrije natuur te proberen, bij voorkeur
zonder menselijke bouwsels.
Dushi
Opnieuw kom je met een verrassende foto. Er is niet goed te
zien wat er gefotografeerd is, maar voor mij is dat niet belangrijk. Wat ik wel
zie, is een mooi spel van lijnen en kleuren.Dat je achteraf nog wat gespeeld hebt met de compositie, is geen enkel
probleem.Dat zijn de voordelen van de
digidoka, net zoals we dankbaar gebruik maken van meerdere fotos per seconden,
in een poging juist het goede moment te pakken van een snel bewegend onderwerp.
Ik heb weinig neiging aan deze foto iets te veranderen. Voor mij is het goed.
Je hebt nu twee prima inzendingen achtereen laten zien. Probeer voor de
volgende keer eens te komen met iets uit de levende natuur. Dat is een wat
lastiger uitdaging.
Dushi
Je komt met een verrassend en toch ook heel terzake beeld
voor de paasdagen. Keurig op een rij en als heel sterk element een open ei op
een bewust gekozen plek. Een foto die iets van een visie laat zien, heeft een
uitstekend uitgangspunt. En qua R&S een goede inzending. Herhalingen genoeg
met daarbinnen toch een lichte variatie waardoor het niet echt saai wordt. Waar
je enige uitleg geeft aan je foto, is het terecht, maar je vertelt niet alles;
met name zwijg je over het gekozen standpunt en de technische instellingen. Dat
geeft ruimte voor een aanvullende reactie.
De uitvoering laat enige ruimte voor verbetering . Het is jammer dat je de
flits hebt gebruikt. Alle natuurlijke schaduwen die juist bij ronde vormen zo
mooi kunnen zijn, worden hierdoor teniet gedaan. De dozen waar de eieren in liggen staan helaas
bijna recht in beeld. Schuin is niet erg in veel gevallen, maar nét niet recht
kun je beter vermijden.Ik zie de
volgende keer graag weer zo een prima inzending, maar wel met aandacht voor de
finishing touch.
Dushi
Je hebt zonder meer voldaan aan de opdracht om te komen met
een herhaling van patronen. Maar als je zelf iets neerlegt, heb je ook alle
kans om op de details te latten. De potloden liggen bijvoorbeeld niet erg
netjes op een rij. Het is of het een, of het ander. Dus keurig netjes op een
rij, of juist helemaal niet. De compositie Van een foto is uitermate
belangrijk. Bij een opzet als deze is er alle tijd om daar meer dan voldoende
aandacht aan te bestreden. Ik kon niet meer doen wat wat draaien en schuiven.
Over de technische instellingen heb ik nog een klein vraagje. Waarom heb je
geflitst met ISO 400? Je had toch vanf statief kunnen werken? En flitsen met
reductie van rode ogen is toch niet echt nodig bij potloden, nietwaar? Voor een
volgende keer wil ik dus graag ook een uitleg horen van de gejizen technsiche
instellingen van de camera. Hoe bewuster je fotografeert, hoe beter. Inzake de
keuze van het onderwerp heb je veel vrijheid. Dit keer weer iets van buiten?
Dushi
Je komt met een
goede afsluiting van de serie. Ja, je hebt het goed gelezen: een afsluiting,
want met deze opname mag jet doorgaan naar de serie Dieptwerking van Cijbra.
Alle reden dus voor een Proficiat! Je hebt er hard voor gewerkt.
Je bent goed bezig geweest met de hondenbrokjes. Een keurige driehoek,
inclusief weerspiegeling. In dit egval geen regel van derden, maar netjes
gecentreerd. Dat ziet er alleszins appetijtelijk uit, en niet alleen voor
honden. Ik heb een kleine bewerking gedaan om het nog smakelijker te maken. Bij
de volgende serie zul je ongetwijfeld weer enkele stappen voorwaarts kunnen
zetten en hopelijk steeds meer plezier beleven aan het maken van fotos. Alles
succes daarbij toegewenst.
Dushi
Gevels van gebouwen zijn niet zelden in trek bij deze serie.
Terecht want de strakke lijnen van raampartijen geven een goede mogelijkheid
tot struktuur en herhaling van patronen. Aan de technische instellingen van de
camera heb ik weinig toe te voegen. Dat is gewoon in orde.
De foto is inderdaad heel netjes rechtgezet. Ik heb slechts de uitsnede nog een
heel klein beetje aangepast, onder meer vanwege de boven linksboven en een
tikje meer pit. Al met al een geslaagde opname voor deze serie. Reden om
gewoon door te gaan en de volgende keer met iets heel anders te komen. Wat dat
is, weet ik niet. Ik ben gewoon benieuwd waarmee je komt.
Dushi
Welkom Bascor bij de tweede serie. Zoals je kennelijk goed
begrepen hebt, gaat het hier vooral over een fraaie herhaling van patronen. Ik
dacht even dat je piloot was geweest in de Tweede Wereldoorlog, want het leek
wel de cockpit van een bommenwerper. Een brandtoren dus, zo blijkt uit je
toelichting, maar wel vanuit een heel aantrekkelijk standpunt gefotografeerd.
Laat je overigens niet teveel beïnvloeden door mijn commentaar. Het is de
bedoeling dat je een eigen weg bewandelt en ik zet slechts hier en daar wat
vlaggetjes uit ter oriëntatie. Persoonlijk vind ik het een heerlijke foto,
ofschoon ik ietsje minder op het midden had gefocused. Stond je scherpstelpunt
misschien in het midden? Het mag zo zijn dat je de prachtige camera pas in
maand in huis hebt, ik vermoed dat je een wat langere fotografische historie
hebt, gezien de kwaliteit van deze foto. Hoe dan ook, ik zie graag uit naar de
volgende, mogelijk opnieuw succesvolle, inbreng.
Dushi
Je hebt je huiswerk goed gedaan. De foto toont een aantal
markante lijnen die zeker struktuur geven. Daarnaast zie ik zowel in het hek
als in de meerpalen een duidelijk ritmische herhaling, terwijl dit ook nog te
zien is in de planken en de bakstenen muur. Het is dus een correcte foto voor
deze serie. Je hebt gelijk om nog eens extra te kijken of alles recht
stsaat.Het gemakkelijkste ijkpunt is in
dit geval demast in het midden van de
foto. Omdat het een groothoekfoto is, wijken de lijnen aan de buitenkant van de
foto snel naar binnen af naar buiten, afhankelijk of de cameraeen beetje naar beneden of naar boven was
gericht. In feite is deze opname een mooie overstap naar de volgende reeks waar
het vooral over dieptewerking zal gaan. Proficiat dus met het afsluiten van
deze reeks en veel succes met het vervolg.
Dushi
Je hebt enkele heel mooie fotos laten zien in deze reeks,
maar ook enkele zwakkere. Deze opname zit er een beetje tussen in, maarvind ik wel beter dan de vorige.We zoeken in deze reeks naar een herhaling
van, liefst niet al te ingewikkelde, patronen.
Het eerste wat me opviel aan deze foto, zijn de huizen op de achtergrond. Bij
een lager standpunt had je deze storende elementen kunnen vermijden. Het zou net als de vorige inzending een
redelijk warrig geheel geworden zijn, maar je hebt goed gekeken en oog gehad
voor de groene stukken tussen de stenen. Dat is zeker een pluspunt. Juist
hierom, zou ik kiezen voor een ietwat andere uitsnede en tevens alle vertikale
lijnen netjes rechtzetten. Zie mijn voorbeeld. In een moeilijke opgave heb je
toch kans gezien oog te hebben voor R&S. Daarom laat ik je met alle
vertrouwen doorgaan naar de volgende reeks; Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van
harte gefeliciteerd! En veel succes met het vervolg.
Dushi
We zoeken het soms zo ver weg, terwijl het bijna overal te
vinden is, ook dicht bij huis. De foto die je laat zien, is daar een goed
voorbeeld van. Prachtige schelpen die bij elkaar gebracht zijn tot een
aantrekkelijkgeheel. Je ziet maar weer
eens, dat de belichtingsmethodes van de moderne cameras werkelijk heel erg
goed zijn.Behalve de subtiele
kleurnuances, vind ik ook de lichte schaduw mooi. Alleen ben je in je
enthousiasme vergeten te denken aan de regel van derden uit de vorige serie
lessen. Dat gebeurt meer mensen.Het is
geen wet, maar wel een regel die in meer dan 80% van de fotos kan helpen tot
een goede compositie te komen. Ik geef je daarom nog even een alternatieve
mogelijkheid.
Met deze foto ben je echt toe aan een afsluiting van deze reeks waar je
meerdere malen aantrekkelijke dingen hebt laten zien. Houdt de goede dingen
vast en probeer de zwakke plekken te verbeteren.Met een overtuigde Felicitatievan mijn kant mag je verder naar de reeks
Dieptewerking van Cijbra.
Dushi
Je komt met een enorm eenvoudig beeld en toch kan het me
bekoren. De kaarsrecht opstaande bomen die optisch van klein naar groot gaan.
De ragfijne spandragen die schuin door het beeld lopen.En inderdaad de piepkleine vogel links en de
wegvliegende vogel rechts. Wat zou het geweldig geweest zijn als de rechter
vogel wat groter en twee palen meer naar links in beeld was geweest! Maar ja,
soms moet een fotograaf een beetje geluk hebben nietwaar?Technisch heb ik weinig toe te voegen aan de
gebruikte instellingen. Het is in orde. Ik ben van mening dat je in voldoende
mate inzicht hebt getoond in de mogelijkheden van R&S in een foto . Tijd
dus om je in het diepte te storten en gauw verder te gaan met de volgende
uitdaging: dieptewerking o.l.v. Cijbra. Een proficiat is zonder meer
op zijn plaats!
Dushi
Het is niet
helemaal wat ik bedoelde toen ik vroeg om een combinatie van verschillende
elementen, maar kennelijk heb ik me niet goed genoeg uitgedrukt. Je verenigt
wel verschillende elementen, die echter niet door jou bijeen gebracht zijn in
een bepaald standpunt, maar allen behoren tot één en dezelfde kolenkachel. Het
meest opvallende ritme zit in het onderste deel van de foto. In het donkere
middeldeel is wel een bepaalde struktuur aanwezig.Het bovenste deel laat het minst struktuur of
herhalingen van patronen zien. De foto zou aanzienlijk aan diepte gewonnen
kunnen hebben, indien je niet frontaal geflitst had, maar gekozen had voor meer
zijdelings licht. Dan was ook het patroon in het onderste deel scherper naar
voren gekomen. Probeer je als afsluitende inzending met een heel aantrekkelijke
foto te komen voor deze serie?
Dushi
Eerst dat ik dat deze foto geflitst was, maar uit je
toelichting en exif-gegevens begrijp ik dat dit niet het geval is. Met zowel de
ritmische herhaling als de struktuur is het prima in orde. Als je er eenmaal oog voor hebt gekregen, zijn
er op veel plaatsen herhalingen van lijnen en patronen te vinden, zowel
binnens- als buitenshuis.Naast de goede
eigenschappen van deze foto heeft het me wel een beetje verbaasd, dat je de
elementaire regels van de vorige serie lessen totaal vergeten bent: de regel
van derden. Dat is een heel simpele regel. Je kunt ook kiezen voor andere
bekende regels als de triangle, de golden spiral of de golden ratio (ga maar
eens googlelen als je meer wilt weten), maar in geen van de gevallen is de
compositie aantrekkelijk. Ik heb een fragment van je foto genomen om wat
dichter te komen bij een compositie die beter oogt. Kun je met een volgende
inzending komen waar je de goede elementen meeneemt en niet vergeet wat je
eerder geleerd hebt?
Dushi
Een heerlijke foto om naar te kijken. Uit je beschrijving
begrijp ik dat het een bekken is, anders had ik het niet direct geweten, maar
die herkenbaarheid vind ik niet zo belangrijk. Het gaat om struktuur, licht en
sterke punten. Deze foto voldoet daar alleszins aan. Door de zekere
onderbelichting is niet alleen het gevaar van overbelichting vermeden, maar
krijgt de foto ook iets mysterieus. Technisch helemaal in orde en dat legde een
basis voor een mooi geheel. Voor mij geen enkele twijfel dat je meer dan
voldoende hebt laten zien, dat je toe bent aan de volgende reeks: dieptewerking
o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd met deze uitstekende afsluiting en veel
succes bij het vervolg.
Dushi
Een dergelijke lamp is een heel lastige opgave, maar met
name door het licht is het toch een boeiend geheel geworden. Niet zozeer door
ritmische herhalingen, want daarvoor is het totaalplaatje te warrig,maar door het licht en de diepte die daardoor
ontstaan is, krijgt het wel een opvallende struktuur. In die zin is het goed
gedaan. Maar bekijk de foto eens van grote afstand. Zie je wat ik bedoel? Ik zou ik voor deze serie graag een duidelijker herhaling van een
bepaald patroon willen zien. De vorige inzending vond ik op dat punt sterker.
Kun je nog eens met zo een goede opname komen?
Dushi
Welkom aan boord van onze vlucht naar het land van R&S.
Ritme heeft te maken met een patroon van herhalingen. Dat vind je het
duidelijkste bij terugkerende lijnen en/of vlakken.Vaak ontstaat er dan ook een aantrekkelijke
struktuur, maar probeer de aandacht vooral te richten op dat ritme. Verder wil
ik de cursisten meer bewust maken van hun handelen. Daarom vraag om ook een
korte uiutleg van het waarom: waarom deze foto, waarom dit standpunt, waarom
deze instellingen op de camera, enz. Die reflektie helpt echt bij de gang
naar mooiere fotos.
En dan nu de foto zelf. Voor deze fontein heb je een goede sluitertijd gekozen.
Het grootste deel is bevroren in de beweging, maar een ander deel toont nog
wat aktie (bewegingsonscherpte). Heel goed gedaan. De foto laat ook enige
struktuur zien door middel van het water, maar dat is feitelijk een toevallig
moment als de knop ngedrukt wordt. Voor de volgende keer graag de aandacht
vooral richten op elementen die een terugkerende herhaling van partonen laten
zien.
Dushi