Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
03-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met brandtrap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat je een hele reeks foto’s hebt genomen van deze trap, was zeker lonend. Waar ik gevraagd had om een “topper”, heb je me met deze opname zeker niet teleurgesteld, want ik vind het een zeer geslaagde foto geworden. Een prachtig spel van lichte en donkere gaatjes in combinatie met een waaier van rechte lijnen.
Net als jij heb ik nog even gezocht naar een andere compositie, maar de paal is niet goed uit beeld te verwijderen zonder het mooie ritme aan te tasten. Je keuze voor een onscherpe paal is in dat geval zeer terecht. Kennelijk fotografeer je niet in RAW, want dan is achteraf de witbalans vrij eenvoudig te corrigeren als dat nodig zou zijn. Spotmeting leek me hier niet echt nodig, maar ook ik gebruik dat heel veel en merk dat het meestal ook geen kwaad kan.
Terugkomend op R&S: een felicitatie is zonder meer op zijn plaats en omdat uit eerdere inzendingen al gebleken is dat deze uitstekende foto geen toevalstreffer is, laat ik je met een gerust hart doorgaan naar de reeks Dieptewerking van Cijbra. Proficiat!
Dushi



03-05-2010 om 15:37 geschreven door Marsje


29-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vivjan met vouwdeur

Je komt met een uitermate aangename verrassing. Iedere docent heeft zijn eigen werk;wijze en ik laat je graag zwoegen door zelf op zoek te gaan zonder precieze aanwijzingen. Ik vind dat je mijn vertrouwen in je eigen kunnen volledig hebt waar gemaakt. Gebruik van natuurlijk licht: heel goed. Keuze voor een wat kleinere diafragma-opening:  helemaal mee eens. Het oogt zwart-wit en is toch full-colour: van mij mag het.  Je hebt  een bijzonder geslaagde opname laten zien. Ik kom niet meer terug op je vorige inzending, maar dit is een heel grote stap voorwaarts als het gaat om R&S.
Slechts een heel klein aandachtspuntje: de lijnen links staan niet helemaal vertikaal recht. Gemakkelijk te verhelpen met Photoshop (je hebt me nog niet verteld met welk programma je werkt), maar als je dat niet hebt, werkt in vele gevallen het gratis ShiftN, dat ik reeds eerder besproken heb, ook uitstekend. Het maakt je goede inzending nog net even ietsje mooier. Ik ben benieuwd wat de volgende inzending wordt.
Dushi





29-04-2010 om 02:43 geschreven door Marsje


27-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met knijper

Dat je heel veel foto’s hebt gemaakt en over zeer weinig teveden was, doet me deugd. Ik zou willen dat meer mensen zo kritisch waren op hun eigen foto’s. Zelfbewustzijn is een heel goede basis voor betere fotografie. De fotograaf die van elke opname een topper weet te maken, moet ik nog tegenkomen.
Met deze foto laat je zonder meer een goed ritmische herhaling zien. Toch heb ik, juist bij een goed begin als dit, altijd de neiging nog wat te stoeien met de compo om het net even aantrekkelijker te maken. Ik hoop dat je dit niet erg vindt. Estetische fotografie is niet het vastleggen van de werkelijkheid, maar hoe jij die werkelijkheid beleeft. Wat het “voorstelt ” is dan niet zo interessant meer.  Wel of het boeiend is voor het oog, al blijft dat laatste een persoonlijke mening.
Kun je de reeks afsluiten met een topfoto? (en vraag gerust je vriendin opnieuw om advies)
Dushi





27-04-2010 om 02:40 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met paaltjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je raakt een heel tere snaar, Lutty. Een veertigtal jaren geleden moest ik voor een vergadering naar Kipdorp (toch niet ver van de Meir?) en toen ik op een kruispunt in de verboden richting linksaf moest, liet de flik mij toch rustig de straat inrijden. Sindsdien heb ik een warm hart voor Antwerpen en de Vlamingen.
Maar het gaat hier natuurlijk over fotografie. Allereeerst vind ik de foto een heel warme kleur hebben. Dat komt door de toon en het licht. In een mooie boog zie ik een aantal onlangs geplaatste blokken in beeld verschijnen.  Voor mij had de foto best meer een gebruikelijke verhouding van 2 op 3 mogen hebben in tegenstelling tot het meer vierkante formaat dat je nu gebruikt. De gekuiste kauwgum heb je zo goed gedaan dat ik het niet kan ontdekken. Uitstekende aandacht voor de afwerking tot in de finesses. Ook de technische instellingen die je hebt gebruikt. Al met al een zeer geslaagde foto. Op basis hiervan wil ik je vragen de reeks af te sluiten met een knaller!
Dushi

27-04-2010 om 02:30 geschreven door Marsje


23-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivjan met palen en eenden

Welkom in de klas van ritme en struktuur. In deze serie is het de bedoeling dat je vooral zoekt  naar ritmische herhalingen in een foto. De struktuur dient zich dan vaak bijna vanzelf aan. Het is bij mij de bedoeling dat de cursist zelf  aktief aan het werk gaat. Een beetje op de manier waarop je het afgelopen weekend bent bezig geweest. Maar je moet wel weten wát je wil fotograferen.  Ik wil graag weten waarom je iets gefotografeerd hebt en waarom je gekozen hebt voor bepaalde technische instellingen van je camera.  Dat mag je me iedere keer vertellen in een korte toelichting.
Bij het beeld dat ik nu voor me zie, vraag ik me af wat je hebt willen uitdrukken. Zijn het de palen? Zijn het de eenden (je weet dat ik graag vogels fotografeer), of waren die er min of meer toevallig? Je begrijpt dat ik niet zo heel veel vooruit kan met deze foto. Daarom enkele praktische, meer technische tips.
1. Een horizon in beeld dient recht (horizontaal)  te staan. Als je niet weet hoe je dit moet doen, hoor ik wel met welk programma je werkt.
2. De draden door de lucht verstoren het beeld in sterke mate. Dus niet in beeld brengen of eventueel achteraf weghalen. Zie de kleine bewerking van je foto.
Voor de volgende inzending derhalve een foto waarin je accent probeert te leggen op een ritmische herhaling én een toelichting op het waarom van je keuzes.
Dushi





23-04-2010 om 23:22 geschreven door Marsje


19-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met slangeden

Je hebt mijn nieuwsgierigheid helemaal bevredigd met deze aantrekkelijke foto. De keuze was aan jou en je komt met een pittige keuze; iets uit de natuur. Daarin ben je goed geslaagd. Ik zie een heel aantrekkelijke ritmische herhaling van de blaadjes die zich inderdaad als een soort slang door  het beeld beweegt. Kennelijk heb je met een zo open mogelijke lensopening gewerkt, waardoor de tak voldoende afsteekt tegen de redelijk vage achtergrond. Bij een lens met een nog grotere opening zou het effect nog duidelijker zijn zoals je kunt zien in bijgevoegd voorbeeldje.
Als ik zo nog eens terugkijk op de hele serie, merk ik dat je stap voor stap vooruit gaat zonder grote “missers”. Dat geeft me genoeg vertrouwen om je nu al door te laten gaan naar de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Ik wens je daar alle succes bij. Een welgemeend proficiat is hier zonder meer op zijn plaats.
Dushi





19-04-2010 om 18:20 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager mer sierballustrade
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Of je teveel gesneden hebt, kan ik niet goed beoordelen, want ik zie niet wat je weggelaten hebt. Ik zie alleen dit beeld en vind de uitsnede prima. Als er al met de hogedrukspuit gewerkt is, dan is het zeker niet goed gebeurd, want de plekken waar de regen niet goed bijkomt, zijn vuil. Aan de foto geeft dit echter juist extra charme, want er ontstaat een aantrekkelijke spanning tussen de lichtere en donkere delen.
Struktuur is er in overvloed met alle sierlijke pijlers en diezelfde pijlers geven tevens een fraai ritmische herhaling. De donkere randen boven en onder trekken de aandacht goed naar de lichtere pijlers. Eventueel zou je alle pijlers netjes recht kunnen zetten, maar iets dergelijks heb ik de vorige keer ook al gesuggereerd.
Al met al vind ik dit een heel geslaagde  afsluiting van deze serie lessen. Van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat en heel veel succes met het vervolg: de Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi

19-04-2010 om 16:18 geschreven door Marsje


18-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met takje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het was geen probleem, dat je me een gecorrigeerde versie toestuurde. Na de lovende opmerkingen van de vorige keren, geef je me nu de gelegenheid met wat meer kritische kanttekeningen te komen.   Wat de compositie betreft, vind ik de ruimte aan de bovenkant erg krap. Minder mooi is ook het donkere takje dat achter het groen erg nadrukkelijk in beeld verschijnt. En als je goed kijkt, zie je ook onder in het rechter deel een vlekje in de lucht. En tenslotte, maar het kan zijn dat ik hier de plank mis sla, lijkt de foto nogal gecropt en/of verscherpt.
Is het daarmee een  mislukte foto? Nee hoor, want de vage achtergrond (goede diafragmavoorkeuze) geeft rust aan de foto. Een 200mm met 1/80ste seconde kan alleen als je een heel vaste hand hebt, en die heb je kennelijk. Dankzij de spotmeting was een belichtingscorrectie zo te zien niet nodig.
En dan komen we eindelijk bij R&S. Dat is niet toevallig, want struktuur is wel voldoende aanwezig. De blaadjes geven ook wel enig ritme, maar de natuur laat zich niet zo gemakkelijk dwingen in een strak repeterend keurslijf. Je maakte het jezelf beslist niet gemakkelijk met deze opname. Ik geef geen enkele opdracht voor de volgende keer en wacht rustig vol vertrouwen de volgende inzending af.
Dushi

18-04-2010 om 17:54 geschreven door Marsje


16-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejanne met duintrap

Je hebt een goede keuze gemaakt door de trap niet van onderaf te nemen. Links komen de paaltjes mooi in beeld, rechts vloeien ze meer in elkaar over. Je verdere toelichting over de lange en korte stukken, alsmede de stootbalken, is zeker een goede hulo, want zonder je toelichting had ik het niet goed gezien. Dit betekent dat je op de goede weg bent met het kijken naar herhalingen van patronen, maar nog enige moeite hebt om dat goed zichtbaar in beeld te brengen. Ik probeer wat overdreven in beeld te brengen waarvan ik denk dat je wilde uitdrukken. Het is echter de kunst dit zo direct mogelijk in beeld te brengen zonder allerlei kunstgrepen achteraf. Daarmee zijn we weer terug naar het kijken. Je moet oog krijgen voor een herhaling van patronen. Het gaat de goede kant op. Probeer als tussenstap eens te komen met iets dat je binnenshuis kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan kinderspeelgoed. Maar het mag ook iets anders zijn.
Dushi





16-04-2010 om 15:43 geschreven door Marsje


14-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met hek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een deel van de opdracht is goed uitgevoerd, namelijk een foto maken in de stad. Het tweede deel van de opdracht heb ik kennelijk niet voldoende uitgelegd. Ik kom er straks op terug.
Opvallend zijn de kleuren van het hek. Dat is hier heel wenselijk, want de achtergond is met een diafragma van f/13 behoorlijk nadrukkelijk in beeld. Ik neem aan dat je dit diafragma gekozen hebt om het hele hek zoveel mogelijk scherp te krijgen, maar “ieder voordeel hep zijn nadeel” placht een beroemd voetballer te zeggen.
Alhoewel een hek gewoonlijk bestaat uit meerdere onderdelen, is het toch gewoon één hek. Ik bedoelde de vorige keer,  dat je op zoek gaat naar los van elkaar staande  elementen, die je middels het gekozen standpunt samenbrengt tot een aantrekkelijke foto. Dat is beslist niet gemakkelijk. Eerst goed rondkijken dus en als je denkt iets gevonden te hebben, met de camera het van alle kanten en hoogtes bekijken tot je een mooie ritmische herhalng of een bijzondere struktuur in beeld krijgt.
Dushi

14-04-2010 om 16:03 geschreven door Marsje


11-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met blokkendoos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vermoedelijk heb je niet de beschikking over een statief, want anders zou een ISO van 400 niet nodig gweest zijn. Dat je de keuze hebt gemaakt om niet te flitsen, kan ik waarderen, want op natuurlijke wijze flitsen is een kunst op zich. Het is een foto geworden vol kleur en de blokjes met de “hoofdjes” erin laten een goede herhaling zien. Dat heb je goed gedaan. Ook staan de elementen dit keer beter in het vlak. Het wordt dit tijd om een stapje verder te gaan en eens een opname uit de vrije natuur te proberen, bij voorkeur zonder menselijke bouwsels.
Dushi

11-04-2010 om 16:50 geschreven door Marsje


10-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw kom je met een verrassende foto. Er is niet goed te zien wat er gefotografeerd is, maar voor mij is dat niet belangrijk. Wat ik wel zie, is een mooi spel van lijnen en kleuren.  Dat je achteraf nog wat gespeeld hebt met de compositie, is geen enkel probleem.  Dat zijn de voordelen van de digidoka, net zoals we dankbaar gebruik maken van meerdere foto’s per seconden, in een poging juist het goede moment te pakken van een snel bewegend onderwerp. Ik heb weinig neiging aan deze foto iets te veranderen. Voor mij is het goed.
Je hebt nu twee prima inzendingen achtereen laten zien. Probeer voor de volgende keer eens te komen met iets uit de levende natuur. Dat is een wat lastiger uitdaging.
Dushi

10-04-2010 om 16:39 geschreven door Marsje


08-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met eieren

Je komt met een verrassend en toch ook heel terzake beeld voor de paasdagen. Keurig op een rij en als heel sterk element een “open” ei op een bewust gekozen plek. Een foto die iets van een visie laat zien, heeft een uitstekend uitgangspunt. En qua R&S een goede inzending. Herhalingen genoeg met daarbinnen toch een lichte variatie waardoor het niet echt saai wordt. Waar je enige uitleg geeft aan je foto, is het terecht, maar je vertelt niet alles; met name zwijg je over het gekozen standpunt en de technische instellingen. Dat geeft ruimte voor een aanvullende reactie.
De uitvoering laat enige ruimte voor verbetering . Het is jammer dat je de flits hebt gebruikt. Alle natuurlijke schaduwen die juist bij ronde vormen zo mooi kunnen zijn, worden hierdoor teniet gedaan.  De dozen waar de eieren in liggen staan helaas bijna recht in beeld. Schuin is niet erg in veel gevallen, maar nét niet recht kun je beter vermijden.  Ik zie de volgende keer graag weer zo een prima inzending, maar wel met aandacht voor de finishing touch.
Dushi





08-04-2010 om 00:43 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvdb met potloden

Je hebt zonder meer voldaan aan de opdracht om te komen met een herhaling van patronen. Maar als je zelf iets neerlegt, heb je ook alle kans om op de details te latten. De potloden liggen bijvoorbeeld niet erg netjes op een rij. Het is of het een, of het ander. Dus keurig netjes op een rij, of juist helemaal niet. De compositie Van een foto is uitermate belangrijk. Bij een opzet als deze is er alle tijd om daar meer dan voldoende aandacht aan te bestreden. Ik kon niet meer doen wat wat draaien en schuiven. Over de technische instellingen heb ik nog een klein vraagje. Waarom heb je geflitst met ISO 400? Je had toch vanf statief kunnen werken? En flitsen met reductie van rode ogen is toch niet echt nodig bij potloden, nietwaar? Voor een volgende keer wil ik dus graag ook een uitleg horen van de gejizen technsiche instellingen van de camera. Hoe bewuster je fotografeert, hoe beter. Inzake de keuze van het onderwerp heb je veel  vrijheid. Dit keer weer iets van buiten?
Dushi





08-04-2010 om 00:39 geschreven door Marsje


06-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuureke met hondenvoer

Je komt met een goede afsluiting van de serie. Ja, je hebt het goed gelezen: een afsluiting, want met deze opname mag jet doorgaan naar de serie Dieptwerking van Cijbra. Alle reden dus voor een Proficiat! Je hebt er hard voor gewerkt.
Je bent goed bezig geweest met de hondenbrokjes. Een keurige driehoek, inclusief weerspiegeling. In dit egval geen regel van derden, maar netjes gecentreerd. Dat ziet er alleszins appetijtelijk uit, en niet alleen voor honden. Ik heb een kleine bewerking gedaan om het nog smakelijker te maken. Bij de volgende serie zul je ongetwijfeld weer enkele stappen voorwaarts kunnen zetten en hopelijk steeds meer plezier beleven aan het maken van foto’s. Alles succes daarbij toegewenst.
Dushi





06-04-2010 om 17:39 geschreven door Marsje


05-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met kleuterschool

Gevels van gebouwen zijn niet zelden in trek bij deze serie. Terecht want de strakke lijnen van raampartijen geven een goede mogelijkheid tot struktuur en herhaling van patronen. Aan de technische instellingen van de camera heb ik weinig toe te voegen. Dat is gewoon in orde.
De foto is inderdaad heel netjes rechtgezet. Ik heb slechts de uitsnede nog een heel klein beetje aangepast, onder meer vanwege de boven linksboven en een tikje meer “pit”. Al met al een geslaagde opname voor deze serie. Reden om gewoon door te gaan en de volgende keer met iets heel anders te komen. Wat dat is, weet ik niet. Ik ben gewoon benieuwd waarmee je komt.
Dushi





05-04-2010 om 21:41 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met brandtoren

Welkom Bascor bij de tweede serie. Zoals je kennelijk goed begrepen hebt, gaat het hier vooral over een fraaie herhaling van patronen. Ik dacht even dat je piloot was geweest in de Tweede Wereldoorlog, want het leek wel de cockpit van een bommenwerper. Een brandtoren dus, zo blijkt uit je toelichting, maar wel vanuit een heel aantrekkelijk standpunt gefotografeerd. Laat je overigens niet teveel beïnvloeden door mijn commentaar. Het is de bedoeling dat je een eigen weg bewandelt en ik zet slechts hier en daar wat vlaggetjes uit ter oriëntatie. Persoonlijk vind ik het een heerlijke foto, ofschoon ik ietsje minder op het midden had gefocused. Stond je scherpstelpunt misschien in het midden? Het mag zo zijn dat je de prachtige camera pas in maand in huis hebt, ik vermoed dat je een wat langere fotografische historie hebt, gezien de kwaliteit van deze foto. Hoe dan ook, ik zie graag uit naar de volgende, mogelijk opnieuw succesvolle, inbreng.
Dushi





05-04-2010 om 17:34 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Miara met kade

Je hebt je huiswerk goed gedaan. De foto toont een aantal markante lijnen die zeker struktuur geven. Daarnaast zie ik zowel in het hek als in de meerpalen een duidelijk ritmische herhaling, terwijl dit ook nog te zien is in de planken en de bakstenen muur. Het is dus een correcte foto voor deze serie. Je hebt gelijk om nog eens extra te kijken of alles recht stsaat.  Het gemakkelijkste ijkpunt is in dit geval de  mast in het midden van de foto. Omdat het een groothoekfoto is, wijken de lijnen aan de buitenkant van de foto snel naar binnen af naar buiten, afhankelijk of de camera  een beetje naar beneden of naar boven was gericht. In feite is deze opname een mooie overstap naar de volgende reeks waar het vooral over dieptewerking zal gaan. Proficiat dus met het afsluiten van deze reeks en veel succes met het vervolg.
Dushi





05-04-2010 om 17:22 geschreven door Marsje


03-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enis met afscheidingsmuur

Je hebt enkele heel mooie foto’s laten zien in deze reeks, maar ook enkele zwakkere. Deze opname zit er een beetje tussen in, maar  vind ik wel beter dan de vorige.  We zoeken in deze reeks naar een herhaling van, liefst niet al te ingewikkelde, patronen.
Het eerste wat me opviel aan deze foto, zijn de huizen op de achtergrond. Bij een lager standpunt had je deze storende elementen kunnen vermijden.  Het zou net als de vorige inzending een redelijk warrig geheel geworden zijn, maar je hebt goed gekeken en oog gehad voor de groene stukken tussen de stenen. Dat is zeker een pluspunt. Juist hierom, zou ik kiezen voor een ietwat andere uitsnede en tevens alle vertikale lijnen netjes rechtzetten. Zie mijn voorbeeld. In een moeilijke opgave heb je toch kans gezien oog te hebben voor R&S. Daarom laat ik je met alle vertrouwen doorgaan naar de volgende reeks; Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd! En veel succes met het vervolg.
Dushi





03-04-2010 om 02:23 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spyrit met schelpen

We zoeken het soms zo ver weg, terwijl het bijna overal te vinden is, ook dicht bij huis. De foto die je laat zien, is daar een goed voorbeeld van. Prachtige schelpen die bij elkaar gebracht zijn tot een aantrekkelijk  geheel. Je ziet maar weer eens, dat de belichtingsmethodes van de moderne camera’s werkelijk heel erg goed zijn.  Behalve de subtiele kleurnuances, vind ik ook de lichte schaduw mooi. Alleen ben je in je enthousiasme vergeten te denken aan de regel van derden uit de vorige serie lessen. Dat gebeurt meer mensen.  Het is geen wet, maar wel een regel die in meer dan 80% van de foto’s kan helpen tot een goede compositie te komen. Ik geef je daarom nog even een alternatieve mogelijkheid.
Met deze foto ben je echt toe aan een afsluiting van deze reeks waar je meerdere malen aantrekkelijke dingen hebt laten zien. Houdt de goede dingen vast en probeer de zwakke plekken te verbeteren.  Met een overtuigde Felicitatie  van mijn kant mag je verder naar de reeks Dieptewerking van Cijbra.
Dushi





03-04-2010 om 02:12 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!