Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
25-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met zijgevel synagoge
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw een heel goede inzending (en opnieuw een gevel) voor deze serie.  Daar valt binnen de reeks R&S weinig op af te dingen. Hoogstens wat minder DOF (scherptediepte) en dus wat vervaging naar de rechterkant, alhoewel je met een diafragma-opening van f/5.6 mogelijk al vrij open gewerkt hebt. Ik kan niet beoordelen of de gebruikte lens in dit opzicht meer mogelijkheden heeft.
Voor een volgende keer, en hopelijk een heel goede afsluiter, wil ik je vragen te komen met een opname uit de vrije natuur zonder dat ik het werk zie van mensenhanden. Je weet inmiddels heel goed waar het in deze serie om gaat, dus ik ben heel benieuwd wat het gaat worden.
Dushi

25-05-2010 om 17:40 geschreven door Marsje


24-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jacques1 zonder titel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de serie R&S, Jacques. Het wordt een korte bespreking, want je hebt kennelijk nog niet op de site gekeken. Zo mis ik niet alleen een titel, maar ook iedere vorm van uitleg over de gemaakte keuze van het beeld en de technische instellingen. Ik wil graag zien waar je zelf over nagedacht hebt.
Wat de opname betreft, zie ik een grote hoeveelheid bloemen zonder duidelijke struktuur. Mooi van kleur, maar hier gaat het om ritmsiche herhalingen van patronen. Kijk eens goed wat er van je verlangd wordt. Mocht het niet duidelijk zijn, dan mag je me ook een privé mailtje sturen en probeer ik je wat op weg te helpen. Dus: een goede uitleg en een goede ritmische herhaling van partonen in de foto.
Dushi

24-05-2010 om 01:41 geschreven door Marsje


20-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met zijgevel

Zonder meer goed gezien Rik. Deze gevel zit vol met ritmische herhalingen en mooie strukturen. Omdat je er schuin tegenaan kijkt, zal het je nooit lukken om alle lijnen netjes recht te krijgen. Dat kun je beter achteraf doen met bijv. Photoshop of een ander programma. Ik zag linksboven nog net een klein storend lijntje, maar dat verdween uit beeld toen ik je foto ietsje rechter zette. Ook heb ik de foto wat minder grijs gemaakt. Het waren gemakkelijke aanpassingen bij een heel goed uitgangspunt. Je bent nu echt op weg om R&S te ontdekken. Laat met een volgende opname nog maar eens zien wat je in huis hebt.
Dushi





20-05-2010 om 22:56 geschreven door Marsje


10-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met park

Er is geen enkele noodzaak tot haast bij deze lessen, zeker niet als je nog geen deel uitmaakt van het volk der senioren. Neem gerust alle tijd die nodig is. Dat je werkt met automatische standen is bij moderne cameraÂ’s volstrekt geen probleem. Op een gegeven moment ga je heet vanzelf leuk vinden om creatiever en actiever met de instellingen om te gaan. Overigens stond de camera nog ingesteld op aktie en dan gaat de camera vermoedelijk naar een snellere sluitertijd en meer open diafragma, iets wat hier niet nodig was. Het is hier geen cursus Photoshop (daarvoor zijn er bij Sennet ook mogelijkheden), maar als de vogel je stoort, heb ik deze even voor je weggehaald. Net als trouwens wat lichte plekjes aan de rnaden weggecropt.
Uit je beschrijving maak ik op dat de foto vanaf een terras is genomen. Het is vaak de moeite waard meerdere standpunten uit te proberen. Het is ook heel leerzaam voor jezelf. In dit geval zou ik zeker geprobeerd hebben flink door de knieën te gaan en een zo laag mogelijk standpunt te kiezen.
Komen we bij R&S dan zie ik een overduidelijke herhaling van lampen op paaltjes (wat staan die dingen schots en scheef!) die in een aantrekkelijke lijn schuin door het beeld lopen. Dat heb je zonder meer goed gezien. Ik zie daarmee een stijgende lijn in de fotoÂ’s die je instuurt. Dat geeft vertrouwen voor de volgende opname. Het maakt niet uit hoe lang het duurt voor je weer iets instuurt, maar probeer wel echt even tijd te besteden aan het maken van de foto, met name het uitproberen van meerdere standpunten,  als je iets gevonden hebt.  In de keuze van het onderwerp laat ik je opnieuw vrij.
Dushi





10-05-2010 om 19:23 geschreven door Marsje


08-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met afwasborstel

Je hebt een goede keuze gemaakt door je aandacht te richten op de stekels van de afwasborstel. Kijkend naar de foto, zie ik echter een zee van ruimte rond deze stekels. Je idee was uitstekend, maar probeer het dan ook volgens je eigen idee uit te voeren. Ik heb een heel sterke crop gemaakt om je te laten zien in welke richting mijn gedachten gaan.
Je schrijft dat je gewerkt met vanaf statief. Dat is heel verstandig bij een sluitertijd van 1/20ste seconde. Het gebruik van ISO 400 was echter in dit geval niet echt nodig geweest. Hoe lager de ISO, hoe minder kans op ruis. Je vermeldt wel dat je gekozen hebt voor manuele belichting, maar niet waarom je dit gedaan hebt. Je hebt gebruik gemaakt van mooi zacht licht. Het is dus na enig inzoomen een mooi voorbeeld van ritmische herhalingen in de stekels. Daarmee ben je geslaagd en klaar om door te gaan met de volgende reeks lessen (dieptewerking o.l.v. Cijbra). Gefeliciteerd!
Dushi





08-05-2010 om 23:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivjan met wasspelden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het ziet ernaar uit dat je gevoel hebt voor R&S, want met deze wasspelden leg je een mooie basis.  Helaas geef je weinig uitleg over de keuze voor de gebruikte instellingen. Na de mooie inzending van de vorige keer, wil ik dit keer iets kritischer zijn. Als ik spreek van een basis, wil dat enerzijds zeggen dat er voldoende sprake is van een ritmische herhaling, maar tevens dat er nog ruimte is voor verdere vervolmaking.  De onderlijn van de wasspelden bijvoorbeeld staat net niet helemaal recht. De foto is niet puntscherp (heb je statief gebruikt?). Door het lage standpunt is er vrijwel niets te zien van de bovenkant van de wasspelden waar toch ook een ritmische herhaling in zit. De foto heeft de schijn van symmetrie, maar niet volledig doorgevoerd. Ik denk dat als je bij een volgende opname de puntjes op de i probeert te zetten, het weer een heel goede opname kan worden. Dat verreist goed nadenken (en leg het a.u.b. meteen uit voor ons), goed kijken en fotoÂ’s maken van meerdere standpunten en belichtingen. Kun je dit keer komen met een foto (buiten) uit de bebouwde kom?
Dushi

08-05-2010 om 19:53 geschreven door Marsje


03-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met brandtrap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat je een hele reeks foto’s hebt genomen van deze trap, was zeker lonend. Waar ik gevraagd had om een “topper”, heb je me met deze opname zeker niet teleurgesteld, want ik vind het een zeer geslaagde foto geworden. Een prachtig spel van lichte en donkere gaatjes in combinatie met een waaier van rechte lijnen.
Net als jij heb ik nog even gezocht naar een andere compositie, maar de paal is niet goed uit beeld te verwijderen zonder het mooie ritme aan te tasten. Je keuze voor een onscherpe paal is in dat geval zeer terecht. Kennelijk fotografeer je niet in RAW, want dan is achteraf de witbalans vrij eenvoudig te corrigeren als dat nodig zou zijn. Spotmeting leek me hier niet echt nodig, maar ook ik gebruik dat heel veel en merk dat het meestal ook geen kwaad kan.
Terugkomend op R&S: een felicitatie is zonder meer op zijn plaats en omdat uit eerdere inzendingen al gebleken is dat deze uitstekende foto geen toevalstreffer is, laat ik je met een gerust hart doorgaan naar de reeks Dieptewerking van Cijbra. Proficiat!
Dushi



03-05-2010 om 15:37 geschreven door Marsje


29-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vivjan met vouwdeur

Je komt met een uitermate aangename verrassing. Iedere docent heeft zijn eigen werk;wijze en ik laat je graag zwoegen door zelf op zoek te gaan zonder precieze aanwijzingen. Ik vind dat je mijn vertrouwen in je eigen kunnen volledig hebt waar gemaakt. Gebruik van natuurlijk licht: heel goed. Keuze voor een wat kleinere diafragma-opening:  helemaal mee eens. Het oogt zwart-wit en is toch full-colour: van mij mag het.  Je hebt  een bijzonder geslaagde opname laten zien. Ik kom niet meer terug op je vorige inzending, maar dit is een heel grote stap voorwaarts als het gaat om R&S.
Slechts een heel klein aandachtspuntje: de lijnen links staan niet helemaal vertikaal recht. Gemakkelijk te verhelpen met Photoshop (je hebt me nog niet verteld met welk programma je werkt), maar als je dat niet hebt, werkt in vele gevallen het gratis ShiftN, dat ik reeds eerder besproken heb, ook uitstekend. Het maakt je goede inzending nog net even ietsje mooier. Ik ben benieuwd wat de volgende inzending wordt.
Dushi





29-04-2010 om 02:43 geschreven door Marsje


27-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met knijper

Dat je heel veel fotoÂ’s hebt gemaakt en over zeer weinig teveden was, doet me deugd. Ik zou willen dat meer mensen zo kritisch waren op hun eigen fotoÂ’s. Zelfbewustzijn is een heel goede basis voor betere fotografie. De fotograaf die van elke opname een topper weet te maken, moet ik nog tegenkomen.
Met deze foto laat je zonder meer een goed ritmische herhaling zien. Toch heb ik, juist bij een goed begin als dit, altijd de neiging nog wat te stoeien met de compo om het net even aantrekkelijker te maken. Ik hoop dat je dit niet erg vindt. Estetische fotografie is niet het vastleggen van de werkelijkheid, maar hoe jij die werkelijkheid beleeft. Wat het “voorstelt ” is dan niet zo interessant meer.  Wel of het boeiend is voor het oog, al blijft dat laatste een persoonlijke mening.
Kun je de reeks afsluiten met een topfoto? (en vraag gerust je vriendin opnieuw om advies)
Dushi





27-04-2010 om 02:40 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met paaltjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je raakt een heel tere snaar, Lutty. Een veertigtal jaren geleden moest ik voor een vergadering naar Kipdorp (toch niet ver van de Meir?) en toen ik op een kruispunt in de verboden richting linksaf moest, liet de flik mij toch rustig de straat inrijden. Sindsdien heb ik een warm hart voor Antwerpen en de Vlamingen.
Maar het gaat hier natuurlijk over fotografie. Allereeerst vind ik de foto een heel warme kleur hebben. Dat komt door de toon en het licht. In een mooie boog zie ik een aantal onlangs geplaatste blokken in beeld verschijnen.  Voor mij had de foto best meer een gebruikelijke verhouding van 2 op 3 mogen hebben in tegenstelling tot het meer vierkante formaat dat je nu gebruikt. De gekuiste kauwgum heb je zo goed gedaan dat ik het niet kan ontdekken. Uitstekende aandacht voor de afwerking tot in de finesses. Ook de technische instellingen die je hebt gebruikt. Al met al een zeer geslaagde foto. Op basis hiervan wil ik je vragen de reeks af te sluiten met een knaller!
Dushi

27-04-2010 om 02:30 geschreven door Marsje


23-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivjan met palen en eenden

Welkom in de klas van ritme en struktuur. In deze serie is het de bedoeling dat je vooral zoekt  naar ritmische herhalingen in een foto. De struktuur dient zich dan vaak bijna vanzelf aan. Het is bij mij de bedoeling dat de cursist zelf  aktief aan het werk gaat. Een beetje op de manier waarop je het afgelopen weekend bent bezig geweest. Maar je moet wel weten wát je wil fotograferen.  Ik wil graag weten waarom je iets gefotografeerd hebt en waarom je gekozen hebt voor bepaalde technische instellingen van je camera.  Dat mag je me iedere keer vertellen in een korte toelichting.
Bij het beeld dat ik nu voor me zie, vraag ik me af wat je hebt willen uitdrukken. Zijn het de palen? Zijn het de eenden (je weet dat ik graag vogels fotografeer), of waren die er min of meer toevallig? Je begrijpt dat ik niet zo heel veel vooruit kan met deze foto. Daarom enkele praktische, meer technische tips.
1. Een horizon in beeld dient recht (horizontaal)  te staan. Als je niet weet hoe je dit moet doen, hoor ik wel met welk programma je werkt.
2. De draden door de lucht verstoren het beeld in sterke mate. Dus niet in beeld brengen of eventueel achteraf weghalen. Zie de kleine bewerking van je foto.
Voor de volgende inzending derhalve een foto waarin je accent probeert te leggen op een ritmische herhaling Ă©n een toelichting op het waarom van je keuzes.
Dushi





23-04-2010 om 23:22 geschreven door Marsje


19-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met slangeden

Je hebt mijn nieuwsgierigheid helemaal bevredigd met deze aantrekkelijke foto. De keuze was aan jou en je komt met een pittige keuze; iets uit de natuur. Daarin ben je goed geslaagd. Ik zie een heel aantrekkelijke ritmische herhaling van de blaadjes die zich inderdaad als een soort slang door  het beeld beweegt. Kennelijk heb je met een zo open mogelijke lensopening gewerkt, waardoor de tak voldoende afsteekt tegen de redelijk vage achtergrond. Bij een lens met een nog grotere opening zou het effect nog duidelijker zijn zoals je kunt zien in bijgevoegd voorbeeldje.
Als ik zo nog eens terugkijk op de hele serie, merk ik dat je stap voor stap vooruit gaat zonder grote “missers”. Dat geeft me genoeg vertrouwen om je nu al door te laten gaan naar de serie Dieptewerking o.l.v. Cijbra. Ik wens je daar alle succes bij. Een welgemeend proficiat is hier zonder meer op zijn plaats.
Dushi





19-04-2010 om 18:20 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardeense jager mer sierballustrade
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Of je teveel gesneden hebt, kan ik niet goed beoordelen, want ik zie niet wat je weggelaten hebt. Ik zie alleen dit beeld en vind de uitsnede prima. Als er al met de hogedrukspuit gewerkt is, dan is het zeker niet goed gebeurd, want de plekken waar de regen niet goed bijkomt, zijn vuil. Aan de foto geeft dit echter juist extra charme, want er ontstaat een aantrekkelijke spanning tussen de lichtere en donkere delen.
Struktuur is er in overvloed met alle sierlijke pijlers en diezelfde pijlers geven tevens een fraai ritmische herhaling. De donkere randen boven en onder trekken de aandacht goed naar de lichtere pijlers. Eventueel zou je alle pijlers netjes recht kunnen zetten, maar iets dergelijks heb ik de vorige keer ook al gesuggereerd.
Al met al vind ik dit een heel geslaagde  afsluiting van deze serie lessen. Van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat en heel veel succes met het vervolg: de Dieptewerking o.l.v. Cijbra.
Dushi

19-04-2010 om 16:18 geschreven door Marsje


18-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met takje
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het was geen probleem, dat je me een gecorrigeerde versie toestuurde. Na de lovende opmerkingen van de vorige keren, geef je me nu de gelegenheid met wat meer kritische kanttekeningen te komen.   Wat de compositie betreft, vind ik de ruimte aan de bovenkant erg krap. Minder mooi is ook het donkere takje dat achter het groen erg nadrukkelijk in beeld verschijnt. En als je goed kijkt, zie je ook onder in het rechter deel een vlekje in de lucht. En tenslotte, maar het kan zijn dat ik hier de plank mis sla, lijkt de foto nogal gecropt en/of verscherpt.
Is het daarmee een  mislukte foto? Nee hoor, want de vage achtergrond (goede diafragmavoorkeuze) geeft rust aan de foto. Een 200mm met 1/80ste seconde kan alleen als je een heel vaste hand hebt, en die heb je kennelijk. Dankzij de spotmeting was een belichtingscorrectie zo te zien niet nodig.
En dan komen we eindelijk bij R&S. Dat is niet toevallig, want struktuur is wel voldoende aanwezig. De blaadjes geven ook wel enig ritme, maar de natuur laat zich niet zo gemakkelijk dwingen in een strak repeterend keurslijf. Je maakte het jezelf beslist niet gemakkelijk met deze opname. Ik geef geen enkele opdracht voor de volgende keer en wacht rustig vol vertrouwen de volgende inzending af.
Dushi

18-04-2010 om 17:54 geschreven door Marsje


16-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariejanne met duintrap

Je hebt een goede keuze gemaakt door de trap niet van onderaf te nemen. Links komen de paaltjes mooi in beeld, rechts vloeien ze meer in elkaar over. Je verdere toelichting over de lange en korte stukken, alsmede de stootbalken, is zeker een goede hulo, want zonder je toelichting had ik het niet goed gezien. Dit betekent dat je op de goede weg bent met het kijken naar herhalingen van patronen, maar nog enige moeite hebt om dat goed zichtbaar in beeld te brengen. Ik probeer wat overdreven in beeld te brengen waarvan ik denk dat je wilde uitdrukken. Het is echter de kunst dit zo direct mogelijk in beeld te brengen zonder allerlei kunstgrepen achteraf. Daarmee zijn we weer terug naar het kijken. Je moet oog krijgen voor een herhaling van patronen. Het gaat de goede kant op. Probeer als tussenstap eens te komen met iets dat je binnenshuis kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan kinderspeelgoed. Maar het mag ook iets anders zijn.
Dushi





16-04-2010 om 15:43 geschreven door Marsje


14-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met hek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Een deel van de opdracht is goed uitgevoerd, namelijk een foto maken in de stad. Het tweede deel van de opdracht heb ik kennelijk niet voldoende uitgelegd. Ik kom er straks op terug.
Opvallend zijn de kleuren van het hek. Dat is hier heel wenselijk, want de achtergond is met een diafragma van f/13 behoorlijk nadrukkelijk in beeld. Ik neem aan dat je dit diafragma gekozen hebt om het hele hek zoveel mogelijk scherp te krijgen, maar “ieder voordeel hep zijn nadeel” placht een beroemd voetballer te zeggen.
Alhoewel een hek gewoonlijk bestaat uit meerdere onderdelen, is het toch gewoon Ă©Ă©n hek. Ik bedoelde de vorige keer,  dat je op zoek gaat naar los van elkaar staande  elementen, die je middels het gekozen standpunt samenbrengt tot een aantrekkelijke foto. Dat is beslist niet gemakkelijk. Eerst goed rondkijken dus en als je denkt iets gevonden te hebben, met de camera het van alle kanten en hoogtes bekijken tot je een mooie ritmische herhalng of een bijzondere struktuur in beeld krijgt.
Dushi

14-04-2010 om 16:03 geschreven door Marsje


11-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dava met blokkendoos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vermoedelijk heb je niet de beschikking over een statief, want anders zou een ISO van 400 niet nodig gweest zijn. Dat je de keuze hebt gemaakt om niet te flitsen, kan ik waarderen, want op natuurlijke wijze flitsen is een kunst op zich. Het is een foto geworden vol kleur en de blokjes met de “hoofdjes” erin laten een goede herhaling zien. Dat heb je goed gedaan. Ook staan de elementen dit keer beter in het vlak. Het wordt dit tijd om een stapje verder te gaan en eens een opname uit de vrije natuur te proberen, bij voorkeur zonder menselijke bouwsels.
Dushi

11-04-2010 om 16:50 geschreven door Marsje


10-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bascor met trap
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw kom je met een verrassende foto. Er is niet goed te zien wat er gefotografeerd is, maar voor mij is dat niet belangrijk. Wat ik wel zie, is een mooi spel van lijnen en kleuren.  Dat je achteraf nog wat gespeeld hebt met de compositie, is geen enkel probleem.  Dat zijn de voordelen van de digidoka, net zoals we dankbaar gebruik maken van meerdere fotoÂ’s per seconden, in een poging juist het goede moment te pakken van een snel bewegend onderwerp. Ik heb weinig neiging aan deze foto iets te veranderen. Voor mij is het goed.
Je hebt nu twee prima inzendingen achtereen laten zien. Probeer voor de volgende keer eens te komen met iets uit de levende natuur. Dat is een wat lastiger uitdaging.
Dushi

10-04-2010 om 16:39 geschreven door Marsje


08-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef met eieren

Je komt met een verrassend en toch ook heel terzake beeld voor de paasdagen. Keurig op een rij en als heel sterk element een “open” ei op een bewust gekozen plek. Een foto die iets van een visie laat zien, heeft een uitstekend uitgangspunt. En qua R&S een goede inzending. Herhalingen genoeg met daarbinnen toch een lichte variatie waardoor het niet echt saai wordt. Waar je enige uitleg geeft aan je foto, is het terecht, maar je vertelt niet alles; met name zwijg je over het gekozen standpunt en de technische instellingen. Dat geeft ruimte voor een aanvullende reactie.
De uitvoering laat enige ruimte voor verbetering . Het is jammer dat je de flits hebt gebruikt. Alle natuurlijke schaduwen die juist bij ronde vormen zo mooi kunnen zijn, worden hierdoor teniet gedaan.  De dozen waar de eieren in liggen staan helaas bijna recht in beeld. Schuin is niet erg in veel gevallen, maar nĂ©t niet recht kun je beter vermijden.  Ik zie de volgende keer graag weer zo een prima inzending, maar wel met aandacht voor de finishing touch.
Dushi





08-04-2010 om 00:43 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvdb met potloden

Je hebt zonder meer voldaan aan de opdracht om te komen met een herhaling van patronen. Maar als je zelf iets neerlegt, heb je ook alle kans om op de details te latten. De potloden liggen bijvoorbeeld niet erg netjes op een rij. Het is of het een, of het ander. Dus keurig netjes op een rij, of juist helemaal niet. De compositie Van een foto is uitermate belangrijk. Bij een opzet als deze is er alle tijd om daar meer dan voldoende aandacht aan te bestreden. Ik kon niet meer doen wat wat draaien en schuiven. Over de technische instellingen heb ik nog een klein vraagje. Waarom heb je geflitst met ISO 400? Je had toch vanf statief kunnen werken? En flitsen met reductie van rode ogen is toch niet echt nodig bij potloden, nietwaar? Voor een volgende keer wil ik dus graag ook een uitleg horen van de gejizen technsiche instellingen van de camera. Hoe bewuster je fotografeert, hoe beter. Inzake de keuze van het onderwerp heb je veel  vrijheid. Dit keer weer iets van buiten?
Dushi





08-04-2010 om 00:39 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!