Zoeken in blog

Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....

Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...

Foto

Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.

Foto

Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.

Foto

Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.

Foto
Foto

Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.

Fotografe : thuis

Foto

Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken

Foto
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE

Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
13-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haegemanneke met knoet appelboom
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Je komt met een mooie opname, Lieve. Helemaal uit de vrije natuur, zoals gevraagd. In de foto zit beslist een heleboel struktuur. Ik zie ook herhalingen, maar minder op een ritmsich terugkerende manier. Dat komt in de natuur nu eenmaal niet zo snel voor. Het nadeel daarvan is dat je oog een beetje blijft zoeken naar een echt aandachtspunt. Anderen zullen dat wellicht een voordeel vinden, maar ik vind de regel van derden, die je je vast nog wel herinnert uit de lessen Compositie, een regel die vrijwel altijd een foto sterker kan maken. Overigens vind ik je uitleg heel verhelderend.
Het is niet gebruikelijk voor deze serie, maar ik wil je vragen te komen met een allerlaatste opname waarbij je het onderste uit de kast probeert te halen inzake R&S.  Laat maar eens zien waartoe je in staat bent na het nodige draal- en denkwerk voor je een knop indrukt. Succes!
Dushi

13-07-2010 om 23:38 geschreven door Marsje


07-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haegemanneke met afscheiding

Mooi is het spel van de schaduw op het zand. Mooi ook het licht door de afscheiding. Dat licht was nog mooier geweest als je een kleine belichtingscorrectie had toegepast. Doordat het zonder belichtingscorrectie een opname in tegenlicht is, komt het totale beeld er een beetje te donker en te flets uit. Kijk nog eens goed de handleiding na op mogelijke instellingen en correctiemogelijkheden. Minder mooi ook is de algehele compositie. Met name de twee raampjes in de achtergrond vormen een storend element. Ik laat je een kleine bewerking zien in de richting die ik bedoel.
De voetstappen in het zand doorbreken goed het anders vrij saaie vlak. Ook dat is een positief punt. De opdracht is echter niet helemaal wat ik bedoelde. Vrije natuur is meer dan alleen een foto buiten. Ik zou graag een foto zien waar door de mens geproduceerde elementen niet of nauwelijks een rol in spelen.
Dushi





07-07-2010 om 03:12 geschreven door Marsje


06-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joep met lekrooster
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als voorbeeld heb je gekozen voor een bijzonder fraai grafisch ontwerp van een lekrooster.  Allereerst heb je “gezien” dat dit rooster een heel fraaie herhaling van patronen laat zien. Dat zien is al heel belangrijk. Verder waardeer ik het ten zeerste dat je de moeite hebt genomen om vervolgens van alles uit te proberen om het rooster zo goed mogelijk in beeld te krijgen.  Zo heb je bijvoorbeeld zowel een rustige belichting als  een subtiele scherpstelling tot stand gebracht. Ik zou hoogstens de foto ietsje kantelen tegen de klok in, zodat de inkeping aan de bovenzijde gelijk komt met de rand van de foto.  Het is niet meer dan een detail in een heel geslaagde keuze voor deze reeks.
Voor de volgende stap wil ik je vragen, en dit mag ook binnenshuis zijn, om een combinatie te maken van meerdere voorwerpen die met een goed zichtbare ritmische herhaling verenigd worden binnen een aantrekkelijke struktuur. Kijk maar eens maar eerdere inzendingen van anderen om wat ideetjes op te doen.
Dushi

06-07-2010 om 19:25 geschreven door Marsje


05-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Digimariejanne met aanlegsteigers
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dit is een mooie inzending binnen de reeks. Ik zie een heel aantrekkelijke compositie van lichte en donkere vlakken. Naast deze goede struktuur is er ook nog de ritmsiche herhaling van de steiger op de achtergrond.  Tezamen vormen deze elementen ervoor dat de foto ook mij aanspreekt.  Een tijdje terug schreef ik dat men oog moet krijgen voor herhalingen van patronen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je dat steeds beter gaat zien. Zou je als (hopelijk) laatste inzending willen komen met een opname uit de vrije natuur?
Dushi

05-07-2010 om 02:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Digimariejanne met aanlegsteigers

Dit is een mooie inzending binnen de reeks. Ik zie een heel aantrekkelijke compositie van lichte en donkere vlakken. Naast deze goede struktuur is er ook nog de ritmsiche herhaling van de steiger op de achtergrond.  Tezamen vormen deze elementen ervoor dat de foto ook mij aanspreekt.  Een tijdje terug schreef ik dat men oog moet krijgen voor herhalingen van patronen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je dat steeds beter gaat zien. Zou je als (hopelijk) laatste inzending willen komen met een opname uit de vrije natuur?
Dushi

05-07-2010 om 02:15 geschreven door Marsje


30-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivjan met draad en paal
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zoals zo vaak met foto’s voor deze sereie lessen: je oog moet erop vallen. En jij bent getroffen door het prikkeldraad bij de paal. Je hebt dat goed in beeld gebracht met prima gebruik van het licht en gezorgd voor een rustige achtergrond (goede DOF). Persoonlijk vind ik het wel aan de drukke kant. Ik merk dat mijn oog zoekt naar een rustpunt in de foto. Mijn aandacht gaat met name naar het rechter bovendeel, maar voor een mooie ritmische herhaling vind ik het nogal warrig. Niet dat het daarmee een minder goede foto is, alleen minder geschikt voor de bedoelingen van deze serie. Aan de opdracht van de vorige keer heb je al een beetje voldaan door het in beeld brengen van twee elementen, maar kijk voor de volgende inzending nog eens rustig rond met in je achterhoofd de opmerkingen bij eerdere foto’s.
Dushi

30-06-2010 om 03:09 geschreven door Marsje


28-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haegemanneke met bollen

Je komt met een aantrekkelijke keuze: een rij bollen op het voetpad. Die bollen met hun mooie geleidelijke overgang van de donkere naar de lichte zijde, vormen het hoofdonderwerp en zijn goed in beeld gebracht. Het is niet dwingend, maar je had ervoor kunnen kiezen om niet met nagenoeg open diafragma te werken, want je sluitertijd (1/2000ste seconde) liet ruimte genoeg.
Het is niet als punt van kritiek, maar ik kom nog even terug op wat ik de vorige keer zei. Bij stilstaande objecten is het vrij gemakkelijk te experimenteren met meerdere invalshoeken of standpunten.  Als ik alleen al de foto een beetje kantel, en ik heb meteen nog wat onkruid geschoffeld, dan wordt de compositie al beter. Liefst natuurlijk met de bollen er nog steeds helemaal op, maar achteraf lukt dat niet meer. Door het kantelen gaan ook de strepen van de parkeervakken een andere rol spelen. Met dit voorbeeldje is er nog niets aan het standpunt veranderd, want dat opent nog vele andere mogelijkheden tot alternatieve foto’s van eenzelfde onderwerp.  Een goede keuze, maar eerst enkele minuten rondlopen en kijken voor de knop wordt ingedrukt kan lonend zijn om een nog mooiere foto te krijgen. Voor de volgende keer een lastiger opdracht: ritmische herhaling in de vrije natuur.
Dushi





28-06-2010 om 14:26 geschreven door Marsje


21-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haegemanneke met muur
Met het golvend ritme in deze muur heb je zeker een fraaie herhaling van patronen gezien. Maar ik wil je laten zien dat je niet alles gezien hebt wat mogelijk van belang kan zijn op de weg naar een schitterende foto. Ik weet niet of je regelmatig het histogram bekijkt van je foto’s. Dat kan je helpen te komen tot een optimale belichting. Hier laat het histogram zien dat je wat overbelichte plekjes hebt bij de witte bloemen in het midden en de witte plek bovenaan. Gelukkig zijn correcties achteraf binnen bepaalde marges wel mogelijk, maar een goed begin is ook hier het halve werk.
Het tweede wat je niet gezien hebt, is dat eerder een muur hebt gefotografeerd dan een golvend patroon. Daarom heb je de muur er ook helemaal op gezet aan de linker- en bovenkant. Maar een kleinere uitsnede verlegt het accent meer naar het golvende patroon. Dat is immers het hoofdthema van deze serie lessen.
Tenslotte, maar wellicht was daar niets aan te doen, doorbreken de witte bloemen in het midden het golfpatroon, al horen de bloemen natuurlijk bij dit type muur. Maar misschien was een foto vanaf de grond schuin omhoog gericht nog sterker geweest. Probeer je gekozen onderwerp altijd van meerdere, ook onverwachte, kanten te bekijken. Het kan heel verrassende foto’s opleveren. Zoek voor de volgende keer maar eens iets in de bebouwde kom van dorp of stad.
Dushi





21-06-2010 om 18:43 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joep met tandwielen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de reeks ritme en struktuur. In deze reeks gaat de aandacht vooral uit naar herhalingen van patronen die in een fraaie struktuur in beeld gebracht worden. Om het leerproces te bevorderen vraag ik van de cursisten bij iedere inzending kort toe te lichten welke keuzes er gemaakt zijn, ook technisch. Zo geef je zelf aan dat je zowel de tandwielen als de omheining aantrekkelijk vond. Dat zijn al twee zaken tegelijk. Hoe meer dingen je tegelijk wilt, hoe meer de aandacht verspreid wordt. Probeer voor jezelf maar eens een foto te maken met alleen de tandwielen in beeld en zoek dan net zo lang tot je een aantrekkelijk standpunt gevonden hebt.  In deze foto speelt ook de achtergrond een stevige rol, terwijl dat niet nodig is voor het hoofdonderwerp.
Over de technische keuzes vermeld je helemaal niets.  Waarom gewerkt met een sluitertijd van ¼ seconde en ISO 100? Is er een statief bij gebruikt?  Waren er op dit punt alternatieve mogelijkheden?
In de keuze van het onderwerp voor de volgende keer laat ik je helemaal vrij, maar probeer je wel meer te concentreren op één hoofdonderwerp dat je liefst van alle kanten bekeken hebt voor je de uiteindelijke foto maakt.
Dushi

21-06-2010 om 17:09 geschreven door Marsje


14-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Digimariejanne met glitterflesjes
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met de foto die je nu instuurt, ga je niet slechts een stap, maar een grote sprong vooruit. Alle lof voor deze zeer fraaie opname. In je eigen uitleg geef je al aan hoe bewust je bezig bent geweest. Niet zomaar een flesje, maar vooral de interessante bovenkant met de ribbels. Niet slechts een enkel flesje, maar een mooie halfronde herhaling. En dan ook nog eens een extra weerspiegeling ingebracht.  Het spel van het licht maakt het allemaal nog mooier. Kortom: ik ben zeer aangenaam verrast.  De lezer zal wel denken: waarom heeft deze foto als titel  “4 flesjes glitter” , want ik zie er toch vijf? Maar het is inderdaad je vierde inzending. Mag ik voor de volgende keer  een even goede opname die je in buitenshuis in de stad gemaakt hebt?
Dushi

14-06-2010 om 22:58 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haegemanneke met fruitschaal

Je komt een een fruitschaal die zelf al een mooie struktuur laat zien. Maar je hebt het daar niet bij gelaten en gezocht naar “de kers op de taart”, in dit geval een tweetal bolletjes met een eigen struktuur en in een harmoniërende kleur. Dat is een uitstekend begin van een geslaagde inzending voor deze reeks. Slechts het kleedje eronder kon mij iets minder bekoren. De rechte horizontale lijnen lopen aan de onderkant redelijk parallel met de foto, maar aan de bovenkant is het beduidend schever. Gewoonlijk zet ik die lijnen dan recht, maar in dit geval heb ik gekozen voor het vervagen van de lijnen rond de schaal om alle aandacht bij de schaal zelf te houden.
Voor een volgende keer een even goede aandacht voor de beperking tot het hoofdonderwerp. Nu dit keer graag een foto die je buiten hebt gemaakt.
Dushi





14-06-2010 om 18:25 geschreven door Marsje


12-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jacques1 met lamp

Laat ik beginnen met opnieuw te vragen zo goed mogelijk te vertellen waarom je dit onderwerp gekozen hebt, waarom met dit standpunt en waarom de gebruikte technische instellingen op je camera. Je zult merken dat binnen afzienbare tijd je meer bewust foto’s gaat nemen.
Bij de ingezonden foto ben ik allereerst begonnen met het verschuiven van het storende meubilair. Het was natuurlijk nog handiger geweest als je daar bij het maken van de foto op gelet had. Als je een lamp wilt fotograferen, fotografeer dan inderdaad een lamp en niet ook zaken die de aandacht slechts afleiden van het hoofdonderwerp. In dit geval was het gemakkelijk geweest, want de lamp valt eenvoudig te verplaatsen naar een gunstiger plek.
De lamp, een populair eigentijds model, heeft het je ook niet gemakkelijk gemaakt. Herhaling van lijnen en patronen zit er zeker in, maar dermate onregelmatig dat het eerder in de richting van een (bewuste) warboel gaat.  Vergeleken echter met de vorige keer is dit desondanks beslist een stap in de goede richting. Kom nog maar eens met iets binnenshuis, bijvoorbeeld een aantal (gelijkvormige) voorwerpen die je zelf in een bepaald patroon legt.
Dushi





12-06-2010 om 22:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivjan met kano's
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Toen jouw computer weer werkte, moest bij die van mij weer helemaal opnieuw beginnen met de herinstallatie van Windows en vervolgens alle programma’s opnieuw op de schijf. Dat kost even tijd, reden waarom je langer dan gebruikelijk hebt moeten wachten op een bespreking.
“Van gras en omgeving zie je wel niet veel”, schrijf je. Juist daarom is het een krachtige foto geworden die uitstekend past in deze reeks lessen.  Je oog is echt gevallen op een markant detail. Wat R&S betreft vind ik het een heel geslaagde opname. Omdat de zon scheen, krijg je wat minder mooie  lichtvlekken op de kano’s, maar daar is binnen die omstandigheden weinig aan te doen. 
Voor de volgende keer wederom graag een buitenopname, liefst een combinatie van meerdere (verschillende) elementen, dus bijvoorbeeld niet slechts de gevel van een gebouw. Ik heb er alle vertrouwen in dat je opnieuw met iets goeds voor de dag komt.
Dushi

12-06-2010 om 22:11 geschreven door Marsje


06-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zonder titel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Van harte welkom bij deze tweede serie lessen.  Ik ben blij dat je al een kleine uitleg geeft over wat je hebt “gezien”. De technische toelichting ontbreekt nog. Voor een foto als deze is een sluitertijd van 1/2000ste seconde niet nodig, maar had je wel het diafragma wat dichter kunnen zetten dan de nu gebruikte f/4.3.  Maar dat is slechts een opmerking in de marge, want heel veel verschil zou het niet uitgemaakt hebben.
Probeer voor R&S markante herhalingen en lijnen te vinden, liefst in een mooie compositie. Het ritme van de palen is goed zichtbaar. Bij de bomen is dat beduidend minder, omdat ze bijna in elkaar overvloeien. R&S zit er zeker ook in het terras, maar je hebt teveel tegelijk willen doen. Foto’s met R&S worden vaak veel krachtiger als je de moed hebt je te beperken tot het meest opvallende. Trouwens, niet alleen voor R&S geldt het bekende “less is more”.
Je eerste stap is een voorzichtige, maar ik denk dat zeker tot meer in staat bent als je wederom goed om je heen kijkt. Probeer de volgende keer eens als oefening te komen met een opname die je binnenshuis gemaakt hebt. En je mag daarbij van alles gebruiken en neerzetten zoals je het zelf wil.
Dushi (= Lieve in het Papiamento)

06-06-2010 om 22:54 geschreven door Marsje


25-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met zijgevel synagoge
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opnieuw een heel goede inzending (en opnieuw een gevel) voor deze serie.  Daar valt binnen de reeks R&S weinig op af te dingen. Hoogstens wat minder DOF (scherptediepte) en dus wat vervaging naar de rechterkant, alhoewel je met een diafragma-opening van f/5.6 mogelijk al vrij open gewerkt hebt. Ik kan niet beoordelen of de gebruikte lens in dit opzicht meer mogelijkheden heeft.
Voor een volgende keer, en hopelijk een heel goede afsluiter, wil ik je vragen te komen met een opname uit de vrije natuur zonder dat ik het werk zie van mensenhanden. Je weet inmiddels heel goed waar het in deze serie om gaat, dus ik ben heel benieuwd wat het gaat worden.
Dushi

25-05-2010 om 17:40 geschreven door Marsje


24-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jacques1 zonder titel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Welkom bij de serie R&S, Jacques. Het wordt een korte bespreking, want je hebt kennelijk nog niet op de site gekeken. Zo mis ik niet alleen een titel, maar ook iedere vorm van uitleg over de gemaakte keuze van het beeld en de technische instellingen. Ik wil graag zien waar je zelf over nagedacht hebt.
Wat de opname betreft, zie ik een grote hoeveelheid bloemen zonder duidelijke struktuur. Mooi van kleur, maar hier gaat het om ritmsiche herhalingen van patronen. Kijk eens goed wat er van je verlangd wordt. Mocht het niet duidelijk zijn, dan mag je me ook een privé mailtje sturen en probeer ik je wat op weg te helpen. Dus: een goede uitleg en een goede ritmische herhaling van partonen in de foto.
Dushi

24-05-2010 om 01:41 geschreven door Marsje


20-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met zijgevel

Zonder meer goed gezien Rik. Deze gevel zit vol met ritmische herhalingen en mooie strukturen. Omdat je er schuin tegenaan kijkt, zal het je nooit lukken om alle lijnen netjes recht te krijgen. Dat kun je beter achteraf doen met bijv. Photoshop of een ander programma. Ik zag linksboven nog net een klein storend lijntje, maar dat verdween uit beeld toen ik je foto ietsje rechter zette. Ook heb ik de foto wat minder grijs gemaakt. Het waren gemakkelijke aanpassingen bij een heel goed uitgangspunt. Je bent nu echt op weg om R&S te ontdekken. Laat met een volgende opname nog maar eens zien wat je in huis hebt.
Dushi





20-05-2010 om 22:56 geschreven door Marsje


10-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rikvb met park

Er is geen enkele noodzaak tot haast bij deze lessen, zeker niet als je nog geen deel uitmaakt van het volk der senioren. Neem gerust alle tijd die nodig is. Dat je werkt met automatische standen is bij moderne camera’s volstrekt geen probleem. Op een gegeven moment ga je heet vanzelf leuk vinden om creatiever en actiever met de instellingen om te gaan. Overigens stond de camera nog ingesteld op aktie en dan gaat de camera vermoedelijk naar een snellere sluitertijd en meer open diafragma, iets wat hier niet nodig was. Het is hier geen cursus Photoshop (daarvoor zijn er bij Sennet ook mogelijkheden), maar als de vogel je stoort, heb ik deze even voor je weggehaald. Net als trouwens wat lichte plekjes aan de rnaden weggecropt.
Uit je beschrijving maak ik op dat de foto vanaf een terras is genomen. Het is vaak de moeite waard meerdere standpunten uit te proberen. Het is ook heel leerzaam voor jezelf. In dit geval zou ik zeker geprobeerd hebben flink door de knieën te gaan en een zo laag mogelijk standpunt te kiezen.
Komen we bij R&S dan zie ik een overduidelijke herhaling van lampen op paaltjes (wat staan die dingen schots en scheef!) die in een aantrekkelijke lijn schuin door het beeld lopen. Dat heb je zonder meer goed gezien. Ik zie daarmee een stijgende lijn in de foto’s die je instuurt. Dat geeft vertrouwen voor de volgende opname. Het maakt niet uit hoe lang het duurt voor je weer iets instuurt, maar probeer wel echt even tijd te besteden aan het maken van de foto, met name het uitproberen van meerdere standpunten,  als je iets gevonden hebt.  In de keuze van het onderwerp laat ik je opnieuw vrij.
Dushi





10-05-2010 om 19:23 geschreven door Marsje


08-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lutty met afwasborstel

Je hebt een goede keuze gemaakt door je aandacht te richten op de stekels van de afwasborstel. Kijkend naar de foto, zie ik echter een zee van ruimte rond deze stekels. Je idee was uitstekend, maar probeer het dan ook volgens je eigen idee uit te voeren. Ik heb een heel sterke crop gemaakt om je te laten zien in welke richting mijn gedachten gaan.
Je schrijft dat je gewerkt met vanaf statief. Dat is heel verstandig bij een sluitertijd van 1/20ste seconde. Het gebruik van ISO 400 was echter in dit geval niet echt nodig geweest. Hoe lager de ISO, hoe minder kans op ruis. Je vermeldt wel dat je gekozen hebt voor manuele belichting, maar niet waarom je dit gedaan hebt. Je hebt gebruik gemaakt van mooi zacht licht. Het is dus na enig inzoomen een mooi voorbeeld van ritmische herhalingen in de stekels. Daarmee ben je geslaagd en klaar om door te gaan met de volgende reeks lessen (dieptewerking o.l.v. Cijbra). Gefeliciteerd!
Dushi





08-05-2010 om 23:17 geschreven door Marsje


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivjan met wasspelden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het ziet ernaar uit dat je gevoel hebt voor R&S, want met deze wasspelden leg je een mooie basis.  Helaas geef je weinig uitleg over de keuze voor de gebruikte instellingen. Na de mooie inzending van de vorige keer, wil ik dit keer iets kritischer zijn. Als ik spreek van een basis, wil dat enerzijds zeggen dat er voldoende sprake is van een ritmische herhaling, maar tevens dat er nog ruimte is voor verdere vervolmaking.  De onderlijn van de wasspelden bijvoorbeeld staat net niet helemaal recht. De foto is niet puntscherp (heb je statief gebruikt?). Door het lage standpunt is er vrijwel niets te zien van de bovenkant van de wasspelden waar toch ook een ritmische herhaling in zit. De foto heeft de schijn van symmetrie, maar niet volledig doorgevoerd. Ik denk dat als je bij een volgende opname de puntjes op de i probeert te zetten, het weer een heel goede opname kan worden. Dat verreist goed nadenken (en leg het a.u.b. meteen uit voor ons), goed kijken en foto’s maken van meerdere standpunten en belichtingen. Kun je dit keer komen met een foto (buiten) uit de bebouwde kom?
Dushi

08-05-2010 om 19:53 geschreven door Marsje




Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !

E-mail mij

Opmerkingen of bijkomende vragen kan je steeds doormailen.


Foto

Archief per week
  • 16/09-22/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 20/11-26/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!