Ritme in een foto als vorm van herhaling, van wederkerend patroon ....
Een rij bomen, bogen, soldaten tijdens een parade enz...
Het ritme kan ook een accent krijgen door een afwijking in het patroon zodat de foto niet te eentonig wordt.
Met een ritmische herhalinge kan men het ganse beeld vullen of een gedeelte van de foto.
Ook in de natuur is Ritme & Structuur te vinden.
Met structuurfotografie kan je ook mooie abstracten creëren.
Fotografe : thuis
Voorbeeld van ritme in de architectuur, gebruikmakend van de hoogte en de lijnen laten vertrekken uit de hoeken
RITME & STRUCTUUR in de FOTOGRAFIE
Besprekingen foto's met ritme en/of structuur
05-10-2010
Fonsie met container
Een opmerkelijke foto, want niet iedereen komt op het idee om de zijkant van een container te fotograferen. Dat heb je goed opgemerkt. In die zijkant zitten genoeg rotmische herhalingen. Door heet schuine perspectief versterk je dat niet alleen, maar heb je ook minder last van de belettering op de groene ondergrond. Ik weet niet met welke software je werkt, maar ik heb er een paar minimale veranderingen bij aangebracht ter versterking van jouw idee: iets meer contrast, de huizen op de achtergrond (die heb je zelf al zoveel mogelijk buiten beeld gelaten) heb ik weggehaald, evenals een tweetal rood-witte markeringen. Tenslotte de vertikale lijnen een heel klein beetje meer rechtop gezet.Als je de mogelijkheden hebt, kan een goede nabewerking de foto net even wat meer accent geven. Het enige zwakke punt bij deze foto is, dat het totaalbeeld wel voldoet aan de wensen voor deze reeks, maar verder niet erg boeiend is qua compositie of gebruik van lichtval. Nu richten we ons vooral op R&S, maar het kan geen kwaad om voor ogen te houden dat we uiteindelijk streven naar mooie fotos, ook al is dat een bijzonder arbitrair begrip. Probeer voor een volgende keer, naast een toelichting van de gemaakte keuzes, eens ritme en/of struktuur te zoeken in een combinatie van meerdere voorwerpen. Best lastig hoor! Dushi
Met een sluitertijd van 1/40ste seconde is een statief inderdaad gewenst. Een wat kleiner diafragmadan het gebruikte f/4.0 zou bij kunnen dragen aan meer scherpte in de foto. Dat over de technische kant. Kijkend naar R&S valt meteen op dat er een regelmatig patroon te zien is. Ritme en struktuur genoeg dus.Zonder meer een goede opname binnen de reeks.Probeer voor de volgende keer eens te komen met R&S dat zich laat zien in een straatbeeld. Neem er rustig de tijd, ook voor de toelichting bij de foto, voor want in september neem ik een vakantiestop. Dushi
Het is fijn dat je een goede toelichting geeft op de keuzes die je gemaakt hebt.Met een D300s is het gewoonlijk niet echt nodig om je ISO lager te zetten dat de begin ISO van 200, tenzij het noodzakelijk is om op deze manier sluitertijd of diafragma verder te beïnvloeden. Hier was dat niet nodig, want zowel sluitertijd als diafragma hadden voor dit onderwerp speelruimte genoeg. De foto wordt er echter niet negatief door beïnvloed. DOF is bij een foto als deze niet of nauwelijks mogelijk, tenzij je er een klein fragment uit zou nemen met bijv. een makrolens.Het is echter ook niet nodig hier. Het is een prachtige plaat om naar te kijken. Dat komt zeker ook door het licht dat diepte geeft aan de bloemen. Zowel vormen als kleuren komen voortdurend terug al is het meer een speels dan een strak ritme. Dat de bloemen vooralhorizontaal (vertikaal ietsje minder) in rijen staan, doet de foto goed, want het geefteen zekere rust de wirwar van bloemen. De open plekken storen ook mij allerminst. En ik ben het volledig eens met hete weglaten van het kader. Voor een volgende keer graag een opname waarbij je het onderwerp niet frontaal benadert.Neem rustig de tijd, want in september neem ik een maandje vakantiestop. Dushi
Welkom bij deze serie, Leoke. Voor deze keer zal ik het door de vingers zien, maar bij de volgende inzending wil ik echt de exif gegevens in de foto zelf kunnen zien. In het gekozen voorbeeld is een aantrekkelijke herhaling te zien van patronen: niet alleen bijvoorbeeld een herhaling van ramen, maar ook binnen de ramen een herhaling van kleinere patronen die zelfs beneden als schaduw nog terugkomen. De palmen beneden verstoren de ritmes niet of nauwelijks, maar brengen wel net dat extra vleugje natuur naast alle strake lijnen. Na dit goede begin zie ik voor een volgende keer graag een andere opname dan een gebouw. Met exifs en ook liefst enige toelichting over de instellingen van de camera. Vanzelfsprekend is de opname gemaakt ná vandaag. Dushi
Of dit de bedoeling is? Ik vind dit een prachtige foto! Een uitstekende eenheid van tint, goed in beeld gezet. Bij een modern gebouw als dit ligt ritme en struktuur voor het oprapen en dat heb je dan ook keurig gedaan.Neem rustig de tijd op voor de volgende keer weer met een heel ander soort opname te komen. Maar nu wel eentje die ná vandaag gemaakt is. Ik ben alvast zeer benieuwd. Dushi
Alhoewel het niet een eerste aandachtspunt is voor deze serie, vind ik het licht in de foto heel mooi. Je hebt een goed moment gekozen. Wat je technische instellingen betreft, was een iets dichter diafragma dan het gebruikte f/4 alleszins op zijn plaats geweest, maar mogelijk zat dat er niet in vanwege de sluitertijd van 1/60ste seconde en wilde je de ISO niet verhogen. Je schrijft dat de foto getrokken is met een zoomlens. In feite heb je gewerkt met een brandpuntsafstand van 55mm. Kijkend naar R&S in deze foto, ben ik van mening dat je heel goed werk hebt geleverd.De pijlers tonen een mooi gekozen ritme, de compositie is zonder meer goed, weerspiegelingen in het water leveren een verdere verfraaing. Hoogstens is de foto een tikje aan de koele (blauwe) kant, maar dat is niet meer dan een laatste opmerking in de marge. Alles bij elkaar is dit meer dan voldoende reden om door te gaan naar de volgende serie lessen, de dieptewerking o.l.v. Cijbra. Van harte gefeliciteerd en ik wens je daar alle succes toe.
Allereerst bedankt voor het geduld, want door omstandigheden liet de bespreking langer dan gebruikelijk op zich wachten. Dit is een fraaie opening van de serie inzendingen voor deze lessen. In de boomstammen laat zich haarfijn een aantrekkelijke tekening zien. Ik begrijp dat het niet eenvoudig is om meer te vertellen over het hoe en waarom van de foto. Toch vind ik dit zeer belangrijk. Teveel fotos worden gemaakt door slechts een knop in te drukken. Maar ik wil graag weten of er nagedacht is over de keuze van eht onderwerp, het standpunt, de belichtingswijze enz. Door hier bewust mee bezig te zijn, ga je steeds betere fotos maken die uit gaan stijgen boven de kiekjes van het familiealbum. Hier heb je gekozen voor een frontale benadering: recht van voren.Dat lijkt me in dit geval een geschikte keuze omdat je zo de aandacht goed verdeelt over de verschillende stamen. Hierdoor was het ook niet nodig een dichter diafragma te kiezen. En met ISO 80 en een sluitertijd van 1/400ste seconde had je kennelijk beschikking over meer dan voldoende licht.Wat ik ook goed vind, is dat er aan de randen geen storende elementen te zien zijn van bijvoorbeeld gebouwen of mensen. Met dit geode begin lijkt het me niet nodig je aanwijzingen te geven voor een volgende opname. Probeer gewoon met heel iets anders te komen. Ik ben benieuwd. Dushi
Terechtvraag je om meer duidelijkheid wat er van je verwacht wordt.Allereerst zou ik minstens een titel willen zien bij de inzending. Als tweede graag een toelichting waarom je dit vindt passen voor de serie ritme & struktuur. Als derde graag een uitleg van de gekozen technische instellingen. Wat je hier instuurt zou ik feitelijk niet mogen bespreken, omdat de omvang van de foto met 1772 * 1299 pixels verre de maximale afmetingen te boven gaat. Ik wil echter de hand over mijn hart strijken, omdat je in een eerdere poging (zonder exifs) een afmeting had van 650 * 476 pixels. Graag echter in de gaten houden wat er van je verwacht wordt en als je er niet uikomt mag je gerust een privémail sturen. Dan nu de foto zelf. Je laat zonder meer een mooie ritmische herhaling zien, zowel van de tafels als de bogen. Dat is prima gedaan. Toch zijn er nog wat aandachtspunten voor een volgende keer. Probeer altijd voor ogen te houden wat je wil uitdrukken. In wat je nu laat zien vind ik de plaat aan de muur rechts onnodig veel aandacht trekken.Ook aan de linkerzijde mag er best een randje af om de aandacht beter te focussen. Een ander aandachtspunt (hier had ik graag je uitleg gezien) is de technische instelling. Werken met 1/25 seconde en een volledig open diafragma is niet bepaald de beste manier om een scherpe foto te krijgen. Dus een statief gebruiken, of in een situatie als deze desnoods een hogere ISO.Ik zou ook nog wat kunnen zeggen over het histogram, maar voor deze keer laat ik het hierbij. Samengevat een foto met een goede basis, maar beslist meer aandacht nodig voor de uitvoering en afwerking, alsmede een goede toelichting. Dushi
Zoals de vorige keer aangegeven is dit je laatste inzending voor deze serie lessen. Het is heel prettig dat je opnieuw een korte toelichting geeft. Het ritme van de banken herken ik zeker ook. De structuur van het hout zie ik minder. Kijkend naar je technische instellingen (die je helaas niet toelicht) heb ik ter afsluiting nog een enkele kleine suggestie. Het valt me op dat er geflitst is. Waarom weet ik niet, maar misschien zijn daardoor de witte delen van de banken overbelicht geraakt. Flitsen bij ISO 100 was hier ook niet echt nodig, omdat er andere manieren zijn om een foto goed te belichten. Opvallend is ook dat je gekozen hebt voor portret mode. Ook dat begrijp ik niet zo goed. Een en ander betekent wel dat het lonend kan zijn je (compact)camera met de mogelijke instellingen goed te leren kennen. Proficiat en veel succes met de serie Dieptewerking o.l.v. Cijba. Dushi
Welkom bij de club, Belinde. Als je op de site kijkt, kun je in de linkerkolom zien dat ik graag een korte toelichting zie waarom je deze foto goed vindt passen voor deze serie en waarom je geopteerd hebt voor de gebruikte instellingen in je camera. Omdat je hier gekozen hebt voor rij eenzelfde soort fietsen, onstaat er vanzelf een zeker ritme. Dat heb je zonder meer goed opgemerkt. Probeer je zo goed mogelijk te concentreren op je hoofdonderwerp. Dat zijn de fietsen. Bomen en autos op de achtergrond leiden in dit geval alleen maar af. Probeer met een goed onderwerp als dit je onderwerp van alle kanten te bekijken vóór je de knop indrukt. En vooral ook: zoek naar verschillen in hoogte. Dezelfde opname gemaakt vanaf de grond zou er al heel anders uitzien. Gewoon experimenteren. Omdat je goed begonnen bent, laat ik je voor de tweede inzending helemaal vrij in je keuze. Kijk eventueel nog eens op de site om ideetjes op te doen. Dushi
Je komt met een mooie opname, Lieve. Helemaal uit de vrije natuur, zoals gevraagd. In de foto zit beslist een heleboel struktuur. Ik zie ook herhalingen, maar minder op een ritmsich terugkerende manier. Dat komt in de natuur nu eenmaal niet zo snel voor. Het nadeel daarvan is dat je oog een beetje blijft zoeken naar een echt aandachtspunt. Anderen zullen dat wellicht een voordeel vinden, maar ik vind de regel van derden, die je je vast nog wel herinnert uit de lessen Compositie, een regel die vrijwel altijd een foto sterker kan maken. Overigens vind ik je uitleg heel verhelderend. Het is niet gebruikelijk voor deze serie, maar ik wil je vragen te komen met een allerlaatste opname waarbij je het onderste uit de kast probeert te halen inzake R&S. Laat maar eens zien waartoe je in staat bent na het nodige draal- en denkwerk voor je een knop indrukt. Succes! Dushi
Mooi is het spel van de schaduw op het zand. Mooi ook het licht door de afscheiding. Dat licht was nog mooier geweest als je een kleine belichtingscorrectie had toegepast. Doordat het zonder belichtingscorrectie een opname in tegenlicht is, komt het totale beeld er een beetje te donker en te flets uit. Kijk nog eens goed de handleiding na op mogelijke instellingen en correctiemogelijkheden. Minder mooi ook is de algehele compositie. Met name de twee raampjes in de achtergrond vormen een storend element. Ik laat je een kleine bewerking zien in de richting die ik bedoel. De voetstappen in het zand doorbreken goed het anders vrij saaie vlak. Ook dat is een positief punt. De opdracht is echter niet helemaal wat ik bedoelde. Vrije natuur is meer dan alleen een foto buiten. Ik zou graag een foto zien waar door de mens geproduceerde elementen niet of nauwelijks een rol in spelen. Dushi
Als voorbeeld heb je gekozen voor een bijzonder fraai grafisch ontwerp van een lekrooster.Allereerst heb je gezien dat dit rooster een heel fraaie herhaling van patronen laat zien. Dat zien is al heel belangrijk. Verder waardeer ik het ten zeerste dat je de moeite hebt genomen om vervolgens van alles uit te proberen om het rooster zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Zo heb je bijvoorbeeld zowel een rustige belichting alseen subtiele scherpstelling tot stand gebracht. Ik zou hoogstens de foto ietsje kantelen tegen de klok in, zodat de inkeping aan de bovenzijde gelijk komt met de rand van de foto.Het is niet meer dan een detail in een heel geslaagde keuze voor deze reeks. Voor de volgende stap wil ik je vragen, en dit mag ook binnenshuis zijn, om een combinatie te maken van meerdere voorwerpen die met een goed zichtbare ritmische herhaling verenigd worden binnen een aantrekkelijke struktuur. Kijk maar eens maar eerdere inzendingen van anderen om wat ideetjes op te doen. Dushi
Dit is een mooie inzending binnen de reeks. Ik zie een heel aantrekkelijke compositie van lichte en donkere vlakken. Naast deze goede struktuur is er ook nog de ritmsiche herhaling van de steiger op de achtergrond.Tezamen vormen deze elementen ervoor dat de foto ook mij aanspreekt.Een tijdje terug schreef ik dat men oog moet krijgen voor herhalingen van patronen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je dat steeds beter gaat zien. Zou je als (hopelijk) laatste inzendingwillen komen met een opname uit de vrije natuur? Dushi
Dit is een mooie inzending binnen de reeks. Ik zie een heel aantrekkelijke compositie van lichte en donkere vlakken. Naast deze goede struktuur is er ook nog de ritmsiche herhaling van de steiger op de achtergrond.Tezamen vormen deze elementen ervoor dat de foto ook mij aanspreekt.Een tijdje terug schreef ik dat men oog moet krijgen voor herhalingen van patronen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat je dat steeds beter gaat zien. Zou je als (hopelijk) laatste inzendingwillen komen met een opname uit de vrije natuur? Dushi
Zoals zo vaak met fotos voor deze sereie lessen: je oog moet erop vallen. En jij bent getroffen door het prikkeldraad bij de paal. Je hebt dat goed in beeld gebracht met prima gebruik van het licht en gezorgd voor een rustige achtergrond (goede DOF). Persoonlijk vind ik het wel aan de drukke kant. Ik merk dat mijn oog zoekt naar een rustpunt in de foto. Mijn aandacht gaat met name naar het rechter bovendeel, maar voor een mooie ritmische herhaling vind ik het nogal warrig. Niet dat het daarmee een minder goede foto is, alleen minder geschikt voor de bedoelingen van deze serie. Aan de opdracht van de vorige keer heb je al een beetje voldaan door het in beeld brengen van twee elementen, maar kijk voor de volgende inzending nog eens rustig rond met in je achterhoofd de opmerkingen bij eerdere fotos. Dushi
Je komt met een aantrekkelijke keuze: een rij bollen op het voetpad. Die bollen met hun mooie geleidelijke overgang van de donkere naar de lichte zijde, vormen het hoofdonderwerp en zijn goed in beeld gebracht. Het is niet dwingend, maar je had ervoor kunnen kiezen om niet met nagenoeg open diafragma te werken, want je sluitertijd (1/2000ste seconde) liet ruimte genoeg. Het is niet als punt van kritiek, maar ik kom nog even terug op wat ik de vorige keer zei. Bij stilstaande objecten is het vrij gemakkelijk te experimenteren met meerdere invalshoeken of standpunten.Als ik alleen al de foto een beetje kantel, en ik heb meteen nog wat onkruid geschoffeld, dan wordt de compositie al beter. Liefst natuurlijk met de bollen er nog steeds helemaal op, maar achteraf lukt dat niet meer. Door het kantelen gaan ook de strepen van de parkeervakken een andere rol spelen. Met dit voorbeeldje is er nog niets aan het standpunt veranderd, want dat opent nog vele andere mogelijkheden tot alternatieve fotos van eenzelfde onderwerp.Een goede keuze, maar eerst enkele minuten rondlopen en kijken voor de knop wordt ingedrukt kan lonend zijn om een nog mooiere foto te krijgen. Voor de volgende keer een lastiger opdracht: ritmische herhaling in de vrije natuur. Dushi
Met het golvend ritme in deze muur heb je zeker een fraaie herhaling van patronen gezien. Maar ik wil je laten zien dat je niet alles gezien hebt wat mogelijk van belang kan zijn op de weg naar een schitterende foto. Ik weet niet of je regelmatig het histogram bekijkt van je fotos. Dat kan je helpen te komen tot een optimale belichting. Hier laat het histogram zien dat je wat overbelichte plekjes hebt bij de witte bloemen in het midden en de witte plek bovenaan. Gelukkig zijn correcties achteraf binnen bepaalde marges wel mogelijk, maar een goed begin is ook hier het halve werk. Het tweede wat je niet gezien hebt, is dat eerder een muur hebt gefotografeerd dan een golvend patroon. Daarom heb je de muur er ook helemaal op gezet aan de linker- en bovenkant. Maar een kleinere uitsnede verlegt het accent meer naar het golvende patroon. Dat is immers het hoofdthema van deze serie lessen. Tenslotte, maar wellicht was daar niets aan te doen, doorbreken de witte bloemen in het midden het golfpatroon, al horen de bloemen natuurlijk bij dit type muur. Maar misschien was een foto vanaf de grond schuin omhoog gericht nog sterker geweest. Probeer je gekozen onderwerp altijd van meerdere, ook onverwachte, kanten te bekijken. Het kan heel verrassende fotos opleveren. Zoek voor de volgende keer maar eens iets in de bebouwde kom van dorp of stad. Dushi
Welkom bij de reeks ritme en struktuur. In deze reeks gaat de aandacht vooral uit naar herhalingen van patronen die in een fraaie struktuur in beeld gebracht worden. Om het leerproces te bevorderen vraag ik van de cursisten bij iedere inzending kort toe te lichten welke keuzes er gemaakt zijn, ook technisch. Zo geef je zelf aan dat je zowel de tandwielen als de omheining aantrekkelijk vond. Dat zijn al twee zaken tegelijk. Hoe meer dingen je tegelijk wilt, hoe meer de aandacht verspreid wordt. Probeer voor jezelf maar eens een foto te maken met alleen de tandwielen in beeld en zoek dan net zo lang tot je een aantrekkelijk standpunt gevonden hebt. In deze foto speelt ook de achtergrond een stevige rol, terwijl dat niet nodig is voor het hoofdonderwerp. Over de technische keuzes vermeld je helemaal niets. Waarom gewerkt met een sluitertijd van ¼ seconde en ISO 100? Is er een statief bij gebruikt? Waren er op dit punt alternatieve mogelijkheden? In de keuze van het onderwerp voor de volgende keer laat ik je helemaal vrij, maar probeer je wel meer te concentreren op één hoofdonderwerp dat je liefst van alle kanten bekeken hebt voor je de uiteindelijke foto maakt. Dushi
Met de foto die je nu instuurt, ga je niet
slechts een stap, maar een grote sprong vooruit. Alle lof voor deze zeer fraaie
opname. In je eigen uitleg geef je al aan hoe bewust je bezig bent geweest.
Niet zomaar een flesje, maar vooral de interessante bovenkant met de ribbels.
Niet slechts een enkel flesje, maar een mooie halfronde herhaling. En dan ook
nog eens een extra weerspiegeling ingebracht.Het spel van het licht maakt het allemaal nog mooier. Kortom: ik ben
zeer aangenaam verrast.De lezer zal wel
denken: waarom heeft deze foto als titel4 flesjes glitter , want ik zie er toch vijf? Maar het is inderdaad je
vierde inzending. Mag ik voor de volgende keereen even goede opname die je in buitenshuis in de stad gemaakt hebt?
Dushi